הרב שמואל אליהו
הרב שמואל אליהוצילום: באדיבות המצלם

שאלה:
מה דעת הרב על התחקיר שנעשה על הנפגעות באולפנות?

תשובה:
אנחנו מחזקים את הנפגעות, מתוך ניסיון למדנו כי יותר מ-95% מהתלונות הן תלונות אמיתיות. לכן פניתי לנשים שהופיעו בכתבה בשביל לחזק אותן. המטרה של כולנו היא לחזק את הנשים שנפגעו ולבער את הפוגעים ביד קשה.

אבל צריך לדעת, התחקיר "עדויות מהאולפנות: קשר השתיקה נשבר" הוא ממש ביזיון. לקחו מקרים בודדים והפכו מאות אולפנות לסדום ועמורה. אין דבר יותר שקרי מזה. אין מקום שנקי מפוגעים. השאלה היא כמה הם שכיחים ואיך מטפלים בהם.

הניסיון שלנו עם מקרים שקרו באולפנות הוא שהמערכת מטפלת בפגיעות מיניות ביעילות. במקרים שהיה חשד על איש או אישה מהצוות שלא התנהג כמו שצריך - הם בדקו וטיפלו ביעילות ובנחישות.



צריך לזכור כי אחרי כל המלל יש עדות ב"תחקיר" על הדר עזרא ויזל, היא טופלה והפוגע ישב בכלא. הובאה שם תלונה אנונימית בפנים מכוסות על מישהו שפגע בבית ספר יסודי ולא באולפנה. צריך לעודד אותה להתלונן במשטרה. אם היא לא יכולה או לא רוצה, פתוחה בפניה האפשרות לפנות לפורום תקנה או לבית הדין המיוחד וכד'.

חשוב להזכיר כי בכתבה העיתונאית מובאת עדות על מקרים מלפני עשר או עשרים שנה, בימים ההם המודעות לפגיעות מיניות לא הייתה כמו היום. לפרסם היום כתבה שמספרת כאילו באולפנות היום יש "חדרים חשוכים" שבהם "בשקט מצמרר" בנות עוברות "תקיפות בידי רבנים" - זה פשע עיתונאי.