אלעד לאחר הפיגוע
אלעד לאחר הפיגועצילום: Yossi Aloni/Flash90

בג''ץ אישר היום (חמישי) את בקשת צה''ל להרוס את ביתו של אחד משני המחבלים שביצע את הפיגוע בעיר אלעד, בו נרצחו שלושה בני אדם נפצעו ארבעה, שלושה מהם באורח קשה.

בדעת רוב של השופטים יוסף אלרון, גילה כנפי-שטייניץ, וכנגד דעתו החולקת של השופט חאלד כבוב, החליט בג"ץ לדחות את עתירת משפחת המחבל נגד צו ההחרמה וההריסה שהוציא המפקד הצבאי נגד ביתה.

השופט כבוב מחה על הריסת בתי מחבלים ככלי הרתעה ואמר: "עמדתי בהקשר זה מצטרפת לקולות לא מעטים שנשמעו מבית משפט נכבד זה, לפיהם ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, בפרט לאחר שנחקק חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו מובילים למסקנה שאין לנקוט באמצעי הדרסטי, של הריסת בית המשפחה הגרעינית של המפגע בשלמותו, מקום בו הוא מתגורר עם הוריו ואחיו או אשתו וילדיו, אשר לא נטען כי סייעו לו במעשיו".

באשר לאפקטיביות ההרתעה טען כבוב: "לדידי יש לתת את הדעת לכך כי בצד הטיעון בדבר אפקטיביות ההרתעה, על מגבלותיו האמורות, אין להתעלם מהחשש שמא הפגיעה החריפה והבלתי מידתית בבני משפחה חפים מפשע, שבְּאִבְחָה אחת הופכים לדרי רחוב חסרי כל, תוביל לתחושות כעס ותסכול, שיניבו תוצאה הפוכה מהמבוקש".

השופט כבוב בחר להתמקד בסבלה של משפחת המחבל: "לא אכחד, דעתי-שלי אינה נוחה מהפגיעה החמורה בקורת הגג והחרמת קניינם של בני משפחה, חלקם קטינים, מקצתם חולים, כולם חפים מפשע, בשל מעשיו הרצחניים של בן משפחתם המפגע – כבמקרה זה. שומה עלינו לזכור, כי אין מדובר בעתירת מפגע העותר נגד מידתיות הפגיעה בו.

"המפגע עומד לדין ואם וכאשר יורשע במיוחס לו, סביר להניח שיעביר את שארית חייו מאחורי סורג ובריח וכך ראוי נוכח מעשה הפשע הקיצוני והרצחני, המתואר בכתב האישום החמור שהוגש נגדו. ברם, צו ההחרמה וההריסה מושא ענייננו פוגע בעותרים, שהם כאמור בני משפחתו – אביו, אמו החולה בסרטן וארבעת אחיו הקטינים שהתגוררו עמו באותו החדר, אשר יהפכו כולם, באחת, לדרי רחוב".

שי גליק מנכ"ל ארגון בצלמו מסר: "ניכר שהשופט כבוב בחר צד אחד ברור - צד הטרור. אנחנו קוראים לשר המשפטים לפעול להדחתו. האיש איננו ראוי לכהן ולו יום אחד כשופט בבית המשפט בישראל".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' מסיעת הציונות הדתית הגיב: "אז השופט חלאד כבוב, המינוי האחרון של גדעון סער ואיילת שקד לעליון, מתנגד להריסת בית המחבל מהפיגוע באלעד וטוען שצריך לבטל בכלל את השימוש בהריסת בתים. לא רק להגן על מחבלים שכבר רצחו אלא גם להעניק מראש חסינות למחבלים עתידיים. ועוד מיד עם כניסתו לתפקיד. תודה גדעון, תודה איילת''.

ח"כ שמחה רוטמן מסיעת הציונות הדתית הגיב גם הוא: "תודה רבה לשר המשפטים סער ולשרת הפנים שקד על המינוי החדש לעליון. בינתיים המחשב הקסום והרנדומלי של בית המשפט לא שיבץ יחד איתו את אחד השופטים הפרוגרסיביים האחרים, אבל כבוב שמניח את הפטיש על השולחן במערכה הראשונה, יכה בו במערכה השלישית''.

יו"ר מפלגת עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר הגיב לדעת המיעוט של שופט בג''ץ חאלד כבוב נגד הריסת בתי מחבלים. "שופט העליון החדש (המינוי של איילת שקד וגדעון סער) חאלד כבוב פוסק לא להרוס את בית המחבל שביצע את הפיגוע באלעד. מדובר בחרפה, חייבים רפורמה במערכת המשפט ולמנות שופטים עם אג'נדה ציונית שמחוברים לרחשי העם, להוראות החוק, המוסר, הצדק והיושר", כתב בן גביר בטוויטר.