רגע היסטורי עבור קהילת האנשים עם מוגבלויות
רגע היסטורי עבור קהילת האנשים עם מוגבלויותצילום: חיים צח/ לע"מ

ראש הממשלה יאיר לפיד ושר הרווחה מאיר כהן השתתפו היום (ב') בכנס המקצועי להצגת חוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלויות, במרכז שלוה בירושלים.

האירוע התקיים במעמד גורמי המקצוע במשרד הרווחה, שותפים, נציגי ארגונים, מקבלי השירות והמשפחות.

ראש הממשלה לפיד סיפר על בתו יעל המתמודדת עם אוטיזם עמוק, ותיאר כי הוא נאלץ לסקר לה את הקוקו שוב שוב כי היא פורמת אותו. ''אני הגבר שעושה קוקו הכי טוב בארץ'', אמר לפיד והדגיש כי יעל היא אהבת חייו.

"כל אדם עם מוגבלות הוא שונה, כל מוגבלות היא שונה, אבל יש גם את מה שמשותף: את הצורך בעזרה, את העייפות של ההורים, את זה שנורא נמאס לכולנו מהבלאגן בין הרשויות. מהעובדה שאף אחד לא מבין עד הסוף את הזכויות שלנו ובסוף אנחנו צריכים לעשות הכל בעצמנו'', אמר לפיד.

''בגלל זה העברנו את החוק הזה. כדי שאנשים עם מוגבלויות והמשפחות שלהם לא יצטרכו לעשות הכל בעצמם. כדי לעשות סדר בין משרדי ממשלה, כדי לפתור בעיות של חיים בקהילה, כדי להפחית את הבירוקרטיה, כדי להגדיל את מספר הסייעות והסייעים''.

לפיד סיפר: ''כשיעלי היתה בת חמש ואנחנו היינו מותשים לגמרי, היה משהו שלא קלטתי: שהיא יום אחד תהיה בת 21, וביום הזה מדינת ישראל תגיד: 'אני סיימתי, זו כבר לא בעיה שלי'. אז עכשיו גם זה מתהפך. מדינת ישראל אומרת לאנשים עם מוגבלויות ולבני המשפחות: 'אנחנו לא סיימנו, אנחנו מתמודדים עם זה יחד'".

שר הרווחה והביטחון החברתי, מאיר כהן: "זהו רגע היסטורי עבור קהילת האנשים עם מוגבלויות ובני משפחותיהם. לא עוד 'רחוק מהעין רחוק מהלב'. אנשים עם מוגבלויות בתוך זמן קצר יחיו בקרבנו ויהיו חלק בלתי נפרד מאיתנו. ישראל מתייצבת בשורה אחת עם המדינות המתקדמות ביותר בשילוב אנשים עם מוגבלות בקהילה בהתאם לאמנת האו"ם".

מנכ"לית משרד הרווחה והביטחון החברתי, סיגל מורן: "אחד הנדבכים המשמעותיים ביותר בתהליך יישום החוק היה ויהיה שיתוף הציבור בתהליך, על-מנת שהרפורמה תתאם בצורה המיטבית את הצרכים בשטח. מטרתנו לפתח מגוון של שירותים איכותיים בקהילה שיאפשרו בחירה אמיתית של כל אדם עם מוגבלות בדרך המתאימה לו".

חוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלויות מעגן לראשונה את זכויותיהם של אנשים עם מוגבלויות לחיים עצמאיים בקהילה, ומטרתו לאפשר מגוון שירותי רווחה מותאמים לצרכים. העיקרון העומד בבסיס תכנית העבודה ליישום החוק הוא מעורבות משמעותית של הציבור, כאשר תהיה נציגות של ארגונים בצוותי העבודה שיוביל המשרד. צוותים אלה יגבשו את התורה המקצועית, תוך שיתוף הציבור הרחב, ויעבדו על התקנת תקנות ליישום החוק.