הרב ד"ר יואל בן נון
הרב ד"ר יואל בן נוןצילום: חזקי ברוך

בתחילת דרכה של ישיבת הר עציון שררה בקרב הבחורים ההתלהבות המוכרת לשרת ביחידות החי"ר הלוחמות (שרק התעצמה מאז), ובהן רצו לשרת במסלול ההסדר.

אז התברר לראש הישיבה הרב יהודה עמיטל זצ"ל, שצה"ל זקוק ללוחמי שריון, וקבוצה שלמה מהמחזור הראשון עשתה הסבה לשריון בסוף המסלול. כצנחן במילואים לא היה לי קל לעודד את הבחורים (שאחד מהם הוא אחי היקר), אבל הרב עמיטל אמר בבירור, שבחורי ההסדר צריכים לשרת במקומות שצה"ל ומדינת ישראל זקוקים להם! דיינו בכך שהמדינה מאפשרת לבחורים שירות מקוצר כדי שיוכלו גם ללמוד תורה, ולא להשאיר את עולם התורה לחרדים המסתגרים.

הרב עמיטל חזר על מה שאמר לי בפגישתנו הראשונה בביתו, לפני שיצאנו להקמת הישיבה: "למה הם אומרים 'בחור ישיבה'? לפי הגמרא צריך לומר 'בחור מלחמה' ו'זקן ישיבה', כי 'אין לך נאה בישיבה אלא זקן, ואין לך נאה במלחמה אלא בחור'" (חגיגה יד א) – לראשונה נתתי את דעתי למשפט זה בגמרא, שבא להסביר מדוע ה' התגלה לאנשי הסוד הקדומים פעם כזקן עם שער לבן, ופעם כבחור עם "תלתלים שחֹרות כעורב".

עד היום אני זוכר את ההתרגשות שאחזה בי אז.

בימים אלה התפרסם שוב הצורך הגדול בלוחמי שריון כאשר הצעירים נאבקים על מקומות ביחידות החי"ר המובילות, ואילו לשריון מבקשים להגיע כמחצית ממה שדרוש לצה"ל ולמדינה.

אחד מראשי ישיבת הר עציון הוא הרב יעקב מדן (תלמיד-חבר ואהוב), ושמו ידוע גם בצה"ל וגם בציבוריות הישראלית. הרב יעקב למד ושירת במחזור הראשון של הישיבה וכבר כמה שנים עומד בראשה. הרב מדן העביר לבחורים שיחת מוטיבציה, ומחזור שלם בהר עציון מתגייס לשריון!

יש מפקדים בצה"ל שאינם מבינים את התרומה החיונית של בחורי ההסדר ואת השפעתו העצומה של הרב מדן, והם עסוקים הרבה יותר מדי בשילוב הלוחמות המעטות המסוגלות לעמוד בתנאים; נוח להם לדחוק את בחורי הישיבות ליחידות נפרדות.

אבל בגבולנו הצפוני מנשבות רוחות מלחמה, וחובתכם לפעול לטובת כשירות מירבית של הלוחמים. בכל מקום שבו האלקטרוניקה מובילה את המערכה – כמו בתצפיות – הלוחמות טובות ומדויקות וערניות יותר מהלוחמים, אין ספק! אבל בתוך טנקים ותותחים זה סתם 'ראש בקיר', בערך כמו לשלב שחקניות בקבוצות העילית של כדורגל וכדורסל.

מפקדי צה"ל, לטובת צה"ל כצבא לוחם ומוביל, תקשיבו לרב יעקב מדן!