אסף פריד
אסף פרידצילום: מינהלת הר הבית

לא צריך להיות מזרחן מומחה בשביל לדעת שבתשעה באב יהיה מתוח בהר הבית. בכל חג ומועד יהודי באים מוסלמים מוסתים להתגודד בהר הבית בניסיונות לשבש את עליית היהודים.

כל עוד שלא תהיה כאן ממשלה שתנקוט בפעולות מנע, אפשר בקלות להניח שמה שקרה בחול המועד פסח יקרה גם בתשעה באב.

למי שלא זוכר, בחג הפסח האחרון בנו הערבים מחסומים ופרסו מתרסים בהר הבית בשביל-היהודים כדי לשבש את העליה. במקביל הם התבצרו במסגד אל-אקצה וירו ממנו זיקוקים ובקת"בים על כוחות הבטחון.

לא צריך להיות גאון צבאי בשביל להבין שאם תשעה באב חל ביום ראשון, אחרי יומיים בהם הר הבית סגור בפני יהודים, ימים בהם גם המשטרה מורידה פרופיל בהר הבית, הערבים ינצלו את הימים הללו להיערכות והתבצרות בהר הבית.

שני דרגים פוליטיים אחראים על הר הבית. השר לביטחון הפנים וראש הממשלה. השנה לראשונה מזה זמן רב, שני המחזיקים בתפקיד זה, ידועים ב"חיבתם" להר הבית ולעולי הר הבית.

עומר ברלב המחזיק בתיק ביטחון הפנים, הוא איש שלום עכשיו. אוהד הוואקף וידוע בעויינותו הרבה לימין ולמתנחלים. כעת הוא גם עם פריימריז על הראש, ועולי הר הבית הם לא ממש כח משמעותי בפריימריז של מפלגת העבודה. להיפך, אנחנו עוד עלולים להיות השטיח לדרוך עלינו בדרכו.

ראש הממשלה לפיד מחזיק גם הוא בגישה פרו ירדנית בכל הקשור להר הבית. כשר החוץ גרם לנזק רב כאשר הסכים לדרישות ירדן, שנבלמו ברגע האחרון. זכורה התבטאותו ביחס אל הר הבית "שהכותל הוא המקום הקדוש ביותר לעם ישראל".

מאז ימי אהוד ברק ושלמה בן עמי, לא היתה ממשלה עוינת כזאת נגד עולי הר הבית.

כאשר גלעד ארדן קיבל את תפקיד השר לביטחון הפנים, בשנה 2015, אחת מפעולותיו הראשונות היתה להוריד ההנחיה למשטרה שאין מצב שיהודי שמגיע לעליה להר הבית בשעות הפתיחה ולא יעלה להר. גם בימים רגילים וגם בימי מועד. עובדה שלפני ימיו היתה לצערינו נפוצה ביותר.

תחת ברלב הברדק חזר להר הבית. האלימות המוסלמית שוב הרימה ראש בהר הבית בכל חגי השנה האחרונה.. ההמתנה לכניסה התארכה שעות. מספר היהודים המאובטחים בקבוצה ירד פלאים. בפסח הוצבו המתרסים בדרך היהודים, וביום ירושלים מאות עולים יהודים נותרו בחוץ.

לראשונה מזה שבע שנים, ביום ירושלים, בשעות בהם הר הבית פתוח ליהודים, נסגרו שערי הר הבית על היהודים. רק מוסלמים הורשו להיכנס.

בימים האחרונים נפגש לפיד עם המלך הירדני בארמונו ברבת עמון. על תוכן השיחה נמסרו גרסאות רבים. מה שברור הוא שנושא הר הבית היה מרכיב משמעותי בשיחה. אין ספק שמלך ירדן ביקש מלפיד "למנוע את הפלישות של המתנחלים להר הבית", אין גם ספק שלפיד סרב. הרי גם לפיד מחוייב לחוק. אבל ברור שהוא יעשה הכל בשביל למצוא את התירוץ לסגירת ההר.

אני תפילה, שלפיד לא ינצל את המהומות שהמתפרעים המוסלמים בוודאי יבצעו בשביל לסגור את הר הבית בפנינו. אני מעריך שזה לא יקרה, לפיד לא ירצה להצטייר כמי שנכנע לטרור. אולם הוא כן ינסה לנצל כל תירוץ ומעידה יהודית, כדי למנוע את עליית האלפים בתשעה באב.

בנקודה הזו אנחנו צריכים להיות זהירים מאוד. מה שקרה ביום ירושלים, עלול לקרות שוב בתשעה באב. ונוכח הפריימריז בעבודה, הרבה יותר מהר.

מתיחת הגבולות של גזירות הממשלה על יהודים בהר הבית, כמו תפילה, שירה, השתחוות וכו׳ שבשנים האחרונות הוגמשו מאוד לטובה, עלולה להיות הטריגר של לפיד וברלב לסגור את הר הבית בפני יהודים בתשעה באב, ואלפי יהודים ימצאו את עצמם מול דלת סגורה. קבוצה אחת או שתיים שיעמדו על זכות המאבק, עלולים לגרור נזק למאות ולאלפים.

במאבקים, כמו בכביש. עדיף להיות חכמים מאשר צודקים. בל ניתן אנחנו ללפיד וברלב את מפתח הנעילה.

יהיה רצון שנזכה בקרוב להנהגה ראויה ונוכל לעלות ולהראות בהר הדום רגלי א-לקינו בתודה וקול זמרה