ח"כ יעקב אשר
ח"כ יעקב אשרצילום: ערוץ 7

ח"כ יעקב אשר פנה לשרת התחבורה מרב מיכאלי וטען לאפליה לרעה של מחזיקי טלפון כשר במסגרת הרפורמה החדשה בתחבורה הציבורית.

לדבריו, בעוד בתשלום באפליקציה נהנים הנוסעים משירות צרכני של חיוב בדיעבד על פי שקלול חבילת הרכישה המתאימה להרגלי הנסיעות שלהם, מחזיקי טלפון כשר המשלמים ברב-קו אינם נהנים מההטבה הצרכנית הזו.

"עם כניסתה לתוקף של רפורמת 'דרך שווה' ומבלי להתייחס כרגע לכלל התיקונים הנדרשים בה", פתח ח"כ אשר את מכתבו לשרת התחבורה, "אבקש להתריע על אפליה בתעריפי הנסיעה בין המשלמים באמצעות כרטיס הרב קו המונפק ע"י משרד התחבורה לבין נוסעים המשלמים באמצעות יישומון (אפליקציה) המותקן על גבי טלפון חכם".

האפליה, לדברי אשר, נובעת מאפשרויות התיקוף המצומצמות של הנוסע החרדי, והוא מפרט: "בתשלום המבוצע באמצעות יישומון, החיוב מתבצע בדיעבד בסוף החודש כשהמערכת מחשבת באופן אוטומטי עבור הנוסע את החבילה המשתלמת ביותר בעבורו לרכישה למפרע (חופשי חודשי או יומי וכד') עבור הנסיעות שלו במהלך החודש שעבר, וזאת לפי מספר הנסיעות והיעדים שלו כנוסע. בהתאם לכך נגבה בסוף החודש התשלום הזול ביותר שייבחר.



"שירות צרכני חיוני זה נמנע ממי שאינו מחזיק טלפון חכם ואינו עושה שימוש באפליקציות, כשמחזיקי טלפון כשר בציבור החרדי אינם יכולים לקבל שירות חשוב זה, זאת בעוד הוא הציבור המאופיין כמשתמש מסיבי בתחבורה ציבורית, כך שלא יתכן שדווקא מהם תיחסך הטבה זו", טען אשר.

בהמשך הוסיף כי "כבר בשנת 2019 בעת שמשרד התחבורה יצא למכרז להפעלת היישומון לתשלום בתח"צ, פניתי למשרד התחבורה בנדון, בעקבות כך הוחלט במשרד להוסיף אמצעי תשלום חכמים נוספים שיהיו נגישים לכלל הנוסעים ובהם תשלום באמצעים לבישים (צמיד), כרטיס אשראי וכדו'. אלא שעד כה הדבר לא בוצע, ועל רקע כניסתה לתוקף של הרפורמה על משמעויותיה הרבות, הצורך בהשוואת השירות לכלל האזרחים זועק שבעתיים".

אשר הדגיש כי "אפליה בין אזרחים והדרה של חלקים נרחבים מהציבור מהמערך להפחתת עלות הנסיעות, רק בשל כך שאין ברשותם טלפון חכם, אינה מתקבלת על הדעת, בפרט כשהיא נעשית ע"י רשות ממשלתית. אני מצפה ממשרד התחבורה לאמץ בהקדם אמצעי תשלום חכמים נוספים הנגישים לכלל הנוסעים, אמצעים אלו קיימים ויש היתכנות להפעילם, רק הם תלויים בהחלטת ורצון המשרד לקדמם".