חורבן גוש קטיף
חורבן גוש קטיףצילום: יוסי זמיר, פלאש 90

הרב יאיר הילר שהתגורר ביישוב 'נצרים' עד לגירוש מגוש קטיף, התראיין היום (רביעי) לרגל ציון 17 שנים לתוכנית ההתנתקות וסיפר את קורות אותם ימים.

"אנחנו גרנו בכפר מימון והרגשנו צורך לצאת למשימה של חיזוק ארץ ישראל וכך הגענו ליישוב נצרים שבלב הרצועה", סיפר הרב הילר בראיון ל'קול חי'. "אנחנו מדברים על שנת תשנ"ב-1992. הקבוצה שהגענו איתה חיזקה את המקום וכך הוקם היישוב האזרחי נצרים".

"היישוב נצרים הלך וגדל, בסוף חייו בעת הגירוש היינו כ-80 משפחות", הוא משתף. "היו שם חיי קהילה עשירים, היה בית כנסת, ישיבה, כולל ובית ספר. היו חממות שייצרו שפע של ירקות שגדלו באדמה הזו שהיא חלק מארץ ישראל. היה גם מטע של אתרוגים".

לדבריו, "כל רצועת עזה היא לא חוץ לארץ, היא ארץ ישראל. אברהם אבינו היה שם 26 שנים, אחר כך יצחק. הם ניסו להיאחז במקום. גם בתקופות מאוחרות יותר גרו שם יהודים. יהושע כבש את עזה והיא חלק משבט יהודה. מאוחר יותר יש את מפרש המשנה רבי עובדיה מברטנורא שחי תקופה בעזה, גם רבי ישראל נג'ארה היה רבה של העיר ועוד גדולי ישראל שהיו שם, כמו סבו של החיד"א רבי אברהם אזולאי".

"אחרי שהתיישבות ברצועה נעקרה במוראות תרפ"ט-1929, מה שעשינו זה לחזור למקום הזה, לרצועה שהיא חלק מנחלת אבותינו ולהיאחז בה. היישוב בתחילתו היה פורח אבל עם הזמן חלה הידרדרות והגיעו הסכמי 'וואי' וישראל מסרה את הערים הערביות לפלסטינים ומה שהיה צפוי התגשם – כל עיר שנמסרה לטיפולם, מיד הפכה למרכז לייצור נשק וטילים".