הרמטכ"ל כוכבי בעוטף עזה. ארכיון
הרמטכ"ל כוכבי בעוטף עזה. ארכיוןצילום: דובר צה"ל

ראש מטה פיקוד דרום לשעבר, תא"ל במיל' צביקה פוגל, מתייחס בראיון לערוץ 7 למצור בו מצויים תושבי עוטף עזה מחשש לתגובת הג'יהאד האיסלאמי על מעצרו של ראש הארגון בג'נין.

המציאות מחייבת אותנו להסתכל על התמונה המלאה ולא על הפריים הבודד של רצועת עזה, אומר תא"ל במיל' פוגל. "יש לנו היום ארבע מדינות טרור שמכתיבות לנו את המציאות ואת החיים בישראל. ג'יהאד וחמאס מעזה משבשים את החיים בעוטף עזה ולא רק בו. אנחנו מכווצים בלי שהם אמרו כלום. יש לנו את הפתח' שבונה באישור גנץ ומעודד פיגועים נגד המתיישבים, יש את חיזבאללה בלבנון שמאלץ את ישראל להתחלק בגז וגורם לנו להקים חומה מסביב למטולה ויש את האחים המוסלמים בנגב שלא מאפשרים לנוע בחופשיות, להקים ישובים ולטעת עצים. זו התמונה האמתית. כמי שמנתח את המצב בכל יום אני לא יכול להתעלם מכך".

מתוך תמונת מבט מדאיגה זו מגדיר פוגל את מצבנו כמכירה פומבית. "ישראל רצתה לקנות שקט בכסף ועכשיו היא נמצאת במכירה פומבית, גז, חומה, אבדן משילות בנגב, איבוד ריבונות ביהודה ושומרון, חצי מדינה כוננות ספיגה. יש לנו מנהיגות מלווה בהרבה פחד ואינטרסים אישיים ואימפוטנציה ביטחונית. איבדנו את ההרתעה והמשילות ונדמה לי שאנחנו בדרך לאבד את המדינה, ואני לא קיצוני. הלוואי והייתי טועה, הלוואי וכל התחזיות שלי לא נכונות", הוא אומר.

פוגל מוסיף ותוהה אם מישהו זוכר מתי ניצחנו בפעם האחרונה. זה קרה מאוד מזמן הוא אומר. "בעשרים השנה האחרונות יש לנו 1500 אזרחים הרוגים מפעולות איבה וטרור ולא ממלחמה כלשהי. המשמעות היא שישראל מוכנה לספוג אזרחים הרוגים כי אפשר להאשים את האויב האכזר במקום לצאת למלחמה ולנצח בה, להכריע ולהחזיר את ההרתעה גם אם יש לזה מחיר, אבל את המחיר הזה המנהיגות לא מוכנה לשלם. אם זו הייתה המנהיגות ב-48' לא הייתה קמה מדינת ישראל".

את האצבע המאשימה מפנה תא"ל פוגל גם לעבר המנהיגות הצבאית ולא רק לעבר זו המדינית. "אף אחד במנהיגות הצבאית הבכירה לא רוצה מלחמה והרוגים במשמרת שלו. הוא מעדיף אזרחים שנהרגים כתוצאה מפעולות איבה וטרור כי יש את מי להאשים במקום לקחת מנהיגות והובלה. אין לנו מנהיגות צבאית שאומרת לדרג המדיני אנחנו מסוגלים לנצח ונהיה אחראים גם לתשלום. אין מנהיגות כזו היום".

ולו הייתה מנהיגות שכזו, כיצד היא הייתה נוהגת במציאות של מידע מודיעיני המדבר על חשש משמעותי מתגובה של הג'יהאד האיסלאמי לפעולה צה"לית? "לו אני שר הביטחון בימים אלה, הצבא היה מקבל פקודה, כל בכירי ג'יהאד וחמאס ביו"ש ובעזה מרמת מ"מ ומעלה, דינו אחד, למות, בים באוויר וביבשה. לא רוצה לכבוש את רצועת עזה אלא לחסל אותם, ונראה כמה אורך רוח יש להם. האם החיים שלהם חשובים להם יותר מלהרוג אותי או לא. אני בטוח שהם תאווי שלטון חיים כמו כל אחד, ואחרי שנחסל בכל יום שלושים ארבעים או חמישים נראה שהם מרימים דגל לבן ומבקשים לשבת על התנאים של חיים ביחד זה לצד זה".

במציאות שכזו, הוא אומר "היית ממש את הריבונות ביהודה ושומרון כבר מחר בבוקר. ישובים היו קמים בכל האדמות שאפשר, כי על הרצף הטריטוריאלי מהר חברון ועד הגליל המערבי קם רצף ערבי, ומדרום הר חברון ועד רצועת עזה מדרום לבאר שבע מתרקמת מדינת טרור. כל הדברים האלה נמצאים מול העיניים של כולם אבל כולנו מעדיפים להתעלם מזה ולחיות את היום השקט במקום להבין שאנחנו מונעים מעצמנו עתיד בטוח".

שאלנו את פוגל אם יתכן והאזרח הממוצע שואל את עצמו איך קורה שממשלות ימין ושמאל נהגו בשונה מהצעותיו שלו? אולי ידוע למנהיגות משהו שלא ידוע לו? "הלוואי שיש דברים שהם יודעים ואני לא, ושהם יודעים איך להביא ביטחון והרתעה. אני בוחן את זה בעשרים השנה האחרונות. כמה זמן עוד נבדוק את זה? כבר עשרים שנה אנחנו נותנים לצד השני להכתיב את המציאות, ובסך הכול מדובר בשלושה ארגוני טרור שבנו מדינות מסביב ובתוך ישראל. זה לא סין ולא איראן. היום איראן מורתעת יותר מחמאס כי הם יודעים שאנחנו מפתחים בדימונה משהו שהוא לא קנאביס אלא דברים שמאיימים עליהם ולכן הם הקימו את חמאס וחיזבאללה כי זו הדרך שלהם לפגוע במדינת היהודים".

"אריאל שרון היה האחרון שנתן הנחיה לצה"ל לנצח. במבצע 'חומת מגן' הוא נתן הנחיה ברורה לנצח ולא דיבר על להכות מכה קשה, אבל לא תיחזקנו את הניצחון הזה וזה מה שנצטרך לעשות עכשיו", דברי צביקה פוגל.