חיילים באימון
חיילים באימוןצילום: דובר צה"ל

בימים האחרונים נראה כי היוצרות מתהפכות יחד עם הבטן. זאת למשמע ההגבלות המוטלות על אזרחים בגבול רצועת עזה לאחר מעצרו של המחבל הבכיר מג'נין מחד, ולאור פרשת ניצול ותקיפת החיילות הסוהרות בכלא גלבוע מאידך.

האם המרתיע הפך למורתע בידי ארגון מחבלים, שמצליח לשבש חיים של רבבות ישראלים מבלי לירות כדור? כיצד אסירים ביטחוניים הפכו למנהלים של בתי הכלא, המכתיבים דרישות ומציבים תנאים, מטילים את חיטתם על אלו החושבים שהם עם חופשי בארצם ומנצלים את בנותיו בטיפשותו וחדלותו של הריבון?!

מי המרתיע ומי המורתע?

ביום שני, במסגרת מבצע מעצרים נועז ומוצלח בג'נין, לכד צה"ל בחיים את בסאם א-סעדי, מחבל ותיק, מנוסה וחסר תקנה- ראש ארגון הטרור של הג'יהאד האסלאמי בשומרון.

מאז מעצרו מושתות הגבלות תנועה יזומות על תושבי הנגב המערבי בהוראת הדרג המדיני ובהמלצת מערכת הביטחון. זאת מחשש לתגובה שתכלול ירי בכינון ישיר כדוגמת ירי טילים מונחים או צליפה, בנוסף לחשש מירי בכינון עקיף של פצצות מרגמה ורקטות, מצד המחבלים הג'יהאדיסטים ברצועה עזה.

בנוסף, מערכת הביטחון פעלה באופן חריג ומתחשב גם במישור התודעתי. הכל בכדי להרגיע את זעמם של המחבלים נוכח מעצרו השמיני במספר של מנהיגם הדגול המעורב בתכנון פיגועים ופעולות טרור כנגד יהודים בהווה כבעבר. כך, בכדי למנוע או למתן לכאורה תגובה אפשרית של המחבלים, או אם תרצו להרגיע את הג'יהאדיסטים שדעתם נטרפת בעזה, פורסמה תמונתו המחויכת והנינוחה של המחבל הבכיר במעצר, כשפלסטר מעטר את מצחו.

האם עומד הפרסום בבחינת מסר מרגיע למחבלים בפרט ולערבים ככלל, לפיו הישראלים הרחמנים בסך הכל עוצרים את מי שמנסים לחסלם ולא באמת משכימים להורגם, רחמנא ליצלן? הייתכן והמסר המיועד לעולם "הנאור", בטרם תתכנס המועצה ההזויה באו"ם לגינויה של ישראל, הוא שאנו עם חפץ חיים, המקדשים אפילו את חיי גדולי המחבלים ומגדלי השהידים גם כשמסכנים הם את חיי הלוחמים ומשבשים את חיי התושבים השלווים?

שמא מדובר במסר מרגיע לערבים הממחיש כיצד צריך להראות יחס לישראלים המוחזקים בעל כורחם בידיהם? מסר לפיו מעניקה מדינת ישראל יחס אנושי, מטיב ומכבד למחבלים, הכולל אירוח לבבי עם הטבות מפליגות הכוללות מזון וכלכלה נאותה, פגיעה וניצול חיילות סוהרות ואופציה להשלמת תארים אקדמיים מתקדמים, דבר שאינו מצדיק מרידות, פרצי אלימות או חס וחלילה ירי והפגזה.

ההגבלות על התושבים והעוברים ושבים במרחב "חוטף עזה" מייצרות משוואה מוזרה, כזו המבלבלת את היוצרות ומחליפה בין המרתיע למורתע. הגבלות התנועה וההתנהלות התמוהה עלולות ליצור משוואה בלתי מתקבלת על הדעת בעבור המדינה, שהינה למעשה מעצמה אזורית, המסוגלת לפעול ברצותה בעוצמה חסרת תקדים כנגד מפרי ריבונותה, הפוגעים בביטחונה וחפצים בהשמדתה. דברים אלו מקבלים חיזוק ממש לאחרונה מהצהרות שהצהירו ראש הממשלה ושר הביטחון ביחס לחיזבאללה, בעת ביקורם ביום שלישי בגבול הצפון: "אם יבחרו בנתיב האש - ייפגעו ויכוו קשות", וכפי שהתבטא האחרון ביחס למעצר של א-סעדי: "נמשיך בפעילות ונפגע במי שמבקש לפגוע באזרחי ישראל".

האם לאור השתנות המשוואה, צפויים להיסגר בעתיד הקרוב בהחלטת הדרג המדיני- ביטחוני צירים ברחבי יהודה ושומרון, כביש הבקעה או מקטע בכביש חוצה ישראל לאחר מעצר מחבלים? זאת ועוד מחשש לירי, השלכת מטענים, זריקת אבנים, מהומות ולינצ'ים שעד כה אירעו גם ללא סיבה מיוחדת מלבד טענת "הכיבוש" הנדושה?

המלצות

את משוואת ההרתעה המעוותת שנוצרה בשנים האחרונות יש לתקן בהקדם, בטרם יוחמר המצב וידרדר עוד יותר. זאת כפי שנוכחנו לאחרונה במקומות רבים בכל רחבי הארץ, בהם מרשים הערבים לעצמם לנהוג כמנהג בעלים, לבזות את הלוחמים, השוטרים, הסוהרים וכמובן את סמלי המדינה.

על מדינת ישראל באמצעות שירות בתי הסוהר להבהיר לאסירים ביטחוניים בבתי הכלא הישראלים שהם אינם מצויים בעמדת מיקוח כלשהי עם ההנהלה. החלטת שר הביטחון להשעות פעילות חיילות סוהרות בבתי הכלא הינה מהמוצדקות ועליה להפוך לצמיתה. שהייה של נשים בכלא גברים באשר הוא הינה בגדר סדין אדום לפר זועם הכלוא בזירה. זוהי תמימות גמורה, על סף הטיפשות, לחשוב כי אין האסירים הללו מפשיטים במבטיהם את הנשים הצעירות המוצבות שם בעל כורחן. זו איוולת גמורה לחשוב כי אין אישה שתוטרד בסבירות הקרובה ל-100% במהלך שירותה במתקן כליאה גברי סגור ומסוגר.

מחשבה מטופשת היא של אנשים הזויים כי ניתן לחנך מחבלים עוכרי ישראל ופושעים שהינם פראי אדם, כך שתימנע הטרדת נשים ישראליות ויהודיות מצדם, שעה שכלואים הם מאחורי סורג ובריח לתקופות ממושכות. תמה אני כהורה לחיילות המשרתות בגאווה בצה"ל, האם יש הורים שפויים למלש"ביות או לחיילות המאמינים כי ראוי שבתם תציית לפקודת הצבה ותשרת בבית כלא לגברים, בו כלואים פושעים ומחבלים השפוטים למאסרים ממושכים? כיצד יכולים הם לעמוד מנגד מול הסיכון הוודאי שבנותיהם יחוו הטרדה או תקיפה בעל כורחן ובכפייה?!

את המשוואה הזו יש לשנות תוך הבהרה מידית למחבלים הכלואים שאם ברצונם להתענג על מראן של נשים, אזי אפשר להביא את אימותיהם, נשותיהם ובנותיהם לביקור או כתמונה שתופץ במסדרונות הכלא לרווחת והנאת כל הכלואים בו.

לסיכום

בימים אלו מתקיימת צעדת מחאה שיצאה מכפר סבא לרצועת עזה בקריאה להשיב את גופות חללי צה"ל ממבצע "צוק איתן", אורון שאול והדר גולדין הי"ד, ואת האזרח אברה מנגיסטו יבדל"א, המוחזקים ברצועת עזה כבני ערובה וכאמצעי סחיטה בידי מחבלי החמאס.

מתי יבינו מנהיגי ישראל כי את המשוואות "בשכונה" עלינו לייצר באופן שאינו ניתן לסחטנות ולפרשנות אחרת מלבד זו: מחבלים מחסלים, תשתיות טרור משמידים ואת מדינת ישראל לא יסחטו מנהיגי הערבים והמחבלים, החפצים להישאר בחיים מעבר למועד פקיעת האולטימטום שיוצב להם להשלמת הדרישה הישראלית, ללא תנאי מצדם.