ירון זליכה
ירון זליכהצילום: TPS

יו"ר המפלגה הכלכלית פרופ' ירון זליכה, ראש החוג לחשבונאות וניהול כספים בקריה האקדמית אונו, שוחח עם ינון מגל ובן כספית ב־103fm על הנתונים הכלכליים שפורסמו אתמול (ב'), כשבין היתר, האינפלציה עלתה ל־5.2%, שיא של 14 שנה.

בפתח הריאיון השווה פרופ' זליכה את המצב הכלכלי למחלה קשה, ואמר שהנתונים הם מאוד חמורים. "צריך להבין שאינפלציה זו מחלה קשה, ובמחלה קשה צריך לדעת לטפל נכון. צריך לתת תרופות, לקבוע טיפול, ולא רק לשבת ולהסתכל".

לטענתו, הוא מאוד מוטרד כי הבחירות יהיו רק בסביבות חודש נובמבר, וממשלה חדשה תתהווה רק בפברואר, "ומר ליברמן צריך להיזכר שהוא עדיין שר האוצר. הוא קיבל את האחריות, הוא לא היה צריך לקבל אותה, הוא לא ראוי לתפקיד הזה, אבל הוא קיבל אחריות וממשיך שלא לעשות שום דבר כשהמצב הולך ומחריף. זה כמו חולה קורונה שנכנס לטיפול נמרץ – הוא זקוק לתרופות, הוא זקוק לטיפול, וליברמן מסתכל עליו".

בהמשך ביקש להתייחס להתנהלותו של ליברמן, ואמר: "הוא מאכזב. הוא התרשל בשנה האחרונה, ויש לו עוד חצי שנה לכהונה ובחצי השנה הזו הוא חייב להילחם באינפלציה". זליכה תקף גם את ראש הממשלה יאיר לפיד, כשאמר: "הוא היה אחד משרי האוצר הכי גרועים בתולדות מדינת ישראל".

זליכה ביקש להזהיר שאם התוכנית הכלכלית של הליכוד תיושם אזי יוקר המחיה יקבל תאוצה, ואילו מחירי הדיור יקבלו האצה בריבוע. "מי שהעלו את מחירי הנדל"ן היו ממשלות נתניהו, אבל מה שנעשה בשנה האחרונה שם בכיס הקטן את השטויות שעשו 12 שנה קודם לכן. בשנה האחרונה עלו מחירי הדיור ב־300 אלף שקלים. מדובר בשטויות קולוסאליות".

עוד הוסיף: "מתוך 300 אלף שקלים שעלו מחירי הדיור בשנה האחרונה אולי 15 אלף שקלים נובעים מהתייקרות התשומות. כל היתר נובע ממדיניות כושלת של הממשלה שבעיקרה האצה של העלאות מחירים".

בכדי לטפל בבעיה הכלכלית המורכבת טוען פרופ' זליכה כי עלינו לעשות שורה של צעדים, וביניהם: ביטול כל עליות המחירים בשנה האחרונה. " מעבר לזה, חייבים לעשות ביטול הטבות המס שהם חילקו, ולהוריד מע"מ מחר בבוקר ל־15 אחוז עד שנגיע ל־12 אחוז. צריך להוריד את הנטל מהעסקים הקטנים, ככה נשחרר אותם בכדי לייצר צמיחה במשק. חייבים לבטל את כל המכסים של הייבוא".

מה דעתך על בצלאל סמוטריץ' ורצונו להיות שר האוצר? אני קיבלתי סחרחורת כשהאזנתי לפודקאסט שלו. הוא לא מבין על מה הוא מדבר, וסותר את עצמו. אם הוא יהיה שר האוצר יהיה לנו בדיוק מה שהיה כלפיד וליברמן היו שרי אוצר.