הרב ישראל אביטן
הרב ישראל אביטןצילום: באדיבות המצולם

אחרי שמפלגת נעם הודרה מהמשא ומתן בין בצלאל ואיתמר, נראה שעדין לא מספיק מבינים את גודל הנחיצות וגודל האחריות שיש להם בחיבור של נעם לכנסת.

יותר ממה שאבי מעוז צריך את בצלאל ואיתמר - הם צריכים אותו. ואנסה להסביר במעט...

כל מי שקצת עוסק בחינוך ורואה במה עסוקים גורמי 'החינוך' יום יום, כל מי שמבין את התמונה העולמית שאופפת אותנו, וכל מי שעוכב באתרי החדשות והמדיה השונים, בסרטים ובסרטונים ברשת מבין שאנחנו כבר נמצאים עמוק בתוך מלחמה! מלחמה קיומית. לא פחות. היא לא עושה הרבה רעש ולא כולם שמים לב אליה, אבל היא הרסנית ומסוכנת.

המלחמה על הזהות היהודית שלנו ואולי מלחמה על כל הזהות האנושית שלנו.

61 מנדטים לימין היא לא המשימה הבלעדית שלנו. היו לנו שנים רבות של ממשלות ימין שהארס רק הלך ופעפע מבפנים בלי ששמנו לב. אז נכון, בשנה האחרונה עם ממשלת ערבים ושמאל פרוגרסיבית העסק צבר תאוצה וזה כבר הרבה יותר מורכב ומסובך אבל 61 זה ממש לא הכל..

ימין או שמאל זה מה שמעסיק אותנו כל היום. אבל מה לעשות זעקות שבר של "ארץ ישראל בסכנה" כבר פחות מרחפות מעלינו, אפילו חיזבאללה ואיראן עם כל הדאגה והפחד לא ממש מאיימים עלינו. ביום פקודה נדע איך להתמודד איתם בע"ה.

נכון, יש לנו עוד הרבה נושאים חשובים לטפל בהם. בצלאל ואיתמר חוזרים עליהם חדשים לבקרים - המשילות בנגב ובגליל, ריסון מערכת המשפט ובג"ץ, החלת ריבונות, יישוב ארץ ישראל וכבישי יו"ש, החזרת הביטחון הכלכלי והאישי לאזרחי ישראל - כל אלה באמת חשובים. אבל מה עם החינוך שלנו? הפקרנו אותו? מי ידאג לו? האם משהו מהם בכלל שואף לקבל את משרד החינוך לידיים?

מי ידאג לתכנים לא רק בחמ"ד אלא בכלל החינוך הממלכתי? מי ידאג שילדי ישראל יגדלו בגני ילדים בריאים ונורמליים עם אבא ואמא של שבת? מי ידאג שהנוער שלנו לא יחשף לסרטוני תועבה עשרות פעמים ביום, כאלה שיגרמו לו להתבלבל בזהות האישית שלו? מי נותן את הדעת על ליאל, ילדה בכיתה ב' בהרצליה שהמורים שלה חשפו אותה למיניות א-מגדרית?! מי ידאג שצה"ל יעסוק במלחמה ולא ב'חינוך מחדש' של החיילים שלנו?

רק השבוע פגשתי גננת בדרום שסיפרה לי איך היא נרתעת מ'יום המשפחה', איך היא מחכה שהיום הזה רק יעבור. למה? למה גננת לא יכולה לדבר על משפחה בריאה ונורמטיבית עם הילדים בגן על אבא שהולך לעבודה ואמא שעוטפת בחום ואהבה? ממה היא צריכה כל כך לפחד?!

כאשר אסתר המלכה מבקשת ממרדכי לצום עליה שלשה ימים, אומר לה מרדכי: אבל אנחנו בערב חג הפסח ואיך נצום? עונה לו אסתר: "אם אין ישראל, תורה למה?!".

אנחנו שואלים: אם אין זהות יהודית, אם אין זהות אנושית, אם אין ישראל, אם אין דרך ארץ, אם לא נדע מי אנחנו ומה התפקיד שלנו - תורה למה? ארץ ישראל למה? כלכלה למה? ביטחון למה? הכול מתערער.

כך בדיוק אותם גורמים דורסניים מערערים את כל היציבות שלנו. הזהות היהודית היא המפתח לכל אותם דברים חשובים וערכיים שאיתמר ובצלאל מעלים. 'עם שלא יודע את עצמו ולא מכיר את ערכו האמיתי - בוודאי יישאר קטן ושפל' אומר הרב קוק באורות התחיה.

נעם צריכה וחייבת להתייצב במקומות גבוהים וריאלים ברשימה לא בשביל שלאבי מעוז יהיה עוד איזה ג'וב נחמד (אני בטוח שלא משעמם לו ויש לו הרבה מה לעשות באזרחות, בכל זאת מנכ"ל משרד השיכון לשעבר), אין מה לדאוג הילדים והנכדים של אבי מעוז כנראה יגדלו בחינוך טוב וטהור, אבל עם ישראל, העם כולו הוא שזקוק כמו חמצן לנשימה לנעם גדולה ומשמעותית.

כולם ראו איך אבי היקר ביושר, בכנות ובאמינות בעשרות הנאומים שלו, בנועם ובעדינות - הצליח לחדור ללבבות רבים. ודבריו היוצאים מן הלב הצליחו לשנות את השיח בציבור הישראלי כולו. כל המפלגות וחברי הכנסת התחילו לדבר על זהות יהודית של המדינה. כולם. הציבור הישראלי התחיל להבין שהוא נמצא בעימות חזיתי מול גורמים פרוגרסיבים אכזריים שמהנדסים לנו את התודעה ומעצבים אותנו מחדש. התחלנו להבין שאנחנו נתונים תחת מתקפה עולמית.

התחלנו, אבל משימה גדולה ומורכבת עוד לפנינו.

לכן נעם זה ממש לא איזה גחמה פוליטית, אלא צורך אמיתי, קיומי, לעם ישראל ואולי אפילו לאנושות כולה. אני מלא תקווה ותפילה כי בצלאל ואיתמר יבינו את הנחיצות שנעם תהיה בכנסת וכמה שיותר מהר יקראו לאחדות מכבדת.

הם רק ירוויחו מכך.

הכותב הוא ר"מ בישיבת גבעת אולגה