חתולים
חתוליםצילום: Corinna Kern/Flash90

עיריית נהריה בשיתוף משרד החקלאות קיימו בחודשים האחרונים מבצע נרחב ברחבי העיר לעיקור וסירוס 2000 חתולי רחוב. אך האם הדבר מותר הלכתית?

"סירוס ניתוחי אסור, רק סירוס הורמונלי מותר", קובע הרב יעקב אריאל, מחשובי רבני הציונות הדתית, בשיחה עם אתר 'ערוץ 7'.

"כמו להבדיל גברים נשים, אסור לסרס גברים ונשים, אך מותר לאשה לקחת כדורים שמונעים היריון. למעט פיקוח נפש, אם האשה חולת סרטן, מותר לחתוך את השחלות". לדבריו הסוגייה כלל לא חדשה. "בזמנו שר החקלאות אורי אריאל ניסה להעביר חוק שיהיה סירוס על פי ההלכה והתייעץ איתנו הרבנים כדי שיהיה על פי התורה".

הרב אריאל לא מתרגש מהרוחות הנושבות. "יש חוק בתורה לפני אלפי שנים, החוק אומר: התורה אוסרת סירוס בעלי חיים, כאשר סירוס הורמונלי הוא פתרון". פתרון נוסף שמציע הרב אריאל הוא לא להאכיל חתולים. "אל תתנו להם מזון, יש להם מספיק מזון בפחי האשפה. יש כאלה בעלי נשמה טובה שמאכילים את החתולים, חושבים שעושים טובה לחתולים בכך שהם מרבים אותם בצורה לא אחראית. יתר מזה, חתול שאתה מאכיל, הוא מתעצל ולא אוכל עכברים, דבר הפוגע בשרשרת האקולוגית של בעלי חיים שיש ביניהם איזון פנימי. עבירה גוררת עבירה, עיוות גורם עיוות.

''הוא הדין לחיות מחמד: אנשים החליטו שצריך לקנות חיות מחמד אבל אדם מגדל כלב שמשריץ 6 גורים הוא אח"כ רוצה לסרס אותם. כמובן שאם סומא צריך כלב או ילד שזקוק לריפוי בעיסוק, לא בכך מדובר. הטרנד שכל משפחה צריכה לגדל כלבים לא היה ולא צריך להיות. צריך כל בוקר לקום לצאת איתו החוצה, שעבוד מסויים. חושבים שעושים מצווה גדולה, אתה מחפש מצוות? יש ילדים שצריכים לעזור להם. צריך להשקיע את האנרגיה בבני אדם ולא בגידול כלבים".

הרב דב ליאור מציע להעביר את החתולים לרש"פ או לחו"ל. "ליהודי אסור לסרס כל בעל חי והפתרון שיעבירו את החתולים לירדן או לרשות הפלשתינית, לעודד אותם שיאכלו אותם. אני זוכר שלפני שהבולבשביקים הסגירו את גוש קטיף באו האגודה לצער בעלי חיים ואמרו: מה יהיה עם החתולים? מגרשים פה אלפי יהודים, על זה לא מדברים, כי מובן מאליו שיביא את השלום? אידיוטים, אין מה להתפלא".

מי שכן מתיר לסרס הוא הרב אליקים לבנון, רב השומרון. "הפתרון הוא על ידי חברה שתעסיק שני עובדים נוכרים, אשר אחד מהם הוא הוטרינר המבצע את העיקור. יש לעמוד על כך שהווטרינר לא יהיה יהודי", פוסק הרב. "בכל יום, עם הגעת בעלי החיים למקום בו יתבצע העיקור, בבעלי החיים המשוטטים, בעל החברה או בא כוחו אשר הוסמך על ידו, יזכה מן ההפקר בבעלי החיים אשר נלכדו באותו יום. ומיד לאחר שהוא החליט לזכות ולהיות הבעלים של בעלי החיים, הוא ימכור אותם, באמצעות השטר לנוכרי. וכן, הפתרון לבעלי חיים השייכים לאנשים פרטיים הוא שבעלי החיים ימכרו על ידי בעליהן לנוכרי בעזרת שטר מכירה. כל האמור צריך להיות עם אחראי על נושא הפיקוח שרשאי להופיע במקום בו מתבצע העיקור, ולוודא שהנהלים נשמרים".