תורים בנתב"ג
תורים בנתב"גצילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

ענף התיירות והתעופה היה לא מעט בכותרות בשלוש השנים האחרונות, בעיקר בהקשרים של קורונה, מדינות סגורות ונהלים שונים.

בחודשים האחרונים חזרו המטוסים להמריא, נמלי התעופה בעולם התמלאו והביקוש לטיסות זינק. בחברות התעופה, שחוו משבר לא פשוט בתקופת הקורונה, ראו את הביקוש - ומחירי הטיסות זינקו.

בבדיקה מקיפה שערך העיתון "ישראל היום" של מחירי הטיסות הישירות של חברות התעופה אל על, ישראייר וארקיע, התגלו פערים עצומים בין ממוצע המחירים בשנת 2019, לפני פרוץ הקורונה, לבין המצב כיום - לפחות בכל הקשור ליעדים האהובים על הישראלים: בנגקוק, פריז, לונדון, רומא, ניו יורק, בודפשט וברלין.

למשל, טיסות אל על ללונדון התייקרו ב־97% מאז 2019 - הזינוק החד ביותר : אם בדצמבר 2019 מחירו של כרטיס לבירת אנגליה היה 345 דולר - בדצמבר 2022 הוא כבר עולה 681 דולר. כך גם לגבי פריז: מחיר טיסת אל על לעיר האורות ב־2019 היה 299 דולר, ומאז הוא האמיר ב־86% לכדי 555 דולר.

גם בישראייר קפצו המחירים משמעותית. בעוד ב־2019 עלה כרטיס לרומא 210 דולר, היום כדי לבקר בקולוסאום צריך לשריין 319 דולר - פער של 52% בתוך שלוש שנים. כך גם בטיסות החברה לבודפשט: מ־259 דולר ב־2019 עלה מחיר הכרטיס אליה ב־25%, והיום הוא עומד על 323 דולר.

פערים נמוכים יותר מצאנו במחיריהן של שתי טיסות ארקיע שנבדקו. הטיסות הישירות של החברה לטביליסי עלו ב־17% ל־351 דולר לכרטיס, לעומת 299 דולר בדצמבר 2019. גם הטיסות לברצלונה התייקרו: הטיסה לעיר השנייה בגודלה בספרד, שלפני שלוש שנים עלתה 412 דולר, התייקרה מאז ב־21%, והיום נדרש לשלם עבורה 497 דולר.

חשוב לציין: אמנם מחירי הדלק הסילוני עלו בשנים האחרונות, אך בו בזמן רווחיהן המדווחים של אל על ושל ישראייר גדלו מאוד. באל על דיווחו לאחרונה על רווח נקי של 67 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2022 (כולל רווח חד־פעמי של כ־38 מיליון דולר) - לראשונה מאז פרוץ משבר הקורונה - ואילו בישראייר הגיעו הרווחים לשיא של 18 מיליון דולר בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה. ארקיע לא מדווחת על רווחיה כיוון שאינה נסחרת, אך לפי דיווחים היא נמצאת על סף כניסה לבורסה.

בכיר בענף התעופה אמר: "נתב"ג קרוב מאוד לשיא הקיבולת שלו, וכשתיווצר משוואה של ביקוש גבוה מאוד מול היצע מצומצם מאוד - לא רק שיהיה קשה להשיג כרטיסי טיסה, אלא שהם יהיו יקרים מאוד".

"זו לא תהיה תופעה עולמית, זה יקרה כאן כי מקבלי ההחלטות התמהמהו יותר מדי עם פתיחת שדה תעופה נוסף, ועכשיו נתב"ג משרת כמות עצומה של טסים מכל הארץ", סיכם.