טבח ליד בית הכנסת בנווה יעקב בירושלים
טבח ליד בית הכנסת בנווה יעקב בירושליםצילום: Olivier Fitoussi/Flash90

מאז הפיגוע המזעזע במוצאי שבת האחרונה מתפרסמים דברים של מיני מלומדים וגם שאינם בשאלה האם עונש מוות למחבלים יעודד טרור או ירתיע טרור. לא הכל נמדד על פי הקריטריון הזה!

הדיון בדבר השאלה האם יש תועלת בלהוציא להורג מחבל שגם ככה מוכן שלא לחזור בחיים מפעולת טרור על פי מדד ההרתעה הינו עקר וחוטא למטרה. ישנן סנקציות שמדברים עליהן כעת שמטרתן הרתעה כהריסת בתים, גירוש המשפחות, שלילת תושבות ואזרחות למחבלים, חליטת כספים וכו'. על כולן גורמי המקצוע יענו אם זה מרתיע את המחבלים ומציל חיים או חס וחלילה עושה להיפך. אולם, הנחיה ברורה להריגת מחבלים הן בעת אירוע הטרור והן לאחר תפיסת הפושע צריכה להיבחן על פי קריטריון אחר של צדק ואמת.

התורה בסוף ספר במדבר מפרטת את הפתח לשיקומו של רוצח בשגגה באמצעות עיר מקלט ומשם עוברת למי שמבקש לרצוח במזיד. לגביו, אין כל סליחה ומחילה. ישנו איסור לקחת כופר ולהשאירו בחיים. התורה מחייבת עונש מוות לרוצחים ומחבלים ואף מוסיפה קביעה חד משמעית כי "הדם הוא יחניף את הארץ ולארץ לא יכופר לדם אשר שופך בה כי אם בדם שופכו" (פס' לג).

כך כבר קבע ה' בעת אשר התיר את שחיטת בעלי החיים ואסר את רצח האדם "שופך דם האדם באדם דמו יישפך כי בצלם אלוקים עשה את האדם" (בראשית ט, ו). אם תשאלו, מה התועלת בשפיכת דם הרוצח? כיצד שפיכת דמו מהווה כפרה על הארץ ולא החנפה? האם אין בכך רק מיעוט דמות צלם אלוקים בקיפוד חייו של אדם נוסף?

דומה שיש לשוב אל הרוצח הראשון בתנ"ך הלוא הוא קין. ה' אומר לקין כי "קול דמי אחיך צועקים אלי מן האדמה" (שם ד, י). על אף צעקת הנרצח - קין לא נענש בעונש מוות אלא בעונש גלות. הוא הרוצח היחיד במזיד שכביכול ויתרו על מיתתו הישירה. אולם, משם ואילך מהדהד הציווי כי לא ניתן לחוס על נפש הרוצח אלא יש להורגו. ציווי זה הינו באחריות הציבור ולפניו עומד הרוצח (במדבר לה, פס' יב). היא שדנה אותו מתוקף אחריותה ואף שופטת אותו לחובה או לזכות (פס' כג-כד). אצל קין לא היתה אזהרה ולא היתה עדה שתשפוט, אולם בישראל ישנו איסור, ישנה חובה וישנה אחריות.

אם האדמה תבלע את דמי הנרצח בלבד הרי שיש כאן החנפה ועשיית איפה ואיפה. שומה על השופטים המופקדים על עשיית משפט הצדק לשפוך את דמו של הרוצח ובכך למנוע משוא פנים מעוות המותיר את הרשע מעל פני האדמה ואת הצדיק מתחתיה. זהו הצדק האלוקי הנדרש ואין בלתו!

מלבד זאת, רק הבאתו של הרוצח הטרוריסט לקבר היא שתבטיח באופן מוחלט שהוא לא יוכל לבצע פיגועי טרור בעתיד בכל צורה שהיא. בכך זה ודאי ימנע טרור נוסף שלו שלצערנו ראינו שחוזר ונשנה אצל מחבלים משוחררים וגם כאלה שכלואים בכלא הישראלי. יפה שעה אחת קודם!

משה כהן ראש הכולל בישיבת "באר התחיה", באר שבע רב מחלקת הכשרות הר חברון