
ההכנות לקראת בחירת הרב הראשי בעיצומן. וטוב ונכון, שנבחרה וועדה לבחירת הרב הראשי בראשותו של הרב יעקב אריאל שליט"א שתסכים על מועמד אחד לרב ראשי.
זאת ועוד, יש כאן מהלך נכון, שכן הוועדה מגוונת ומייצגת מגוון רחב של אוכלוסיות בתוך הציבור הדתי-לאומי. זה חידוש מרענן וחשוב שייבחר רב ראשי מתוך הציבור הציוני הדתי, ובחירתו תהיה מוסכמת על מרבית הנציגים של ציבור זה. אולם קשה להבין איך אלו שהרכיבו את הוועדה התעלמו מציבור הנשים. כיום שבתי המדרש מצויים בשיא תפארתם ופריחתם, ישנן רבניות רבות שמלמדות תורה, יועצות הלכה שעוסקות בפסיקה, טוענות רבניות המייצגות נשים בבתי הדין, כאשר מתוכן ניתן היה לבחור רבניות, שתהיינה חלק מהוועדה וממילא שותפות בבחירת הרב הראשי.
נכון, מדובר בוועדה שממליצה ולא בגוף הבוחר. אבל היא הנותנת, ההמלצה צריכה לבוא גם מנשים שמכירות את הצרכים הרוחניים של קהל הנשים. אבקש לתת דוגמא משיתופן של נשים בבניית בית המקדש. לאחר שהרמב"ם פוסק שמצוה לבנות את בית המקדש, הוא מוסיף: "...והכל חייבין לבנות ולסעד בעצמן ובממונם אנשים ונשים כמקדש המדבר" לאמור, נשים חייבות בבניית המקדש למרות שזו מצות עשה שהזמן גרמא, שהרי מותר לבנות רק ביום ולא בלילה.
אם כן, מדוע שנשים תהיינה חייבות בבנין המקדש?! הרמב"ם למד הלכה זו מהמשכן ששם מפורש בתורה שנשים וגברים תרמו יחדיו. אולם עדיין השאלה עומדת על כנה - מה הסברה? שמא סבור הרמב"ם שבניית המקדש היא מצוה ציבורית ולכן הפטור הפרטי מדין מצות עשה שהזמן גרמא אינו רלוונטי. דוגמא נוספת, היא שיתופן של נשים במעמד הקהל, שהיה ביסודו מעמד ציבורי. בואם של הנשים למעמד הקהל מצביע על קשר אמיץ שקיים בין נשים לבין התורה. אם התורה שייכת לכולם הרי שמעמד הקהל חייב להיות בנוכחות של כולם; אם בית המקדש הוא של כולם אזי כל הבאים בשעריו חייבים להיות שותפים בבנינו.
וכן ביחס למקרה דידן. אם חפצים אנו שהרבנות הראשית תהיה ממלכתית - לא ניתן להדיר את הנשים משותפות. כמו כן, לרבנות ולבתי הדין יש יד ורגל בסוגיות הקשורות לנשים, אז כיצד יעלה על הדעת, שנשים לא תהיינה חלק מהוועדה הממליצה? ההלכה לימדה אותנו שבמצוות ציבוריות כבניין המקדש ומעמד הקהל כולם חייבים להיות שותפים. קל וחומר, בפרוצדורה של בחירת רב ראשי שתפקידו יהיה להיות הרב הראשי של כולם. מדובר בדבר שהוא כל כך פשוט וחיוני. אין ספק שנוכחות הנשים בוועדה היתה תורמת לשיח לדיון, וממילא הבחירה היתה יכולה להיות מדויקת יותר.
החידוש לקראת הבחירות הבאות היא, שרוב רובם של המועמדים גדלו בבני עקיבא, וכולם חשופים למתרחש בבתי המדרש לנשים. זו הזדמנות ראשונה להזמין את הנשים לשותפות אמיתית . ושוב, גם אם זה לא הגוף הבוחר אלא הגוף הממליץ כמה נכון שיהיו שם נשים יש בכך אמירה חשובה לדור הצעירות. זה עוד לא מאוחר לתקן, ניתן בהליך מהיר ופשוט לתת לנשים ייצוג הולם ומכבד בתוך הוועדה עצמה.