
ספר במדבר כולו שזור בבעיות ופורענויות שונות בתוך עם ישראל, מהמתאוננים, מתאווי התאווה, המרגלים, מחלוקת קרח, אהרן ומרים שדיברו כנגד משה, המקושש בשבת ועוד.
לכולן שורש משותף ומביא את אותן בעיות ואותו יש להאיר – הצורך להבדיל בין המטרה והאמצעי, לזהות את ההבדלים ולפעול בהתאם.
אם אנחנו לוקחים את המקושש כשורש הטעויות, אפשר להגדיר את הרעיון של הבלבול בין האמצעי למטרה. יש תכלית, מטרה וחזון אליו שואפים ויש דרכים להגיע אליהם, כך בנויה המציאות בכלל וכל אירוע ואידיאל בפרט. כשיש בלבול בין הדברים ומערבים בין המטרה לאמצעי או ששמים את האמצעים בתור מטרות בפני עצמן, נוצרות הבעיות. יש להבין כי במציאות יש תפקידים שונים בחברה וכל אחד צריך לדבוק בתפקידו.
בראייה כוללת ואמיתית, אנחנו לא במאבק, זו כלל לא תחרות. לכל אחד בחברה מהות שונה, תפקיד שונה ותכונות שונות כדי להביא את רצון ה' אל הפועל. כאשר הזהויות מתבלבלות, כשמטשטשים התפקידים וכל אחד נוגס בתפקידו של השני, מכך מתחילה המלחמה והמאבקים השונים. קרח בפרשתנו רצה את המטרה והמהות להיות עם קדוש, אך הוא טעה בדרך ודרש את ההנהגה מתוך טשטוש התפקידים בינו לבין משה רבנו ואהרן הכהן.
אחד היה במחלוקת וניצל, הוא און בן פלת אשר אשתו הצליחה להוציא אותו מעדת הרשעים ההיא. גם שם המאבק היה זהה, אולם אשת און הבינה במהותה את התפקידים השונים אם של משה ואהרן, אם של קרח, ואם של בעלה ושלה. אשת און הוכיחה כי בין כך ובין כך יהיה און "תלמידא דמרא". זהותו אינה משתנה. אך הוא לא ראה את המהות והצטרף אף הוא למחלוקת. אולם היא, מהיכרותה עם מהותה הנשית להוציא את הדברים אל הפועל, להביא לידי ביטוי את הרעיונות ואת האידיאולוגיות, מנעה זאת ממנו ע"י ששיכרה אותו יין וסתרה שערה כדי למנוע מאחרים לקרוא לאון למחלוקת.
כמו אז, גם היום, קיים המאבק סביב מעמד האשה במציאות הנוכחית. אם אנחנו באותה משבצת ומתחרים על המקום, ישנה מלחמה וניסיון לתפוס זה את מקומו של השני. אך אם כל צד מכיר במעמדו, בזהותו ובכשרונותיו השונים, אין מאבק. יתרה מכך, כל צד הינו משלים למשנהו. וישנו דגש על מהות ותפקיד האיש והאשה במשפחה. לכל אחד יש תפקיד שונה בצד החינוכי והרוחני.
בדברי חז"ל ורבות בכתבי הראי"ה קוק זצ"ל מוסבר היטב כי תפקיד האיש העיקרי הוא בירור האידיאלים ובירור האמת. הבירור כדרכו נעשה במאבקים ומלחמה. זו דרכו של האיש – להילחם ולברר מה טוב ומה רע במציאות. גם האשה מהצד השני יודעת ואף יכולה להיות שם, אולם במהות התפקידים, כישרונותיה והיכולות המהותיות שלה הן מיועדות לתפקיד אחר יותר נכון לה. תפקיד האשה, כוחה ומעלתה הוא להביא את האידיאלים לידי ביטוי, להוציא את הרעיונות הגולמיים והרצונות לידי מעשה בפועל.
כך פעלה אשת און בן פלת. היא ראתה את התוצאה האמיתית והרצויה להיות קדושים אך הבינה את מקומו של און בתוך המציאות הזו. היא הכירה את האמצעים השונים כדי להגיע לאותה מטרה עליונה להיות קדוש ולא טשטשה בין תפקידי האישים השונים בישראל, בין משה ובין קרח ועדתו. מתוך כך, מתוך מהותה הפרקטית, פעלה כדי למנוע מבעלה לטשטש בין הזהויות ולהיות חלק ממחלוקת רעה, ובכך הצילה אותו מאותה גזירה קשה. עליה נאמר: "חכמות נשים בנתה ביתה", על שהייתה חכמה בנשיותה.
רצונו של הקב"ה הינו נצחי ללא כל שינוי, ואם כן גם תפקידי האדם שה' מטיל עליו אינם משתנים. ואת זאת ניתן לראות גם מתוך התבוננות אמיתית במציאות. הנשמות הן אותן נשמות, התפקידים במהותם אותם תפקידים. ככל שנדע להגדיר היטב מהם כישרונותיו ותפקידו של כל אחד שניתן לו מאת ה', נדע להביא את עצמנו לידי ביטוי בצורה הטובה ביותר מתוך דבקות במי שאנחנו. מתוך עין צופה אל המטרה הרצויה ופעולה מדויקת באמצעים הנכונים, נראה מציאות מתוקנת יותר, שלמה יותר והרמונית עפ"י רצון ה'.
הכותב הוא ראש בית המדרש בישיבת אור וישועה בחיפה ומחבר הספר "להתחבר לתפקיד – סוגיית המקושש בעידן המודרני".