ועדת המשנה לענייני איו"ש של ועדת חוץ וביטחון דנה הבוקר (ראשון) בתשתיות הכבישים ביהודה ושומרון וקליטת הסלולר בצירי הנסיעה.
הדיון התקיים שעות ספורות לאחר פיגוע הירי בצומת תקוע בו נפצע אלראי קאפח באורח קשה ושתי בנותיו נפצעו באורח קל מרסיסים.
יושב ראש הוועדה ח"כ משה סולומון פתח את הדיון ואמר כי הוא מתקיים כהמשך לדיונים קודמים על אכיפה ובטיחות בכבישי יו"ש וציין כי הדיון יעסוק בשני נושאים עיקריים, מצב הכבישים והתשתיות ביו"ש בדגש על תאונות דרכים והסיכון הבטיחותי בנסיעה בהם ובמצב הקליטה הסלולרית באזור תוך דגש על האלמנט הביטחוני והסיכון הקיים באזורים ללא קליטה.
חבר הוועדה ח"כ בועז טופורובסקי אמר: "כשהתוועדתי למה שקורה ביו"ש פשוט ראיתי מזרח פרוע, תשתיות שלא מתאימות למדינה מתוקנת. אין הרבה משטרה ויש חוב גדול מקנסות של פלסטיניים שאי אפשר לאכוף".
הוא חשף כי ביקש בעבר לפגוש את אנשי המנהל האזרחי כדי לדון בנושא אך משרד הביטחון לא אישר את המפגש והוסיף כי אחת הבעיות באזור היא שאין מצלמות בכבישים.
טופורובסקי סיפר על נסיעה ביהודה ושומרון: "כשהייתי צריך להתמצא שם, פתאום לא הייתה לי קליטה וחשבתי איך אני מזמין מד"א אם אני צריך או משטרה. הרבה מכוניות לא עומדות בשום תקן בטיחות, הכל שם 'שכונה'. הרבה אנשים בלי חגורות בטיחות, זה ממש מדינה אחרת עם סכנה אמיתית לאזרחים שנמצאים שם".
המשנה למנכ"ל משרד התקשורת, אלעד מלכא אמר בדיון: "הקליטה ביו"ש לקויה ביחס לשאר הארץ. הצבא מכיר בחשיבות של הקליטה הסלולרית כדבר ביטחוני. יש לנו בעיה קשה למצוא אתרים והחזקה של אנטנות. אנחנו בתוכנית נרחבת להגדיל את האנטנות והקליטה ביהודה ושומרון".
לדבריו, "בכל מקום שיש תורן צבאי אנחנו רוצים לאפשר לכל חברות הסלולר לשים אנטנות שלהם. יש פעילות מסיבית מצידנו לאתר את כל חורי הכיסוי והיום אנחנו בתהליך. לפני כשלושה שבועות התקיימה פגישה במנהל האזרחי בבית אל עם כל חברות הסלולר ומשרד התקשורת וצה"ל כדי לקדם את הקליטה הסלולרית ביהודה ושומרון".
עוזאל ותיק, המתמודד לראשות מועצת קדומים הציג בוועדה מכתב שכתב לוועדת חוץ וביטחון לפני 9 שנים בנושא. "אנחנו מדברים על הנושא שוב ושוב ושוב, אבל האמת היא שבתשע השנים האחרונות כמעט כלום לא השתנה בשטח. לא בכבישים וודאי שלא בקליטה סלולרית. קליטה היא לא מותרות אלא צורך בסיסי וגם ביטחוני ממדרגה ראשונה. אני מבקש מהנוכחים את התערבותם האישית והדחופה כדי שבעוד תשע שנים לא נישאר באותו המצב".
היו"ר סולומון: "שדרוג הכבישים והתשתיות ביו"ש לא נועדו רק כדי לצמצם פקקים ולאפשר לכלכלה באיזור להתפתח אלא לצורך קיומי להגנה על חיי אדם - וזאת כבר חובה עליונה של מדינת ישראל. מאז כניסתי לתפקיד בועדה יו"ש סימנתי לי למטרה עליונה להביא פתרונות לסכנות העורבות לאזרחי ישראל בצירים ברחבי יהודה ושומרון, מבעיות הקליטה ועד לפקקי תנועה שמעמדים אזרחים כברווזים במטווח. אני סמוך ובטוח כי צעד אחר צעד נצליח לעורר את כל הגורמים לעבוד יחד בכדי לפתור את הבעיות האקוטיות הללו".