מסוק עטלף
מסוק עטלףצילום: Ofer Zidon /Flash90

מפקד חיל-האוויר אלוף תומר בר הנחה על קרקוע מערך מסוקי 'עטלף' בעקבות זיהוי ממצא טכני חריג במבנה אחד המסוקים.

את הממצא החריג זיהה טכנאי במהלך בדיקה טכנית שבועית שנערכה במסוק מסוג 'עטלף'.

המפקד תומר בר שהנחה על קרקוע המערך, שיבח את ערנות הטכנאי שזיהה את הממצא.

דובר צה"ל מסר כי הממצא החריג לא השפיע על תפקוד המסוק או סיכן אנשי צוות.

לפני שנה וחצי נהרגו שני טייסי חיל האוויר בהתרסקות מסוק סיור של צה"ל מסוג 'עטלף' במסגרת טיסת אימונים מול חופי העיר חיפה.

סגן-אלוף ארז שחייני ז"ל (38), ששימש כסגן מפקד בסיס חיל האוויר ברמת דוד ורב-סרן חן פוגל ז"ל (27) ששימש כטייס מסוקים בטייסת 'מגיני המערב' (193).

מתחקור האירוע עולה, כי הצוות תפעל אירוע חירום מורכב במשך דקה ו-57 שניות עד לפגיעה במים. האירוע התרחש בשל כשל פנימי שהתפתח במנוע שמאל וגרם בהמשך להידלקות אש ולחדירת עשן לתא הצוות ולהתפשטות האש גם במנוע ימין.

כתוצאה מכך המסוק הנמיך במהירות ופגע במים בעוצמה. עוצמת הפגיעה במים הותירה את הטייסים מחוסרי הכרה וכתוצאה מכך טבעו.

ממצאי הדו"ח המסכם עולה כי הכשל נבע מתקלה טכנית, אשר איננה מוכרת ליצרן ולחיל האוויר, והופיעה לראשונה במנועים אלו כתוצאה ממתאר נדיר של נזקי קורוזיה חמה ברכיב פנימי במנוע (סטטור).

הדבר הוביל לשבירת להב בטורבינה ולאש שהתפתחה במהירות. על פי היצרן, שבירת להב טורבינה במנגנון זה, הינו המקרה היחיד בעולם בסוג ובסדרת מנועים זו.