
חוברת חדשה שיוצאת לקראת שמחת תורה עוסקת במקומה של האישה הדתית בחג, ועל הדרך שבה היא יכולה להשתלב, זאת מבלי לפגוע כלל בהלכה או במסורת המקובלת.
מדובר בחוברת הזוכה לברכת דרכו של הרב יעקב אריאל, שמשלבת בין הרצון של הנשים לקחת יותר חלק באווירת החג, אך לעשות את זה על פי גדרי ההלכה.
החוברת נכתבה על ידי הרבנית שולמית בן שעיה שהייתה עד לפני כמה חודשים רבנית אולפנת להב"ה שבישוב קדומים במהלך שבע השנים האחרונות.
החוברת נפתחת בתיאור על חגיגות ההקפות שהתקיימו באולפנה בקדומים, כאשר ספר התורה הונח על הבימה והמשתתפות הרבות שהגיעו לשמוח עם התורה, רוקדות סביבו.
הרעיון נולד בשל התחושות בקרב נשים ונערות ששמחת התורה אינו מתאים עבורן ואין להן כיצד להביע את שמחתן. לאור זאת, בחשיבה משותפת יחד עם הרב אריאל, מציעה הרבנית מודלים שונים כיצד אפשר לחגוג את החג ולהימנע מהשאלות ההלכתיות השונות שכרוכות בו.
"נשים התרגלו להיות הרבה יותר אקטיביות מאשר בעבר ולחלקן קשה העמדה הפסיבית בעניינים שבעבודת ה'" מוסבר בחוברת.
"יותר מכך, תחושת 'חוסר השייכות' של נשים, ובפרט של בנות צעירות, לחג הזה עלולה להשפיע גם על היבטים אחרים בחיבור שלהן לעולם של תורה ומצוות. ואם תעדיפי על דרך החיוב, בדור של חוויות חזקות יש צורך לתת מדי פעם חוויות דתיות משמעותיות שמחברות את הנערה וגם אותנו כנשים לממדים של נצח. ההלכה אינה מתנגדת לרצונות אלו כלל ועיקר, רק דורשת שכל שינוי ייעשה בזהירות ומתוך אחריות ציבורית, על פי קריטריונים הלכתיים מובהקים".
"אין המטרה ליצור חיקוי למה שמתרחש בעזרת הגברים, אלא לבנות מודל ייחודי שמתאים לשאיפת הקודש ולרצון לחיבור לתורה של נשים בדור שלנו בשמחת תורה ולא רק בו. כדי שהתהליך יתרחש בצורה נכונה יש לפעול מתוך זהירות גדולה, בתהליך הדרגתי ועל פי הנחייתם של גדולי תלמידי החכמים של דורנו. בדיוק בשל כך הקפדנו הן בבניית המודל של שמחת תורה. חייבים לנקוט דרך חדשה בחינוך הבנות הכוללת בתוכה לימוד תורה משמעותי, כך גם אנו כיום איננו יכולים להיות בבחינת 'שב ואל תעשה' ועלינו לחשוב על הקומה הבאה בהתקדמות הרוחנית של בנות ישראל ובחיבורן לאהבת השם ותורתו".
בחוברת החדשה, שמוצגת כשיח של שאלות ותשובות, מציעה הרבנית בן שעיה מספר פתרונות שמתאימים לאופי הקהילה. בין היתר מוצע לערוך מעגלים של לימוד ושיח שבהם כל אישה משתפת בדבר משמעותי שלמדה השנה.
לעשות סיום על לימוד מסוים שקיבלה על עצמה. לבחור אישה שהצטיינה במעשים טובים, גמילות חסד ועזרה לזולת או אישה שיודעת ועמלה להרביץ תורה כמעין כלת תורה.
"מטרת שמחת תורה אינה ללמוד תורה אלא לשמוח בתורה וחשוב שעיקרון זה יבוא לידי ביטוי במבנה של החג עצמו", מודגש בחוברת.
"הנכון ביותר הוא להתכנס יחד: רב הקהילה, נציגי הציבור, נשים ואנשים, הנשים שמעוניינות למצוא את הדגם הנכון לחג עבורן ועבור בנותיהן והאנשים מכוח הבנת החשיבות של חינוך בנותיהם לאהבת תורה ומתוך כך ליראת שמיים ומכוח אהבתם ודאגתם לנשותיהם ולבית כולו, ולחשוב יחד מה הדגם הנכון עבורם ועבור קהילתם לחג זה", מסבירה הרבנית.