
הוועדה המיוחדת לפניות הציבור לדיון בעקבות פניות ציבור בנושא: סמכויות והתנהלות פקחים בתחבורה ציבורית.
ח"כ יצחק פינדרוס, יו"ר הוועדה, טען כי כמות הפניות שהגיעו לידי הוועדה היא עצומה. "אנשים רבים מתלוננים על דרך האכיפה של הפקחים בתחבורה הציבורית, במיוחד הפקחים של חברת 'אגד'. עליתי על מגוון רחב של אוטובוסים ברחבי ירושלים כדי להבין לעומק את חווית הפקחים בתחבורה הציבורית.
"מהפניות שאנחנו נתקלים בהם עולה השאלה האם יש שיקול דעת לפקחים שלא לתת דוחות במקרים שיש תקלה אנושית או תקלה טכנית שמניחה את הדעת.
"אני מכיר אישית מקרים של אנשים שקיבלו דו"ח רק מכיוון שהם שייכים לחברה החרדית. ככל שהציבור ייתן יותר אמון בפיקוח ככה הוא ייתן לפיקוח יותר גיבוי".
לפי נתונים של משרד התחבורה, מספר הדוחות בחברת אגד יחסית לחברות אחרות מופרז ביותר. ברבעון הראשון לשנת 2023 מתוך כ 70,000- דוחו"ת סה"כ, באגד ניתנו כ60,000, כלומר אגד נתנה יותר מ- 85% מכלל הדוחות בתחב"צ.
אחד המתלוננים סיפר בוועדה כי "עיקר בעיית האכיפה היא בחברת אגד וברכבת הקלה בירושלים. הפקחים מסתערים על האוטובוסים והרכבת הקלה במטרה לתפוס עבריינים וילדים קטנים מפחדים מהם למרות שהם נוהגים כשורה. יש פקחים רבים שנוהגים באגרסיביות במיוחד כלפי אוכלוסיות מסוימות".
נוסע אחר תיאר: "אני תושב חיפה ובשבועות האחרונים מאז שפרצה המלחמה יש בעיות של תיקוף כרטיסים בשל שיבושי GPS בצפון. ניגשתי לפקח להראות לו שיש בעיית תיקוף. הפקח התחיל לצעוק אליי ורשם לי דו"ח למרות שאני ניגשתי אליו באופן אקטיבי כדי לפתור את התקלה".
נציג פונים נוסף טען בפניי הוועדה: "90% מהפקחים שאני נתקל בהם לא משתמשים בכובע זיהוי. בכל יום עולים כ- 8 פקחים ביחד לאוטובוסים שמיועדים לאוכלוסייה החרדית. יש כאן אכיפה סלקטיבית כלפי החברה החרדית וזה חייב להיפסק".
ניר לנדאו, סמנכ"ל מינהל בחברת 'אגד' הגיב ואמר כי "לפקחים יש שיקול דעת בהטלת קנסות. מבדיקות שלנו, מעל ל- 20% מהנוסעים לא מתקפים את כרטיס הרב קו שלהם בנסיעות בתחבורה הציבורית. חברת אגד פוגשת בבקרה בכל חודש 800 אלף נוסעים, ומנגד מתקבלות 200 תלונות בלבד כנגד הפקחים שלנו.
"מדובר באחוז זניח של תלונות ביחס לבקרה העצומה שאנחנו מקיימים. אנחנו מקיימים את ההנחיות של משרד התחבורה וחוטפים כ- 15 מקרי אלימות כלפי פקחים בכל חודש. הצלחנו להוריד בחצי את כמות הנסיעות הלא מתוקפות בנסיעות של אגד.
"לכל פקח יש מצלמת גוף שמתעדת וכל תלונה מתוחקרת ונבדקת וכך גם הנוסעים יודעים שיש עלייהם בקרה. להיות פקח זאת אחת העבודות הכי קשות וצריך לדעת לתת להם את הערכה הנכונה על עבודתם ששומרת על האכיפה והסדר. אנחנו משקיעים משאבים רבים בטכנולוגיות ובהסברה כדי להקטין את כמות הקנסות.
"חווית הנסיעה באוטובוסים צריכה להיות נעימה תוך כדי שמירה על הכללים. יש מדרגות תגמול על כמות הדוחות שפקחים מחלקים. לפקח יש משכורת בסיס ובנוסף גם עמידה ביעדים של עלייה לאוטובוסים וגם בחלוקת דוחות".
ע' יחזקאלי, פקחית 'אגד' בירושלים הוסיפה כי "אנחנו רוצים לעשות את העבודה שלנו בכבוד. מסתכלים עליינו כאילו אנחנו השטן. לפני שלושה שבועות ניגשתי לנוסע כדי לבדוק את הרב קו שלו והותקפתי מילולית ופיזית ומאז אני לא אותו אדם".