השרה סילמן ומנכ"ל אגד בהשקת האוטובוסים
השרה סילמן ומנכ"ל אגד בהשקת האוטובוסיםצילום: שחר יורמן

המשרד להגנת הסביבה ממשיך לפעול לצמצום פליטות מזהמי אוויר וגזי חממה מתחבורה ומקדם כניסה של אוטובוסים חשמליים לפעילות.

חברת אגד התחדשה ב-10 אוטובוסים בין עירוניים חשמליים וב-10 מיניבוסים חשמליים בזכות תמיכה מהמשרד.

במעמד השרה להגנת הסביבה עידית סילמן ומנכ''ל משרדה גיא סמט נערך ביום חמישי האחרון טקס חגיגי להשקת האוטובוסים החדשים שנרכשו באמצעות תמיכת המשרד בסך 3.5 מיליון שקלים.

השרה סילמן אמרה כי "המשרד להגנת הסביבה מוביל בשנים האחרונות, יחד עם שותפיו בממשלה, את המעבר ההכרחי לתחבורה נקייה. בוועידת האקלים בדובאי חתמנו על מזכר הבנות בין-לאומי לאיפוס פליטות מציי רכב כבד, ואנחנו ממשיכים לפעול לקידום הנושא".

"לאור פעולות הממשלה וחברות התחבורה הציבורית, ישראל כיום היא בין המדינות המובילות בעולם ברכש אוטובוסים עירוניים. אנו פועלים על מנת להוביל את השינוי גם באוטובוסים ובמיניבוסים הבין עירוניים ונמצא את הדרך להמשיך תמיכה זו. נמשיך להוביל לכך שהחל משנת 2026 כל האוטובוסים העירוניים החדשים שיירכשו יהיו מאופסי פליטות", הוסיפה השרה.

גלעד ריקלין, מנכ"ל חברת אגד, ציין כי "לכל אורך ההיסטוריה של אגד, פעלנו כדי לקדם ולהתחדש. יחד עם המשרד להגנת הסביבה, אנחנו חונכים את הצי החשמלי הגדול והמגוון בישראל וכותבים עוד פרק בסיפור של החדשנות באגד, פרק שהוא בשורה גדולה - תחבורתית, סביבתית וחברתית. יחד עם השרה סילמן וצוות המשרד, אגד תמשיך להוביל את השוק הישראלי והאירופי ולהגדיל את הצי החשמלי".

בשנת 2023 הודיע המשרד להגנת הסביבה על החלטתו לאשר תמיכה בסך כולל של 16 מיליון שקלים ברכישת אוטובוסים מאופסי פליטות ל-11 חברות אשר ירכשו כ-120 אוטובוסים בין עירוניים חשמליים חדשים אשר יצטרפו לעוד כ-300 אוטובוסים עירוניים שכבר נרכשו בסיוע המשרד להגנת הסביבה.

כיום רוב האוטובוסים המופעלים על ידי חברות התחבורה הציבורית וחברות ההיסעים מונעים באמצעות דיזל, מה שגורם לזיהום אוויר, המורגש בעיקר במרכזי הערים ובריכוזי אוכלוסייה. נסיעה באוטובוס חשמלי מפחיתה את פליטות גזי החממה בכ-60% לעומת אוטובוס ממנוע דיזל, מצמצמת את זיהום האוויר ומפחיתה את מפגעי הרעש שנגרמים מתחבורה.

נכון לסוף שנת 2023 מספר האוטובוסים החשמליים המופעלים בישראל עומד על כ-800 אוטובוסים. המשרד יצא בשנים האחרונות בחמישה סבבי תמיכה לרכישת אוטובוסים חשמליים בהיקף של 100 מיליון שקל. חלק ממטרות התמיכה הן החדרת טכנולוגיה חדשה לעולם הסעות הנוסעים בישראל.