נתניהו יורד ממטוס "כנף ציון" בוושינגטון
נתניהו יורד ממטוס "כנף ציון" בוושינגטוןצילום: ערוץ 7

בדיון שנערך היום (ד') בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת נודע כי עלות טיסתו האחרונה של רה"מ בנימין נתניהו לארה"ב במטוס זה הגיע ל-520 אלף דולר, שהם כ-2 מיליון שקל.

סא"ל אלוף במילואים איתן ליאל, המשמש כמנהל מערך המטוס במשרד רה"מ, אמר בוועדה כי עלות הטיסה של נתניהו לפלורידה כדי לפגוש את הנשיא לשעבר דונאלד טראמפ עלתה 73 אלף דולר (כ-300 אלף שקל).

"אם מקזזים את התוספת הלא מתכוננת של הטיסה לפלורידה עלות הטיסה כולה אמורה היתה לעלות 447 אלף דולר", הדגיש. הוא הוסיף כי פנה לחברת אל על שדרשה עבור הטיסה 980 אלף דולר, ולכן "בפועל העלות במטוס כנף ציון היתה פחות מחצי המחיר".

נציגת משרד הביטחון תמי רודיך אמרה כי "האחזקה של המטוס היא 47 מיליון שקל ל-5 שנים, כלומר: 8.1 מיליון שקל לשנה. אשר להוצאות משתנות: לטיסות עצמן הוקצבו 77.3 מיליון שקל ל-5 שנים עבור הטסת רה"מ".

עוד אמרה: "המטוס הוא אזרחי ובהחלטת הממשלה הוחלט שיטיסו אותו טייסי חיל האוויר. נוצר בן כלאיים שלא קיים בשום מקום בעולם. ההתארכות של הפרויקט נבעה מהתמשכות ההבנה איך להכין את הפרויקט משום שהוא לא היה מוכר לאף אחד. כלל הגורמים, כולל רת"א למדו את הנושא. הייתה תקופה שלא הייתה בה התעסקות עם המטוס בעת חילופי ממשלה".

לוי דרש מנציגי משרד האוצר לקבל מסמך רשמי שמפרט את כל העלויות של המטוס מרגע קבלת ההחלטה על רכישתו. הוא אמר כי הקבינט המדיני ביטחוני אישר בקיץ 2014 מסגרת הוצאה למטוס של 729 מיליון שקל.

מנהל מערך מטוס ראשי המדינה ציין בדיון כי "היתרונות שהמטוס וצוותו מעניקים למדינת ישראל סייעו מיד בעלותו של רה"מ למטוס, שהתיישב עם צוותו הבכיר לדיון מבצעי בחדר הדיונים של המטוס". בנוסף, אמר כי תוחלת החיים של המטוס היא לכל הפחות 20 שנה".

גורם בעולם התעופה הישראלי ציין בשיחה עם ערוץ 7 כי ההשוואה שעשה בדיון מנהל מערך המטוס במשרד רה"מ אינה במקומה, "בטיסה מסחרית פרטית של חברה מסחרית מגלמים את הטיסות שהמטוס לא מבצע בשל תפקידו בטיסה הפרטית, מגלמים לגים (צד אחד של טיסה) של השוב ואח"כ ההלוך (כל לג של טיסה מורכב מהלוך ושוב)", אמר.

"מגוחך להשוות עלות על של טיסה אחת, אקראית להצעות מחיר של טיסות אחרות, בתקופות של הַיְי-סִיזֶן (שיא העונה) מול כל תקופה אחרת, ואיך שכחו להשוות בין טיסה במטוס שעלה רק 750 מיליון שקל לעומת טיסות במטוסים שרק הטיסה מחושבת ולא עלות המטוס עצמו. אני מעריך כי מישהו מנסה להצדיק את החריגות בעלות היקרה של המטוס, כמעט מוגזמת, למטוס עתיק. השוואה מצחיקה למדי".