
בימים אלו, בהם פתח צה"ל במתקפה נרחבת בלבנון, מתקיימת עצרת האו"ם בניו יורק. שם צריך ראש הממשלה בנימין נתניהו להשתתף במערכה המדינית, ולהציג את עמדתה של ישראל בפני העולם. בשל המערכה בצפון דחה ראש הממשלה את נסיעתו ונאומו, והוא עשוי לנאום רק ביום שישי הקרוב.
עקב חשיבות נוכחותו של ראש הממשלה בניהול המערכה, הוא נדרש לחזור לארץ בהקדם האפשרי, מה שמצריך אותו לחזור בשבת קודש.
חזרת ראש הממשלה כרוכה בחילול שבת נרחב, מה שגרם למספר חברי כנסת חרדים להביע את מורת רוחם מאפשרות זו. אולם נראה שמורת רוח לחוד והלכה לחוד, שכן שאלה כבדה זו יש להכריע על פי שיקולים הלכתיים, אשר אמורים להיות מבוססים על נתונים ברורים.
מכיוון שאין בידינו את מכלול הנתונים איננו יודעים בדיוק מהם השיקולים, אפשרויות התקשורת וטיבן, לוחות הזמנים, והחלופות השונות, לא נוכל לפסוק הלכה בנוגע למקרה שלפנינו, אך ננסה להציג את השיקולים ההלכתיים הרלוונטיים לשאלה זו, לאור המאמר אותו פרסמנו בתחומין כרך מג.
הגמרא במסכת שבת אוסרת לצאת להפלגה בספינה שלשה ימים לפני שבת, אלא אם כן היציאה נעשית לדבר מצוה. "בעל המאור", רבי זרחיה הלוי, מסביר הלכה זו באופן הבא: ההפלגה בים בשבת כרוכה בחילול שבת הנדרש לשם פיקוח נפש, ללא עשיית פעולות אלו הספינה תשקע בלב ים. למרות זאת ההלכה אוסרת שלשה ימים לפני שבת להיכנס באופן יזום למצב של פקוח נפש, בו יהיה הכרח לחלל שבת. אמנם אם הנסיעה היא לדבר מצוה, רשאי אדם להכניס את עצמו אפילו בערב שבת למצב בו הוא יידרש לחלל שבת לצורך פיקוח נפש.
מהגמרא לימינו: נוכחותו של ראש הממשלה בישראל לצורך ניהול המערכה מוגדרת בוודאי כפיקוח נפש לאומי. החלטות גורליות מתקבלות רק בנוכחותו, ומלחמה מחייבת קבלת החלטות גורליות לעיתים תכופות. גם אם ניתן לקבל החלטות נקודתיות באמצעי תקשורת אחרים, כנראה שאין תחליף לנוכחותו הפיזית של ראש הממשלה, אשר אפילו מבחינה חוקית ממונה לו ממלא מקום כל עוד הוא נעדר מן הארץ.
כמו כן, נסיעת ראש הממשלה לנאום בעצרת האו"ם מוגדרת לפחות כדבר מצוה. בדבריו בזכות ישראל הוא יבקש לעורר את לב האומות, שעוד נשאר מעט יושר וצדק בלבבם, לתמוך בעמדת ישראל, ולעודדה לעמוד על נפשה מפני צר.
אי לכך, בהינתן שאין אפשרות ריאלית לנסוע לנאום באו"ם ולהספיק לחזור לפני שבת, ונוכחותו הפיזית של ראש הממשלה בשבת נדרשת לשם ניהול המערכה, מותר לראש הממשלה לנסוע לחו"ל למטרה זו לפני שבת, גם אם חזרתו לישראל בשבת תהיה כרוכה במחיר חילול שבת נרחב.
למה הדבר דומה? לרופא החוגג בר מצוה לבנו בשבת, ואשר נדרש לבצע ניתוח מציל חיים בהמשך יום השבת. ההלכה אינה דורשת מהרופא לוותר על העלייה לתורה של בנו ולשהות כל השבת בבית החולים. מותר לו לקבל את השבת עם משפחתו בביתו, גם אם יידרש לשם כך לנסוע ביום השבת לבית החולים לשם הצלת חיים. ואכן רופאים יראי שמים עושים זאת מדי שבת בהוראת רבותיהם.
כאמור, האמור כאן אינו בגדר פסיקת הלכה, שכן הנתונים אינם חשופים בפנינו, אולם תפקיד נבחרי הציבור הוא להציג את הנתונים הרלבנטיים לפני פוסקי הלכה מובהקים אשר יחליטו בשאלות אלו, על פי העקרונות שפרשנו כאן.