הרב אברהם מלמד
הרב אברהם מלמדצילום: אלבום משפחתי

בימים אלו בהם אור וחושך משמשים בערבוביא, במסגרת העיסקה להשבת החטופים. מצד אחד אור ושמחה על חזרת אחינו ואחיותינו החטופים מהשבי בעזה אל חיק משפחותיהם, ומצד שני צער גדול על השגת היעד של החמאס במלחמה לשחרור המחבלים מהכלא בישראל, והשלכותיו.

יש לכל הפחות להציע ולדרוש דרישה מוסרית וצודקת שלא תימשך האפליה הגזענית כלפי האסירים היהודים. ויש לעשות את הצעד השיוויוני ובמקביל לשחרור המחבלים, לשחרר גם האסירים היהודים הלאומיים שפעלו בעקבות הטרור הערבי.

כל אותם יהודים שלקחו את החוק לידיים ובצעו פעולות תגמול ונקם נגד הערבים, עשו זאת כתגובה לפעולות טרור של המחבלים הערבים. ונכון שהם לא היו אמורים לקחת את החוק לידיים, ונכון שאין לפגוע באוכלוסייה הערבית, באלו שאינם ידועים כמחבלים ויתכן שיש בהם חפים מפשע (ורק לצה"ל שבא בשם מדינת ישראל שהיא בבחינת 'מלך' יש את הזכות המוסרית להילחם מלחמה קולקטיבית נגד האוכלוסיה העוינת כדי להגן על ביטחון המדינה, אך ליחידים אין את הסמכות המוסרית לעשות זאת). כעת כשכבר משחררים את המחבלים שבגללם הם יצאו לבצע את פעולות הנקמה שהם עשו, בוודאי שהגיע הזמן לשחרר גם אותם.

הרי זה ברור שאילו היינו חיים במדינה כמו שוויץ, שאין בה מלחמות וטרור, ולא היו שום פיגועים של הערבים כנגד יהודים במדינת ישראל, ממילא לא היו גם פעולות הפוכות, ואף יהודי לא היה פוגע בשום ערבי. עם ישראל בטבעם רחמנים, ביישנים וגומלי חסדים (יבמות עט.), הם אינם מחפשים מלחמות ושפיכות דמים. כל הפעולות שנעשו על ידי יהודים מאז קום המדינה ועד היום, היו תמיד פעולות שנעשו תחת אווירה של אינתפאדה ומצב ביטחוני קשה ובתגובה לפיגועים של הטרור הערבי.

אותם אנשים הרגישו שהם אינם מסוגלים עוד לשאת את המצב, וקמו לעשות מעשה של פגיעה ונקמה בערבים. וכאמור נכון שזה לא הדרך, וזה יכול להביא לאנרכיה, ורק לכוחות הביטחון הסמכות להילחם באויבינו. ועדיין צריך לזכור את הרקע שבו יהודים אלו פעלו, כתגובה לאירועי טרור קודמים.

ואם כעת משחררים את הסיבה, בוודאי שיש לשחרר את התוצאה. את אלו שפעלו מכח אותם מחבלים כדי להגיב לפעולותיהם.

ובנוסף יש עוד כמה הבדלים ויתרונות לטובת הצדקת שחרור האסירים היהודים. בניגוד למחבלים הערבים שהם על פי הסטטיסטיקה ברובם הגדול חוזרים לפעולות טרור ורצח, אצל האסירים היהודים, עוד מעולם לא קרה שמישהו שהשתחרר מהכלא, וחזר לבצע פעולה דומה. וכמובן אפשר גם להחתים אותם לפני שחרורם מהכלא, שיבטיחו שלא יעשו עוד פעולות כאלו, ויתחילו דרך חדשה של חיים חדשים וממלכתיים.

הדבר הזה נכון קודם כל מבחינת הצדק הסימטרי. לא הגיוני שמחבלי החמאס והג'יאהד האסלאמי והפת"ח שרצחו יהודים, ישתחררו במאותיהם ואלפיהם, והמקבילים אליהם מהצד היהודי, שהגיבו לפעולותיהם, אותם עשרות אסירים יהודים לא ישתחררו. וגם מבחינת פתיחת דף חדש ביחסי ישראל והערבים. הרי ממה נפשך, אם שחרור המחבלים מעיד על דף חדש ביחסי ישראל והערבים, ומעתה לפחות לעשר -חמש עשרה שנים הקרובות יהיה שקט וביטחון ולא יהיו יותר פיגועים, ואף ערבי לא יפגע בשום יהודי, וממילא שום יהודי לא יפגע באף ערבי. הרי שצריך לפתוח דף חדש, ולשחרר את האסירים משני הצדדים.

ואם אין פה שום דף חדש, וזה רק אילוץ של ישראל לשחרר מחבלים שעוד עלולים לחזור על פעולות הטרור ושפיכות הדמים שלהם, הרי זו סיבה עוד יותר גדולה וצודקת לשחרר את האסירים היהודים, כמעין מסר, שאנחנו מבינים את הרקע שבו הם פעלו, בתקופה של טרור ערבי שנמשך, ואנחנו מבינים שאם אלו שאחראים לטרור ולמצב המלחמה שנמשך משתחררים, בוודאי שיש לשחרר את אלו שפעלו כתוצאה ממצב קשה זה. ואל נהיה קשוחים ואכזריים על בני עמינו שנגררו לפעולות אלו, יותר מאשר על אויבינו המרים. האם בגלל שאין להם לובי שיפעל למענם, וארגון שישא ויתן עם ממשלת ישראל על שחרורם, בגלל זה לא נעשה את הצעד השיוויוני המתבקש של שחרורם. אנא למען המוסר והצדק, יש לשחרר אסירים אלו לאלתר.

כיצד מורידים הצעה מוסרית זו לעולם המעשה? הסמכות היא בידיו של נשיא המדינה, יצחק הרצוג, שהלוואי וישמע לקול הזעקה המוסרית הזאת, ויחון אסירים אלו כחלק מהעסקה וכחלק מפתיחת דף חדש ביחסי מדינת ישראל מול העולם הערבי. וגם הוא יכול להסביר שכיוון שנאלצנו לשחרר מאות ואלפי מחבלים, אין כבר טעם להחזקת האסירים היהודים, שרובם הגדול כבר ריצו חלק גדול ממאסרם, והמסר וההרתעה של רשויות המדינה כנגד פעולות אלו, כבר נעשה, ואין שום סיבה להמשיך להחזיק אותם במאסר.

לא ברור אם הנשיא הרצוג (שהרקע להשקפותיו הוא בשמאל) ייעתר לבקשה, אף שזו בקשה צודקת ומוסרית. אבל גם אם לא, ישנה עוד דרך לשחרורם של האסירים היהודים, והוא שהקואליציה הנוכחית, תחוקק חוק מוסרי כדמות חוק "השיוויון בשחרור האסירים'. חוק שיקבע שבכל הסכם שנחתם בין ישראל לארגוני המחבלים, ובו עומדים להשתחרר מחבלים רוצחים מהכלא בישראל, על כל מחבל עם דם על הידיים שמשוחרר מהכלא, ישוחרר כנגדו אסיר יהודי שביצע פעולות דומות. אפשר להתחיל מהאסירים שכבר יושבים הרבה שנים ועד לאסירים מהשנים האחרונות. קרוב לוודאי שכבר בעסקה זו, יצאו כולם מהכלא. ובאמת יהיה אפשר לפתוח דף חדש בעידן של ביטחון ישראל, שבו כוחות צבא ישראל ידאגו מעתה לביטחון עם ישראל והאזרחים בכל מקום שהם, וכשיהיה ביטחון אמיתי ממילא לא יהיו שום פעולות של יהודים יחידים שנובעים כתוצאה מהמצב של חוסר הביטחון.

נזכה שהדרישה המוסרית והצודקת הזאת, תתגשם. ונזכה לעידן חדש של ביטחון ושלום, וכפי שמבטיחים לנו תומכי העסקה, שמיד אחרי סיומה, נחזור לפעול בצורה חדשה שלא פעלנו בה עד היום, בהרתעת האויב ובמיגורו (והלוואי ויעמדו בדיבורם). ויתקיים בנו הפסוק מדברי ירמיהו הנביא "ואתה אל תירא עבדי יעקב ואל תחת ישראל כי הנני מושיעך מרחוק ואת זרעך מארץ שביים ושב יעקב ושקט ושאנן ואין מחריד".

בתפילה ותקווה לביטחון ושלום וצדק לכל עם ישראל כולו.