
279 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2024 לאחר שישבו במושב הקידמי ברכב - עליה של 25% במספר ההרוגים בתאונות במושב הקידמי בהשוואה לשנת 2023, כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס.
המושב הקדמי ברכב נחשב למסוכן יותר מהאחורי, בשל קרבתו לנקודת הפגיעה בתאונות חזיתיות - שהן שכיחות יותר. עוצמת הכוחות הפועלים על הנוסעים במושב הקדמי גבוהה יותר, ולכן הסיכון לפציעות חמורות או לתמותה עולה משמעותית.
מהנתונים עולה כי 9,545 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בשנת 2024 כאשר ישבו במושב הקידמי של הרכב, 1,786 מהם נפצעו קשה.
4,768 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בכבישים עירוניים בשנת 2024 לאחר שישבו במושב הקידמי ברכב - אחד מכל שני נפגעים בתאונות דרכים במושב הקדמי בשנה שעברה (50%). מהנתונים עולה עוד כי 65 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים בכבישים עירוניים לאחר שישבו במושב הקידמי, 882 נפצעו קשה.
542 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בירושלים בשנת 2024 כאשר ישבו בחלק הקידמי של הרכב, עשרה נהרגו ו-106 נפצעו קשה. 7,525 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון בעיר (2024-2015) כאשר ישבו במושב הקידמי ברכב, 57 נהרגו ו-795 נפצעו קשה.
482 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בתל אביב-יפו בשנת 2024 כאשר ישבו בחלק הקידמי של הרכב, שבעה נהרגו ו-126 נפצעו קשה. 9,413 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון בעיר (2024-2015) כאשר ישבו במושב הקידמי ברכב, 74 נהרגו ו-1,235 נפצעו קשה.
465 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בחיפה בשנת 2024 כאשר ישבו בחלק הקידמי של הרכב, ארבעה נהרגו ו-42 נפצעו קשה. 4,356 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון בעיר (2024-2015) כאשר ישבו במושב הקידמי ברכב, 30 נהרגו ו-377 נפצעו קשה.
290 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בפתח תקוה בשנת 2024 כאשר ישבו בחלק הקידמי של הרכב, שישה נהרגו ו-31 נפצעו קשה. 2,734 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון בעיר (2024-2015) כאשר ישבו במושב הקידמי ברכב, 31 נהרגו ו-2240 נפצעו קשה.
עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק אמר כי "הנתונים המדאיגים חייבים להדליק נורה אדומה במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים. בחלק גדול מתאונות הדרכים חלקו הקידמי של הרכב יפגע ראשון והנהג והנוסעים אשר יושבים במושבים הקדמיים עלולים להיפגע. ישנם פתרונות מוכחים וזולים שיכולים לעשות את ההבדל בין חיים ומוות - בראש ובראשונה חגורת הבטיחות ולאחר מכן גם מערכות הבטיחות.
כדי לצמצם את ההיפגעות הגבוהה של נהגים ונוסעים במושב הקידמי יש לקיים הסברה על חשיבות חגורת הבטיחות ובמקביל להגביר את האכיפה המשטרתית כדי לייצר הבנה בקרב הנהגים כי הסיכוי שיתפסו ללא חגורה גבוה. קיימות מגוון מערכות בטיחות לרכב שמצמצמות את הסיכון לפגיעה בחלק הקידמי של הרכב ויש לעודד את הציבור להצטייד בהן. שילוב של שימוש בחגורת בטיחות בכל נסיעה ומערכות בטיחות מתקדמות יובילו להפחתה משמעותית בנפגעים בתאונות הדרכים בחלק הקידמי של הרכב", הוסיף.