
פרויקט שדרוג כביש 60, עורק תחבורה מרכזי החולף בין באר שבע, חברון, ירושלים ונצרת, נחנך היום (שלישי) במעמד שרת התחבורה מירי רגב, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שר הביטחון ישראל כ"ץ, ראש מועצת בנימין ישראל גנץ ומנכ"ל משרד התחבורה משה בן-זקן.
כביש 60 נחשב לעורק תחבורה מרכזי, החולף בגוש עציון ובבקעת בנימין, ומשמש מדי יום אלפי כלי רכב.
בשנים האחרונות הוגדר הכביש כ"כביש אדום" בשל תשתית כביש צרה ומיושנת ועומסי תנועה שגרמו לתאונות דרכים רבות. מעבר לחשיבותו התחבורתית, מדובר בציר אסטרטגי־ביטחוני מהמעלה הראשונה.
הפרויקט כולל שדרוג שני מקטעים באורך כולל של כ־18 קילומטרים: הראשון מצומת המשטרה הבריטית לעפרה, לאורך כ־7 ק"מ, שצפוי להסתיים ביוני 2028; והשני בין עפרה לשער בנימין, באורך של כ־11 ק"מ, הצפוי להסתיים בינואר 2029.
במסגרת העבודות יהפוך הכביש לדו-מסלולי ודו-נתיבי, תוקם מפרדה קשיחה בין הנתיבים למניעת תאונות חזית, יבוצע שדרוג בטיחותי של מוקדי הסיכון הקיימים והרחבת הצמתים, ותחודש מערכת הרמזורים. תשתיות הבטיחות ישודרגו משמעותית עם הקמת גדרות חדשות, התקנת מצלמות מתקדמות ופריסת תשתיות תקשורת ביטחונית, בתיאום עם גורמי הביטחון. הכביש כולו יואר בתאורה מתקדמת, יוסדרו דרכי שירות וגישה לשטחים חקלאיים, ויועתקו תשתיות מים וחשמל קיימות, בהתאם לתכנון החדש.
הפרויקט הוא חלק מתוכנית כוללת לחיזוק תשתיות התחבורה ביהודה ושומרון, במסגרתה יושקעו למעלה מ־3 מיליארד שקלים בשלוש השנים הקרובות. התוכנית כוללת שדרוגים נרחבים נוספים, בהם מקטע עוקף אל-ערוב באורך של 12 ק"מ, ושדרוג כביש 446/465 (בין בית אריה לעופרים), וכביש 505 בין אריאל לצומת תפוח.
סמוטריץ' מסר: "הכפלת כביש 60 היא הרבה מעבר למענה תחבורתי, היא חוליה נוספת בשרשרת של מהפכה אזרחית-התיישבותית שאנחנו עושים בשטח. אנחנו משקיעים מיליארדים בתחבורה, בתשתיות ובפיתוח כדי לחזק את הריבונות הישראלית ולהבטיח ביטחון, זמינות ונגישות לאזרחי ישראל בכל מקום, גם ביהודה ושומרון ובנימין".
רגב הוסיפה: "היום אנחנו משנים מציאות. מדובר בפרויקט אסטרטגי שיחזק את הביטחון, יקצר זמני נסיעה ויציל חיים. כך בונים תחבורה שוויונית, בטוחה ומחברת. כבר עם כניסתי לתפקיד, היה לי ברור שיש להקצות תקציבים משמעותיים לשדרוג תשתיות התחבורה גם באזורים שהוזנחו במשך שנים, מתוך מחויבות אמיתית לביטחון, לבטיחות ולחיזוק הפריפריה. פרויקט שדרוג כביש 60 הוא ביטוי מוחשי למדיניות הזו, חיבור בין קצוות הארץ, שמירה על חיי אדם והנחת תשתית לצמיחה עתידית".
כ"ץ אמר: "אנחנו פועלים כאן ביו"ש קודם כל כי אנחנו מאמינים בזכות ההיסטורית היהודית כאן. כביש 60 הוא רכיב מרכזי בשיגרת החיים פה שבשנים האחרונות הפך לשמחתנו לעמוס: מה שמעיד על הצמיחה והשגשוג באזור. הרחבתו של הציר ניצבת במקום גבוה בסדר העדיפויות שלנו - גם כממשלה וגם כמערכת הביטחון. הובלנו לאורך השנים תוכנית מהפכנית לפיתוח תשתיות הכבישים והתחבורה הציבורית. הפרויקט היום הוא חלק ממהפכת הכבישים באזור שמביאה איתה בשורה חשובה ואמירה משמעותית על תרומתה האדירה של ההתיישבות לביטחונה של ישראל ולהעמקת האחיזה שלנו בכל מקום ברחבי הארץ".
לדברי גנץ: "פיתוח הכבישים הוא תנאי לצמיחת חבל הארץ הזה וביטוי מעשי גם לריבונות ולאחריות המדינה כאן. הפרויקט הזה לא היה קורה בלי ממשלת ישראל ושריה".
בן זקן הוסיף: "משרד התחבורה ממשיך להוביל השקעות חסרות תקדים בתשתיות תחבורה בפריפריה, הן מתוך מחויבות לבטיחות הציבור והן כחלק מתפיסת עולם של חיבור כל אזרחי המדינה לרשת תחבורתית מודרנית ונגישה. פרויקט כביש 60 הוא חוליה מרכזית בחזון הזה".
מנכ"ל נתיבי ישראל, ניסים פרץ, אמר: "כביש 60 הוא ציר חיים, תרתי משמע. אנו גאים להוביל פרויקט תשתית שיתרום לביטחון, לבטיחות ולנגישות התחבורתית של עשרות אלפי תושבים, וכחלק מתוכנית נרחבת של משרד התחבורה בביצוע נתיבי ישראל בכבישי יהודה ושומרון גם בשנים הבאות".