
משרד החינוך פרסם היום (שלישי) דו"ח תחקיר מקיף ראשון מסוגו, שבוחן את התנהלותו בתקופת מלחמת 'חרבות ברזל'.
מהממצאים עולה כי אמנם המשרד עמד במשימה שהוגדרה לו - שמירה על שגרת לימודים גם בתנאים ביטחוניים חריגים - אך התגלו כשלים מערכתיים מהותיים, ובהם חוסר מוכנות פדגוגית למצבי חירום, פערים משמעותיים במערכות המידע בזמן אמת והיעדר מתווה מוסדר להפעלת כוח אדם ומתנדבים בפריסה ארצית.
בין המהלכים שזכו לציון חיובי בדוח: הקמה של כ־390 מרכזי חינוך זמניים לתלמידים שפונו מבתיהם, הפעלת מוקד חירום תוך 24 שעות שכלל תמיכה רגשית במספר שפות, והקמה מהירה של מוסדות לימוד חלופיים ברחבי הארץ. לצד זאת, הוזכרו גם לקחים שכבר יושמו במהלך מבצע 'עם כלביא'.
אחד מהצעדים שכבר גובשו במסגרת התחקיר הוא נוהל חדש להפעלת מוסדות חינוך בחירום - מסמך הכולל חלוקת אחריות ברורה, לוחות זמנים וסיווג מענים, שנועד לאפשר פעולה מיידית גם כאשר הרשויות המקומיות מתקשות לספק מענה.
שר החינוך יואב קיש מסר, "כמי ששירת כטייס קרב, אני מאמין שתרבות תחקיר טובה היא אבן יסוד לארגון חזק. לא מחפשים אשמים - מחפשים להשתפר. כך פעלנו גם כאן. משרד החינוך עמד במשימה הלאומית - לאפשר שגרת חינוך לילדי ישראל גם כשברקע מלחמה. אבל אסור להסתפק בזה, ביצוע התחקיר מאפשר לנו לתקן, לדייק, ולהיערך טוב יותר לאתגרי העתיד".
בימים אלו פועלת הנהלת המשרד לגיבוש תוכנית יישום כוללת להמלצות הדוח, בשיתוף פעולה עם רשויות החינוך המקומיות, גורמי רווחה, תנועות נוער ועמותות, במטרה לשפר את המוכנות הלאומית של מערכת החינוך לאירועי חירום עתידיים.
