אמרת שאת הולכת "לפי השולחן ערוך".. ומעבר לכך, את יכולה לא להסכים עם רב "בדרך שלו ביהדות" גם אם אין רב אחר שחושב כמותך.. (ציטוט: זה בדיוק הקטע. שמותר לי לא להסכים עם רב בדרך שלו ביהדות גם אם אין רבנים שחושבים כמוני).
אז על זה עניתי - שקודם כל, הרי גם את ה"שולחן ערוך" מן הסתם אינך מכירה לעמקו ולרחבו. ולא את נושאי כליו, שזה ה"רבנים" שלפיהם אנחנו מבינים את דבריו. ובוודאי לא את הגמרא שכל השו"ע בנוי עליה - ולא את שלל הספרות התורנית למרחביה (הרי אפילו על הרב קוק אמרת ש"את לא מכירה דברים שלו בהלכה", ועל עוד נושא, ש"את לא יודעת שיש לכך התייחסות הלכתית". זה די סביר, כי מי שלא ממש עוסק במקצוע מסוים, קל וחומר בתורה, אינו בהכרח יודע מזה. אבל הטעות היא אם הוא חושב שאם אינו יודע, כנראה זה קצת ראיה שאין הדבר קיים).
וכך גם את הש"ס. וראשונים ואחרונים.
כל אלו הם "רבנים" שמפרשים את התורה, עפ"י מסורת דרך לימודה. זו ה"יהדות".
ולכן, לומר שאת "יכולה לא להסכים עם רב בדרך שלו ביהדות" גם אין אף רב שסובר כמותך - זו לגמרי המצאה שלך. המצאה של "יהדות חדשה". אין דבר כזה. וגם לא בהיגיון הפשוט - כמו, להבדיל, בכל מקצוע, שמי שאינו בקיא בו, לא למד אותו - אך אווילי יהיה אם יגיד שהוא סובר במקצוע הזה אחרת מגדולי המקצוע, אפילו שלא מכיר אותו ואין אף אחד אחר שאומר כמותו.
קל וחומר ב"יהדות" שכולה מסתמכת על מסורת הקבלה.
אני לא דיברתי כלל על "הרב קוק" דווקא, אלא על דברייך האלו. "דרך ביהדות שאין אף רב שאומר אותה". זו לא יהדות - וחבל להעביר לנושא אחר.
לגבי "עובדת ה' ולא עובדת רבנים"... חבל להיגרר לססמאות. אף אחד לא "עובד רבנים". אבל חז"ל אמרו, "את ה' אלוקיך תירא - לרבות תלמידי חכמים". "מורא רבך - כמורא שמיים". ועוד ועוד. אבל אין כל צורך להיות "עובד רבנים", כדי להבין שאת הדרך שלנו בעבודת ה' - אנו לומדים מפי תלמידי חכמים, מאז משה רבנו ועד היום.
כל אחד יש לו את רבותיו - וכולם, כשהם אכן רבנים ונאמנים לדרכה של תורה (ולא כמו הנסיון המכוער להביא "הוכחה" מרב שסרח.. יש למשל נשים שנוהגות בפריצות - אז כל הנשים הן כך?.. חז"ל אמרו שת"ח שסרח, הרי הוא כקל שבציבור. אין כל קשר לנושא הנידון), המשך של קבלת התורה.
אבל להחליט שאפשר להחליט על "דרך ביהדות" שאדם ממציא לעצמו, זו לא "יהדות" אלא המצאה עצמית.
מותר לאדם להמציא המצאות - שלא יתלה אותן ב"יהדות".
כמו כן, אין כל קשר ל"רשות לחשוב". אדרבה, ראוי לאדם לחשוב, להקשות, לשאול. אבל את דבר ה' לומדים מתוך תורה. ותורה - זו תורה שבכתב ושבע"פ, עד היום.
ולא מדובר על "שאלות" של איזה צבע לצבוע את הבית, כבר אמרתי. אלא על דברים ששייכים ישירות לדרכה של תורה.
בקשר לרב קוק זצ"ל, איני חושב שיש לו הפסד אישי מזה שאת "לא הולכת לפיו". כל אחד יכול בחור לו את רבותיו - ותיאורטית יכול גם "להמציא את עצמו" כמורה דרך לעצמו ב"יהדות".
אבל אני חושב שאת מפסידה מאד - גם אינטלקטואלית - אם את חושבת שאת יכולה כבר לדעת ש"את לא הולכת לפי" מי שלא התחלת לדעת מה הוא אומר. ולפי מה שאת כותבת (כולל, למשל, על זה שלא ידעת כלל שחיבר דברים בהלכה), אני מתרשם שאכן אינך מכירה.