טבילת רווקות - ניפוץ המיתוס.די"מ
במשך שנים חשבתי שהדיון על טבילת רווקות לצורך עליה להר הבית זה האם מותר לרווקות לטבול לצורך מצווה (בדומה לטבילה בערב יום כיפור) אבל ברור שסתם כך יש גזרה שאסור לרווקות לטבול.
עד שקראתי את תשובת הריב"ש ממנה יש שהסיקו שיש "גזרה על רווקות שלא יטבלו" וגיליתי של מיניה ולא מקצתיה.

הסיפור הוא כזה: השואל מקשה לריב"ש מדוע לא מתקנים שכל הזונות ("קדשה") יטבלו וכך כאשר יהודים יבואו לקיים איתן יחסי אישות הן יחטאו בחטא ה"קל" יותר של ביאת פנויה ולא בחטא החמור של ביאת נידה שאסור בכרת.
והריב"ש אומר שמוטב שיחטאו בחטא חמור יותר ושלא יתנו היתר לזנות.
איכשהו יש מי שהסיק מכך שיש איסור בעצם הטבילה למרות שהריב"ש מדבר על למה אין תקנה שכולן יטבלו. הוא לא תיקן שום תקנה חדשה שלא לטבול, רק הסביר למה לא תיקנו תקנה כן לטבול לכל הרווקות.

מוזמנים לקרוא את דבריו בעצמכם:
אושקה. לרב יצחק אלטינסי י"א.

שאלת: לבאר לך, מה שכתוב בתורה: ואל אשה בנדת טומאתה, לא תקרב לגלות ערותה. אם נאמר על כל אשה נדה: בין באשתו, בין בפנויה? ואם הוא כן, איך לא הזכירו דבר זה, הרשב"א ז"ל בספר תורת הבית; ולא הראב"ד ז"ל בספר בעלי נפש? כי לפי לשונם, לעולם לא דברו: אלא באשתו של אדם; ואיך מורגל בפי כל אדם: פלונית פנויה מותרת? וחכמים ז"ל, איך הניחו שום קדשה בעולם? כי מסתמא, אינן מטהרות עצמן. ואיך לא תקנו: שום תקון, או שום גדר של טהרה, בפנוי'; כדי שלא יכשלו בה רבים, אחר שהבא עליה ענוש כרת, והנוגע בה באצבע קטנה, חייב מלקות? ואם באשתו בלבד הכתוב מדבר, הוקשה לך לשון הרמב"ם ז"ל, בהרבה מקומות. שנראה מדבריו: שאסור הנדה: בין באשתו בין בפנויה.

תשובה: דבר ברור הוא: שאסור ביאת הנדה; לא באשתו בלבד, אלא: בין באשתו, בין באשת חברו, בין בפנויה ותנן בכריתות (י"ד) יש בא ביאה אחת, וחייב עליה שש חטאות. הבא על בתו, חייב עליה: משום בת, ואחותו, ומשום: אשת אחיו מאביו, ואשת אחי אביו, ואשת איש, ונדה. וכן שנינו במסכת כתובות (כ"ט): אלו נערות שיש להן קנס: וכו'. וקא חשיב בהדייהו: הבא על הנדה. ומסיים בה: אף על פי שהן בהכרת, אין בהן מיתת ב"ד. ואף על הכותית; אף בצנעה, ובאקראי בעלמא, גזרו בית דינו של חשמונאי: שיעבור עליה משום נדה. כדאיתא בפ' אין מעמידין (ל"ו, אף על פי שדמה, כדם בהמה, הוא מן התורה. ואם לא היתה הישראלית אסורה, משום נדה, כי אם אשתו; לא היו גוזרין בכותית, בלא אישות. וזה דבר פשוט. ולא נסתפק בו אדם מעולם. והדבור בו מותר. גם הכתוב אמר סתם: ואל אשה בנדת טומאתה. ולא חלק: בין אשתו, לפנויה. שהרי לא אמר: ואל אשתך. ומה שאמר: אשה; דרשו בו בפרק ואלו הן הלוקין (י"ד): לחייב על כל אשה, ואשה. ומן הכתוב הזה, דרשו בספרא: שאפי' קריבה לבד, ר"ל: קריבה של הנאה. כגון: חבוק ונשוק; אסורה מן התורה. ואפי' בלא יחוד, דליכא למיחש לביאה. לפי שהקריבה עצמה אסורה, בלאו הזה. דתניא התם בספרא: ואל אשה בנדת טומאתה, לא תקרב לגלות ערותה. אין לי אלא: שלא יגלה; מנין שלא יקרב? ת"ל: לא תקרב. אין לי אלא נדה: בל תקרב, ובל תגלה; מנין כל העריות: בל תקרבו, ובל תגלו? ת"ל: לא תקרבו לגלות. ע"כ. וכ"כ הרמב"ם ז"ל: שלוקה על זה מן התורה. ולא קיי"ל כרבי פדת, דאמר בפ"ק דשבת (י"ג): לא אסרה תורה, אלא קריבה של גלוי עריות. אבל הרמב"ן ז"ל כתב בהשגות, שחבר על ספר המצות: שאין כאן מלקות מן התורה; אלא בביאה גמורה, או בהעראה. וברייתא דספרא, אסמכתא בעלמא ויחוד הנדה, ג"כ בפנויה: כל שהוחזקה נדה, אסור מן התורה. שהרי יחוד העריות, מן התורה; כדאיתא בהדיא, במסכת ע"ז, פרק אין מעמידין (ל"ו. והנדה, הרי היא כשאר העריות, ובכללן; כדאיתא בפרק הבא על יבמתו (נ"ד). ובזה חמורה הפנויה נדה, מאשתו נדה. שאשתו נדה, אין אסור' לו להתיחד עמה; שלא חייבוהו להוצי' את אשתו מביתו, ולא להעמיד שומר: זולתי החתן, בשלא בעל, משום: דתקיף יצריה; כדאיתא בפ"ק דכתובות (ד'). ואמרינן נמי בסנהדרין, פ' אחד דיני ממונות (ל"ז): א"ל ההוא מינאה, לרב כהנא: אמריתו: נדה שרי ליחודי, בהדי גברא וכו'. ואף הפנויה שאינה נדה, חמורה היא בזה מאשתו נדה. שהרי אף על פי שאין יחוד הפנויה אסור מן התורה; מ"מ בית דינו של דוד גזרו עליו, כדאיתא בסנהדרין פרק כהן גדול (כ"א, ובמסכת ע"ז פרק אין מעמידין (ל"ו. ולא סוף דבר: ביחוד; אלא אפי' להסתכל בפני הפנויה, אסור; אא"כ הוא כדי שיראה: אם היא נאה בעיניו, וישאנה. כמש"כ הרמב"ם ז"ל בהלכות אסורי ביאה. אבל דרך זנות, אסור כדאמרינן בפ"ק דע"ז (כ'): ונשמרת מכל דבר רע; שלא יסתכל אדם באשה נאה, ואפי' היא פנויה; באשת איש, ואפי' מכוערת; ולא בבגדי צבע אשה וכו'. וכן אמר איוב: ברית כרתי לעיני, ומה אתבונן על בתולה. ובזה ג"כ, חמורה היא הפנויה, אפילו אינה נדה, מאשתו נדה: שמותר להסתכל בפניה, ואפילו נהנה בראייתה. ולא אסרו להסתכל באשתו נדה, אלא במקום התורף; כדאיתא במסכת נדרים, פרק ואלו מותרין (כ'). ומה שהוקשה לך על הרשב"א והראב"ד ז"ל: איך לא הזכירו בספריהם, רק אשתו נדה? יכילנא לשנויי לך: דברו בהווה. וכן בדברי רז"ל, במס' מכות (י"ד): בא על ה' נשיו נדות בהעלם אחת. מיהו, שנויי דחיקי, לא משנינא לך. אבל הטעם הוא: כי דבריהם היו ללמד דעת את העם: איך יתנהגו עם נשותיהם, בטומאתן ובטהרתן. ולא היו צריכין לזה, בפנויה: שהרי ביאת הפנויה, אסורה אף שלא בימי נדתה, לדברי הרמב"ם ז"ל מן התורה. ויש בה מלקות: כל שהכינה עצמה לכך. רוצה לומר: להבעל בדרך זנות. והרי היא בכלל קדשה, אף על פי שאינה יושבת בקובה של זונות, ולא הפקירה עצמה לכל. ולדברי החולקים עליו, ואומרים: שאין בביאת הפנויה: לא לאו, ולא מלקות; מ"מ יש בביאתה, אסורא דרבנן. שהרי גם יחודה של פנויה, אסור מגזרת ב"ד של דוד. כל שכן, ביאתה! גם יש מי שאומר: שיש בביאת הפנויה, אסור תורה; אף אם אין בה: לאו, ולא מלקות. והוא אסור עשה: דכי יקח איש אשה, ובעלה; אמרה תורה. כשירצה לבעול, יבעול בקדושין. ויש מי שהתיר: ביאת הפנויה; כל שהיא מיוחדת לו לבדו. ואמרו: שהיא הפלגש. ואף זו אסרה הרמב"ם ז"ל, להדיוט, ולא התירה: כי אם למלך. כמו שכתוב בספר שופטים. והדברים עתיקים. ואין כאן מקום להאריך. מ"מ, אין מי שיתיר לגמרי: ביאת פנויה בזנות. ומה שמורגל בפי ההמון: פלוני*ת פנויה מותרת. אמת הוא: שמותרת ע"י נשואין. וכן בזנות, אין בה זיקת הבעל. ומספר גיטה, נלמוד; שכך כתב לה: הרי את מותרת לכל אדם. אבל אם הם רוצים לומר: שמותרת לגמרי, אפי' בזנות, ושאין בה אפילו אסורא דרבנן; טעות הוא בידם. שהרי אף ביחודה, יש אסור מגזרת בית דינו של דוד. וכל שכן, בביאתה. ולזה, היו דברי הראב"ד והרשב"א ז"ל בספריהם: באשתו נדה; שאין דבר אחר גורם לה להאסר; אלא אסור נדה. אבל בפנויה, לא היו צריכין לדבר בה כלל. שהרי אפילו בלא עת נדתה, ביאתה אסורה: אם מדאורייתא, אם מדרבנן. ויחודה ג"כ אסור, מגזרת בית דינו של דוד. ולהסתכל בה, ג"כ דרך זנות, אסור מדרבנן. ואסמכוה לפסוק: ונשמרת מכל דבר רע; כמש"כ בסמוך. אלא שאע"פ שהכל מדרבנן, גדול עון העובר, כשהיא נדה, משאינה נדה. לפי שבזו: הוא סייג וגדר, לדבר שיש בו כרת; ואין כן, כשאינה נדה. ומה שהוקשה לך: איך חז"ל הניחו שום קדשה בעולם, שהרי אינן מטהרות עצמן. חלילה שחז"ל יניחו קדשה, ויתירוה! ואף אם תהיינה טובלות לנדותן. והכתוב צווח. לא תהיה קדשה מבנות ישראל. וכתב הרמב"ם ז"ל: שהיא אזהרה לה, ולהבא עליה. והרמב"ן ז"ל כתב, בפי' התורה: שהיא אזהרה לב"ד, שלא יניחו בנות ישראל להפקיר עצמן, לישב בעינים על הדרך, או בקובה של זונות, לזנות לכל יבא. באו ונצווח על דורנו, שאין דומה יפה. וגדולי הדור, העלם יעלימו את עיניהם, פן יכשלו בני פריצי עמנו, בנכריות, ותצא אש, ומצאה קוצים, ונאכל גדיש. והקדשות שהיו בימי חז"ל, שלא ברצון חכמים היו. אדרבה! היתה גזרה, ושמד: לגזור עליהם כן. כמו שאמרו (בע"ג י"ז על רבי חנינא בן תרדיון: שגזרו על בתו, לישב בקובה של זונות. ומ"מ, נראה: שבימיהם היו הקדשות נזהרות, מלשמש בימי נדותן. כדמשמע התם בפ"ק דע"ז (י"ח): דאמרה ליה ברתיה, דרבי חנינא בן תרדיון לרבי מאיר: דשתנא אנא. ומה שנפלאת: איך לא תקנו טבילה לפנויה, כדי שלא יכשלו בה רבים? ואין כאן מקום תמה! שהרי כיון שהפנויה אסורה, כמש"כ. אדרבה! אם היתה טובלת, היה בה מכשול: שהיו מקילין באסורה; כיון שאין אסורה, אלא מדרבנן. כמו שאירע לאותו תלמיד: ששנה הרבה, ושמש תלמידי חכמים הרבה. ומת בחצי ימיו; שהיה מיקל בימי לבונה, ולא בימי נדותה. כדאיתא בפ"ק דשבת (י"ג. וכתב ר"ת ז"ל: שאי אפשר לתלמיד ששמש חכמים הרבה, שלא ידע לדרשת רבי עקיבא (בשבת ס"ד בפסוק: והדוה בנדתה. לעולם תהא בנדתה, עד שתבא במים. וכיון שלא היה מקל בימי נדותה, לא היה לו להקל בימי לבונה: שהרי כיון שלא טבלה, בנדתה היא. אלא ודאי, טובלת היתה לטהרות בסוף ימי נדותה של תורה; דהיינו לאחר שבעה מתחלת ראייתה. ואחר כן, היתה סופרת שבעה נקיים, וחוזרת וטובלת לבעלה. ואותו תלמיד, כיון שטבלה טבילה ראשונה, והיא טהורה בדין תורה; היה מיקל לישן עמה בקרוב בשר, קודם מלאת לה שבעה נקיים. ופרץ גדרן של חכמים. ולכן מת בחצי ימיו. ונראה שנהגו בטבילה זו, בדורות הראשונים: משום טהרות. כמו שהיו מטבילין את הקטנות. כדאיתא במס' נדה פ' בנות כותים (ל"ב): מעשה והטבילוה קודם לאמה. ואמרינן: בשלמא דרבי ורבי יוסי, משום תרומת א"י וכו'. ועוד, דאפשר דס"ל טבילה בזמנה, מצוה. ואעפ"כ כתב הרמב"ן ז"ל: שבטלוה בדורות האחרונים, משום דהויא חומרא דאתיא לידי קולא: שיבאו בה לידי מכשול, להקל באסורא דרבנן; כמו שנכשל אותו תלמיד. ובזה יש לתרץ: במה שהוקש' לך. והארכתי, במה שלא הי' צריך, למען השלים דרושך, ולמלאת מבוקשך. ואתה שלום. כחפצך, וחפץ דורש שלומך; נאמנך, יצחק ב"ר ששת זלה"ה.
שו"ת הריב"ש סימן תכה
מאמר יפה בענייןמראה מקום
ראה מה שכתב כאן הרב הלל בן שלמה:
טבילת רווקות – האם יש תקנה האוסרת זאת?
"איכשהו יש מי שהסיק מכך"...אריאל יוסף

מאמר המבאר את תקנת הריב"ש

בהסכמת הרב ליאור שליט"א:

20180201161148.pdf

 

 

 

המאמר לא מוכיח שאני טועה.די"מ
הוא מביא את דברי הריב"ש ולא מסביר איך הגיע למסקנה מהם שיש איסור טבילה לרווקות.
זה שהרב ליאור נתן הסכמה זה לא טיעון רלוונטי לדיון. מה שנקרא "כשל פנייה לסמכות".
אז לא קראת את המאמר...אריאל יוסף

ואולי מבחינתך פנייה לסמכות היא כשל,

אבל אצל שומרי התורה בארץ ובעולם

היא הדרך הישרה והסלולה של שמירת ההלכה.

אשמח שתסביר לי מה פיספסתי.די"מ
פנייה לסמכות היא פשוט לא טיעון ענייני. את עמדת הרב ליאור אנחנו יודעים. לא צריך להזכיר שהוא מתנגד.
טוב, אסביר שוב:אריאל יוסף

אפשר ללמוד כמו קראי: "הוא לא כתב במפורש",

אבל גדולי ישראל לא למדו כך.


נכון, הריב"ש לא התייחס לעלייה להר הבית.
אבל הוא קבע מדרג ערכים:
חשש שאנשים יעברו על איסור כרת,

פחות חמור מזה שרווקות יהיו טהורות,

ויצא מזה חשש פגיעה במשפחה בישראל.

 

עדיף לנו שאנשים יעברו על איסור כרת, ושלא יהיה חשש מכשול.
זה חידוש של הריב"ש.
אם רב היה כותב כך בדורנו, אתה היית קופץ עליו כמוצא שלל רב.


היום, אם נתיר טבילת רווקות, אין ספק שיש רווקות רבות שהיום לא טובלות,

ואם נתיר טבילת רווקות הן יטבלו, וינצלו מאיסור כרת, ואף אולי יתקרבו ליהדות. 
אבל אין שום פוסק שמתיר זאת!

 

אם הייתה מגיעה לפניך הכרעה:
רווקה מסורתית מוכנה לטבול (שלא בשביל הר הבית) - האם היית משכנע אותה לטבול, או אומר "רווקות לא טובלות"?
אם כך, זו הבעיה שלך; סולם הערכים אליו מתייחס הריב"ש, ולא הדיון על הר הבית.


זה סולם הערכים שנלמד מדברי הריב"ש.
הלימוד כולל גם את הסברא מדוע הוא חידש כך.


מכאן להר הבית:
מה יותר חשוב: שרווקות יעלו להר הבית,

או שיהיה חשש מכשול בזה שהטאבו על טבילת רווקות ייפרץ?
(מי שאומר שאין חשש כזה - אני לא יודע היכן הוא חי).


זו הסיבה שהרב פעלים התלבט לגבי נשים בערב יום כיפור,

ומי שראה את התשובה שלו בפנים רואה שהוא מתיר רק בצירוף זה שהטבילה לא מתירה אישה לבעלה. 

 

זה מה שאתה לא מבין אבל מבינים רוב מוחלט של הרבנים -

גם כאלו שמתירים לעלות להר הבית ומהם שאף מתירים לנשואות לעלות -

שהכריעו לאסור טבילת רווקות.

לפי ההגיון הזה צריך לאסטר עליה ןהר הבית בכללדי"מ
וזה אכן מה שאומרים האוסרים.
השאלה היא אם הריב"ש תיקן תקנה או לא תיקןאריאל יוסף

אתה טענת שלא.

 

אם לדעתך הוא מתיר *עקרונית* לרווקות להיטהר - 

איך אתה מיישב את עמדתו שמוטב שרווקות לא יטבלו ובלשונך:

"הריב"ש אומר שמוטב שיחטאו בחטא חמור יותר ושלא יתנו היתר לזנות"?

 

*הלכתית*, אתה מצליח להבין את עמדת הריב"ש שמוטב לעבור על חטא חמור ולא על קל?

למה לא לאסור עליה כדי למנוע איסור כרת החמור?די"מ
בא נסיים את הדיון על הריב"ש ואז נשליך ממנו על הר הביתאריאל יוסף


הריב"ש קובע את ההפך:אריאל יוסף

השאלה צריכה להיות - לדבריך -

למה לא להתיר טבילה לרווקות כדי למנוע איסור כרת החמור?

כי הריב"ש לא מדבר עם אישה פרטיתדי"מ
הוא עוסק בשאלה מה נכון ציבורית
הריב"ש כותב תשובהאריאל יוסף

הוא דן בשאלה הלכתית.

 

אתה מתעלם מהעובדה שמדובר כאן בספר הלכה שיש לו השלכה להרבה מאוד אנשים פרטיים.

 

יש כאן רבים שייכשלו באיסורי כרת.

 

אם נדמה את זה לדבריך לעיל,

ההוראה לציבור צריכה להיות שלא לעלות להר הבית ואילו ההוראה לפרטים צריכה להיות שהדבר מותר...

הוא דן בשאלה שנשאלדי"מ
וזה לא האם מותר לרוטקה לטבול.

אין לי 'ום סכיה הן מי שאומר שרווקה שרוצה לכלות תעשה שאלת חכם.
ואם היא היתה שואלת שאלת חכם את הריב"ש - מה הוא היה עונה?אריאל יוסףאחרונה
עבר עריכה על ידי אריאל יוסף בתאריך כ"ה בתשרי תשע"ט 17:30
 

הריב"ש קבע ששמירה על המוסד המשפחתי

יותר חשובה מהחשש שיהיו שיעברו על איסור כרת,

למרות שלכאורה היינו חושבים

שעדיף למעט באיסור החמור, איסור כרת, מול איסור לאו, או אף איסור דרבנן.

 

אם כאשר מישהי שואלת באופן פרטי אומרים לה לא לטבול אפילו אם היא (והחבר שלה) יעברו על איסור כרת - 

למה עלייה להר הבית יותר "חזקה" מאיסור כרת ומתירה טבילת רווקות?

 

הרב גורן זצ"ל, הרב ליאור שליט"א, הרב רבינוביץ'

ורוב מוחלט של פוסקי ההלכה המתירים לעלות להר הבית הכריעו:

עליה להר הבית לא עדיפה מאיסור כרת ואינה מתירה לרווקות לטבול.

 

אמקד:

 

א. חכמי דורנו, מורים לבלניות לא לאפשר טבילת רווקות אלמנות וגרושות,

למרות שהם יודעים בוודאות שזה ימנע איסור כרת!


ב. הרב פעלים התלבט, האם לאסור גם על טבילת אישה נשואה בערב יום כיפור בתוך ז"נ.

הוא הכריע להתיר, בצירוף הסברא שטבילה ערב יום כיפור לא מתירה אישה לבעלה.

 

ג. לגבי הר הבית נשאלת אותה שאלה:

האם עדיפה עליית רווקות יעלו להר הבית על פני המוסכמה הכללית שמי שלא נשואה - לא טובלת.

 

אם למישהו יש ספק אם אכן ישנה כאן פריצת מוסכמה -

יבוא שיתוף הפעולה של נשים למען המקדש עם גורמים רפורמיים וכיו"ב,

במאבק נגד תשאול נשים ע"י בלניות במקווה (מצ"ב פרוטוקול ישיבות הכנסת בנושא) - ויוכיח.


על מה מתוך דברים אלו אתה חולק?

 

פרוטוקול א

 

פרוטוקול ב

פנייה לסמכות הלכתית היא הטיעון הענייני ביותר בנושאים הלכתייםאריאל יוסף

הסמכות יכולה להיות התלמוד, הראשונים או האחרונים.

 

אתה יכול למצוא או להמציא חילוקים בין רמת הסמכות של כל אחד מהם.

 

אבל סכ"ס מדובר בפנייה לסמכות.

ניתן להתבונן בכל הנושא מזוית אחרת, מקדשית יותר:ונסי
יתרון ענק שיש בשמירה על טהרה בציבוריות הישראלית, הוא כלפי הכהנים. כך קל יותר להם להתחתן.
החשיבות של כהונה בטהרתה גם ללא , לצערינו, מקדש, מעלה את כל הנושא של ציפיית הגאולה למדרגה הבאה.

ואם אנחנו שומרים על המדרגה הזו, כפי שמשתמע מההחמרה, שהיא למעשה איננה חומרה סתמית אלא על מנת להקל,
אנחנו מגיעים למצב עמוק של ציפייה לישועה.

ובמצב כזה, מובן שמי שמצפה לישועה, טובלת כדי להביא אותה.
וניתן לסמוך עליה.
אני לא בטוח שזכיתי להבין מה אתה טועןאריאל יוסף

אם אתה מנסה לטעון שטבילת רווקות מקדמת את דרישת המקדש והגאולה,

הרי שהגמרא ביומא (יט, ב) מוכיחה אחרת.

 

על המשנה האומרת: "מיקירי ירושלים לא היו ישנין כל הלילה" בליל יום כיפור,

מספרת הגמרא:

 

"אף בגבולין היו עושין כן זכר למקדש אלא שהיו חוטאין.

אמר אביי ואיתימא ר"נ בר יצחק תרגומא נהרדעא

דא"ל אליהו לרב יהודה אחוה דרב סלא חסידא

אמריתו אמאי לא אתי משיח והא האידנא יומא דכיפורי הוא

ואבעול כמה בתולתא בנהרדעא".

 

תרגום:

גם מחוץ לירושלים היו נעורים בליל כיפור כל הלילה זכר למקדש, אלא שהיו חוטאים.

אמר אביי ואולי ר"נ בר יצחק: הכוונה לנהרדעא,

שאמר אליהו הנביא לרב יהודה אחיו של רב סלא החסיד:

'אומרים אתם מדוע לא בא משיח? והרי עכשיו יום כיפור ונבעלו כמה בתולות בנהרדעא'.

 

נמצאנו למדים, שהטבילה המותרת בנהרדעא (בערב יום כיפור ובטרם הריב"ש)

לצד הרצון לדרוש לציון ולעשות זכר למקדש - הרחיקו את הגאולה.

בנהרדעא?ונסי
דברי המאמר שהבאת אינם נכוניםמראה מקום
הריב"ש לא "קבע שרווקות לא יטהרו".

הוא הסביר מדוע לא תקנו חובת טבילה לפנויות.

אם הן רוצות להיטהר, על זה הוא לא דיבר.

(נראה, שלא לחינם הרב ליאור הביע את הסכמתו למסקנות ולא לתוכן. ובכל אופן, המסקנות עצמן אינן מוכרחות)
אשאל שוב:אריאל יוסף

אם הייתה מגיעה לפניך רווקה מסורתית המתגוררת עם חבר שלה ומוכנה לטבול -

האם היית משכנע אותה לטבול כדי שלא תעבור על כרת, או אומר "רווקות לא טובלות"?
 

מה הקשר?די"מ
השאלה היא אם הריב"ש תיקן תקנה או לא תיקןאריאל יוסף

אתה טענת שלא.

 

אם לדעתך הוא מתיר *עקרונית* לרווקות להיטהר - 

איך אתה מיישב את עמדתו שמוטב שרווקות לא יטבלו ובלשונך:

"הריב"ש אומר שמוטב שיחטאו בחטא חמור יותר ושלא יתנו היתר לזנות"?

 

*הלכתית*, אתה מצליח להבין את עמדת הריב"ש שמוטב לעבור על חטא חמור ולא על קל?

הריב"ש לא עוסק בשאלה האם מוצר לרווקות להיטהר.די"מ
רק מסביר למה עדיף שלא יטהרו. זה הכל.
ואתה מבין את התעדוף הזה?אריאל יוסף

אתה מבין למה מוטב שיעברו על איסור כרת מאשר שיטבלו?

בהחלטדי"מ
לכן אני נגד שרווקה תטבול סתם.
השאלה היא אם מותר לה לטבול או אסור לה?אריאל יוסף

לומר "אני נגד" זו לא תשובה.

 

יש כאן שאלה הלכתית: מותר לה או אסור?

מותר להדי"מ
אז למה שלא תטבול וכך תינצל מאיסור כרת?אריאל יוסף

זה בדיוק הפוך ממה שטענת קודם על הר הבית - 

הריב"ש קובע את ההפך: - הר הבית

כי הריב"ש לא מדבר איתה אישיתדי"מ
הוא דן במה צריכה להיות ההוראה לציבור.
בואו נצא מנקודת הנחהונסי
שלא כל בחורה רוצה כל אחד.
ברור. מה הקשר?אריאל יוסף

יש כאן שאלה עקרונית:

לצורך העניין, אם מדובר ברווקה שחיה עם חבר שלה,

מוטב שתטבול או שתעבור על איסור כרת?

בעניין מה שכתבת: "לא לחינם הרב ליאור הביע את הסכמתו למסקנותאריאל יוסף
עבר עריכה על ידי אריאל יוסף בתאריך כ"ד בתשרי תשע"ט 17:50
 

ולא לתוכן" - 

 

כבר פרסמתי כאן בעבר מכתב בו הרב ליאור כותב בעצמו שבריב"ש ישנה תקנה האוסרת על רווקות לטבול,

 

וממנו מוכח שהוא מסכים גם לתוכן, גם אם אולי לא לכל פרט:

 

אז בפעם הבאה שיאמרו לכן שגדולי ישראל אסרו לעלות - - הר הבית


גם אז הגבת כאן נגד הדברים, וכתבת:

 

"בריב"ש לא מופיעה שום "תקנת רבותינו".

מצער לראות שכך הרב ליאור כותב.

לא לחינם רבים מהעולים והעולות מעדיפים להסתמך על רבנים אחרים":

 

תמוה ביותר - הר הבית

 

אז טענת:

"*לא לחינם* רבים מהעולים והעולות מעדיפים להסתמך על רבנים אחרים".

 

ועכשיו: 

"*לא לחינם* הרב ליאור הביע את הסכמתו למסקנות ולא לתוכן".

 

בכל מקרה, אני בחברה טובה

 

"מיתוס". איבדת את כל העניין של היררכיה הלכתית.יש נשמה למדינה

האמת שזה קורה להרבה עולי הר הבית.

כנראה שזה חלק מהעניין...

מגיע איזה בחור שלמד קצת תורה, קורא תשובה של אחד הראשונים,יש נשמה למדינה

ומגיע למסקנה שכל הרבנים פשוט לא הבינו וסתם המציאו מיתוס, ובאמת הגיע הזמן לנפץ אותו.

אין השתלשלות תורה שבע"פ, אין רבנים, אין גדולי דור.

כל אחד יכול ללמוד משהו ולחלוק על כולם.

איפה זה יגמר?

בגאולהדי"מ
עלון בית המקדש - עלון בפורמט דיגיטלינ א

עלון בית המקדש הוא עלון דיגיטלי המפרסם בחינם דברים הקשורים לבית המקדש ולהר הבית

לפרטים נוספים, שלחו מייל: alonbethamikdash@gmail.com

 

כל העלונים שיצאו עד עתה:

עלון בית המקדש 1 20251211044335.pdf

עלון בית המקדש 2 20251211044552.pdf

עלון בית המקדש 3 20251211044644.pdf

עלון בית המקדש 4 20251211044720.pdf

עלון בית המקדש 5 20251211044831.pdf

עלון בית המקדש 6 20251211044903.pdf

עלון בית המקדש 7 20251211044941.pdf

עלון בית המקדש 8 20251211045147.pdf

עלון בית המקדש 9 20251211045236.pdf

עלון בית המקדש 10 20251211045324.pdf

מי שמעוניין/ת לקבל את העלונים במייל, נא לשלוח מיילנ אאחרונה

לכתובת: alonbethamikdash@gmail.com

מיזם נעים למקדש - AI. מה דעתכם על זה?נ א
תמונה 1נ א
תמונה 2נ א
תמונה 3נ א
כמעט תאונהזיויק
מיזם נעים למקדש הוא מיזם להקמת מערכת תחבורה אל הרנ א
עבר עריכה על ידי נ א בתאריך י"ח בכסלו תשפ"ו 22:59

אל הר הבית בשלושת הרגלים 🚍🚆

לא יודעת אם הוא עוד מסתובב כאןקפיץ

אבל 

@צחקן 
לא רצית פעם תמונה בדיוק כזאת?

תכתבו מה דעתכם על התמונות... אהבתם?נ א
תמונה 4נ א

תמונה 5נ א

תמונה 6נ א

התמונות לא עובדות לי בכלל.צחקן
אוכל לשלוח לך את התמונות במיילנ א
כתוב לזה פסוק:קעלעברימבאר
"כי נעים נאווה תהילה"
יפה! 👍נ א
מי שמעוניין/ת לקבל את התמונות במייל, נא לשלוח מיילנ אאחרונה

לכתובת: naimlamikdash@gmail.com

למה אין בימנו משמר המקדש?ירחמיאל

זו הלכה מפורשת שנוהגת גם כשאין בית המקדש בנוי.

 

למה לא עושים?

 

זה לא כל כך קשה, צריך שיהיה מספיק אנשים שבעניין להקדיש בישביל הקב"ה כמה שעות בשבוע בשביל זה ולעשות משמרות

האם היה אפשר לנסך מים בבמות בשעת היתר במות?קעלעברימבאר

איך דוד ניסך מים?

מה המקור שלך שגוד ניסך מים?שלג דאשתקד
הגשש החיוור שם שם🎶קעלעברימבאר
סתם, כתוב במפורש בפסוק שדוד התאווה למים מבור בית לחם, והביאו לו הגיבורים מים והוא ניסך אותם לה'. כמובן אפשר לתרץ שזה היה בסוכות והוא הביא את זה למשכן בגבעון שהכהנים ינסכו, אבל זה דחוק
שתהיה לי בריאשלג דאשתקד
אין הכוונה שם למצוות ניסוך המים, גם לפי הפשט של הפסוק (מי *ישקני* מים מבור בית לחם) והן לפי האגדה המסובכת בבא קמא דף ס
הנה הפסוק:קעלעברימבאר
ויבקעו שלשת הגיבורים במחנה פלשתים וישאבו מים מבאר בית לחם אשר בשער וישאו ויבאו אל דוד ולא אבה לשתותם ויסך אתם לה'


לפי הפשט דוד אמר לעצמו בקול רם שמתחשק לו לשתות מהמים מהבור אבל לא התכוון שמישהו יביא לו. הגיבורים שמעו זאת ולקחו ברצינות את זה והביאו לו. הוא לא אבה לשתותם כי הוא לא ישתה מים שנלקחו תוך כדי סיכון חיים , ולכן הוא ניסך אותם לה'


נכון נשמהשלג דאשתקד

אבל אין סיבה לחשוב שהכוונה למצוות ניסוך המים בחג הסוכות.

הוא הקריב את התשוקות שלו לה', אתה יכול למצוא לזה הרבה הדים, גם ביהדות ואפילו בתקופות שהפולחן היה מאוד מוגדר!

לא בסוכות. אבל משמע שבהיתר במותקעלעברימבאר

אפשר לנסך מים בנדבה בכל ימות השנה בבמות. או שזו הוראת שעה של נביא

עיינתי וראיתי שיש עוד פסוקקעלעברימבאר

על ניסוך מים בבמות:

 

ויקבצו המצפתה וישאבו מים וישפכו לפני ה' ויצומו ביום ההוא ויאמרו שם חטאנו לה' וישפט שמואל את בני ישראל במצפה.

 

למרות ששם אפשר לפרש כמנהג שפיכת מים כסמל לתפילה וצום, ולא לניסוך על מזבח. בניגוד לדוד ששם כתוב ויסך

אם אתה מדבר על תופעהשלג דאשתקד
של ניסוך מים לה', אז כל המקורות שלך אחלה מקורות וזה לא קשור להיתר במות. זה קשור חזה שבא לי לפתוח את הברז בבית לכבוד ה' יתברך.


אם כוונתך למצוות ניסוך המים, אז אצל שמואח זה במצפה, בעוד אין שום מקור או סיבה לחשוב שמזבח ה' היה אי פעם במצפה...

לנסך מים לה' נשמע כמו ניסוך על המזבח. לפחותקעלעברימבאר
אצל דוד.


נסכים מוזכרים רק בקרבנות.


אתה לא יכול לשחוט פרה לשם קרבן סתם כך, ואםילו בכפרות לוקחחם תרנגולים שלא כשרים למזבח שלא יראה כמקדיש קדשים.


צריך לבדוק מה דין המנסך נסכים מחוץ למקדש.


בימי שמואל היו במות מותרות, והיה במה בכל עיר, בספר שמואל מוזכר שמקריבים בגלגל, בית לחם, במזבח שאול במחנה הצבא בפלשת, ברמה, ובעוד הרבה מקומות

יישר כח!שלג דאשתקד

רק לא הבנתי את הסיומת של המאמר.

הרי מפשט הפסוקים, ברור שלא זו הייתה המטרה. דוד מתאווה שישקו אותו מים, ואחר כך לא אווה לשתותם. וכי כולם היו אדיוטים או לא ידעו שצריך מים לניסוך המים? ודברי הרלב"ג שצוטטו, מוכיחים את טענתי דלעיל, שאין מדובר במצוה שגרתית שהייתה נהוגה לפני כן והתקיימה גם אז, אלא להיפך: מכך שדוד (ושמואל) ניסכו מים, הבינו שזו פעולה ראויה.

ועוד תמיהה על הרב שנדורפי היקר, שהוא השמיט את מסקנת הגמ' בתענית שאין מקור לניסוך המים, ואם כן עוד יותר תמוה למה לא הביאו אפילו מקור מהנביאים, ויאמרו שזו הלכה ודוד יישם אותה אותה (כמו שאומרים לגבי הרבה דברים אחרים, ראה כאן: פורטל הדף היומי: יחזקאל הנביא קבע הלכה? (זבחים יח ע"ב) ).

כך שלעניות דעתי, הרבה יותר פדוט לומר שדברי בר קפרא כמשמעם הם אגדה שיוצאת מפשוטו של מקרא, שלא מוכיחים כלום להלכה וגם לא הובאו בבבלי, ואין סיבה לראות בהם פרשנות לתנ"ך.

הרלב"ג לא אומר שלמדו מדוד..אדם כל שהוא

שניסוך המים הוא פעולה ראויה.

אלא שדוד ניסך כי  כפי שהיה ידוע לו מחג הסוכות ששייך סוג כזה של קרבן. ייתכן שהיו עוד הרבה לפניו ואחריו שעשו כך.

עבורנו, זו הוכחה מהכתובים שקיים מושג כזה של ניסוך מים. עבור בני דורו ייתכן שזה היה דבר פשוט.

 

בין אם נפרש כבר קפרא, ובין אם נפרש כרלבג, אין לנו מקור לגבי השאלה מתי ניסוך המים נוהג. ובמילא, דברי בר קפרא לא ישמשו מקור לדיעה שניסוך המים כל שבעה, שאת מקורם מנסה הגמרא בתענית לברר, ובמילא אין ללמוד מכך שהגמרא בתענית לא הביאה אותם.

צודק ולא צודקשלג דאשתקד

לגבי החלק הראשון של דבריך, אכן מבואר ברלבג שהסיפור עם דוד מוכיח שעוד לפני כן ניסכו (וזה לא רלוונטי לדיון שלנו ולשאלתי, כי גם כשמוכיחים מיחזקטל וכדו, זה אומר שזה היה תמיד ויחזקאל רק ניסח/יישם את זה).

החלק השני לא כ"כ נכון, כי הגמ' מחפשת מקור שניסוך המים הוא שבעה ימים של סוכות בדיוק, לא לפני ולא אחרי, והרלבג מסביר בטוטו"ד שאם יש דבר כזה ניסוך המים, הכי מתאים שהוא יהיה בסוכות. כך שזו עדיין ראיה טובה יחסית.

אולי דוד ניסך מים בהוראת שעה של עצמו כנביא, כשםקעלעברימבאר

שאליהו הקריב בהר כרמל בשעת איסור במות. אחרי שהביאו לו את המים נחה עליו רוח הקודש ובנבואה נאמר לו לנסך מים עכשיו.

 

יש היגיון מסוים שזה היה אגב בסוכות, מה פתאום דוד נזכר בטעמם של המים בבור בית לחם אשר בשער דווקא עכשיו?

לא הבנתישלג דאשתקד

הדרך היחידה שמעוררת קושיא על דוד, זה אם מדובר במצוות ניסוך המים. אם סתם היה בא לו לנסך מים לכבוד ה', זה לכאורה גם אתה יכול בברז בבית שלך בכל עת ושעה. כך שלענ"ד אין כאן שאלה (אם לא מקבלים את דברי הירושלמי כפשטם, וככה"נ גם הרלב"ג לא קיבל אותם כפשוטם).

למה לא נראה לי (ולרלב"ג) שדוד מראש רצה לנסך את המים משום מצווה? כי כתוב שהוא התאווה לשתות, והוא ניסך כי הוא לא אווה לשתותם. אם הסיפור היה לניסוך המים, הוא היה מתאווה לנסך והוא היה מנסך בדיוק כי לזה הוא התאווה.

לא בטוח שמותר לנסך מים בברז שלי. האם מותרקעלעברימבאר
לי להקריב צבי לה' על מזבח בחצר הבית שלי?
לכן דחוק שזה קרה בסוכות. אני מסכים שהואקעלעברימבאר
התאווה לשתות ואז ניסך. אז אולי היה אפשר לנסך בנדבה ביחיד בבמה כל השנה, או שהיתה זו הוראת שעה על פי נבואת דוד עצמו
הגמרא אומרת שזה הלכה למשה מסיני כיקעלעברימבאר
דברי נביאים הם רק אסמכתא והרי לא לומדים מדברי נביאים לעולם מה גם זה לא כתוב שם במפורש והאוקימתא של בר קפרא דחוקה שזה קרה דווקא בסוכות.


ניתן להציע שדוד שמר את המים האלו (מים חשובים כי 3 אנשים סיכנו את עצמם עליהם) עד חג הסוכות והקדיש אותם לה' והכהנים ניסכו על המזבח, אבל זה גם קצת דחוק בפשט.


אבל בפשט בפירוש מוזכר ויסך אותם לה' כלומר ניסך את המים כקרבן. נסך לה' זה תמיד לשון קרבן, כמו הקטרה לה'

לגבי הטענה שבכוונה נמנעים מדברי נביאיםשלג דאשתקד
ראיתי במקרה לשון יפה של ה"בן יהוידע", ברכות מח,ב: "אף על גב דילפותא מפסוקי תורה עדיפה, עם כל זה כיון דילפותא הנזכרת אינם מתיישבים בפשט המקראות, לכך אמר אינו צריך למילף בדרשה דחוקה, כי הדבר מפורש להדיה בפסוק של נביאים".
עדיין מה שיש לו מקורקעלעברימבאר
רק בנביאים זה עדיין נקקרא הלכה למשה מסיני
נכון מאודשלג דאשתקד
לצערי לא זכרתי איפה בדיון כאן היה צריך להכניס את הקטע הזה, הרעיון הוא שהגמ' בתענית מחפשת מקור ואין לה מקור טוב, אז היא כותבת בפשטות שזו הלכה למשה מסיני. אם המקור מדוד היה נראה לה טוב, סביר להניח שהיא הייתה מביאה אותו (ועדיין זה היה בגדר הלמ"מ ).


בכל מקרה כיף להקדיש זמן בליל הושענה רבה, לדיונים תורניים, וקצת להניח להתבכיינויות המוצדקות על עסקת החטופים...

אני חושב שלא שייךקעלעברימבאר
לדבר על הצער בעסקה כל חול המועד מפני שמחת החג. אבל גם אני נכשלתי בזה הרבה מפני שעמום
הוא אשר דיברתישלג דאשתקד

שזה היה צריך להתחיל הפוך. מטרת המועדים הם ללמוד תורה, ואז לא משעמם ואז לא מדברים על העסקה

וכמובן אתה (ואני) לא החוטא היחיד, וכבר רבי אבא כאב על כך, בירושלמי מסכת חגיגה...

מטרת המועדים זה לשמוח מצווה דאוריתאקעלעברימבאר
בבשר ויין כשיש מקדש. דבאי רבי אבא הם דרשה בלבד, עובדה שהוא לא התיר מלאכה בסוף. וגם הוא דיבר על פוחזין כלומר חוטאים  . לבזבז את הזמן זה לא פוחזים אלא סתם בזבוז
אני לא בטוחשלג דאשתקד

ששמחת הרגל חוץ מבשר קרבנות, אינה דאורייתא. נדמה לי שיש דיון לגבי "במה משמחן", אם השמחה בבגדי צבעונים וכו מתקיימת בה מצוה דאורייתא.

מה שכן, לא ברור בכלל אם איסור מלאכה בחול המועד הוא מדאורייתא או מדרבנן.

 

ולגבי למה רבי אבא לא באמת ביטל, זו שאלה מאוד גדולה שנידונה בלא מעט ספרים... הלוואי שזה היה כזה פשוט.

כי יש עניין עצמי לשמחה ברגל ללא קשרקעלעברימבאראחרונה
ללימוד תורה. כמו שבשבת יש עניין עצמי
ניקים משועממים בגיזרת ההר והבית-ימח שם עראפת
ברגעים אלה אני מוכר דגלי בית המקדש ביציאה מהר הבית, מוזמנים לבוא לקנות ולפטפט
אפשר להגיע/לקנות מעוד סיבותשלג דאשתקד
לא רק בגלל שמשועממים.
אמת ויציב, ברוך אומר ועושהימח שם עראפתאחרונה
אבל כוונתי למשועממים הייתה למטרת פיטפוט
מה אומרים על הקמת מערכת תחבורה להר הביתנ א

מה אתם חושבים על הקמת מערכת תחבורה מסודרת להר הבית בשלושת הרגלים?

יש לכם רעיונות כיצד כדאי שזה יפעל? אשמח שתעלו כאןנ א
מערכת תחבורה להווה או לעתיד?קעלעברימבאר
לעתיד, כשייבנה בית המקדש בעזרת ה'נ א
בטח יהיו טכנולוגיות מתקדמות יותר מימינו,קעלעברימבאר

אז זה לא יהיה ברכבת או אוטו

וואי, אתה נוגע שאלה שמאוד הטרידה אותישלג דאשתקד

כבר בתור ילד...

כל התיאורים המרגשים בסוף מסכת ביכורים, שהשור הולך לפניהם וקרניו מצופות זהב ועטרה של זית בראשו. האם כל זה יהיה גם כשנוכל לעלות בשיירת לימוזינות?

כילד חשבתי שלעתיד לבוא נעלה עם לימוזינות מקושטות. היום אני חושב שדווקא היופי הנקי והטבעי יותר מרגש, גם היום.

מי יודע מה תהיה הטכנולוגיה שביתקעלעברימבאר
המקדש יבנה? אולי ההנדסה הגנטית תיצור סוסים מעופפים שנטוס עליהם ויהיו חסכוניים יותר ממכונית?
לא זה מה שהטריד את מנוחתישלג דאשתקדאחרונה
יותר הסתפקתי מה יהיה יותר מגניב/מרשים
צריך לקחת בחשבון ענייני טומאה וטהרההסטורי
אולי איזה גלאי טמאים, שלא יתן להם להכנס לקרונות שמיועדים לטהורים🙄😏🫣
או ספסלים פשוטים מעץ, בלי שום בית קיבול.הסטורי
אני חושב שצריך יהיה מתחם של טבולי יוםים התכלת

לפני שייכנסו יטבלו, אחר־כך יעריב שמשם ולמחרת בבוקר ייכנסו

כתבתי על זה ספר שלםrrinaa

בית חדש ישן - רינה אזולאי - נוריתה ביקורות והמלצות על ספרים 

איך מגיעים לאזור ירושלים עם סוג של "פס אלקטרוני". (או עם רחפנים). 

 

הנה ציטוט של קטע מתוך הספר: (לא גרסה אחרונה אולי, אבל נותן טעימה). 

 

"פנחס חיפש את שער היציאה. שם, ליד השער, היה שלט גדול ועליו הכיתוב: לישראל, פנה ימינה.

שתי דרכים יש לך להגיע לירושלים, הסבירה לו רובוטית אדיבה. אחת קצרה שהיא ארוכה, והשנייה ארוכה שהיא קצרה. 

את מתכוונת, דרך הפס או דרך הרחפן? שאל פנחס.

כן, בדיוק. אמרה הרובוטית. 

אני אמור לחזור עם הרחפן, אמר פנחס, מחכים לי בירושלים.

הפס האלקטרוני מגיע אל מתחם שמואל הנביא, הסבירה הרובוטית, משם תוכל לקבל הדרכה איך להיטהר ולהגיע לירושלים.

פנחס הוציא את פנקסו והראה לה שהוא בקיא בהלכות טהרה. הרובוטית הנהנה בראשה ותוך חמש דקות הופיע במקום רחפן שייקח אותו אל ביתו. 

 

תהליך הטהרה הוא מורכב, לכן מוגדר מסלול מיוחד המקל על העולים לישראל לבצע את התהליך כולו, תוך כדי נסיעה בצורה בטוחה, מרווחת, בלי פקקים. הנסיעה היא דרך פס מיוחד, שאליו נכנסים עם יחידות הדיור שלהם, בואכה מרכז הטהרה במתחם שמואל הנביא ומרכזי טהרה נוספים. שם, במרכז הטהרה, מקבלים העולים הדרכה מפורטת, ושם הם עוברים את תהליך ההיטהרות. אבל אנשי ירושלים עצמם, הבקיאים בהלכות הטהרה, יכולים לחזור ישירות לבתיהם ולהקפיד על כללי ההיטהרות שהם בקיאים בהם ומנוסים ביישומם לאורך השנים."

 

 

 

 

איך מערכת התחבורה תראה?נ א

האוטובוסים, הרכבות ועוד...

מה לגבי התחבורה מכל רחבי הארץ - הלוך וחזור? איך זה צריך להראות?

בהנחה שיהיו אוטובוסים ולאקעלעברימבאר
מכוניות מעופפות מבוססות ai
רכבותshindov
לדעתכם, יהיה צריך מערך הסעות כמו למירון בל"ג בעומרנ א

או אפילו יותר מזה?

 

איפה צריך שייבנו את החניונים? מסביב לירושלים?

צריך שאטלים (אוטובוסים הלוך-חזור) שייסעו לעיר העתיקה?

האם הכהן שהניף את 2 הלחם סמוךקעלעברימבאר
למקום המזבח המשוער, חייב כרת, או שטומאה הותרה כשכל הציבור טמאים גם לשתי הלחם?


האם הוא חייב מיתה בידי שמיים על עשיית עבודה ללא בגדים תקינים, כאשר אינינו יודעים בוודאות מהי תולעת השני שבאבנט? 

אני רואה שהשרשור די ישןניב שטרן

אבל רק עכשיו ראיתי אותו...

בלי להכנס לדיון שהיה כאן לגבי ההכשר של העבודה, כרת הוא ודאי לא חייב כי הוא אומר מותר שזה שוגג.

גם קרבן הוא לא חייב כי הוא טועה בדבר מצווה.

שיר וקליפ לירושלים והר הביתElad Mukades

אולי יעניין אותך