סכנה כאן חושבים סלט מקולף
תורת הנסתר, אמת או פיקציה?
הזוהר, מי כתבו? למי מותר ללמוד בו?
האם מדובר באמת אלוקית מוסתרת ועלומה או בשגיון גרנדיוזי שאין לו אחיזה במציאות?

@כולם
היו על זה לא מעט שרשוריםימ''ל

גם כאן ובעיקר בפורום בית המדרש. מוזמנת לחפש.

איך אני אחפש עכשיו 🤔סלט מקולף
בחיפוש זה לא מוצא דברים שייכים.

ובגוגל גם אין הרבה דיונים מעניינים.

והנסיונות שלכם להביא אותי לפורום בית המדרש לא יצליחו
אפשר לשאול את אותה שאלה בדיוק -בסדר גמור

תורת בכלל, אמת או השלייה?
מי כתבו? למי מותר ללמוד בו?
האם מדובר באמת אלוקית מוסתרת ועלומה או בשגיון גרנדיוזי שאין לו אחיזה במציאות?

אפשר וצריךימ''ל

אף פעם לא הבנתי את הטענה הזו שאם תברר אמיתות אחת תאלץ לברר אמיתות שנייה ולכן המסקנה היא לא לברר בכלל. אדרבה - תברר את שתיהן.

א. אתה תמיד מוזמן לשאול אבל בשרשור אחרסלט מקולף
ב. אני מאמינה בשתיהן אבל שמעתי שיש סברות אחרות ואני מתעניינת לדעת מקורות ודיעות שונות
לא בא לי להרחיב פה (בפומבי) באריכות יתרהארץ השוקולד
אבל העלית כמה שאלות ואענה בקצרה:

1. תורת הנסתר - יש שם דברים נכונים שהם חלק מהתורה לכאורה.
נחלקו הפוסקים האם פוסקים כמו הסוד כנגד הפשט (הבן איש חי לדוגמא), רק במקרים שזה מוסיף על הפשט (המשנה ברורה לדוגמא) או אף פעם לא (החת"ם סופר לדוגמא).

כן, יש עוד פוסקים בכל צד, רק רציתי להביא טעימה.

אבל צריך לשים לב שיש כל מיני דברים שמשויכים לתורת הנסתר ואז עולה שאלה מה נכלל שם ומה לא.

2. ביחס לזוהר, נחלקו האם מדובר בזיוף (הרב יעקב עמדין) או לא (האר"י).
מקובלני שכן.

3. אחיזה במציאות - אני חושב שיש צד של חנופה בהתנהלות לפי זה, כי ה' אמר איך להתנהג, למה לפעול בדרך אחרת כי זה ישיג תוצאה רצויה?
כאילו שסלטון ידאג שתתני לו שוקולד, בדרך שלא ביקשת שיעשה דברים.
היעב"ץ לא אומר שהכל זיוף, רק חלקים מסוימים. הואחסדי הים
מצטט הרבה מאמרים מהזוהר בסידור שלו.
אז אביא קבוצה אחרת, הדרדעיםארץ השוקולד
סליחה אם אני מחדש לךוהוא ישמיענו
אבל רבים מאוד (יותר מדי) מגדולי ישראל יצאו כנגד הדרדעים וביתר תקיפות. ויש להם בעיה כללית עם תורה שבע''פ
איזה בעיה כללית יש להם עם תורה שבעל פה ?בן מערבא

אני רוצה ביסוס. 

אעתיק כמה דבריםוהוא ישמיענו
הרב מוצפי-
''דע ידידי, שכך שמעתי לפני כשלשים שנה מפי הגאון המקובל מורי חיים סינוואני זצ"ל שהיה רבו המובהק של הרב מרדכי שרעבי וגם מפי הרב שרעבי שאסור לשמוע את דבריהם, ודינם מפורש בשלחן ערוך מכיון והם כופרים בזוהר הקדוש שהוא מתורה שבעל פה ומרן הבית יוסף ואלפים מהפוסקים הולכים על פי פסקי הזוהר בכמה ענינים ולכן הכופר בזוהר דינו ככופר בתורה שבעל פה.ע"כ שמעתי. והשם יחזירם למוטב''

(http://www.doresh-tzion.co.il/QAShowAnswer.aspx?qaid=6964)

פורטל הדף היומי: הודעה בחלון חדש

כיצד להתייחס בזמנינו לחרם על כת הדרדעים?

אמשיך יותר מאוחר מקוצר זמן..
לא ענית על השאלה אם לא שמת לב.בן מערבא

טענת שיש להם בעיה כללית עם תורה שבעל פה, משמע באופן כללי יותר מהזוהר, וכל מה שעשית הוא להביא טענה שכפירה בזוהר כמוה ככפירה בתורה שבעל פה. זה לא נקרא לענות. 

סליחה לא שמתי לב..והוא ישמיענו
לא מבין למה אתה מגיב כמו אדם שהותקף..
אל תיקח אישית. פשוט אנחנו נאמנים לתורה.
הבנתי למה אתה רומז, אבל זה לא נכון.בן מערבא

אני לא דרדעי. ואני בהחלט נאמן לתורה. 

 

זה כן הפריע לי כי זאת הוצאת לעז. 

לא רמזתי שאתה לא נאמן לתורה ח''ווהוא ישמיענו

אני לא חושב שהגרא"י קוק זצ"ל, הרב עובדיה זצ''ל, הגרש"ז אוייערבאך זצ''ל, הרב יצחק רצאבי ועוד רבים שאמרו עליהם את דעתם (בין היתר יש שאמרו שאסור לשתות את היין שלהם מדין יין נסך, ולקרוא בספרי תורה שהם כותבים מדין ספרי אפיקורסים. והרב אבינר אומר שהם יראי שמים, אבל טועים ביחסם לזוהר ולקבלה) הוציאו לעז.

והם דחו את השולחן ערוך.

וזה לא כזה הוצאת לעז כי אין כיום כבר דרדעים כמעט...

 

 

 

 

בכל אופן, בשורה התחתונהבן מערבא
עבר עריכה על ידי בן מערבא בתאריך כ' בניסן תשע"ט 11:45

לא הבאת ביסוס למה שאמרת על כך שיש להם בעיה כללית עם תורה שבעל פה. זאת אמירה חמורה שמצופה ממך לעמוד מאחוריה. 

 

אישית, התעמקתי פעם בסוגיה הזאת קצת, והשאלות והקושיות והערעורים עשו עלי רושם, לא מצאתי להם תשובות משכנעות והן מטרידות אותי עד היום. אי אפשר לדחות אותן בהינף יד, ואיומים בנידויים וחרמות לא עושות רושם על מי שבאמת דורש אמת. מצד שני לא התעמקתי בכך מספיק כדי לקבוע עמדה נחרצת ובעיקר בעיקר, קשה לי מאוד עם המחשבה שרוב מניין ובניין של גדולי ישראל טעו בדבר. מבחינתי השאלה הזאת היא בצריך עיון, ומשכתי את ידי ממנה (לפחות לעת עתה). אעפכ לגבי קושיה אחת ספציפית אני ממש סקרן לדעת איך ניתן לתרץ אותה, אם יש מישהו שחושב שהוא יכול לענות עליה או להפנות אותה למי שיכול לענות עליה, אשמח. 

 

בכל אופן. רק כדי לאזן, הנה למשל דעתו של בעל ׳תשובה מאהבה׳ תלמידו של הנודע ביהודה:

 

תשובה מאהבה ח"א - פלעקלש, אלעזר ב"ר דוד (מהרא"פ) (page 1 of 203)  

 

האם גם עליו ירצו לטעון חלילה וחס שהיה אפיקורס וכופר ??

 

 

ורק שתהיה בעניינים, יש הרבה יותר כאלה מכפי שאתה חושב אלא שהם מצניעים את עצמם מחמת זעם קדוש של אלה שלא מסוגלים להתמודד עניינית. פעם הייתי בשיחה של דמות מאוד מוכרת ואפילו אהודה במגזר של הפורומים האלה, בן אדם שמוחזק בהחלט כירא שמיים ושעושה עבודת קודש! וחשדתי שהוא בכיוון הזה, אחרי שהשיחה נגמרה הלכתי איתו לצד והוא אישר לי שאכן כך הוא. 

כתבתי פה על סמך מה אני אומר את זהוהוא ישמיענו
ולגבי תושבע''פוהוא ישמיענו
דיברתי עם כמה וכמה דרדעים שיש להם בעיה עם לשמוע לרבנים
זה שיש כמה שיש להם בעיה לשמוע לרבניםארץ השוקולד
לבעיה כללית של דרדעים עם תורה שבעל פה משתי סיבות בסיסיות:
1. זה לא כל הדרדעים.
2. גם אם כן, קושי לשמוע לרבנים לאו דווקא בהכרח אומר בעיה כללית עם תורה שבעל פה.
ועוד משהובן מערבא

האם הוא טוען שלפי השולחן ערוך כפירה בזוהר היא כפירה בתורה שבעל פה ? אפשר מקור לכך בשולחן ערוך ?

ידוע שיש שהתנגדו, אבל זה עדיין לא מוחק אותם מכלל דעהארץ השוקולד
גם הרב קאפח פוסק ה'דרדעים' נשבע שהזוהר אמתאניוהוא
אלא שהם לא קיבלו קבלה - ולכן לא מתעסקים בזה.
אני לא מאמין לזה.בן מערבא


אתה טוען שהוא נשבע לשקר?אניוהוא
כדאי שתזהר בלשונך ובמקלדתך...
הוא לא נשבע, זו שמועה שהוא הכחיש בתוקףהדרכה
תלמיד מובהק שלו אמר לי שהוא נשבע.אניוהוא
את ההכחשה לא שמעתי ולא ראיתי
מקור לשבועה חוץ מתורה שבעל פה יש לך?ארץ השוקולד
אתה כופר בתורה שבעל פה?ימ''ל

מש"ל!   

ארץ השוקולד
לא התכוונתי לזה.

(אגב, אני לא דרדעי ולו רק מהסיבה שלא חיפשתי הגדרה ואני לא תימני)

התכוונתי לשאול אם יש לו מקור לשבועה זו?
ספר של סבו (של הרב יוסף קאפח) ביחס לקבלה וספר הזוהרארץ השוקולד
https://he.m.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%9C%D7%97%D7%9E%D7%95%D7%AA_%D7%94

@סלט מקולף אם מעניין אותך להרחיב בנושא כדי לשמוע דעות שונות, הנה ספר בנושא. (טרם למדתי אותו)
הוא אומר שהספר מאוחרימ''ל

(כלול ובלול מכמה חיבורים שחוברו בזמן הגאונים) ושבנוסף חלקו משובש.

 

"ואני אומר מבואר הדבר למי שרגיל בספר הזוהר שהרשב"י לא כתב כל הדברים שבו, אך כלול ובלול הוא מכמה חבורים שחוברו בזמן הגאונים ובדור שאחריהם (ואולי בימי רבנן סבוראי חובר הספר הקדוש ההוא) כמעט אין לי ספק בדבר זה. וגם יש לידע שהכניסו בתוכו דברים הרבה שאינם מגוף הספר כלל, רק הגהות מאחרונים מאד והמה רבו כמו רבו, ואוכל להכריח ולהוכיח זה בס"ד במופתים חותכים, ואשמת המעתיקים היא" 

 

וכל זה בתגובה לזה שהב''י כותב שמשהו מסוים בזוהר הוא אימרה של רשב''י.

נכון. פשוט לא אהבתי את הנוסח ההחלטי של 'זיוף'. אגב,חסדי הים
הוא מעלה אפשרות שזה היה גילויים של רשב"י. (נדמה לי שזו גם שיטת הראי"ה לפי הרב הנזיר)
זה לא 'זיוף' ואין ספור פעמים הוא עצמו מצטט את הזוהר בכתביוק"ש
מתייחס אליו כספר קדוש וקובע אין ספור הנהגות על פיו ישירות ועל פי כתבי האר"י שבנויים על הזוהר.

הוא רק טען שהזוהר אינו מרשב"י, אלא מדרש יותר מאוחר, שכמו הרבה מדרשים יש להגיהו בשיבושי המעתיקים.
כתבתי זיוף?ימ''ל
לא הזכרתי את המילה הזו.
כתבתי בדיוק את מה שאתה כתבת.
המילה זיוף הופיעה בתגובה שמי שהגבת לו שם הגיב עליה..אדם כל שהוא


ארץ השוקולד כתב, התייחסתי לתגובתך לתגובתוק"ש
היה חשוב לי להבהיר זאת חד משמעית!

(היו אחרים שאכן סברו שהכל זיוף, אבל לפחות בין גדולי ישראל דעתם נדחתה לחלוטין)
לגבי האמירה של זיוף, אביא את הנודע ביהודה שיצא נגד הוזהרארץ השוקולד
בצורה שאינה משתמעת לשני פנים, בה הוא סבר שיש את חז"ל מהם קיבלנו תורה והזוהר לא שייך.
(נודע ביהודה תניינא אורח חיים סימן קז, יורה דעה סימן צג)
איפה הוא יוצא נגד הזוהר?ברגוע

הוא יוצא נגד המצאות של הדורות שלנו.

אבל הוא לא כותב שזהור הוא המצאה או שהוא לא נכתב ע"י רשב"י.

הוא חושב שזה פשוט לא חלק מהתורהארץ השוקולד
וכל דבר שלא קיבלנו מחז"ל.

רואים בבירור שהייתה תורת הנסתר כמבואר במשנה ובגמראחסדי הים
בפרק שני של חגיגה ובעוד מקומות, וכך עולה מהרבה מדרשים קדומים.
ברור גם מסברא שהתורה היא לא רק כפשוטו, אלא חייב להיות רובד עמוק ונסתר. אם לא אומרים כך, אז חלקים מהתנ"ך הם רק סיפורים בעלמא.

יש מדרשים של תורת הנסתר שהם וודאי קדומים, כמו ספר היצירה. הרעיונות שלו מיוחסים לאברהם אבינו, וכנראה הועלו על הכתב בזמן התנאים.

לגבי הזוהר, רואים שהוא לא מקשה אחת, אלא מסורות שכנראה התחילו מגילויים שנתגלו לרשב"י וחבורתו, והתגלגלו בעל פה במשך הדורות עם הוספות ושינויים ואפילו טעויות, אבל היסודות שם אמתיים. כבר הגאונים מצטטים רעיונות מהזוהר (כמו שביאר בספרו הרד"ל), ורק בזמן רבי משה די לאון זה הועלה על הכתב.

האר"י על פי גילויים שלו, הוסיף עוד עומק בתורת הנסתר.

כל הגילויים היו מבוססים על עקרונות ויסודות של תורת הנסתר שהעבירו מזמן משה רבינו, רק כל דור העמיק בדרך משלו.

אחלה תשובהסלט מקולף
שמעתי טענות שאומרות שהשתרשו שם גם דברים לא אמיתיים שמקורם בפגאניזם ואמונות תפלות כמו גלגולי נשמות.
יש לדעתך אמת בזה?
זה הרבה יותר מאמת או שקר.צלילי השקט

במידה רבה זה אמת או חובה - אם הזוהר והמיסטיקה היהודית שלפניו ושלאחריו לא היו, אני לא חושב שעם ישראל היה שורד בגלות בצורה נורמאלית. נקודה. 

 

מבחינת אחיזה במציאות אין לרעיונות של המיסטיקה הזוהר אחיזה במציאות יותר מרעיונות של האצלה ונוכחות של הניאופלטוניזם (נוכחות לא כהשראה אלא כקיום), או דיכוטומיה של טוב ורע של הגנוסיס, או לידה מחדש של (מה שמיוחס כאינהרנטי (לדעתי בטעות)) לבודהה. זה מצחיק שאתה דורש אחיזה במציאות מתחום "מיסטיקה" (שמגיע מיוונית מיסטיקוס), שמשמעותה סגירת ההכרה של החושים את המציאות, ופתיחת עולמות הדמיון.

 

הזוהר הוא ספריה, הוא לא ספר. הוא נחשב ספרות פסאודו-אפיגרפית שחלקו הארי נכתב בין המאה ה12 לסוף המאה ה13. תיקוני הזוהר ורעיא מהימנא נכתבו לאחר מכן. לדעתי מי שחושב שהוא של רשב"י וחבורתו לא התמודד עם הטענות שטוענות שזה לא רשבי. ולדעתי, מי שמתמודד עם הטענות לא יכול לסבור אחרת. אגב, זוהי הסיבה שמקובלים רבים טענו (לתחושתי זו טענת טצדקי) שהזוהר מרשבי הוא רק גרעין, שעליו נוספו הוספות רבות.

 

אם מבחינתך ההגדרה של אמת היא הנחה מסויימת שיש לה עיגון מסויים (ואפילו משני) בתצפית אז אין דבר כזה במיסטיקה. אבל הזוהר, והמיסטיקה היהודית שלפניו ושלאחריו, היא אמת פסיכולוגית. רוב עם ישראל היה צמא לה, זה מה שעם ישראל היה צריך. הכוח שהמיסטיקה היהודית נותנת ליהודי בתוך בית המדרש היה חשוב כדי לשמור אותו שם. המיסטיקה מתחילה בגלות. היא תוצאה של משבר. תוצאה של רצון לצאת מהמציאות לעולמות שמנחמים. מבחינה פסיכולוגית זה אמת. כי זה הדרך שעם ישראל בחר כדרך שמשמרת אותו בהתמודדות עם הגלות. אגב, הגלות (בבל, ורומא בעיקר) הולידו את המיסטיקה היהודית, או אם נרצה נאמר את עולם הנחמה והתקווה היהודי.

 

היתי מתחיל לפרט על ההתגלגלות של המיסטיקה והקו השזור מאסכולת כוהנים בחורבן בית ראשון שמייסדת את ההבנה מתוך נבואת יחזקאל על מראה המקדש, שיש מקדש שקיים בעולם אלוהי שקיים אי שם למעלה. אולי אנו חווים אבדן גדול , אבל בעולם האלוהי האידאי הוא קיים. כאן מתפתחת הדינמיקה החיה כל כך בין עולמות עליונים לעולמות תחתונים, בין העולם ארצי כמייצג של עולם אלוהי, זהו הבסיס למה שיקרה אח"כ "ספרות ההיכלות" - הנסיון להעלות לאותן היכלות אלוהיים בחוויה מיסטית. לאחר מכן הקו עובר באגדות בחז"ל של השכינה הגולה (אם כי איננה עדיין ישות), דמות הנקיבה ממגילת איכה - בת ציון האבילה מקבלת מימד אלוהי "שכינה", המשיח הבוכה והמחכה, הקב"ה שמצטער על הגלות וכ'ו, עובר דרך ספר (היצירה) הבהיר, ולאחריו ספר הזוהר - שהעניקו מערכת אלוהות ונתנו למילים כוח אלוהי, עובר לר"י קארו שקיבל "נבואה" לגאול את השכינה, למקובלי צפת, לקבלת האר"י, ולתלמידיו שמפיצים את תורתו, לשבתאות שמקצינה את המיסטיקה של הארי (לדעות מסויימות היא גרמה ליציאה מהקהילה, לחילון, ובהמשך לציונות. זו קריצה אירונית של המציאות - שקבלת האר"י, שהיא קבלה של גאולה, היא זו שגרמה למציאות הגאולה אבל בדרך המנוגדת לה) ולחסידות.  אבל זה ארוך. אני אתייחס רק לנקודה שאני רוצה להעביר, שהמיסטיקה היהודית היא היתה אמת פסיכולוגית. 

 

אני אתאר ואתייחס למאה ה10- 13 כי לדבר על המאה השניה - שלישית והקשר המיסטי לזוהר יקח הרבה מאוד זמן - למרות שזה גם מעניין. (ספרות ההיכלות ספר היצירה, אגדות חז"ל)

החיים ליהודי בגלות היו סבל. (הן בארצות ערב, והן) בארצות אירופה, היה אסור לו ללבוש בגדים מסויימים, היה אסור לו לעבוד כמעט בשום דבר - חוץ מרפואה (כדי שיטפלו ראשונים במגיפות ולא הגויים), והלוואה בריבית (כי לנוצרים היה אסור), הם עברו מסעות צלב איומים שבהם נרצחו קהילות שלימות, גירושים, עלילות דם שהסתיימו בשריפות של אנשים ומשפחות שלימות - חיים, הכנסיה הנוצרית שהאמינה שהיהודים רצחו את ישו, ואנשים האמינו לעלילות שהיהודים הם רוצחים או מחללי קודש אפילו שאין לזה שום קשר למציאות, גזירות של הכנסייה , אגב, המלכים עשו גירושים כמה פעמים מספרד, מצרפת, ומאנגליה, (ולאחר מכן גם מפורטוגל) - אנשים חושבים שזה בגלל השפעות של הכנסיה, וועידת הכנסיה הלטראנית, אבל הסיבה העיקרית היתה שהמלכים היו חייבים כסף ליהודים (כי הם מלווים בריבית) והגירושים היו על בסיס זה שאם מגרשים לא מחזירים לבנקאים יהודים את החוב - כי אין למי להחזיר. היהודי בגלות חי מפוחד, מסכן, ומנודה. 

 

אז איך שומרים על עמוד שדרה? איך לא מאבדים את הזהות?

 

אני אקצר ממש ממש ממש את התשובה של המיסטיקה היהודית. וכמובן בלי לתאר תהליכים היסטורים. יש עולם אלוהי, כאשר יהיה בו גאולה תהיה גאולה למטה. העולם נברא בדיבור, דיבור זה דבר נשגב, זה נשמות, עולמות, ואלוהות. עם ישראל הוא חלק מאותו עולם אלוהי שמכונה שכינה, שכינה היא גם תורה שבעל פה, (תורה שבכתב היא בבחינת הקב"ה) הגאולה של השכינה היא גאולת עם ישראל, איחוד קודשה בריך הוא ושכינתה זו הגאולה. לכל אדם יש את הכוח לאחד את השכינה עם הקב"ה ולהביא לגאולה, כי כל אדם שלומד תורה שבעל פה ותורה שבכתב (הבסיס לתיקון שבועות לאחר מכן) או עושה מצוות מביא גאולה.

זו תפיסה שנותנת ליהודי כוח, כוח לשמור על התורה, כוח לעמוד מול אפסותו ודלותו ונידויו, כאדם שפועל על המציאות בדבר היחיד שעוד נשאר לו בחירה - במילים.   

 

 

 

אני אקצר לטובת הכללסלט מקולף
בגלל קשיי הגלות היהודים העדיפו להאמין שיש שכר כלשהו שינתן במקום עליון לאחר המוות וכך רוחם לא נשברה?

אם ככה, למה זה לא פורסם לכל עם ישראל ונשאר בסוד עד שתורת החסידות הפיצה את זה?
לא.צלילי השקט

אל תקצר ותקרא שוב. (אם בא לך כמובן)

אין קשר לעולם העליון, גאולה בעולם שלנו. 

ערכתי, תקרא את התגובה שלי שובסלט מקולף
אתה אומר שזו אמת פסיכולוגית שהיתה החוצה להישרדות העם.

השאלה שלי היא אם ככה למה זה היה סודי כל כך ולא הגיע להמון העם בכלל
ככהצלילי השקט

תורת החסידות ניטרלה הרבה מהמוטיבים המשיחיים של קבלת הארי, ומיקדה את המבט בגאולה פרטית - בגלל הלקחים של השבתאות (זה לא אומר שאין בה התיייחסות לגאולה כללית, פשוט היא הוזיזה את המיקוד משם, וגם בזה יש זרמים בחסידות)

 

באיזה שהוא שלב זה הגיע לכלל. הפיתוח של זה נבע מהמקום הפסיכולוגי של גלות, למרות שיש כאלו שטוענים שיש לזה עוד מקור פסיכולוגי כמו מלחמה בפילוסופיה היהודית. 

 

 

 

זה פורסם הרבה לפני החסידותק"ש
מסורות ברורות ממקובלים יש מקרוב לאלף שנה (למרות שגם באין ספור מקורות בחז"ל מוזכר שיש סוד, רק שאין כל כך ראיה מה זה בדיוק ויש בזה דעות שונות).
ספר הזוהר התגלה (לדעת מתנגדיו: הומצא) לפני כשבע מאות שנה.
מענייןארץ השוקולד
נדמה לי שהיכלות קדום למאה ה10 אפילו
נכון. לא טענתי אחרת.צלילי השקט
כתבתי בסדר הכרונולוגי את מיסטיקת ההיכלות לפני חז"ל. וזה באמת התפתח לפני חזל, כבר באסכולת הכוהנים בחרבן בית ראשון.

אבל היא היתה קיימת גם בחז"ל, (היא נכתבה לאחר חז"ל), ור' עקיבא שאומר (במסכת חגיגה יד ע"ב) "כשאתם מגיעין אצל אבני שיש טהור אל תאמרו מים מים! משום שנאמר דובר שקרים לא יכון לנגד עיני".
בספרות ההיכלות מתואר שכאשר עולים לרקיע השישי שהוא עשוי מאבני שיש טהור, אבל הוא נראה כמו מים בגלל הברק שלהן, של זיו אבני השיש של ההיכל,
ויש ניסוי - אם הוא אומר מים אלו מה טיבן? סימן שהוא ריקה ממעשים. כי הוא לא מזהה שאלו אבני שיש (ומתואר שם השתלשלות שלימה של מה קורה לו)

כלומר גם חז"ל, אחזו במיסטיקה הזו, או בנחמה הזו. המקדש נחרב, ישנו אבדן ושבר, אבל בעולם האלוהי הוא קיים.

אבל זו עדין היתה מיסטיקה של היכלות, לא של אלוהים. אני מאמין שמיסטיקת ההיכלות היתה אצל חכמי יבנה, (אבל בצורה שונה ממה שנערך לאחר כ400-500 שנה בספרות ההיכלות), שרבי עקיבא מייצג אותה במסכת חגיגה, כמו האגדות והמדרשים שנוצרו בדור החורבן.
זה לא מוכיח את היכלותארץ השוקולד
יתכן שרבי עקיבא מתייחס לדברי תאלס על מוצק ומים.
ויתכן שרבי עקיבא מתייחס למקדש שעשוי מאבני שיש בימיו.
יתכן..צלילי השקט
אבל לי יותר קל לחשוב מבחינת התאמה שזה קשור לזה מאשר לכל דעה פרשנית אחרת שנכתב על זה.
אני הצעתי שני דברים שהיו בימיו של רבי עקיבא ודאיארץ השוקולד
אתה מנסה להציע תפיסה ונאחז בפרשנות אפשרית שלך לרבי עקיבא לכך, כדי לבסס את דבריך, מבין את הבעייתיות?
אני מבין מה שאתה אומר אבל לא מסכים איתך.צלילי השקט
למה?
תאלס שטען שהכל מים לא קשור לאבנים ושיש, ור' עקיבא לא היה תלמיד חכם בתקופת המקדש. ספק אם בכלל יכל להיות מבחינה טכנית.


זה ממש ממש מתאים לשונית ותוכנית לעולם ההיכלות המיסטי.
שמח שאתה מסביר, תגובהארץ השוקולד
1. נכון, אם כי ניתן לפרש את האמירה של רבי עקיבא בהתאם. צודק שזה לא מחויב.
2. רבי עקיבא היה בן 58 בחורבן.
2. מעניין אותי מאיפה הבאת את זהצלילי השקט
כי עד כמה שאני יודע שנת לידתו לא ידועה בצורה ברורה.

ואני אלך מכיוון אחר, הדו שיח מתואר תכוף ליציאתו של אחר מהדת, וזה היה אחרי החורבן.

בנוסף הנפגע של בן זומא, והמת של בן עזאי מסתדרים ממש יפה עם מה שקורה למי שלא מזהה את השיש וכן אומר מים מים במיסטיקת ההיכלות.
2. ספר על התנאים שקראתי בצעירותיארץ השוקולד
(נראה לי שזה היה אחד על רבי אליעזר בן הורקנוס)

מצאתי עכשיו תארוך שונה בו רבי עקיבא היה צעיר יותר בזמן החורבן
http://www.daat.ac.il/encyclopedia/value.asp?id1=1665

ביחס לכיוון של אחר, אני תמיד הבנתי שאחר עזב את הדת בתקופת החורבן אגב שטף הלימוד בגמרא אבל ךא זכור לי תיארוך כזה או אחר.

לא בקי בהיכלות כדי לדעת מה מתאים או לא
היתי משקיע לנסות למצוא מקורות מוחלטים לדבריצלילי השקטאחרונה

אבל מספיק לי שהראתי שלדעתי יותר קל לחשוב מבחינת התאמה שזה קשור לזה מאשר לכל דעה פרשנית אחרת שנכתב על זה. 

מבחינת סבירות. 

ממליצה לקרוא את הספרחיות צבעונית
עשרה נכנסו לפרדס
אני משער שעצכח אומר לך משהובן מערבא

ולא אתפלא אם התוודעת לזה שם. מה נראה לך שיתחדש לך כאן יותר משם ?

לא אומר לי כלום. מה זה עצכחסלט מקולף
טוב עשית שמחקת, לדעתי.בן מערבא


הלכתי לבדוק מה זהסלט מקולף
תודה על זה, עכשיו יש לי חומר קריאה!!!
עצכח זה חומר קריאה אינסופיסביון
נהדר 😍סלט מקולף
זהירות, זה מסוכן, לא מתאים לכולם.בן מערבא

מתחרט על זה. 

נראה לי שהוא יסתדרצלילי השקט

וגם אם לא... אני חושב שטלטלה (כמעט) אף פעם לא תזיק.

אלא אם כן זה מעורבב עם פסיכולוגיה והטיית האישור. 

תלוי מה המטרהמושיקו

יש את מי שמילא את כרסו בש"ס ופוסקים ורוצה לעלות שלב ללמוד את תורת הנסתר

 

יש מי שרוצה ללמוד בשביל  קבלה מעשית

 

ויש את תורת החסידות שלוקחת את מה שייך למעשה שמתאים לכל אחד

ענקי הגות יהודיים...אדם כל שהוא

כמו הרמח"ל בעל התניא והרב קוק שאבו רבות מתורת הנסתר ומספר הזוהר, וראו בה משהו מרכזי מאוד ביהדות.

זה מלמד שיש שם תוכן גדול, גם בלי להיכנס לשאלות מי כתב וכו'.

בלי לחשוב - כשנחשפים לתורה הזו - אי אפשר לחשוב שהיא לא אמתאניוהוא
איך פסוקים מקבלים עומק חדש, ואגדות חז'ל התמונות ביותר פתאום מובנות איך כל המגרשים רומזים לדברים מפורשים בזוהר ובאידרא - .לא ניתן לפקפק באמיתיות.
המצאה של אדם/ מיסטיקה גרנדיוזית - טובה ככל שתהיה, לא יכולה להגיע לשמינית מזה.
ממשחיות צבעונית
זה כמו לחיות על אוטומט ואז פתאום מלא דברים מתבהרים. לי עבר בראש כל הזמן, איך לא לימדו אותנו זה מיסודי??
מסכימה ממש.תפוחית 1
את רוצה שילמדו קבלה ביסודי?ברגוע

זה פתח להרבה בלבול וטעויות

לא קבלהחיות צבעונית
חסידות, להתחיל לפתח אצלם עומק מגיל צעיר
אהה מסכיםברגוע

אני מאמין שיש כאלה מקומות היום.

אותי התחילו ללמד חסידות בכיתה ז'.

מדהים!חיות צבעונית
איפה למדת?
ישיבת נחלת ישראלברגוע

אז הייתה בכפר חסידים, היום במגדל העמק.

באמת ישיבה מיוחדת

״איך פסוקים מקבלים עומק חדש״.בן מערבא

יש לי שאלה אחת שעליה במיוחד אני מחפש תשובה. אם אתה או מישהו אחר חושבים שאתם מסוגלים להתמודד איתה מוזמנים לפנות בפרטי. 

 

תנאי הכרחי: יושר אינטלקטואלי. אני פתוח לקבל תשובה אמיתית ואם אקבל תשובה משכנעת אצהיר ביושר שהשאלה בטלה 

אני מצפה לאותו דבר מהצד השני. 

אני לא מתיימר לענות על שאלות. ובטח לא להתנות את האמונה שלי באניוהוא
אבל במקום להצהיר הצהרות,
לך אל חכם ותלמד.
אני לא מתיימר לענות על שאלות. ובטח לא להתנות את האמונה שלי באניוהוא
אבל במקום להצהיר הצהרות,
לך אל חכם ולמד.
מצחיק שאתה משתמש בטענה הזוצלילי השקט
זה כמו שמוסלמים "מוכיחים" שהקוראן הוא אמיתי והגיע מאת "הנביא" כי הוא מנוסח בצורה שספר אנושי לא מסוגל להתנסח (זה לא נכון).

אם אתה בוחן את הזוהר בעניים חוקרות ודורשות אמת ולא בעניים שזופות סוד, אתה לא תוכל לומר שהוא "אמת", (אמת במובן של נכתב על ידי הדמויות המסופרות). אם מקובלים טענו שיש בזוהר נתחים שהם "המצאה של בני אדם שהם לא יכולים להגיע לשמינית מזה " אז כנראה שהטיעון שלך לא החזיק גם בשבילם.

אני לא רואה שום בעיה, ולהפך, אני רואה את זה כמיישב הרבה מאוד קושיות, בטענה שחבורת גירונה פשוט ישבו בלימודם, כשספר הבהיר אגדות ומדרשי חז"ל וספרי ופירושי הראשונים שלפניהם שגורים על לשונם, וכשהם דורשים בצורת שתי וערב, על פסוקים, את משנתם שמהולה באותה מיסטיקה קדומה שקיימים עולמות עליונים, ושאפשר להכיר את העולמות הללו, ולהשפיע עליהם, ועל ידי כך להשפיע על המציאות הארצית, עם תפיסה מפותחת על לשון הקודש, ועל הדיבור ועל התורה כסימבוליקה של אלוהות באמצעות לשון הקודש והדיבור -תפיסה שיוצרת חירות דרשנית. אותה חבורה פיתחה חיברה וארגה בצורה דרשנית מרשימה את עולם המחשבה המיסטית שלה, אבל היא עשתה עוד משהו מרחיק לכת - החבורה הזו העניקה לכל אחד מהיושבים שמות של תנאים, הם בחרו בדור המיוסר של אחרי החורבן, שהראשי שבהם זה רשבי. למה הם בחרו ברשבי ולא ברבי עקיבא? כי רשבי בשונה מר' ישמעאל ור' עקיבא הוא לא נהרג, בנוסף לכך רשבי הצטיין בכך שהוא מרדן, מורד בשילטון הגשמי, הוא היה הדמות האידיאלית. לידו קיבלו דמויות בחבורה ההיא את שמם התנאי וכך נוצרה הספרות הזוהרית, מאותה חבורה בגירונה.

אחת מהשאלות הגדולות ששאולים זה למה ואיך הגיעו חבורת גירונה לדעות הללו? ולמה הם היו צריכים להשתמש בפסאודו-אפיגרפיה?

יש כאלו שטענו שזה כתוצאה מנסיון לתת למצוות ולתורה משמעות פנימית משלהם, כמלחמה בפילוסופיה היהודית שראתה אותם כאינסטרומנט.

יש כאלו שטענו שזה כתוצאה מנסיון לתת ליהדות משמעות פנימית כפועלת בעולם אלוהי ומקרבת את הגאולה, כמלחמה בגלות הארצית.

ויש כאלו שטענו שזו שיבה אל המיתוסים הקדמונים והמיתולוגיה על אלוהים כתוצאה מאי היכולת האנושית לחיות עם אלוהים טרנסצנדנטי, האדם חייב את אלוהים לידו.

יש גם כאלו שמחברים את כל הטענות ביחד, מה שחשוב לי לומר זה שספרות פסאודו אפיגרפית היתה קיימת עוד לפני הזוהר, והיא הרבה יותר שווה ומשפיעה ויש סיבות טובות לחבורת גירונה להשתמש בה. כמו שאמרתי כאן זה הרבה יותר מאמת או שקר. - צעירים מעל עשרים מי שיתמודד עם הטענות יגלה שאין דרך אחרת.

וכמו שאמר מי שאמר
ברגע שאתה מסלק את הבלתי אפשרי, מה שנותר, על אף היותו בלתי סביר, חייב להיות האמת.
שרלוק הולמססלט מקולף
הוא אמר את המשפט הזה
שרלוק הולמס אמר את המשפט הזהימ''ל

כמו שרשב''י אמר את מה שכתוב בשמו בזוהר.

כלומר, בספר כתוב שהוא אמר - אבל האם זו אמת או פיקציה?

יש הבדל מהותי בטענותאניוהוא
המוסלמים טוענים בגלל הלשון
אנחנו - בגלל התוכן

אתה יכול לטעון מה שאתה רוצה.
אבל
עד שלא תטעם - לא תבין .
שתי מילים על טעםצלילי השקט
אני רוצה לספר לך סיפור, אתה לא חייב לקבל מה שאני אומר, ואני מאמין שזה מה שתעשה, אבל שווה לקרוא ולחשוב על זה.

באחד מימי הכיפורים בבסיס צהלי נידח, שבתו מספר חיילים, שבהם היה רק דתי אחד, כל השאר חילוניים או מסורתיים. באותו יום כיפור היו בניהם כאלו שזו היתה הפעם הראשונה שהם רואים בית כנסת מבפנים, חוויה ראשונית של תפילה, חוויה ראשונית של הטקס היומיומי של אנשים דתיים.
לאחר שהסתיים יום כיפור, הבחור הדתי הסתקרן מה החילונים הרגישו באותה חוויה ראשונית? איך הם חוו? אז הוא שאל אותם.
והם ענו לו. הם אמרו לו שהתפילה היתה משעממת. אבל היו רגעים שבהם הם הרגישו במעין זיק של קודש והארה דתית, מין חווית רוממות רוחנית.
כשהוא שאל אותם באילו רגעים הרגשתם את הרוממות הזו?
הם ענו לו - בקטעים בתפילה שהם בארמית. כמו בבריך שמיה לפני ספר תורה, או בקדיש. "ואתה יודע למה"? הם אמרו - "כי זה טקסט שכתוב בארמית, זה טקסט מיסתורי, זה טקסט מושך". יש משהו במיסתורין, באי הבנה, שיש משהו נעלם, מעבר, בעומק, שמושך את האדם. כשהם נפגשו עם טקסט בארמית שהם לא מבינים זה האפקט שיצר את הזיק הרוממות שלהם.

בזוהר האפקט הזה קיים, אנשים נמשכים אליו, כי אנשים נמשכים אל הלא ידוע, אל המיסתורין, אל זיק הרוממות הזה. אני אישית מכיר את הזיק הזה ואני לא מתכחש לכך שהוא קיים בזוהר וטבוע בין המילים שלו, והוא גם הסיבה לכך שהזוהר הפך ונהיה אמת פסיכולוגית בתקופת הגלות. אבל זה לא סותר שבחינה בשכל ישר מביאה למה שאמרתי, עם כל הכבוד לארמית, ולאפקט הפסיכולוגי של מיסתורין הוד ורוממות המורגשת בקריאת הזוהר.


רק לשם הבהרה - כמעט ולא למדתי זוהראניוהוא
רק ספרי מבוא והקדמות,
לכן הטענה שלך לא רלוונטית.
אולי..צלילי השקט
אנחנו לא נסכים וזה יותר מבסדר.
בסופו של יום היהדות נמדדת בעולם המעשה, במחויבות ההדדית להלכה כעבודת ה', ורצוי לשמה. לא בשאלה אם ספר של הוגי דעות בה נכתב על ידי מישהו כזה או אחר או אם הוא בעל סמכות כזו או אחרת.
רק השאלה היא כמה הספר הזה משפיע על המעשה...אניוהוא
אני מסכים איתךצלילי השקט
אבל נכון ימינו, התפיסה המינימלית שמחוייבים אליה בהלכה כולם, ללא מחלוקת, זו התלמוד (ונגזרותיו), זו הכוונה שלי כשדיברתי על מחוייבות להלכה.


עיין בתגובתי לעיל, נחלקו מה העדיפות בפרקטיקה גםארץ השוקולד
תודה!צלילי השקט
(במאמר מוסגר, כתבתי על המינימום שאין בו מחלוקת ויש בו מחוייבות, נראה לי שכולם יסכימו שזה התלמוד)
אתה מביא כל מיני טענות, אבל מדוע?ארץ השוקולד
וביחס לבחירת רשב"י יש הרבה יותר מזה, אבל ככ שתראה יותר דברי רשב"י בגמרא יובן לך יותר. (גם במהות התוכן ולא רק בציור הדמות)
מדוע מה?צלילי השקט
אני מניח שיש עוד סיבות זו רק הצעה והסבר...
מדוע להניח שמקור התפיסה היא פסיכולוגית?ארץ השוקולד
האם זו השערה שלך/של מישהו אחר?
האם יש ראיות שזו הסיבה/המקור?
כי אם אתה יודע שאין לזה ביסוס אינטלקטואליצלילי השקט
אתה יודע שיש לזה סיבה פסיכולוגית.

היא לא השערה שלי, החוקרים חלוקים בשאלה למה הגיעו לדעות הללו - ופירטתי את המחלוקת בתגובה למעלה מצחיק שאתה משתמש בטענה הזו - צעירים מעל עשרים

1. סיבה גלותית פסיכולוגית. 2. סיבה דתית פסיכולוגית. 3. סיבה תיאולוגית פסיכולוגית.
כל אחד נותן ראיות לדבריו ונימוקים לסיבה שהוא חושב שהיא הסיבה שהביאה אותם לכך. קשה לי להביא את הכל לכאן.

יש גם מחלוקת בין חוקרים חדשים לישנים האם הזוהר הוא יצירה נפרדת מעולם המיסטיקה שקדם לו (הם בדרך כלל יטענו את הסיבה התיאולוגית והסיבה הדתית) או ממשיך (הם יטענו את הסיבה הגלותית). ושני הויכוחים הללו הם מרכזיים מאוד מאוד.
מענייןארץ השוקולד
אם כי ניתן להציע שיש ביסוס שטרם למדת, אבל כנראה שיש כאלה שבטוחים בעצמם. (אשר לי, פחות בטוח בידיעותי עד כדי לומר דבר כזה)
תלוי מה אתה מגדיר אמת או ביסוס אינטלקטואליצלילי השקט


ילדה שיוצאת מלא פעמים בלילה ממיטת מעבר, מותשים.עינב66

אשמח לשמוע מנסיונכם כשילדה בת שנתיים ותשע עברה למיטת מעבר (כי למדה לצאת מהמיטת תינוק), מה הכי עזר לכן שתשאר במיטה שלה במהלך הלילה ולא תבוא אליכם חמש פעמים?

רוצים להתחיל איתה מהלך אבל מנסים להבין מה יגרום לה להישאר במיטה שלה ולא לבוא אלינו כי היא יכולה וזה מפתה לצאת ולהיות עצמאית.


מבחינת שפה היא מבינה אבל לא הכי מדברת עדיין.

תכתבי בפורוםרקאני

הריון ולידה

פה זה פחות רלוונטי

בפועלנפשי תערוגאחרונה

מה שיעזור זה להחזיר כל פעם

כל פעם


אבל זה מתיש ומנסיון אישי באיזה שלב באמצע הלילה נשברים כי רוצים לישון

עם הזמן זה עובר.


ואתם כהורים.

אל תרגישו שנכשלתם אם היא בכל זאת מגיעה למיטה 

אנשים שמבינים בכסף השקעות וכוניק זמניק
אני אשמח לשמוע אותכם שם בשאלה קטנה שאלה על חסכון קטן - חיסכון השקעה וצריכה
פורום תורני דתי לאומירוצה להשתחרר

מכירים את פורום אוצר החכמה? לתורה? ועוד כמה קצת פחות מוצלחים?

יש הרבה פורומים תורניים חרדיים. הראשונים שהזכרתי מוצלחים מאוד בהרבה מובנים, פעילים, ואפשר למצוא בהם דברים מעניינים גם לאחר זמן.

האם יקום פורום תורני דתי לאומי? שיהיה ברמה, פעיל, לגופו של עניין (בדרך כלל כמובן), ומעניין?

תגיד אוצר החוכמההפי

תגיד לי אלפי ספרים תורניים ב"ה שעזרו לי שנים

באיזה הקשר זה פורום? 

תחפשי בגוגל 'פורום אוצר החכמה'רוצה להשתחרר

ותגלי מקום מעניין מאוד. זה לא 'אוצר החכמה' עצמו - ספריית הספרים הענקית, אם כי יש ביניהם קשר כמובן.

זה פורום תורני, רובו חרדי אך לא כולו. חלק מהכותבים מוכרים (הרב איתם הנקין ז"ל, יבל"א הרב יוסף בדיחי, הרב יואל קטן, ועוד מן הסתם), אם כי כולם משתמשים בשמות אנונימיים כמו כאן.

זה קצת מצחיק אבלנקדימון

מי ששם בפורומים אלה מי שנחלשו רוחנית והתדרדרו לפורומים. אצלנו, החזקים לא משוטטים בדברים כאלה באינטרנט וממילא לא תראה מקבילה.

 

זו פרשנות בלבד.

לא חושב שזה נכוןרוצה להשתחרר

כלומר, מן הסתם יש שם רבים כאלה, אבל ודאי לא כולם. יש שם אנשים גדולים, ידענים ומעניינים, יראי שמיים בהחלט.

חלקם גם רבנים מוכרים, כפי שכתבתי להפי.

בסוף השימוש בכלים כאלה מועיל לפיתוח של שיח תורני, לפתרון שאלות, ועוד.

אה, ואני מכיר חברה חזקים מאוד אצלנו שמכירים את הפורומים האלה. כל מי שמחפש באינטרנט מדי פעם תשובות לשאלות תורניות עיוניות (לא הלכתיות פשוטות), כמעט בטוח נפגש בזה. דווקא חברה ברמה גבוהה לדעתי. אז אמנם הצדיקים הנ"ל אינם משוטטים יומם ולילה באינטרנט, אבל יוצא לפעמים להיכנס.

בינינו, קשה ברשת להישאר בדיונים מעמיקים כל הזמןמתוך סקרנות
להבנתי, סוד ההצלחה של הפורומים שהזכרת הוא שרוב גולשיו עם חסימה חזקה מאוד לרשת, ככה שאין לה באמת "רשת" שמושכת אותם לכל מיני מקומות ומפריעה לריכוז...
יש סיפור מעניין עם אוצר החכמה והפורום שלהםמשה

לעצם העניין. כנראה בעולם הדתי לאומי יש לא מעט פעילות כאן (פחות משהייתי רוצה) ולא מעט גדולי תורה צעירים כותבים דווקא בפייסבוק.

יש קבוצת פייסבוק/ווטסאפ של רבנים לדעתיארץ השוקולדאחרונה
אבל לא יודע אם היא סגורה, רק שמעתי עליה מרב שאני מכיר
ממש מושך אותי כל הנושא הזה של בניה ויצירהרק נשמה

עכשיו יש לי אפס ניסיון אבל אני ממש רוצה לדעת לעבוד עם חומרים לעשות חריטות בעץ לבנות רהיטים וכאלה לא בקטע של מקצוע סתם כתחביב אבל אין לי מושג איך מתחילים וגם איך משלבים הכל עם לימודי תואר

יש למישהו רעיונות לקורסים או סדנאות או ליודעת מה?

פשוט להתחיל, בכל דרך, להשקיעזיויק
מהאינטרנט בשלב א', ואחר כך תתקדמי לדברים ממשיים יותר
יש ביוטיוב כמויות של חומר בחינםמשהאחרונה

משם אפשר להתחיל. אחר כך להתקדם...

פלאפון חדש. באיזה מחיר כדאי? מה היתרון של דגם יקר?מתיעצת28

אממ... מניחה שזאת שאלה קצת מצחיקה וילדותית כי זה כמו לשאול למה יש רכב שעולה 50K ולמה פרארי עולה 300K..

ובכל זאת.. אני רוצה לקנות סמארטפון חדש אחרי 5 שנים..  מה היתרונות לקנות ב2000 ולא ב1000/1500 ש"ח? ואולי בכלל כדאי חד"פ להוציא 3000 ש"ח?

 

השאלה מה חשוב לךפשוט אני..

לדעתי, לאדם הממוצע טלפון ב-1,000 ש"ח (מהדור האחרון של שיאומי למשל) יכול לספק את כל הצרכים +++. 

 

אבל אם למשל חשוב לך מצלמה מעולה, כזאת שתאפשר לך לפתח את התמונות שצילמת בלי שיראו שזה צולם בטלפון (כלומר בלי פיקסולים, מריחות וטשטושים), אז המחיר כבר קופץ פי כמה...

 

נתונים נוספים שאם הם חשובים לך, יכולים להשפיע על המחיר: עמידות למים ואבק, בהירות מסך (לנוחות צפייה באור שמש), עמידות לנפילות, זיכרון RAM (ככל שגבוה יותר - הטלפון יוכל לשרוד יותר משימות גם בלי להאט ולהיתקע), קליטה של דור 5 (מאז שיש לי דור 5 - אני כבר לא מחפש WIFI באף מקום, כי האינטרנט שלי במכשיר יותר מהיר מרוב הרשתות הביתיות), אפשרות לסים וירטואלי (בשביל להתחבר לחברות סלולר בלחיצת כפתור בלי צורך בסים פיזי, כולל למשל אם רוצים חבילת גלישה בחו"ל כמעט בחינם), טעינה מהירה, סוללה חזקה...

 

מכשיר שמצטיין בכל מה שכתבתי עכשיו, כנראה יעלה לפחות 3,000 ש"ח. אבל מי שלא חייב את כל התכונות האלה, בהחלט יכול לקנות מכשיר פשוט יותר.

נקודה למחשבה: מכשיר פשוט של היום שעולה רק 1,000 ש"ח, הרבה יותר משוכלל ומתקדם ממכשיר דגל שעלה לפני 5 שנים 3,000 ש"ח.

מצטרף לנאמרנפשי תערוג

הכל תלוי מה תרצי לעשות עם זה

לאחרונה קולגה רכשה את הדגם האחרון של אייפון הכי טוב.

עלה 7000+

שאלתי אותה מה הצורך, היא הסבירה שהיא מצלמת הרבה סרטונים לפרסום העסק שלה והיא חייבת שזה יהיה הכי טוב שיש


לעומת זאת.

אצלי התכונה הכי חשובה במכשיר סלולרי זה אינפרא אדום. לצורך שליטה במזגנים במקום עבודתי. לכן חיפשתי דווקא את התכונה הזאת. 

קצת דיוקיםגירגירמיאחרונה

כל מה שכתבת גם מכשיר ב-1000₪ יכול לתת, חוץ מסים וירטואלי שזה שמור למכשרים יקרים.

כמו שכתבת בעצמך, המכשירים הפשוטים היום הם הכי טובים שהיו לפני 5 שנים.

 

ההבדלים בעיקר הם "הפרמיום", ועל זה משלמים הרבה מאוד.

לדוגמא, אם המכשיר מפלסתיק או מאלומיניום מוסיף עלויות ייצור של בערך 30$, האם זה משנה? כנראה שלא, עוד לא הכרתי מישהו שלא משתמש בקייס (חוץ ממני). 

כנ"ל לגבי מסך אם הוא LCD או OLED מדובר על הפרשים של 100$ לפחות עבור היצרן, אני אישית לא רואה הבדל בצבעים או בבהירות גם באור שמש.

כנ"ל לגבי המצלמה, אם אתה מצלם צילומים קלים (ללא תנועה, אור טוב) ולא אכפת לך ש-AI ישפר את הצילומים, לא תוכל להבדיל בין תמונה שצולמה למכשיר יקר או זול.

כנ"ל לגבי איטום למים, כל המכשירים שראיתי מבפנים היו חסינים למים, זה בסה"כ אטמי גומי פשוטים יחסית, אבל לזה שאין תקן אומר שהיצרן לא לוקח אחריות ולא משלם תמלוגים עבור ההסמכה.

יש עוד הרבה הבדלים כאלו, היצרנים יודעים את זה ולכן המכשירים הזולים פשוט חותכים את על הפינות האלה.

כל האמור לעיל לא מנע ממני לקנות את מכשיר יקר מאוד מאוד.

 

אגב, סים וירטואלי לא יותר זול מסים רגיל מחברה מקומית או סים רגיל גלובלי שתזמין מאליאקספרס, הוא רק יותר נוח,  זה יותר זול רק עבור סים עם חבילת גלישה בלי מספר. 

את חייבת להגדיר לעצמך מה אופי השימוש שלך בוזיויק

כי זה יכול להיות כלי זניח שאת לא נוגעת בו כמעט וזה יכול להיות מרכז היום שלך ללימודים / עבודה וכאלה.

אם למשל את מצלמת ועורכת סרטונים זה גם שיקול ובגלל זה כדאי לחשוב עם עצמך מה הפונקציות שחשובות לך ומה התקציב.

כמו שכתבו כולםפצל"פ

זה תלוי למה את משתמשת...

וגם לכל חברה ודגם יש יתרונות וחסרונות


אני מציע לך אם את באמת פחות מבינה ומכירה את העולם הזה של מפרטים של פלאפונים וההבדלים ביניהם

אז פשוט תכתבי מה השימושים שאת עושה בפלאפון וכמה מהם במקביל

אם בא לך אז יכולה גם לומר איזה מכשיר יש לך עכשיו ומה את מרוצה ולא מרוצה ממנו ככה יהיה מקום להשוואה וידעו לתת לך יותר מדויק

אם יש לך גם חברה של פלאפונים שאת רוצה רק מהם אז תכתבי

מה הצורך?משה

מכשירי ביניים (1500+) מספיקים לדעתי לרוב השימושים. אני עצמי מסתפק במכשיר ביניים שקניתי בפסח של 2021 ועבר מאז קצת שדרוגי תוכנה קצת יותר מורכבם (כן, בניתי לו רום !). הוא אחלה ומשרת אותי יפה לבינתיים.

קנית בסוף גלאקסי כלשהו אבל אל תשאלומתיעצת28

נמחקה לי כל היסטורית הצטאים בווצאפ במכשיר *הישן* .. ואחרי דו שיח ארוך עם הצאט GPT/גמיני נראה שאין לי שום גיבוי... מצד שני אם להיות רציונלית מה כבר איבדתי? הודעה ממשהי מהעבודה שמארה לי כמה אני מיוחדת.. נראלי נחיה.. 

תתחדשי🤗 ומעכשיו את מקפידה לגבות את הדברים בסלולריפ.א.

שלך באופן שוטף 

תתחדשי! נשמע לא קריטי בכללזיויק
"הודעה ממשהי מהעבודה שמארה לי כמה אני מיוחדת.. "יוני.ו.
נשמע די מבאס לאבד חחח
ווטסאפ זה צרה צרורהמשה

וגיבוי שלו (באמצעי חיצוני, כלומר קובץ טקסט) בעיניי זה די קריטי.

לשבור הרגלים קבועיםזיויק

יוצא לכם? קל? קשה? יש טיפים?


כמו כן היה לי הרגל טוב שנטשתי ורוצה לחזור אליו.

איך שוברים את הכבדות שחוסמת ביני לבינו?

ההובי של חייoo

לשנות הרגלים רעים

ליצור הרגלים טובים


כשהבנתי את הקונספט של ההרגל זה הפך קל


ממליצה על ספר כוחו של הרגל

הוא מסביר את הרעיון של

טריגר- פעולה- תגמול

איך להיפטר/ ליצור הרגל

אמיתי? זה קל לך?זיויק
אחפש את הספר
לשנותoo

או ליצור הרגל זה תהליך מתמשך


הרבה אנשים אוהבים תוצאות של כאן ועכשיו

לא אוהבים תהליכים

וזה גורם לקושי בהשגת דברים


אני כן אוהבת תהליכים

מסוגלת לראות את התוצאה העתידית ולחכות בסבלנות

לרוב גם נהנת מהדרך

לכן בעיניי זה לא קשה

אחרים בטח יקראו לזה קשה עד בלתי ישים

נשמע נדיר ממשזיויק
זה באמת קשה מאד מאד, מתאים לאנשים ספציפייםנפש חיה.
חדמשזיויק
עם זאת זה מאתגר תסכימי איתי
לאט לאטנפש חיה.

ממליצה לקרא קצת טורים של הרב יצחק פנגר

ללכת בצעדים קטנים 

ולחלק את החזון הגדול למטרות קטנות ברות ביצוע

תהיי ספציפית?זיויק
וזה עזר?
אשתדלנפש חיה.

לפני כמה שבועות בעלון הידברות הרב פנגר רשם טורים בנושא שינוי התנהגות

ופירט איך לעשות את זה צעד צעד

זה עלונים לפני חודש- חודש וחצי ככה.


לגבי הצעדים הקטנים-

נגיד שאתה רוצה לרוץ מרתון שזאת המטרה הגדולה, אז

קודם אפשר כצעד ראשון להגביר מוטיבציה ובמקביל להוריד את המושג המופשט (רוצה לרוץ מרתון)

לפס מעשי (שינויים קטנים - לשים את הנעליים ליד הדלת, אפילו בלי לנעול, בשלב מאוחר יותר לקבוע זמן לריצה)


כשהייתה לי מטרה גדולה

השיטה של צעדים קטנים עזרו לי להגיע אליה....


היום אני מתמודדת עם דברים שאותה טכניקה בהחלט תשמש אותי


רק צריך לרצות

ולעשות משהו קטן בכיוון. 

תודההזיויק
מתחילים לאט לאטנפשי תערוג

ומוסיפים כמה שיכולים

אי אפשר לשבור הרגליםצדיק יסוד עלום
אפשר לשבור הרגלים, זה לוקח זמן אבל קורהקעלעברימבאראחרונה
דייטיםאבוד
בנות תעזרו לי, אני לא מבין אני לוחם משוחרר נראה באמת טוב, אבל בנות פוסלות אותי סתם, מה קטע?
הפורום הלא נכוןארץ השוקולד

יש פורום לנו שנועד לזה.

לגופו של עניין, יש מגוון סיבות להחליט שכן או לפסול, לא הייתי מניח שהמראה היה הסיבה.

מוזמן לשאול בפורום לקראת נישואין וזוגיותפשוט אני..אחרונה
עבר עריכה על ידי פשוט אני.. בתאריך א' בטבת תשפ"ו 22:03

ו...

בנות הן לא בנים, תחליף דיסקט 🤭

רעיונות למשחקי קופסאהרמוניה
עבר עריכה על ידי הרמוניה בתאריך כ"ג בכסלו תשפ"ו 20:09

מגבשים וכייפים ששווה לקנות?

 

תודה

אליאסדרור אל
קטאן כמובןריבוזום
טיקט-טו-רייד שיחקתי פעם אחת ומאוד נהניתי אבל אין לנו בבית, אז אין לי ניסיון אישי אם הקסם שלו מחזיק מעמד. לפי מה ששמעתי מסביב נראה שכן משחק שווה. 
נראה ככה...הרמוניה
שם קוד!ריבוזום
איך שכחתי (דורש לפחות ארבעה שחקנים)
זהוו גם אליאס...הרמוניה
סיאנס. לא משחק קופסא אבל מגבש.די שרוט
ואם יש בעיה הלכתית של עבודה זרה אז טוויסטר. ואם יש בעיה הלכתית של נגיעה אז טלפון שבור. ואם יש בעיה הלכתית של במושב ליצים אז תלמדו הלכות לשון הרע.
אני בוכה😂Shandy
אציע כמה שונים:ארץ השוקולד

שם קוד,

אליאס,

דיקסיט,

עידן האבן,

טיקט טו רייד,

Robo rally,

The crew,

Avalon,

Shadows over Camelot,

Nefarious,

Colloretto,

סושי גו,

אזול,

Draftasorus

 

יואוהרמוניה

מה זה השמות האלה אתה בטוח שזה בישראל?😂

 

ממש תודה!

מה ה3 הכי מומלצים בעיניך? (חוץ משם קוד ואליאס)

הרבה משחקים הם באנגלית במקורארץ השוקולד

ולא יודע אם תרגמו אותם, בכל מקרה, בכלל המשחקים שפירטתי אין מלל כמעט.


תלוי מה הסגנון שאת מחפשת?

האורך? מספר השחקנים?

אה וואלה...הרמוניה

טוב אז יש לי שיעורי בית לחקור.

 

לא משנה הסגנון והאורך העיקר שיהיה אפשר גם בשני שחקנים ומעלה ולא מ-4

מה שלא מתאים רק ל2 מהרשימהארץ השוקולד

שם קוד (יש לו גרסה לזוג),

אליאס,

דיקסיט (אפשר לבצע התאמות שיעבוד לזוג),

Avalon,

Shadows over Camelot

סושי גו,

ולא בטוח לגבי Draftasorus 

תודה רבה!הרמוניה
לכל אחד מתאים משהו אחרנפשי תערוג

תלוי איזה סגנון אוהבים

מה עם הישנים והטובים?אורין

סבלנות, מונופול, דמקה, רמי קוביות, המשחק עם הרכבת מילים - שכחתי את שמו ועוד

בלאנקו אולי?הרמוניהאחרונה

גם אחלה.. את סבלנות לא מכירה

אולי יעניין אותך