ההשערה המדייניתצ'יאל

קראתי קצת על הממצאים בנושא, ואם כבר, הם מאשרים את הכתוב בתנך, לא דוחים אותו. המקדש בתמנע והאזכור בכתובות מצריות הוא מתאריך מאוחר ליציאת מצרים. כך שהרבה יותר הגיוני לומר שעמ"י השפיע על המדיינים (קיינים?) מאשר הפוך.

באתר של מזבח יהושע בהר עיבל, נמצאו חרפושיות של תחותמס השלישי - תקופה מוקדמת בשלושה או ארבעה דורות לאזכור של שסו יהו.

@על התפר

מתי אתה מתארך? יציאת מצריים יכולה להיות בכמה אפשרויותעל התפר
אבל זה שהם מדיינים זה ידוע מהקרמיקה שמיוחדת להם, זה שהם קנאו והרסו זה ידוע מהממצאים. וזה שהם היו שם מהמאה ה14 זה ידוע מבדיקות ארכיאולוגיות.

לגבי חרפושיות של תחותמס לא הבנתי מה רצית להגיד בזה, כי מצרים שלטה פה. בכל מקרה עיין כאן https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.daat.ac.il/daat/israel/yehuda/my23.pdf&ved=2ahUKEwjolOT96L3sAhUR-qQKHY7pCHYQFjACegQIAhAB&usg=AOvVaw3QUR3svGMjF6-vZW-aaaoc&cshid=1603013105883
הוא כותב שיצרו חרפושיות שלו מאות שנים אחרי מותו.

מי שמזכירים את ארץ השסו יהו זה אמנחותפ השלישי ורעמסס השני ויש קונצנזוס רחב של חוקרים שבזמן שרעמסס הזכיר את זה ישראל היו במצרים עדיין עבדים לרעמסס השני, כשרק מרנפתח בנו מזכיר את ישראל, והוא לא מכנה אותם שסו יהו שנים בודדות אחרי אביו.
ולאמנחותפ השלישי ק"ו שלא היה עדיין קשר.






אם תגיב, אני פחות יכנס לכאן לדון. אולי בהמשך.
בכל מקרה זו רק תאוריה לא משמעותית למציאות, ושאתה לא חייב לקבל.
אני מדבר על האתר בהר עיבלצ'יאל

שמתוארך באמצעות החרפושית שנמצאה שם. גם אם נניח שחרפושיות של תחותמס היו בארץ מאות שנים אחרי מותו, יציאת מצרים קרתה ארבעים שנה לפני שהוקם האתר. לא סביר שבנ"י היו במצרים בזמן רעמסס השני, כי מרנפתח מזכיר אותם כישות משמעותית בארץ. לא סביר (גם בהתעלם מהמקרא) שהם התבססו ככה בעשרות בודדות של שנים.

תשמע יציאת מצריים זה טווח מאוד רחב של דעותעל התפר
עבר עריכה על ידי על התפר בתאריך ל' בתשרי תשפ"א 13:37
ושתדע שכל תאריך שתתן יהיה לך קושיא מכיוון אחר. לכן זה טווח רחב אפשרי ולא מוכרח.

בכל מקרה בטוח שלא היו ישראל בתמנע, אלא שבטי המקום. גם אם נניח כמו המחקר של ארז בן יוסף ששיא הפעילות של המכרות היו במאה ה10, ולא במאה ה14. עדיין אלו לא יכולים להיות ישראל בגלל שהממצאים מראים על תרבות שבטית מקומית.
זה מעניין מתי התחילה הפעילות, כי במחקר כתבו מתי היא היתה בשיא. בכל מקרה אפשר לטעון את התאוריה הקיינית אם מתבססים על הפולחן שם והמחקרים של עוזי אבנר. אבל לא בטוח לגבי הזמנים.

בקעת תמנע – ויקיפדיה


בכל מקרה כמו שכתבתי הרבה פעמים, אין משמעות לטענות כי גם אם תשים מצלמות ותארגן הוכחות על התגלות של אלוהים אתמול, אני אומר לך שאין לזה משמעות. כי אלוהים לא נמצא בעבר, והוא לא נכנס לתוך ספר, הוא תמיד בהווה.

יצאתי.
אני לא טוען שהמקדש בתמנע ישראליצ'יאל

אלא שלשיטתך שהוא מדייני, יותר הגיוני לטעון שהייתה השפעה הפוכה - מישראל למדיין (כמו שכתוב שיתרו האמין בה', ואז חזר לארצו).

 

אני לא מנסה לשכנע אותך, רק להראות ל@חולת שוקולד וכל אחד אחר שרואה את הדברים שלך פה, שהתיאוריות שלך לא מוכחות ולא מוכרחות.

אין לי תאוריה, שום תאוריה לא *שלי*על התפר
עבר עריכה על ידי על התפר בתאריך ל' בתשרי תשפ"א 15:18
שום תאוריה לא מעלה ולא מורידה במציאות.

גם התאוריה המקראית לא מוכחת ולא מוכרחת.
שום תאוריה לא מוכחת ולא מוכרחת.
ועדיין הרבה יותר סביר התאוריה הקינית מהתאוריה המקראית היבשה.
וזה לא בושה לטעות.


הסתמכתי על המחקר של בנו רותנברג, והתאריך והפרשנות שלו ששיא פעילות המכרות היה במאה ה14 לפני הספירה על ידי המדיינים לא מוכרח. כי מבדיקת פחמן 14 רואים שהשיא היה במאה ה10 ונוהל על ידי נוודים. אבל, האתר היה קיים כבר בשנת 5000 לפני הספירה, כלומר 2000 שנה לפני ישראל, השאלה היא מתי היה תקופת השיא של הכרייה וכאן המחקר מעדכן את הנתונים ואומר שתקופת השיא הייתה במאה ה10.

לבנו רותנברג לא הייתה טכנולוגיה של פחמן 14.

אבל בהקשר של פולחן התאוריה הקינית מסבירה את מה שקרה באתר הרבה יותר מהתאוריה שלך,

מהארכיאולוגיה במקרה הזה אין משהו חד משמעי, אבל אם אני צריך להתייחס לטענות התאוריה הקינית הרבה יותר הגיונית. במיוחד שיש לזה צידוק מקראי וזה מאוד סביר ארכיאולוגית - כי כמו שאמרתי מבחינת פולחן התאורייה הקינית מסבירה את מה שהיה שם - כמו שד"ר עוזי אבנר מראה - הנוודים ישבו שם לפני רעמסס השני, והיה שם פולחן שמי, וניתוץ אלילים.


אין לי תאוריה ובלי קשר זה לא בושה לטעות, הבושה היא כשאוחזים בטעות בכוח כי חייבים.

לא בא לי להמשיך בדיון אבל אני אכתוב את מה שהבטחתי

@צ'יאל נערך.
התיאוריה המדיינית לא מסבירה יותר טובצ'יאל

במה היא עדיפה? תן לי דבר אחד שהיא מסבירה והתיאוריה ההפוכה (היא לא שלי - אני שמעתי אותה מהרב יואל בן נון) לא מסבירה.

אז ככהעל התפר
הנה התאוריה הקיינית - תכף נשוב התאוריה הקינית בעצם מסבירה למה יש בתמנע פולחן שמנתץ אלילים בקנאות פולחן המדבר הקדום ומסתרי האדמה בנגב | | תרבויות עולמי , ולמה הקינים קשורים ליהוה, ולמה משה מגלה את יהוה במדין, ולמה הוא קשור לכהן מדין, ולמה יש קשר בין קין ליהוה, ובין תובל קין ללוטש נחושת וברזל, ולמה יהונדב הקיני קינא ליהוה, ולמה הקינים עבדו את יהוה.
כשמחברים את הכל עם השסו יהו שנאמרו בשני זמנים שונים ובפער של כמה מאות שנים הפרש, והשירה המקראית שמדברת על יהוה שמופיע ממקום מושבם של מדין, ועם ההתגלות ההמונית של יהוה באיזור מדין, מקבלים את התמונה שיש קשר בין הקינים - מדיינים ליהוה, ולכן יש קשר בין ישראל ליהוה בזכות המתווך - מדיין.

אני עכשיו יכנס איתך לדיון שמגיע מבית מדרשו של מיכי. שקשור לעולם הסבירות.

מיכי מצטט את דיויד יום שמבקר את טיעון העד וזה הולך כך:
אם מתעסקים עם סבירות של שתי אלטרנטיבות, כלומר מה יותר סביר,
אלטרנטיבה ראשונה שהטבע השתנה ואלוהים התגלה על הר לעיני אנשים במופע שמעל לההיגיון וההרגל. האלטרנטיבה השניה היא שהסיפור הומצא באחד מהזמנים, כשאני משווה בין שתי האלטרנטיבות אומר דיויד יום, הרבה יותר סביר האלטרנטיבה השניה.

כאן מיכי מציג פירכה לביקורת של דיויד יום וטוען שלפי הביקורת הזו לא ניתן להגיע לשום ידע מדעי. כי כל ידע חדש שנלמד אמור להיסתר מהידע הישן. אין התגלות כי לא ראינו - אבל מה אם זה חלק מהגילוי החדש. גם לא היה פניצילין, ועכשיו יש. אם היינו חושבים כמו דיוויד יום לא הייתה התקדמות מדעית.

אחלה מיכי שבעולם אבל יש כאן רק בעיה אחת. מיכי מוטה פסיכולוגית. בגלל ההטיה הזו הוא לא שם לב שהוא מפספס פה טענה חשובה מאוד מאחורי הטענה הזו. מיכי צודק רק אם מדובר בהכל או כלום. בהיתה התגלות או שהיא המצאה של כותבים. אבל מה עם יש שלב אמצע שהוא סביר לגמרי יותר משני ההסברים הללו? ההסבר הזה יהיה יותר סביר והשוואת האלטרנטיבות תהיה לטובת ההסבר הזה.

טענתי היא שההסבר המקראי הוא ההסבר הפחות סביר מאשר התאוריה הקינית בהשוואת האלטרנטיבות.

ההסבר הראשון, ההסבר המקראי מניח שהייתה קבוצה שיצאה ממצרים והיא הקבוצה היחידה בהיסטוריה שאלוהים התגלה אליה, עם תופעות טבע, ועם דברים שלא קורים במציאות הרגילה והנורמלית.

ההסבר השני, ההסבר של התאוריה הקינית, ההסבר הזה מסתמך על כך שהמקרא טועה בהיסטוריה, טועה שחור על גבי לבן, ושמעבר למה שהוא כותב כהיסטוריה הוא מנסה להעביר מסר. את ההיסטוריה המקראית צריך ללמוד בביקורת לא כי אנחנו רוצים לבקר את המקרא אלא כי הוא טועה במקרים משמעותיים מאוד שכתובים בפרקים שלמים, כמו תיאור על יהושע שכובש בפעם אחת את הארץ, או התיאור על עם שחוטא בתקופת השופטים.
התפיסה הזו טוענת שלמקרא ניגשים, כשרוצים היסטוריה, כדי להבין את הגרעין ההיסטורי. אם יש לי מקרא שטוען שהייתה התגלות סביר להניח שיש לו גרעין היסטורי, וסביר להניח שהוא הגיע לתפיסה הזו מתוך השפעות שנוספו על הגרעין ההיסטורי.

התפיסה הזו טוענת שהגרעין ההיסטורי הזה זה קבוצת עבדים שיצאו ממצרים והכירו את יהוה המדייני-קייני. הם קיבלו את האלוהות הזו בצורה המונית. זה הגרעין. לאחר מכן במסורות שבעל פה נוסף לו רכיב של התגלות של אותה אלוהות, ולאחר מכן נוסף לו רכיב של מלוכה, של ברית בין מלך לנתינים כמו במזרח הקדום עם הרצאת חוקים, וכך נוצר לו מיתוס מעמד הר סיני. הוא נכתב במגילה, ונוספו לה לאחר מכן כמה גרסאות שמוסיפות לה פירוש, בדיוק כמו החוק שבמעמד שנכתב בכמה גרסאות ובכמה אסכולות כהונה, וזו הסיבה שיש לנו 2 גרסאות לחוק של עשרת הדברות.
האם פרשת עשרת הדברות שלפנינו מקורית? - מקרא וביקורת



אז מה יותר סביר לטעון שאנשים יצרו את המיתוס על ידי הוספה על הגרעין ההיסטורי במסורת שעוברת על פה, ועולה על הכתב כשהיא מקבלת הרבה מוטיבים של ברית והתגלות אלוהית כמו מלך שמתגלה לנתיניו במזרח הקדום,

או שאלוהים באמת התגלה לקבוצת עבדים בפעם היחידה בהיסטוריה, רק להם, הם היחידים, כדי לומר להם לרצוח ילדים ונשים של עמים אחרים כמו דאעש רק כי הם לא עובדים אותו. תוך כשהוא משנה את כוחות הטבע ועושה פלאים שמעבר לטבע.

מה יותר סביר? בשבילי התאורייה הקינית.





אענה בעז"ה בערבצ'יאל


ועודעל התפר
אני לא כופר במונח התגלות, בתנאי שהוא לא של אלוהים של יצירה. יש שני אלוהים. - תכף נשוב

כשאלוהים מבחוץ, השליט שבטבע, שמחוץ לטבע, אומר משהו, זה לא אמיתי. זה דתי. ואז משה הופך להיות היחיד שלא יהיה נביא כמוהו, על אותו עיקרון של ישו בנצרות שלא יהיה כמוהו.

אבל אם נאמר שהחוק המוסרי הקדום והגרסא הקדומה של עשרת הדברות היא חיבור ל"אלוהים של גדילה", לטבע, להוויה, אז אני מוכן לקבל את זה.
אני לא כופר בחוויות רוחניות ובמגע עם מה שנכון במובן הרוחני, אני כופר בדוגמות דתיות שיוצאות מתוך תפיסה רעה של ניתוק מהטבע ומאלוהים.
אין לי בעיה לטעון שבהר סיני או ב"גילוי יהוה", בגרסא הקדומה זה היה חיבור להויה והבנה של מה שנכון, כמו שרואים ברמזים מספר שמואל לגבי יהוה. וכמו שבקישור הזה הוא מעלה את הנושא כשהוא מדבר על מעמד הר סיני.

אבל בגרסה האחרונה, של הדת. זה רע. כי האלוהים הזה אומר לרצוח וזה מגיע ממקום רע.
עד שלא תסביר את תפיסתך באופן מלאצ'יאל

אין טעם שאגיב.

 

רק הערה על ספר שמואל - ספר שמואל מכיר את ספרי שמות וויקרא. אם אתה טוען לקדמות שלו, אתה צריך לקבל גם אותם כקדומים.

אין משמות וויקרא בודאות כי הם לא היו קיימיםעל התפר
אתה שוב טועה בטעות שלך על הספרים במקום לדבר על חלקים.

אין לי מושג איפה ראית איזכור של ספר שמואל או ויקרא. ספר הברית וחוקי הכהונה **אולי** היו. וגם אם כן, אני כמעט בטוח שהם לא השפיעו על ספר שמואל, ואין לי מושג מה אתה חושב שהוא הושפע - אבל הוא ציטט תרבות.
אני כמובן לא מסכים שהם לא היו...צ'יאל

ואני לא אסביר כי אתה לא מחזיק מראיות לשוניות.

 

אבל ספר שמואל מזכיר:

1) מחיית עמלק כעונש על מלחמתו בישראל לאחר יצ"מ - כמו שכתוב בשמות (ודברים).

2) הלכות טומאת קרי - כמו שכתוב בשמות וויקרא.

3) לחם הפנים ובליעת כלים - כמו בשמות וויקרא.

4) איסור אוב וידעוני (שאמנם מופיע בספר הברית, אך לא בלשון הזה).

5) היטהרות נדה ברחיצה - כמו שכתוב בויקרא.

6) גאולת דם - ככתוב בבמדבר.

7) איסור אכילה לפני הקטרת החלב - ויקרא.

8) מתנות כהונה וחזה ושוק - ויקרא.

9) איסור מניית ישראל - שמות.

א. תביא פסוקים אם אתה רוצה שאני אתייחס פסוק פסוקעל התפר
ב. לפי מה שאני רואה - כל! מה שהבאת לא נכתב בספרות המאוחרת של התורה אז הכל בסדר.

ג. במחשבה שניה אל תביא פסוקים. אין לי כוח לדון על זה. אבל רק אני אסביר לך משהו שוב, תורת הכהונה עד פרק יז הייתה קיימת בע"פ אצל הכהנים. וזה כל הויקרא שלך.
ולגבי עמלק הוא נכתב בספר זיכרון מיוחד שהתורה מזכירה את המסורת עליו.

איסור מנייה זה לא המקרא המציא זו הייתה אמונה קדומה במזרח הקדום שכשאתה סופר אנשים הם יכולים להפגע. זה לא ציטוט.




זה ממש לא הכלצ'יאל

מתנות כהונה וחזה ושוק לא נזכרו.לחם הפנים לא נזכר. איסור אוב וידעוני. גאולת דם.

 

תביא מקור שזו הייתה אמונה קדומה.

 

הפולחן היה עובר אצל הכהנים בע"פעל התפר
וזה היה הנוהג גם אצל כוהנים של אלים אחרים לקחת מתנות.
אוב ידעוני נזכר בספר הברית.

גאולת דם זה היה תרבות
הלשון היא הלשון בויקרא בדיוק - מקרה לדעתך?צ'יאל

אוב וידעוני לא נזכר בספר הברית.

 

תביא ראיה לזה בבקשה, גם לאיסור למנות.

לא. ויקרא העתיק.על התפר
או ששניהם העתיקו ממקור קדום.

תביא את הפסוקים שבא לך לדון עליהם בסדר?

בכיף אני רק מהזיכרון כרגע.
בדברים יח ג (התבלבלתי, חשבתי שזה בויקרא)צ'יאל

"וזה יהיה משפט הכהנים מאת העם מאת זבחי הזבח"

ובשמואל א ב טו "ומשפט הכהנים את העם כל איש זבח זבח"

 

ויקרא כ כז "ואיש או אשה כי יהיה בהם אוב או ידעני מות יומתו באבן ירגמו אתם דמיהם בם" אין אזכור של אוב וידעוני בספר הברית בכלל.

 

סבבה, כשיהיה לך.

אבל מאיפה לך שההשפעה היא מויקראעל התפר
ההשפעה בכייף יכולה להיות משמואל.

אב וידעוני היו קיימים אז. לא מבין בכלל מה רצית.
נראה לך שמחבר ספר דברים הושפע משמואל?צ'יאל

ספר שמואל מלא בכל מה שהוא מתנגד לו - במות, זכויות עדיפות למלך (את בניכם יקח ואת בנותיכם יקח וכו').

חוץ מזה שהפסוק הזה בקונטקסט שלילי בשמואל, למה שספר דברים יעתיק אותו "להלכה"?

 

הלשון אוב וידעוני כדבר שיש להשמיד אותו מופיעה לראשונה בויקרא כ.

זה לא משנה מהעל התפר
זה יכול להיות אפילו טקסט קדום שספר שמואל וספר דברים הכירו וציטטו.

מה הקשר?
יכול להיות תמיד אפשר לומרצ'יאל

 

הקשר הוא שאתה טוען שלא היה ויקרא כ בזמן שאול.

ולגבי קריעל התפר
מנהגים שונים בדיני טומאת קרי - מקרא וביקורת

הגעתי למסקנה שהוא חוסך לי מלא זמן
ודבר נוסףצ'יאלאחרונה

איסור אכילה על הדם - מויקרא יט.

אז ככהצ'יאל

התיאוריה הקינית מסבירה איך גם הישראלים וגם המדיינים עבדו לה'. כל ההקשרים מהתנ"ך לא רלוונטיים - על כל עם אתה יכול למצוא קשר לה' (וקין שהבאת לא קשור בכלל לקינים), כנ"ל תובל קין. אלה לא קשרים רציניים. גם משיתופי פעולה בין ישראלים למדיינים אתה לא יכול להביא סיוע, כי כאמור, אין ערך לראיה מהמקרא אם אתה מחליט מה היסטורי לפי הצורך.

כל מה שהממצאים מראים, הוא שיש דמיון בין הפולחן הישראלי למדייני. התיעודים לעבודת ה' אצל המדיינים הם מתקופה שבה עמ"י כבר נכנס לארץ. כך שאנחנו לא יודעים מי גרם למי -האם המדיינים העתיקו מהישראלים, או שהישראלים העתיקו מהמדיינים. התנ"ך תומך באפשרות הראשונה. אפילו בלי להניח התגלות ניסית לעמ"י - האפשרות שאנחנו המקור קיימת.

 

הבעיה היא שאתה נופל באותה טעות שמצאת אצל הרב מיכי - אתה מניח שיש רק שתי אפשרויות: או שה' התגלה על הר סיני בקולות וברקים, או שגנבנו אותו מהמדיינים. יש אפשרויות ביניים סבירות יותר. למשל, שהגרעין ההיסטורי הוא דווקא בזה שיתרו הושפע ממשה, שהקיינים חיו לצד מחנה ישראל, שעמ"י עבד את ה' גם במצרים וכו'. אפשר כמובן להעלות הרבה אפשרויות ביניים.

 

(במאמר מוסגר אעיר שהסיבה שאתה מעדיף את התיאוריה המדיינית היא לא בגלל שהיא מנומקת או אמינה יותר, אלא בגלל תפישת העולם התיאולוגית שלך (כמו שאמרת בעצמך). האלוהים שאתה מאמין בו לא מתגלה או מחוקק, ולא עושה ניסים. זה בסדר גמור, אבל חשוב להדגיש שההסבר שהבאתי בשם הרב יואל מכסה מסביר את הממצאים באופן מלא ועקבי, מעוגן בתנ"ך יותר והגיוני לא פחות מהתיאוריה המדיינית - הסיבה שאתה לא מקבל אותו היא בגלל השקפת העולם שלך, זה הכל)

 

לגבי חוסר האמינות ההיסטורי של המקרא - הדוגמאות שהבאת מוטעות, במחילה. בשום מקום לא כתוב שהארץ נכבשה בבת אחת ע"י יהושע. בדיוק להפך, בספר שופטים מנויים חלקים נרחבים של הארץ שלא נכבשו בזמן יהושע, אלא רק מאוחר יותר, אם בכלל (עכו, למשל, לא נכבשה כלל). אני לא יודע על סמך מה החלטת שעמ"י לא חטאו בזמן השופטים. נמצאו צלמיות גם מהתקופה ההיא.

 

בקשר לסוף: זו דמגוגיה. אתה באמת מחשיב את עצמך לתיאולוג ופילוסוף כל כך מתקדם שאתה מבין את ההגיון האלוקי? "רק להם, הם היחידים?" - יש לך הצעות לשיפור, הוד מעלותו? (סליחה על הציניות, אבל המשפט הזה הכעיה אותי). הוא לא אמר להם לרצוח עמים אחרים כי "הם לא עבדו אותו" תקרא שוב בספר ויקרא מה הסיבה.

טובעל התפר
נכנסת לקישור? הוא מציג את המחקרים של עוזי אבנר שהיה פולחן מונולטריסטי באיזור, גם בתמנע, לפני אברהם אפילו.

זו לא אפשרות ביינים זו האפשרות המקראית.

המאמר מוסגר שלך לא נכון אבל לא איכפת לי.

הן לא. אני כותב לך כבר פעמיים בצורה חד משמעית תלמד את הנתונים.
אדם זרטל וישראל פינקלשטיין שני חוקרים של גב ההר, אומרים בצורה חד משמעית שלא היה פולחן אלילי בתקופת השופטים. רוצה לכפור תכפור.
כתבתי פרקים שלמים בתנך והתכוונתי ליהושע א-יב. ערים שנכבשו ביהושע א-יב, פתאום לא כבושות בהמשך. אמינות היסטורית יותר גרועה?

תכתוב מה שבא לך. רק קח בחשבון שאת המקרא בדברים - אתה לא יכול למחוק. אלוהים אומר לרצוח עמים שחיו פה. נשים ותינוקות. רוצה גם לסמא את העניים שלך מהמקום הרע הזה זכותך. אין פה קטע של החשבה, יש פה קטע של רצח על פולחן. טוב לך עם אלוהים כזה - תפדל.





זה ארוך מאוד - תראה מקום מדוייקצ'יאל

א. יש מקורות שהיו צלמיות - אביא בעז"ה בהמשך.

ב. אפילו אם לא, הפולחן שמתואר בשופטים לא כולל צלמיות במפורש.

ג. אזכיר לך שהייתה חזרה בתשובה באותו דור כל פעם - כך שסביר שהם השמידו את מקומות הפולחן (כמו גדעון).

תביא דוגמאות לערים כאלה. (זו כבר טענה אחרת - קודם טענת שהתנ"ך מתאר כיבוש פתאומי).

 

מעניין שאת הממצאים של זרטל שנוחים לך אתה מקבל... כי הוא מצא את מזבח יהושע בהר עיבל שמוכיח את האמינות ההיסטורית של ספר דברים ויהושע.

 

(אגב, אתה שם לב שאתה לא עונה תשובות לעניין על חצי מהדברים שלי. אלא רק טוען "זה לא נכון אבל לא משנה", או "לא אכפת לי" אני מתחיל לחשוב שאין טעם להתדיין אתך - כי אתה פשוט לא מקשיב. תקן אותי אם אני טועה).

 

לא אמרתי שלא. אמרתי שהסיבה היא לא כי לא עבדו אותו. (בתור מאמין בתנ"ך וגם בתושבע זה לא מפריע לי יותר מדי מבחינה מוסרית).

יופיעל התפר
זה ארוך אבל שווה קריאה. אין לי יכולת להביא את הדברים לכאן כי הכל קשור בהכל. שורה תחתונה - מונולטריזם וסביר להניח שגם יהוה היו קיימים לפני אברהם.

יש שני מקומות יחידים אם אתה מתקטנן. אני חוזר ואומר שאם תלמד את הנתונים אתה תצטרך לחזור בך, ואני לא יודע כמה אומץ יש לך להודות שאתה טועה.

אתה בא לומר שלא כתוב בשופטים שהם עזבו את אלוהים והלכו אחרי אלוהים אחרים?

אז מה. גם במלוכה מקומות שעברו הרס אנחנו יודעים על התרבות שלהם. זה לא קשור.
סגור. וזה כן פתאומי ביהושע א-יב. לא שיניתי את דעתי.

אני מקבל את הממצאים שלו כי אי אפשר לא לקבל אותן, וזה ממש לא בעיה לקבל שהקימו מזבח מונולטריסטי בהר עיבל.

אני לא מגיב למאמר מוסגר כי מראש כשאתה מניח דברים בתוך סוגריים התחושה היא שאתה מחביא אותם מהדיון. דבר שני אין לך מושג מה אני חושב ואיך אתה פשוט יוצא מנקודת הנחה מסויימת עלי - ולדעתי, לא איכפת לי, ולכן לא רואה קטע לדון על זה.
אתה רוצה שאני אענה לך תשובה ברורה על למה אמרתי משהו? תשאל ברור, כי אתה מחביא תהייה שלך בתוך סוגריים שאין לי מה לעשות איתה.

אם הם היו עובדים אותו, אלוהים לא היה מפחד מהם, ולא היה דורש לרצוח את כל מי שלא מאמין בו.

טוב, אז תצטרך לחכותצ'יאל

מרפרוף - אני לא רואה בזה קושייה חזקה. הוא דעת יחיד בין החוקרים שם, ונראה לי לא סביר שמקדש קטן בתמנע קדם להתיישבות במצריים, לדוגמא.

 

אני לא חושב שאתה במקום לדבר על אומץ להודות בטעות...

 

תקרא מה כתוב על הפולחן של הבעל והאשרה בגדעון - וילמד סתום מן המפורש.

 

אין לנו מקום שעבדו בו ע"ז ובאותו דור הרסו אותו. אין בכלל למה להשוות.

 

ובמקרה המזבח מתאים בדיוק לתיאור שנכתב יותר מחמש מאות שנה מאוחר יותר?

 

תתעלם מהסוגריים, עניין של נוחות. העדפתי לשים את זה בסוגריים כי זה נושא אחר.

 

זו טענה ילדותית, במחילה. אני כמובן לא טוען שהכנענים עבדו את ה'. אבל זו לא הסיבה שעמ"י נצטווה להרוג אותם. הסיבה כתובה במפורש בתורה, והיא אחרת.

אין בשום מקום בתורה ציווי להרוג את מי שלא מאמין בה' - ויעידו האדומים, העמונים והמואבים.

טובעל התפר
הרבה לפני שאברהם נולד.

טוב.

אין לי כוח לדון. תחשוב שאתה צודק.

לא. כי הכתוב הגיע אחרי המזבח. והמזבח הגיע מתוך מקום תרבותי שבטי נוודי.

יש מצוות עשה לרצוח תינוקות וילדים שאלוהים המקראי מפחד בצורה חולנית מהפולחן שהם יגדלו אליו. הפתרון: רצח. ככה לא יהיה ממי לפחד.
המזבח היה כבר גנוז...צ'יאל

מה כולל הפולחן הזה? הקרבת ילדים, גילוי עריות, משכב בהמה ועוד נפלאות המוסר הכנעני...

התבנית היחסית הייתה בכל משכן לאחר מכןעל התפר
זה מה שסיפרו לך בתיכון?
לא.. לא היה הקרבת ילדים. מבטיח לך.
גילוי עריות גם לא. ומשכב עם בהמה גם לא.
שני האחרונים לא היו אסורין בחוק שלהם, (אפילו שאשת איש כן היתה אסורה בחוק שלהם), אבל אין שום סיבה לטעון שזו הייתה התרבות שלהם.
הייתה להם תרבות מאוד מפותחת יחסית לישראל.



זה היה קטע של פולחן. וזה גם כתוב מפורש. תקלוט שזה לא מוסרי לרצוח בשם ""אלוהים"".
אני מתכוון להיות אבנים לא מסותתות. ושאר ההלכותצ'יאל

שנמצאו מקויימות במזבח הזה.

תקרא מה התנ"ך אומר - אתה הרי מחפש מה הסיבה שלו - עבודת המולך (שנמצאו לה ראיות ארכיאולוגיות:

 דקה 2:00).

"אין שום סיבה" - חוץ מפסוקים מפורשים בויקרא יח - שאין לך שום סיבה לא לקבל, כי אין לך ממצא הפוך.

אני גם אומר לך שזה חלק מהקטע של הפולחן אזעל התפר
גם בקטע של האבנים. שבטי המדבר השתמשו רק באבנים לא מסותתות. זה פשוט מזבח שנוסח בצורה מדוייקת מאוד על ידי הכהנים. ולא רק זה, הצורה היחסית שלו היתה בכל מקום פולחני דתי יהודי לאחר מכן.

אתה טועה. מולך זה לא הרג, זה העברה.

להאמין לפסוקים מויקרא כמו שאני מאמין ליהושע א-יב שהכיר את הכנענים.

אין לי כוח לדון פה. אז אני יוצא

ואיך המחבר הדויטרונומיסטיצ'יאל

ידע על הציווי להקים שם מזבח ולהקריב במקום עולות ושלמים? האתר נגנז לפניו.

 

תסתכל בסרטון שהבאתי. מצאו שלדי ילדים שרופים.

 

אתה דמגוג. עוד לא הבאת ערים שנכתב שנכבשו והן מיושבות לאח"מ.

 

מי אמיץ עכשיו?

א. הוא לא צריך אתר יש מסורתעל התפר
הסיבה שהמסורת השתמרה אצלם זה כי הם צפוניים - משכם, והם צאצאי המקום. כלומר מאותו מקום בדיוק.

אין לי מושג מי ערך והוציא את הסרטון אבל הם טועים. באפריקה היה קורבנות אדם. אבל בכנען לא. הם טועים גם ארכאולוגית וגם מקראית.

אחרי שאני אביא אתה תהיה אמיץ לעזוב את המקרא כספר אלוהי?
מי אמר שלא היה בכנען?צ'יאל

יש לך שני מקומות פולחן שכלל ילדים ואש - ילמד סתום מן המפורש. חוץ מזה, ירמיהו לא אמין בעיניך?

 

אם תוכיח, אעזוב אותו כספר היסטורי.

כי לא מצאנו שום ממצא כזהעל התפר
הפרשנות המקראית גם בירמיהו והארכיאולוגית מדברת על העברה.

לא היה פולחן כזה בכנען.

סגור.
לא ממשצ'יאל

ירמיהו ז לא

ובנו במות התפת אשר בגיא בן הנם לשרף את בניהם ואת בנתיהם באש אשר לא צויתי ולא עלתה על לבי.

 

האפריקאים האלו היו כנענים במקור - גרגשי פנה והלך לאפריקי. אומת ע"י שני היסטוריונים יוונים בלתי תלויים.

וואי לא בא לי להתווכח ואתה גורק אותי רק כי אתה כותב דברים לאעל התפר
נכונים בעליל.

נתחיל בזה שלא משנה כמה פרופסורים דתיים תשמע שיגידו לך שהיה קורבנות אדם בכנען = לא היה. לא היה כי בשום אתר בכנען לא מצאו עצמות אדם. ופולחן של אדם.
ארכיאולוגית.

מלך מגיע מהמילה מלכם שהיה האל של עמון.

לגבי המוצא של קתרגו זה מפיניקיה - לא מכנען בכלל. וגם הפיניקים לא היו מקריבים קורבנות אדם בצורה של פולחן. רק בצורה של מגיפה או תבוסה במלחמה כדי להשקיט רוחות רעות - השווה גדעון ומישע.

במזרח הקדום כשאומרים מלך בכתובות הוא בעצם אל. ובהדגשה לאל הארמי. מלכים ב יז לא - מדבר על אדדמלך.

בתעודות אשוריות אנחנו יודעים שהפולחן למלך היה העברה ולא שריפה.

הכנענים לא קיבלו את השפעת המולך מהפיניקים, כי אין שום עדות ארכיאולוגית מאותה תקופה לכך.

המולך נכנס לישראל רק במאה הז לפני הספירה! ומהשפעה ארמית.

כשהנביאים מדברים על המולך כשריפה שחיטה או זביחה זה על דרך הפולמוס.

הרעיון של המולך זה טקס הקדשה.
אפילו בחזל המולך מתפרש כמסירה לעבודה זרה. וכך גם הבין פילון האלכסדרוני וספר היובלים.





ושוב, וזה הכי חשוב, אין שום עדות ארכיאולוגית לפולחן אדם בכנען בשום תקופה.
אין להכחיש המוחשצ'יאל

מקבל.

אבל גם העברה באש היא לא שיא המוסריות...

היא פולחןעל התפר
בדיוק כמו שיגידו לך שלעשות ברית לתינוק בן 8 ימים זה לא שיא המוסריות.

והקדשה לא עושה רע לגוף.
אין הכי נמיצ'יאל


מקורות ליהושועעל התפר

יב 7 ו12, נאמר שכבשו את היבוסי ואת ירושלים, ובטו 63 נאמר שלא הצליחו לכבוש.

ביב 12, נאמר שכבשו את גזר, ובטז 10 נאמר שלא לכבוש.

ביב 23, 21 נאמר שכבשו את תענך, את מגידו, ואת דור, וביז 11-12 נאמר שלא הצליחו לכבוש




באופן כללי עד יב הכותב חי בסרט שיהושע כובש את הארץ, והוא לא מתואם עם החלק השני של ספר יהושוע.
אתה מבלבל נצחון בקרב והריגת המלךצ'יאל

עם כיבוש מוחלט והתנחלות, שממנה מוחרגים מקומות מסויימים.

החילוק שלך לא נכון בעלילעל התפר
עובדה שבפרק י 33 מסופר על כיבוש כל העם בגזר. ולאחר מכן טז 10 נאמר שלא הצליחו לכבוש. השווה גם שופטים א 29.

גם חברון י 37 נכבשה היא וכל עמה על ידי יהושוע. כולל הענקים יא 21. וביד 6-15, ובטו 13-14, ובשופטים א 20, מסופר שזה כיבוש אישי על ידי כלב.

ויש עוד........

אלו שני סיפורים.
בסיפור הראשון יהושע כובש את הארץ מבעל גד בבקעת לבנון, החלק הכי צפוני, ועד ההר העולה שעירה - החלק הכי דרומי. אגב, לכבוש מלך פירושו לכבוש את העיר, כל מה שנשאר לפי הסיפור הזה הוא לחלק את הארץ ולהתנחל. אין עימות שבטי. הסיפור נובע מאידיאולוגיה של מסר על יחס ועזרה של אלוהים ליהושוע.

וַיַּכֶּה יְהוֹשֻׁעַ אֶת-כָּל-הָאָרֶץ הָהָר וְהַנֶּגֶב וְהַשְּׁפֵלָה וְהָאֲשֵׁדוֹת, וְאֵת כָּל-מַלְכֵיהֶם--לֹא הִשְׁאִיר, שָׂרִיד; וְאֵת כָּל-הַנְּשָׁמָה, הֶחֱרִים, כַּאֲשֶׁר צִוָּה, יְהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל. וַיַּכֵּם יְהוֹשֻׁעַ מִקָּדֵשׁ בַּרְנֵעַ, וְעַד-עַזָּה; וְאֵת כָּל-אֶרֶץ גֹּשֶׁן, וְעַד-גִּבְעוֹן. וְאֵת כָּל-הַמְּלָכִים הָאֵלֶּה וְאֶת-אַרְצָם, לָכַד יְהוֹשֻׁעַ פַּעַם אֶחָת: כִּי, יְהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל, נִלְחָם, לְיִשְׂרָאֵל.

וַיִּקַּח יְהוֹשֻׁעַ אֶת-כָּל-הָאָרֶץ הַזֹּאת, הָהָר וְאֶת-כָּל-הַנֶּגֶב וְאֵת כָּל-אֶרֶץ הַגֹּשֶׁן, וְאֶת-הַשְּׁפֵלָה, וְאֶת-הָעֲרָבָה; וְאֶת-הַר יִשְׂרָאֵל, וּשְׁפֵלָתֹה. מִן-הָהָר הֶחָלָק, הָעוֹלֶה שֵׂעִיר, וְעַד-בַּעַל גָּד בְּבִקְעַת הַלְּבָנוֹן, תַּחַת הַר-חֶרְמוֹן; וְאֵת כָּל-מַלְכֵיהֶם לָכַד, וַיַּכֵּם וַיְמִיתֵם. יָמִים רַבִּים, עָשָׂה יְהוֹשֻׁעַ אֶת-כָּל-הַמְּלָכִים הָאֵלֶּה--מִלְחָמָה. לֹא-הָיְתָה עִיר, אֲשֶׁר הִשְׁלִימָה אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, בִּלְתִּי הַחִוִּי, יֹשְׁבֵי גִבְעוֹן: אֶת-הַכֹּל, לָקְחוּ בַמִּלְחָמָה. כִּי מֵאֵת יְהוָה הָיְתָה לְחַזֵּק אֶת-לִבָּם לִקְרַאת הַמִּלְחָמָה אֶת-יִשְׂרָאֵל, לְמַעַן הַחֲרִימָם, לְבִלְתִּי הֱיוֹת-לָהֶם, תְּחִנָּה: כִּי לְמַעַן הַשְׁמִידָם, כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה אֶת-מֹשֶׁה. וַיָּבֹא יְהוֹשֻׁעַ בָּעֵת הַהִיא, וַיַּכְרֵת אֶת-הָעֲנָקִים מִן-הָהָר מִן-חֶבְרוֹן מִן-דְּבִר מִן-עֲנָב, וּמִכֹּל הַר יְהוּדָה, וּמִכֹּל הַר יִשְׂרָאֵל: עִם-עָרֵיהֶם, הֶחֱרִימָם יְהוֹשֻׁעַ. לֹא-נוֹתַר עֲנָקִים, בְּאֶרֶץ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל: רַק, בְּעַזָּה בְּגַת וּבְאַשְׁדּוֹד--נִשְׁאָרוּ. וַיִּקַּח יְהוֹשֻׁעַ אֶת-כָּל-הָאָרֶץ, כְּכֹל אֲשֶׁר דִּבֶּר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה, וַיִּתְּנָהּ יְהוֹשֻׁעַ לְנַחֲלָה לְיִשְׂרָאֵל כְּמַחְלְקֹתָם, לְשִׁבְטֵיהֶם; וְהָאָרֶץ שָׁקְטָה, מִמִּלְחָמָה.

וְאֵלֶּה מַלְכֵי הָאָרֶץ אֲשֶׁר הִכָּה יְהוֹשֻׁעַ וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל, בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן יָמָּה, מִבַּעַל גָּד בְּבִקְעַת הַלְּבָנוֹן, וְעַד-הָהָר הֶחָלָק הָעֹלֶה שֵׂעִירָה; וַיִּתְּנָהּ יְהוֹשֻׁעַ לְשִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל, יְרֻשָּׁה--כְּמַחְלְקֹתָם. בָּהָר וּבַשְּׁפֵלָה, וּבָעֲרָבָה וּבָאֲשֵׁדוֹת, וּבַמִּדְבָּר, וּבַנֶּגֶב--הַחִתִּי, הָאֱמֹרִי, וְהַכְּנַעֲנִי הַפְּרִזִּי, הַחִוִּי וְהַיְבוּסִי


לעומת זאת בסיפור השני מיג ואילך, שמתכתב יותר עם המציאות, תהליך ההתנחלות היה מדורג ואיטי, והתפרש על מאות שנים. כשיהושע לא במרכזו.

וִיהוֹשֻׁעַ זָקֵן, בָּא בַּיָּמִים; וַיֹּאמֶר יְהוָה אֵלָיו, אַתָּה זָקַנְתָּה בָּאתָ בַיָּמִים, וְהָאָרֶץ נִשְׁאֲרָה הַרְבֵּה-מְאֹד, לְרִשְׁתָּהּ.... אָנֹכִי אוֹרִישֵׁם, מִפְּנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל: רַק הַפִּלֶהָ לְיִשְׂרָאֵל, בְּנַחֲלָה, כַּאֲשֶׁר, צִוִּיתִיךָ.

רְאוּ הִפַּלְתִּי לָכֶם (בנחלה) אֶת-הַגּוֹיִם הַנִּשְׁאָרִים הָאֵלֶּה, בְּנַחֲלָה--לְשִׁבְטֵיכֶם: מִן-הַיַּרְדֵּן, וְכָל-הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הִכְרַתִּי, וְהַיָּם הַגָּדוֹל, מְבוֹא הַשָּׁמֶשׁ. וַיהוָה אֱלֹהֵיכֶם, הוּא יֶהְדֳּפֵם מִפְּנֵיכֶם, וְהוֹרִישׁ אֹתָם, מִלִּפְנֵיכֶם; וִירִשְׁתֶּם, אֶת-אַרְצָם, כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם, לָכֶם.

בקיצור תחשוב מה שבא לך. אני יוצא
אז ככהצ'יאל

לא כתוב שכבשו את גזר. וניתן להבין שלא כבשו מהשינוי הבולט בלשון מכיבוש לכיש ועגלון. אז מה כן כתוב? כתוב שמלך גזר, שנמצא במרחק גדול מצפון, הביא צבא כדי לעזור ללכיש. יהושע לא כבש את גזר, הוא רק ניצח את הצבא שהגיע. זה ברור מהגיאוגרפיה: אין הגיון שבאמצע המסע יעלו פתאום צפונה לגזר, ואז יחזרו לעגלון.

בקשר לחברון - עיין יהושע כא יב ותבין.

נכון מבחינת ספר יהושוע א-יבעל התפר
עבר עריכה על ידי על התפר בתאריך א' בחשון תשפ"א 20:24
הצבא שנלחם מגזר מת על ידי יהושע וגם מלכם, ולכן יהושע נחשב ככובש גזר ומלכה, וכל מה שנשאר זה לרשת את הארץ.

כנ"ל לתענך, למגידו, לדור, לירושלים, וליבוסי.
אם תקרא רק את א-יב זה הרושם שתקבל שיהושע כבש את הארץ בכיבוש סוער, והבאתי פסוקים כדי להציג את הדברים. כל מה שנשאר זה לרשת.

וַיִּקַּח יְהוֹשֻׁעַ אֶת-כָּל-הָאָרֶץ הַזֹּאת, הָהָר וְאֶת-כָּל-הַנֶּגֶב וְאֵת כָּל-אֶרֶץ הַגֹּשֶׁן, וְאֶת-הַשְּׁפֵלָה, וְאֶת-הָעֲרָבָה; וְאֶת-הַר יִשְׂרָאֵל, וּשְׁפֵלָתֹה. מִן-הָהָר הֶחָלָק, הָעוֹלֶה שֵׂעִיר, וְעַד-בַּעַל גָּד בְּבִקְעַת הַלְּבָנוֹן, תַּחַת הַר-חֶרְמוֹן; וְאֵת כָּל-מַלְכֵיהֶם לָכַד

וַיִּקַּח יְהוֹשֻׁעַ אֶת-כָּל-הָאָרֶץ, כְּכֹל אֲשֶׁר דִּבֶּר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה, וַיִּתְּנָהּ יְהוֹשֻׁעַ לְנַחֲלָה לְיִשְׂרָאֵל כְּמַחְלְקֹתָם, לְשִׁבְטֵיהֶם; וְהָאָרֶץ שָׁקְטָה, מִמִּלְחָמָה.



בקשר לחברון, אם נחשיב את הגרסה הזו כעוד גרסה אז יש 4 מסורות.

שופטים א - שיהודה כובשים, נ.ב. איפה יהושוע?


יהושע י -שיהושע כובש כולל הענקים,

יהשוע כא שזה יהושע כובש ונתינה לכלב.

יהושוע פרק יד כלב כובש באישור יהושע

יוצא שלכיבוש חברון יש 4!! גרסאות.
אחלה ספר היסטוריה.
לא הבנתי מה אתה טועןצ'יאל

לא כבשו את גזר - אתה מסכים?

 

לא מבין מה הבעיה שלך עם חברון:

היו שני כיבושים, זה הכל.

כיבוש ראשון - של העיר עצמה, בלי הענקים. אותה כבשו בנ"י עם יהושע.

כיבוש שני, אחרי הגורל - של כלב בעצמו, שכובש את הענקים.

 

הבאת ארבעה אזכורים של חברון:

יהושע י - מדבר על כיבוש של יהושע ועמ"י את חברון. לפני הגורל. לא כולל הענקים.

יהושע יד - מדבר על כלב שמבקש רשות מיהושע לכבוש את הענקים (לא על הכיבוש בעצמו).

יהושע כא - לא מדבר בכלל על כיבוש, אלא על חלוקה בגורל. לא מבין למה הבאת אותו.

שופטים א - מספר על כיבוש כלב את איזור הענקים.

לא מבין מה הסתבכת, יש ארבעה אירועים שמסודרים בסדר כרונולוגי.

כבשו את גזר, כי לא צריך להגיע אליה כדי לכבוש אותהעל התפר
משום שהיא הגיעה אל יהושע.
כנ"ל תענך, מגידו, דור, היבוסי, זו התפיסה של יהושע א-יב כמו שהראתי מהפסוקים.

תגיד אתה רציני??
קראת את הפסוקים או שאתה סתם כותב?
אם לא אני מבקש ממך לקרוא.

תחזור לפסוקים ותקרא אותם.
שופטים א, יהושע י, יד, כא,
ואז תחזור לכאן להבין מה הטעות במה שכתבת.

אם לא הבנת אני אעלה אותם לכאן.
הפסוקים על הגרסאות השונות לכיבוש חברוןעל התפר
גרסה אחת - שופטים א.
שבט יהודה כובשים את חברון והענקים אחרי שיהושע מת כבר, והם מקיימים את מצוות משה לתת לכלב את חברון, כלב פסיבי.

וַיֵּלֶךְ יְהוּדָה, אֶל-הַכְּנַעֲנִי הַיּוֹשֵׁב בְּחֶבְרוֹן, וְשֵׁם-חֶבְרוֹן לְפָנִים, קִרְיַת אַרְבַּע; וַיַּכּוּ אֶת-שֵׁשַׁי וְאֶת-אֲחִימַן, וְאֶת-תַּלְמָי.

לאחר מכן הם נותנים לכלב את חברון. כלב לא כובש, הוא רק יורש במקום שבו ישבו שלשת בני הענק שאותם כבשו שבט יהודה.

וַיִּתְּנוּ לְכָלֵב אֶת-חֶבְרוֹן, כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר מֹשֶׁה; וַיּוֹרֶשׁ מִשָּׁם, אֶת-שְׁלֹשָׁה בְּנֵי הָעֲנָק.



גרסה שניה -
יהושע כובש את את חברון ואת הענקים שבה -
פרקים י ויא

וַיַּעַל יְהוֹשֻׁעַ וְכָל-יִשְׂרָאֵל עִמּוֹ, מֵעֶגְלוֹנָה--חֶבְרוֹנָה; וַיִּלָּחֲמוּ, עָלֶיהָ. לז וַיִּלְכְּדוּהָ וַיַּכּוּהָ-לְפִי-חֶרֶב וְאֶת-מַלְכָּהּ וְאֶת-כָּל-עָרֶיהָ וְאֶת-כָּל-הַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר-בָּהּ, לֹא-הִשְׁאִיר שָׂרִיד, כְּכֹל אֲשֶׁר-עָשָׂה, לְעֶגְלוֹן; וַיַּחֲרֵם אוֹתָהּ, וְאֶת-כָּל-הַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר-בָּהּ.

וַיָּבֹא יְהוֹשֻׁעַ בָּעֵת הַהִיא, וַיַּכְרֵת אֶת-הָעֲנָקִים מִן-הָהָר מִן-חֶבְרוֹן מִן-דְּבִר מִן-עֲנָב, וּמִכֹּל הַר יְהוּדָה, וּמִכֹּל הַר יִשְׂרָאֵל: עִם-עָרֵיהֶם, הֶחֱרִימָם יְהוֹשֻׁעַ.


בגרסה אחרת ביהושע יד -טו
כלב מבקש אישור מיהושע לכבוש את "קרית ארבע.. היא חברון" וענקיה.

עוֹדֶנִּי הַיּוֹם חָזָק, כַּאֲשֶׁר בְּיוֹם שְׁלֹחַ אוֹתִי מֹשֶׁה--כְּכֹחִי אָז, וּכְכֹחִי עָתָּה: לַמִּלְחָמָה, וְלָצֵאת וְלָבוֹא. יב וְעַתָּה, תְּנָה-לִּי אֶת-הָהָר הַזֶּה, אֲשֶׁר-דִּבֶּר יְהוָה, בַּיּוֹם הַהוּא: כִּי אַתָּה-שָׁמַעְתָּ בַיּוֹם הַהוּא כִּי-עֲנָקִים שָׁם, **וְעָרִים גְּדֹלוֹת בְּצֻרוֹת**--אוּלַי יְהוָה אוֹתִי וְהוֹרַשְׁתִּים, כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר יְהוָה.

בגרסה אחרת של הסיפור בפרק כא, לא נאמר מי כבש, רק שנתנו לכלב את חברון.
הקושייא היחידה שהצבעת עליהצ'יאל

היא שבמקום אחד כתוב שיהושע השמיד את כל הענקים, ואח"כ כתוב שבני הענק עוד נמצאים בסביבות חברון.

 

אעיין ואחזיר תשובה בעז"ה.

 

הטעות שלך ב"סתירה" משופטים, היא שלא שמת לב שבתנ"ך השורש ירש משמש גם לכיבוש. לדוגמא: יהושע יג ו.

 

בפרק כא מדובר על חלוקת הארץ, בכלל לא על כיבוש. זה לא קשור לעניין.

בהתחלה חשבתי ככה על שופטיםעומק השטחיות
הבעיה היחידה היא שששי אחימן ותלמי הם הענקים שבקרית ארבע. ואותם הרגו במפורש שבט יהודה.

לכן כלב רק ירש בלי לכבוש. וזו המשמעות של המילה בהקשר כאן.


זו תגובה לך
אז ככה - תכף נשוב כאן אתה כתבת עיין יהושע כא ותבין ואני אמרתי לך שאין מה להבין. יפה שאתה מסכים איתי.
למה אתה חושב שלא היו ענקים אחרים?צ'יאל

ואם זה הם, למה הכתוב לא מזכיר את שמם. זו רבותא גדולה יותר (לדבריך שהמטרה רק לפאר את יהושע).

 

טעות חמורה בלשון. "ירש" זה בבנין קל. "ויורש" זה בנין הפעיל. משמעות שונה לחלוטין.

חוץ מזה, תקרא את כל הפסוק:

"ויתנו לכלב את חברון כאשר דבר משה ויורש משם את שלשה בני הענק"

אם ויורש משמעותו לכבוש, הפסוק מובן - כלב כבש את שלושה בני הענק שהיו שם.

לעומת זאת, אם המשמעות היא שהוא ירש את המקום - לא מובן מה זה "משם" ומה זה לרשת את בני הענק.

 

לא הבנת אותי כנראה, אני אסביר:

בפסוק שם יש חילוק בין שני איזורים בחברון. האיזור הראשון - העיר המרכזית - שהופכת לעיר מקלט וניתנת לכהנים. והאיזור השני - שנקרא כאן שדה העיר - שניתן לכלב.

הפסוק של ויתנו בשופטים הוא העתקה של הפסוק ביהושע כאעומק השטחיות
שמדבר על התנחלות וירושה.
ואנחנו מדברים על כיבוש.

לא בא לי להמשיך את הדיון. הוא אבוד מראש. תחשוב מה שבא לך
שוב טעותצ'יאל
עבר עריכה על ידי צ'יאל בתאריך ב' בחשון תשפ"א 21:14

אין שום הקבלה בין הפסוקים ביהושע כא ושופטים א. בטח שלא העתקה.

יהושע כא מדבר על חלוקת הארץ בגורל , והבדלת ערי מקלט.

בשופטים מדובר במפורש על כיבוש, כמו שכבר הראיתי מהבניין הלשוני ומההקשר בפסוק עצמו.

 

תיארתי לעצמי שלא תנטוש דעה כל כך משמעותית עבורך. דעה שמגדירה אותך כשונה ומיוחד מהאנשים פה בפורום. מה גם שאמינות היסטורית של ספר יהושע מראה על אמינות היסטורית של ספר דברים - מה שמפיל את רוב התחום של חקר המקרא...

 

אבל זה בסדר, תחשוב מה שאתה רוצה. הרי כבר אמרת שהטענות לא חשובות, אלא החוויה. ובחוויה שלך כנראה, ארבעה מקורות כתבו את ספר יהושע. אני לא באתי לשכנע אותך, רק להראות לכל מי שהשאלות שלך הפריעו לו, שיש להן תשובות טובות.

אין לי כוח להגיב לךעומק השטחיות
שיהיה לך בהצלחה ענקית.
והמון אהבה
גם לךצ'יאל

תצליח בכל אשר תלך!

היא לא "הגיעה אל יהושע"צ'יאל

היא רק שלחה עזרה צבאית ללכיש. ולכן זה שניצחו את לכיש ואת הצבא מגזר שבא לעזור, לא אומר שכבשו את לכיש. אפילו אם נניח הנחה מוגזמת, שכל הצבא עזב את עירו ללכת ללכיש (מהלך מטופש מאוד טקטית), עדיין הפסוקים מובנים. עמ"י לא טרח להשמיד את האוכלוסיה האזרחית שנשארה בלכיש, והם נשארו למוקש רוחני, שעל זה הביקורת.

 

רציני לחלוטין.

קראתי את הפסוקים טוב מאוד. ובהקשר של הפרק, גם זה חשוב.

תקרא אותם בהקשר ותבין כמוני:

בהתחלה יהושע כובש את חברון, לא כולל ארבעת הענקים:

ויעל יהושע וכל ישראל עמו מעגלונה חברונה וילחמו עליה. וילכדוה ויכוה לפי חרב ואת מלכה ואת כל עריה ואת כל הנפש אשר בה לא השאיר שריד ככל אשר עשה לעגלון ויחרם אותה ואת כל הנפש אשר בה.

אח"כ כלב ניגש ליהושע, ומבקש רשות לכבוש את חברון:

ויגשו בני יהודה אל יהושע בגלגל ויאמר אליו כלב בן יפנה הקנזי אתה ידעת את הדבר אשר דבר יהוה אל משה איש האלהים על אדותי ועל אדותיך בקדש ברנע. בן ארבעים שנה אנכי בשלח משה עבד יהוה אתי מקדש ברנע לרגל את הארץ ואשב אתו דבר כאשר עם לבבי. ואחי אשר עלו עמי המסיו את לב העם ואנכי מלאתי אחרי יהוה אלהי. וישבע משה ביום ההוא לאמר אם לא הארץ אשר דרכה רגלך בה לך תהיה לנחלה ולבניך עד עולם כי מלאת אחרי יהוה אלהי. ועתה הנה החיה יהוה אותי כאשר דבר זה ארבעים וחמש שנה מאז דבר יהוה את הדבר הזה אל משה אשר הלך ישראל במדבר ועתה הנה אנכי היום בן חמש ושמונים שנה. עודני היום חזק כאשר ביום שלח אותי משה ככחי אז וככחי עתה למלחמה ולצאת ולבוא. ועתה תנה לי את ההר הזה אשר דבר יהוה ביום ההוא כי אתה שמעת ביום ההוא כי ענקים שם וערים גדלות בצרות אולי יהוה אותי והורשתים כאשר דבר יהוה. ויברכהו יהושע ויתן את חברון לכלב בן יפנה לנחלה. על כן היתה חברון לכלב בן יפנה הקנזי לנחלה עד היום הזה יען אשר מלא אחרי יהוה אלהי ישראל [אם תתעקש שכתוב פה שכלב הוריש אחרי שיהושע אישר לו, הרי ברור שהפסוק הזה נכתב כסיבה ולא כתיאור כרונולגי. לכן כתוב "כי"].

אח"כ יהושע מחלק את הארץ בגורל כולל נחלות שעוד לא נכבשו, ויהודה נותנים את חברון לכהנים את חברון, ואת אזור הענקים לכלב:

ויתנו להם את קרית ארבע אבי הענוק היא חברון בהר יהודה ואת מגרשה סביבתיה. ואת שדה העיר ואת חצריה נתנו לכלב בן יפנה באחזתו.

ובסוף, בספר שופטים, מתואר הכיבוש של אזור הענקים ע"י כלב בעזרת בני יהודה (אין צורך לומר שכלב לא ניצח ארבעה ענקים לבדו):

ואחר ירדו בני יהודה להלחם בכנעני יושב ההר והנגב והשפלה. וילך יהודה אל הכנעני היושב בחברון ושם חברון לפנים קרית ארבע ויכו את ששי ואת אחימן ואת תלמי. מהפסוקים הבאים רואים שכלב היה חלק מהכיבוש.

 

עכשיו ראיתי שהבאת גם אתה פסוקים, אבל אני הבאתי אותם בהקשר.

תקשיב, המילה אחר כך שלך בתגובה לא תעזור לך לבטל את הסתירהעומק השטחיות
עבר עריכה על ידי עומק השטחיות בתאריך ב' בחשון תשפ"א 12:51
>אומץ אין לך.

חברון יהושע כבש בלשון המקרא "ואת כל הנפש אשר בה לא השאיר שריד" וגם את הענקים. זה על פי יהושע א-יב שדגל בתמונת "כיבוש בסערה" את כל הארץ. וְאֵת כָּל-הַמְּלָכִים הָאֵלֶּה וְאֶת-אַרְצָם, לָכַד יְהוֹשֻׁעַ פַּעַם אֶחָת:

אחר כך אנחנו קוראים בסיפור הכיבוש תמונה שונה לגמרי. חברון לא נכבשה!
כלב ואנשיו הולכים לכבוש את הערים הבצורות ואת הענקים, במקרה הזה יהשוע חי ונושם .


שלא לדבר על שופטים א שבתקופת כיבוש חברון יהשוע בכלל מת!. וזה שבט יהודה כובש את חברון ואת הענקים ששי אחימן ותלמי שיושבים בקריה. שם בשונה מקרית ספר כלב פסיבי, הוא רק יורש את מקומם של הענקים, אבל שבט יהודה נלחם.
כתבתי מניק אחר כי לא שמתי לב אבל בסדר.עומק השטחיות
זה רק סימן שאני צריך לצאת מהערוץ הזה כמה שיותר מהר
דבר ראשוןצ'יאל

יפה שחזרת בך מהטענה על גזר. אני מעריך את זה, וזה מראה על יושר אינטלקטואלי.

 

אני לא מבין למה זה שאני לא מקבל ספקולציות והשערות שלך, כשאף טענה לא קרובה להיות בעלת משקל, מעיד על חוסר האומץ שלי. אבל תחשוב מה שבא לך.

 

כמו שכבר הזכרתי, היו שני איזורים בחברון, כמו שכתוב בפרק כא. איזור שכלב כבש לעצמו, ואזור שנכבש ע"י העם, והוסב לעיר מקלט.

בפסוק שהבאת פה לא נזכרים ענקים. לדבריך, שכל המטרה היא להלל את יהושע על דברים שלא עשה, מדוע הושמטו אחימן, ששי ותלמי?

 

אני לא מבין איפה הפסוק על כיבוש של כלב בחיי יהושע, אלא אם אתה מתכוון לשופטים. בשופטים מתוארים כמה כיבושים, הראשון ככל הנראה אחרי מות יהושע. על הכיבושים האחרים לא מוזכר מתי הם היו, אבל כמה פסוקים אחרי יהושע שוב חי! ברור שלא מדובר שם בסדר כרונולוגי.

כבר אמרתי שברור שכלב לא כבש שלושה בני ענק לבדו, אלא הכוונה היא שהוא הנהיג את בני שבטו (יהודה).

ובאיזה הקשר בדיוק אתה קורא??עומק השטחיות
בהקשר של הפרשנות האישית שלך? אתה מנותק מהכתובים שהבאתי ושלא הבאתי.
אין לי מה לומר לך חוץ מזה שאתה מתעלם לחלוטין מכל רוח הכתיבה והתיאור של א-יב, ואתה מפרש באופן מוטה ומוטעה את השתלשלות הדברים.
רק כי ככה נוח לך יותר. זה עדיף מלטעון שכל תפיסת המקרא שלך שגויה מהיסוד. כי זה מפחיד לשנות דעה שגדלת עליה שנים. ולא סתם דעה. דעה שמגדירה את מי שאתה.

כל טוב ובהצלחה בהמשך.
אתה בעצם מאשים אותיצ'יאל

שאני לא מניח את המבוקש? שאני לא בא בהנחה שיהושע א-יא הוא תיאור מוגזם ולא היסטורי?

אין לי שום בעיה אמונית (זו לא כפירה באף עיקר אמונה, עד כמה שידוע לי) להגיד שיהושע נערך מאוחר. אפילו לא לומר שיש בו מסורות חלוקות. למה אתה חושב שזה "דעה שגדלתי עליה שנים"? ולמה נראה לך שהשאלה הקטנה הזאת מגדירה אותי באיזו צורה.

אז למה אני (בינתיים) לא חושב כך? סתם כי אין סיבה טובה להניח כך.

הבעיה היאחוזר

שאני יודע שהוא קיים

כאילו אני לא אצליח באמת למחוק את קיומו מהראש והרגשות שלי

ואז

יש את תורתו ומצוותיו

ואם לא

אז שאלות פילוסופיות

שבסופן 

הרבנים תמיד צדקו וכל מה שהם השתילו לי

ואז הבחירה לצאת

לשחרר מהכל

תמיד תהיה מלווה באשמה. 

ואז זה כבר לא שווה את זה

ואז אני נשאר באותו מצב

לופ.

מה דעתכם על הסיפור של הנובה והדתל"שים שם?זיויק
מה היה?נעמי28
היו שם הרבה דתל"שיםזיויק
חלק על הרצף
נו ו?נעמי28
באסון מירון היו רק חרדים ובשואה נספו קהילות שלימות של יהודים מאמינים כולל אדמורים.


השאלה אם לדעתך זה האיר זווית בלתי מוכרת לציבורזיויק
ואם יש לך תובנות מזה
לא ראיתי התייחסות מיוחדתנעמי28

למגזר שממנו הגיעו.

אני לא חושבת שנכון לקשר בין רמה אמונית ודתית לבין אסונות.

לא היה הקשר כזהזיויקאחרונה
שימי לב שזו פרשנות לשאלה שלי ולא גוף השאלה
שאיבדתי ואיבדנו אנשים נהדריםruthi
והקהילה שלנו חסרה היום את האנשים האלה. 
ברורזיויק
הי"ד
איבעיא להוימח שם עראפת
מה גרם לכם לדתל"ש? וכשהחלטתם לדתל"ש, מה עשיתם? מה הייתה 'שבירת הקערה' שלכם?
איך אתם מסתדרים עם אלולהגיבן מנוטרדהם

תשובה סליחות וכו' ועם כל המחשבות והרגשות בלב?

כבר אין לי אותםנעמי28

השנה לא (או עדיין לא) התמודדתי עם הרגשות האלה.

כנראה הזמן עושה את שלו, ויותר ויותר ברור לי שהסליחות הן לא כלפי ה' או ביחס למצוות.

אני גם לא מאמינה במצוות או שמישהו בודק אותן, וכל הצ'ק ליסט הזה לא בשבילי ומרגיש לי קטנוני .


אם כבר אווירת סליחה אז יותר ביני לבין עצמי והסובבים אותי, לא כלפי אלוקים.

למה בעצם?אדם 12
מצחיק ממשמאן דאמר
השבוע בדיוק לא היה לחברה מניין אז הם ביקשו ממני להשלים ולא היה אף אחד שיודע לעלות חזן אז עליתי חזן סליחות ומנחה 
חזק!הגיבן מנוטרדהםאחרונה
נראה פורום פעיל יחסיתמקפיצים נטושים

לכזה שלא מופיע בתפריט הראשי.
בעז"ה תכף תשובו , טוב לראות שלא כותבים פה הרבה...

טוב לי יום בחצרךהגיבן מנוטרדהםאחרונה
..דתיה?
עבר עריכה על ידי דתיה? בתאריך כ"ג בתמוז תשפ"ה 17:09

.

 

 

כנראה שלא🤭פשוט אני..
התייאשה מהרהגיבן מנוטרדהםאחרונה
או שטעתה בנו
כל כך עייפה מלהחזיק את הכללביטה

בא לי כבר לשחרר.

לתת להכל לקרוס.

להישיר מבט אל המציאות ולהפסיק להתחבא. 

מבין את הקושימתנחל חייכן
הרצון להשתחרר...
נשמע קשה ❤️נעמי28אחרונה
מה מונע ממך לשחרר? מה יקרה אם הכל יקרוס?
איזה חג מוגזםנעמי28

סיימנו עכשיו סדר שני.

מעדיפה פעמיים כיפור מאשר פעמיים ליל הסדר😶

יו'ט שני של גלויות?משה
אוי ואבוי
ממש קשוחמתנחל חייכן
הבן שלי כשהיה באוסטרליה באמת סיפר שהלילה השני יותר ארוך
זהו כמעט נגמרנעמי28
הצעת חוק -  אם החג מתחבר עם שבת, אפשר לוותר על החג השני.


תודה לאל שיש את מי לארח.

אי אפשרהגיבן מנוטרדהם

לעשות רק יום טוב אחד?

אתם ישראלים לא?

לא, בעלי לא.נעמי28
וזה לא מעבר לזמן קצר.
ואיי איזה באסההגיבן מנוטרדהם
שככה חווית את זה


תאמת אני ניסיתי לקחת בכיף את ליל הסדר והכנתי להם קסמים על עשר המכות אז היה ממש כייף ומצחיק


אפשר גם להגיד לבעלך להריץ קצת להבא שיעבור יותר מהר ובשמחה

נשמע כיף!נעמי28אחרונה
כן, יש לנו שנה לחשוב על דרכים יותר טובות לעבור את זה.

אולי יעניין אותך