"אלוהים" - או כל מילה שנבחר.על התפר
עבר עריכה על ידי על התפר בתאריך ט"ו בחשון תשפ"א 08:07
עבר עריכה על ידי על התפר בתאריך ט"ו בחשון תשפ"א 07:01
עבר עריכה על ידי על התפר בתאריך ט"ו בחשון תשפ"א 06:59
ציטוט.

"....האנרגיה שנמצאת ביסוד היקום - "בסיס ההוויה".... היא תבונית, .... צריך להיזהר מאוד, כיוון שעלולים לקפוץ למסקנה שגויה, למסקנה שהתבונה הזאת, שכוח התכנון הנפלא שמייצר את כל זה, הוא האל המקראי. היזהרו. מכיוון שהאל הזה, בניגוד לדִבְּרות שלו-עצמו, מעוצב בפסל ובתמונה של רודן אבהי, סמכותי ורב-חסד מהתקופה העתיקה של המזרח הקרוב, וקל מאוד ליפול למלכודת הזאת, משום שהכול מוכן לזה, ממוסד, בכנסייה הקתולית הרומית, בבתי הכנסת, בכנסיות הפרוטסטנטיות; הכול שם מוכן. ובלחץ של קונצנזוס חברתי זה טבעי מאוד להניח שכאשר מישהו משתמש במילה אלוהים, הוא מתכוון לדמות האב הזאת, מפני שאפילו ישו השתמש באנלוגיה "האב" כדי לתאר איך הוא חווה את אלוהים. הוא היה חייב. לא הייתה לו אנלוגיה זמינה אחרת בתרבות שלו.
בימינו אנחנו מורדים בדימוי של האב הסמכותי; אבל לדחות את הדימוי האבהי של אלוהים, זה לא בהכרח להיות אתאיסט, אף על פי שאני תמכתי במשהו שנקרא "אתאיזם בשם האלוהים" - כלומר חוויה, מערכת יחסים עם אלוהים, עם בסיס ההוויה שלך, שלא חייבת להתגלם או להתבטא בצורה מסוימת.
באופן כללי, תאולוגים לא אוהבים את הרעיון הזה. בשיח שלי אתם אני מגלה שהם מעדיפים להיות קשוחים קצת בנוגע לטבע של אלוהים. הם מעדיפים לומר שלאלוהים אכן יש טבע מוגדר מאוד. במונותאיזם מוסרי הכוונה היא לכך שלכוח השולט ביקום הזה יש דעות וחוקים ברורים מאוד, שהשכל והפעולות שלנו צריכים להתאים את עצמם אליהם, ואם לא תיזהרו, תלכו נגד הטבע היסודי של היקום ותיענשו. בדרך כלשהי. לפי תפיסה מיושנת, תישרפו באש הגיהינום לנצח. לפי תפיסה מודרנית יותר, תיכשלו במשימה להיות בני אדם אותנטיים; זו פשוט דרך אחרת לדבר על זה. אבל קיימת ההרגשה הזאת, שיש סמכות בעולם, והיא לא אתם, היא משהו אחר. לכן הגישה היהודית, הנוצרית והמוסלמית גורמת להרבה אנשים להרגיש מנוכרים לשורש ההוויה. יש הרבה אנשים שלעולם לא מתבגרים ותמיד יראים מדמות של סב.

עכשיו, אני סבא. יש לי חמישה נכדים! ולכן אני לא ירא יותר מסבים. אני יודע שאני טיפש בדיוק באותה מידה שהסבים שלי היו, ולכן אני לא מתכוון להשתחוות בפני דמות של אלוהים עם זקן ארוך ולבן. אמנם ברור שאנחנו, האנשים האינטליגנטיים, לא באמת מאמינים בסוג כזה של אלוהים. לא באמת. כלומר אנחנו חושבים שאלוהים הוא רוח, שאלוהים הוא חסר הגדרה ואין-סופי וכיוצא באלה, ואף על פי כן, לדימויים שלנו את אלוהים יש השפעה הרבה יותר חזקה על הרגשות שלנו מאשר לרעיונות שלנו על אלוהים, וכאשר אנשים קוראים את התנ"ך ושרים מזמורים הברנש הזה למעלה עם הזקן עדיין נמצא אצלם במעמקי הרגש.

......וכך אנחנו מגיעים לנוכחותו של האלוהים שאין לו דימוי. מאחורי דמות האב, מאחורי דמות האם, מאחורי הדימוי של אור בלתי נגיש ומאחורי הדימוי של חשכה עמוקה ונוראית, יש משהו אחר שאנחנו לא יכולים לתפוס בכלל.
דיוניסוס מאראופגוס קרא לזה החשכה הזוהרת.
נאגארג'וּנה קרא לזה "שוניָטָה" - "הרִיק".
שאנקארה קרא לזה "ברהמאן". זה שלא ניתן לומר עליו שום דבר. "נֶטי-נֶטי" (לא זה ולא זה). מעבר לכל תפיסה.

וזה לא אתאיזם במובן הרשמי של המילה. זאת גישה דתית עמוקה. זאת גישה לחיים של אמון מוחלט; של לשחרר. כשאנחנו יוצרים דימויים של אלוהים, הם כולם בעצם ביטויים של חוסר האמונה שלנו. משהו לאחוז בו; משהו לתפוס; "סלע קיומנו", "צור מבטחנו", "המבצר רב-העוצמה" או איך שלא תקראו לזה. אבל כשאנחנו לא נאחזים, אנחנו במצב של אמונה. אם תעזוב את כל האלילים, תגלה כמובן שהדבר הלא-נודע הזה שהוא אכן היסוד של הקיום, הוא בדיוק אתה.

זה לא האתה שאתה חושב שהוא אתה. לא. זאת לא הדעה שלך על עצמך, זה לא הרעיון או הדימוי שיש לך על עצמך, זאת לא התחושה הכרונית של המאמץ השרירי שאנחנו בדרך כלל קוראים לו "אני". אי אפשר לאחוז בזה. ברור שלא. למה שתצטרך לאחוז בזה? נניח שיכולת, מה היית עושה בזה? ומי היה עושה מה בזה? אתה אף פעם לא יכול להגיע לזה.nnאז קיים המסתורין המרכזי העמוק הזה, ואמונה היא בעצם להפסיק לרדוף אחרי זה, להפסיק לאחוז בזה, מכיוון שאם זה קורה, הדברים המדהימים ביותר קורים.

אבל כל הרעיונות האלה של הרוחני, האלוהי, בגישה של חובה, של חוקים שאנחנו מחויבים לציית להם, היא לא הדרך היחידה להיות דתי ולהתחבר למסתורין הבלתי ניתן לתיאור שנמצא ביסוד שלנו ושל העולם."

אלן ווטס ציטוט מ"טבע התודעה"
טבע התודעה - אלן ווטס

@חולת @חולת שוקולד



@צ'יאל זה עונה על מה שהבטחתי לשלוח?
כן.. ממליץ על הספר.על התפר
ולפחות על הפרק הראשון באתר עברית.
הפרק הראשון בחינם
דבר ראשון, תודה רבהצ'יאל
עבר עריכה על ידי צ'יאל בתאריך ג' בכסלו תשפ"א 19:08

לא הבנתי כמה דברים:

1) איך מתפישה כזאת של אלוהים אתה גוזר מחויבות מוסרית? אפילו אם החויה וההקשבה שהזכרת מכוונת את האדם לאיזה 'קוד' שיחיה לפיו, מה הופך אותו למוסרי? למה הוא מחייב?

 

2) נניח שהאדם "משחרר" או נותן "אמון מוחלט" - ובמה בדיוק? למה שיגיע לאנרגיה התבונית המתכננת? למה לחשוב שיש קשר בין מחשבות או חוסר מחשבות של אדם כלשהו, לתבונה המתכננת?

 

3) אם באמת שוללים מאלוהים כל תיאור או דימוי, מה הנפק"מ לקיומו? מה הרווחת מההגדרה החדשה?

@עומק השטחיות

תקרא כאןעל התפר
ניק שכרגע אני לא חותם על הרבה דברים שהוא כתב, אבל על מה שהוא כתב כאן ספציפית אני כן חותם.
תרשו לי לדבר אתכם על אלוהים..... - צעירים מעל עשרים

1. כי אתה מחובר למה שאתה קורא לו "אלוהים". והמוסר שם.. לא? תראה גם עוד קטע של הרב קוק שאני אוהב בהקשר של נשמה מוסר ו"אלוהים" Shmonah Kvatzim 8:213

2. תקרא את מה שצלילי השקט כתב שם. מה שקורה פסיכולוגית זה שאתה בלי אישיות, בלי אגו.

3. אין נפק"מ **באותה מידה** שאין נפק"מ שאתה קיים. זה פשוט מה שזה, מבין? אתה הוא, הוא אתה, הכל אחד. זה קצת מיסטי. זה מה שזה.
גם ביהדות כתוב - חלק אלוה ממעל, ועל פי התניא, חלק אלוה ממעל *ממש*.




קראתי בזמנו, אקרא שובצ'יאל

1) לא הבנתי איפה המחויבות פה. ולאיזה מוסר.

 

2) להיות בלי אשיות זה בלתי אפשרי. אבל גם אם היה, איך זה נותן לו הבנות על היקום?

 

3) לא נכון. בשביל שיהיה אפשר להגדיר משהו כקיים, חייבות להיות לו תכונות נוספות.

בנוגע לקטע שהבאתצ'יאל

הוא מתבסס על כמה הנחות שאני לא מסכים איתן:

 

האם אלוהים הוא רק מחשבה והכל תלוי מה ואיפה גדלתי ואילו מחשבות הכניסו לי?

העובדה שיש דעות נוספות בנושא האלוהים, או בכל נושא שהוא, לא אומרת שהוא "רק מחשבה". יש אנשים שחושבים שחיסונים מועילים ויש כאלה שחושבי הפוך. האם היעילות של חיסון (או הנזק שלו, מה שתבחר) היא "רק מחשבה"? אם אדם חושב שדבר מסויים הוא אמיתי, ואדם שני חושב שלא, האם מישהוא מהם צריך לשנות את דעתו רק כי יש מי שלא מסכים איתו? ואפילו אם המחשבה הזו היא תוצאה של חינוך בלבד (והמצב בשאלת האלוהים שונה בדר"כ. ויעידו בעלי התשובה, היוצאים בשאלה, הגרים וממירי הדת). האם זה אומר שמבחינה אובייקטיבית כולם טועים? למה להניח כך?

 

ואם תטען, שכל הראיות והוכחות לאמונה או לכפירה הן הטיות פסיכולוגיות, עדיין לא יצאת יד"ח תשובה.

א. כי גם הטענות האלה מוטות פסיכולוגית, כמו כל טענה, אמירה או חוויה אנושית.

ב. כי העובדה שטענה מגיעה מהטייה פסיכולוגית, לא אומר כלום על הנכונות שלה. ואם הטענה נכונה, זה לא משנה עובדתית מה היו המניעים של האדם להגיד אותה. ואם היא שגויה, זה לא יעזור גם אם יתכן מצב (שלדעתי לא אפשרי, כאמור) שהיא נאמרה ללא הטיות פסיכולוגיות. שאלת האלוהים היא עובדתית, ולעובדות מתייחסים עניינית.

 

כשהאישיות מתמוססת אנחנו חווים את האחדות של הכל, את "אלוהים". הבעשט קרא למצב התודעה הזה "אין", מצב תודעה שבו חווים את אלוהים, ושבו אנחנו יותר קרובים אליו. זו הסיבה שכשמתרכזים במילה, ברגע הזה, חווים את הדבקות.

אין סיבה להניח שהחוויה הזאת היא חוויה של אלוהים, במובן של האנרגיה התבונית, או במובן של מחויבות מובסרית. זו בסה"כ חוויה אישית של האדם, למה לחשוב שיש פה יותר מזה?

 

אברהם יהושע השל טען שזו הקריאה של נביאי ישראל, מתוך אותה תודעה ערה לאלוהים, מתוך הדממה של האישיות.

הטענה הזאת לא מחזיקה מים. הנביאים מחו בעם על שלא קיימו את התורה, דור דור וחולשותיו. בדור שהמוסר בו היה צריך חיזוק, הוכיחו למוסר. בדור שהעם עבד עבודה זרה, מחו נגדה.

אוקייעל התפר
1. נכון. כל מחשבה שלא קשורה לחווית המציאות הקונקרטית שמולך - היא תוצר מפסיכולוגיה.
גם במדע יש פסיכולוגיה. כלומר אני יכול למצוא מאובנים מלפני 300,000 שנה, וזה כל מה שיש. אבל כשאני מחליט שזה מנגנון עיוור ואנרגיה עיוורת זה כבר פסיכולוגיה.
כל מחשבה על המציאות היא פסיכולוגיה. גם אם לא תמיד הפסיכולוגיה הזו מטה את החשיבה. הדבר היחיד שהוא לא פסיכולוגיה בצורה הכי טהורה שלו זה החוויה את המציאות. ולא חשיבה על המציאות. כי בחשיבה על המציאות אתה לעולם לא תגיע למציאות עצמה, זה תמיד יהיה גודל צורה צבע שלה, זה תמיד יהיה סיווג שלה. זה אף פעם לא יהיה היא. ההבדל בין אשלגן לזהב זה כמות הפרוטונים ניוטרונים ואלקטרונים, אבל אשלגן לא באמת קיים. גם לא זהב. הם קיימים רק על פי הסיווג שלנו אותם. רק על פי התכונות. בסופו של דבר ברמה היותר עמוקה מהסיווג של פרוטונים, הכל אנרגיה רוטטת וחיה. וכבר טסלה אמר שהשפה שהיקום מדבר בה זה בשפה של אנרגיה תדר ורטט.
אז הקיים שלך, זה קיים של סיווג, אבל משהו קיים לא בגלל הסיווג שלך כדי שתהיה צריך בשבילו תכונות. בחוויה אתה חווה את הדברים עצמם, שזה אחדות אחת.

ב. כי מה שקורה זה שאתה מחובר לנשמה, שהיא מחוברת לטוב, לצדק לאמת לשלום, לאהבה, למה שנכון. היא אלוהים. היא נותנת ועושה מעצמה טוב, והיא המקור שלו. היא יכולה לגרום לך להשתנות. בחוויה של האין אתה בעצם אתה. שזה בעצם אלוהים. שזה בעצם הכל.

ג. זו לא טענה זו המציאות. אם בא לך להכנס לויכוח על מה עשו נביאי ישראל בכבוד. לא איתי. כי לא בא לי. מצידי תחשוב אחרת. אני לא מעוניין בדיון על זה. גם אם אתה כן.




אז זהו,צ'יאל

שאין דבר כזה. ה"חוויה" שאתה טוען לה, היא בסה"כ מחשבה מעורפלת. אנשים מתרבויות שונות חווים דברים באופן שונה. לא קימת תפישה של המציאות שנקיה לחלוטין ממחשבות והטיות. גם לא מאובנים בני 300,000 שנה (למשל - אתה חווה אותם כמאובנים בני 300,000 שנה, אני חווה אותם כאבנים בני ששת אלפים שנה). אשלגן קיים, כי יש נפק"מ להגדרה שלו ככזה. כך גם זהב.

ושוב, אנחנו חוזרים לנק' שלא התייחסת אליה. העובדה שמשהו מוטה פסיכולוגית, לא אומר שהוא לא נכון. ובודאי שלא אומר שאין צורך להתייחס לקיומו. אתה לא יכול לפטור את הטענות שלי, או של הרב מיכי או של כל אחד אחר באמירה: "אתה מוטה פסיכולוגית". כך לא מבררים אמת.

 

ב. ומי אמר שהנשמה מחוברת לטוב, לצדק לאמת ולשלום, לאהבה, למה שנכון? בכלל, לפי איזה אמת מידה הדבר טוב, אמיתי ונכון? אתה חושב שזה לא מושפע מפסיכולוגיה? אם כן, אתה משקר לעצמך.

 

ג. ממש כל הכבוד. אתה צודק כי "זו המציאות". מאוד בוגר. אין צורך לדון בזה אם אתה לא מעוניין, אבל אל תייחס שורשים שלא קיימים לתפישות החדשות שלך.

טובעל התפר
עבר עריכה על ידי על התפר בתאריך ו' בכסלו תשפ"א 19:23
עבר עריכה על ידי על התפר בתאריך ו' בכסלו תשפ"א 19:22
חוויה זה לא משהו שאתה חושב עליו.
חוויה זה לא משהו שאתה יכול לדון עליו.
חוויה לא מקבלים ממישהו.
חוויה אף אחד לא יכול להשפיע עליך.
חוויה נחוות אותו דבר לאינדיאנית אנלפביתית באמזונס, ולפרוספור לפיזיקה ופילוסופיה בהורווארד.
חוויה היא לא נחוות בגלל שלמדת משהו.

חוויה זו לא "תפיסה של המציאות".
זו חוויה את המציאות.
חוויה לא יכולה להיות שונה.
זו הסיבה שכולם חוו את אותו דבר, כל מי שהסיר את הרובד של המחשבות והתבונן נקי.
חוויה לא מגיעה מתוך ניסוח של מילים, היא מתרחשת במרחב של אי הידיעה.

נכון. זהב ואשלגן קיימים במונחים הללו רק בגלל הפרגמטיות שלנו כלפיהם.

העובדה שמשהו מוטה פסיכולוגית אומרת שאתה תבחר לחשוב אותו כנכון.
דת היא הטייה פסיכולוגית.
ולכן אתה תבחר לחשוב אותה כנכונה, וכמובן לטעון שזה לא מפסיכולוגיה...

בלי קשר, גם אם נניח ונתייחס לטענות הסברתי לך בויכוח אחר שמבחינתי בהשוואת אלטרנטיבות האלטרנטיבה של התאוריה הקיינית הרבה יותר ישרה וסבירה מהאלטרנטיבה שלך. אתה חושב שלא. יופי לך . פסיכולוגיה? כן. אז מה עושים? לא עושים כלום. מה שמשחרר את הפסיכולוגיה מהדת זה קודם כל שמבינים שיש שם פסיכולוגיה. זה הצעד הראשון. לפני כל דיון על אלוהים וחוויה.

האם התאוריה הקיניית היא תוצר של פסיכולוגיה? לא. כי מבחינתי גם אם תאמר שהיא לא נכונה, זה לא משנה לי כלום. גם אם תאמר שאתמול אלוהים התגלה ויש לך תיעוד של מצלמות - זה לא ישנה לי כלום. כי אלוהים לא קיים אתמול, והוא לא קיים לפני 3500 שנה. הוא קיים בחוויה של ההווה. במציאות. ברגע הזה. בך.


ב. לפי האמת מידה של מה שאתה קורא לזה "אלוהים" או כל שם שתבחר.






מי אמר לך שאתה רואה? מי אמר לך שאתה קיים?
הסברים רציונלים על הקורטקסט הפרה-פרונטלי ועל הקשר בין קשיבות למוסר לא כזה יתרמו לדיון. לכן אני לא אביא אותם.

סתם שואל למה אתה לא רוצח וגונב ואונס? בגלל שכתוב בתורה או בגלל קול פנימי?

אבל הם לא חוו אותו דברצ'יאל

אן לך שום דרך לדעת מה מישהו אחר חווה. אנשים שונים לא חווים דברים אחרת כי "הם למדו משהו", אלא כי עולם המושגים שלהם שונה.

האם המוסר הפנימי שלך זהה לאנאלפבתית מהאמזונס? או לסנאטור רומאי מהמאה הראשונה? או לאדם הקדמון? אני מרשה לעצמי לחשוב שלא. תקן אותי אם אני טועה. ולמה זה? הרי המוסר הוא חוויה שצריכה להיות זהה בכולם? אז זהו, שלא. אין דבר כזה מוסר שלא מושפע מתודעה.

מנן לך שכולם חוו אותו דבר? אתה לקחת את החוויות הדתיות שלהם, קילפת ממושג האלוהים של כל אחד מהם כל תואר שהוא, ואז, איזו הפתעה! כולם הגיעו לאותו דבר! יש שא"א להגיד עליו שום דבר מלבד שהוא קיים - חוץ מזה שזה חסר משמעות לומר שמשהו קיים בלי תכונה נוספת, זה לא מה שהגיעו אליה כולם. זה רק אתה.

 

אתה חוזר על אותה טעות. גם אם אצל רוב האנשים הדת היא הטייה פסיכולוגית, אפילו אם זה היה כך אצל כולם, זה לא משנה בכלל לשאלה אם הדת נכונה עובדתית. אם עובדה מסויימת נכונה, זה לא משנה שכל האנשים שחושבים שהיא נכונה קיבלו שוחד או הטייה לחשוב כך. וגם להיפך בעובדות לא נכונות. אתה יכול להמשיך לצעוק פסיכולוגיה, אבל אתה מתפרץ לדלת פתוחה. רוב הדתיים יסכימו שבדת טוב יותר, זה לא משפיע בכלל על השאלה אם היא אמתית או לא.

חוץ מזה, שגם הדאיאזם, או כל תפישה שהמחוייבות הדתית בה מינימלית או לא קיימת בכלל, היא הטייה פסיכולוגית. ביחוד אצל דתל"ש ש"נכוו ברותחים" בדת התובענית והקשה. אז אתה יכול לעבוד על עצמך שאתה משוחרר מזה, אבל זה לא ישנה את המציאות.

 

מעניין שהיא סבירה לך יותר, על אף שהיא מצריכה הרבה יותר הנחות באוויר, המצאת קשרים שאין לנו שום תיעוד עליהם, ויוצרת קושיות רבות במישור הפרשני והלשוני של התנ"ך. או... שאתה מעדיף אותה, כי לפי תפישת העולם שלך, התגלות היא בלתי אפשרית. ואז אתה נתקע בשאלה מאיפה הגיע י-הוה לישראל, על אף ששמו לא מוכר משום מקום אחר (בשום מקום לא הוזכר השם הזה בצורתו מלבד באתרים ישראלים ויהודאים). וזה גם נותן לך בונוס להציג תפישה מכיחשת מקרא "שלמה", מה שמועיל בויכוחים עם דתיים (למשל פה: זהות מעבר למי שאתה זה דבר שנוצר - צעירים מעל עשרים), דבר שאתה, כרוב הדתל"ש נהנה מאוד לעשות. וזה בלי להזכיר את הבעיטה שאתה מרויח בעולם החונק והמקובע שממנו יצאת.

אז אתה בטוח שאתה לא מוטה פסיכולוגית??

 

יפה, אז גם אתה מוטה פסיכולוגית. מה עושים? שום דבר. כי אין בעיה להיות מוטה פסיכולוגית. להיות מוטה פסיכולוגית לא אומר להיות טועה. פסיכואנליסט שינתח את חוקי ניוטון, יש להניח וימצא הטיות בצורת הניסוח (ויש פמיניסטיות שכבר טוענות זאת). האם המשפט לא תקף בגלל זה?

וכמו שאתה אמרת, כל מחשבה או רגש מוטים פסכולוגית. האם בגלל זה לא נתלבט לגבי איזה תרופה לקחת? הרי בכל מקרה הבחירה שלנו מוטה. לא נחשוב במי לבחור לכנסת? לא נחליט על מקצוע שמתאים לנו?

 

ג. אם המוסר הוא תוצאה של חוויה טהורה, ללא שום הטיות והשפעות חיצוניות, איך זה שבאופן נוח מאוד הוא זהה למוסר המערבי, שהתפתח באופן שונה לחלוטין, ושאליו מחנכים במקום מגוריך? נשמעת לי קצת חשודה, החוויה הזאת.

זה בנוסף לכך שאין שום גורם מחייב במוסר הזה, רק גורם השראה.

 

למה אני לא רוצח, גונב ואונס? בגלל שזה אסור לפי התורה. הקול הפנימי עוזר, כמו שהרגל עוזר לקום לתפילה.

 

נ.ב. האמירה שלך: "אלוהים לא קיים אתמול, והוא לא קיים לפני 3500 שנה. הוא קיים בחוויה של ההווה. במציאות. ברגע זה. בך." היא בסה"כ תוצאה של תפישת העולם שלך. אם היית נוכח שהיא לא נכונה, זה היה משנה לך ועוד איך. אז אל תציג את עצמך כמשוחרר מדעות קדומות בעניין. ולו לשם ההגינות.

אין לי מה להגיב. אתה רוצה תחשוב אחרת. בהצלחה.על התפר
חשבתי שתהיה מספיק ישר איתיצ'יאל

ועם עצמך כדי לא לברוח מהדיון, מסתבר שלא.

אין שום קשר למה שאני חושב, מדובר כאן בעובדות. אתה יכול להמשיך לשקר לעצמך, אבל האמת היא שבסה"כ המצאת לך דת חדשה, וכשמקשים עליך אתה פשוט סותם אזניים. טוב, כך זה רוב הדתלשים - אחרי שהייתם כל כך ביקורתיים כשהייתם בפנים, אתם פשוט מוצאים דרך חדשה ו"זורקים את השכל". חבל.

אם אתה רוצה שאני אהיה ישר איתך אתה תצטרך להפסיקעל התפר
לירות תגובות מהמותן ולהתחיל לקרוא את התגובות שלי לפחות פעמיים או שלוש לפני שאתה מגיב.
אתה מגיב בלי קשר למה שאני כותב ואני חוזר על עצמי כבר פעמיים. אז איזה טעם יש לדיון כזה?
תקרא את התגובה שלי שוב לפני שאתה כותב משהו. יש סיכוי שלא הבנת אותי.

אני לא כותב את זה מיהירות. פשוט זה מה שאני מרגיש ממך. ומהתגובות שלך.

אתה רוצה שאני אסביר לך מה זאת חוויה? או שבא לך להתנגח קודם בלי להקשיב?
אתה רוצה שאני אסביר לך מה הכוונה כשאני אומר שחוויה אוניברסלית? כי כל מה שאתה עסוק בו זה רק איך אני טועה ואיך אתה צודק. בכבוד. אני לא אפריע לך. אבל אתה לא יכול לקרוא לזה דיון.

ובשביל שאני אתייחס למשהו. תענה לי תשובה פשוטה
נניח והיית שואל את עצמך "מי אני" מה התשובה שאתה נותן לעצמך?
אני לא יורה מהמותןצ'יאל

קראתי כל תגובה שלך בשרשור הזה פעמיים לפחות לפני שהגבתי. והשקעתי מחשבה וזמן בתשובות.

אתה מאשים אותי בתגובות בלי קשר, אבל אתה לא ענית עניינית למה שאני כתבתי.

 

תקרא את התגובות שלי, תראה לאיזה אחוז מהדברים התייחסת.

 

הסברת לי מה זו חוויה, עניתי לך שזה לא באמת אובייקטיבי. אם אתה רוצה להסביר למה כן, בכבוד. אני רוצה תשובות לשאלות שלי, לא שתחזור שוב על משהו שכבר כתבת. אם אתה יכול לעשות את זה, אפשר לדון.

 

אל תרד לפסים אישיים, תתייחס לטענות בענייניות, ככה דנים. אל תבטל טיעונים ב- "זו הטייה פסיכולוגית" או "זו דעתך, זכותך לחשוב אחרת". אם אתה מוכן להסתכל על תפישת העולם שלך בביקורתיות, אשמח להמשיך לדבר איתך. אםלא, שנינו סתם מבזבזים את זמננו (לפחות את זמנך. כי אני כן בא בראש פתוח, ויכול להרויח משהו מהדיון).

 

אני הוא מכלול התארים שתוכל לומר עלי.

זו התשובה ש*אתה* נותן לעצמך?על התפר
תסביר את התשובה שלך יותר..
כי תואר זה לא מי שאתה.
עובדה שאתה יכול לחשוב יום אחד שאתה חכם ויום אחר שאתה כסיל.
וגם מישהו אחר יכול לתאר אותך בצורה שונה.

מה אתה עונה לשאלה הזו?
מה התשובה *שלך* כלפי עצמך?
התעלמת משמונים אחוז ממה שכתבתי...צ'יאל

שמת לב?

 

לא אמרתי שזה התואר שאני או כל אחד אחר חושב. אלא מכלול התארים האמיתיים, האובייקטיביים.

 

זו התשובה שאני עונה לעצמי.

כן.על התפר
כי יותר חשוב לי להגיב לך על משהו שורשי שקשור לעומק של הדיון והתגובות שלך, מאשר להיכנס לויכוחי סרק על הצורה השטחית של הדיון, או על דברים שטחיים בדיון, שהם רק סימפטום של השורש. @צ'@צ'יאל

תוכל לתת לי דוגמא לתואר אובייקטיבי שאתה חושב שמגדיר אותך?
אני לא מדבר על הצורהצ'יאל

אני מתכוון לדברים שכתבתי עניינית לגבי התיאוריה שלך כאן: אבל הם לא חוו אותו דבר - תכף נשוב

 

שוקל שישים קילוגרם, למשל. אבל עצם העובדה שאני עלול לטעות כשאני מייחס לעצמי תואר כמו חכם או טיפש, לא אומר שאני לו איפשהו על הסקאלה באופן אובייקטיבי. זו בדיוק הטעות של הפוסטמודרנה - זה שאנשים שונים חושבים שונה, לא אומר שאין אמת אובייקטיבית.

אתה צריך להבין משהו בסדר...על התפר
כשאני שואל אותך מה אתה עונה על השאלה מי אני - התשובה שוקל 60 קילו לא עונה להגדרה. משום שמחר תשקול 61 קילו. אז אתה תמות ולא תהיה אתה? לא. כי המשקל שלך הוא לא אתה.

כאתה בדימוי עצמי של חכם, והדימוי עצמי הזה נהרס, ואתה מבין שאתה טיפש ביחס למישהו. האם מתת? לא. אתה קיים. גם כשאתה חושב מחשבה של דימוי עצמי של טיפש. אז מי אתה?

הבנתי שעל זה הגבת. כבר אמרתי לך שלא הבנת אותי ובגלל זה כתבת מלא מלל בלי שום קשר. בדו שיח הזה אני מנסה להציג את מה שכתבתי בדרך שונה כדי להסביר את הדברים אחרת.



אין בעיהצ'יאל

מקבל. תארים לא יכולים להיות "אני" כי הם משתנים. מה לא משתנה?

תודה על הפתיחות סוף סוף דיון פתוח על התפר
התשובה לשאלה מה לא משתנה תהיה "אתה".
ואז נשאל מי זה אתה הזה?
מי זה אני?
מי אני?

והתשובה לשאלה הזו, ואני אענה בצורה קצת רציונלית,
הגוף שלך הוא לא אתה. כי אתה לא יכול לקבוע לו מה לעשות ואיך לעשות. הוא מזדקן, הוא נופל למשכב, הוא מתבלה, הוא מזדקן, הוא נרקב, אתה לא יכול לעשות משהו נגד זה. כי אתה לא זה.

הרגשות שלך הן לא אתה. הן עוברות בך. אתה בדקה אחת תרגיש עצוב כי קרה משהו, 20 דקות אחרי תרגיש שמח כי הוא עבר, ו30 דקות אחרי תרגיש כואב כי קרה משהו אחר, ולאחר מכן תרגיש כועס כי קרה משהו אחר. אי אפשר לשלוט ברגש ולומר לו לא להגיע. הוא פשוט מגיע. אפשר להקהות אותו, אפשר לדכא אותו, אפשר להתעלם ממנו, אבל אי אפשר לומר לרגש לא לבוא כי היא מגיעה בלי שנחליט, היא משתנה, היא עוברת ושוב מגיעה בצורה שונה. אם היינו הרגשות היינו מחליטים מה להרגיש ואיך וכמה.

אנחנו לא המחשבות שלנו, אנשים לוקחים כדורי שינה כדי לגרום למחשבות להאט את הקצב כדי שיצליחו לישון. אנשים חווים חרדה ולא מצליחים לומר למחשבות לחשוב חיובי, המחשבות פשוט באות, רצות בראש, אדם חושב 60,000 מחשבות ביום, ו95% מהן זה מחשבות שעברו לו אתמול ושלשום. אנשים הולכים לטיפול כדי לטפל במחשבות שלא מפסיקות לדכא אותם. מחשבות באות והולכות. אם אנחנו היינו המחשבות שלנו, היינו יכולים להחליט מתי הם יבואו וכמה, ועל מה נחשוב.

אז אנחנו לא הגוף, לא הרגש, לא המחשבה. אז מי אנחנו?
אני,
זה מי שחווה את המחשבות הרגשות והגוף. מי שמודע להן. התודעה או הנשמה שמאחוריהן שחווה אותן.

מסכים?
בשביל דיון פתוח צריך פתיחות הדדיתצ'יאל

שאני מאוד מקווה שקיימת.

 

מסכים שאם אני לא משתנה אז אני הוא לא הגוף, לא הרגש ולא המחשבה, כי כולם משתנות באופן לא רצוני.

 

אבל מי אמר ש"אני" לא משתנה?

 

ואם כבר הכנסת חוויות, גם הם משתנות.

היא לא משתנה בשינוי לא רצוני.על התפר
אם אתה גודל מתוך בחירה, זה רצוני. אם בחיים שלך התמודדת עם דברים והשתלמות אז זה אתה גדלת.

אבל מה שאמרתי לגבי שינוי זה שזה שינוי לא רצוני ולכן זה לא אתה. זה חלקים שקשורים אליך.

חוויות זה הכי משתנה בעולם. הכל עובר. אבל מי שחווה אותן תמיד נשאר מה שהוא.

עכשיו, כשתנסה להבין את ה"מה שהוא" הזה, את האני, אתה לא תצליח. אםתנסה להבין מי חווה את הדברים אתה לא תצליח, כי זה כמו לצאת מהבית ולשאול מי בבית?
מי שחווה את הדברים לא יכול לענות תשובה חיצונית לשאלה מי חווה את הדברים.

כי מי שחווה את הדברים, חווה את העצמי, את האני, מתוך חוויה, ולא מתוך חשיבה.
אי אפשר לענותתשובה לשאלה מי אני, אפשר רק לחוות, בדיוק כמו שאי אפשר לענות תשובה לשאלה מי אמר שאתה רואה אולי אתה הוזה? או חולם? ולכן מי אני, האני, זו תשובה שמהותה נמצאת בחוויה.

מסכים?
מסכים חלקיתצ'יאל

אבל גם מי שחושב על דברים - הוא זה שחושב. במה זה שונה מחוויה?

 

וכל זה בהנחה, שאני ממש לא משוכנע בה, שחוויה היא דבר שונה מהותית ממחשבה.

מי שחושב על דברים הוא לא חווה כיעל התפר
זה רובד של מחשבה.
ברובד של המחשבה אתה לא חווה. אסביר.

כשכתבתי לחוות דברים, התכוונתי במילה דברים כל מה שעובר לך במיינד.
החשיבה לא חושבת את עצמה, ולכן אי אפשר לחשוב על דברים, אפשר לחוות את המחשבות שעוברות.


אי אפשר לחשוב על מחשבה,
כי זה כמו לנשוך את השיניים שלך. אפשר רק לחוות רגש ומחשבה.

נ.ב.אפשר לחשוב עליהם כמושגים פילוסופים מופשטים ואז זה לא רגש ומחשבה באמת, זה פשוט מושג שם עצם מופשט.

זה מובן מה שכתבתי או שזה מסורבל?

בכ"מ אגיב בהמשך

מחכה, תודהצ'יאל


במחשבה שניהצ'יאל

גם חוויות משתנות באופן לא רצוני. אדם שעבר טראומה יחווה אחרת מאדם שלא.

כתבתי קצת לא מובן התכוונתי לשאולעל התפר
עבר עריכה על ידי על התפר בתאריך י"א בכסלו תשפ"א 15:09

אם אני צריך להסביר יותר כי זה מסורבל מדאי? או שמה שכתבתי מובן? 

כתבת שתגיב בהמשךצ'יאל

הבנתי שאתה מתכוון להסביר את עצמך יותר.

על זה עניתי שאני מחכה.

הכוונה שחכיתי שתענה לי אם זה מסורבלעל התפר

כי אם תגיד שכן אני אכתוב בהמשך. או אם תגיד שזה מובן ותגיב אני אכתוב בהמשך כשאוכל

אז יכול להיות שלא הסברתי את עצמי טוב

אז כןצ'יאל

לא הבנתי ואשמח אם תסביר שוב, ותתייחס גם לשאלה שלי לגבי טראומה.

מרחיבעל התפר
אתה לא יכול לנשוך את השניים שלך.

אתה לא יכול להרים את עצמך למצב עמידה, באמצעות משיכה של השיער שלך למעלה,

אתה לא יכול לנקוב חור במחט עם אותה מחט עצמה,

אתה לא יכול לגעת בקצה האצבע עם אותה אצבע עצמה,

ואתה לא יכול, לעולם, לחשוב על מחשבה.

כי זה בדיוק כמו לנסות לנשוך את השניים שלך.

אי אפשר לחשוב על מחשבות, מחשבות עוברות, אנחנו יכולים להיות מודעים להן, לחוות אותן, אנחנו יכולים להזדהות עם המחשבה שעוברת לנו במוח ולומר "*אני חושב* ש.... ",
אבל אנחנו לעולם לא נוכל לחשוב על המחשבה באמצעות המחשבה.

תחשוב על זה. יש לך מלא מחשבות שרצות בראש ואתה מנסה להיפטר מהן או לשנות אותן למחשבות אחרות, אתה לעולם לא יכול לעשות את זה עם מחשבות, כי זה כמו להרים את עצמך באמצעות משיכה בשיער של עצמך כלפי מעלה. אתה לא תתרומם.
למה?
כי המחשבה שאתה יכול לעזור לעצמך באמצעות המחשבה היא גם מחשבה. והמחשבה שאתה יכול לחשוב על מחשבה היא גם מחשבה.
ואתה לא יכול לחשוב על מחשבה. אתה לא יכול לנהל שתי מחשבות במקביל או זה על גבי זה באופן מודע.

אז מה כן אתה יכול? אתה יכול להיות מודע למחשבה.

ומי מודע למחשבה?
*אתה*
זה שמאחורי המחשבה שעוברת כהרף עין.

לגבי טראומה, טראומה זה לא חוויה, זה חוסר עיבוד מידע בגלל מצב דחק מאוד גדול.

מה שקורה במוח זה שהמוח לא מעבד את המידע, ואז מפחיד לגשת אליו ולדבר עליו. ואז הוא נמצא במוח וגורם לסיוטים.

כשאנחנו מעבדים מידע אנחנו ברובד שאחרי החוויה. אנחנו מקטלגים אותו, ומכניסים אותו לתאים מסודרים ואסוציאטיבים במוח, זה התהליך שיגרום לנו להעלות את המחשבות שוב.
אז מה זו חוויה?צ'יאל

אם המודעות שלנו היא רק אחרי החוויה, והיא כבר מושפעת. אין משמעות לחוויה ככלי להבנה.

המודעות שלנו לא אחרי החוויהעל התפר
המודעות שלנו היא החוויה, היא הגורם לחוויה. החוויה היא פועל יוצא של המודעות.

החשיבה והקיטלוג מגיע אחרי החוויה.

במציאות של החוויה אין חלוקה לקטגוריות ולעצמים.
זה תפקיד של החשיבה.

והחשיבה והקיטלוג שונים מאדם לאדם לפי איך שהוא מעוצב במוח.
אז אתה סותר אתצ'יאל

מה שכתבת פה: מרחיב - תכף נשוב בפסקה האחרונה.

 

ואז אני שואל שוב על טרואמה שמשפיעה על חוויות.

אתה לא יכול להכנס לטרואמה את אתה רק חווהעל התפר
אתה חייב להיות במצב של רצון לעבד מידע מצד אחד - (שזה בעצם המצב האוטומטי שלך), וחוסר עיבוד מידע שנכנס- מתוך אירוע מאוד טראומתי.

מצב של חוויה אתה לא יכול להכנס לטראומה.
האדם לא חווה לפני הטראומהצ'יאל

לפחות לא באופן מודע.

מבחינתו זה לא - "יש פה כלב" - "נשך אותי כלב בעבר" - "יש פה משהו מפחיד".

הוא מתחיל מזה שיש משהו מפחיד, לפחות באופן מודע.

במיוחד רואים את זה באנשים שבכלל לא יודעים מה הגורם לטראומה שלהם.

אני מדבר על רגע הטראומה. על היצירה שלה.על התפר
אתה מדבר על טראומה כרגע?
דמיין שמשהו תקוע בעיבוד המידע במוח.
זה התחיל ומרוב עוצמה זה לא הצליח להסתיים.
וזה מפחיד עד כדי חוסר יכולת לדבר על זה כי איזור הפחד יושב על איזור הדיבור במוח
אני מדבר על טראומהצ'יאל

שמשפיעה על החוויה, גורמת לאדם לחוות אחרת את המציאות.

לא. היא לא משפיעה על החויה היא משפיעה על עיבוד המידעעל התפר
הכשל בעיבוד המידע משפיע על חוסר היכולת לחוות להבא את הדברים כמו שהם.
מה הבעיה בזה? זה אנושי

זה קורה גם בלי טראומות
הבעיה היאצ'יאל

שאם אתה טוען שיש חוויה "טהורה" שנקלטת לפני שהטראומה משפיעה עליה, הוצאת את כל הטעם מהחוויה. כי אז החוויה היא לא מודעת, ואי אפשר להתייחס אליה.

מצאתי את הסרטון הזהצ'יאל

נראה לי שהוא אומר אותו דבר כמוך. אם כן, תגיד לי, כי מהסרטון אני כנראה אבין יותר מהסברים בכתב.

רציני? זה שעה וחצי הרצאהעל התפר
אני לא בקטע של לשמוע אותו שעה וחצי.
למרות שנראה לי שהוא אחלה.

פשוט יש לך יותר מתומצת?
או במילים שלך?
תשמע במהירות כפולה צ'יאל

הוא גם מגדיר את אלהים כ"ההויה כולה" או "המציאות השלמה". הוא שולל ניסיון להוכיח את קיומו באופן שכלי, וטוען שקיומו מוכרח מתחושת הקיום האישית של כל אחד.

 

לא הבנתי אבל:

1. איך מתחושת קיום אישית מגיעים לאלהים בעל תכונות כלשהן?

2. איך אלהים כזה הוא מקור לחובות מוסריות (לשיטתך), או דתיות (לשיטת הרב לונדין)?

יש משפט זן עתיק של אחד ממורי הזן הגדולים שאמר כך:על התפר
כל מה שיש זה המציאות,
שהיא בדיוק כמו אלוהים,
רק ש"אלוהים" הוא רעיון,
ורעיונות לא באמת קיימים.

התשובה לשאלה הראשונה היא תחושת הקיום היא לא אישית. ברגע שהיא אישית היא כבר קשורה למחשבה או לרגש.
כאן הוא מתכוון לחוויה.
מה שמעבר למחשבה ולרגש.


2. אתה מוסרי כי אתה/הכל אלוהים.

לונדין טועה שהוא דתי/מכניס את הדת - אבל זה כבר בעיה שלו.

אני תמיד אומר שהחסידות היא אחלה בתאוריה - אבל הפרקטיקה הדתית שלה נוגדת את המהות שלה.

אגב, אם זה מעניין אותך אז כדי להסביר איך מכניסים את הדת - לונדין יניח כל מיני הנחות על התורה והנשמה מבית מדרש של הקבלה והרב קוק.
לא כזה איכפת לי מההנחות הללו, אבל אם תרצה אני יכול לכתוב לך אותן.
אם יש משפט זן זה אמור לשכנע אותי?צ'יאל

לא הבנתי מה הוספת במשפט הזה.

 

תחושת הקיום היא אישית, כי אני לא חווה דברים שקורים לזולת.

 

2. אבל רגשות מוסריים הם רגש ולכן = אינדיבידואליים= מוטים פסיכולוגית.

 

אשמח מאוד, אבל בפעם אחרת. אני רוצה להתמקד בדיון.

לא. כתבתי כדי להבהיר / לשתף משהו. המשפט הזה מאוד עמוק.על התפר
אתה לא צריך זולת כרגע. מספיק שתחווה אותך בלי שתפריע לעצמך עם מחשבות על מי שאתה.

אבל יש נשמה שהיא קשורה עם הגוף. וזה המקור למוסר. ברור שבסוף יש לזה קשר למוח ולאיזורי הרגש במוח
המשפט הזה מתבסס על הנחת יסודצ'יאל

שאני לא שותף לה.

 

אז החוויה היא לא אישית... ואז ממילא אי אפשר להגיע ממנה לאלהים. אני מרגיש שאנחנו הולכים במעגלים.

 

למה נשמה היא מקור למוסר? ואם כן, לפי זה המוסר הוא אישי? (בבקשה תענה על שתי השאלות)

אולי תחווה וזהו?על התפר

אתה לא תשבע מלקרוא תפריטים של מסעדה,

ובדיוק ככה, אני מבטיח לך שאתה גם לא תרגיש כלום מדיונים סתומים ושכליים על חוויה. 

אז אולי תחווה וזהו?

או תנסה לחוות?

אני לא יכולצ'יאל

כשאני לא חושב או מרגיש, אני לא מקבל תובנות.

לפי דבריך, אני היחיד הדפוק בתחום, ולכן אני מנסה להתרשם דרכך.

למה אתה רוצה תובנות? איזה תובנות אתה רוצה?על התפר


אני רוצה משהו שלא היה ליצ'יאל

לפני שחוויתי. זה לא קרה לי.

מה הכוונה במילה "משהו"? מחשבות?על התפר


כל דברצ'יאל


תן דוגמה ל"דבר" בבקשהעל התפר


ידיעה שלא היתה לי קודםצ'יאל

או תובנה, או מחשבה, או הרגשה, או כל דבר שיקדם אותי בשאלות שאתה ואני באים לענות עליהן.

תן לי דוגמה לשאלה כזועל התפר

ואם תוכל, אני שוב אבקש ממך לתת לי דוגמה למחשבה הרגשה ידיעה או תובנה.

טבעו של אלהיםצ'יאל

או מקורו וטבעו של המוסר.

 

דוגמא למחשבה הרגשה ידיעהאו תובנה - מה שהביא אותך לטעון את הטענות שלך פה בפורום.

יש לך תובנה אחת לדוגמה על טבעו של אלוהים\מוסר?על התפר


ערכתיצ'יאל


תן לי דוגמה לתובנה על "טבעו של אלוהים"על התפר


זה לא טבעו של אלוהים.על התפר

זה מחשבות של אנשים 

אלא?צ'יאל

אתה מציין שם ובעוד כמה מקומות עובדות על אלהים. כששאלתי אותך מנין לך, אמרת לי שחווים את זה.

יפהעל התפר

אז בגלל זה זה מחשבות של אנשים. 

 

יש משפט מפתח בספר הטאו שאומר

ש

את \אלוהים\הטאו הנצחי לא ניתן לתאר במילים,

כל שם אשר אנסה לתת לו רחוק יהיה משמו האמתי.

נטול שם הוא מקור ראשיתם של שמים וארץ.

נטולת תואר היא אמם של ריבוא הדברים.

 

 

כל דיבור על אלוהים זה כבר לא אלוהים ולכן זה לא תובנה על אלוהים, כי זה לא אלוהים זה סתם מחשבות ורעיונות. הדבר היחיד שקיים זה המציאות והחוויה.

 

לכן גם מה שכתבתי הוא מחשבות שאין להם שום קשר למציאות באמת, ברובד העמוק והמדויק שלה.

 

זו הסיבה שאין דבר כזה תובנות על טבעו של אלוהים. 

 

גם טענה שלילית היא טענהצ'יאל

גם להגיד: "כל דיבור על אלהים זה כבר לא אלהים" זו טענה על אלהים.

ובכלל, למה אי אפשר להגדירו במילים?

כי מילים לא קיימותעל התפר


שוב פילוסופיה בגרוש?צ'יאל

חשבתי שהסכמנו על דיון רציני.

תענה לי בכן ולא בסדר?על התפר

אתה חושב שדברים קיימים?

כןצ'יאל

אבל לא על כל שאלה אפשר לענות בכן ולא.

יופי אז זה דיון רציני מאוד. יודע למה?על התפר

כי אין דבר כזה דברים. 

מה זה דבר?

דבר זה שם עצם.

זה לא קיים.

אין דבר. או דברים.

 

שמות עצם זה הסכמה שלנו, שפה שלנו, חלוקה שלנו, קטגוריות שלנו,

זה לא באמת המציאות כמו שהיא.

מבין?

 

 

אכנס בהמשך. 

אין טעם לדוןצ'יאל

אם אתה כופר בקיום אובייקטיבי של דברים.

אין טעם להתדיין אם תפישת העולם הבסיסית שלך היא אידיאלית.

יש משפט שהולך כךעל התפר
כל צורה היא ריקות וכל ריקות היא צורה.
כל אין הוא יש וכל יש הוא אין.
אנחנו חיים בממדים מסויימים.

במצב תודעה מסויים היקום הוא חומר מוגדר, יש, צורה, ובמצב אחר הכל אחד, אין, ריקות.

זה קורה כי היקום הולוגרפי, וכי מצבי התודעה משתנים.

מה שכתבת על אידיאליזם זה רחוק מהמציאות. כשאתה לא מבין אותי, באופן קבוע, ההרגל שלך זה להניח הנחות בשקל. אבל זה לא הרגל שמכבד דיון רציני.
כשאין לך תשובה ענייניתצ'יאל

אתה שולף ציטוטים פילוסופיים כביכול. או פסיכולוגיה בגרוש.

אין תשובה עניינית לשום שאלה רק שתדעעל התפר
הכל תלוי בך. מה אתה מחפש ובמה אתה רואה עניין.

צ'או
חבלצ'יאל

אם היית כותב את זה על ההתחלה היית חוסך לי זמן.

האם היית אומר משפט כזה לרופא שמחפש גורמים למחלה?

הייתי אומר את זה לכל אדם שמוכן לראות את הדבריםעל התפר
בצורה אחרת ממה שהוא ראה אותם עד היום.
קוראים לזה גמישות.

ולא, לא הייתי אומר כלום לרופא, היתי נותן לו לעשות את מה שהוא יודע ולא מפריע לו עם מילים ומשפטים.
יפהצ'יאל

למה לא להפריע? כי אתה מבין שיש תכלית למה שהוא עושה, כי המציאות שהוא מנתח היא אמיתית.

משום מה כשמגיעים לדברים גדולים כמו אלהים, אנשים מתחילים לחשוב שזה אינדבידואלי. וזו לא בעיה רק שלך, זו בעיה של הדור.

ואם ככבר מדברים על גמישותצ'יאל

אין לך זכות דיבור:

לא יודע למה - תכף נשוב

אתה יודע על התפר
אברהם יהושע אשל, אחד מגדולי רבני ארצות הברית של המאה ה20, חסיד, ואיש ענק, טען שאמונה זה לתת אמון ברגעים הגדולים שבהם חווים את מה שוויליאם גיימס קרא לזה "הנוכחות של הנעלם".
אמונה על פי אברהם יהושע אשל זה לתת אמון ברגעים הללו, משום שברגעים הללו אתה מקבל ציווי.
אלוהים מבקש את האדם,
אלוהים דורש ממנו.
אמונה על פי אברהם יהשוע אשל זו לא עוד חוויה סתמית, או רגש סתמי,
זו קריאה לעשייה.
מתוך הנשמה/האדם/אלוהים/ נקרא לעשייה.

מי שאמר והיה העולם,
ואלוהים,
אלו שני דמויות שונות.
הראשון ברא עולם,
יצר חוקי טבע,
וחוקי מוסר,
נתן תורה,
והתגלה לאדם מתוך מעמקי הסתר,

והשני,
הוא לא דמות,
הוא הכל,
ואין משהו אחר.
וכל מילה לא נכונה.
וכל הסבר לא יסביר.
והכל אהבה.
והכל מתגלה.
ואין "סבא" מלמעלה ששופט אחרי המוות.
כי החוקים ומה נכון זה בהוויה.
ברגע הזה.
בחיבור ל"אלוהים".
הוא לא יצר את העולם.
הוא הכל.
העולם והקיום והחיים וכל מה שתדמיין.
ואתה.
ולכן.
בגלל.
שאתה.
אלוהים.
אתה מוסרי.
אתה טוב.
ואתה גם מודע לטוב שבך.
ובגלל זה אתה גם רוצה לבוא לידי ביטוי.
להוציא את עצמך מהכוח אל הפועל.
להשתלם.
ולהיות.
לחיות.
בעשיה.

ולילה טוב



ההבדל ביני לבין הסבא שלך זה שאני לא מאיים עליך ברצח או כרתעל התפר
יחי ההבדל הקטן..
תרתי משמע
אני אוהב אותך תמיד לא משנה מה על התפר
מדהים. אני שמח שאתה שמח. על התפראחרונה
הבעיה היאחוזר

שאני יודע שהוא קיים

כאילו אני לא אצליח באמת למחוק את קיומו מהראש והרגשות שלי

ואז

יש את תורתו ומצוותיו

ואם לא

אז שאלות פילוסופיות

שבסופן 

הרבנים תמיד צדקו וכל מה שהם השתילו לי

ואז הבחירה לצאת

לשחרר מהכל

תמיד תהיה מלווה באשמה. 

ואז זה כבר לא שווה את זה

ואז אני נשאר באותו מצב

לופ.

מה דעתכם על הסיפור של הנובה והדתל"שים שם?זיויק
מה היה?נעמי28
היו שם הרבה דתל"שיםזיויק
חלק על הרצף
נו ו?נעמי28
באסון מירון היו רק חרדים ובשואה נספו קהילות שלימות של יהודים מאמינים כולל אדמורים.


השאלה אם לדעתך זה האיר זווית בלתי מוכרת לציבורזיויק
ואם יש לך תובנות מזה
לא ראיתי התייחסות מיוחדתנעמי28

למגזר שממנו הגיעו.

אני לא חושבת שנכון לקשר בין רמה אמונית ודתית לבין אסונות.

לא היה הקשר כזהזיויקאחרונה
שימי לב שזו פרשנות לשאלה שלי ולא גוף השאלה
שאיבדתי ואיבדנו אנשים נהדריםruthi
והקהילה שלנו חסרה היום את האנשים האלה. 
ברורזיויק
הי"ד
איבעיא להוימח שם עראפת
מה גרם לכם לדתל"ש? וכשהחלטתם לדתל"ש, מה עשיתם? מה הייתה 'שבירת הקערה' שלכם?
איך אתם מסתדרים עם אלולהגיבן מנוטרדהם

תשובה סליחות וכו' ועם כל המחשבות והרגשות בלב?

כבר אין לי אותםנעמי28

השנה לא (או עדיין לא) התמודדתי עם הרגשות האלה.

כנראה הזמן עושה את שלו, ויותר ויותר ברור לי שהסליחות הן לא כלפי ה' או ביחס למצוות.

אני גם לא מאמינה במצוות או שמישהו בודק אותן, וכל הצ'ק ליסט הזה לא בשבילי ומרגיש לי קטנוני .


אם כבר אווירת סליחה אז יותר ביני לבין עצמי והסובבים אותי, לא כלפי אלוקים.

למה בעצם?אדם 12
מצחיק ממשמאן דאמר
השבוע בדיוק לא היה לחברה מניין אז הם ביקשו ממני להשלים ולא היה אף אחד שיודע לעלות חזן אז עליתי חזן סליחות ומנחה 
חזק!הגיבן מנוטרדהםאחרונה
נראה פורום פעיל יחסיתמקפיצים נטושים

לכזה שלא מופיע בתפריט הראשי.
בעז"ה תכף תשובו , טוב לראות שלא כותבים פה הרבה...

טוב לי יום בחצרךהגיבן מנוטרדהםאחרונה
..דתיה?
עבר עריכה על ידי דתיה? בתאריך כ"ג בתמוז תשפ"ה 17:09

.

 

 

כנראה שלא🤭פשוט אני..
התייאשה מהרהגיבן מנוטרדהםאחרונה
או שטעתה בנו
כל כך עייפה מלהחזיק את הכללביטה

בא לי כבר לשחרר.

לתת להכל לקרוס.

להישיר מבט אל המציאות ולהפסיק להתחבא. 

מבין את הקושימתנחל חייכן
הרצון להשתחרר...
נשמע קשה ❤️נעמי28אחרונה
מה מונע ממך לשחרר? מה יקרה אם הכל יקרוס?
איזה חג מוגזםנעמי28

סיימנו עכשיו סדר שני.

מעדיפה פעמיים כיפור מאשר פעמיים ליל הסדר😶

יו'ט שני של גלויות?משה
אוי ואבוי
ממש קשוחמתנחל חייכן
הבן שלי כשהיה באוסטרליה באמת סיפר שהלילה השני יותר ארוך
זהו כמעט נגמרנעמי28
הצעת חוק -  אם החג מתחבר עם שבת, אפשר לוותר על החג השני.


תודה לאל שיש את מי לארח.

אי אפשרהגיבן מנוטרדהם

לעשות רק יום טוב אחד?

אתם ישראלים לא?

לא, בעלי לא.נעמי28
וזה לא מעבר לזמן קצר.
ואיי איזה באסההגיבן מנוטרדהם
שככה חווית את זה


תאמת אני ניסיתי לקחת בכיף את ליל הסדר והכנתי להם קסמים על עשר המכות אז היה ממש כייף ומצחיק


אפשר גם להגיד לבעלך להריץ קצת להבא שיעבור יותר מהר ובשמחה

נשמע כיף!נעמי28אחרונה
כן, יש לנו שנה לחשוב על דרכים יותר טובות לעבור את זה.

אולי יעניין אותך