מעומק הקילקול - צומח תיקון/מחכים לגשםגעגוע~
רחלי עומדת במרפסת בבית של ליבי.
קר.
עיניים שובבות ומתוקות מציצות מהפתח.
נחמן.
''אמא אמרה להביא לך'' הוא אומר בקול ממיס ומושיט לה צעיף משובץ.
רחלי מחייכת אליו ומלטפת לו את הלחי. ''יש לך אמא מקסימה.'' היא אומרת בכנות.
''מקסימה זה כמו קוסמת?'' נחמן מקמט את המצח במחשבה.
רחלי צוחקת ''בהחלט.''
''פפף.'' נחמן נושף בבוז. ''זה בגלל שאת באה רק פעם במיליון שנה אז את רואה אותה רק שהיא מקסימה אבל תדעי שלפעמים היא בעצמה אומרת לנו שהיא לא קוסמת והיא לא יכולה לעשות אלף דברים ביחד ושנעזוב אותה כבר לשתות קפה.'' הוא מניח יד על הלב ואז הוא לוחש. ''באמת..! ואז כשאמא היא כבר ככה.. עצבנית כזאת אז או-הו איך היא צועקת עלינו''.
הוא עוד לא מסיים את המשפט והאמא העצבנית עומדת בפתח המרפסת. מחייכת מאוזן לאוזן.
''נחמן אל תגלה את כל הסודות, כן?'' היא אומרת בצחוק ושולחת אותו לאכול גלידה.
''באמת?'' רחלי שואלת אותה כששתיהן לבד.
''בטח באמת.'' ליבי לא מנסה להסתיר את זה. ''אני ליבי ואני בנאדם ולפעמים החיים מציפים אותי וחונקים אותי, כמו את כולם. ולפעמים הלב שלי דופק חזק חזק, בפחד או דאגה או כעס ואין בו יותר מקום לחמישיית ילדים מופלאה ו--- נודניקית.'' היא מסיימת בפשטות.
לרחלי לא נעים לשמוע את זה. ''אבל.. את אמא'' היא מנסה לשכנע אותה, אולי היא תחזור בה. אולי---
אולי היא בכל זאת יצור מושלם וקסום כמו שהיא נראית מבחוץ.
''אני אמא מאושרת'' ליבי מסכימה מכל הלב. ''אבל גם בתוכי יש כאב. ומערבולות אינסופיות, וגעגוע.''
רחלי מלטפת את המעקה. געגוע.
''ליבי?''
ליבי מרימה עיניים. פגיעות משהו.
''למה השם עשה את זה ככה? למה הוא נתן לאנשים שבורים בעצמם להיות הורים לילדים, למה הוא מרשה שאנשים מקולקלים כל כך ושחוקים יתקנו נשמות חדשות..?'' הקול של רחלי ספוג בכאב.
''גם אני שאלתי את זה.'' ליבי אומרת ולא עונה.
השמיים נצבעים בכתום וורוד.
רוח של שקיעה מלטפת את השאלה, מרחפת אל מאחורי השמש. וחוזרת.
בתשובה.
''כשעדן ואני היינו בנות שבע אמא שלי עברה תאונה וניצלה בנס ואז היא התחילה להאמין באלוקים.'' ליבי אומרת פתאום וממשיכה בציניות. ''היא חזרה בתשובה אבל מאז אני זוכרת רק שאלות בראש.''
רחלי מרימה אליה עיניים מתעניינות.
ליבי מתכווצת מהזיכרון ונותנת לציניות לספר את הסיפור שהלב שלה לא מרשה להוציא החוצה ''היא העבירה אותנו במיידי לבית ספר של צמות וגרביונים ובנות עם חצאיות פליסה שלושת רבעי שדואגות לברר אם אנחנו אוכלים כשר כי אם לא 'אין סיכוי שאבא ואמא שלי יסכימו לי לבוא לבית'שלכם'. ''
רחלי צוחקת מהתיאור המדוייק ומתרצנת מיד. ''אבא שלך?'' היא שואלת.
ליבי מושכת בכתפיים. ''הוא היה טיפוס מופנם. אמא שלי תמיד ניהלה את העניינים בבית. כשהיא התחילה להתפלל בשלוש סידורים הוא הבין שמשהו השתבש בחזרה בתשובה הזאת אבל היא לא הסכימה ללכת לטיפול.
אחרי חצי שנה של ויכוחים ולבבות מתרסקים בחדרים הוא פשוט ברח''
משהו מתקפל לרחלי בלב, בין החדרים. ''ככה.. הוא פשוט השאיר אתכן והלך..?
ליבי מחייכת שוב את החיוך העצוב שלה. ''ככה.''
ליבי מתיישבת על הקצה של השולחן האפור ''את אמא של אחרי התאונה אני זוכרת בעיקר עם תהילים ביד ומדליקה נרות לכל מיני רבנים.
היא זרקה הכל. קודם כל את כל המסכים ואת הבגדים שלה ושלנו. אחרי זה היא עברה למזכרות, לכל התמונות שלנו שהיינו עם בגדים לא צנועים.''
''טירוף.'' רחלי נדהמת.
''נכון.'' ליבי מסכימה בפשטות ופה מלא. ''אז לא הבנו את זה. חשבנו שככה חוזרים בתשובה.''
ליבי נותנת לימים האלה לחזור לתוכה. לפרק את כל ההגנות המטופשות שהיא בנתה להם.
היא מדברת. לעצמה, וקצת לרחלי.
''אני זוכרת לילה אחד. אחרי שאבא הלך.'' בטח זוכרת. כאילו זה היה אתמול.
''עדן ואני היינו במיטות כבר.
הייתי צמאה וקמתי לשתות.
הסלון היה מלא נרות. על השולחן, על הרצפה, על הארונית הקטנה.
היא עברה בין הנרות ודיברה עם עצמה או איתם.
היא לא ראתה אותי, אבל אני ראיתי אותה.
מטפחת לבנה. עיניים כחולות. שפתיים אדומות רועדות.
וטירוף.
ואז הבנתי שהיא חולת נפש.
ברחתי משם בלי לשתות רצתי לחדר ונכנסתי למיטה של עדן. חיבקתי אותה חזק.
בפחד.
ובשאלה. שאלה שאז עוד לא ידעתי לשאול''
''בסוף ידעת?'' רחלי שואלת בהיסוס.
לא בטוחה אם מותר לה לגעת במונולוג החשוף הזה.
ליבי מהנהנת.
''בגיל ההתבגרות הורדתי הכל.
עזבתי את הבית ספר וברחתי מהבית.
התגלגלתי כמו איזה עטיפה קרועה של במבה. מרחוב לרחוב עד שיום אחד הגעתי לבית.
ובבית הזה הייתה אישה חכמה עם מצח גבוה ועיניים שחורות חזקות והיא הייתה קוראת לי 'נשומלה' ומבטיחה לי שיש תשובות להכל. ויש תשובה בכלל והיא לא מסוכנת ומשוגעת. היא חזרה והשלמה.
ויום אחד העזתי ושאלתי אותה למה.
למה אלו-הים נתן להורים כל כך מבולבלים.
כל כך--- חולים.
לגדל ילדים. לקחת נשמות רכות ועדינות ושלמות ו-- ולחרב אותן. למה הוא נותן ליצורים חסרים כל כך לחנך ולעצב ילדים.
למה הוא לא נתן את האחריות על ילדים למלאכים מושלמים שלא צועקים ולא מאבדים שליטה ולא משתגעים וטובעים בתוך עצמם''
רחלי מרותקת.
''את יודעת מה היא עשתה?'' ליבי פונה אליה. ''היא לקחה אותי למרפסת שלה, היו בה עשרות עציצים ושתילים מסוגים שונים. והיא לקחה אדנית אחת וחפרה באדמה שלה, בסוף היא הוציאה מתוכה שאריות גרעין רקוב.
'את רואה?' היא אמרה לי. תוך כדי שהיא עוטפת את היד שלי ביד המקומטת שלה ונותנת לי להרגיש אותו, את הגרעין המקולקל הזה.
'מעומק הקילקול - צומח תיקון' היא לחשה.
פעם ועוד פעם ושוב.
עד שהבנתי.''
ליבי חוזרת לעצמה, לאט. העיניים שלה חוזרות להיות יציבות כשהן מלטפות את רחלי ואומרות לה.
''הבנתי שה' יכל לעשות שהורים יהיו מתוקנים, שבאיזשהו גיל אנשים יתייצבו ויגמרו עם כל הבלגנים ואז הם יבואו ויעצבו את הדור המושלם הבא.
אבל הוא לא רצה.
הוא רצה קילקול.
השם יתברך לא רק מניח לריקבון להשתולל בעולם - הוא ברא אותו.
ברחמים הענקיים שלו הוא ברא את הריקבון, כדי להצמיח ממנו תיקון.''
לרחלי יש שאלה אחרונה ששורטת לה בגרון והיא מתאמצת לחסום אותה ובכל זאת היא פורצת. ''את חושבת שגם באבא שלי משתולל הריקבון הזה..? ה--- הבלבול והשיגעון?''
ליבי מהנהנת. ''כן והוא נתן לו אותך. ולך - אותו. באהבה. הוא הכיר את הדרך שאת תעברי, מהשנאה להתכחשות להדחקה ולא בכל זאת, אלא בגללה הוא בחר לתת לכם אחד את השניה.
כי הוא ידע שרק מהדרך המפותלת והמקולקלת הזאת יצמח תיקון.''
''אז אין טעויות?'' רחלי שואלת בלחש. ''אין כזה דבר שאולי פשוט נולדתי במקום הלא נכון לי?''
''אין'' ליבי פורשת ידיים כאילו בהתנצלות. ''אין בכלל. הכל מושגח ומכוון. ומדוייק, מדוייק עד כדי טירוף.''
זה מטורף בהחלט.
ומרגיע בו זמנית.
כמו מנגינה מכוונת ומדוייקת היטב שיודעת לפרוט על תווי הכאב של הנשמה ולהשקיט אותם.
הכל מלמעלה. כל הדרכים העקומות האלה.
כל המשוואות וכל הנעלמים.
כל הילדים וכל ההורים.
והכל הכל.
ברחמים.

אני גם כן הינדיק/מחכים לגשם - פרוזה וכתיבה חופשית
...רחל יהודייה בדם
אמיתי שאת מדהימה כל כך.


מרתק
ומלא בעומק מטורף
..געגוע~
תודה שאת קוראת תמיד
אפילו כשזה מאוד ארוך;)

⁦❤️⁩
וואו.נשמה שלי
אין לי מילים.
זה מיוחד ככ.
הכתיבה שלך קסומה כזאת.
מרגיש לי שכתבת אותי.
תודה ❤.
טוב לשמוע, תודה!געגוע~
את כותבת מעולהאם אפשר
זה סוחף ורהוט. מדהים.
משהו היה מוזר לי בגיל של הילד, בהתחלה הוא לא יודע מה זה מקסימה ואז הוא נותן שם נאום..
חוץ מזה זה מושלם.
תודה!געגוע~
אמ.
אני לא חושבת שהוא לא יודע מה זה מקסימה.
הוא מנסה לקשר בין שתי המילים שמצטלצלות לו דומה, זו דווקא רמת חשיבה גבוהה יחסית.

מה שכן, לקחתי לתשומת ליבי את ההערה שלך ואחליט בהקדם על גיל סופי בשבילו כדי לא להתבלבל ולבלבל את הקוראים
...רוצים משיח!

ואוו, זה פשוט יפיפה.

תודה!!

תודה לךגעגוע~
וואו.רק הפעם.
זה מטורף.

את כותבת מסודר ושואב וכאילו זה נלקח מעמודים של ספר כלשהו.
מדהימה!
תודה⁦❤️⁩געגוע~
..ניצוץ.

וואו. כמה יופי ופשטות יש בכתיבה שלך..

תודה על זה.

תודה רבהגעגוע~אחרונה
חיפוש קוראים לסיפור קצר שעומד לצאת לאוראורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הספר:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 


מעניין אתכם?
כתבו לי ואשלח לכם את המסמך:
יהודית אורנשטיין -
0553075722
yehuditorens@gmail.com


 


 

חפרת...צדיק יסוד עלוםאחרונה
...אני הנני כאינני

@געגוע~ הרבה זמן שלא כתבת לנו..

משתוקקים

שברי חרס ואור יקרותחוזר

רפאל, ששמו נחצב בלב התפילה "רפאנו השם ונרפא", חש שחייו הפכו לבית מלאכה נטוש, שבו האור היחיד הוא נורה דולקת בחצי כוח, תלויה על בלימה. הוא היה איש תורה ומעשה, שהאמין כי בניין הנישואין הוא מקדש מעט – והוא גילה, באיחור כואב, כי המקדש שלו נבנה על חולות נודדים.

בחירתו ברחל (כך נקרא לה), הייתה פעם ככוס יין משובח בקידוש של שבת: נוצצת, מבטיחה, ובריח משכר של אושר נצחי. כעת, לאחר עשור, נדמה היה שהיין החמיץ, והכוס עצמה הפכה לכלי חרס סדוק, שכל ניסיון למזוג לתוכו רגש נוסף גורם לנזילה איטית וכואבת אל תוך האדמה הצחיחה.

 

כשהיה מחפש את דרכו בין קפלי הגמרא, היה מוצא את "עץ החיים" – עץ יציב, מעוגן באדמת יראת שמיים. אך כששב הביתה, הרגיש כאילו נכנס למבוך קנים יבשים שכל מגע בהם מפיק רק קולות חריקה צורמים ודקירות קטנות. רחל הייתה עבורו כשמיים מעוננים בעונת גשמים שבוששו לבוא: הבטחה לרוויה, אך בפועל – רק אפור אינסופי החוסם את אור השמש.

הוא ניסה, שוב ושוב, "לשקם את הקירות". כל שיחה איתה הייתה עבורו כניסיון לחבר חלקי פאזל של שני עולמות שונים: הוא הגיש לה את הפינה שלו, המשוישת והחמה, והיא הניחה מולה קטע מתכת קר, חד ובלתי תואם. לא הייתה התנגשות גדולה, אלא חוסר מגע מוחלט, כמו שני נהרות הזורמים במקביל – קרובים מאוד, אך המים שלהם לעולם לא יתערבבו.

 

הציפייה שלו לבית מלא שלווה ותורה הייתה כאנייה עוגנת בנמל בטוח. הנישואין, לעומת זאת, הפכו לספינה המטלטלת בין גלי תשרי סוערים, גם כשבחוץ שרר שקט מוחלט. היא הייתה עבורו מפת דרכים הפוכה: כל צעד שלקח על פיה הוביל אותו הלאה מן המטרה, אל תוך שממה רגשית גדולה.

כשהיה יושב בבית המדרש, הלימוד היה לו "נר לרגליי" – בהיר, קרוב, ומאיר את הצעד הבא. בבית, ההרגשה הייתה כניסיון ללכת לאורו של כוכב רחוק מאוד, שאינו נותן אור ממשי אלא רק תזכורת כואבת למרחק הבלתי ניתן לגישור. המטפורה החדה ביותר שריחפה מעל ראשו הייתה זו: הוא חי חיים של צדיק במרתף, מוקף בקדושה פנימית, בעוד חלון המרתף שלו נפתח היישר אל רחוב סואן וריקני, שהוא אינו חלק ממנו, אך הוא כבול אליו.

 

בכל בוקר, כשענד את התפילין, הרגיש רפאל שהוא "קושר את עצמו לשמיים" באהבה ויראה. ובכל ערב, כשהתיישב ליד שולחן הבית, הרגיש שהוא "משחרר חבל" שאמור לחבר אותו לאדמה, רק כדי לגלות שאין שם קרקע יציבה לאחוז בה. זו הייתה הדילמה המרה שלו: הרצון להמשיך לבנות על יסודות רעועים, מתוך אמונה בכוחה של הקדושה, מול ההכרה שאהבה אינה רק "חיבור נשמתי" אלא גם "התאמה ארצית", ושלושתה אבדה מזמן.

 

כאשר הלך רפאל בדרכו הביתה, משתרך בין הבתים הירושלמיים, ליבו היה כמנורה שבורה בחדר חשוך: היא עדיין זוכרת את יעודה להפיץ אור, אך הלהבה הפנימית שלה רועדת על קנה, מסרבת להתרומם.

הוא נזכר ברחלי, זו שהייתה לו כאילן פורח לפני שנים, ימים בהם כל מילה שלה הייתה ניגון טהור באוזניו. היא הייתה עבורו "זהב טהור" המופיע בתיאורי המקדש, מבטיח שלמות ויופי שאין שני לו. אך החיים, כפי שגילה, הם לא תמיד מזהב.

 

הבחירה ברחל הנוכחית הייתה כהנחת אבן פינה של בניין – צעד חד-משמעי שאי אפשר לשנות. אך רחלי הראשונה, זו שאבדה, נותרה עבורו כתוכנית אדריכלית מושלמת שנגנזה, עליה הוא שב ומעיין בדמיונו, יודע שהיא לעולם לא תצא אל הפועל.

היא הייתה עבורו כבריכת מים צלולים במדבר צמא, מקור חיים שאותו החמיץ ברגע של עיוורון. כעת, כל מגע מחשבתי בו הוא בגדר "הצצה לגן נעול": יפה להפליא, אך אסורה לחלוטין. הוא למד לחיות עם הזיכרון הזה כעם "מכתב קודש" חתום: תוכן יקר וקדוש, אך שאי אפשר לפתוח ולקרוא שוב.

 

רפאל הרגיש כי הנישואין שלו הנוכחיים הם כ"שדה קוצים", שכל צעד בו דורש זהירות וכאב. רחלי האבודה הייתה "כוכב הצפון" שלו – מגדלור יציב שהראה לו תמיד את הדרך הביתה. כעת, אותו כוכב שקע מעבר לאופק, והותיר אותו לבדו להתמודד עם "שמיים שחורים" שבהם אין נקודת ייחוס אמיתית.

 

הוא הכיר בכך שאהבתו הישנה היא "חוב ששולם בדמעות": אין דרך להחזיר את הזמן לאחור, וכל ניסיון לחזור אל אותו רגש הוא כ"הפעלת שעון ישן" שאין בו עוד מחוגים. הוא יכול לשמוע את קול הטיקטוק של הזמן שאבד, אך השעה הנוכחית – והמציאות הנוכחית – כובלת אותו בהווה.

 

היה זה מאבק מתמיד בין "האמת הגדולה" של מחויבותו הדתית והמשפחתית, לבין "האמת הקטנה" של ליבו, שעדיין שמר על גחלת קטנה עבור אותו חלום ישן.

חברה הראתה לי. מה חושבים?שלום לך ארץ

משפחה יקרה!
ראיתי אותו רץ 
בדמי חייו, אחרי כלנית או כלב שובב
מנסה לחזר למרות המשבר
מצא אהובה בתוך הכאב
ראיתיו שטוף בזיכרונותיו על חבריו שאין הם עוד כאן

ולך אימא רציתי לומר
שאיתך אני אבלה
קרעתי את הדש
וישבתי על שרפרף
הלב שבור
שתיים מדם
ועוד אלפים, אלפים מהאומה הגדולה
ישבתי, ובכיתי, ונקרעתי לגזרים
את הלב שלי אפחד כבר לא ישלים
כעסתי, את העולם שברתי.
איתך אבא כבר לא דיברתי
דיברתי כמו אומללה
מה נראלך? אתה משוגע? אתה בכלל לא מבין מה לקחת!
רציתי לשבור אותך בחזרה
את הלב שלך. שלי. בעוצמה.
לנקום על מה שנלקח ולא אקבל לעולם
אבל נמשכתי אליך בחזרה
אל הלב של אבא
למרות שלקבל ממך כבר לא יכולתי יותר
 

אז רציתי לספר שהלב נשאר שבור. מרוסק לחתיכות.
גם אם את זה קשה לראות
אבל מה לעשות שכבר אמרת
"אין דבר שלם יותר מלב שבור"
אז אבא שתדע שלמרות הכל אני סולחת'ך 
גם אם מה שעשית לא צודק
כי מה לעשות אתה חכם פי אלף.

נב. אז אותך מדינה, עליך עדין חולמת.
בך אקים משפחה לתפארת.
אך תמיד אשאיר בך חותם
שעליך נקבר אהובי ולא חזר

היא כתבה, שומרת על זכויות יוצריםשלום לך ארץאחרונה
מדבראני הנני כאינני

מחפש מוצא, אולי איזו דרך

פתחתי פתח, האם יש בזה ערך?

שוב נפלתי, מי יקימני?

וכל כך התחננתי, פניך אנה ממני


מאמין בהסתר, בכל התפאורה

ואין עם מי לדבר, לזרוק בו מרה

ואם אשבר, כבר לא נותרה בי צורה

וכיצד אתחבר, אמצא כנגד עזרה


נזרקתי בבור, אין פנים אין אחור

רק עקרב ונחש, מעורפל מהשחור

שדים וקליפות, פרשת אחרי מות

מול עדשת מצלמות, תופפות עלמות.


והנפש במנוסה, מאלקים התביישה

המרחק שוב כיסה, ערוותה הלבושה

והוא קורא לה שובי, זהו שמה (מ)מכבר

שכחה זהותה, בשטטה במדבר.

"ולמוות לא נתנני"תמהון לבב
עבר עריכה על ידי תמהון לבב בתאריך י"ד בכסלו תשפ"ו 18:16

ראיתי כופר אחד, מת באיוולתו,

קרבן על מזבח מולדתו.

שורות שורות באו לסופדו ולבכותו.


 

"זה העלם! הצעיר בשנים – בכיר בניו של ריבון העולמים!

והוא כתכשיט בהיכלו! קדוש יאמר לו!"


 

ואני מהרהר...

הרי בחייו היה כה שחור,

ובמותו – הרב אומר: "אין כמוהו צחור!"

"אם פשע וסרח – כעת הריהו מלאך!"

"מותו – כפרתנו, מותו – כפרתו, ונפלאית נחלתו"


 

ואני??

אלוהים, יודע תעלומות

– האין אני כופר, פושע וסורח??

ומה לי בעולם כזה להיות גורלי כאורח

בשבט עברתך מזדעק וצורח?


 

אם גם למעלה יש ניסים ואנשים הופכים לקדושים

בגופה מחוללת

– לכזאת נפשי מייחלת.

ואם על כל פשעים יכסו חיים המשתתקים

– הנה כל סעיפיי משתוקקים.


 

אלוהים אתה ידעת,

גופי ונפשי – כבר שבורים...

אך רוחי ונשמתי עדיין רק אליך הם עורגים,

קח אותי אליך! כאותם ההרוגים.


 

אם זו המשמעות, להיות רק שלך,

טהור, נקי, דבוק בשלימות

– אני כבר לא יכול לחכות למות...

...רחל יהודייה בדםאחרונה
יש בזה משהו שמעביר רטט
...רחל יהודייה בדם

והפחד.

הפחד מהריק הזה.

הדבר הריק הזה שרוצה שאהיה כמוהו.

שאבלע בתוכו.

שאבלע את עצמי.

הפחד שיחזור.

הפחד שהוא שם.

אורב. עדיין מחפש אותי.

איזה נאמנות.

אנשים כל כך רוצים נאמנות כזו אה?!.

ואני רק רוצה שייתן לי. ייתן לי להישאר אני.

ייתן לי מקום. ישאיר אותי אני.

והפחד הזה נמצא שם.

ואני מרימה את הראש.

וממשיכה.

לתפוס מקום. שאני אני.

יפה. נסתר. גבוה.טויוטה

תודה.

יפייפה וכל-כך נכוןידידיה ג
...רחל יהודייה בדםאחרונה
תודה..
מנהל? אפשר להעביר שירשור שלי לפה?תמהון לבב

(שתיקה רועמת) - ריק ומוסתר

 

זה? במקום שיהיה בפורום השני

בלתי אפשרי 😐אני הנני כאינני
כנס להודעה שםארץ השוקולדאחרונה

תלחץ על עריכה, תלחץ על בחר הכל, העתק ואז תפתח שרשור כאן.

(אל תעשה גזור כדי שלא יימחק לך בטעות)


אחר כך אתה יכול שוב לערוך שם ולמחוק את התוכן

אולי יעניין אותך