@מאן דאמר, לא הבנתי איך הגעת למה שכתבת...
אי אפשר לגייר עמלקי...
פסוקים מפורשים..
כתוב: "לא תתעב אדומי כי אחיך הוא לא תתעב מצרי כי גר היית בארצו: בנים אשר יוולדו להם דור שלישי יבוא להם בקהל ה'"(מקווה שהציטוט מדוייק...)
וכתוב לגבי עמונים ומואבים: " לא יבא עמוני ומואבי בקהל ה' גם דור עשירי לא יבא להם בקהל יהוה עד עולם: על דבר אשר לא קדמו אתכם בלחם ובמים בדרך בצאתכם ממצרים ואשר שכר עליך את בלעם בן בעור מפתור ארם נהרים לקללך"
נכון, מדובר רק על מואבים זכרים, בנות מואביות יכולות להתגייר ולבוא בקהל, כידוע בדרשות חז"ל המפורסמות: "מואבי ולא מואבית" וכך רות המואביה יכלה להתגייר ולהתחתן עם בועז.
אמנם, מכיוון שסנחריב בלבל את כל האומות אז לא יודעים מי מצאצאי עמון ומואב ולכן אם אני לא טועה מבחינה הלכתית כולם יכולים לבוא בקהל, ולא צריך לחכות דורות למצרי ואדומי...
ולגבי דברייך, @שירה 333, זה שאנחנו לא יודעים אין זה מוריד מהציווי למחות את זכר עמלק, ועדיין יש מצווה של זכירה וקוראים את זה כל שנה, שצריך למחות את זרע עמלק...
למה הוא חסר תקנה...?
הקב"ה ברא את כל העמים, ולכל עם יש תפקיד משלו...
לעם ישראל יש את התפקיד החשוב מכל, להנהיג את העולם ולהביא אותו למקום טוב יותר ונעלה יותר מבחינה מוסרית, ע"י קידוש שם השם בעולם וע"י הופעת שמו של הקב"ה בעשיית מצוותיו וחוקיו וכך נשמש אור לגויים.
לכל עם יש תפקיד משלו, אך באופן כללי לשאר העמים התפקיד שלהם כרגע הוא לעורר את עם ישראל ולהזכיר לו מי הוא, אבל בסופו של דבר התכלית היא שלשאר העמים יהיה חלק בהופעת שם ה' בעולם והדרך היחידה לכך היא שהם יתדבקו בנו, בעם ישראל, ורק כאשר החול נהפך למשנה לקודש הוא נהפך בעל משמעות וקדוש, באופן עצמאי הוא חסר תכלית ולא א-לוקי(עם ישראל הוא הקודש והגויים הם הופעת החול.....כידוע, עשיו במיוחד היה הופעת הטבע בהתגלמותו, אבל נעזוב את זה כרגע...).
אך, יש עוד עם שהקב"ה ברא בעולם, והוא נקרא עמלק. עמלק הוא האנטיטזה של עם ישראל. לעומת שאר העמים, שהם שונאים את עם ישראל ורוצים להרוג אותו, כל הסיבה שהם עושים את זה ורוצים להרוג אותנו (מה שמכונה: "אנטישמיות"), היא מתוך קנאה, ומתוך רצון לעשות מה שהם רוצים בלי שיהיה איזה עם שיתן להם מוסר לגבי מה שהם עושים, הם רוצים לעשות מה שבא להם בלי איזה עם מוסרי שינדנד להם, אך בסופו של דבר, כשהם יתעלו בעז"ה ויבינו שזו האמת ויכירו בנו כעם סגולה וכו'...הם לא ירצו להרוג אותנו, אלא ההיפך, הם ישרתו אותנו ויעשו בשבילנו את צורכינו החומריים מתוך שמחה ורצון להידבק בא-לוקות.
אך עמלק, אינו שונא את עם ישראל כי הוא מקנא או משהו כזה, הוא שונא את עם ישראל כי הוא מייצג את ההיפך מעם ישראל...!!! מה שבא עמלק להגיד בעולם הוא שאין הקב"ה, הכל מקרה. כתוב בפרשיית מחיית עמלק: "אשר קרך בדרך ויזנב בך כל הנחשלים אחריך ואתה עייף ויגע ולא ירא א-לוקים". קרך, לשון מקרה. הוא רוצה להגיד שהכל מקרה, אין כזה דבר מוסריות, אין כזה דבר רצון א-לוקי, אין כזה דבר השגחה, בדיוק ההיפך ממה שהקב"ה בא להגיד. ולכן, במשל האמבטיה (שכשבאו בני ישראל אחרי קריעת ים סוף, לפני מלחמת עמלק, כל העמים פחדו מעם ישראל, וחז"ל דימו את זה למשל של אמבטיה רותחת שכולם מפחדים להיכנס אליה כדי לא להיכוות, ובא עמלק וקפץ לאמבטיה הרותחת, אז אולי הוא נכווה ממנה, אך הוא צינן אותה ואז שאר העמים פחות פחדו להיכנס אליה...), עמלק הוא הראשון שהולך להילחם בעם ישראל ולא עמים אחרים, הוא ניצל את רגע החולשה של עם ישראל ותקף אותו.
וידוע בספרים הקדושים, שדווקא בזמנים קשים, שלפני שעם ישראל מגיע לגאולה או משהו כזה(לא זוכר במדוייק את ההגדרה, אשמח את תעזור לי, @נשמה כללית...) עמלק מנצל את רגע החולשה ותוקף...
וגם הנאצים, ימח שמם וזכרם, שהם בבחינת "עמלק", ניצלו את רגעי החולשה ותקפו...
כידוע, אגג העמלקי היה מזרע עמלק, ושאול היה צריך על פי ציווי ה' ביד שמואל, לשסף את אגג, והוא חס על אגג ולא שיסף אותו ורק למחרת שיסף אותו, וכתוב במדרשי חז"ל שבאותו הלילה הוא הספיק לעבֵּר את אשתו(לא זוכר מי...) ומההריון הזה נולד מי שצאצאו יהיה לא פחות מאשר המן בן המדתא האגגי צורר היהודים שרצה לאבד את כל היהודים מנער ועד זקן טף ונשים ביום אחד בשלושה עשר לחודש שנים עשר הוא חודש אדר ושללם לבוז. ב"ה שהקב"ה היפך את הגורל בבחינת "נהפוך הוא" ועצתו לא נתקיימה, אך היטלר ימח שמו וזכרו, זמם ועשה, והרג שליש מהעם היהודי לא עלינו.
ובגלל השואה, עד היום יש לעם ישראל טראומות מזה, ולכן החוש המוסרי שלנו קצת התעוות והמצב במדינה לגבי האויבים, שלא יודעים מי האויב ולא יודעים להילחם בו כמו שצריך ומוותרים על שטחים ועל הכל, העיקר השלום, זה נובע מטראומות של השואה.
אגב, גם יש עוד סיפור של הריגת עמלק, שיואב בן צרויה הלך והרג את כל הזכרים של עמלק, ואז בא לדוד ואמר לו שהוא הרג את כל הזכרים, ואז דוד המלך אמר לו שצריך להרוג את כל עמלק, לא רק את הזכרים. והסיבה שיואב התבלבל היא שהוא חשב שכתוב בתורה: "תמחה את זְכַר עמלק" ולא את "זֵכֵר"(נראה לי שככה מנקדים את "זכר") עמלק, ולכן הרג רק את הזכרים. המסר משם הוא על האחריות הגדולה שיש למחנך שלא יעשה טעות ולא ילמד דברים לא נכונים את תלמידיו, שהרי בגלל זה יואב הרג רק את הזכרים. אבל זה לא הנושא כרגע, הסיפור הזה היה רק כדרך אגב....
בקיצור, עכשיו את מבינה מדוע צריכים להרוג את עמלק...?
הקב"ה בכוונה עשה בעולם מישהו שיהיה אנטיטזה לעם ישראל(למה הוא עשה את זה? שאלה אחרת...אבל אולי בבחינת: "זה כנגד זה עשה א-לוקים"...), והיעוד שלו בעולם הוא בסופו של דבר להיות מושמד, כל התפקיד שלו הוא לעורר את עם ישראל, אך מבחינת התכלית אין לו חלק מהתפקיד של קידוש שם השם בעולם והופעת שמו.
בימינו, לא יודעים מי זה עמלק, אך באופן כללי מחיית עמלק לא נגמרה, וכיום נוהגים לומר לפני קריאת "זכור" שאמנם אין מצוות מחיית עמלק באופן פרקטי כיום, אך עדיין צריך למחות את עמלק מן המוח והלב, כנאמר בשיר: "עמלק תסתלק, עמלק תסתלק מן המוח והלב
", ומסבירים שלכל אחד יש עמלק בלב שאומר לו שהכל מקרה ומנקר לו בנקודת האמונה בהשגחת הקב"ה, וצריך למחות אותו מן הלב.
ועל גבי כל מה שאמרתי, אנו עושים מצוות כי הקב"ה ציווה, אפשר גם למצוא היגיון בשכל, אך אם הקב"ה ציווה אנחנו עושים, גם אם בשכל האנושי ובמוסר האנושי שלנו זה לא נראה לנו. מה יקרה לעתיד לבוא...? שאלה טובה... או שאליהו הנביא יגיד לנו מי זה עמלק, או שזה הפך למעין "בן סורר ומורה" שהיא מצווה תיאורטית בלבד מבחינה פרקטית, אך התורה הביאה אותה מסיבות אחרות שילמדו אותנו בעיקר רעיונות רוחניים וכו'...את זה אני כבר לא יודע להגיד לך מה התשובה.
ואצרף קישור לשתי תגובות שכתבתי לגבי השוואה בין מה שהיטלר ימ"ש רצה לעשות, לבין הציווי למחות את עמלק, תסתכלי שם...
עוד הערה קטנה... - נוער וגיל ההתבגרות
.... - נוער וגיל ההתבגרות
יישר כוח על השאלה ושבוע טוב...
!!