אולי אפשר לקבל טיפים מאמהות/דולות/מלוות בחדר לידה
איך אפשר להקל על היולדת בזמן הצירים והלידה?
איזה עיסויים אפשר לעשות, מה להביא וכו'
תודה!
להחזיק את היד, לנחם, להרגיע, לעודד, לשדר אמפטיה.
נראה לי הכי כדאי לעשות תיאום ציפיות לפני כן:
האם ביתך מצפה שתהיי אקטיבית או פסיבית?
אם נראה לך שהזוג הצעיר מקבלים החלטות שגויות בחוסר ניסיונם, להציע את דעתך או שהם מעדיפים לטעות בעצמם ושלא יתערבו להם?
האם הם רוצים להודיע בעצמם על הלידה או שאת יכולה גם להודיע?
האם מתפקידך לזרז עניינים אצל הצוות הרפואי?
אם ביתך מצפה ממך שתעזרי לה עם הנשימות כדאי שתתרגלי בעצמך לפני..
לעשות עם עצמך עבודת הכנה נפשית שיולדת לא ממש שולטת במצבי רוח שלה ולא הכי נימוסית וגם הבעל לא תמיד על הקרקע. זה יכול להתבטא בחוסר סבלנות, חוצפה, ריחוף משמעותי וכו'. לקבל הכל באהבה וסלחנות ולא לנסות להעמיד אותם במקום בחדר לידה.
לתאם מראש האם היא מצפה ממך למשהו אחרי הלידה ומתי את משוחררת. למשל אני ציפיתי מאמא שלי שתהיה לידי כל זמן ההתאוששות תגיש לי משככי כאבים, מים וכד' מיד ביציאה מיולדות היא קילחה אותי עוד לפני העליה לאשפוז וזאת היתה הרגשה מאוד נעימה להיכנס נקייה אבל לא כל אחת תרצה.
להציב לה גבולות מראש לפי כוחך כמה את מוכנה להיות איתה ולעזור אח"כ. אחרי הכל גם את בן אדם וגם לך יש חיים..
אנונימי (3)מנסיון מר מהלידה האחרונה
ההורים שלי הפתיעו אותי והגיעו לח. לידה
למרות שזו לידה חמישית ולא תיכננתי שיהיו איתי
(היה ערב שבת והייתי בביה"ח בעיר אחרת והם לא רצו להישאר במתח כל השבת)
ובצירי בלחץ הם שתיהם פשוט התווכחו בינהם מה יותר טוב לי עכשיו
עד שהגעתי למצב שהייתי צריכה להגיד להם
"הלו אני יולדת פה אפשר לתת לי שקט וריכוז בבקשה"?
(חוויה לא נחמדה שקצת מאפילה על הלידה הכי סבירה שהיתה לי
)
לא נעים..משיח עכשיו!להיות רגישה- מה היא צריכה עכשיו, יתכן שבתחילת הצירים היא תצטרך סוג אחד של יחס,
ובהמשך היא תצטרך יחס שונה.
מסז'ים ועיסויים במקום הכואב- לפי מה שתבקש. -צריך רגישות לשאול האם העוצמה מתאימה.
תחיה דולהלהביא חיתול בד שאפשר להרטיב כדי לקרר ולרענן את הפנים של היולדת,
להביא בקבוק של מיץ תפוחים טבעי ללא סוכר וקשית כדי שיהיה קל לתת לה זריקות מרץ תוך כדי
עיסוי- בד"כ בגב התחתון, לתת קונטרה לציר אבל לשאול מידי פעם אם זה היה נכון לה, אולי בעוצמה אחרת? אולי במקום שונה?
להזכיר לה להתפנות מידי פעם כי שלפוחית מלאה גורמת לצירים להיות כואבים יותר ומקשים על התקדמות התינוק ואם היא עם אפידורל להזכיר לה ולעזור לה לשנות תנוחה מידי פעם.
שיהיה בשעה טובה לשתיכן!!
תחיה דולהלבדוק עם היולדת לפני שמגיעים ללידה מה דעתה על פלאפונים ושיחות עם אנשים אחרים במשך הלידה.
זה יכול ממש לעצבן ולהפריע שבאמצע הלידה כל הזמן מצלצלים לשמוע מה קורה ואיך הולך בדיוק.
לא להיעלב אם היולדת "מוציאה עצבים", לתאם ציפיות עם היולדת אם יש משהו שהיא עצמה תרצה להקלה ולהרגשה טובה ואיזה יחס היא מעדיפה (יש כאלו שרק רוצות שקט).
תחיה דולההשאלה של הפותחת ממש מתאימה לי גם. בעזרת ה' גם אני אמורה ללוות את בתי ללידה,
ואני רוצה לעשות זאת בצורה הכי טובה גם מבחינת הזוגיות שלהם לא לפגוע חלילה ולדעת מתי ומה
תפקידי?!
נתת לי המון בתגובתך!
יתכן ואתן לכן תגובה איך היה מהצד שלי לאחר מעשה אם תרצו...
בנתיים אני אוספת חומר...
רבה אמונתך!יישר כוח
אחרי הלידה אפשר להתקשר ולאחל מזל טוב לסבתא לנכד החדש.
שדווקא אמהות שגם עברו את התהליך
קשה להן לפעמים להיות קשובות לבנות שלהן
דווקא בזמן הכי חשוב להן
אני בלידה השלישית שהיתה בשבת לא הודעתי לאמא שלי
רק שיצאה השבת והיא לקחה את זה קשה
ובלידה הרביעית הודעתי לה שלא תגיע כי היתה מצוקה עוברית
ולא רציתי את הלחץ שלה הספיק לי הלחץ של עצמי
ולא אמרתי לה שיש משהו פשוט אמרתי שאני מסתדרת ולא רוצה שאף אחד יבוא
והיא דווקא הבינה פה יותר
כמובן שאחר כך סיפרנו לה על הבעיה שנוצרה
{ אני חושבת שגם אמא צריכה להיזכר בעצמה יולדת ולחשוב מה היא לא אהבה ואולי לשאול מראש
זה בסדר זה נעים תגידי לי מה לעשות }
אני גם זוכרת שהלכתי ללדת את אחד הילדים היתה אמא שרצה אחרי הבת היולדת שלה עם בננה ומעדן
הבת בצירים והיא רוצה להאכיל אותה שיהיה לה כוח ללדת ....
הכי חשוב לידה קלה בידים מלאות
הרבה בריאות לך לולד ולאמא
איך לא אמרת לה לעוף משם?!
אין לי עצות לאמא... אמא שלי לא באה אתי כי אני מעדיפה שהיא תהיה עם הילדים בינתיים,
אני לוקחת דולה מדהימה וזו חוויה נהדרת.
כיף למי שאמא שלה בענין לתמוך בה, אבל הכל ברגישות ובטקט.
חמות?! בחיים לא נראה לי...
אוף סליחה אני מרגישה שאני לוקחת את אישית
ודוקא אני לא יולדת כפי המקובל בחברה שלי..
אבל גם לגבי כיסוי ראש נניח את חושבת שאם כולן מכסות את ראשן זה בגלל לחץ סביבתי וקשה לקרא לזה בחירה?
את לא חושבת שאנשים משייכים את עצמם לחברה שדוברת את אותה שפת ערכים כמוהם ולכן הן והחברות שלהן רואות אידאל במשפחה הברוכה?
הוא יונק יעיל, ממלא טיטולים יותר ממה שצריך ביממה השניה לחיים, אפילו עלה במשקל מאז הלידה במקום לרדת!
אבל הוא באמת כל היום על השד, וכשלא אז הוא בוכה... ואני עוד לא השלמתי שעות שינה מהלילה של הלידה, והשד שלי רגיש בטירוף (ברוך ה' לא פצוע אבל בקצב הזה זה יגיע גם)
לא רוצה לתת לו תמ"ל (גם אין צורך), מוצץ אומרים רק אחרי שההנקה מבוססת, החלטתי שזה נקרא כבר הנקה מבוססת מספיק אבל הוא פשוט לא מעוניין.
מילא עכשיו בבית חולים, אבל מה אני אעשה מחר כשרני חוזרת לשאר הילדים, הוא ילמד לפתוח פערים בין הנקות מתישהו בקרוב?
(וגם ההנקות כואבות נורא מהתכווצויות של הרחם אז מוסיף לסיוט)
אין לי מה לומר חוצמזה שזה מכווץ את הרחם וזה בריא מאד.
ומזל טוב!!
אולי יש משהו אחר שמציק לו?
נכון לא הגיוני שהוא יהיה רעב עכשיו אחרי 40 דקות הנקה?
מה יכול להיות הפיתרון לבכי הזה?
שכל הזמן ינק, כשהבאתי מטרנה של בית החולים היו רגועים יותר וישנו יותר. (קודם מניקה, ואז מביאה בקבוק מוכן של בית חולים שישלים כמה שצריך, העיקר שאהייה רגועה.
לאט עם הזמן הייתי מפחיתה בקבוקים בבית...
אבל זה קשוחאנונימית בהו"למחר כבר יהיה חלב רגיל אז אולי יפתח פערים.
לבנתיים שמשהו ישגיח עלייך ותניקי בשכיבה איתו וכך תוכלי לישון/לנוח.

אחות אחת יצאה לידי חובה ואמרה שלפי כללי בית החולים היא מחויבת להגיד לי שזה לא בטיחותי אבל גם הוסיבה שהיא בבית מניקה ככה
אז אמרתי לה שלפי כללי הנימוס אני אומרת תודה והמשכתי
קטעים שזה הר הצופים, אני חשבתי ללדת שם גם (עוד לפני ההודעה שכתבתי פה
)...
אני אנצל"ש רגע ואם יש לך כוח אז לכתוב אז אשמח לשמוע איזה יתרונות וחסרונות את רואה שם?
תרגישי בנוח לא לענות, בכל זאת את אחרי לידה. אבל אם יש לך כוח לפרט אז אשמח ממש.
יתרונות- צוות נחמד מאוד גם בלידה וגם באשפוז.
נתנו לי לישון עם התינוק
משתדלים להתחשב בהעדפות שלך בחדרים (כשאין עומס)
חסרונות-
היה פה עומס מטורף כשילדתי, קיבלתי מיטה במסדרון, בהמשך כבר לא היה מיטות במסדרון ושמו יולדות במחלקת נשים כשהתינוק בתינוקיה (הבדל של שלוש קומות!).
אוכל לא כזה טעים.
תחושה של חוסר יעילות במיון יולדות אבל בטח זה קשור לעומס.
לפי התנאים וההעדפות של היולדת, לפי הצוות הספציפי וכו'.
זאת לא לידה ראשונה שלי כאן והלידות היו שונות ממש אבל בכל בית חולים שהוא הן היו שונות...
שלא יכעסו עלייך כי עלי תמיד צעקו...
אם הוא יסכים לקחת מוצץ זה יכול להיות הפתרון
ולביינתים, הרבה כוחות! לא קל
אצלי גם ככה, מהלילה השני בערך לא יורדים ממני לרגע עד שחוזרים הביתה (וישנים בנסיעה הארוכה חח)
ממש קשוח, אם יש אפשרות למלווה שיעזור אז מצוין, ובכל מקרה-זו מן קפיצת גדילה כזו, זה עובר
אצל האחרון שלי אחכ הקפיצות גדילה הבאות לא הורגשו, אולי כי החלב הגיע יפה בגלל היומיים האלו...
בבית יהיה הרבה יותר נוח מן הסתם
בהצלחה וגידול קל ונעים!!
אני מבינה שהוא בן יומיים?
זה היום הקשוח שהם בוכים הרבה. מוכר מאוד.
אצלי בשלב הזה השכבתי לשינה על הבטן ועזר.
ואם לא, אז באמת לתת לי לינוק כמה שצריך. זה יתאזן. הוא רק נולד. הוא צריך להרגיש אותך ולהתרגל לעולם.
ולגבי גודש- אני יודעת שהדעה הרווחת היא נגד, אבל אני ראיתי על עצמי יותר מפעם אחת שכן עוזר לי לשאוב בימים של הגודש. לא מרוקנת את השד, אבל כן שואבת להקלה. זה לא גורם לייצור חלב מוגבר בהמשך. ומאוד עוזר לכאבים.
לק"י
מאתגר.
את לוקחת משככי כאבים? ההתכווצויות בהתחלה זה לפעמים כמו צירים במינון נמוך.
מעיד על שגשוג.
את לא אמורה לטפל בגדולים שלך בשבוע הראשון בכלל.
והכל משתנה כל הזמן עם ניו בורן 
זה ישתפר, מבטיחה לך!
ובינתיים תקפידי ממש למרוח לנסינו מתי שרק אפשר, זה יפחית את הסיכוי לפצעים
לק"י
הבן שלי בכה הרבה אחרי הלידה כי רצה להיות צמוד אלי. הוא היה אמור להיות בפוטו, אז זה היה פחות אפשרי (וגם אני הייתי צריכה קצת לישון).
וגם בקבוק תמ"ל לא גרם לו לישון יותר מידי.... כך שזה לא תמיד עוזר.
(ונתתי לו לא כי חשבתי שזה יעזור).
כדי שייכנס החלב. אצלי כולם היו ככה בלילה השני אחרי הלידה- אני כבר מראש יודעת שזה לילה שאני לא ישנה בו....
וקחי משככי כאבים!!! אחרת זה כאבי תופת!!
ואני לא יודעת ולא מצליחה לקרוא נכון אם לא באמת רוצים לארח אותנו (משפחה גדולה עם פעוטות ובני 18 +-) וכביכול הזמינו אותנו כי לא התראנו כמעט שנה, ובכל זאת...סבא וסבתא והקטנים מתגעגעים.
או שבאמת שמחים בבואנו, ומצפים לבואנו, ומתגעגעים ומכינים בשבילנו את תבשילי השבת בשמחה.
לצערי אפשרות ראשונה נראית יותר, מקווה והלוואי שאני טועה, לא כיף ככה.
(מביאה גם תבשילים, חלות, קינוח) אבל הכל נראה שנו טוב בואו אין ברירה. פעם בשנה נראה אתכם.
מה אני יכולה לעשות שיהיה כיף לארח אותנו? כלומר שיהיה שווה לטרוח בשבילנו? שלא יסתכלו על הקטנים, והבלאגן, אלא על החוויה המשותפת, הכיף, האווירה איתנו.
(מידי פעם אומרת לילדים, תביאו לסבתא חיבוק, תציעו עזרה,(הגדולים תמיד עוזרים, מנקים, יוצאים עם הקטנים אבל עכשיו יהיה גשום, אין לאן לצאת) תקשיבו, תנו לסבתא את הספייס שלה וכו, אבל לא רוצה לומר שוב ושוב כי זה משדר שצריך להתאמץ כדי שיהיה כיף איתנו וירצו לארח אותנו אחת ל...)
השאלה איך עושים את זה טבעי? שסבא וסבתא יהנו בנוכחותנו, ובמוצ"ש יחשבו לעצמם באסה שהם הולכים (חחחח זה לא יקרה לעולם, הלוואי!!)
ממש קשה לבוא בכזו חוויה.
י שאפשרות להמזין אתם כדי שתתראו בכל זאת?
אני מסתכלת על חמותי בבריאות ע ד 120 נשה
מאד אוהבת לארח
וגם אסור להביא כלום
התעייפה בשנה האחרונה ובלתי נמנע ששינוי יקרה בקרוב
)מחכה שייפול לה האסימון האמת כי עד כה הצעותיי נענו בשלילה(
אני גם כזאת כשמארחת, אסור להביא כלום ואני אוהבת לפנק את המתארחים.
הייתי גם רוצה להרגיש ככה פעם.
אולי רק בית מלון ...חחח 
אני בשלב אחר בחיים אבל עוד זוכרת שבקשו לבוא לסבתא שלי בלי להודיע הרבה מראש.
כי אחרת היא היתה מתכוננת ומתישה את עצמה.
זה מאמץ גדול לנסוע משפחתית לארוח קצר אבל אולי לפחות תצאו בטעם של עוד? כמו התקווה שלך בסוף...
זה באמת המון זמן…
כואב לקרוא אותך, מצד שני זה באמת קשה לארח משפחה גדולה. למה לא להפגש לאורך השנה לכמה שעות במקום שבת שלמה? למשל הדלקת נרות משותפת, ארוחה בסוכה, פיקניק בטבע בחול המועד פסח. גם אם גרים רחוק אפשר לנצל חופשים או להפגש באמצע הדרך.
אפשרות נוספת- להזמין אליכם לשבת.
אם אזמין במקום שבת את עצמנו להדלקת נרות, זה לא יעזור עדיין יש ילדים ובלאגן וצריך לבשל.
ואלינו לא יבואו.
רק בקיץ אם כבר, (אצל אף אח לא מתארחים, אנחנו לא חריגים בזה)
להזמין אותם אליכם זה לא אופציה?
גם סבא וסבתא שלי כבר מבוגרים מכדי לארח את הילדים הנשואים ופחות בקטע להתארח מלבד אצל הבת שגרה לידם ויכולים להגיע לסעודה ולחזור לבית.
מבאס בשביל האחים הצעירים של אמא שלי שפחות הרוויחו שנות אירוח🥲
אבל בתכלס זה מה יש והם קופצים אחת לכמה זמן לביקור אמצ"ש או שקופצים אליהם..
בסוף זה עצוב שלא מתראים כל כך הרבה זמן.
ממש מקווה בשבילכם שהם כן מארחים בשמחה, פשוט מעדיפים תדירות רחוקה
תחושה ממש לא נעימה להתארח ככה..
אני חושבת שהכי משמעותי זה שני דברים - עזרה ושקט.
את אומרת שהגדולים כבר עוזרים, וזה המון. הייתי עושה להם שיחה קצרה ומשקפת להם שסבא וסבתא מבוגרים, ואת יודעת שהם תמיד עוזרים אז גם חשוב לך להודות ולהגיד שאת רואה ומעריכה, וגם לחזק אותם להתמיד כי באמת זה לא קל לארח.
אני לא חושבת שזה חייב להיות מבאס עבורם, תלוי באיזה טון הדברים נאמרים.
לגבי הקטנים בעיקר לדאוג שלא יעשו הרבה מדי רעש, שמשחקים יאספו וכו. אפשר גם למנות נגיד "משמרות" של שני מבוגרים כל פעם מביניכם ההורים והילדים הגדולים שידאגו למנן את הרעש, לפתור ריבים, לדאוג לבלגן וכו.
דבר שני יכול להיות שבאמת קשה להם לארח והכל, וזה לא אומר שהם לא אוהבים לארח אתכם. זה פשוט גם קשה, אבל לא בהכרח שזה הטעם היחיד שנשאר להם.
ודבר אחרון אם את מרגישה שזה ארוך להם מדי ובסוף השבת הם מחכים שתלכו - לדאוג לעשות ביקורים קצרים, לא שבתות. בחנוכה לדאוג לשריין יום להגיע אליהם, מדי פעם לקבוע ארוחת ערב מיוחדת או ביום שישי ארוך לנסוע במיוחד לבלות בוקר וללכת. וגם אפשר לבוא מדי פעם בהרכב חלקי, זה מקל משמעותית. אנחנו גם משפחה גדולה, לפעמים היינו מתחלקים נגיד - ילד גדול עם ילד קטן נוסעים לבקר, ואחרי כמה ימים עוד ילד גדול עם קטן. לפעמים ההורים עם הקטנים ובזמן אחר הגדולים באים עצמאית, או פעם אחת הורה אחד רק עם הבנים/רק עם הבנות. בגיל מסויים של סבא וסבתא ובגדלי משפחה מסוימים זה כבר באמת נהיה קשה, וביקורים קצרים מאד מקלים גם על האירוח עצמו, גם על ההכנות, וגם לא הופכים למועקה באמצע הענין.
אם חשוב לכם לבוא בהרכב מלא לשבת, אפשר גם למצוא דירה באזור לישון בה ולבוא רק לארוחות, ככה שיש להם גם מרחב פרטי בין לבין
סבא וסבתא זה הכי קרוב שיש אחרי הורים ואחים. אין שום סיבה להפגש רק פעם בשנה.
תרגישי בנוח, אתם לא איזה אורחים שהגיעו מהרחוב, זה סבא וסבתא ונכדים. ועוד הבאת איתך חצי מהשבת.
אם עושים לך פרצופים שאין כח בלאגן, זה עניין שלה עם עצמה. זה הנכדים שלה, זה הילד/ה שלה, זה מי שהיא הביאה לעולם. אל תנסי לרצות יותר מידי, זה מעייף ומביא לתסכול וכעס עליה. תביני שזה הסבתא וזה הנכדים ובחירה שלה בלבד אם להנות מהם או לסבול מהם ואם היא בחרה בסבל זה עניין שלה ובעיה שלה.
הם גם שמחים מאוד לארח אתכם ולפגוש אתכם, וזה גם קשה להם. וזה לא סותר.
נגיד - לארגן בר מצווה לילד שלך זה כיף או קשה? ברור שזה קשה ומטריח, אבל זה גם משמח ומספק כי יש פה אירוע מרגש שאנחנו רוצים לחגוג אותו בצורה הראויה.
אז גם אירוח יכול להיות כך.
יכולה לומר לך על חמותי שכבר מזמן לא אירחה אותנו בשבת כי זה באמת כבר יותר מדי (היא קרובה לגיל 80), אבל היא כן מארחת אותנו לפעמים באמצע שבוע וטורחת המון לפני והרבה אחרי (והיא לא מרשה לנו לעשות כלום, בקושי שנאמר תודה היא מוכנה), וברור לנו שזה מתיש אותה מאוד (ולכן לא נעשה את זה הרבה, אלא נזמין אותם אלינו לזמנים קצרים), אבל היא גם נהנית מזה מאוד ומוכנה "להקריב" בשביל השמחה שלה לראות אותנו.
גם ההורים שלי - בשנים האחרונות כמעט לא הגענו אליהם בהרכב מלא לשבת (אף שהם צעירים יותר), ובכל זאת בשבת הקודמת הם אירחו את כל הילדים שלנו כדי שנוכל לצאת לנופש.
זה היה להם קל? לא כל כך... (הם הודו בזה במנות קצובות🤭) אבל בנוסף לזה שאחותי הקטנה והבת הבכורה שלנו התגייסו לגמרי לעזרה - הם פשוט החליטו לעשות את המאמץ כדי לעזור לנו וכדי ליהנות מהנכדים כמה שאפשר.
אני מתפללת שגם אנחנו נהיה מסוגלים לנהוג כמו ההורים שלנו, אף שאני יודעת שזה יהיה קשה.
כי באמת, עם כל הקושי, חשוב לנו לשמור על המשפחה שלנו וליהנות בחברתה...
אז לא כתבתי לך עצות פרקטיות, אבל אולי רק קצת שינוי בחשיבה...❤️
ההחלטה אם להזמין או לא היא שלהם
ואם הזמינו- אז אתם רצויים
וכן. את יכולה להקל ככל יכולתך
אבל אם הם לא נהנים מנכחותכם- זה לא בשליטתך
אני כן יכולה להגידהשמגיעהגיל שהכל קשה
קשה לארח
קשה להתארח
ובאופן כללי קשה להנות
זה גיל שמספיק לבוא אחהצ לשעה
לתת חיבוק, נשיקה
וללכת
(קודם לזה השלב של לבוא עם מגש פיצה לא. ערב ולהשאיר מסודר כשיוצאים... אבל כאמור- מגיעהשלב שגם זה לא)
ולכל הנל לא יעזור אם מדובר באופי "פולני"
שמותר שיהיה להם קשה
זה באמת קשה לארח,
קשה זה לא רע.
עדיף לעבוד קשה ולהרוויח מפגש וקשר
מאשר לנוח ולא להפגש.
כל עוד הם מציעים - זה טוב
גם בשבילם!
תשאירי להם את האחריות למנן את זה בשביל עצמם.
להתארח שבת שלמה
וגם אם מתארחים זה לא צריך להיות מושלם
אנחנו כבר הרבה שנים לא מתארחים שבתות
באים לביקור קצר בחופשות ומתראים באירועים
פגישות קצרות ולעניין
וגם הן לא הנאה צרופה
זה באמת מאכזב. אין לי טיפים מעשיים. אני כן חושבת שכדאי לשים על השולחן את החלום - שיהיה כיף לארח אתכם, שיתגעגעו וירצו שתבואו כל הזמן.
וליד לשים את המציאות - ב"ה משפחה גדולה ומלאת שמחת חיים. שקשה לארח אותה.
ולהתאבל קצת על החלום ושברו, ולקבל את המציאות בהכרה והבנה שזה מה שהשם נתן לנו וזה הכי טוב לנו.
1. להביא מעילים וביגוד חם ולצאת לטיול משפחתי בשבת בצהריים אחרי הארוחה או לפניה... יתן להם ולכם ספייס ואפשרות להתאוורר
2. תיאום ציפיות לפני הילדים
כמה שיותר תדברי איתי מראש ייקל עלייך בזמן הביקור..
3. לשחרר קצת..
בסוף יש מה שביכולתך להשפיע ויש מה שלא
ובכל מקרה אי אפשר להיות מלאכים,
אז תעשי מה שביכולתך והשאר קצת לשחרר
אם תהיי בסבל ועל קוצים כל השבת זה גם מאודדדד מתיש נפשית, מאוד, וגם יוצר תוצאה הפוכה- יקשה עלייך לנהל את זה ולהעביר את השבת במקסימום רוגע וטוב...
4. תביאי לך פינוקים
זה סיטואציה מורכבת ותביאי לך מתדלקים שונים לזמנים שונים
אגב אפשר להביא גם מתדלקים לילדים ומתחלקים לסבא וסבתא/דודים..
אם זה פעם בשנה אז זה הוצאה חדפ והייתי משחררת ומוציאה סכום משמעותי העיקר לעשות מה שביכולתך כדי שיעבור בטוב...
ודבר אחרון- חיבוק גדול ובהצלחה!!!!
ככה יש את החוויה של שבת אצל סבא וסבתא
אבל הרבה יותר קל ועם צומי יותר ממוקד.
וגם אם יש לכם הזדמנות של שבת יותר מצומצמת, ש2-3 מהגדולים לא איתכם בשבת, אולי זה גם פחות כבד.
וגם, מצטרפת שמפגשים באמצע השבוע יכולים להיות מאוד משמעותיים.
חיבוק 🤍
זוכרת ששאלת על זה באה"ה
וצריך להעריך את המאמץ שהם מארחים בשביל הקשד, ולא לנסות שזה יבוא "טבעי"
יש גיל שכל מה שעושים בו זה לקטר..
זוכרת את סבתא שלי יושבת עם השכנות המבוגרות מתחת לבניין
וכל השיחה שלהם זה רק קיטורים על כל העולם..
אני חושבת שבמוצש הם מתבאסים שאתם הולכים מבחינת הקשר, ושמחים שטכנית יוקל להם, החיים מורכבים וזה בסדר.
להיות איתה❤️
האם זו תחושה שמוכרת לך בחיים? שלא באמת רוצים אותך אלא כדי לצאת ידי חובה/שהנוכחות שלך מעיקה או לא רצויה?
הרבה פעמים זה יושב על מקום כזה, ויש בזה גם נבואה שמגשימה את עצמה.
תחבקי את עצמך על ההרגשה הכואבת הזו.
ותתפללי שתרגישו את וילדייך אהובים רצויים ומקובלים❤️
תודה לכן, סליחה שלא הגבתי לכל אחת אישית
כתבתן דברים מעניינים ומעלים מחשבה
רק אומר שהסבא והסבתא לא כאלה זקנים...אחרת היינו יותר מבינים כנראה
ואין אפשרות אמצע שבוע וכדומה שהרבה מהממות פה הציעו, לא אפרט.
לקחתי לתשומת ליבי מה שמישהי כתבה שעם הגיל פחות מתלהבים, פחות מתרגשים. כנראה זו גם הנקודה, פחות מתרגשים ומתגעגעים בבואנו...
ואני מרגישה רצויה במקומות אחרים... שאלו פה.
תודה לכולן.
אנחנו נהנה בשבת מאוד, מה האחרים? לא יודעת.
יש יום אחד בשבוע , אחד !! שאני עובדת מחוץ לבית והוא עם הילדים, אני ארבעה ימים עובדת מהבית ועוד יום אחד נוסעת למקום ממש רחוק לעבודה שלי .
תמיד יום לפני הנסיעה אני מאפסת את הבית קומפלט (בכללי אני זו שאחראית על תחזוקת הבית מתי שיש לי הפסקה בעבודה וכו זה כביסות כלים ארגון , לפעמים הכנת אוכל, מצעים וכו).
אתמול חזרתי אחרי יום עבודה ארוך פלוס קניות שעשיתי כבר לשבת, באתי לבית חורבה- אוכל שהכין לילדים על השיש , סירים על הפינת אוכל וכלים, רצפה לא נקייה אחרי שאכלו, סל כביסה מפוצץ וכו. עכשיו לא משנה שזה בדיוק חצי שעה להרים את הלכלוך , ועוד ביקשתי ממנו כשהייתי בדרך חזור שלפני שהוא מרדים אותם שיארגן קצת כי אני ממש עייפה ולא באלי מחר להתחיל את הבוקר באיפוס מאסיבי של כלים מסריחים וכו (אציין שעוד שבוע וחצי בע"ה מתחילה תשיעי וגם ככה מנסה לסחוב את עבודות הבית סלש הקריירה סלש היחס לילדים).
בקיצור לא עשה באתי ראיתי אותו ישן עם הילדים ואז הוא התעורר להביא את הקניות מהרכב ולא היה באלי להחליף איתו מילה פשוט השתבללתי ונכנסתי לישון, גם ככה הייתי על 4.5 שעות שינה מלילה קודם כי הילדים התעוררו לנו זוועה משיעולים וצמא וכו .
ועוד לבוא לבית כזה אחרי שהשארתי קו אפס פשוט ריסק אותי , לפני יומיים הוא יצא עם חברים לבילוי ישר אחרי העבודה ואני הייתי לבד עם הילדים כולל איסוף מהגנים וגם חברה שבאה לבן שלי , ותקתקתי את כל הבית הוא חזר לבית מדוגם וילדים ישנים ואוכל שהיה במקרר , אז כאילו בסדר אתה גבר ולא מפריע לך כמוני הניקיון אבל אתה לא רואה שאני משתדלת כל יום להחזיק פה שיהיה לנו נעים? קל וחומר כשביקשתי ממך בחזור לעשות את הארגון הזה לפני שאתה מרדים את הילדים (זה לא שהוא ישב איתם שעות עכשיו כן? תקע להם סרט ופשוט כנראה נח לו , שזה בסדר אבל כאילו נחת אז תתן יד יש פה מישהי שעבדה ברצף מהבוקר והלכה אח"כ לקניות פלוס מלא שעות נהיגה ).
ואני עצבנית גם הבכור שלי משתעל והוא הרדים את הילדים במיטה שלנו, שזה גם מעצבן אותי הלך לישון בחדר שלהם כמו רווק ואני כל שנייה קמה מהשיעול של הילדים, אני יודעת שהוא לא התכוון וסתם היה לו נוח להרדים אותם פה כי המיטה גדולה יותר אבל ביקשתי !!!! כשבאתי , שתעביר אותם לחדר שלהם.
אוף וכל השבוע בקושי הספקנו להחליף מילה וממש רציתי אתמול שיהיה לנו ערב כיפי והכנתי את עצמי לפניות נפשית אליו למרות שחזרתי גמורה אבל המראה של הבית שבר אותי, ועכשיו עוד הוא נעלב כי במקום להעריך שהיה עם הילדים לבד אני מתלוננת על הבלאגן, אבל מי מעריך את זה שאני ארבעה ימים זאת שמפזרת ואוספת ומתחזקת כשהוא בא ב18 בערב מהעבודה ??? ואני גם עובדת במשרה מלאה ועוד בהייטק אז מלא פעמים משלימה בערב חורים שנוצרים לי כתוצאה מזה שאני זאת שיותר זמינה לאסוף
את
הילדים וכו .
אני בשוק כמה בעלך דומה לבעלי(לטוב ולמוטב...כולל הבישולים ...)
תדעי לך שאצל בעלי אני יודעת שזה יושב בעיקר על הפרעת קשב וריכוז.
חדשה, מנסה לתת את כל כולי,
הביה"ס שונה מהסגנון שלי אבל באתי בראש ללמוד ולהצליח,
הביאו לי כיתה אחת סופר קשה, הבנות בה בכיתה ט-י יוצאות בלי לשאול, לא שמות עלי,
כל שיעור אני מלמדת איזה 5 בנות השאר בחוץ..
שלחתי הודעות להורים, עדכנתי מחנכת..
המחנכת בכללי לא כל כך התחברה אליי ולא עזרה לי עם הכיתה.. מה ש"דפק" אותי..
שאר הכיתות עברתי תהליכים מדהימים וטוב לי.. אוהבות את הבנות ומרגישה הדדיות..
אממה.. היום כמו עוד יום שבו בכיתות ט-י הבנות לא שמות עלי ויוצאות מהשיעור מול העיניים שלי,
אני פונה למנהלת.. ורוצה לציין שמרגישה שהיחס שלה השתנה אלי.. וששאלתי אותה היא אמרה שהכל בסדר ואין כלום..
ובפועל מהשפת גוף שלה והיחס היא לא מתייחסת אלי וקרירה אלי ובקושי מדברת איתי.. עם אחרות כן..
וכשאני מנסה לדבר עם המנהלת שאלתי אותה כבדרך אגב- "את מרוצה ממני? לא בקטע של אישור.. להבין"..
והיא אמרה: "עברת תהליך מהמקום הקודם שלימדת בו לביה"ס כאן.." "אגב- סיכמנו מתחילת שנה שאת מחליפה תקנים של מורות,
אין לך משרה משלך, את על תקן מילוי מקום ושנה הבאה כנראה לא יהיה לי שעות בשבילך"..
אני בהלם.. מחווירה...
אמרתי לה- "מה, שום שעה?"
אמרה:- "יש פה מורות ותיקות זה השעות שלהן, אין לי שעות.."
אמרתי לה-"מה, אז כל המורים החדשים, בגלל שאין להם קביעות נדפקים"
לא היה לה מה לומר..
אמרתי לה בקריצה: "אתם מפסידים אותי.."
אמרה חצי בהתכווצות- "חד משמעית" (נראה שזה היה באוטומט וממקום מתגונן)
כי אחרי שאמרה את זה, לא אמרה לי כמה אני מקסימה ותודה רבה,
השיחה הסתיימה באי נעימות ובהרגשה ממש ממש לא נעימה.
עם המידע הזה הלכתי.
היא לא סגרה את זה בטוב ובאהבה.
ויש לה אופי כזה ומולי היא התהפכה.
אני חייבת להישאר שם עד סוף שנה כי אני מחליפה מורה שממלאת מקום..
מה אני עושה?
אני כ"כ משקיעה ומתאמצת ואולי בגלל הורים (היה אסיפת הורים לא מזמן) זה השתנה לחלוטין.
פשוט כואב
מנהלת שלא מספיק חכמה לשמר את המורים שלה עד סוף שנה- את לא חייבת לה כלום
יש חוק
ועם הודעה מוקדמת- את יכולה להתפטר
אם זה חכם? לא יודעת להגיד
בטוח שלא אם אין לך אלטרנטיבה ביד
לגבי הכיתה הבעיתית
מה את מצפה שיעשו? יש מורות שכן מצליחות להחזיק את הכיתה הזאת?
בכנות?
בהינתן זה שהכיתה הזאת היא עובדה קיימת
אני מבינה את המנהלת שמחפשת מורה שכן מצליחה להתמודד איתן
וכן מורה שיש לה כימיה עם המחנכת
זה לא סותר את העובדה שכנראה ישדם תהליך עומק שצריך לעבור
ובשבילך הייתי מנסה לתפוס מורה שכן מצליחה ולשאוב ממנה טיפים
והיא מתחמקת ממני..
ובאמת שניסיתי להבין אם הכל בסדר, אם יש מה לשפר,
שהרגשתי שמשהו השתנה..
ופתאום הפצצה הזאת..
תמיד ב3 שנים הראשונות אין קהיעות ומודיעים באופן רשמי שאין שעות.
מעבר לזה- ממש לא יפה שלה!
אבל עכשיו יש לך עבודה פנימית מול עצמך ומול הקב"ה.
תדמייני כמה הוא מחמיא לך, מפרגן לך, רואה את השקעתך
לא יודעת מה לעשות.. מרגישה זילזול עמוק....אנונימית בהו"לבד"כ מנהלים עדיין לא יודעים מה יהיו השיבוצים בשנה הבאה, והיא צודקת שיש לה מחוייבות (חוקית וטכנית) למורות עם הקביעות,
לי נשמע שהיא רצתה להכין את הקרקע שלא תצפי. אולי הבינה מהשאלה שלך שלשם את חותרת, אז היא מיהרה לומר שאין לה מחויבות אליך.
לדעתי בשלב הנוכחי של השנה היא אפילו לא שאלה את המורים הקבועים מה הם מתכננים לשנה הבאה. רק אחרי שהיא תתחיל שיבוצים היא תראה אם נשארו לה תקנים פנויים בשבילך. הרבה פעמים מורים מבוגרים רוצים להוריד קצת שעות, ואז השעות האלו מתפנות למורים חדשים.
אפשר לסיים שיחה בטוב..
יש אנשים שפחות יש להם את זה ביחסי אנוש ובפרגון.
יכול גם להיות שהיא נלחצה מהשאלה ומהכיוון שאליו השיחה זרמה.
זה לא אומר שלא יהיו שעות להביא לך, אבל לא הייתי נשארת במקום שזה היחס של המנהלת
ואם כן הייתי באה לה בטוב היא היתה מוצאת את הדרך להשאיר אותי
ןהיא מצפה שתסתדרי עם ט' י'.
ואז מה?
בעולם העבודה יש אנשים שלא תבואי להם בטוב, והם לא כ''כ יטרחו להסתיר את זה.
בד''כ אומר על מידות לא מתוקנות שלהם. ולא על משהו שאת עשית.
אפשר לעזוב או לזכור שהיא חלק אחד מ פאזל ויש דברים/ אנשים אחרים טובים
אולי הדרך שזה נאמר לא הייתה נעימה אבל נשמע שתפסת אותה לא מוכנה באיזה שיחת מסדרון.

ממש עצוב שזו החוויה של מורה חדשה
אחר כך מתפלאים שאין מורים
ממליצה לך לחפש מקום אחר שבו באמת זקוקים למורים ובאים לקראתם כדי לשמר אותם. אני עברתי לעבוד בפריפריה וההבדל ביחס הוא שמים וארץ
חיבוקים
אם את מלמדת בבית ספר דתי ובאזור שיש בו יחסית הרבה מורים (למרות שגם במקומות כאלו כבר מתחיל להיות חוסר..) אז כן יכול להיות שאין מספיק שעות באמת לשנה הבאה. כמו שכתבו לך היא מחויבת קודם למורות הותיקות והיא לא תרצה להתחייב עד שהיא באמת ממלאת את מכסת השעות שלהן .. זה נשמע שזה מבאס אותך וזה הגיוני מאוד כי כבר נכנסת למקום וזה מבאס להתחיל מחדש
אבל אני הייתי ממליצה לך ללכת למקום שמעריך ולא נותן לך הרגשה שעושים לך טובה .. אני מצאתי את זה בבית ספר לא דתי אחרי חוויות שליליות בבתי ספר לא דתיים ואני מרוצה.
בהתחלה גם מקבלים מכתב פיטורים בסוף השנה. שלא תופתעי פשוט.
היא לא התכוונה שאין מצב שתמשיכי כי היא בעצמה עדין לא יודעת
היא התכוונה להזכיא לך שבגלח שאין קביעות היא לא חייבת לך כלופ ושלא תבני על זה.
בעז"ה את תצליחי והיא תשאיר אותך. וחיבוק עח החוויה הלא נעימב
הביאו לך כיתה רשה, אני חושבת שזה אתגר די מצוי בהוראה
במיוחד שיש מורות אחרות כן מסתדרות.
אם לא מדובר באתגר קיצוני יותא דופן,
אפשר להסתכל על הסיטואציה כניסוי מעבדה.
את יכולה להחליט שאת נענית לאתגר בשתי ידיים ולוקחת אחריות מלאה לנסות ליצור שינוי עד סוף שנה.
את יכולה לחפש מורה מנטורית מוכשרת מאוד למפגשים שבועיים בתשלום (כמו שיעור פרטי לכל דבר)
ואולי גם לשלב התייעצות עם בינה מלאכותית (כמובן תוך שמישהו מנוסה עושה ריביו על התשובה)
אולי אפשר להכניס את המנטורית לצפות בך בשיעור.
אני חושבת שאת ה"לא" כמעט יש לך, אבל יש לך גם הזדמנות של יותר מחצי שנה לקחת את האתגר הזה בשתי ידיים ולנסות לפצח אותו.
אם תצליחי זה ישפיע בשני מישורים:
1. בדימוי העצמי שלך, את תהיי בטוחה ביכולת שלך לפצח אתגרים ולהתמודד עם סוגיות מורכבות
2. זה ישפיע על מה שחושבים עלייך המנהלת והמורות האחרות. דווקא בגלל שאת כרגע במצב של אנדרדוג, יש לך הזדמנות לתת בראש ולהפתיע את כולם בסיבוב.
זה ימצב אותך גם בעיני אחרים כמו מישהי שהצליחה לפרוץ קדימה ויעזור לך להתקדם בעתיד.
אם תנסי ולא תצליחי זה גם יעזור לך בשני מישורים:
1. מול עצמך לחשוב מה האופק התעסוקתי שמתאים לך
2. מול האחרים שיבינו שאת לא פראיירית וגם כשהכל נראה אבוד את לא מתייאשת, ולכן גם במצב של תוצאת נכשל, זה עדיין מעיד על האופי וגידה כלפי אתגרים. אז אולי מול אתגרים שיותר מתאימים לך, ימליצו עלייך בכל זאת.
אני לא יודעת אם הכלים שציינתי רלוונטים כי אני לא באה מתחום ההוראה. אבל פחות משנה מה הכלים הפרקטיים שתבחרי לשים עליהם את הזיטונים שלך, יותר חשוב מה הגישה שאת באה איתה אחרי חנוכה בע"ה.
ועוד מילה, מקווה שמותר לי למרות שאני לא מהתחום, לדעתי כלים של תקשורת מקרבת יכולים לסייע לך לחשוב איך לרתום את הבנות ואיך ליצור שיתוף פעולה.
מחנכת וטלפונים להורים אני לא חושבת שזה מה שיגרום לבנות לשנות את ההתנהגות שלהם.
בטח לא כשיש כאן מרכיב חזק של לחץ חברתי.
צריך להבין את המניע שלהם ולהתאים את התגובה למה שיעורר בהם מוטיבציה.
את דרך החשיבה הזו לומדים בתקשורת מקרבת, לומדים לדייק את תהליך התקשורת וככה לומדים לדייק את התגובות, מה שמביא לשיתוף פעולה.
(לומדים את זה גם במשא ומתן, בעצם בכל דינמיקת תקשורת אם רוצים להשפיע על הצד השני, תקשורת מקרבת ממש יעילה לזה)
אם תרצי אני יכולה לנסות לנתח את הסיטואציה שכתבת בכלים של תקשורת מקרבת עם צאט gpt
כדי להדגים מעט את הגישה.
אני גם לא בתחום ההוראה, אבל לבעלי יש התמודדות קצת דומה.
מלמד בישיבה תיכונית בשעות אחהצ, מקצוע בלי בגרות. התלמידים לא נכנסים אליו לשיעור. מה הסיבה? לכאורה כי אין אכיפה וענישה, לא ישפיע עליהם לעתיד, יש מגרש כדורסל בחוץ וסמארטפון מוחבא בחדר, ושעות אחהצ קשות ללמידה.
את חושבת שתקשורת מקרבת יכולה איכשהו לעזור פה? ממש לא הצלחנו לחשוב על שיטה שיכולה לגרום להם להגיע. (ברמה שיש חבר'ה שהוא לא מכיר, זה לא שבדקו וראו שמשעמם או משהו).
הוא קיבל שמינית אז הם עושים מה שבא להם.
בכל שכבה אין נוכחות מלאה
אני זוכרת היום איך התנהגתי בשיעורים בשעות הצהריים המאוחרות בגילאי תיכון.
וואלה, מסמיקה מבושה.
וזה לאו דווקא מורות משעממות.
היתה מורה אחת שנלחמה בזה בגדול, בחוסר בושה עם ממתקים וענינים ואמצעי המחשה אז היינו בפנים. להגיד שהיינו בענינים? פחות.
שאר המורות העדיפו שנשאר בחוץ ולא יצטרכו להאבק בנו בקולן
התשובה נמצאת אצל השואל, צורת השאלה משפיעה על צורת החשיבה ומכאן גם לפתרון.
לפעמים אין פתרון כי השאלה לא נכונה, וזו גם תשובה.
למשל אני רוצה לגרום לשכן שלי להביא לי 100 שקל, אני שואלת את עצמי איך אני גורמת לו לשלם לי 100 שקל, מגיעה למסקנה ששום דבר לא יניע אותו ללם לי 100 שקל, וזו גם תשובה להבין שהוא לא ישלם לי את זה מאשר להמשיך לנסות שוב וושב בדרכים ששמיחא לא מקדמות.
בהקשר של השאלה שלך אולי באמת אין סיבה שילדים לא יכנסו לשיעור שאין בו שום תועלת עבורם, וזה גם בסדר להבין שזה לא יקרה.
אז לכן בכל מקרה שווה לנסות.
להלן **תוכנית פעולה למורה בכיתה י"ב**, המבוססת על **גישת תקשורת מקרבת (NVC)**, המותאמת למצב שבו *אין בגרות במקצוע ואין אכיפת נוכחות*, והתלמידים פשוט אינם נכנסים לשיעור.
התוכנית כתובה בנוסח רגוע, ממוקד ובהיר – ומתאימה לשימוש כמסמך עבודה למורה.
---
# 📘 תוכנית פעולה למורה: חיזוק נוכחות והשתתפות בשיעורים
### על בסיס גישת תקשורת מקרבת (NVC)
---
## 1. שלב א: איסוף נתונים והבנת המציאות
מטרת השלב היא להבין *מה באמת קורה*, לפני שמנסים לשנות.
### 1.1 תצפית נקייה (Observation)
* לזהות *מתי* ניכרת היעדרות משמעותית (תחילת יום? סוף יום? ימים מסוימים?).
* לשים לב אילו תלמידים מגיעים באופן חלקי ואילו כמעט לא.
* לשים לב האם מי שנכנס נראה מחובר או אדיש.
* להימנע מפרשנות. רק תיאור:
* “בשבועיים האחרונים נכנסו בין 3 ל-6 תלמידים משכבת י"ב מתוך 28”.
### 1.2 בדיקה לא שיפוטית מול התלמידים
במפגש קצר, אישי או קבוצתי (לא מוכרח להיות פרונטלי):
* לשאול בשקט, ללא ביקורת:
* “אני שם לב שרבים לא נכנסים לשיעור. חשוב לי להבין מה קורה. מה הצורך שלכם שלא מקבל מענה כרגע?”
* לא להתגונן, לא להאשים. רק להבין.
---
## 2. שלב ב: זיהוי רגשות וצרכים – שלך ושל התלמידים
המטרה: ליצור שפה משותפת שמבוססת על אנושיות ולא על כוח.
### 2.1 זיהוי הרגשות שלך (Feeling)
* “אני מרגיש תסכול ועצבות כשהכיתה ריקה.”
* “אני מרגיש חוסר בהירות ביחס למה כן חשוב לכם כעת.”
### 2.2 זיהוי הצרכים שלך (Needs)
* צורך בקשר ושיתוף פעולה.
* צורך במשמעות – שהשיעור ייחווה כמועיל.
* צורך בכבוד הדדי.
* צורך ביציבות מסוימת בעבודה.
### 2.3 איתור צרכי התלמידים
בדרך כלל בכיתה י"ב ללא בגרות:
* צורך במשמעות (“למה לי לבוא?”).
* צורך בחופש ובחירה.
* צורך במנוחה ובהפחתת עומס.
* צורך בקשר חברתי.
* צורך בתוכן שמדבר לעולמם.
לאחר שמכירים בצרכים – קל יותר לבנות פתרונות משותפים.
---
## 3. שלב ג: יצירת דיאלוג מחודש עם הכיתה
המטרה: לבנות מחדש הסכמה פנימית ולא כפויה.
### 3.1 פתיחת שיחה כיתתית בסגנון תקשורת מקרבת
דוגמה לפתיחה:
> “אני שם לב שבשבועות האחרונים רובכם לא נכנסים לשיעור. אני מרגיש תסכול וחוסר בהירות, כי חשוב לי שהשיעורים שלנו יהיו משמעותיים ומחוברים למה שאתם צריכים בכיתה י"ב. אני מאוד רוצה להבין מה יאפשר לכם להגיע ולקבל ערך מהשיעור. תוכלו לשתף אותי?”
### 3.2 הקשבה אמפתית
* להחזיר במילים את מה שהם אומרים:
* “אתם רוצים שיעור קצר יותר”
* “חשוב לכם שהחומר יהיה יותר מעשי”
* “אתם מרגישים עומס בשעות הבוקר”
* לא לבטל שום דבר, גם אם לא מקבלים אותו כרגע.
---
## 4. שלב ד: בניית חוזה כיתתי משותף
מכיוון שאין כפייה – חייבת להיות *בחירה*.
### 4.1 הגדרת מטרת השיעורים מחדש
* להסביר מה הערך של הקורס לחיים האמיתיים (מיומנויות, חשיבה, הכנה לבגרויות אחרות, מיומנויות למאה ה-21, פרויקטים).
* לבקש מהתלמידים להגדיר גם מה הם רוצים.
### 4.2 יצירת הסכמה על מבנה השיעור
למשל:
* שיעורים קצרים יותר.
* יותר למידה עצמאית/פרויקטים.
* אפשרות לבחור נושא מתוך רשימה.
* תפקידים לתלמידים.
* שיעור פעם בשבוע שמוקדש ל“מיני־סדנה שאחד מהם בוחר”.
### 4.3 ניסוח הסכמה פשוטה
מסמך קצר:
* “המורה מתחייב ל… (רלוונטיות, קיצור, בחירה)”
* “התלמידים מתחייבים ל… (נוכחות בכדי שהשיעור יתקיים, השתתפות בפרויקט, תגובה בסקרים וכו’)”
חשוב שהחוזה יהיה בחירה ולא דרישה.
---
## 5. שלב ה: שינוי פדגוגי בהתאם לצרכים
החלק המעשי בתוכנית.
### 5.1 הגברת רלוונטיות
* לשלב דוגמאות מחיי היומיום.
* לפתוח כל שיעור בשאלה: “איך זה קשור אליי?”
* ליצור פרויקט גמר מגניב שמעניין אותם.
### 5.2 מתן בחירה
* נושא לעבודה אישית או קבוצתית.
* אופן ההגשה: וידאו, מצגת, פרויקט יצירתי.
* לאפשר תנועה – חלק מהשיעור בשולחנות עבודה.
### 5.3 בניית שגרה כיתתית חיובית
* 3 דקות פתיחה של “מה חדש?”
* מחוות קטנות שמחברות: מוזיקה בכניסה, משפט השראה, הומור.
---
## 6. שלב ו: מעקב, התאמה ותקשורת רציפה
### 6.1 בדיקה אחרי שבועיים
* “האם המבנה החדש עוזר לכם?”
* “מה לשמר ומה לשנות?”
### 6.2 שיחות אישיות עם תלמידים שלא מגיעים
ב-NVC:
> “שמת לב שלא היית בשלושת השבועות האחרונים. אני דואג כי חשוב לי שתפיק ערך מהקורס. יש משהו שיעזור לך להרגיש יותר שמתאים לך לבוא?”
### 6.3 שמירה על יחס לא שיפוטי
המפתח: עקביות ועדינות, בלי כעס.
---
## 7. שלב ז: פעולות העוטפות את התהליך
* שיתוף ההנהלה בתהליך בלבד לצורך תמיכה, לא כדי לכפות על התלמידים.
* גיוס “מנהיגות כיתה” לשיתוף פעולה.
* שימוש בכלים דיגיטליים להנעת נוכחות: סקרים, בחירת נושא לשיעור הבא, אתגר שבועי.
---
# ✨ סיכום: מה העיקר בגישת תקשורת מקרבת?
* ציון *תצפית* ללא פרשנות.
* זיהוי רגשות וצרכים שלך.
* הכרה בצרכים של התלמידים.
* בקשה ולא דרישה: בניית פתרון יחד.
* שמירה על כבוד, בחירה
כי זה מה שלדעתי כי עוזר לדייק:
להלן **הרחבה מעמיקה וברורה** על *זיהוי הצרכים של התלמידים* בגישת תקשורת מקרבת, מותאמת במיוחד לכיתה י"ב שבה אין בגרות במקצוע ואין אכיפת נוכחות.
ההסבר בנוי כך שיוכל לשמש כלי עבודה למורה המבקש להבין מה מניע את התלמידים, וכיצד לתרגם זאת לפעולות בשטח.
---
# 🎯 זיהוי הצרכים של התלמידים – הרחבה על פי גישת תקשורת מקרבת
ב-NVC הנחת היסוד היא: **כל התנהגות של תלמיד (כולל היעדרות משיעור) נובעת מצורך שלא מקבל מענה.**
אין התנהגות “עצלנית”, “מזלזלת” או “מחפפת” – יש צורך שמבקש מקום.
בכיתה י"ב, שבה עומס קיומי, רגשי ואקדמי מצטרף להעדר חובה להגיע, הצרכים הללו מחוזקים פי כמה.
להלן פירוט של הצרכים המרכזיים, הסימנים שלהם בשטח, ואיך לזהות אותם בצורה אמפתית.
---
## 1. צורך במשמעות (Relevance / Meaning)
### מה תלמיד עשוי לחוות?
* “למה אני צריך את זה? זה לא בגרות, אין לזה משקל”.
* רצון להשקיע רק במה שיוצר תועלת ברורה.
* זרות לתוכן שלא מדבר בשפה שלהם.
### איך מזהים את זה?
* משפטים כמו: “אין לי כוח לשיעור הזה”, “זה לא מקדם אותי לשום מקום”.
* תלמידים מגיעים רק בשיעורים של מקצועות בגרות.
### מה הצורך מתחת?
* צורך בחוויה של ערך: שהזמן שלהם לא מבוזבז.
* צורך להבין את *המשמעות* של השיעור לעתיד (צבא, עבודה, חיים).
---
## 2. צורך בחופש ובחירה (Autonomy)
במערכת שבה אין אכיפה – הבחירה של התלמיד הופכת מרכזית.
### מה תלמיד עשוי לחוות?
* “זה הזמן היחיד ביום שבו יש לי קצת חופש”.
* “סוף סוף משהו שלא חייבים”.
### איך מזהים את זה?
* היעדרות שמגיעה מהתנגשות עם רצונות אחרים (מנוחה, חברים, שיעורי בית).
* אמירות כמו “זה שיעור בחירה מבחינתי”.
### מה הצורך מתחת?
* עצמאות.
* תחושת שליטה על לוח הזמנים.
* צורך להיות שותף ולא “נגרר”.
---
## 3. צורך בהפחתת עומס (Ease / Rest)
כיתה י"ב היא שנה עמוסה רגשית, לימודית ופיזית.
### מה תלמיד עשוי לחוות?
* עייפות כרונית.
* חוסר כוח, חוסר מוטיבציה.
* עומס של עבודות ובגרויות.
### איך מזהים את זה?
* תלמידים יושבים בשיעור אחר וחורשים, וכשמגיע תורך – לא נכנסים.
* משפטים כמו: “אני צריך להשלים דברים אחרים”, “אין לי זמן לנשום”.
### מה הצורך מתחת?
* מנוחה.
* סדר עדיפויות ברור.
* תמיכה בהתמודדות עם עומס.
---
## 4. צורך בקשר ובחום אנושי (Connection)
גם בכיתה י"ב הגדולה ביותר – יש רצון קרוב ומשמעותי באקלים נעים.
### מה תלמיד עשוי לחוות?
* “השיעור הזה לא מרגיש לי מקום בטוח/נעים”.
* לא מתחברים לסגנון ההוראה, או מרגישים רחוקים מהמורה.
### איך מזהים את זה?
* מי שנכנס – יושב בשקט, בלי להגיב.
* מי שמדבר – מדבר רק עם חברים, לא איתך.
* תלמידים שאינם מרגישים שמכירים אותם אישית – נוטים לא לבוא.
### מה הצורך מתחת?
* השתייכות.
* קרבה והכרה.
* מרחב בטוח ובלתי שיפוטי.
---
## 5. צורך בכבוד ובשוויון (Respect)
תלמידים מגיבים מאוד חזק לתחושה של יחס הוגן.
### מה תלמיד עשוי לחוות?
* “לא לוקחים אותנו ברצינות”.
* “זה שיעור שנחשב פחות חשוב”.
* “המורה מדבר אלינו מלמעלה”.
### איך מזהים את זה?
* התנגדות פסיבית: היעדרות, אדישות.
* ביקורת סמויה: בדיחות, ציניות.
### מה הצורך מתחת?
* כבוד הדדי.
* הקשבה אמיתית לדעות שלהם.
* תחושת השפעה על מה שקורה בשיעור.
---
## 6. צורך בהנאה (Fun / Play)
בכיתה י"ב, במיוחד בשיעורים ללא בגרות, הצורך הזה הוא מנוע חזק.
### מה תלמיד עשוי לחוות?
* שיעור שלא מהנה נתפס כנשיגנב זמן.
* רצון לברוח לעולמות שמספקים גירוי מיידי ומעניין.
### איך מזהים את זה?
* חיפוש מתמיד של גירויים אחרים (טלפון, חברים, קפיטריה).
* אמירות כמו: “השיעור הזה יבש”.
### מה הצורך מתחת?
* עניין.
* חוויה חיובית.
* תחושת חיות וגירוי אינטלקטואלי.
---
## 7. צורך בבהירות וציפיות ברורות (Clarity)
לפעמים תלמידים לא נכנסים כי לא ברור להם *מה מצופה* או *למה זה חשוב*.
### מה תלמיד עשוי לחוות?
* “אני לא יודע מה עושים שם”.
* “לא ברור מה יוצא לי מזה”.
### איך מזהים את זה?
* שאלות חוזרות כמו: “מתי יש מבחן?”, “מה צריך להביא?”, “מה זה נותן לנו?”
### מה הצורך מתחת?
* תכנון.
* יציבות.
* פשטות.
---
# 🌱 איך מורה יכול לזהות את הצרכים בצורה מעשית?
### 1. **שאלות פתוחות ורגועות**
* “מה הייתם רוצים שייצא לכם מהשיעור הזה?”
* “מה יעזור לכם לרצות להגיע?”
### 2. **סקרים אנונימיים קצרים**
שאלות כמו:
* “מה הדבר העיקרי שהיה גורם לך לבוא?”
* “מה מרגיש פחות מתאים?”
### 3. **שיחות אישיות קצרות במסדרון**
5 שניות של אמפתיה = פותח דלתות.
### 4. **ניטור התנהגות ללא שיפוט**
תצפית שקטה: מי מגיע? מתי? מתי יוצאים?
### 5. **האכלה חוזרת (Reflecting)**
שיטת מראה:
> “אז אם אני מבין נכון, כשאין חיבור לחומר – קשה להשקיע?”
---
# ✨ מסר מרכזי לסיום
תלמידים לא נכנסים לשיעור לא כי הם לא מכבדים את המורה, אלא כי *יש צורך פנימי שלא מקבל מענה*.
ברגע שמזהים את הצורך – נפתח חלון חדש לבניית קשר, מוטיבציה ושותפות אמיתית.
יתכן שבאמת בסוף לא יהיו לה שעות, אבל בתחילת שנה זה ממש רחוק כדי לדעת מי ימשיך איתה שנה הבאה.
יש הבדל בין מנהלת שביוני אומרת 'אין לי שעות בשבילך לשנה הבאה' לבין להגיד את זה במחצית הראשונה... מה היא יודעת בכלל על שנה הבאה.
(אלא אם כן שאלת אותה על זה ישירות ואז זה סיפור שונה)
ולכן אני אומרת שזה גועל נפש, כי זה כנראה הגיע באמת כדי 'להעמיד במקום' ולהגיד 'את לא טובה מספיק'...
תבדקי מה החוק אומר ואם את מעוניינת להישאר שם. מורים (ממלאי מקום) מחפשים בכל מקום כמעט בארץ, ועדיף להיות במקום שחווים בו חוויות של הצלחה והערכה של הצוות וההנהלה.
היא אמרה את זה כאילו "על הדרך" "אגב"..
והאדמתי מההלם...
גם בסוגריים, מי אמר לך שאני בקטע להישאר?!
שאת חושבת שאת עושה לי טובות..
ממש מתבאסת להמשיך ככה תשנה..
עם כיתות ט'-י אני גם ככה מסיימת בסוף המחצית ואז היא סגרה איתי עד סוף שנה בכיתות אחרות..
ומרגישה מנוצלת
לשקף נקודה קצת אחרת, דווקא בקשר לשיחה עם המנהלת.
כמובן רק מתוך מה שכתבת, ואני לא הייתי שם, אז אני לא באמת יודעת.
ממה שאת מתארת, השיחה עם המנהלת נעשתה כבדרך אגב. זאת אומרת, לא הייתה לכם פגישה רשמית, או שיחה מסודרת. זה היה על הדרך
יכול להיות שהיא לא הייתה פנויה לשיחה כזו באותו הזמן, ולכן היא הגיבה כמו שהגיבה. כי הייתה טרודה בעוד הרבה דברים אחרים, והניסוח יצא לה פחות מוצלח.
כי כמו שכתבו כאן, יכול להיות שמה שהיא אומרת נכון, שהיא מחוייבת למורות עם וותק, ובאמת לא תמיד קל למצוא למורה מתחילה מספיק שעות. אבל היה מתאים שזה ייאמר אחרת
אולי אבל, זה ש"תפסת" אותה לשיחה, בלי שהיא הייתה מוכנה לזה, גרם לזה לצאת ככה.
זו שאלה לגמרי לגיטימית מול מנהל להבין האם מרוצים מהביצועים שלך העובדת, אבל זו לא שאלה לשיחת מסדרון. בהנחה שבאמת רוצים תשובה אמיתית ורוצים גם ללמוד מזה. ונראה לי יותר נכון להגיע מתוך מקום שמראה את מה שאת עושה ומה את יכולה לשפר, מאשר להבין אם מרוצים ממך. אני הייתי מרגישה שזה קצת ישיר מידי אם מישהו היה שואל אותי את זה ככה.
אז בעצם יכול להיות שכל השיחה הייתה נראית אחרת והייתי יוצאת בחוויה אחרת, אם זה היה יותר מסודר ומאורגן.
היה לי עכשיו הכתמה ורודה קלה בניגוב.
אני כנראה משהו בין שבוע 6 ל 7, עוד לא יודעת כי היה ביוץ מאוחר ויש לי אולטרסאונד ביום שני.
התייעצתי עם המוקד ואמרה שלא קריטי להיבדק היום ואפשר גם ביום ראשון. אממה, איפה שאני גרה אין ביום ראשון איך להיבדק..
עד כמה זה נורא לחכות לבדיקה בשני..? יש לי אפשרות ליסוע גם מחר למרחק של שעה נסיעה לרופא בעיר אחרת..
מה אתן חושבות?
ואם יש פה מישהי עם סיפורים מעודדים, אני אשמח ממש לשמוע כי אני מאוד מאוד מודאגת
זה השלב שבו את אמורה לדמם קצת כדימום השתרשות.
עד שבוע 8.
חוצמזה, שדימום קל שלא מצריך פד הוא לא מאיים מבחינה רפואית, אחרי שהגעתי למוקד בגלל כתם בתחתון הסבירו לי פעם הבאה לא לחזור אם אין דימום שמצריך פד.
אז גם אם הם קצת הפריזו ברור שזה לא נורא ולרב לרב מסתיים בטוב.
והיו לי דימומים בשבועות הראשונים של ההריון לסירוגין, כולל כמה קרישי דם קטנים..
תודה לה' לי ולעובר שלום😊
מאחלת לך הריון תקין ובריא, בידיים מלאות בעז"ה❤️
פעמיים. פעם אחת אחרי האיחור והייתי בטוחה שזה התחלה של מחזור. כשזה לא התגבר עשיתי למחרת בדיקה ויצא חיובי. ופעם אחת עוד לפני הדופק. ב"ה אחכ ראו דופק. כרגע שבוע 8 ב"ה.
אני אישית הייתי מחכה ליום שני.
גם לא חושבת שקריטי להיבדק.
היו לי הכתמות חומות באחד ההריונות והכל בסדר ב"ה.
מקווה שגם אצלך
חוששת שאשאב לילדים הגדולים
חוששת שאשאב לתפעול הבית
שלא יהיה לי אוכל מזין
ולא יהיה לי נוח לטפל בתינוק (לא ארגנתי ככ את הציוד לפני)
חוששת מזה שחוזרת ישר לשבת, קרה,
שמה שאשכח לארגן מראש פתאום מאוד יחסר לי..
חוששת מגודש, ההתכווצויות והבייביבלוז שמגיעים ביממה השלישית
חוששת מזה שאני מותשת וחלשה ואין לי כוחות להיות עם הילדים והם ישר ירגישו את זה ויגיבו בהתאם... וגם לא רוצה להתעצבן עליהם....
חוששת מהנסיעה הארוכה הביתה
חוששת שעד שישחררו אותנו נגיע רק רגע לפני שבת ולא נספיק לארגן כלום
ברקע- בעלי לא מרגיש טוב וקצת מושבת... ולכן החששות גדלים....
המשפחה רחוקה...
יש אולי שכנים שיכולים לעזור?
בהצלחה!
לק"י
ועד שבעלי בא עם הסלקל....
הכנתי את עצמי מה עושים- מטאטאים את כל הבלגן לצד, ומתקלחים.
למזלי, אוכל הביאו לנו.
מבינה אותך🫂
לק"י
התינוק היה עם צהבת, לכן האשפוז הארוך.
וכולנו אצלינו היו עם צהבת, ופעם ראשונה ששוחררתי לפני שבת. כך שמבחינתי זה היה מאוד משמח.
לא זוכרת איך היתה שבת. כנראה שבסדר😅
יש אצלכם אפשרות לקנות אוכל מוכן? עדיף במשלוח עד הבית, אם יש כזה...
אם יש ילדים מעל גיל שבע אפשר שבעלך ילהיב אותם שאיזה כיף שאמא והתינוק חוזרים, ובואו נעשה לה הפתעה ונסדר את הבית לכבודה.
מן הסתם הם לא יסדרו מושלם, אבל גם זה יהיה משהו...
באחת הלידות חזרתי הביתה ביום שישי ואפילו הכנתי חמין - הילדים (גיל תשע ומטה) קילפו את הירקות ואני רק הכנסתי לסיר והוספתי את הקטניות והתבלינים. אז אם אין אצלכם אוכל מוכן, אפשר להכין דברים בסגנון הזה.
וכן, זו הולכת להיות תקופה לא קלה, אבל היא צעבור בעזרת ה' - בעלך ירגיש טוב, את תתאוששי ובעיקר יישאר לכם התינוק החמוד החדש
היי כולן!
הבן שלי בן שנה ו-3 בערך, אנחנו עם האגיס מאז ומתמיד וזה הכי התאים לנו, גם כיום במהלך היום אנחנו איתם ומאוד מרוצים..
כבר חודש שכמעט כל לילה הבן שלי מתעורר בלילה בוכה והוא ממשש רטוב משתן וצריך להחליף את כל הבגדים..
ניסינו לעלות מידה בלילה (מ4+ ל5), ניסינו בייביסיטר (מידות 5-6) ועדיין יוצא... בעבר ניסינו איתו טיטולים ונהיתה לו פריחה וגם פמפרס פחות התאים...
בערב הוא אוכל מוצקים עם קצת מים ושותה בקבוק עם תה או קצת מטרנה בהרדמה..
אשמח לעצות ותובנות שלכן🙏🏻
אצל הגדול שלי הטיטולים של לייף היו הכי טובים.
וגם לכוון את הפין כלפי מטה בהחתלה.
בת שמיאאם שמים תה ממש יש בזה חומר משתן, לא יודעת כמה משמעותי.
יש שיטה כזו לשים חיתול על חיתול, כשבחיתול התחתון עושים חתך.
אבל האמת שהייתי מנסה לפני זה אפילו לעלות למידה 6, ולהקפיד לכוון את הפין כלפי מטה.
נתנו לו תה רגיל/ צמחי כי היתה תקופה של שלשולים רציניים בבוקר וחשבנו אולי זה מהמטרנה..
מנסים בהדרגה בע"ה לעבור למים חמימים..

הוא שותה הרבה במהלך היום?
אני מחליפה לו באמצע הלילה טיטול פעם אחת וזהו. אם את מחפשת פיתרון בלי לקום אז אין לי😅
עוקבת...
ככה לא ירטב ולא נצטרך לקום במיוחד להחליף הכל
תודה!!
בטיטול הראשון שאת שמה את עושה קרע קטן ישר, אורך 10 ס"מ בערך
ועל זה עוד טיטול