רש"י או רבי נחמןדוד 3628
אם היה באפשרותכם לבחור אם ללכת לשיעור אחד של רש"י או של רבי נחמן. לאיזה שיעור הייתם הולכים?
ר' נחמן... (אם אתה מתכוון שאי אפשר לשניהם)מבקש אמונה

כי תורתו כוללת (ומבארת) גם את דברי קודשו של רש"י... שתי ציפורים במכה כן

וואו ביג לייק!!מה שאני חושבת

בהתחלה חשבתי שזו שאלה מידי קשה

אבל תקשיב...

שיחקת אותה עם התשובה!

מתחברת לגמרי. שאפו!

מבקש אמונה

אבל אין ספק שרש"י הקדוש זה אחד הצדיקים שאני מעריץ ביותר... 

הלואי שאני אזכה ולו רק להגיד לו שלום בעולם הבא... כל שכן להחליף איתו כמה מילים  

(האמת, רק מהמחשבה על זה נהיה לי צמרמורת..)

רציני???מה המצב? מיצב!

ברור שרש"י!

 

עוד לפני התוכן של השיעור.. רק להפגש עם הדמות בכלל!

 

רש"י! מי בכלל יכול לתאר ולדמיין את זה..

 

חצי מלימוד תורת ישראל מגיע בזכותו..

רש"י, לא קשור לגדולה או קדמוניות. עניין של חיבור לדמותלשם שבו ואחלמה

ואני מאוד מאוד מחובר ואוהב את רבי נחמן

אבל רש"י...

אלו ואלו...רבי נחמן עם פירוש רש"י... זה יכול להיות נחמדנפש חיה.

או לחילופין-
רש"י
כשר' נחמן נותן נופך משלו לדברים...

 

ר' נחמן עם פירוש רש"ימוטיז

אולי ר' נחמן עם פירוש תנ"ך? למה לא..

 

אם ברפורמה עסקינן...נפש חיה.
די"מ
התגעגתי
ברור שרש"יאביחי מנחם
ונראה לי שאבחר בכל ראשון על פני רבי נחמן..
המ לא ממליצה לך לדבר ככהמה שאני חושבת


למה?אביחי מנחם
זה ח"ו לא ממקום של זלזול. פשוט באמת אני אעדיף שיעור של אחד הראשונים מאשר שיעור של רבי נחמן. עניין של התחברות...
סבבה אם אתה פחות מתחברמה שאני חושבת
אבל הדרך שבה אמרת את זה. לא מתאים לדבר כך על צדיק
אולי לא התכוונת לזה אבל ככה זה יצא
לא מבין מה לא בסדר במה שאמרתיאביחי מנחם
זה באמת מה שאני מעדיף. איך רצית שאגיד את זה?
אולי רק סתם היית מוסיף שכבודו במקומו מונחמה שאני חושבת
לא יודעת. ככה אני הדבר הזה צורם לי
אני דווקא הבנתי אותך כמו שהתכוונת לומר מבקש אמונה


‏^^^ גם אני לא מבינה מה לא בסדר במה שהוא אמרRTY3
רבי נחמןשמחה והודאה
הייתי רוצה להכנס לשיעור של מורי ורבי לפני כל שיעור אחר כולל תנאים ואמוראים וזכיתי כמו הרבה שמורי ורבי זה רבינו נחמן מברסלב הצדיק האמת שבדור שאמר על עצמו חידוש כמוני לא היה מעולם ועוד שממני עד משיח לא יהיה חדשות אשרינו שזכינו להתקרב לרבי כזה
ורבי נחמן אמר על רשי שהוא אח של התורהשמחה והודאה
אם הייתי צריך לבחור רופא מנתחאביחי מנחם
והיה מנתח אחד שאומר שהוא המנתח הכי טוב ושכל המנתחים האחרים שווים עליו כקליפת השום, בטוח לא הייתי בוחר בו..
אם כבר אתה מקשה..תקשה על המקור (בן עזאי - בכורות נח)מבקש אמונה
עבר עריכה על ידי מבקש אמונה בתאריך ג' באדר ב תשע"ו 15:15


זה כמו שהוא היה אומר~מישי~
שהוא מעדיף להכנס לשיעור של ר"ע על פני שיעור של הרב קוק. זה לא קשור לזלזול בצדיק זה קשור למעלתם של הראשונים. להגיד אני מעדיף ללמוד ראשונים על פני רבנים בני זמנינו או מהדורות האחרונים זו אמירה הגיונית ומתבססת בהכרת ערך הדורות הראשונים.
היו שתי תלמידיםשמחה והודאה
של רבי נחמן שהיו בדרך אליו ואחד אמר לחברו שגם אם רבי נחמן היה בזמן הגמרא הוא היה חידוש וחבירו לא הסכים וטען שהוא חידוש רק באותו דור כשהגיעו לרבי נחמן הוא אמר אם לא מעריכים את גדולת הצדיק למה באים אליו בהתכוון על מה שטען זה שהוא חידוש רק בזמנו
טוב שנישמחה והודאה
חח תודה על התיקון נפש חייה
טוב חייה חחשמחה והודאה
שתי תלמידים ושני תלמידות בשלוש שיעוריםנפש חיה.
ורב אחת.
לא אישה....
היי את חזקה בדקדוק אהשמחה והודאה
חיה
ראית מה זה שיעור לא פרונטלי?נפש חיה.
חופשישמחה והודאה
אני מקבל אותך עליי כמורת דקדוק
או אה..... אשריינפש חיה.
זה לא קשור~מישי~
העובדה היא שרש"י היה ראשון ויותר מכך היה הראשון הכי חשוב בתקופת בראשונים שאיתו מתפלמסים דורות אח"כ גם עם פירושו לגמרא וגם עם פירושו לתורה. ור' נחמן מהדורות האחרונים וגם אם הוא אדם גדול זה לא אומר שהוא משתווה לרש"י. בכלל מי שלא מבין הבדל בין ראשונים לצדיקים בדורות האחרונים זה אבסורד, א"א ללמוד תורה ולנסות להתקרב לקב"ה בלי שיש לך את ההירכיה של הדורות! בלי שנתבסס על הדורות הקודמים ובלי שנלמד תורה באופן רציני. גם ר' נחמן קודם כל היה ת"ח שלמד בעיון ורק אח"כ סיפר את סיפוריו ואת התורות בליקוטי מוהר"ן. אוי ואבוי לעולם התורה ולעולם הדתי שלנו אם נעשה מוסר ומחשבה מהדורות האחרונים בין אם ר' נחמן ובין אם הרב סולוביצ'יק או הרב קוק עיקר ולימוד גמרא, ראשונים ואחרונים לימוד משני.
ר נחמן בטח לא חשב ככהטוביה2


"הכי חשוב" זה שאלה של השקפה...עוד סתם אחד

היותו ראשון וחשוב - אלו עובדות. 

 

(אגב, אני לא בטוח שאני חלוק על הגדרתו כ'הכי חשוב'. ראי תגובתי שלי לפותח השרשור)

^^^^מרדכי
בס"ד

לא מתחבר בכלל לתורת רבי נחמן.
זה מה שיהיה אחרי תחית המתים!!ציף
ככה כולם הסתובבו בירושלים בדרך לבית המקדש ,ונירא את כל האנשים מהספרים חיים והולכים. ונלך לשיעורי תורה שלהם..
יאאאוו.
יאללה... שנזכה... הלואי הלואי הלואימבקש אמונה

נראה לי שזה תלוי בדרגה הרוחנית של האדם איזה צדיקים הוא יזכה לראות...  אבל לא יודע אני לא בקיא בזה.

 

רק שאני לא אתבייש מהם, כי כולם ידעו מה הדרגה של כל אחד.  איזה פאדיחות... מטורלל

 

יאללה עשית לי הרהורי תשובה.  

תמיד שאני חושבת על זה ניהיה לי בושה ואז נזכרת בסיפור הזה-ציף
בחור אחד בזמן הרבי הריי"צ היה הולך כל שבת לעשות 'מסיבות שבת' לילדים שעה הלוך שעה חזור והליכה היתה לו ממש קשה.יום אחד הוא ניגש לרבי וביקש ממנו אישור להפסיק את זה כי אין לו כח. אמר לו הרבי- "משה רבינו נמצא בגן עדן כבר אלפי שנים,וכל יום הוא עולה בדרגות רוחניות שלוש פעמים -שחרית ,מנחה וערבית. וכשמשה רבינו מהמקום העליון הזה רואה אותך הולך כל שבת,הוא מקנא בך."




וכשאנחנו נתבייאש לראות אותם ונברח הם ירוצו אחרינו להגיד לנו ישר כח על כל התגברות קטנה שהצלחנו..
רש''י.שירוש16
כל השאר נשנעים על הפירושים שלו.

אם רוצים לדעת את האמת הולכים למקור. והוא המקור לשאר אלו שבאו אחריו.
לרשי לא היה זוהרטוביה2

ככה שאפשר להגיד די בברקור שלפחות ר' נחמן לא נשען עליו כל כך 

(מה עוד שרבי נחמן חווה את עצמו כנש/ען על עצמו בעיקר ולא כאחד שחייב יותר מידי לאחרים)

ברור שלרש"י ולרמבם ור' יהודה הנשיא לא היה זוהר, אבל למה?אקמול

זה לא כל כך פשוט . רש"י לא ידע את כל ענפי התורה ? . ושהרמבם ושרבי יהודה הנשיא וכולם לא ידעו.

 זה דורש הרבה מחשבה.

בוודאי שידעו,ד.

ורש"י עצמו מזכיר ספר יצירה. ידעו גם סתרי תורה.

 

[ובוודאי שר' נחמן לא היה מעלה על דעתו משפט כזה ש"חווה את עצמו  כנשען על עצמו בעיקר ולא כאחד שחייב יותר מידי לאחרים..." אלא קודם הוא נשען על כל דברי התורה שקדמוהו. אחרת דבריו לא היו ח"ו בגדר דברי תורה, אלא סתם סברות-אנושיות. ומתוך כך, מחדש עומק של הבנה, שזה חלקו]

זה ענין רציני,דנו בו גדולים,ולכתוב "בודאי שידעו" זה לא רציניאקמול

הרבה גדולי ישראל מסכימים שמה שאנחנו רואים בספריות ושכתוב עליו "ספר הזוהר"  זה מכיל גם דברים  שמלפני הרבה זמן. זה בהחלט די בטוח.

 וגם היו להרבה חכמי ישראל מלפני כמעט 1000 שנה כל מיני דברים על קבלה.  זה לא אומר בטוח בטוח מה היה בזמן של רש"י.

 ומה זה חשוב?

היום יש המון דרשות ניפלאות על דברים שכתובים בזוהר של הסיפריות . אז זה עושה רק טוב. כך אני לפחות מרגיש.

ברורד.

שגם מה שאני כתבתי, זה על סמך מה שאמרו וכתבו גדולים - ולא מסברה בעלמא...

 

פנימיות התורה, היא חלק מהתורה שבע"פ (וכמו שכתוב במשנה, אין דורשין במעשה מרכבה וכו') - ובוודאי שעורך המשנה, רבינו הקדוש, ידע מזה. וכמו שהזכרתי, גם רש"י מזכיר ספר יצירה - דומני כשמבאר דברי הגמרא על "רבא ברא גברא". אז גם הוא ידע מזה.

 

וברור שאכן דברים שנכתוב ע"י חכמי הדורות האמיתיים בהמשך מספר הזוהר, בפירושו ובהעמקתו - הם אכן דברים נפלאים. נכון.

אם כך איך חלקו על משהו?טוביה2

הגמרא אומרת שמחלוקות בית שמאי והלל הן כי לא למדו מספיק מרבותיהם (וזה עוד על תנאים), אני לא מבין למה צריך לטעון שרש"י ידע זוהר (ברור כי גם לפני הזוהר היתה קבלה - אבל ממה שנשאר מכתבי הקדמונים - זו קבלה אחרת ממה שאנו מכירים) זה מוזר מאוד 

הרמבם כותב מה זה קבלה - וזה לא קשור למה שאנחנו קוראים קבלה 

די"מ
מאיפה הבאת שכולם נשענים על הפירושים שלו?

בעצם, זה די נכון ודי מבאס.
הפרשנים מציינים זאת במפורש.שירוש16
למה מבאס?
תלמדי גמרא עיון אליבא דהלכתא תביני.די"מ
מי זה "הפרשנים"?
כל אלה שחולקים/מסכימים עם רש''י.שירוש16
לא הבנתי איך המשפט הראשון קשור/עונה לשאלה.
כמו הרמב"ם?די"מ
כשלומדים סוגייא בעיון ולומדים קודם כל את הגמרא עם רש"י חושבים כל הזמן בראש של רש"י כשחרמב"ם נניח יש הסבר שונה לגמרי
וזה בעייתי כי...?שירוש16
אלה ואלה דברי אלוקים חיים.
ההוא גתב את פירושיו ע''י רוח הקודש
והשני נאמר עליו שממשה עד משה לא קם כמשה.
זה בעייתי כי ככה לא מבררים את הסןגייא כמו שצריךדי"מ
ובקשר לרוח הקודש...כבר התווכחנו על זה בעבר. אני אוותר על זה הפעם.
אז מה אתה מציע?אביחי מנחם
הרי צריך ללמוד ולהבין איכשהו, ולהבנת הגמרא יש לרש"י עדיפות כי הוא נכתב על גוף הגמרא
אני שמעתי פעם על הרב יצחק בן שחרטוביה2

(ר"י קדומים) שהוא תמיד לומד את הסוגיה עם מפרש אחר לפני רש"י

 

כשלומדים סוגיה עם רש"י זה 'נכנס' לטקסט של הגמרה - כי רש"י לא כותב את שיטתו ברצף אלה משפט משפט בגמרא 

בכמעט כל מפרש אחר אתה קורא את הגמרא ואז את הפרשן ורואה איך הוא קרא את הגמרא (ועד כמה דעתו מתיישבת לך) ולמה (סתירות מסוגיות אחרות וכו')ברש"י זה לא קים כמעט ולכן הוא הרבה יותר מבלבל

לשבור את הראש..די"מ
אליעזר היה תמיד מתעקש שנלמד בלי רש"י. זה היה מציק וקשה. אבל יותר נכון.
אם מדפיס החליט להדפיס אותו על גוף הגמרא זה נותן לו עדיפות?לשם שבו ואחלמה


מה שכתבת כעת,ד.

זה באמת מאד חמור.

 

רש"י לא נדפס על הדף, כי "איזה מדפיס החליט".. "במקרה". וכך גם לגבי החומש.

 

רש"י כתב שלש מהדורות לפירושו, והוא מדוקדק ומזוכך, וכולל בלשונו הקצרה הכל.

 

עי' בדברי השל"ה לגבי פירושו.

 

ולא סתם כל גדולי הדורות התייחסו לפירושו בחרדת קדש.

 

והמהר"ל, שהעיר על אי הקדמת לימוד התוספות בשלב מסויים בגלל נימוק זה - לא עלה בדעתו לומר כך על פירוש רש"י.

 

"והווי זהיר בגחלתן".

 

 

 

אני חושב שלא פרשת נכון את דברילשם שבו ואחלמה
כתבתי שלרש"י אין עדיפות בגלל עצם זה שנדפס על הדף.
וזה נכון.
סיבות אחרות לתת לו עדיפות יכולות להיות, כי הוא עצום וגדול ומעמיק וכו
ויש לי חרדת קודש כלפיו
אבל הטענה שהוא עדיף מהרמבם או מהריף וכו זה נראה לי לא בטוח נכון, והטענה שהוא עדיף כי הוא נדפס על הדף היא מגוחכת
לא הבנת אותיאביחי מנחם
התכוונתי שהוא כתב את פירושו על גוף הגמרא בשונה מהרמב"ם. (ואכן יש ראשונים אחרים שהם כמו רשי)
א. אכן, לא ראיתי מה דובר קודם.ד.

ב. מעבר למה שהכותב הבהיר כעת כוונתו, הרי שהוא נדפס על הדף, בגלל כל מה שהוא, שמבחינת פירוש "על הדף", מה שנקרא, באמת אין דומה לפירושו.

 

ג. אכן, בוודאי שאין לנו יכולת בכלל לחשוב על "מי עדיף" בגבהים שבין הרמב"ם, רי"ף, רש"י... העיניים שלנו בכלל לא מגיעות לגובה כזה..

אם כי מבחינת פירוש על הגמרא כסדרה, וכן על החומש - העדיפות לפירוש רש"י היא פשוט כי הוא כתב פירוש כסדר והם לא (יש עוד ראשונים שכתבו, כמו רבינו גרשום ור"ח - אבל באמת לרש"י יש מטרה ייחודית וסגנון ייחודי, שבגלל זה התקבל בכל ישראל כמפרש הראשוני של החומש/ש"ס).

שמעתי שגם הרמב"ם כתב אך זה אבד. באסה.די"מ
לא מדויקימ''ל

הוא כתב הסברים על סוגיות מסוימות לאורך הש"ס ולא על כל הגמרא כסדר (נמצאו כמה 'מערכים' כאלה של הסברים על סוגיות מסוימות בכתב יד של תלמידיו). על הירושלמי הוא כתב כסדר אבל לא פירוש אלא תמצות בסגנון של הרי"ף עם קצת הסברים וקרא להם 'הלכות הירושלמי' (גם מהם נמצאו קטעים מכמה מסכתות בכתב ידו).

אם מצאו כמה קטעים מי אמר שלא כתב על הכל?די"מ
הוא כן כתב על כל הש"ס אבל רק על הסוגיות הקשותימ''ל

ומה שמצאו זה לא מה שהוא עצמו כתב אלא סיכום שיעורים שהוא העביר שתלמידים כתבו.

אגב, ציטוט מעניין של הרמב"ם בהקשר הזהימ''לאחרונה

"לו הייתה מחשבתי שאפרש את החיבור בתלמוד (=גמרא), לא הייתי כותב חיבור (=משנה תורה)"

רש"יענבל


לא אוהב שאלות תאורטיותצריך עיון
רש"י לוקח בהליכה כמעט כל אחד אחר...עוד סתם אחד

גם אם הוא הולך להקריא בשיעור שלו את פירושו לתורה נטו, בלי שום תוספות וחידושים. 

 

נסו לדמיין רגע את היהדות בלי רש"י. אין. זה כמעט כמו ר' עקיבא (שהוא היחיד שהייתי מעדיף להיכנס לשיעור שלו על פני זה של רש"י. טוב, נו, אולי גם של משה רבינו). 

 

 

אבל זה שיש גם רבי נחמן מוסיף לאוירה,לא מזיק לדי הרבה יהודיםאקמול


גם אניעוד סתם אחד

לא מזיק לדי הרבה יהודים, ובכל זאת לא הייתי הולך לשיעור שלי...

ר' נחמן היה מגיע לשיעור של רש"י. אז היה אפשר לפגוש אותו שם..ד.


כל ראשון ורוב האחרוינים כמו הש"ך והקצות על פניומאיר.
השאלה צריכה להיות בציר אחר. ..
ר נחמן או הרב קוק או הרב סלוביציק
להשוות בין אחד מגדולי הראשונים לאחרון זה אבסורד
מה עדיפים לך רוב האחרוניםטוביה2

או אם אתה סתם מתיחס לשנתון אז למה פתאום ההשוואה בין הרב זצ"ל לר נחמן

 

 

הוגי דעות עם רבים בשיטתםמאיר.
רוב האחרוינים שתיארתי ילמדו גמרא בעיון
לא היה מעניין אותך ללמוד עוד משהוא??טוביה2

כמו שאתה מודה - אחרונים יש הרבה ואילו ר נחמן אפילו לא על אותה סקאלה

אם זה מספיק לך אשרךטוביה2

למרות שאני לא מבין אותך 

האם אתה חושב שאין דרך להתקרב יותר מהר לה' או שאתה לא חושב שר נחמן הוא הדרך?

ר.אני לא מחפש מהרמאיר.
ב. אני חושב שגמרכ עיון זו הדרך האיכותית ביותר
טוב בזה אנחנו שוניםטוביה2

אני מסכים אתך שזה הדרך היותר איכותית ושגם מי שעבר אחרת - צריך להשלים לזה 

אבל במידה מסיימת יש רצון כל כך גדול להגיע ליעד ששווה גם אם אח"כצריך לחזור כדי לאסוף את מה שזנחת בדרך - זה לפחות מה שאני מרגיש

אני חושב שהדרך ליעד חשובה מהיעדמאיר.
יש על זה משל נהדר של ר נחמןטוביה2

הסיפור על הלב והמעיין

 

וברור שהיעד (כלומר לעשות רצון ה' ולהתענג על ה' ולשמוח מטובו) - הוא העיקר

וכמובן שמי שרוצה להתענג על ה' - ולא על אצבע חשיש - צריך לדעת מה רצונו (קצת "מי" הוא) 

כמו שהתורה מעידה עלינו/על עצמה כי היא חכמתכם ... כי מי גוי גדול אשר לו אלוקים קרובים אליו כה' אלוקינו

רש"י!!!תרחיב לבי

יש לי הרבה יותר קושיות עליו מאשר על ר' נחמן...

רבי נחמן! הוא הצדיק של כל הדורות, ראש וראשוןלשם שבו ואחלמה

הוא בחינת משה-משיח וכל הצדיקים שהיו ושיהיו הם רק ענפים שלו. 

Upgradeאוריה,
ר' נחמן הוא אלוקים
(שבוע שעבר חב"דניק שנקלע לבית כנסת שלנו הסביר לי שהרבי הוא בבחינת משה רבינו ופיזית הוא חי וקיים. אמרתי לו ברור. לא היה לי כח להתווכח)
ברור!ציף
???אביחי מנחם
למעלה כתבת שרש"י
הציניותהולם במיוחד
נטפה מכל אות בהודעה שלו.
חחח האמת לא ציניותלשם שבו ואחלמה
זו באמת הגישה של הרבה ברסלבים
סתם התחשק לי לכתוב את זה
מישהו יכול להוכיח לי שזה לא נכון?
כן,הולם במיוחד
ר' נחמן.


(ההבדל בין רבי נחמן לאלוקים זה שהמאמינים באלוקים לא חושבים שהוא רבי נחמן)
עיצוב הוא שכששומעים את זה מהרב אבינר שכותבמאיר.
שהרב קוק הוא גדול דורי הדורות אף אחד לא פוצה פה ואומר שזה אותו דבר
לא שמעתי את זה אף פעםצריך עיון
אבל מבחינתי זה באמת אותו דבר...
כן, אבל כוונתו שונה לגמריתרחיב לבי

הרב אבינר (ושותפיו לדרך) מדבר על זה שהרב הוא גדול הדורות,

אבל הוא מתכוון לדורות האחרונים,

מאז החלה דברת הקץ המגולה ואור הישועה הזרוחה להופיע אחר כבוד בארצנו,

שדבריו היו כשרטוט אדריכלי של מהלך הגאולה ההולכת ומזרחת וכו'.

 

ברסלברים מדברים על הרבה יותר מזה, ואכמ"ל

 

[רק להבהיר: אין כאן מילה אחת של ציניות]

קודם כל, זו אוקימתא די גדולהמאיר.
ב. כשהוא כותב את זה בעולם קטן הוא לא מסייג ולמה? כי נוח לו שחסידים שוטים שלו יחשבו שזה נכון
ג. זה אמרה יומרנית מדי להגיד גדול הדורות האחרונים בלי להגדיר שנים
דברת הקץ המגולה ועוד כל המשפטים שכתבת בגאולית הם סיסמאות ללא תוכן
ממתי זה? מי קבע? וכו
ובנוסף, אני לא מבין מי הכתיר כאדריכל וכו את הרב קוק.
בכללה מידע ניתן לומר זאת על הגרי"ד רק שפשוט אין לו חסידים. ..
בסופו של דבר גם הרב אבינר לא יוצא הכי נקי בקטע הזה
אויש נו...תרחיב לבי
עבר עריכה על ידי תרחיב לבי בתאריך א' באדר ב תשע"ו 15:11

[חבריי הטובים ביותר הם גושניקים, זה בסדר...]

 

זה לא אוקימתא באמת, וכולם יודעים שזו כוונתו. לכן הוא לא מסייג.

הסיסמאות האלה כתובות באיגרות של הרב (שעח),

ומוסברות בדברי הרצי"ה (למשל מזמור י"ט ובכמה מאמרים ב'לנתיבות ישראל'].

בגדול זה מהרגע שהתחילה התעוררות בלב בני ישראל לחזור לארץ,

עיין באור החיים הק' (ויקרא כה, כה), ישועות מלכו סו (נראה לי) ועוד...

מי קבע וכו' הן קושיות טובות, אבל כך הרב אבינר אוחז, והוא ממש לא היחיד.

 

לא יודע מה זה נקי,

אבל לא מדובר על 'עצמות אין סוף', או ביטויים דומים לזה,

ביחס של הרב אבינר, או הרב טאו, או אף אחד אחר, לרב.

לא הבנתי את השאלה מי קבע..אדם כל שהוא

אם רב פלוני אלמוני התרשם שהדרך הרוחנית שפילס הרב קוק היא הבשורה הרוחנית הגדולה לדורנו, שמובילה ותוביל אותו בתהליכי הגאולה, ואמר את זה - אז מה השאלה מי קבע?

אתה מחפש שהוא יוכיח לך את זה? שהוא יביא לך מישהו שסמכותו מחייבת מבחינתך שאומר את זה?

לא. אבל בדיוק בגלל זה אני לא מבין למה מעריצימאיר.
הראיה יוצאים נגד מעריצי ר נחמן
בתור אחד מהכי תלמידים כאן של הרב - לא יצאתי נגד ר' נחמן...תרחיב לבי

יש לי הרבה יותר אי הבנות ברש"י מאשר בר' נחמן,

והרבה יותר הכרת טובה והערצה לרש"י מאשר לר' נחמן,

וכמו כל יהודי נורמלי - אני לומד הרבה יותר רש"י מר' נחמן,

למרות שיצא לי ללמוד המון כתבים של ברסלב.

א. אינם יוצאים כנגד.ד.

שיעריצו, למה לא. וגם הרב קוק זצ"ל כותב עליו, "זה האיש הגדול" וכו'.

 

ב. "גדול הדורות", זה כמובן לא ביטוי שבא להשוות לכל מי שהיה מאז-מקדם. זה ביטוי שבא להביע משהו מעֵבֶר ל"גדול הדור", במובן שנושא כיוון תורני לדורות של שיבת ציון.

 

ג. "דיברת קץ המגולה", שכתבת עליה בשוגג "סיסמה ללא תוכן", היא לא סיסמה אלא משפט עם תוכן עמוק. כתוב באיגרת שע"ח ומובא בראש אורות התשובה.

וההקשר שם, שמי שיבוא לחדש דברים עליונים בעסקי התשובה בזמן הזה ואל "דיברת קץ המגולה ואור הישועה הזרוחה לא יביט" - כלומר: אל מה שהקב"ה אומר דרך זה שארץ ישראל נותנת פריה לעם ישראל שקירבו לבוא (שעל זה הגמרא אומרת שאין לך קץ מגולה מזה) - "לא יוכל לכווין שום דבר לאור תורת אמת". כלומר: שצריך לראות שהקב"ה החליט לגאול את עם ישראל בזמן הזה, וזה מראה על המעלה הפנימית של דורות אלו, וממילא נפקא מינא לאיך לדבר איתם בענייני תשובה. בדרך של רוממות ותשובה מאהבה בעיקר, ולא בדרך שהתאימה לזמנים אחרים.

 

ומובן, שמי שרגיל ללשון הרב זצ"ל, ישתמש במטבע הזאת. לכאורה ראוי "לעשות תשובה מאהבה", על הכינוי השגוי הזה למשפט המצוטט....

 

ד. לגבי מה ששאלת על ה"מעמד" של הרב בענייני הוראת כיוון אמוני-תורני לזמננו, אפשר להבין את זה כשלומדים מדבריו ורואים את ההיקף והעומק של ההתייחסות לעניינים אלו. גם הכיר מקרוב את המציאות המתפתחת. גם הוא מעיד על עצמו שזו שליחות שלו - ויש איגרת ארוכה מאד של הרצי"ה שמבאר את הענין הזה. מי שרוצה, יקבל. מי שלא - עניינו. אבל בוודאי לא תמוה שמי שלמדו מהם, מקבלים זאת כך. זו לא רק "אמונה עיוורת"..

 

ובוודאי כולם אהובים כולם ברורים. אלו הרואים בר' נחמן את רבם, אלה הרואים ברב קוק את רבם - ובוודאי שכולם-כולם ורבותיהם, רואים ברש"י את רבם..

 

כמה אירוני זה לזלזל ברב כדי לתאר נכון רב אחראוריה,
פיספסת את הרעיון, לא כך?
זה כמו לדרוס את השתילים עם הטרקטור אחרי הזריעה.
אתה יכול להוכיח שזה נכון?אביחי מנחם
אם אני לא מנסה לשכנע אותך אני לא צריך להוכיח לךלשם שבו ואחלמה
אם היה לי סיכויטוביה2

להבין את ר נחמן - כנראה שהייתי הולך

ולא אני לא ברסלבר אבל שיעורים שעוסקים בנפש האדם ואיך להתקרב לה' זה נראה לי יותר חשוב מללמוד טוב איזה נושא שהוא חלק ממכלול שנותן לי איך להתקרב לה'

 

במילים אחרות: היות שהתורה והמצוות היום הן משהו די עיוני ולא למעשה אני חושש שאני מעדיף את הקשר הישיר יותר כלפי ה' 

 

כמובן שאם מדובר על מצב של "תחיית המתים" שאחרי הגאולה - כלומר יש לנו מקדש וקודשים - אזי הידע הנחוץ לי בנושאים הללו הרבה יותר דחוף והעדיף שיעור אצל רש"י - בתנאי כמובן שאוכל לבחור את הנושא

ברור שרבי נחמן אביגיל.
יש ותיקים שמנסים לעשות שירשור נפיץ ואתה ככה שולף בקלותלשם שבו ואחלמה


רש"י, בלי שום ספקטהר ליבנו
רמבםדי"מ
אני חושבעוד סתם אחד

שהרמב"ם יסרב להעביר שיעור עד שר' חיים מבריסק ישבע בנקיטת חפץ שהוא לא נכנס אליו; וכיוון שאין סיכוי שזה יקרה - אתה פשוט תיאלץ לחכות לנצח, או לבחור בין רש"י לר' נחמן

אז רבי אברהם בן הרמב"ם או אולי רס"גדי"מ
חחחחח.... מכירים את ה'אונס, מפתה ומוציא שם רע' ברמב"ם?תרחיב לבי


לביינישים בלבד...תרחיב לבי

יש אחד האחרונים שאומר ברמב"ם דברים שקשה להאמין שאליהם היתה הכוונה,

אבל בהוכחות וכו' אתה מוכרח להבין כך את הפשט. להלן - אונס.

 

יש אחד האחרונים שאומר ברמב"ם דברים שקשה להאמין שאליהם היתה הכוונה,

אבל זה כ"כ יפה, עד שאתה רוצה להבין כך את הפשט, להלן - מפתה.

 

ויש אחד האחרונים שאומר ברמב"ם דברים שקשה להאמין שאליהם היתה הכוונה,

וזה נשמע כ"כ לא מסתבר, אז מבחינת הרמב"ם הוא בבחי' מוציא שם רע...

 

[אם מישהו אי פעם תהה כמה ביינישים יכולים להמציא שטויות, אז הנה...]

חח נו נו.... יפה!לא הכרתי.נפש חיה.
כידוע מהרב שמואל אוירבךטוביה2
שמעולם לא מצא רמבם שהיה פשט בסוגיה
נובמתדי"מ
שמעתי את זה ממישהו שהיה תלמיד כרוב שלו הרבה שניםטוביה2


אויש ואבוישעוד סתם אחד

תלמיד קרוב. אם הוא היה תלמיד כרוב אז זו ממש ראיה לדבריו של די"מ... 

שגיאת כתיב דבילית - אני מתאר שכוונתי הובנהטוביה2

ואם לא - אז קבל תיקון טעות

*קרוב

סליחהעוד סתם אחד

לא התכוונתי לפגוע. זה פשוט היה ממש מצחיק בהקשר... 

בסבבה - לא נפעתיטוביה2

התרגלתי (אני קצת דיסלקט אז מתרגלים)

מה אני אגיד לך...ודאי שיש מקרים כאלה. לי יצא להיתקל.די"מ
אולי הוא למד גמרא עם רש"י...
ברורטוביה2


רבי נחמןsuper girl


ילדה שיוצאת מלא פעמים בלילה ממיטת מעבר, מותשים.עינב66

אשמח לשמוע מנסיונכם כשילדה בת שנתיים ותשע עברה למיטת מעבר (כי למדה לצאת מהמיטת תינוק), מה הכי עזר לכן שתשאר במיטה שלה במהלך הלילה ולא תבוא אליכם חמש פעמים?

רוצים להתחיל איתה מהלך אבל מנסים להבין מה יגרום לה להישאר במיטה שלה ולא לבוא אלינו כי היא יכולה וזה מפתה לצאת ולהיות עצמאית.


מבחינת שפה היא מבינה אבל לא הכי מדברת עדיין.

תכתבי בפורוםרקאני

הריון ולידה

פה זה פחות רלוונטי

בפועלנפשי תערוגאחרונה

מה שיעזור זה להחזיר כל פעם

כל פעם


אבל זה מתיש ומנסיון אישי באיזה שלב באמצע הלילה נשברים כי רוצים לישון

עם הזמן זה עובר.


ואתם כהורים.

אל תרגישו שנכשלתם אם היא בכל זאת מגיעה למיטה 

אנשים שמבינים בכסף השקעות וכוניק זמניק
אני אשמח לשמוע אותכם שם בשאלה קטנה שאלה על חסכון קטן - חיסכון השקעה וצריכה
פורום תורני דתי לאומירוצה להשתחרר

מכירים את פורום אוצר החכמה? לתורה? ועוד כמה קצת פחות מוצלחים?

יש הרבה פורומים תורניים חרדיים. הראשונים שהזכרתי מוצלחים מאוד בהרבה מובנים, פעילים, ואפשר למצוא בהם דברים מעניינים גם לאחר זמן.

האם יקום פורום תורני דתי לאומי? שיהיה ברמה, פעיל, לגופו של עניין (בדרך כלל כמובן), ומעניין?

תגיד אוצר החוכמההפי

תגיד לי אלפי ספרים תורניים ב"ה שעזרו לי שנים

באיזה הקשר זה פורום? 

תחפשי בגוגל 'פורום אוצר החכמה'רוצה להשתחרר

ותגלי מקום מעניין מאוד. זה לא 'אוצר החכמה' עצמו - ספריית הספרים הענקית, אם כי יש ביניהם קשר כמובן.

זה פורום תורני, רובו חרדי אך לא כולו. חלק מהכותבים מוכרים (הרב איתם הנקין ז"ל, יבל"א הרב יוסף בדיחי, הרב יואל קטן, ועוד מן הסתם), אם כי כולם משתמשים בשמות אנונימיים כמו כאן.

זה קצת מצחיק אבלנקדימון

מי ששם בפורומים אלה מי שנחלשו רוחנית והתדרדרו לפורומים. אצלנו, החזקים לא משוטטים בדברים כאלה באינטרנט וממילא לא תראה מקבילה.

 

זו פרשנות בלבד.

לא חושב שזה נכוןרוצה להשתחרר

כלומר, מן הסתם יש שם רבים כאלה, אבל ודאי לא כולם. יש שם אנשים גדולים, ידענים ומעניינים, יראי שמיים בהחלט.

חלקם גם רבנים מוכרים, כפי שכתבתי להפי.

בסוף השימוש בכלים כאלה מועיל לפיתוח של שיח תורני, לפתרון שאלות, ועוד.

אה, ואני מכיר חברה חזקים מאוד אצלנו שמכירים את הפורומים האלה. כל מי שמחפש באינטרנט מדי פעם תשובות לשאלות תורניות עיוניות (לא הלכתיות פשוטות), כמעט בטוח נפגש בזה. דווקא חברה ברמה גבוהה לדעתי. אז אמנם הצדיקים הנ"ל אינם משוטטים יומם ולילה באינטרנט, אבל יוצא לפעמים להיכנס.

בינינו, קשה ברשת להישאר בדיונים מעמיקים כל הזמןמתוך סקרנות
להבנתי, סוד ההצלחה של הפורומים שהזכרת הוא שרוב גולשיו עם חסימה חזקה מאוד לרשת, ככה שאין לה באמת "רשת" שמושכת אותם לכל מיני מקומות ומפריעה לריכוז...
יש סיפור מעניין עם אוצר החכמה והפורום שלהםמשה

לעצם העניין. כנראה בעולם הדתי לאומי יש לא מעט פעילות כאן (פחות משהייתי רוצה) ולא מעט גדולי תורה צעירים כותבים דווקא בפייסבוק.

יש קבוצת פייסבוק/ווטסאפ של רבנים לדעתיארץ השוקולדאחרונה
אבל לא יודע אם היא סגורה, רק שמעתי עליה מרב שאני מכיר
ממש מושך אותי כל הנושא הזה של בניה ויצירהרק נשמה

עכשיו יש לי אפס ניסיון אבל אני ממש רוצה לדעת לעבוד עם חומרים לעשות חריטות בעץ לבנות רהיטים וכאלה לא בקטע של מקצוע סתם כתחביב אבל אין לי מושג איך מתחילים וגם איך משלבים הכל עם לימודי תואר

יש למישהו רעיונות לקורסים או סדנאות או ליודעת מה?

פשוט להתחיל, בכל דרך, להשקיעזיויק
מהאינטרנט בשלב א', ואחר כך תתקדמי לדברים ממשיים יותר
יש ביוטיוב כמויות של חומר בחינםמשהאחרונה

משם אפשר להתחיל. אחר כך להתקדם...

פלאפון חדש. באיזה מחיר כדאי? מה היתרון של דגם יקר?מתיעצת28

אממ... מניחה שזאת שאלה קצת מצחיקה וילדותית כי זה כמו לשאול למה יש רכב שעולה 50K ולמה פרארי עולה 300K..

ובכל זאת.. אני רוצה לקנות סמארטפון חדש אחרי 5 שנים..  מה היתרונות לקנות ב2000 ולא ב1000/1500 ש"ח? ואולי בכלל כדאי חד"פ להוציא 3000 ש"ח?

 

השאלה מה חשוב לךפשוט אני..

לדעתי, לאדם הממוצע טלפון ב-1,000 ש"ח (מהדור האחרון של שיאומי למשל) יכול לספק את כל הצרכים +++. 

 

אבל אם למשל חשוב לך מצלמה מעולה, כזאת שתאפשר לך לפתח את התמונות שצילמת בלי שיראו שזה צולם בטלפון (כלומר בלי פיקסולים, מריחות וטשטושים), אז המחיר כבר קופץ פי כמה...

 

נתונים נוספים שאם הם חשובים לך, יכולים להשפיע על המחיר: עמידות למים ואבק, בהירות מסך (לנוחות צפייה באור שמש), עמידות לנפילות, זיכרון RAM (ככל שגבוה יותר - הטלפון יוכל לשרוד יותר משימות גם בלי להאט ולהיתקע), קליטה של דור 5 (מאז שיש לי דור 5 - אני כבר לא מחפש WIFI באף מקום, כי האינטרנט שלי במכשיר יותר מהיר מרוב הרשתות הביתיות), אפשרות לסים וירטואלי (בשביל להתחבר לחברות סלולר בלחיצת כפתור בלי צורך בסים פיזי, כולל למשל אם רוצים חבילת גלישה בחו"ל כמעט בחינם), טעינה מהירה, סוללה חזקה...

 

מכשיר שמצטיין בכל מה שכתבתי עכשיו, כנראה יעלה לפחות 3,000 ש"ח. אבל מי שלא חייב את כל התכונות האלה, בהחלט יכול לקנות מכשיר פשוט יותר.

נקודה למחשבה: מכשיר פשוט של היום שעולה רק 1,000 ש"ח, הרבה יותר משוכלל ומתקדם ממכשיר דגל שעלה לפני 5 שנים 3,000 ש"ח.

מצטרף לנאמרנפשי תערוג

הכל תלוי מה תרצי לעשות עם זה

לאחרונה קולגה רכשה את הדגם האחרון של אייפון הכי טוב.

עלה 7000+

שאלתי אותה מה הצורך, היא הסבירה שהיא מצלמת הרבה סרטונים לפרסום העסק שלה והיא חייבת שזה יהיה הכי טוב שיש


לעומת זאת.

אצלי התכונה הכי חשובה במכשיר סלולרי זה אינפרא אדום. לצורך שליטה במזגנים במקום עבודתי. לכן חיפשתי דווקא את התכונה הזאת. 

קצת דיוקיםגירגירמיאחרונה

כל מה שכתבת גם מכשיר ב-1000₪ יכול לתת, חוץ מסים וירטואלי שזה שמור למכשרים יקרים.

כמו שכתבת בעצמך, המכשירים הפשוטים היום הם הכי טובים שהיו לפני 5 שנים.

 

ההבדלים בעיקר הם "הפרמיום", ועל זה משלמים הרבה מאוד.

לדוגמא, אם המכשיר מפלסתיק או מאלומיניום מוסיף עלויות ייצור של בערך 30$, האם זה משנה? כנראה שלא, עוד לא הכרתי מישהו שלא משתמש בקייס (חוץ ממני). 

כנ"ל לגבי מסך אם הוא LCD או OLED מדובר על הפרשים של 100$ לפחות עבור היצרן, אני אישית לא רואה הבדל בצבעים או בבהירות גם באור שמש.

כנ"ל לגבי המצלמה, אם אתה מצלם צילומים קלים (ללא תנועה, אור טוב) ולא אכפת לך ש-AI ישפר את הצילומים, לא תוכל להבדיל בין תמונה שצולמה למכשיר יקר או זול.

כנ"ל לגבי איטום למים, כל המכשירים שראיתי מבפנים היו חסינים למים, זה בסה"כ אטמי גומי פשוטים יחסית, אבל לזה שאין תקן אומר שהיצרן לא לוקח אחריות ולא משלם תמלוגים עבור ההסמכה.

יש עוד הרבה הבדלים כאלו, היצרנים יודעים את זה ולכן המכשירים הזולים פשוט חותכים את על הפינות האלה.

כל האמור לעיל לא מנע ממני לקנות את מכשיר יקר מאוד מאוד.

 

אגב, סים וירטואלי לא יותר זול מסים רגיל מחברה מקומית או סים רגיל גלובלי שתזמין מאליאקספרס, הוא רק יותר נוח,  זה יותר זול רק עבור סים עם חבילת גלישה בלי מספר. 

את חייבת להגדיר לעצמך מה אופי השימוש שלך בוזיויק

כי זה יכול להיות כלי זניח שאת לא נוגעת בו כמעט וזה יכול להיות מרכז היום שלך ללימודים / עבודה וכאלה.

אם למשל את מצלמת ועורכת סרטונים זה גם שיקול ובגלל זה כדאי לחשוב עם עצמך מה הפונקציות שחשובות לך ומה התקציב.

כמו שכתבו כולםפצל"פ

זה תלוי למה את משתמשת...

וגם לכל חברה ודגם יש יתרונות וחסרונות


אני מציע לך אם את באמת פחות מבינה ומכירה את העולם הזה של מפרטים של פלאפונים וההבדלים ביניהם

אז פשוט תכתבי מה השימושים שאת עושה בפלאפון וכמה מהם במקביל

אם בא לך אז יכולה גם לומר איזה מכשיר יש לך עכשיו ומה את מרוצה ולא מרוצה ממנו ככה יהיה מקום להשוואה וידעו לתת לך יותר מדויק

אם יש לך גם חברה של פלאפונים שאת רוצה רק מהם אז תכתבי

מה הצורך?משה

מכשירי ביניים (1500+) מספיקים לדעתי לרוב השימושים. אני עצמי מסתפק במכשיר ביניים שקניתי בפסח של 2021 ועבר מאז קצת שדרוגי תוכנה קצת יותר מורכבם (כן, בניתי לו רום !). הוא אחלה ומשרת אותי יפה לבינתיים.

קנית בסוף גלאקסי כלשהו אבל אל תשאלומתיעצת28

נמחקה לי כל היסטורית הצטאים בווצאפ במכשיר *הישן* .. ואחרי דו שיח ארוך עם הצאט GPT/גמיני נראה שאין לי שום גיבוי... מצד שני אם להיות רציונלית מה כבר איבדתי? הודעה ממשהי מהעבודה שמארה לי כמה אני מיוחדת.. נראלי נחיה.. 

תתחדשי🤗 ומעכשיו את מקפידה לגבות את הדברים בסלולריפ.א.

שלך באופן שוטף 

תתחדשי! נשמע לא קריטי בכללזיויק
"הודעה ממשהי מהעבודה שמארה לי כמה אני מיוחדת.. "יוני.ו.
נשמע די מבאס לאבד חחח
ווטסאפ זה צרה צרורהמשה

וגיבוי שלו (באמצעי חיצוני, כלומר קובץ טקסט) בעיניי זה די קריטי.

לשבור הרגלים קבועיםזיויק

יוצא לכם? קל? קשה? יש טיפים?


כמו כן היה לי הרגל טוב שנטשתי ורוצה לחזור אליו.

איך שוברים את הכבדות שחוסמת ביני לבינו?

ההובי של חייoo

לשנות הרגלים רעים

ליצור הרגלים טובים


כשהבנתי את הקונספט של ההרגל זה הפך קל


ממליצה על ספר כוחו של הרגל

הוא מסביר את הרעיון של

טריגר- פעולה- תגמול

איך להיפטר/ ליצור הרגל

אמיתי? זה קל לך?זיויק
אחפש את הספר
לשנותoo

או ליצור הרגל זה תהליך מתמשך


הרבה אנשים אוהבים תוצאות של כאן ועכשיו

לא אוהבים תהליכים

וזה גורם לקושי בהשגת דברים


אני כן אוהבת תהליכים

מסוגלת לראות את התוצאה העתידית ולחכות בסבלנות

לרוב גם נהנת מהדרך

לכן בעיניי זה לא קשה

אחרים בטח יקראו לזה קשה עד בלתי ישים

נשמע נדיר ממשזיויק
זה באמת קשה מאד מאד, מתאים לאנשים ספציפייםנפש חיה.
חדמשזיויק
עם זאת זה מאתגר תסכימי איתי
לאט לאטנפש חיה.

ממליצה לקרא קצת טורים של הרב יצחק פנגר

ללכת בצעדים קטנים 

ולחלק את החזון הגדול למטרות קטנות ברות ביצוע

תהיי ספציפית?זיויק
וזה עזר?
אשתדלנפש חיה.

לפני כמה שבועות בעלון הידברות הרב פנגר רשם טורים בנושא שינוי התנהגות

ופירט איך לעשות את זה צעד צעד

זה עלונים לפני חודש- חודש וחצי ככה.


לגבי הצעדים הקטנים-

נגיד שאתה רוצה לרוץ מרתון שזאת המטרה הגדולה, אז

קודם אפשר כצעד ראשון להגביר מוטיבציה ובמקביל להוריד את המושג המופשט (רוצה לרוץ מרתון)

לפס מעשי (שינויים קטנים - לשים את הנעליים ליד הדלת, אפילו בלי לנעול, בשלב מאוחר יותר לקבוע זמן לריצה)


כשהייתה לי מטרה גדולה

השיטה של צעדים קטנים עזרו לי להגיע אליה....


היום אני מתמודדת עם דברים שאותה טכניקה בהחלט תשמש אותי


רק צריך לרצות

ולעשות משהו קטן בכיוון. 

תודההזיויק
מתחילים לאט לאטנפשי תערוג

ומוסיפים כמה שיכולים

אי אפשר לשבור הרגליםצדיק יסוד עלוםאחרונה
דייטיםאבוד
בנות תעזרו לי, אני לא מבין אני לוחם משוחרר נראה באמת טוב, אבל בנות פוסלות אותי סתם, מה קטע?
הפורום הלא נכוןארץ השוקולד

יש פורום לנו שנועד לזה.

לגופו של עניין, יש מגוון סיבות להחליט שכן או לפסול, לא הייתי מניח שהמראה היה הסיבה.

מוזמן לשאול בפורום לקראת נישואין וזוגיותפשוט אני..אחרונה
עבר עריכה על ידי פשוט אני.. בתאריך א' בטבת תשפ"ו 22:03

ו...

בנות הן לא בנים, תחליף דיסקט 🤭

רעיונות למשחקי קופסאהרמוניה
עבר עריכה על ידי הרמוניה בתאריך כ"ג בכסלו תשפ"ו 20:09

מגבשים וכייפים ששווה לקנות?

 

תודה

אליאסדרור אל
קטאן כמובןריבוזום
טיקט-טו-רייד שיחקתי פעם אחת ומאוד נהניתי אבל אין לנו בבית, אז אין לי ניסיון אישי אם הקסם שלו מחזיק מעמד. לפי מה ששמעתי מסביב נראה שכן משחק שווה. 
נראה ככה...הרמוניה
שם קוד!ריבוזום
איך שכחתי (דורש לפחות ארבעה שחקנים)
זהוו גם אליאס...הרמוניה
סיאנס. לא משחק קופסא אבל מגבש.די שרוט
ואם יש בעיה הלכתית של עבודה זרה אז טוויסטר. ואם יש בעיה הלכתית של נגיעה אז טלפון שבור. ואם יש בעיה הלכתית של במושב ליצים אז תלמדו הלכות לשון הרע.
אני בוכה😂Shandy
אציע כמה שונים:ארץ השוקולד

שם קוד,

אליאס,

דיקסיט,

עידן האבן,

טיקט טו רייד,

Robo rally,

The crew,

Avalon,

Shadows over Camelot,

Nefarious,

Colloretto,

סושי גו,

אזול,

Draftasorus

 

יואוהרמוניה

מה זה השמות האלה אתה בטוח שזה בישראל?😂

 

ממש תודה!

מה ה3 הכי מומלצים בעיניך? (חוץ משם קוד ואליאס)

הרבה משחקים הם באנגלית במקורארץ השוקולד

ולא יודע אם תרגמו אותם, בכל מקרה, בכלל המשחקים שפירטתי אין מלל כמעט.


תלוי מה הסגנון שאת מחפשת?

האורך? מספר השחקנים?

אה וואלה...הרמוניה

טוב אז יש לי שיעורי בית לחקור.

 

לא משנה הסגנון והאורך העיקר שיהיה אפשר גם בשני שחקנים ומעלה ולא מ-4

מה שלא מתאים רק ל2 מהרשימהארץ השוקולד

שם קוד (יש לו גרסה לזוג),

אליאס,

דיקסיט (אפשר לבצע התאמות שיעבוד לזוג),

Avalon,

Shadows over Camelot

סושי גו,

ולא בטוח לגבי Draftasorus 

תודה רבה!הרמוניה
לכל אחד מתאים משהו אחרנפשי תערוג

תלוי איזה סגנון אוהבים

מה עם הישנים והטובים?אוריןאחרונה

סבלנות, מונופול, דמקה, רמי קוביות, המשחק עם הרכבת מילים - שכחתי את שמו ועוד

אולי יעניין אותך