אתגר שבועי – ארספואטקיהנפתלי הדג
אחדים אוהבים שירה / ויסלבה שימבורסקה
אֲחָדִים אוֹהֲבִים שִׁירָה
אֲחָדִים -
זֹאת אוֹמֶרֶת שׁלֹּא כֻּלָּם.
אֲפִלּוּ לֹא הָרֹב אֶלָּא הַמִּעוּט.
בְּלִי לְהָבִיא בְּחֶשְׁבּוֹן אֶת בָּתֵּי הַסֵּפֶר, שֶׁשָּׁם מֻכְרָחִים
וְאֶת הַמְשׁוֹרְרִים עַצְמָם,
אֲנָשִׁים אֵלֶּה הֵם שְׁנַיִם לְאֶלֶף.

אוֹהֲבִים -
אַךְ אֶפְשָׁר לֶאֱהֹב גַּם מְרַק עוֹף עִם אִטְרִיּוֹת
אוֹהֲבִים גַּם מַחֲמָאוֹת וְצֶבַע תְּכֵלֶת,
אוֹהֲבִים צָעִיף יָשָׁן,
אוֹהֲבִים לַעֲמֹד עַל שֶׁלָּהֶם,
אוֹהֲבִים לְלַטֵּף כֶּלֶב.

שִׁירָה - 
אֲבָל מַה זֹּאת בְּעֶצֶם שִׁירָה.
לֹא אַחַת נִתְּנָה לְכָךְ
תְּשׁוּבָה רְעוּעָה.
וַאֲנִי אֵינֶנִּי יוֹדַעַת וְאֵינֶנִּי יוֹדַעַת וְנֶאֱחֶזֶת בָּזֶה
כִּבְמַעֲקֶה גּוֹאֵל. 

השיר הזה של ויסלבה שימבורסקה עוסק בשאלה מרתקת – מה היא שירה? מה הופך קובץ מילים לשיר? מה החוט השזור בין כל סוגי השירים שישנם?

זה לא ה-דיון סביבו סובב האתגר הזה, אבל זאת כן נקודה שאני ממליץ לכל אחד לחשוב עליה בעצמו, עוד נחזור אליה בהמשך.
היום אני רוצה שנדבר על ארספואטיקה.

ארס – כמו ארט, אמנות, פואטיקה – שירה. ארספואטיקה היא שירה על השירה, סוגת שירה שהנושא המרכזי בה הוא אמנות השירה עצמה, מעשה הכתיבה וכל מה שסובב אותו.

הסוגה הזאת מאוד שנויה במחלוקת. יש הרואים בה התבטאות מהגדולות שיש בעולם השירה, ויש כאלה שרואים בה סוג נמוך של שירה, שירה שעוסקת רק בעצמה ובמשורר ומנותקת מהמציאות.

אני רוצה שתכתבו שיר ארספואטי. אבל לא סתם שיר ארספואטי, שיר שמנסה לענות או להדגים, בכל דרך שהיא, על השאלה בה נגעה שימבורסקה – מה היא שירה?

(אם לא הולך, גם שיר ארספואטי אחר על הכתיבה שלכם או על איך אתם כותבים, יתקבל בברכה)


אתן לכם עוד דוגמא של אחד מהמשוררים הגדולים שלנו, דוד אבידן (שאולי נדבר על הטכניקות שלו בפעם אחרת):

שִׁיר הוּא דָּבָר/ שֶׁאֲנִי קוֹבֵעַ שֶׁהוּא שִׁיר / לְאַחַר שֶׁאֲנִי כּוֹתֵב אוֹתוֹ / כְּשִׁיר אוֹ כְּלאשִׁיר / אֲבָל מְפַרְסֵם אוֹתוֹ כְּשִׁיר // וְעַכְשָׁו תִּקְבְּעוּ מֵחָדָשׁ מַזֶּשִׁיר.
אפשר לתייג אותי גם כן להבא? לך דומיה תהילה


..נחמיה17

פעם היו חריזות ומשקלים.

 

היום שיר

זה משפט של כמה מילים

אנטר

ונקודה.

 

היום שיר הוא הצליל הנוגע שמתבטא במילים.

 

אנטר

ונקודה.

מעולה.כתם דיו
לדעתי פירגנת מדי לשירים של היום..
אבל שיחקת עם זה ממש ממש יפה.
חמוד מאוד נפתלי הדג
סחטיין על היציאה מהז'אנר שלך וההתנסות בסגנון חדש
זה שיר שכתבתי לפני כמה חודשים:לך דומיה תהילה

בנייר

 

חריטת עופרת עמוקה

וראש עמוס במחשבות.

לא מספיק טוב, הוא אומר,

האלגוריות לא די טובות.

אבל מה הוא רוצה, הרי

הוא יודע

אין די דימויים

אין די לשונות

ואת שטף הדימומים

אי אפשר לאצור בנייר.

דימומים. אמאלה.נפש חיה.


וואו. מצוין!כמו צמח בר
לפעמים המילים לא מכילות הכל או לא מדויקות דיין.
יפיפה!
אי אפשר לאצור בניירכתם דיו
איזה ביטוי מ ה מ ם
וגאוני.
אהבתי ממש ממש ממש
לאצור!נפתלי הדג
מזדהה מאוד. לפעמים דווקא ככותב המוגבלות של המילים כואבת כל כך, חוסר היכולת שלהן להיות יותר מאשר-הן, הסוף הכל כך ברור. תודה.
--פצלשש!

 

תכתוב.

תיתן לעט לגלות טפח

ולהסתיר שניים.

תן לו לשוטט במרחבי הנפש

לגעת במקומות בהם לא נגעה יד אדם.

 

תן לאותיות לצאת ממך

לפרוץ את מחסומי הדיו.

תנסה להקשיב להם

לשמוע את מה שמסתתר מאחורי המילים.

 

תכתוב.

לך לך

אל עצמך.

איזה יופי!נפש חיה.
אוח זה יפהההחותם-צורי
הו וואו.סתרי המדרגה
תודה! כייפ לשמוע..פצלשש!
מקסים נפתלי הדג
נדמה לי שפיסוק נכון יכול להוסיף כאן מאוד, הוספה של פסיקים, של נקודתיים, מעשירה הרבה פעמים ונותנת מרחב נשימה
הו, אני אוהבת את זה.יום מבולבל

שיר;

פְּעָמִים מעיין נוֹבֵעַ
פְּעָמִים יָבֵשׁ.
נרעד, מתחלחל ונוגע,
וְאַחַר מתחדש. 


אוֹת אוֹת, וּמִילָה. 
מצלול, פְּסִיחָה, דימוי
בריכה צְלוּלָה, 
אוֹצָר חָבוּי.

פְּעָמִים משתקפים בּוֹ עֲנָנִים 
פְּעָמִים שֶׁמֶשׁ בזריחתהּ.
פְּעָמִים רְגָשׁוֹת עדינים, 
ולעיתים אפילו אַתָּה.


(שמתם את לבכם לכך שעניתי על עוד כמה אתגרים על הדרך? חרוזים, שבירת קיר וכו')
השורה האחרונה משדרגת כל כךנפתלי הדג
פעם אגי משעול כתבה על הפחד של המשורר שהמעיין ייבש, על חוסר הוודאות המוחלט שהדבר הזה שקורה כשאנחנו נובעים פתאום לא יקרה שוב לעולם. בעדינות, נגעת בפחד העמוק הזה.

חריזה היא כלי טריקי, לפעמים נראה שפשוט לחרוז משדרג שיר, וזה לא תמיד נכון. חריזה צריכה להיות כזו שמוסיפה נופך לשיר, וזה בדיוק מה שקורה כאן. העדינות, הסבלנות שלך היא כיף גדול.
..פיתה פיתה

להיות בשקט, להרגיש את המילים מטפסות לאורך הגוף

ולשתוק.

להרגיש איך כל הרגשות בועטים בי

בחלל של הריאות. בין קיר גוף לקיר גוף

 

מה היא שירה

אם לא הרווח שבין הדברים.

 

עמדנו אז במין חצי עיגול מוזר

תמר אמרה

בשביל לראות את הגבול, אל תסתכלו על הפנים

תסתכלו על האוויר שמסביב.

 

שירה היא

לנשום עד עשר

להרגיש את הדשא מתחת כף הרגל

או אולי

את האדמה. שהיא קשה וחומה.

להכיר את הגוף

וואו, כמה אמתT~Y=)

אמנם קטונתי אבל ממש נהנתי!

 

איך זה משקף את הרגשות בעת הכתיבה, ממש נעתקה לי הנשימה לביטוי המדוייק כל כך של הבעיטות של הרגשות בין קירות הגוף, מבטא ממש את ההרגשה.

אני אוהבת גם את הדימויים הפשוטים-חזקים של הסוף, לפעמים אני חושבת שהם יכולים להכיל את מה שהביטויים והדימויים הכי מורכבים לא מסוגלים
ההגדרה של השירה כרווח בין הדברים, זה ממש נכון, מכילה ולא מכילה בו זמנית..

גם הכתיבה שנודדת מנקודות המבט בין חלקי השיר הופכת אותו למעניין ומסקרן

 

 

היופי שבזהנפתלי הדג
הוא שאת עושה בדיוק מה שאת מדברת עליו, שזה כמעט מבלבל. שירה היא --- רגע, מה? אין פה נוסחה, יש ציור מסביב. יפה.

(נדמה לי שלפעמים כדאי לך לנסות לשבת על הדברים ולגבש אותם. יש יופי נהדר בגולמיות שנזרקץ לאוויר, אבל יש סיבה לסיתות.)
המים והגלים~~חסוי~~

הגלים לא שקטים

הם עולים וגם יורדים

עם הרוח נישאים

וכך נהיים אחידים

 

אך לפעמים נשבר הרצף

והם מתנפצים על המזח

בהמון הדים של קצף

ועוד גלים באים ברצף

 

ומתגייסים הם הגלים

לעזרתם של האחים

ובאים עופות שמיים 

ומוכיחים הם את המים

 

ומתרפסים הם הגלים

לפני המוני העורבים

אבל מבפנים

הם כועסים ומתמרדים

 

והמים לעולם לא נכנעים

ולאט לאט המים ישחקו אבנים

ואנחנו לא נכנע

עד שתשקוט הסערה

 

זה השיר מציג מציאות אמנם היא כואבת בהתחלה אך לעולם לא נכנע! כי דווקא מן המשברים אנו צומחים! נ.ב

הוא לא מדבר על שירה.נחמיה17
לא בדיוק הצלחתי להבין את היחס בין השיר לאתגר,נפתלי הדג
תוכל להסביר?
פצל"שאנונה12345

אשמח לביקורות בעיקר, תודה

 

 

כבר שנים ביחד

אבל נראים כמו ימים

לא מכיר אותה בכלל

כל הזמן משתנה

 

פעם הפנים באור

פעם הפנים בצל

כל פעם חדשה

כל פעם זה שונה

 

היא אומרת,

רוצה שרשרת חרוזים

רוצה שתתעסק עם משקלים

אבל מה עם המילים

 

אני רוצה שתכתוב עליי

ואני מה אני יודע

איך קוראים לך בכלל

אבל עכשיו אני יודע

 

קוראים לי שירה היא אמרה

תכתוב על שירה

אז שירה מה נכתוב

שירה על שירה או שיר

[כל פעם חדשה, משתנה]

אתה כותב מענייןנפתלי הדג
משהו בדרך בה אתה שם את המילים הוא לא שגרתי, ומעניין אותי לאן זה יתקדם בהמשך.
השיר מרגיש לי טיפה בוסרי (גם כי הוא לא מפוסק, וזה תמיד מציק לי), נדמה לי שיש עוד מה לסתת בו.

תודה
סליחה. אבל.חותם-צורי
אני צריך הבהרה קטנה- ארספואטיקה זה הז'אנר המקובל היום?
מה שאחנו מפרסמים פה בדר"כ?
(שורות בלי סדר חוקים )

או שיש עוד ייחוד מסוים?
לא. זה לא קשור למה שאמרת עכשיו.כמו צמח בר
ארספואטיקה זו שירה על "שירה"
על מה זה 'שיר' על תהליך כתיבה של שיר. על השיר עצמו..
אה. הבנתי אותך. תודה חותם-צורי
₪₪כמו צמח בר
תכתבי הם אומרים,תכתבי
עוד כמה שירים
ותכתבי גם מחזות
ואת הנאום של הסיום
ואת הברכה בשביל המורה
ותנסחי לי את המכתב לביטוח
ותסכמי את השיעור ואז תתני לצלם
ותכתבי לי את החיבור בשלושה נוסחים
ותחברי לשיר של הבת מצווה את כל המילים
ורק בקשה אחת,קטנה, פיצפונת, רק אם יש זמן--

לא אכפת לך,נכון?
את הרי יודעת לכתוב.

ידידים, חברים, משפחה
וכל הקרובים
צריך להסתכל באמת נכוחה
אומר זה ישר לפנים;
שיר זה לא מחזה
ומחזה זה לא מכתב לביטוח
ומכתב ופיוט זה פשוט לא זה
ופיוט זה לא חיבור, על בטוח
ולכתוב לך חיבור זה בכלל העתקה
וחיבור זה לא נאום.
ושניהם, זה לא שירה עתיקה
ושירה עתיקה, בחיי, לא דומה לכלום.

ואני?
לא משוררת
ולא סופרת
ולא כותבת שיר עתיק
ולא נותנת להעתיק
ולא נאום חוצב להבה
ולא טובה בלכתוב עם אהבה

ולפני שתצעקו חמאס
או תיתנו גופי לבוזזים-
תדעו,
אני רק משתעשעת לי פה עם חרוזים.

וואו זה מעולהפיתה פיתה

אני ממש מחבבת לראות את מה שאת כותבת

ואיך את משתפרת משיר לשיר

תודה! איזה כיףכמו צמח בר
וואוו אהבתי בטירוףהלב והמעין.


תודה רבהכמו צמח בר
אוי את פשוט אדירהכתם דיו
אהבתי ממש ממש.
איזה שיר כיף וקולח.
איזה כיף שאהבת! כמו צמח בר
אוקיי- זה היה יפה מאוד!נחמיה17


חח.. תודה כמו צמח בר
איזה כיף!נפתלי הדג
אני מתמוגג לי פה. קצת חוש הומור בעולם הזה

(חמס)
ועכשיו קלטתי למה התכוונת..כמו צמח בר
אכן, טעות כתיב. תוכל לערוך?
אלופה!!! כמו תמיד..אז נרשמתי


תודה רבה! איזה כיף!כמו צמח בר
אשמח לתגובות סתרי המדרגה
עבר עריכה על ידי ארטיקית בתאריך כ"ט בסיון תשע"ז 10:13
לכתוב שירה
זה כמו,
לנגן בלי תווים
פשוט כך
מתוך הנשמה
להנביע מילים,
מחול קסמים.

לכתוב שירה
זה כמו,
מים צוננים
על נפש עייפה.
זה למצוא,
מקום של אמת
בתוך עולם
של שקר.

לכתוב שירה
זה כמו,
לקלף לקלף
ופתאום,
למצוא בפשטות
קצת אני.

לכתוב שירה
זה כמו,
להלך בשקט
על הגבול
המהתל,
בין שפיות
לשגעון.

לכתוב שירה
זה כמו,
לאסוף רגעים,
להעיז
(להנכיח)
להיות
אמיץ.
מקסים ממשרק אמונה


איך קוראים לפושטק שכותב שירים? ארס פואטי שיר בפנים...עוד יהודי

מערכת נוקשה

חוקים מימי קדם

דייקנות שביקשה

ללכת בעדר

 

שם ושפה אחת

רק דברים אחדים

כותל שלא נפחת

אטומים הצדדים

 

זעקת מעונה

או צהלת אוהב

כפרח משונה

נכתבים מן הלב

 

צהלת עפרוני

בגן ויקטוריאני

כתיבת שירה מורכבתמיצ'ל
כתיבת שירה מורכבת.
מורכבת ממילים,
מורכבת מחרוזים.

כתיבת שירה מורכבת.
מורכבת מרגשות,
מורכבת ממחשבות.

כתיבת שירה מורכבת.
מוכרבת מצלילים,
מורכבת מתווים.

כתיבת שירה מורכבת.
מורכבת מלבבות שבורים,
מורכבת מאוהבים.

כתיבת שירה מורכבת
ומשיר לשירה הכתיבה יותר קשה.
כתיבת שירה מורכבת.
מורכבת תרתי משמע!
אהבתינחמיה17


זו היתה הזדמנות לנסות להמשיך שיר..תודהT~Y=)
עבר עריכה על ידי נפתלי הדג בתאריך ח' בתמוז תשע"ז 13:54
סבובני באותיות, רפדוני במילים
כל אימת ששסועה וסוערת נשמה בקרבי
תנו לה נחמת הציור במילים, הזעקה בשפה.
מבולים של דיו לשטוף את רוחה,
לחבוש פצעיה בגליונות חותכים ומלטפים של נייר.
הפלגה בין תווי דיבור וצלילים.
אחיזת בעתה בלב ים סוער.
תקווה, מקום.

 

שמרו נא עליה שלא תוקף אבדון,
שתזכה להבלי פה חמים,
לענני מתק שפתיים
לדימויי עושר ותום

 

להכל, לכלום, למה שבתווח.

 

 

הערת אגב, אני קוראת כאן לא מעט אבל לא מצליחה להגיע ללהגיב ולפרסם.. מקווה שזה בסדר שאני מבליחה ושזה לא מרגיש פלישה לא נעימה...

וכמובן, יותר מאשמח להערות/הארות 

והאתגרים פה ממש מעניינים ומחכימים,

תודה רבה!

 

ועוד אחד שכתבתי לצורך התרגיל, אבל פחות אהבתי..:
 

אז גירד בפדחתו המשורר
והתפלל והתפתל למוצא עטו
שיהיה שלם, שלא יפספס

 

קירות, קופסאות
צרופי מעוף סתומים
לו רק יכלו לחיות יחד

לו רק

 

געש ללא מענה
חלקי מיל

חמקמקות המימוש

חלקי מש

חל


הימוצה?

 

 

אני לא יודעת אם זו דרך הגיונית/מקובלת לשים מילים שאינן שלמות ולסמוך ככה על הקורא, אבל הרגיש לי שאי אפשר לכתוב שם מילים שלמות..

אני דווקא יותר אהבתי את השניכמו צמח בר
מדליק ומיוחד..
תודהT~Y=)
אני עוד מגששת מה מקובל יותר לעשות ומה פחות.. בעיקר בתחומים של תוכן, פחות במבנה כמו כאן, אבל עדיין
אני חושבת שהיום כמעט ואין חוקים נוקשים בשירה..כמו צמח בר
השיר של ויסלבה..😍כתם דיו
(דווקא את הסוף שלו אני לא ככ אוהבת. לא מצאתי נחמה בחוסר הידיעה.)



בוא ואשיר לך את שירת חיי:
מילה, חרוז, שורה.
פסיחה.

ומשם ועד אליך הדרך ארוכה.

בוא ופרוט לפרוטות:
אלו מיתרי-
אחד, ושניים,
והשלישי נקרע.

נאסוף את שנשבענו
חרזנו וחלמנו
ונרקום מיתר אחד:
בינך וביני.

יבוא היום, אני נשבעת
עוד יהיו עליו
תווים.
וואו, הבית השני פשוט מושלם!כמו צמח בר
תודהכתם דיו
מקווה לשפץ אותו בהזדמנות...
.../אשמח לתגובותחולות
זה לא אני
זו נפשי
משרבטת בקולמוסה
את לבבי
את יומי
את חיי

זו לא נפשי
זה אני
משרבט בקולמוסי
את נפשי
את רוחי
את נשמתי

והגוף כותב
והנפש מתנבאת
השכל מתנתק
לא מניד עפעף

כי שיר
הוא הרבה מעבר
לשין יוד וריש
יפה ממשרק אמונה


מזכירה שאנחנו מחכים לכם בפסיפס!פיתה פיתה


שירהימ''ל

הכותב שיר כותב את עצמו,

יוצק בתוכו את חייו, את עולמו,

מפסל במילים כדמותו וכצלמו,

סגנונו ומילותיו כטביעת חותמו.

 

הכותב שיר מביע את אמונו,

חושף לקורא את תוכו וצפונו,

אם רגשותיו או מחשבתו ישורר בתוכנו,

או רק יעמיד למשפט את יצירותיו וכשרונו.

 

הכותב שיר אומר אמירה,

מביע עמדה מרומזת או ברורה,

או מספר סיפור על שקרה ולא קרה,

בתיבול סגנון וחריזה - זו היא שירה.

 

 

 

@כישוף כושל תודה על התיוג.

@נפתלי הדג אשמח להערות (יש משהו שמפריע לי בכתיבה שלי ואני לא יודע להצביע בדיוק על מה הוא, אולי אתה תצליח ).

 

נ"ב

לא בטוח שהבנתי את ה'שיר' שצטטת בסוף אבל אם כן אני לא מסכים.

 

...אני השקית
בין אות לאות
אנטר
שורה או פסיחה
מיושמות מילים שרק
מיתרי לב הכותב
יבין
ויכול אחר בניסיון
הגיג להתפס
אבל פנים ריק
משלו הוא
יצירהשאג
אני לוקח את העט
העיפרון או המקלדת
וכותב או חורז
עוד שורה

על הדף, המרקע
או בשכל
מוציא שיר או דעה
יצירה
יפה מאוד!!!!כמו צמח בר
אהבתי.
והמשקל מעולה!!!
שירה יהודית-רק אמונה

שירה יהודית

היא איננה ככל הזימרות

נותנים שירות והודאות

ברגעי אושר כמו בזמן הגזירות.

 

בשיר השירים

שושנה וחוחים

בראש פינה

כמו מאסו הבונים

 

שירת הלויים..

שירת המלאכים

שירה מיוחדת

שירה יהודית

 

 

 

(קצת גולמי אבל מקוצר הזמן...

וראיתי שלא הגיבו את הרעיון הזה

מנסה לענות על המשוררת ששאלה אם זה כמו לאהוב אוכל)

חבר'ה, מצטער על העיכוב בתגובות, ב''ה תקופה עמוסה נפתלי הדג
אתה בתכנון להמשיך להגיב?אשמח שתראה את שלירק אמונה


מאוד בתכנון, לצערי הזמן עושקנפתלי הדג
אצלי זה ככה בלעשות את התרגיליםאהבת ישראל!!


משהו שכבר פירסמתי פה לא מזמן:אז נרשמתי

'לחופש נולד'

 

איך שיר נולד? כמו תינוק.

קטן, מקומט ועל פניו עווית שחוק.

חיוור או כהה- תלוי במוצא,

שיער דליל על ראשו, בקושי קווצה.

לעיתים הכל פשוט החוצה מחליק,

ולפעמים צריך וואקום או חומר להזריק.

אז הראש יוצא אולי קצת סגלגל וביצתי,

והמילים נשמעות עם נופך מלאכותי,

אך היצור נולד, החרוז באוויר,

לאט יגדל ויתפתח, יתעצב לו השיר.

בקול בכי מגיח לאוויר העולם,

"ת(ק)ראו אותי", מכריז הוא לעיני כולם.

אמנם זעיר אנכי, וראשי קצת מוזר,

אך הכל בי כבר טמון-לא יראה זאת זר.

אימו של העולל בהתרגשות תתייפח,

מחבר השיר, את מילותיו מטפח,

מאכיל, מלטף, מלביש ועוטף,

מתקן, משנה, וגם קריזה חוטף.

אך בעיניו חיבה, ליבו מתרונן ועולץ,

איך נקרא לילד? שמא אריק? אולי בנץ?

גדל לו הילד, מגלה כישרונות,

מתחיל להיות עצמאי, פותח דלתות וארונות.

אזי המחבר נבהל- צריך על האוצר לשמור!

שלא יפצע ושכלום לא ישבור!

איך התפתח לכך? זאת לומר לא ידע,

התפתחות היצירה- זוהי לגמרי חידה.

הכל בוסר בתחילה, מקומט כבר אמרנו,

ופתאום גבר נהיה, כשלא הסתכלנו.

עם חיים משלו, רצונות ומחשבות,

כשהוריו או יוצרו, רק לכוון יכולים לנסות.

להחליט אז לבד, רוצים נערים ושירים,

לבחור את כיוונם ומה שלהם הכי מתאים.

להיות חופשיים חפצים חמשירים, וילדים,

כל אחד ע"פ כשרונותיו המיוחדים!

איזה יפה.רק אמונה

אני בדרך לכתוב שיר על הבת שלי שנולדה

אתה מזכיר לי את זה

מחשש לאאוטינג... נמחק.33
עבר עריכה על ידי 33 בתאריך ח' בתמוז תשע"ז 17:39


ניסיתי.אשמח שתקראו ותגיבוmp3
שירה,כך אומרים
היא עיניים לנפש
דרכה ניתן לראות
מי אתה.
שירה,יש טוענים
היא פסיכולוג משודרג
פריקה על הדף
ואתה מרגיש חדש.
יש דעה שאומרת
ששירה היא מקצוע
תכתוב,תפרסם,יקנו
ואתה מסודר.
ואני חושבת
ששירה היא
מתנה -
בסוף יום עבודה,
ופינת שלוה-
בתוך טירוף השגרה.


מקסים ממש ומעניןרק אמונה


תודה רבהmp3
מתייגתmp3
@פיתה פיתה@נפתלי הדג

אם יש לכם כוח.אשמח להא/ערות
מקסיםפיתה פיתהאחרונה
במילים פשוטות את מתארת כל כך יפה.
מחייך אותי משומה
אני רק מנסה...יחי המלך - גאה

מילה שלי זה מה

שלעולם לא יקרא

מילה שלי זה הדבר

תוצר דמיון פורה

 

מילה זה מה שלא

מה שיש בין השורה

לבין סוף השיר

 

מילה אחת מרפרפת

נופלת כמו כוכב

כנף פרפר נוגעת

בוכה על עוד שלב

שלא נגמר

 

מילה זה מה

שלעולם לא ישמע

מילה...

חברה הראתה לי. מה חושבים?שלום לך ארץ

משפחה יקרה!
ראיתי אותו רץ 
בדמי חייו, אחרי כלנית או כלב שובב
מנסה לחזר למרות המשבר
מצא אהובה בתוך הכאב
ראיתיו שטוף בזיכרונותיו על חבריו שאין הם עוד כאן

ולך אימא רציתי לומר
שאיתך אני אבלה
קרעתי את הדש
וישבתי על שרפרף
הלב שבור
שתיים מדם
ועוד אלפים, אלפים מהאומה הגדולה
ישבתי, ובכיתי, ונקרעתי לגזרים
את הלב שלי אפחד כבר לא ישלים
כעסתי, את העולם שברתי.
איתך אבא כבר לא דיברתי
דיברתי כמו אומללה
מה נראלך? אתה משוגע? אתה בכלל לא מבין מה לקחת!
רציתי לשבור אותך בחזרה
את הלב שלך. שלי. בעוצמה.
לנקום על מה שנלקח ולא אקבל לעולם
אבל נמשכתי אליך בחזרה
אל הלב של אבא
למרות שלקבל ממך כבר לא יכולתי יותר
 

אז רציתי לספר שהלב נשאר שבור. מרוסק לחתיכות.
גם אם את זה קשה לראות
אבל מה לעשות שכבר אמרת
"אין דבר שלם יותר מלב שבור"
אז אבא שתדע שלמרות הכל אני סולחת'ך 
גם אם מה שעשית לא צודק
כי מה לעשות אתה חכם פי אלף.

נב. אז אותך מדינה, עליך עדין חולמת.
בך אקים משפחה לתפארת.
אך תמיד אשאיר בך חותם
שעליך נקבר אהובי ולא חזר

היא כתבה, שומרת על זכויות יוצריםשלום לך ארץאחרונה
חיפוש קוראים לסיפור קצראורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הספר:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 

 


 

מדבראני הנני כאינני

מחפש מוצא, אולי איזו דרך

פתחתי פתח, האם יש בזה ערך?

שוב נפלתי, מי יקימני?

וכל כך התחננתי, פניך אנה ממני


מאמין בהסתר, בכל התפאורה

ואין עם מי לדבר, לזרוק בו מרה

ואם אשבר, כבר לא נותרה בי צורה

וכיצד אתחבר, אמצא כנגד עזרה


נזרקתי בבור, אין פנים אין אחור

רק עקרב ונחש, מעורפל מהשחור

שדים וקליפות, פרשת אחרי מות

מול עדשת מצלמות, תופפות עלמות.


והנפש במנוסה, מאלקים התביישה

המרחק שוב כיסה, ערוותה הלבושה

והוא קורא לה שובי, זהו שמה (מ)מכבר

שכחה זהותה, בשטטה במדבר.

"ולמוות לא נתנני"תמהון לבב
עבר עריכה על ידי תמהון לבב בתאריך י"ד בכסלו תשפ"ו 18:16

ראיתי כופר אחד, מת באיוולתו,

קרבן על מזבח מולדתו.

שורות שורות באו לסופדו ולבכותו.


 

"זה העלם! הצעיר בשנים – בכיר בניו של ריבון העולמים!

והוא כתכשיט בהיכלו! קדוש יאמר לו!"


 

ואני מהרהר...

הרי בחייו היה כה שחור,

ובמותו – הרב אומר: "אין כמוהו צחור!"

"אם פשע וסרח – כעת הריהו מלאך!"

"מותו – כפרתנו, מותו – כפרתו, ונפלאית נחלתו"


 

ואני??

אלוהים, יודע תעלומות

– האין אני כופר, פושע וסורח??

ומה לי בעולם כזה להיות גורלי כאורח

בשבט עברתך מזדעק וצורח?


 

אם גם למעלה יש ניסים ואנשים הופכים לקדושים

בגופה מחוללת

– לכזאת נפשי מייחלת.

ואם על כל פשעים יכסו חיים המשתתקים

– הנה כל סעיפיי משתוקקים.


 

אלוהים אתה ידעת,

גופי ונפשי – כבר שבורים...

אך רוחי ונשמתי עדיין רק אליך הם עורגים,

קח אותי אליך! כאותם ההרוגים.


 

אם זו המשמעות, להיות רק שלך,

טהור, נקי, דבוק בשלימות

– אני כבר לא יכול לחכות למות...

...רחל יהודייה בדםאחרונה
יש בזה משהו שמעביר רטט
חיפוש קוראים לסיפור קצראורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הספר:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 

 

...רחל יהודייה בדם

והפחד.

הפחד מהריק הזה.

הדבר הריק הזה שרוצה שאהיה כמוהו.

שאבלע בתוכו.

שאבלע את עצמי.

הפחד שיחזור.

הפחד שהוא שם.

אורב. עדיין מחפש אותי.

איזה נאמנות.

אנשים כל כך רוצים נאמנות כזו אה?!.

ואני רק רוצה שייתן לי. ייתן לי להישאר אני.

ייתן לי מקום. ישאיר אותי אני.

והפחד הזה נמצא שם.

ואני מרימה את הראש.

וממשיכה.

לתפוס מקום. שאני אני.

יפה. נסתר. גבוה.טויוטה

תודה.

יפייפה וכל-כך נכוןידידיה ג
...רחל יהודייה בדםאחרונה
תודה..
מנהל? אפשר להעביר שירשור שלי לפה?תמהון לבב

(שתיקה רועמת) - ריק ומוסתר

 

זה? במקום שיהיה בפורום השני

בלתי אפשרי 😐אני הנני כאינני
כנס להודעה שםארץ השוקולדאחרונה

תלחץ על עריכה, תלחץ על בחר הכל, העתק ואז תפתח שרשור כאן.

(אל תעשה גזור כדי שלא יימחק לך בטעות)


אחר כך אתה יכול שוב לערוך שם ולמחוק את התוכן

תנועהמוריה.

הידית עולה אט אט ובסיבוב יורדת מטה. ועוד סיבוב: למעלה במאמץ ודחיפה חזקה למטה.

היא מתנשפת, אבל לא פוסקת. זוהי מלאכתה ואין לה אלא לעשותה בלי להתלונן. כל יום היא כאן, ניצבת על המשמר. דוחפת, מסובבת, מסיעה את הידית שוב ושוב על צירה בסיבוב.

כל תנועה שלה, כל דחיפה ולו הקטנה ביותר מקדמת עוד ועוד את המנוע, כל סיבוב וחצי סיבוב, מניע את העצם. בסוף כל יום היא מאשרת, אכן נראית התקדמות. היא סוקרת בעיניים מצומצמות את המרחק בין המקום בו היתה בתחילת היום לבין המקום בו היא כעת לאחר עבודה של יום תמים. אז היא מתמלאת סיפוק ונחת. אז היא יכולה לפרוש לנוח, להרוויח בביתה עם היקרים לה ולדעת כי עשתה את מלאכתה להיום.

ישנם ימים שהכל חלק והסיבוב פשוט הוא, כאילו מעצמה מסתובבת הידית. לעומתם יש ימים שהידית שחוקה וקשה לה לאחוז בה, שהיד האוחזת עייפה, או שהגלגל כבד עד מאד. לעיתים קרובות קורה שידיים נוספות בוחשות איתה בקלחת, ומסובבות ידיות הפוכות. אבל כל אלו, כמו אינם נוגעים לה, היא מגיעה בכל יום בשעת בוקר מוקדמת, מתייצבת בעמדתה ומסובבת, והידית נעה, והסיבוב מניע.

היא לא מנסה להיאבק, היא לא מוכיחה לאיש דבר, היא נוכחת ומסובבת ומניעה. אף כוח בעולם לא יוכל לה, אף כוח בעולם לא ימנע ממנה למלא את תפקידה במסירות. אף כוח בעולם לא יעצור אותה מלסובב ולהניע.

ויש התקדמות, וישנה תנועה.

תמיד ישנה תנועה.

° ° °

אלוקי, נשמה נתת בי, והיא אינה פוסקת מלסובב ולקדם אותי.

אתה בראתה, אתה יצרתה, ונפחתה בי והיא מניעה אותי אליך.

כל זמן שהנשמה בקרבי מודה אני לפניך עליה.

מענייןיוני.ו.אחרונה

אולי יעניין אותך