לא לסקול אותי בבקשה! רק מפיצה...מתגעגעת...
*ערב נשי בנושא עליית רווקות להר הבית*🌄💝

את מוזמנת למפגש ושיח פתוח בנושא עליית רווקות להר הבית. עם *עידית בר-טוב, רבנית ודיינת.*

זו הזדמנות להעלות את כל השאלות והלבטים שיש לכן לגבי עליית רווקות, עליה להר בכלל, טבילה וכיו"ב.

ביום רביעי, ב' טבת (זאת חנוכה) ,19:30 במדרשה לידע המקדש, רחוב יפו 234

הכניסה חופשית, אך נשמח שתעדכני מראש אם את מגיעה

לפרטים והרשמה: שרה רבקה 058-786-2828
ב"ה!!! איזה יופי!יהדות=דרך חיים


כל הכבוד לכן!די"מ
מה התאריך הלועזי?אביגיל.
מממ לא יודעתמתגעגעת...
20.12אביגיל.
אגיע בעז"ה
מקסימהמתגעגעת...
תשלחי הודעה למספר למטה...

לפרטים והרשמה: שרה רבקה 058-786-2828
בהצלחה!מראה מקום
וואו אשריה...בצפייה למקדש


ממש!מתגעגעת...

מוזמנת נשמה

רק מזכיר>>>אריאל יוסף
הרב ישראל אריאל אמר לי. אישית. במפורש. שמותר לרווקות לעלותמתגעגעת...

בטהרה כמובן. (אני אישית לא עולה אבל זה לא משנה) יש על מי לסמוך.

חזקי ואמצי!מראה מקום
אל תבושו מפני המלעיגים.
בהחלט יש על מי לסמוך.
והכרוז עם החתימות אינו מקור הלכתי.
רבים מהחתומים אינם עולים להר כלל, וגם רבים מהחתומים אינם בקיאים בנושאים אלו, וכפי שהבהירו כמה מהם, כי הם אינם מסתמכים על דעתם אלא רק על דעת הרב ליאור.

אפילו אחד החתומים עליו -
הרב חיים לויק,
הבהיר בכתב לפעילי המקדש,
כי הוא תומך בעליית רווקות, ובחתימתו על המכתב, הוא התכוון רק לתמוך בעלייה -
אלא שלא הראו לו את הנוסח המדויק של מה שהוא חותם עליו.
חוצמזה שבעניין הזהמתגעגעת...

כל אחת מתייעצת עם הרב שלה. והרב שלי לענייני הר הבית והמקדש זה הרב ישראל אריאל שעוסק כבר שנים בתחום הזה!

וואלה אני בעד. אז למה את לא עולה להר?בצפייה למקדש

אני חושבת שבעניינים האלה כדאי לשקול טוב טוב, שלא לעשות טעויות קריטיות, ובשביל לעלות להר בסימוך על הרב ישראל אריאל שליט"א, צריך שבאמת בכל כולך תייהי תלמידתו. אפשר. מותר. כדאי. אני גם סוברת כך, והרב שלי הוא גם הרב ישראל אריאל שליט"א, רק שבכדי לעלות להר אני בר מתלבטת הרבה זמן, ועדיין לא בטוחה שאני עולה. בעז" בקרוב, אקבל את האומץ לעשות זאת, ואת החכמה לדעת מה רצון ה' המדוייק ממני באמת. רק שצריך לבדוק את זה טוב טוב, שזהו לא התלהבות רגעית, אלא באמת מגיע ממחשבה עמוקה, ואמונה שלמה בזה. לא כדאי להיות פזיזים. 

למה אני לא עולה??מתגעגעת...

אני מניחה שמאותן סיבות שאת פרטת...ויש עוד כמה סיבות שאני לא אפרט פה ממש... אני מניחה שיגיע מתישהו השלב שאני אעלה בעז"ה... אמן שעד שאני אחליט כבר יבנה המקדש ולא תהיה התלבטות בכללקורץ

^^^בצפייה למקדש

רב שחותם על עצומה רק כי רבו תמך בעצומה זו, אינו רב אלא תלמיד. וממתי מחתימים תלמידים עלך עצומות? בואו נחתים את כל הישיבות שיש בהם תלמידים שבעד עליה להר...

"החתומים אינם בקיאים בנושאים אלו"אריאל יוסף

והטוקבקיסט "מראה מקום" בקיא בכל נושא

וממילא הוא סומך רק על עצמו.

 

אחר מחילת כבודו, הרבנים יודעים להביע הסתייגות מכרוז שלא חתמו עליו

או שלא התכוונו למה שחתמו - גם בלעדיו.

אין לי אלא למחות על כבודם של רבני ישראל,

מול מי שמנסה להצטייר כקנאי לכבודם.

 

רק אדגיש, שאם הם אינם בקיאים בנושאים אלו,

על מי מסתמכים העולים להר?

כולם תלמידים של הרב ישראל אריאל?

אני תלמידה של הרב ישראל אריאל. כן!מתגעגעת...


הוצאת דברים מהקשרםמראה מקום
בשביל להעמיד דברים על דיוקם למי שלא שם לב -
כמובן שדברי לא מיועדים למגיב שכותב החוצפה ובגסות כל הזמן, ומסלף דברי אחרים, וכשמביאים לו דברים כתובים במפורש בניגוד למה שהוא אומר הוא טוען שאלו רק "עיונים' (בין היתר דברים ששמעתי אישית מהרבנים מהם ציטטתי כהוראות להלכה ולמעשה)

מאחר שהוא מצטט שכתבתי על רבנים שאינם בקיאים - וכמובן שלא כתבתי זאת על כלל הרבנים הנזכרים (וכמו שהוא סילף את מה שכתבתי שאני הכי הרבה סומך על עצמי ל"רק" על עצמי) - אבל בהחלט כמה וכמה מהרבנים הבהירו בעל פה וגם בכתב שהם אינם בקיאים בנושא זה והם רק נסמכים על הרב ליאור - ויש בדוא"ל שלי כמה וכמה התכתבויות עם רבנים שכותבים כן באופן הכי ברור -

ובין הרבנים החתומים גם רבנים, שמסבירים לא אחת שהם אינם בקיאים בנושא זה, ופונים בשאלות בעניין או מפנים בשאלות בעניין ל"טוקבקיסט" הנ"ל
נשמח לדעת לכמה רבנים פנית וכמה פנו אליך בשאלותאריאל יוסף

או הפנו אליך שאלות.

נשמח אם תשתף אותנו בשמותיהם.

ללא מידע זה - מדוע שיאמינו הקוראים להוצאת לעז על רבנים?

צר לי אבל בתור תלמיד שמחזיק מהרב ליאור מורי ורביגוזמבה

יש עוד רבנים שמתירים העולם ההלכתי לא מסתובב סביב הרב דב ליאור שליט"א

אני עושה על הדבר הזה בירורים כבר זמן רב.בצפייה למקדש

שאלתי את הרב דב ליאור מדוע לא לעלות, והתשובה היחידה שלו הייתה שזה "מסובך" בעיני הקטנות זה לא נראה תירוץ. ממתי לא מקיימים מצוות דאורייתא ודרבנן רק כי מסובך? אז אולי לא נתחתן? זה גם, ואפילו הרבה יותר , מסובך. ניסיתי ממש להבין מהרב דב ליאור מה סיבת האיסור, האם ישנה סיבה ממשית, שגורמת לו לאסור? האם ישנו מקור לכך שאסור לנשים רווקות לטבול? הוא לא ענה לי על זה, ורק אמר שזה מסובך. ממה שאני הבנתי, אכן אין שום מקור בו כתוב שאסור, אלא רק שמנהג היה שלא לטבול, שלא יביא לידי חטא, ולמרות זאת היו רווקות שנהגו לטבול לפני ראש השנה ויוה"כ, שזה וודאי לא מצווה אלא רק רצון להיטהר לקראת והימים הנוראים, אז על אחת כמה וכמה, כשהטבילה היא בשביל לעלות להר, בטח ששנו עניין גדול לעלות ולטבול, ולא איסור. אם מישהו מכיר מקורות שאוסרים טבילת רווקות אשמח לקבלם. אניח לא מצאתי עד היום. מה עוד ששאלתי את הרב ישראל אריאל שליט"א בנוגע לנידון, והוא עודד אותי מאד לעשות זאת. לבנתיים, משלא מצאתי מקורות האוסרים זאת, אני בעד עליה. ובעז"ה אעלה בקרוב להר הבית, ואראה שם בביהמ"ק בבניינו, אמן!

יואו צדיקה אחת!מתגעגעת...

בואי שנייה לפרטי...

וואי אשריכן!!! בעהשי"ת שתזכו בקרובקול הנבואה
לעניות דעתי זה פיספוס גדול שדווקא הנשים ובמיוחד הנערות שהן אלה שבדרך כלל הכי בוערות למקדש וגאולה נשטפות באמירות בלי מקורות שאסור ואסור ואסור... זה פשוט לא נכון. אפשר לטעון שעדיף שלא אבל אי אפשר לאסור את המותר ועוד לא הבנתי על מה מסתמכים מי שאומרים שזה אסור.

בעהשי"ת מתפלל שתתחיל מגמה חזקה של עליית רווקות בטהרה ובמורא מקדש ושזה יתן ביטוי ויגביר את הכיסופים למקדש ויקרב את הבניין.

במקום לעשות בלאגן בשערים ולהיעצר :/ באמת לא מתאים לבנות להיאבק בחזיתות האלה... שישאירו את זה לבנים. לעשות סיבובי שערים ברור אבל בלי להיעצר...

דרך אגב ראיתי שהרב שמואל אליהו כתב שמותר לרווקות לטבול לעלייה להר
התקשרתי לרב אליהומתגעגעת...
והוא אמר שמותר לנשים לעלות!!
הוא אומר שמי שעולה עפ רבותיו אז גם לאשה מותרנחשון מהרחברון
הוא מאד מקפיד לא להגיד שמותר.
אבל הוא אוסר בכלל לכולם נשים גברים וטףגוזמבה


מצטרפת לכל מה שאמרת!!יהודי זה זכות!!


ווואימבשר שלום
אני ממש חלילה לא רוצה לעורר מחלוקת.
אני אישית בעד לעלות,ועליתי להר.
אבל בגלל שאני חושב שזה רצון ה',והוא לא סותר את ההלכה או את התורה.
יכול להיות שאין שבאמת איסור הלכתי לעלות,אבל הרבנים יודעים את ההלכה-והם חושבים שלא רצון ה' שנשים רווקות יעלו-עכשיו אפשר לנופף בהלכה היבשה ולהגיד מותר,אבל לא זה רצון ה'.
מי שבאמצ רב-מחפש את ההלכה,ובגבולות המותר-איך נביא את הציבור לתורה,ונקרב את הגאולה.
על ידי עליית נשים להר הבית-לא רק לדעתי,את מרחיקה את הציבור,את העם-כאשר רואים שמי שעולה להר זה קיצונים שלא מקשיבים לרוב המוחלט של הרבנים שמתירים לגברים-ברור שהם יהיו נגד,כי הם יחשבו שמי שעולה לא אכפת לו מרבנים!
חלילה לא משהו אישי נגדך,אבל יש דברים שנשגבים מבינתך,והם גם נשגבים מבינתי,אבל רבנים שאוסרים זה לא בגלל שלא באת להם לא טוב בעין,אלא משום שכך הוא רצון ה'.
אני באמצ חושב שכדאי לעשות עם עצמך חשיבה אם רצון ה' שתעלי,כולל כל מה שזה גורר אחריו,אני חלילה לא בא לתקוף,וערב טוב
וודאי שישנם דברים נשגבים מבינתי. אני חלילה גם לא חושבת לפסוקבצפייה למקדש

 לעצמי מה הוא רצון ה'. אבל מכיוון שהרב שלי הוא הרב ישראל אריאל שליט"א, ומעולם, למרות נסיונותי הרבים לפנות לרבנים האוסרים עליית רווקות לא שמעתי טענות רציניות, אני שוקלת ברצינות לעלות להר. לדעתי- ולא רק לדעתי, כשאני עולה להר, אני עושה מצווה דאורייתא, ולכן בטח שה' רוצה את זה. לגבי איך מסתכלים על זה ציבורית, אנשים לא-לא יעלו בגלל שיש רווקות שעולות. אם הם חושבים שזה הזוי לא להקשיב לרב רבני הדור, הם לא יעלו גם ככה, ואם הם חושבים שזה בסדר ללכת אחרי הרב שלך, אז  אין להם בעיה עם רווקות יראות ה' שעולות. חוצמזה  שעיקר עניין הציבורי הוא על עצם העליה. ומה הקשר, אם מי שלא עולה ישמע שישנן רווקות שעולות, אז זה בחירה שלו אם לקחת את זה כעוד תירוץ שלא לעלות, או להבין שגם בתוך העולים להר ישנם אנשים שלדעתו "לא שמים על רבנים" זה לא אומר שהוא צריך לא לעלות.  

 

אבל מי יודע מה רצון ה' אם לא רבניםמבשר שלום
אז נכון שהלכתית מותר,אבל ראינו שהרוב של מי שמתירים,אוסרים לנשים-ולא סתם.
יכול להיות שאת לא מקבלת את טענותיהם,אבל זה לא אומר שהן.
מבחינת דאורייתא-יוצאים במצוות תפילין רק שנייה אחת שהן עליך,רבנן קבעו שגם צריך לקרוא איתן ק"ש.
לשון השולחן ערוך הוא שנהגו לשמוע בתפילין ,ארבע קדישים ושלוש קדושות-המשנה ברורה אומר שיש שם טעות סופר.
אבל לפי כל הדעות,אין שום איסור הלכתי להוריד לפני,ועדיין לא מורידים,נכון?
חוץ מזה-שרבנים שאסרו לרווקות,והם רוב מוחלט מאוד-זה סיבה הלכתית-גם אם שיקוליהם אינם הלכתיים.
זה כמו שאם ימציאו טלפון שאין בו איסור של מבעיר-לא ישתמשו בו בשבת,ואין לזה איסור הלכתי.
אני באמת חושב שזה שאת עולה,את מוציאה שם רע על מי שעולה,שלא אכפת לו מרבנים.
יש לך רב אחד שמתיר,והוא גם הרב שלך-אבל השאלה היא אם אותו רב יכול לפסוק בענייני ציבור לכלל עם ישראל,ואני חלילה לא מזלזל כהוא זה ברב ישראל,שהוא באמצ גאון ועצום ממני פי הרבה מאוד.
חות מזה,שמנהג ישראל דינא-אז בדין אסור לטבול לפני החתונה-יכול להיות שחשוב לך לעלות,וממש טוב ואשרייך שזה בוער,אבל התורה קודמת לרצון האישי-וראינו שהרבנים לא ששים ושמחים להתיר את התחלתה של זנות.
איני מבין איך זה לא ברור לך,וגם באמת קיימת מצווה-זה מצווה הבאה בעבירה.
את לא טענת טיעון אחד למה כן לעלות-כל הרבנים אומרים לא,הרב ישראל אומר שכן--באמת נראה לך שרצון ה' זה שתעלי?!?!
אני חלילה לא בא להחליש או משהו,רק לנתב את כוחות הטוב והדבקות בהקב"ה ובבית מקדשו-אל תוך העשייה שתקרב בעז"ה את ביאת משיח צדקנו,ובניית בית חיינו
לא מבין אותך...קול הנבואה
קודם כל אשריך אחי שככ חשוב לך רצון ה'. אבל-
אין שום מקור לאיסור לרווקות לטבול. בעלייה להר מקיימים מצוות עשה. אז מה שייך שנהגו שלא לטבול (והיו שכן נהגו לטבול לפני יום כיפור) בזמן שבאמת לא הייתה סיבה לטבול. רק לנשים נשואות הייתה טבילת מצווה. היום כשיש אפשרות לעלות להר גם לרווקות יש טבילת מצווה של עלייה להר.

לספור כמה רבנים נגד עליית רווקות וכמה נגד זה חסר משמעות. בטח כשאוסרים בלי מקור הלכתי לאסור.
חוץ מזה שהרב אריאל הוא לא היחיד שמתיר. גם הרב שמואל אליהו ויש מצב שגם הרב לבנון אני רק לא בטוח.

אז למה שבעלייה שלה היא תעבור על רצון ה' כשאין שום איסור והיא מקיימת מצווה?
וווואימבשר שלום
איזה עוד מקור הלכתי צריך יותר מאשר פסיקה של רב?!
כאשר הרמב"ם פוסק שמותר-אז זה בסדר,אבל כשרב פוסק,ישר מתחילים להגיד שאין לו טיעונים הלכתיים-זו טענה כל כך טיפשית,בגמרא בסנהדרין-שאני מקווה שלגמרא כן נהוג להקשיב-בפרק שני,מסופר על שלמה המלך,שהיה דורש טעמי מצוות-ובגלל זה הוא חטא-כתוב "לא ירבה לא נשים"-שזה גם לא טיעון הלכתי,למען לא יסור לבבו-,אז שלמה אמר שאם המטרה היא שלא יסור לבבו-אז לא יסור לבבו,גם ירבה נשים,ושלמה הרבה נשים-וכן סר לבבו.
לכן אומרת הגמרא שלא דורשים את טעמי המצוות.
עם כל הרצון לקדושה,ולקרבת ה',יש הלכה,והיא רצון ה' בהתגלמותו היותר נכונה,ואם רבנים אוסרים-אז אוסרים,אבל אי אפשר להגיד שזה לא טיעון הלכתי,הפסיקה היא היא ההלכה עצמה.
בכל מקרה,אני אישית,לא רואה איפה רצון ה' מתבטא בעליית רוקוות-מה שגורם גינויים חריפים של רבנים.
איני צופה עתידות,אולם לפני בערך 200 שנים,התחילה תנועה,שדרשה בגלות לדבר עברית,ולהחיות את תרבות העם בצורה יותר נכונה.
לעומתם עמדו הרבנים-בראשם הנודע ביהודה-גדול עולם!,שקבעו שצריך לדבר אידייש בגלות.
אני בטוח שאתה מן הסתם בגישה שאומרת שצריך לדבר עברית,ולכאורה ברור שהרבנים טועים.
אולם גדולי דור הינם מי שיודעים לצפות למרחוק,להבין את הלכי הדור,ולדעת איך להגיב.
מיותר לציין שמאותה חבורה אידיאליסטית,שלכאורה צדקה-נשארו רפורמים,שהתבוללו מאוד,והקשר היון בינם לבין התורה וההלכה לא קיים.
ככה זה כאשר אתה מחליט לא להקשיב לרבנים,התורה אינה נקנית ברגע,וגם אם אתה יושב שרב טועה,אתה לא יכול להגיב בזלזול.
אנחנו מצפים שכל עם ישראל יקשיב לדבר ה',במצבטא ביתר שאת אצל מלמדי התורה ויודעיה,אבל אם אנחנו לא מקשיבים לרבנים שלנו,חמה ששאינם דתיים יקשיבו לשולחן ערוך?!
אני אישית כן עליתי,ובאמצ כי אני חושב שזהו רצון ה',ויביא את הגאולה,אבל אני בטוח שגם פגעתי בכבוד הרבנות הראשית,אבל ברגע שחלק קטן וזעיר של רבנים פסק שנשים יכולות לעלות,והרוב המכריע של מי שבכלל מתיר-אוסר על נשים,לא חושב שצריכה להיות מחשבה של כן לעלות.
להגיד שלספור רבנים זה חסר משמעות-מראה שהקשר שלך לפסיקת הלכה הוא אפסי,אפילו רבי יוסף פסק בשולחן ערוך לפי רוב של שלושת עמודי ההוראה,אז אם השולחן ערוך פסק ככה,מי כבודו שיגיד שזה חסר משמעות?
הגמרא בעצמה אומרת שבדיני ממונות ונפשות הולכים על פי רוב של הדיינים,אז אתה מסכים לחלוק על הגמרא??

יש דרכים לפסיקת הלכהמראה מקום
שלום.
הגדרת רוב ומיעוט בבית דין, נעשית מתוך דיון משותף של המומחים. לא כשאין דיון משותף.
הבית יוסף לא ספר רבנים. הוא לקח שלושה שבעיניו הם המומחים הגדולים, ופסק כמו שניים מהם גם אם רוב מוחלט של הראשונים חולקים.
כי ההלכה לא נקבעת לפי ספירת רבנים.
היא נקבעת מתוך עיון אמיתי וברור בסוגיות -
וגם אם אלף רבנים יגידו משהו, מתוך סברה כללית ולא מתוך עיון בסוגיות, הרי שההלכה תיקבע כמי שבירר זאת מתוך הסוגיות.
וגם בנושא העלייה להר הבית.
יש רבנים שעוסקים בנושאים של הר הבית והמקדש שנים רבות, ויש שהעיסוק בזה עבורם הוא ממש לא המרכזי.
אי אפשר להשוות בין רבנים שלא נמצאים בסוגיות, ומעלים סברות, או שמעדיפים לא להסתמך על עצמם אלא על רבותיהם-
לבין רבנים שכותבים ומבררים ומפרסמים דברים מאוד ברורים.
לא כתוב בשום מקום שאסור לך ללכת אחרי רבך אם הוא דעת המיעוט.
ובהחלט אם מדובר ברב המומחה בעניין זה יותר מאשר החולקים עליו, הסברה נותנת שיש ללכת דווקא אחריו -
וכל התוכחות כלפי מי שרוצה לנהוג כלפיו, אינן ראויות.
אני חושב שישמבשר שלום
פה זלזול שלך,שאתה אומר שהרבנים שאוסרים הם לא מומחים,וכי מי שמתיר-זה מתוך עיון רב בסוגיה,אני אישית לא יכול להגיד,כי אני לא יודע,וכל גם אתה.
הבית יוסף פסק על פי 2 מתוך 3 עמודי ההלכה שלו,כלומר על פי הרוב,כשתגיד שהיו עוד ראשונים-נכון,אבל הבית יוסף כתב רק על הלכות,כלומר שהרב השתמש בהלכות הפסוקות שהיו בזמנו,ולהגיד שגם אם הם היו נגד 1,000 רבנים-לא היו על אותו נושא בכלל אלף רבנים,בטח שהבית יוסף לא שש ושמח לחלוק על ראשונים,וכל ניסיון להגיד כאילו גם הבית יוסף פסק כי ככה,זה ממש לא נכון,אולי כדאי שתלמד את כללי הפסיקה של בשולחן ערוך.
חות מזה,שגם אם תגיד אלף רבנים-ברור לך שגם רב שקיבל הסמכה לרבנות לפני 5 שנים,לא יכןל לחלוק על הרב יעקב שפירא,הרב יעקב אריאל,והרב קנייבסקי.
יש דרגות בהוראה ובהלכה,וכאשר רבנים צעירים מתיימרים להראות שהם יכולים לפסוק לכלל ישראל,בטח בנושא רגיש וסבוך ובנושא ציבורי,אני חטשב שצריך להקשיב לרבנים הוותיקים.
אני אישית כן עליתי,ולא שאני נגד.
אני נגד לכופף את ההלכה לרצוני האישי,או כדי שתתאים לשאיפות שלי.
ברור לך שבעניין טבילה,שיש בה הכנה לזנות-צריך דיינים,בהלכות נידה נגיד-תשאל רק רבנים גדולים,משום שיש פה עניין חמור,כך גם בנוגע לטבילה,איני מזלזל או משהו שישמע חלילה ברבנים שמתירים-אבל צריך לזכור שגם לרבנים שאוסרים יש טעמים-גם אם הטעמים נראים לא נכונים או לא הלכתיים.
אני מוכיח פשוט כי כואב לי שיש פה יהודים שמחפשים את רצון ה',אולם מרחיקים את ביאת משיח צדקנו
מומחיות נוצרת מלימודמראה מקום
לא מגיל.
וכמו שבנושא העלייה להר אתה עולה להר למרות שהרבנים שהזכרת לא עולים, כך גם בנוגע לעליית נשים.
מי שהולך או הולכת אחרי רב מובהק, לא פוגע בכהוא זה בכבודם של החולקים.
ויש דרכים לבדוק מומחיות.
אפשר לשאול שאלות.
אפשר לראות מי כתב יותר בנושא.
ואפשר גם לקרוא את הדברים הכתובים בעניין ולראות אם מתחברים אליהם. כמובן, לא התחברות של מתחשק לי, אלא התחברות של הבנה הגיונית.
כי כמו שאפשר לשמוע האשמות של רבנים כנגד העולים להר הבית בכל מיני פיגועים וצרות נוספות, ואתה יכול להבין מדעתך, שלרבנים כאלו אתה לא מקשיב - כך אתה יכול לשמוע דברים של רבנים שמדברים נגד עליית נשים או נגד עליית רווקות, ואתה יכול להבין שאתה מזדהה מאוד עם הרבנים שדווקא בעד עליית הרווקות - ואין בזה שום בעיה. ואדרבה, אם אתה לא מבין את מה שהרבנים אומרים לך, אתה צריך לשאול ולברר בעצמך, ואם לא קבלת תשובות מספקות - אז תלך אחרי הרבנים שדבריהם מתקבלים על דעתך.
כך הוא הדין בכל תחום ונושא.
אני מניח שאתה יודע שיש הרבה רבנים שהתנגדו לעלייה לארץ ישראל לפני השואה. אם היית מסתכל על כרוזים שפורסמו אז, אולי היית חושב שזה רוב הרבנים. אבל כך לא פוסקים הלכה.
פשוט צריך ללמוד, וללכת לפי הרבנים שדבריהם מתאימים למסקנות שאתה מגיע אליהם.
פשוט מדהיםמבשר שלום
איך אתה לכאורה כותב דברים יפים,אבל במחילה-הם ריקים מתוכן.

המטרה העיקרית של מי שעולה,היא לקרב את ביאת הגואל,לא בשביל לבדר את עצמנו בהר בית ה'.
ומי שעולה,חושב שהוא מקרב את ביאת הגואל,אבל כדי להבין איך מקרבים את ביאת הגואל-אי אפשר ללמוד הלכה פרטנית אחת-ואז להגיד שההלכה מתירה,כלומר:ההלכה לא אוסרת,ולאחר שאפשר לעלות-השאלה היא אם עם ישראל מרוויח או לא מהעליה,אם הגואל מתקרב או מתרחק.
כיוון שיכול להיות שכל גאולת העם תתעכב בגלל מעשיך אלה,לא נכון להסתכל רק בעיניים הלכתיות,אלא בעיניים של רבנים שצכירים את הציבור טקיבלו את ההבנה היותר עמוקה,ולאו דווקא מי שיודע לעיין יוצר ברמב"ם ובפוסקים.
להגיד שרוב הפוסקים התנגדו לעלייה לארץ-זה פשוט הוצאת שם רע!
הנצי"ב ראש ישיבת וולוזין,גדול הדור היה בעד,ורק קומץ קטן של רבנים הנחה לא לעלות לארץ-שאר הרבנים לא התייחסו.
הרבנים שהורו בדווקא להישאר בגלות-היו רבני סאטמר,שעד היום נגד המדינה הציונית.
משהו אחר מדהיםמראה מקום
כי אם אתה רוצה לדון בתוכן, הרי שיש על מה לדון. אבל אם אתה רוצה לזלזל בדברי מי שאתה מדבר אתו (שבמקרה גם מבוגר ממך ביותר מעשרים שנה), אז אני לא חושב שיש כל כך על מה לדון.

וזה לא עוזר להקדים את המילה במחילה...

ולא כתבתי שרוב הרבנים היו נגד עלייה לארץ. כתבתי שזה הרושם שהיית מקבל מקריאת כרוזים באותו הזמן. כמו הרושם שקבלת מקריאת כרוזים העוסקים בעלייה להר הבית או בעליית נשים.

כי לא רק רבנים מסאטמר התנגדו לציונות. גם אדמורי חב"ד, וגם ר' חיים מוולוז'ין ועוד גדולי תורה רבים. זה ממש לא היה קומץ קטן.

וכמו שהם האשימו את העולים בכל מיני דברים, כך אתה נמצא במקום שלהם, כשאתה מאשים את העולים בכל מיני דברים.
אז הגיע הזמן, להפסיק להאשים אחרים, ולחפש בעצמנו כל אחד מה אנחנו יכולים לתקן -
ולהשתדל לעבוד את ה' באמת.
והדברים שלי אינם ריקים מתוכן.
וכבר אמרו חז"ל על הפסוק -
כי לא דבר ריק הוא - מכם.
ואם נראה לכם שריק הוא - מכם הוא ריק.

כי אי אפשר לדחות דברי טעם בדברי זלזול. ועל כן אני לא רואה טעם להמשך ההתכתבות.
יש רב והוא פוסק הלכהישי^
את צריכה לבחור לך רב ומה שהוא אומר לך את חייבת לעשות. אם בחרת לשאול את הרב ליאור הוא פוסק שאסור וזה לא משנה בכלל מה הסיבה שהוא נתן לך. כולנו לא מתקרבים לרמה של הגדלות בתורה שלו ואם הוא פסק ככה אז כנראה שזה באמת מסובך ולא כדאי לעשות משחקים כשיש חשש של עברות כ"כ חמורות. יש אצלנו בעיה שאין כבוד לת"ח וכל אחד עושה מה שהוא חושב ושואל רב רק בתור המלצה ואז מחליט בעצמו מה מותר ומה אסור.
ממש לא.בצפייה למקדש

זה בדיוק הבעיה, באופן כללי אני פוסקת ע"פ הרב ישראל אריאל שליט"א, ולכן זה חל גם על עליית רווקות. אך מכיוון שישנם הרבה מאד רבנים שאוסרים זאת, אני מתלבטת אם לעלות, זה קצת מלחיץ לעשות משהו כנגד דעתם של כל גדולי הדור ורב מוחלט של הרבנים... מצד שני הרב ישראל אריאל הוא אחד הרבנים בדר האחרון שיותר מתעסק בעניינים האלה, ולכן יש יותר מקום להתחשב בדעתו בסוגויות כאלו, בנוסף הוא הרב שלי אז זה די נוטה לחיוב... קיצר בעזרת ה' שישלח לי בינה להבין מה הוא באמת רוצה ממני.

 

באופן כללי, כל זה ששאלתי את הרב ליאור היה בגלל שרציתי לשמוע מה סברתו בעניין, ולראות אם היא הלכתית, או דברים אחרים. ממה ששמעי ממנו, אין לו שום סברה הלכתית, אלא פחד להתיר משו שלא היה נהוג במשך שנים רבות, ולכן זה פחות מונע ממני לעלות. מובא מפורשות במגן אברהם ואם אני לא טועה גם במשנה ברורה, שהיו נשים רווקות שנטהרו לפני יו"כ, אז אם  בשביל דבר כזה שהוא אינו מצווה לכלל הדעת, אלא הכנה לקראת הימים הנוראים נהגו לטבול, אז בשביל מצווה לא?  

 

לא מכירה את הדוגמה שהבאת על תפילין וגם לא בדיוק הבנתי מה הקשר.

 

 ואם זה שרב הרבנים קובעים משהו זאת סיבה הלכתית, אז למה לעלות להר? רב הרבנים נגד, ולחלקם ישנן אפילו סיבות לכאורה הלכתיות.(יש לי מה לומר גם על זה פשוט אני יוצאת מנקודת הנחה שהדיון פה הוא בין אנשים שבעד באופן עקרוני לעלות להר)

 

אם יהיה טלפון שאין בו איסור מבעיר, ולא יחששו שבני אדם יתבלבלו בגללו, ויעברו על עוד איסורי דאורייתא, ולא יראו שזה הורס את כל קדושת השבת, והוא ישמש למצווה או כמה מצוות דאורייתא, אז למה שיאסרו? 

בטבילה לא חוששים שבנות יתבלבלו, אם מישהי הולכת לזנות היא יודעת יפה מאד שזה אסור, ולא חושבת שבגלל שהיא טבלה זה מותר, זה לא הורס קדושה של כלום, ומשמש דרך לכמה וכמה מצוות. 

 

שוב, שם רע זה ממש לא קשור מי שרוצה למצוא שם רע על העולים ימצא בכל מקרה, ומי שאומר שהם לא מקשיבים לכלל הרבנים יחשוב את זה בכל מקרה, כך שאני ממש לא מבינה איך זה מוציא שם רע. אולי זה מוציא שם רע על הבנות האלה עצמם דווקא יותר בקרב העולים להר, וזה בחירה שלהם אם לקחת את ה"סיכון" או לא.

 

יש הרבה יותר רבנים מהרב ישראל אריאל שליט"א שמתירים, לא עולה לי עכשיו כ"כ, אבל נגיד הרב יוסף אלבוים, והרב שמואל אליהו(אותו רעיון כמו לכולם לא לגמרי מתיר, אבל מי שזה רבו שילך אחריו) בטוח יש עוד אבל עכשיו לא בדיוק עולה לי.

 

"מנהג ישראל - דינא" איזה מנהג בדיוק? מפורש במגן אברהם, וככל זכרוני גם במשנה ברורה(אני באמת צריכה לבדוק את זה) שמותר לטבול, ונהגו לטבול לכבוד יו"כ.

 

אני ממש לא מבינה את הטענה הזאת "התחלתה של זנות" למה כל מי שרוצה לזנות מחכה לטבול? לצערנו היום הפריצות משתוללת ברחובות, וממש אין צורך לטבול בשביל לזנות. זה נשמע לי די מגוחך, לומר את זה בהתחשב בכך, שהבנות שרוצות מקדש הם אלה שבד"כ יותר מחוברות לה' תורתו מצותיו והלכותיו, כך שברב מוחלט אם לא כולם של המקרים בנות שטבלו להר הבית לא יחטאו בזה, בנוסף שכל מי שרוצה עושה מה שהיא רוצה גם בלי זה, אז זה לא נשמע לי טענה הגיוני במיוחד.

 

מזתומרת "לא טוענת טעו אחד למה לעלות"? בדיוק מאותה סיבה שאתה בעד עליית גברים(שוב אני יוצאת מנקודת הנחה שכל מי שדן בזה הוא בעד עלייה של נשים להר בכללי, זה פשוט לא הדיון)

 

אני לא בטוחה באמת שרצון ה' זה שאני יעלה, אבל אם אני יחשוב את זה, זה מאד הגיוני, יש לי רב שאני פוסקת כמוהו בכלל הדברים, והוא פוסק לעלות להר הבית, אז למה שאני לא יעשה את זה?

 

חלק מהתשובה היא ל @-אני בעצמי- (שמישו יתייג...)

 

 

רק אעיר*צועד*
שהגיע לידי מקרה של בחורה שביקשה לטבול ע"מ להיות עם חברים שלה

שניהם דתיים.


זה קיים,
הבעיה לא בגלל זונה.
לא קראתי את כל התגובה שלךאל הר המוריה
רקאומרת, שטוב שפנית לרב ליאור.
שמעתי ממקורות מוסמכים שהרב ליאור התיר עליה להר הבית בגלל לחץ של הציבור.
שהרי, הסיבה לאסור היתה כי לא ביררו את ההלכה כמו שצריך, ופחדו שיעברו עברות בגלל זה.
וגם כאן אותו הדבר, מפחדים לפסוק שמותר.
אולי בזכות בנות שישאלו, הרב יפסוק שמותר.


וביננו, הרי עיקר הסיבה שאוסרים כיום היא כדי שחברים לא יהיו ביחד לפני חתונה.
וואלה, זה במילא קורה, ולא נראה לי שהן תלכנה לטבול כדי לטהר את האסור...
ובמילא, היום אסור לשאול אישה אם היא נשואה, ככה שכבר במילא מי שרוצה תוכל לטבול.
ראינודי"מ
בלתקנחשון מהרחברון
דיינת? פה חשדתי עפ ההלכה אישה לא ככ יכולה להיות דיינת.
לא כזה פשוטמראה מקוםאחרונה

לא בבית דין שמתנהל על פי דין תורה כמו בסנהדרין -

 

אבל בתור בוררות מוסכמת, כאשר שני הצדדים מסכימים, אז מה הבעיה?

 

והאמת היא שכיום, כל בתי הדין לממונות פועלים בתור בוררים, ומראש מחתימים את הצדדים על הסכם בוררות בו בדרך כלל מפורש, שההחלטה אינה בהכרח על פי הנקבע בדין התורה.

 

וקורה לפעמים, שיש קרבת משפחה בין שניים מהדיינים, ומחתימים את הצדדים, שהם מוכנים בכל זאת שהדיון יתקיים בפניהם.

 

ובאופן עקרוני אני לא חושב שבנוגע לאשה הדין צריך להיות שונה, אלא שבאמת זו מציאות הרבה יותר נדירה. דבורה הנביאה היתה שופטת, וזה בהחלט היה דבר חריג.

 

 

(ובכל אופן לפי מה ששמעתי, היתה כאן טעות, והתואר כאן לא נכתב על דעתה).

איזה יופי! אשרייכן בנות ישראל!אל הר המוריה
בזכות נשים צדקניות נגאלו ובזכותן עתידים להגאל!
אני כל כך שמחה לראות שיש התקדמות.
כשהייתי רווקה רציתי לעלות ולא העזתי בגלל ענייני הטהרה.
היום ב"ה יש יותר פתיחות בנשואים שהצנעה יפה להן, ובזכות זה מתאפשרת העליה.
האמת, שלמשהי שקשה לה עם הנושאים האלה הייתי ממליצה *כרגע* לא לעלות.
וכן, לעשות את זה מתוך בשלות אישית בעניינים האלה, שיהיה בשמחה ולא ח"ו כטראומה.

בעייני דבר מבורך לקשור את המקווה לראשונה בעניין הר הבית, ורק לאחר מכן לחתונה.
יצא לי לטבול כמה וכמה פעמים להר הבית כנשואה, וזה פשוט דבר מהמם ומרומם.

זה מדהים שזה נושא שמתחיל להיות מדובר, אני עוד מרגישה שיש צורך לחזק את ענייני עליית משפחות, כי יש עדיין נשים רבות שבעליהן עולים והן לא, מחוסר ידיעה או הכרה (לא מתכוונת לאלה שרבניהם אסרו עליהן).

(וב"ה זכיתי שעפ"י שלא עליתי ברווקותי עליתי כנשואה, ואף זכיתי לעלות כמה פעמים עם בני בכורי, ומחכה כבר לעלות עם הקטן, בהזדמנות הקרובה).

שנזכה לגאולה קרובה, אמן!
בזכות הפרסום הזה זכינו לתשובה מפורטת ממו"ר הרב אריאלקול הנבואה
ב"ה

לכבוד

הרב ישראל אריאל שליט"א

שלום רב!

פורסמה ברבים המודעה דלהלן:

את מוזמנת למפגש ושיח פתוח בנושא עליית רווקות להר הבית.  עם עידית בר טוב רבנית ודיינת.

זו הזדמנות להעלות את כל השאלות והלבטים שיש לכן לגבי עליית רווקות.

רציתי לשאול:

האם הרב בעד קריאה פומבית לעליית רווקות להר הבית - כך שהדבר יעשה באופן ציבורי ופומבי? (אני מתכווין בימינו. לא "הלכתא למשיחא" שאז ודאי שתעלנה גם רווקות.).....

בברכה

מאיר גולדמינץ

 

ב"ה כ"ו כסליו תשע"ח

כב' הרב

מאיר גולדמינץ הי"ו

רוב שלום וברכה!

שאלת עליית רווקות להר הבית

כב' שואל: "האם הרב בעד קריאה פומבית לעליית רווקות להר הבית - כך שהדבר יעשה באופן ציבורי ופומבי?" כב' מוסיף: "אני מתכווין בימינו. לא "הלכתא למשיחא" שאז ודאי שתעלנה גם רווקות".

תשובה: לא ברור לי הסגנון של הדברים, האם אני בעד קריאה פומבית לעליית רווקות להר הבית? בהלכה לא מצינו שאלות כאלה: אני בעד? אני נגד? היום בפוליטיקה הדתית הנהוגה בימינו הדבר מצוי, שכן יש תלמידי חכמים הנמנעים מלהציע את ההלכה במקורה, ומעמידים את עצמם כמשקיפים מן הצד ומביעים דעה, כגון, "בעד" או "נגד".

השאלה היא מה אומרת ההלכה? וההלכה אומרת דבר פשוט: הכל מצווים במצוות עשה לעלות להר הבית. להלן עשר מצוות שמקיים אדם מישראל איש או אשה בעלותם להר הבית (המצוות מובאות בקצרה והרחבנו בעניינן במקום אחר).

האחת: מצות 'ירושה וישיבה'.

השנייה: "לשכנו תדרשו ובאת שמה".

השלישית: "לא תחונם".

הרביעית: "לא ישבו בארצך".

החמישית: שמירת המקדש, (על פי תשובת הרב גורן זצ"ל).

השישית: מצות קידוש השם לעומת חילול השם המתרחש בהר לעין כל.

השביעית: "ואיבדתם את שמם מן המקום ההוא".

השמינית: מצות עשה של 'מורא מקדש' – כמובא ברמב"ם (בית הבחירה ז, ז).

התשיעית: תפילה במקדש - 'עובדהו במקדשו' – כמובא בספר המצוות (עשה ה).

העשירית: מצות השתחווייה במקדש - (השגות הרמב"ן עשה ה).

החיוב לקיים את המצוות הללו חל על כל יהודי וכמובן גם על רווקים ורווקות. מי שחולק על החיוב, יכתוב ספר מדוע הרווקות פטורות מן המצוות הללו, ולא יאמר: "אני 'בעד' שבנות לא יעלו". סגנון כזה אינו הלכתי, אלא פוליטי. כשהנני כותב "פוליטי" כוונתי למציאות עגומה בתקופתנו, שהפוליטיקה חדרה לעולם התורה. כשרוצים להתחמק ולברוח  מאחריות מתחילים להציע "השקפה" או "מדיניות" ו"הבעת דעה". תלמיד חכם שהתורה נר לרגליו ראוי לו שיזהר מסגנון זה.

'הלכתא למשיחא'

עוד כותב כב' שעליית רווקות להר הבית היא "הלכתא למשיחא". האומר כן מתכוון לבטל חלילה את ישראל ממאתיים המצוות המתקיימות בהר הבית, שהרי כולנו מחכים לביאת המשיח ועד אז אנו פטורים מכל המצוות הנ"ל ובכלל זה - עליית רווקות.

"הלכתא למשיחא" אינו הלכה, אלא מליצה המובאת בתלמוד. היינו, בתקופת הגלות, כשהייתה שאלה מורכבת השייכת לעתיד, פטרו חכמים את השואל במליצה "הלכתא למשיחא".

כידוע לכב' אנחנו לא בגלות, אלא בארץ ישראל, במדינה עצמאית, לאחר שאלוקי ישראל הביאנו אל הארץ הזאת והחזיר לנו את ירושלים ומקום המקדש.

הרמב"ם בהלכות תשובה (ט, ב) מגדיר את המציאות של ימינו בהגדרה הלכתית, דהיינו: "ימות המשיח", ובלשונו: "מפני זה נתאוו כל ישראל נביאיהם וחכמיהם לימות המשיח, כדי שינוחו ממלכיות, שאינן מניחות להן לעסוק בתורה ובמצוות כהוגן... וכבר אמרו חכמים הראשונים: 'אין בין העולם הזה לימות המשיח אלא שיעבוד מלכיות בלבד'". כך גם כתב הרמב"ם בהלכות מלכים יב, ב: "אמרו חכמים: 'אין בין העולם הזה לימות המשיח אלא שיעבוד מלכיות בלבד'... לא נתאוו החכמים והנביאים ימות המשיח... אלא כדי שיהיו פנויין בתורה וחכמתה, ולא יהיה להם נוגש ומבטל!... כמו שביארנו בהלכות תשובה".

בשלישית חוזר על כך הרמב"ם בפירוש המשנה לסנהדרין (פרק י) שם כתב: "התועלת הגדולה באותו הזמן היא, שננוח משיעבוד מלכות הרשעה העוצרת בעדנו מלעשות הטוב". כלומר, הא בהא תליא: משעה שבטל 'שעבוד מלכויות' – מתחדשת חובת קיום המצוות. החל מן הרגע שאין "שיעבוד מלכות הרשעה" - חלה מיד חובה לקיים תרי"ג מצוות, וכך גם מתחדש חיוב המצוות האמורות במקדש.

יכול, כמובן, אדם לומר: אני "בעד" הגדרה זו, או אני "נגד" הגדרה זו, אזי תהיה זו שוב אמירה פוליטית, המתחמקת מאחריות. נרצה או לא נרצה, זו עובדה: הקב"ה שבר את עול המלכויות מעל צווארנו, ומשעה שעם ישראל הפך לעצמאי בארצו והוא שולט במקום המקדש הדבר מחייב הלכתית. זה מה שאנו אומרים ב'על הניסים': "ואחר כך באו בניך לדביר ביתך... והדליקו נרות בחצרות קדשך". היה זה בעיצומו של השיעבוד ליוונים ובעיצומה של המלחמה לגירושם מן הארץ. הם לא חיכו למשיח אלא חידשו מיידית את העבודה במקדש.

מה שיש לנו ממשלה המהססת לשלוט, זה דבר חולף, המציאות היא שנכנסנו להגדרה של חז"ל והרמב"ם שאנו "בימות המשיח" וחייבים בכל המצוות, ובכלל זה המצוות הקשורות להר הבית ולמקדש. "ימות המשיח" זו הגדרה מחייבת לקיום המצוות, ואין צורך לבואו הממשי של מלך המשיח. זו שיטת הרמב"ם בהלכה, שאין מצוה בתורה התלויה במשיח, וכדבריו ב'איגרת השמד': "אין זמן לביאת המשיח. וחיוב המצוות אינו תלוי בביאת המשיח!"

זו גם שיטת מרן הרב קוק זצ"ל ש'הלכתא למשיחא' זו מליצה – לא הלכה. ראה אוצרות ראי"ה (ח"ב עמ' 235): "בכמה מקומות הקשו: 'הלכתא למשיחא?' - על דיני המקדש... והבינו מזה רבים, שאין לקוות לתשועת ישראל כי אם בצירוף הפלאות המורגשות כביאת אליהו וכיוצא בזה... אבל באמת אין ראוי להזניח מאמרים מפורשים [כדברי הירושלמי] שהדעת נוטה אליהם, מפני מאמר שיש לו פירושים שונים. וכבר האריך בזה הרמב"ם ז"ל... כי הפירוש האמיתי של שאלת הגמרא 'הלכתא למשיחא' איננה כלל כמו שחשבוה הטועים הללו - לבטל מזה כל השתדלותינו ושאיפותינו לתחיית עמנו".

עתה ש"השתדלותנו" בבניין הארץ הביאתנו עד הלום, והניצחון שזכינו לו בחסדי ה' להכנס בתרועה לחצרות הקודש, מציאות זו מטילה עלינו חיוב לקיים את כל המצוות כמאמרן.

ומכאן לעניין עליית נשים ורווקות:

בתלמוד הירושלמי (מעשר שני ה, ב) מובאות עובדות ותיאורים, כיצד עלו אנשים ונשים מערים וכפרים בארץ ישראל אל בית המקדש, לקבל את פני השבת במקום השראת השכינה, או אף לשבות בחצרות הקודש במהלך השבת.

אף נשים נהגו לעלות אל בית המקדש להתפלל שם עם כניסת השבת ולשוב לביתן. יתירה מזו, הן נהגו לשבות במקדש במהלך השבת - כמתואר בתלמוד שם: "בנות לוד היו לשות עיסתן לשבת", ועולות ומתפללות בבית המקדש בירושלים. כך גם  בנות ציפורי נהגו לעלות אל בית המקדש לעשות את שבתן שם, והיו חוזרות למחרת השבת למקומן. מדובר בבנות רווקות שנהגו להסתופף בחצרות הקודש בשבת, ולא בנשים נשואות המחוייבות לביתן.

כך גם יובן, כיצד השתתפו בנות ישראל הבתולות במעמדים השונים במקדש, או בקיום המצוות השונות ברגלים. שכן, המנהג שבנות ישראל הבתולות אינן טובלות במקוה עד הנישואין, התחדש רק בדורות האחרונים, כפי שציין הריב"ש בתשובה, שלא תיקנו לבנות ישראל הבתולות לטבול מדי חודש לטהרתן (ראה שו"ת רבי יצחק בר ששת, הריב"ש, תשובה תכ"ה). לא כן בדורות הראשונים היו בנות ישראל הצעירות טובלות לנידתן כשאר כל נשות ישראל. ראה 'נידה' (לב, ב) שהיו מטבילין את הבנות הקטנות כדי שיוכלו לאכול פירות תרומה - 'משום תרומת ארץ ישראל'. כך גם לקיום מצות אכילת קרבן פסח ושאר קרבנות, או כדי להכנס למקדש לצורך מצוה, לתפילה או לשבות במקדש וכד', היו בנות ישראל טובלות במקוה לכתחילה. גם בנות שאינן בנות כהנים טבלו לנידתן, כדי שלא יטמאו בביתן אוכלים או משקים או תרומה שצריכה להמסר לכהן.

נושא טבילת רווקות נדון בדברי הריב"ש מחשש לאנשים שאינם מהוגנים, העשויים להכשיל בתולה לדבר עבירה בהיותה טהורה. אולם אין מקור בראשונים האוסר טבילה לצורך מצווה, כגון, לצורך כניסה להר הבית. היכן מצינו גזירה כזו?

יתירה מזו, כתבו הפוסקים, שראוי שבנות ישראל הבתולות יטבלו בזמן הזה בערב יום הכיפורים, כמנהג שאר ישראל הטובלים במקוה ביום זה, וכחלק ממעשה התשובה, זאת, אף שאין טבילה זו אלא מנהג חסידות (ראה 'מגן אברהם' תרו, יב. כן ראה שם במשנה ברורה תרו, ס"ק יז. וראה 'שולחן ערוך הרב' תרו, יב. וכן קצור שולחן ערוך קל"א ו. ובמטה אפרים ס"ח ועוד). על אחת כמה וכמה לצורך קיום מצוות בהר הבית.

נמצינו למדים ממנהג חסידות זה על חובת העליה להר הבית לתפילה ולדבר מצוה, שכן, אין מדובר במעשה חסידות בלבד כטבילת ערב יום כפור, אלא בקיום הלכה ומצוה. נמצא, שאם הורו חכמים לבנות ישראל לטבול בערב יום הכיפורים, על אחת כמה וכמה שהתירו טבילה לקיום מצוות עלייה להר.

אמנם מקובל להביא את מה שכתב בשו"ת הריב"ש סימן תכה, שיש כביכול איסור ותקנה שבנות רווקות לא יטבלו. אולם המעיין בריב"ש לא ימצא דבר כזה! השאלה שנשאל היתה אחרת: מדוע לא תיקנו חכמים חובת טבילה מדי חודש בחודשו לכל בת ישראל הפנויה, שתהיה בגדר טהורה, ובלשון השואל: "שאלת לבאר לך מה שכתוב בתורה – 'ואל אשה בנדת טומאתה לא תקרב לגלות ערותה'... איך לא תקנו שום תקון או שום גדר של טהרה בפנוי', כדי שלא יכשלו בה רבים, אחר שהבא עליה ענוש כרת והנוגע בה באצבע קטנה חייב מלקות?"

ומשיב הריב"ש: "נפלאת [בשאלתך]: איך לא תקנו טבילה לפנויה כדי שלא יכשלו בה רבים? ואין כאן מקום תמה, שהרי כיון שהפנויה אסורה כמש"כ. אדרבה, אם היתה טובלת היה בה מכשול שהיו מקילין באיסורה". השאלה, כאמור, היתה, שהיו צריכים חכמים לתקן טבילה לכתחילה לטהרת בנות ישראל מדי חודש בחודשו לא רק לנשים נשואות אלא גם לבתולות? ותשובת הריב"ש: אין סיבה לתקן טבילה לכתחילה לרווקה, כל עוד לא נישאה הבת, כי בכך פותחים פתח למכשול.

מעתה נשאל: מאחר שלא תיקנו חכמים תקנה להיטהר מדי חודש, האם בכך קבעו איסור להיטהר לדבר מצווה?!

אמנם בדורות הגלות אין סיבה להנהיג טבילה לכתחילה לרווקות, אבל בעת שהטהרה הופכת למעשית כבזמננו, כגון, לצורך כניסה להר הבית לתפילה ולקיום המצוות האמורות במקדש, לא מצינו שחכמים יאסרו על בת ישראל לקיים את מצוות התורה.

לאור האמור, האומר, שיש תקנת חז"ל שלא יטבלו בנות ישראל אפילו לדבר מצווה עד ביאת המשיח, ופנויה הטובלת עוברת על איסור, האומר כן אינו אלא מן המתמיהים. דומה, שאין חכם בישראל שיאמר, שהתורה נתנה בידו את הכוח לתקן תקנות של חומרא, ובכך למנוע מישראל קיום מצוות מן התורה.

ידוע בוודאי לכב' מה שכתבו האחרונים, שאין כוח לחכם לגזור גזירה בדבר שהתורה כתבה במפורש להיתר, וכפי שכתב בשו"ת חתם סופר חלק ג (אה"ע א, סימן לח): "כללא הוא: כל שהותר בפירוש - אין כח ביד חכמים לאוסרו! - כאשר השריש בט"ז בהל' ר"ה', עיין שם".

כך גם בשו"ת נודע ביהודה מהדורה תנינא - יו"ד סימן סב, הביא בשם הט"ז "שדבר, שההיתר שלו מפורש בתורה - אין כוח ביד חכמים לאוסרו" (וראה שו"ת שיבת ציון סימן לג).

מעתה קל וחומר הוא: אם אין כוח ביד חכמים לאסור דבר המותר, הכיצד יתכן שכאשר יש בנות מישראל, שנשא ליבן אותן לקיים מצווה מן התורה, לטבול ולעלות להר בית ה', והנה, יקום חכם בימינו, ויגזור גזירה, ויקבע "תקנה" האוסרת על בנות ישראל לקיים מצווה מן התורה?

בהקשר לכך ראוי להביא מעשה שסיפר לי יהודי תלמיד חכם וירא שמים, שבתו השתוקקה לעלות להר הבית. הלכו להתייעץ עם רב הקהילה בעניין, והשיב להם, שאם הבת תלמד היטב את הלכות נידה וטבילה, אינו רואה מניעה למלא את רצונה לעלות להר הבית. לאור דבריו ישבה האם עם בתה ולימדה אותה את ההלכות אחת לאחת עד שהיתה בקיאה בהן ככלה הנכנסת לחופה. בסיום הלימוד עלתה להר הבית, והעלייה להר היתה לה נושא להתעלות דתית ורוחנית מאותו יום והלאה.

אמר לי האבא: יש לי כמה בנות מבוגרות יותר, וכשהגיע זמנן לבנות משפחה התביישה הבת ללמוד את הלכות נידה עם האם, וכן האם הרגישה אי נעימות ללמוד עם הבת מחמת צניעות. הלכה הבת ולמדה בכוחות עצמה את ההלכות כשהיא נעזרת בחברותיה. והוסיף: כמה טבעי ויפה שהבת לומדת מצעירותה את הלכות נידה וטהרה באופן מסודר, וכך עוברת מסורת ההלכה מאם לבתה. בזכות העלייה להר הבית זכינו, שהבת קיבלה מורשת של לימוד הלכה למעשה מן האם.
עלון בית המקדש - עלון בפורמט דיגיטלינ א

עלון בית המקדש הוא עלון דיגיטלי המפרסם בחינם דברים הקשורים לבית המקדש ולהר הבית

לפרטים נוספים, שלחו מייל: alonbethamikdash@gmail.com

 

כל העלונים שיצאו עד עתה:

עלון בית המקדש 1 20251211044335.pdf

עלון בית המקדש 2 20251211044552.pdf

עלון בית המקדש 3 20251211044644.pdf

עלון בית המקדש 4 20251211044720.pdf

עלון בית המקדש 5 20251211044831.pdf

עלון בית המקדש 6 20251211044903.pdf

עלון בית המקדש 7 20251211044941.pdf

עלון בית המקדש 8 20251211045147.pdf

עלון בית המקדש 9 20251211045236.pdf

עלון בית המקדש 10 20251211045324.pdf

מי שמעוניין/ת לקבל את העלונים במייל, נא לשלוח מיילנ אאחרונה

לכתובת: alonbethamikdash@gmail.com

מיזם נעים למקדש - AI. מה דעתכם על זה?נ א
תמונה 1נ א
תמונה 2נ א
תמונה 3נ א
כמעט תאונהזיויק
מיזם נעים למקדש הוא מיזם להקמת מערכת תחבורה אל הרנ א
עבר עריכה על ידי נ א בתאריך י"ח בכסלו תשפ"ו 22:59

אל הר הבית בשלושת הרגלים 🚍🚆

לא יודעת אם הוא עוד מסתובב כאןקפיץ

אבל 

@צחקן 
לא רצית פעם תמונה בדיוק כזאת?

תכתבו מה דעתכם על התמונות... אהבתם?נ א
תמונה 4נ א

תמונה 5נ א

תמונה 6נ א

התמונות לא עובדות לי בכלל.צחקן
אוכל לשלוח לך את התמונות במיילנ א
כתוב לזה פסוק:קעלעברימבאר
"כי נעים נאווה תהילה"
יפה! 👍נ א
מי שמעוניין/ת לקבל את התמונות במייל, נא לשלוח מיילנ אאחרונה

לכתובת: naimlamikdash@gmail.com

למה אין בימנו משמר המקדש?ירחמיאל

זו הלכה מפורשת שנוהגת גם כשאין בית המקדש בנוי.

 

למה לא עושים?

 

זה לא כל כך קשה, צריך שיהיה מספיק אנשים שבעניין להקדיש בישביל הקב"ה כמה שעות בשבוע בשביל זה ולעשות משמרות

האם היה אפשר לנסך מים בבמות בשעת היתר במות?קעלעברימבאר

איך דוד ניסך מים?

מה המקור שלך שגוד ניסך מים?שלג דאשתקד
הגשש החיוור שם שם🎶קעלעברימבאר
סתם, כתוב במפורש בפסוק שדוד התאווה למים מבור בית לחם, והביאו לו הגיבורים מים והוא ניסך אותם לה'. כמובן אפשר לתרץ שזה היה בסוכות והוא הביא את זה למשכן בגבעון שהכהנים ינסכו, אבל זה דחוק
שתהיה לי בריאשלג דאשתקד
אין הכוונה שם למצוות ניסוך המים, גם לפי הפשט של הפסוק (מי *ישקני* מים מבור בית לחם) והן לפי האגדה המסובכת בבא קמא דף ס
הנה הפסוק:קעלעברימבאר
ויבקעו שלשת הגיבורים במחנה פלשתים וישאבו מים מבאר בית לחם אשר בשער וישאו ויבאו אל דוד ולא אבה לשתותם ויסך אתם לה'


לפי הפשט דוד אמר לעצמו בקול רם שמתחשק לו לשתות מהמים מהבור אבל לא התכוון שמישהו יביא לו. הגיבורים שמעו זאת ולקחו ברצינות את זה והביאו לו. הוא לא אבה לשתותם כי הוא לא ישתה מים שנלקחו תוך כדי סיכון חיים , ולכן הוא ניסך אותם לה'


נכון נשמהשלג דאשתקד

אבל אין סיבה לחשוב שהכוונה למצוות ניסוך המים בחג הסוכות.

הוא הקריב את התשוקות שלו לה', אתה יכול למצוא לזה הרבה הדים, גם ביהדות ואפילו בתקופות שהפולחן היה מאוד מוגדר!

לא בסוכות. אבל משמע שבהיתר במותקעלעברימבאר

אפשר לנסך מים בנדבה בכל ימות השנה בבמות. או שזו הוראת שעה של נביא

עיינתי וראיתי שיש עוד פסוקקעלעברימבאר

על ניסוך מים בבמות:

 

ויקבצו המצפתה וישאבו מים וישפכו לפני ה' ויצומו ביום ההוא ויאמרו שם חטאנו לה' וישפט שמואל את בני ישראל במצפה.

 

למרות ששם אפשר לפרש כמנהג שפיכת מים כסמל לתפילה וצום, ולא לניסוך על מזבח. בניגוד לדוד ששם כתוב ויסך

אם אתה מדבר על תופעהשלג דאשתקד
של ניסוך מים לה', אז כל המקורות שלך אחלה מקורות וזה לא קשור להיתר במות. זה קשור חזה שבא לי לפתוח את הברז בבית לכבוד ה' יתברך.


אם כוונתך למצוות ניסוך המים, אז אצל שמואח זה במצפה, בעוד אין שום מקור או סיבה לחשוב שמזבח ה' היה אי פעם במצפה...

לנסך מים לה' נשמע כמו ניסוך על המזבח. לפחותקעלעברימבאר
אצל דוד.


נסכים מוזכרים רק בקרבנות.


אתה לא יכול לשחוט פרה לשם קרבן סתם כך, ואםילו בכפרות לוקחחם תרנגולים שלא כשרים למזבח שלא יראה כמקדיש קדשים.


צריך לבדוק מה דין המנסך נסכים מחוץ למקדש.


בימי שמואל היו במות מותרות, והיה במה בכל עיר, בספר שמואל מוזכר שמקריבים בגלגל, בית לחם, במזבח שאול במחנה הצבא בפלשת, ברמה, ובעוד הרבה מקומות

יישר כח!שלג דאשתקד

רק לא הבנתי את הסיומת של המאמר.

הרי מפשט הפסוקים, ברור שלא זו הייתה המטרה. דוד מתאווה שישקו אותו מים, ואחר כך לא אווה לשתותם. וכי כולם היו אדיוטים או לא ידעו שצריך מים לניסוך המים? ודברי הרלב"ג שצוטטו, מוכיחים את טענתי דלעיל, שאין מדובר במצוה שגרתית שהייתה נהוגה לפני כן והתקיימה גם אז, אלא להיפך: מכך שדוד (ושמואל) ניסכו מים, הבינו שזו פעולה ראויה.

ועוד תמיהה על הרב שנדורפי היקר, שהוא השמיט את מסקנת הגמ' בתענית שאין מקור לניסוך המים, ואם כן עוד יותר תמוה למה לא הביאו אפילו מקור מהנביאים, ויאמרו שזו הלכה ודוד יישם אותה אותה (כמו שאומרים לגבי הרבה דברים אחרים, ראה כאן: פורטל הדף היומי: יחזקאל הנביא קבע הלכה? (זבחים יח ע"ב) ).

כך שלעניות דעתי, הרבה יותר פדוט לומר שדברי בר קפרא כמשמעם הם אגדה שיוצאת מפשוטו של מקרא, שלא מוכיחים כלום להלכה וגם לא הובאו בבבלי, ואין סיבה לראות בהם פרשנות לתנ"ך.

הרלב"ג לא אומר שלמדו מדוד..אדם כל שהוא

שניסוך המים הוא פעולה ראויה.

אלא שדוד ניסך כי  כפי שהיה ידוע לו מחג הסוכות ששייך סוג כזה של קרבן. ייתכן שהיו עוד הרבה לפניו ואחריו שעשו כך.

עבורנו, זו הוכחה מהכתובים שקיים מושג כזה של ניסוך מים. עבור בני דורו ייתכן שזה היה דבר פשוט.

 

בין אם נפרש כבר קפרא, ובין אם נפרש כרלבג, אין לנו מקור לגבי השאלה מתי ניסוך המים נוהג. ובמילא, דברי בר קפרא לא ישמשו מקור לדיעה שניסוך המים כל שבעה, שאת מקורם מנסה הגמרא בתענית לברר, ובמילא אין ללמוד מכך שהגמרא בתענית לא הביאה אותם.

צודק ולא צודקשלג דאשתקד

לגבי החלק הראשון של דבריך, אכן מבואר ברלבג שהסיפור עם דוד מוכיח שעוד לפני כן ניסכו (וזה לא רלוונטי לדיון שלנו ולשאלתי, כי גם כשמוכיחים מיחזקטל וכדו, זה אומר שזה היה תמיד ויחזקאל רק ניסח/יישם את זה).

החלק השני לא כ"כ נכון, כי הגמ' מחפשת מקור שניסוך המים הוא שבעה ימים של סוכות בדיוק, לא לפני ולא אחרי, והרלבג מסביר בטוטו"ד שאם יש דבר כזה ניסוך המים, הכי מתאים שהוא יהיה בסוכות. כך שזו עדיין ראיה טובה יחסית.

אולי דוד ניסך מים בהוראת שעה של עצמו כנביא, כשםקעלעברימבאר

שאליהו הקריב בהר כרמל בשעת איסור במות. אחרי שהביאו לו את המים נחה עליו רוח הקודש ובנבואה נאמר לו לנסך מים עכשיו.

 

יש היגיון מסוים שזה היה אגב בסוכות, מה פתאום דוד נזכר בטעמם של המים בבור בית לחם אשר בשער דווקא עכשיו?

לא הבנתישלג דאשתקד

הדרך היחידה שמעוררת קושיא על דוד, זה אם מדובר במצוות ניסוך המים. אם סתם היה בא לו לנסך מים לכבוד ה', זה לכאורה גם אתה יכול בברז בבית שלך בכל עת ושעה. כך שלענ"ד אין כאן שאלה (אם לא מקבלים את דברי הירושלמי כפשטם, וככה"נ גם הרלב"ג לא קיבל אותם כפשוטם).

למה לא נראה לי (ולרלב"ג) שדוד מראש רצה לנסך את המים משום מצווה? כי כתוב שהוא התאווה לשתות, והוא ניסך כי הוא לא אווה לשתותם. אם הסיפור היה לניסוך המים, הוא היה מתאווה לנסך והוא היה מנסך בדיוק כי לזה הוא התאווה.

לא בטוח שמותר לנסך מים בברז שלי. האם מותרקעלעברימבאר
לי להקריב צבי לה' על מזבח בחצר הבית שלי?
לכן דחוק שזה קרה בסוכות. אני מסכים שהואקעלעברימבאר
התאווה לשתות ואז ניסך. אז אולי היה אפשר לנסך בנדבה ביחיד בבמה כל השנה, או שהיתה זו הוראת שעה על פי נבואת דוד עצמו
הגמרא אומרת שזה הלכה למשה מסיני כיקעלעברימבאר
דברי נביאים הם רק אסמכתא והרי לא לומדים מדברי נביאים לעולם מה גם זה לא כתוב שם במפורש והאוקימתא של בר קפרא דחוקה שזה קרה דווקא בסוכות.


ניתן להציע שדוד שמר את המים האלו (מים חשובים כי 3 אנשים סיכנו את עצמם עליהם) עד חג הסוכות והקדיש אותם לה' והכהנים ניסכו על המזבח, אבל זה גם קצת דחוק בפשט.


אבל בפשט בפירוש מוזכר ויסך אותם לה' כלומר ניסך את המים כקרבן. נסך לה' זה תמיד לשון קרבן, כמו הקטרה לה'

לגבי הטענה שבכוונה נמנעים מדברי נביאיםשלג דאשתקד
ראיתי במקרה לשון יפה של ה"בן יהוידע", ברכות מח,ב: "אף על גב דילפותא מפסוקי תורה עדיפה, עם כל זה כיון דילפותא הנזכרת אינם מתיישבים בפשט המקראות, לכך אמר אינו צריך למילף בדרשה דחוקה, כי הדבר מפורש להדיה בפסוק של נביאים".
עדיין מה שיש לו מקורקעלעברימבאר
רק בנביאים זה עדיין נקקרא הלכה למשה מסיני
נכון מאודשלג דאשתקד
לצערי לא זכרתי איפה בדיון כאן היה צריך להכניס את הקטע הזה, הרעיון הוא שהגמ' בתענית מחפשת מקור ואין לה מקור טוב, אז היא כותבת בפשטות שזו הלכה למשה מסיני. אם המקור מדוד היה נראה לה טוב, סביר להניח שהיא הייתה מביאה אותו (ועדיין זה היה בגדר הלמ"מ ).


בכל מקרה כיף להקדיש זמן בליל הושענה רבה, לדיונים תורניים, וקצת להניח להתבכיינויות המוצדקות על עסקת החטופים...

אני חושב שלא שייךקעלעברימבאר
לדבר על הצער בעסקה כל חול המועד מפני שמחת החג. אבל גם אני נכשלתי בזה הרבה מפני שעמום
הוא אשר דיברתישלג דאשתקד

שזה היה צריך להתחיל הפוך. מטרת המועדים הם ללמוד תורה, ואז לא משעמם ואז לא מדברים על העסקה

וכמובן אתה (ואני) לא החוטא היחיד, וכבר רבי אבא כאב על כך, בירושלמי מסכת חגיגה...

מטרת המועדים זה לשמוח מצווה דאוריתאקעלעברימבאר
בבשר ויין כשיש מקדש. דבאי רבי אבא הם דרשה בלבד, עובדה שהוא לא התיר מלאכה בסוף. וגם הוא דיבר על פוחזין כלומר חוטאים  . לבזבז את הזמן זה לא פוחזים אלא סתם בזבוז
אני לא בטוחשלג דאשתקד

ששמחת הרגל חוץ מבשר קרבנות, אינה דאורייתא. נדמה לי שיש דיון לגבי "במה משמחן", אם השמחה בבגדי צבעונים וכו מתקיימת בה מצוה דאורייתא.

מה שכן, לא ברור בכלל אם איסור מלאכה בחול המועד הוא מדאורייתא או מדרבנן.

 

ולגבי למה רבי אבא לא באמת ביטל, זו שאלה מאוד גדולה שנידונה בלא מעט ספרים... הלוואי שזה היה כזה פשוט.

כי יש עניין עצמי לשמחה ברגל ללא קשרקעלעברימבאראחרונה
ללימוד תורה. כמו שבשבת יש עניין עצמי
ניקים משועממים בגיזרת ההר והבית-ימח שם עראפת
ברגעים אלה אני מוכר דגלי בית המקדש ביציאה מהר הבית, מוזמנים לבוא לקנות ולפטפט
אפשר להגיע/לקנות מעוד סיבותשלג דאשתקד
לא רק בגלל שמשועממים.
אמת ויציב, ברוך אומר ועושהימח שם עראפתאחרונה
אבל כוונתי למשועממים הייתה למטרת פיטפוט
מה אומרים על הקמת מערכת תחבורה להר הביתנ א

מה אתם חושבים על הקמת מערכת תחבורה מסודרת להר הבית בשלושת הרגלים?

יש לכם רעיונות כיצד כדאי שזה יפעל? אשמח שתעלו כאןנ א
מערכת תחבורה להווה או לעתיד?קעלעברימבאר
לעתיד, כשייבנה בית המקדש בעזרת ה'נ א
בטח יהיו טכנולוגיות מתקדמות יותר מימינו,קעלעברימבאר

אז זה לא יהיה ברכבת או אוטו

וואי, אתה נוגע שאלה שמאוד הטרידה אותישלג דאשתקד

כבר בתור ילד...

כל התיאורים המרגשים בסוף מסכת ביכורים, שהשור הולך לפניהם וקרניו מצופות זהב ועטרה של זית בראשו. האם כל זה יהיה גם כשנוכל לעלות בשיירת לימוזינות?

כילד חשבתי שלעתיד לבוא נעלה עם לימוזינות מקושטות. היום אני חושב שדווקא היופי הנקי והטבעי יותר מרגש, גם היום.

מי יודע מה תהיה הטכנולוגיה שביתקעלעברימבאר
המקדש יבנה? אולי ההנדסה הגנטית תיצור סוסים מעופפים שנטוס עליהם ויהיו חסכוניים יותר ממכונית?
לא זה מה שהטריד את מנוחתישלג דאשתקדאחרונה
יותר הסתפקתי מה יהיה יותר מגניב/מרשים
צריך לקחת בחשבון ענייני טומאה וטהרההסטורי
אולי איזה גלאי טמאים, שלא יתן להם להכנס לקרונות שמיועדים לטהורים🙄😏🫣
או ספסלים פשוטים מעץ, בלי שום בית קיבול.הסטורי
אני חושב שצריך יהיה מתחם של טבולי יוםים התכלת

לפני שייכנסו יטבלו, אחר־כך יעריב שמשם ולמחרת בבוקר ייכנסו

כתבתי על זה ספר שלםrrinaa

בית חדש ישן - רינה אזולאי - נוריתה ביקורות והמלצות על ספרים 

איך מגיעים לאזור ירושלים עם סוג של "פס אלקטרוני". (או עם רחפנים). 

 

הנה ציטוט של קטע מתוך הספר: (לא גרסה אחרונה אולי, אבל נותן טעימה). 

 

"פנחס חיפש את שער היציאה. שם, ליד השער, היה שלט גדול ועליו הכיתוב: לישראל, פנה ימינה.

שתי דרכים יש לך להגיע לירושלים, הסבירה לו רובוטית אדיבה. אחת קצרה שהיא ארוכה, והשנייה ארוכה שהיא קצרה. 

את מתכוונת, דרך הפס או דרך הרחפן? שאל פנחס.

כן, בדיוק. אמרה הרובוטית. 

אני אמור לחזור עם הרחפן, אמר פנחס, מחכים לי בירושלים.

הפס האלקטרוני מגיע אל מתחם שמואל הנביא, הסבירה הרובוטית, משם תוכל לקבל הדרכה איך להיטהר ולהגיע לירושלים.

פנחס הוציא את פנקסו והראה לה שהוא בקיא בהלכות טהרה. הרובוטית הנהנה בראשה ותוך חמש דקות הופיע במקום רחפן שייקח אותו אל ביתו. 

 

תהליך הטהרה הוא מורכב, לכן מוגדר מסלול מיוחד המקל על העולים לישראל לבצע את התהליך כולו, תוך כדי נסיעה בצורה בטוחה, מרווחת, בלי פקקים. הנסיעה היא דרך פס מיוחד, שאליו נכנסים עם יחידות הדיור שלהם, בואכה מרכז הטהרה במתחם שמואל הנביא ומרכזי טהרה נוספים. שם, במרכז הטהרה, מקבלים העולים הדרכה מפורטת, ושם הם עוברים את תהליך ההיטהרות. אבל אנשי ירושלים עצמם, הבקיאים בהלכות הטהרה, יכולים לחזור ישירות לבתיהם ולהקפיד על כללי ההיטהרות שהם בקיאים בהם ומנוסים ביישומם לאורך השנים."

 

 

 

 

איך מערכת התחבורה תראה?נ א

האוטובוסים, הרכבות ועוד...

מה לגבי התחבורה מכל רחבי הארץ - הלוך וחזור? איך זה צריך להראות?

בהנחה שיהיו אוטובוסים ולאקעלעברימבאר
מכוניות מעופפות מבוססות ai
רכבותshindov
לדעתכם, יהיה צריך מערך הסעות כמו למירון בל"ג בעומרנ א

או אפילו יותר מזה?

 

איפה צריך שייבנו את החניונים? מסביב לירושלים?

צריך שאטלים (אוטובוסים הלוך-חזור) שייסעו לעיר העתיקה?

האם הכהן שהניף את 2 הלחם סמוךקעלעברימבאר
למקום המזבח המשוער, חייב כרת, או שטומאה הותרה כשכל הציבור טמאים גם לשתי הלחם?


האם הוא חייב מיתה בידי שמיים על עשיית עבודה ללא בגדים תקינים, כאשר אינינו יודעים בוודאות מהי תולעת השני שבאבנט? 

אני רואה שהשרשור די ישןניב שטרן

אבל רק עכשיו ראיתי אותו...

בלי להכנס לדיון שהיה כאן לגבי ההכשר של העבודה, כרת הוא ודאי לא חייב כי הוא אומר מותר שזה שוגג.

גם קרבן הוא לא חייב כי הוא טועה בדבר מצווה.

שיר וקליפ לירושלים והר הביתElad Mukades

אולי יעניין אותך