שרת החוץ האוסטרלית (משמאל) פני וונג
שרת החוץ האוסטרלית (משמאל) פני וונגReuters/AAP Image/Lukas Coch

שרת החוץ האוסטרלית פני וונג הודיעה הלילה (שלישי) כי ארצה החליטה לחזור בה מההחלטה של הממשלה הקודמת שהכירה במערב ירושלים כבירת ישראל.

היא ציינה שלדעת הממשלה האוסטרלית הנוכחית, מעמדה של העיר צריך להיקבע במסגרת שיחות שיתקיימו בעתיד בין ישראל והפלסטינים.

לדבריה, "אוסטרליה תמיד תהיה ידידה חזקה של מדינת ישראל, אבל אנחנו גם תומכים בעם הפלסטיני ומחוייבים לפיתרון שתי המדינות שבו מדינת ישראל תתקיים בעתיד לצד מדינה פלסטינית, בשלום ובביטחון ובגבולות הבינלאומיים המוכרים. לא נתמוך בצעדים שיערערו על הפיתרון הזה".

נזכיר כי ראש הממשלה הקודם, סקוט מוריסון, הודיע לפני כארבע שנים על ההכרה בירושלים כבירת ישראל אך לא העביר את השגרירות לירושלים.

השרה האוסטרלית הזכירה את מוריסון כשטענה שבנושא הזה הוא גרם לבידודה של אוסטרליה מרוב הקהילה הבינלאומית.

משרד החוץ הודיע בתגובה כי הוא יזמן במהלך היום את השגריר האוסטרלי בישראל לשיחת הבהרה. "ישראל מביעה את אכזבתה העמוקה לנוכח החלטת ממשלת אוסטרליה הנובעת משיקולים פוליטיים קצרי ראות".

"ירושלים היא בירתו של העם היהודי מזה 3,000 שנה ותמשיך להיות בירת ישראל הנצחית והמאוחדת ללא קשר להחלטה זו או אחרת", לשון תגובת משרד החוץ.

ראש הממשלה יאיר לפיד אמר כי "לאור הדרך שבה התקבלה ההחלטה באוסטרליה, כתגובה חפוזה לידיעה שגויה בתקשורת, לא נותר לנו אלא לקוות שבעניינים אחרים ממשלת אוסטרליה מתנהלת יותר ברצינות". לפיד הדגיש כי "ירושלים היא בירת ישראל הנצחית המאוחדת ודבר לא ישנה זאת לעולם".

שרים בממשלה טענו כי אין ל'נפח' את ההחלטה יתר על המידה. השר גדעון סער אמר בגלי צה"ל כי "אנחנו יודעים שבאוסטרליה התחלפה הממשלה וחלק מהעמדות השתנו, דבר שקורה כששלטון מתחלף - וזה יכול לקרות שוב בכיוון ההפוך".

השר נחמן שי הוסיף בראיון לכאן ב': "זו הודעה מצערת, דווקא מאחת הידידות הגדולות ביותר שלנו בעולם. ירושלים, על כל חלקיה, היא הבירה הנצחית של העם היהודי. אוסטרליה עדיין ידידה שלנו, לא משבשים יחסים בגלל הודעה כזאת".

גורמים מדיניים הזכירו כי רק באחרונה אמר בכיר אוסטרלי כי אין כוונה לשנות את ההחלטה בדבר ההכרה בירושלים.

ראש העיר ירושלים משה ליאון הגיב "צר לי על הודעת שרת החוץ האוסטרלית. ירושלים המאוחדת הייתה ותמשיך להיות בירת ישראל לנצח. הצהרות מסוג זה אינן מקדמות דבר ואינן תורמות כלל".