הריסת המבנה
הריסת המבנהצילום: רגבים

יחידת האכיפה במינהל האזרחי הגיעה אתמול (שני) מצוידת בכלים כבדים ובליווי כוח צה"ל ומג"ב לשמורת הטבע "נחל שילה" ליד כפר א-דיק והיישוב פדואל במערב השומרון והרסה מבנה לא חוקי פלסטיני גדול.

המבנה נמצא ברכס צרידה הנתון להשתלטות מאסיבית בשנים האחרונות ומשופע בבניה בלתי חוקית וכבישים פיראטיים.

המועצה האזורית שומרון פנתה באמצעות תנועת רגבים לרשויות שוב ושוב בדרישה לשמור על שמורת הטבע מפני ההשתלטות ומשלא נענו כלל, עתרו במרץ 2020 לבית המשפט. בהליך המשפטי הצהירה המדינה כי היא אכן תאכוף את החוק, אך בקצב שלה: "אנו פועלים על פי סדרי עדיפויות" ולאור התחייבות זו, העתירה נמחקה.

יוסי דגן, ראש המועצה, אומר כי "בראש ובראשונה אני רוצה להודות למנהל האזרחי שפעל בנושא. עם זאת ההגנה על אדמות הלאום חייבת להתגבר. המצב היום בשטח הוא פשוט מגוחך. מאות דונמים נכבשים מבלי שנורתה ירייה אחת והרשויות ממשיכות לגרור רגליים. ההריסה הזו בטח בשמורת טבע היא משמחת, ועליה לשמח כל בן תרבות שמבקש להגן על נכסי הטבע של כולנו, אולם זה מעט מדי ומאוחר מדי, יש לכנס וועדה שתחקור את מחדל ההשתלטות על שטחי C ותסיק מסקנות".

בחודשים האחרונים ועדת קרקעות של תושבי גוש מערבא נרתמה גם היא להפעלת לחץ על הרשויות לשמירה על השטח וממנה נמסר: "על רכס צרדה עשרות מבנים לא חוקיים שהוקמו בעשור האחרון בסיוע והובלה של הרשות הפלסטינית, אנו מודים לכוחות הביטחון על הרס המבנה היחיד השבוע ומצפים להרס שאר המבנים שהוקמו בשטח שמורת הטבע. נאמני הקרקעות של גוש מערבא ימשיכו לעקוב ולדווח כל עוד נמשכת ההשתלטות במערב השומרון."

משה שמואלי, רכז שטח ברגבים, מוסיף כי "המדינה מאלצת אותנו לגרור אותה לבית המשפט על כל מבנה לא חוקי. משמח לראות כל פעולת אכיפה אך בקצב הזה יקח מאות שנים(!) להציל את קרקעות יהודה ושומרון. בית המשפט מקבל באופן כרוני את טענת "סדרי העדיפויות" ומאפשר למינהל האזרחי להסתתר מאחוריה באוזלת יד במקרה הטוב ובהעלמת העין במקרה הרע."

תהליך הבניה וההריסה
תהליך הבניה וההריסהצילום: רגבים