יאיר לפיד
יאיר לפידצילום: Marc Israel Sellem/POOL

פרשן "הארץ" יוסי ורטר חושף היום (שישי) שיחה שערך ראש הממשלה יאיר לפיד עם אחד מאלופי צה"ל, בבור של אגף המבצעים בקריה בתל אביב.

ורטר מתאר כי באמצע השבוע נפגש פורום מטכ"ל בראשות הרמטכ''ל אביב כוכבי, לדיון בנושא מבצעי מסוים. הדיון הסתיים מהר מהרגיל והקצינים החליפו דעות על המצב: האירועים בחברון, האווירה התקשורתית, ותחושתם כלפי "חוסר הגיבוי מצד שרי הממשלה הנכנסת".

למחרת התקיים תרגיל גדול כחלק מסדרת תרגילים משותפים של צה"ל ופיקוד המרכז האמריקאי. התרגיל דימה פעילות מבצעית באיראן. ראש הממשלה יאיר לפיד נכח באותו זמן ב"בור" בקריה ואחר כך שוחח עם אחד האלופים שסיפר לו על ''שיחת הדיכאון'' בפורום מטכ''ל.

ורטר כתב: "לפיד לא ניחם, לא הבטיח שיהיה פ'סדר. להפך. 'אינכם מבינים איפה אתם חיים', לימד את האלוף שיעור בהיסטוריה, 'זה לא מקרי וזה לא ייפסק. הימין הקיצוני בכל מדינה בעולם חותר תמיד להשיג שליטה בצבא. דרכו להגיע לזה היא לסכסך בין חיילים למפקדיהם. לתת לחיילים להבין שהם רשאים לעשות מה שהם רוצים כי יש ותמיד יהיה להם גיבוי מהדרג הפוליטי. מה שהתחיל באלאור אזריה, יהפוך עכשיו למדיניות'".

הקצין הבכיר אמר ללפיד: ''אבל זה כאוס מוחלט, אי אפשר להוביל ככה צבא''. ראש הממשלה היוצא טפח על כתפו של האלוף וענה "כן, זה בדיוק מה שהם רוצים".

מעוז ולפיד
מעוז ולפידYonatan Sindel/Flash90

ראש הממשלה יאיר לפיד שלח אמש (חמישי) "מכתב פתוח" לכל ראשי הערים והמועצות בארץ, שבו קרא להם שלא לשתף פעולה עם היחידה לתוכניות חיצוניות וקידום שותפויות במשרד החינוך, שצפויה לעבור לסמכויותיו של יו"ר נעם - שצפוי לכהן כסגן שר במשרד ראש הממשלה.

"אני כותב אליכם בדאגה רבה לעתיד מערכת החינוך והמדינה, שכן הממשלה החדשה המוקמת בישראל, הפקירה את חינוך ילדינו והעבירה אותם לידי הגורמים הקיצונים והחשוכים ביותר בחברה הישראלית", כתב לפיד.

"כפי שאתם יודעים מדובר במפלגה קיצונית, גזענית, הומופובית ומסוכנת. אני קורא לכם לא לשתף פעולה עם היחידה לתוכניות ושותפויות חיצוניות במשרד החינוך כל עוד היא בשליטתו של מעוז".

"האחריות הכבדה על תכני החינוך שילמדו ילדינו בבתי הספר - עוברת עכשיו אליכם. כדי לשמור על מערכת החינוך ממלכתית וליברלית, כפי שהייתה עד עכשיו, ולהפעיל את זכותו של השלטון המקומי לעצב את החינוך בתחומו, עליכם לשמש כעת כשומרי סף. אינכם לבד במאבק הזה- אנחנו פה ונשמח לסייע ולשתף פעולה בכל דרך אפשרית".

אתמול הודיעו שלוש עיריות, שהצטרפו אל עיריית תל-אביב, כי אם יבוטלו תוכניות לימוד ליברליות במערכת החינוך, הן יממנו אותן מתקציבן. מדובר ברמת השרון, בהוד השרון וברמת גן. ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן, הודיע כי העירייה תממן שעתיים של הוראת תכנית לימוד ליברלית כפיצוי על כל שעה שתבוטל במערכת החינוך.

גם בכיר המחנה הממלכתי גדי איזנקוט תקף בראיון לעיתון "ידיעות אחרונות" את נתניהו, "אם נתניהו יפגע באינטרסים הלאומיים של מדינת ישראל, אם יפגע בדמוקרטיה הישראלית, בחינוך הממלכתי, ובצה"ל כצבא העם – הדרך להתמודד עם זה היא להוציא מיליון איש לרחובות".

ח"כ שלמה קרעי הגיב "מי שלא הצליח להוסיף כנראה אפילו מצביע אחד למפלגה שלו, מאיים עכשיו בלהוציא מיליון איש לרחוב. אז יש לי חדשות בשבילך ובשביל החבורה הכושלת והאנטי דמוקרטית שלך, 2.5 מיליון איש כבר יצאו לרחוב לפני חודש ושלחו אתכם לפח האשפה של ההיסטוריה".

ח"כ מיקי זוהר מסר, "איזנקוט קורא להוציא לרחובות מיליון אנשים. מה זה אם לא הסתה? ‏היו בחירות, מחנה הימין ניצח באופן ברור ועדיין ישנם יריבים פוליטיים שמסרבים לקבל את התוצאה. בסופו של יום, מסתבר שהימין הרבה יותר דמוקרטי מהשמאל שעסוק כל היום בהטפות מוסר".