שרשור חדש
המלך בשדה או בארמון ?!סוג'וק

לתאריכי הולדת המאורות הגדולים הרב קוק והבעש"ט – ט"ז וח"י אלול

 

הכניסה לארמון

ישנו משל מר' ישראל הבעל שם טוב, בו מסופר על ניסיונות בני אדם להיכנס לארמון המלך. בזה אחר זה מנסים להתקרב לארמון המלך, אך נתקלים בשומרים ומעצורים שונים החוסמים אותם בדרך. הנה לבסוף לאחר ניסיונות, מצליח האחרון להיכנס לארמון המלוכה ומסתובב לו בחופשיות. בהתרגשות הוא מגלה את אוצרות המלוכה השמורים ונסתרים מהמון העם. עולה ה'תייר' לקומה השניה ומתקרב לחלון להביט בחצר הארמון המפואר. במבטו הוא רואה את הכניסה לארמון- אותה כניסה שהוא עצמו נכנס דרכה בקושי רב ולאחר ניסיונות. והנה משהו מוזר ושונה – הכניסה חופשית לגמרי! לא שומרים ולא מעצורים, לא דובים ולא יער...

כך המשיל הבעש"ט את הדרך לאוצרות מלכו של עולם – הדרך חופשית לגמרי, פתוחה ונגישה וכל המחסומים דמיוניים בלבד! כל המגבלות מקורם בתפיסת האדם המצומצמת ומוגבלת בשכלו הנברא, אבל נשמת ישראל חלק אלוה ממעל ודרכה לבית מחצבתה סלולה ומוכנה. השפע האינסופי נמצא וניתן לגילוי, הדרך לעץ החיים ולתיקון עולם, עץ החיים האינסופיים הקודם לעץ הדעת השכלי המגביל. חלק נכבד מתקופת הגאולה הוא גילוי סתרי תורה וכפי שכתוב בזוהר עצמו שבספר זה יטעמו מעץ החיים ויצאו מן הגלות ברחמים - "וּבְגִין דַּעֲתִידִין יִשְׂרָאֵל לְמִטְעַם מֵאִילָנָא דְּחַיִּי, דְּאִיהוּ הַאי סֵפֶר הַזהַר, יִפְּקוּן בֵּיהּ מִן גָּלוּתָא בְּרַחֲמֵי" (נשוא קכב).

 

השפע כבר נמצא

האדם, בפעולותיו ותפילותיו, איננו משנה את בורא עולם או את המציאות, אלא מתחבר ומחבר מחדש את צינורות השפע האינסופי, עד שדבריו פועלים בחיבור אלוהי למקור. ממילא במציאות מתגלה השפע, שבעצם כבר ישנו ומוכן, אלא שהמניעות לקבלתו הם מתוך צמצומי עולם הזה.

אם כן מה מיוחד למשל בחודש אלול שהוא יותר עת רצון ו"המלך בשדה" ?

עת הרצון מגיעה מתוך האדם עצמו. בזמנים מיוחדים, תפילת האדם ומעשיו מגיעים ממקום פנימי אשר המניעות והמחסומים לקבלת השפע, מתמוססים בפני אותו מקום. כך למשל בעת צרה, כך בעת בכי, בתפילת רבים, בזמנים יחודיים בשנה, במקום מיוחד או אצל צדיק גדול ועוד. מתוך שגרת החיים האנושיים, זקוק האדם ל'מיוחדות' אשר תבטא את רצונותיו ממקום פנימי ואמיתי ומשם תתעלה התפילה ותתגשם. יתכן שאם נהיה תמיד ב'מקום' מעין זה , לא נצטרך את המיוחדות שהרי הוא יתברך עושה נסים לכל הבוטחים בו. צריך 'רק' אמונה ובטחון.

חודש אלול הוא סיום השנה, זמן חשבון נפש של מיצוי השנה העוברת ולקיחת מטענים לקראת שנה חדשה. כשם שבסוף כל שבת ישנה שעת רצון בעת המנחה, שעה שהנה השבת עוברת ועוד ניתן לממש אותה ולקחת ממנה לשבוע חדש. בזמן כזה טבעי וראוי לו לאדם לעשות חשבונות נפש שונים ולהתעורר לשעת רחמים ועת רצון, רצון נשמתי פנימי המתחבר לצינור הרצון האלוהי. תשובה למקור הנשמתי אלוהי. 

הוי אומר: המון העם הטרודים בענייני עולם הזה, יתכן וזקוקים לזמנים בהם 'המלך בשדה', אבל ה'מקורבים' – כל אשר חפץ ליבם להתקרב לארמון המלוכה, יכולים תמיד פשוט להיכנס לארמון ולגלות שגם להם חלק בו...

 

השתלשלות תורת הנסתר

בתהלים מתואר מעמד הר סיני ושם כתוב "עלית למרום שבית שבי לקחת מתנות באדם", הכוונה למשה רבנו שעלה לקבל תורה והיה כ"שבי" במרום. רמזו דורשי רשומות ששמו של רשב"י – ניצוץ נשמת משה, רמוז כאן בראשי התיבות של שמו במילה שב"י- שמעון בן יוחאי.

אור החיים הקדוש פירש עפ"י הפסוק "ישן מפני חדש תוציאו" שכאשר מגיעה תקופה חדשה צריך ללמוד אותה עפ"י הישןוהרב קוק מסביר שהתגלות סתרי תורה זה בכל הצורות הראויות להתגלות, בשפה העונה לצרכי הדור, לדעת מהם ההשלכות הרוחניות הפנימיות של הדור.

חכמת הנסתר עברה כמה 'גלגולים' נכבדים אצל גדולי ישראל, מאז משה רבנו ורשב"י, ולבשה צורות של אסכולות לימודיות אשר מתבטאות בשלושה עיקריות שהן גם המצויות ומתפתחות:

  1. תורת הקבלה של האריז"ל -  ר' יצחק בן שלמה שגם ראשי תיבות שמו רמוזים במילה שב"י למפרע- כמפרש חכמת הנסתר. חכמת הקבלה הספרדית מתפתחת במקביל לפילוסופיה.
  2. תורת החסידות - הבעש"ט מייסד תנועת החסידות ההוגה מחדש את חכמת הנסתר בשפת עם ונפש ישראלית בזמן שבעולם מתפתחת תורת הנפש והספרות. ר' ישראל בן שרה – ר"ת שב"י. הפעם דווקא בשם האם, מצד הנפש הישראלית הרמוזה בשמו ושם אמו.
  3. תורת הגאולה שבראשה הראי"ה קוק זצ"ל – ר' אברהם יצחק בן שלמה זלמן. בזמן שישראל חוזרים לארצם באתחלתא דגאולה והעולם עובר לחשיבה קולקטיבית – השייכות לכלל, מדינות ומלחמות, הוגה הרב קוק את משנתו המפוארת מתוך כל נבכי חכמת הנסתר, כפי שהעיד עליו בעל ה'לשם שבו ואחלמה' הרב שלמה אלישוב זצ"ל (סבו של הגרי"ש אלישיב שליט"א), שהרב קוק היה בקיא בכל שבילי הנסתר השונים ו'כל רז לא אניס ליה'. חדי העין אולי כבר הבחינו שגם בשמו של הרב קוק רמוז שב"י, והפעם בפנימיות השם הישראלי... שילוב אברהם- אבי האומה , החסד עם הגבורה מיצחק והחזרה לארץ ישראל שניתנה לאברהם וזרעו. שלמה- המגמה לתיקון השלם.

מעיינותיו של הבעש"ט כבר נפוצים חוצה בשבילי החסידות ובשבילי א"י והעולם כולו עם תהליך גאולתם של ישראל. תורת הבעש"ט, יחד עם תורת הרב קוק, כבר אינם נחלת הפרט והפנים בלבד אלא נפוצה חוצה כפשוטו, נפוצה חוצה במושגי עם וארץ, במושגי כלל ושמחת הגאולה, נפוצה ונגישה לכלל עם סגולה ולא רק ליחידי סגולה, ואף במושגי רפואה ותורת נפש יהודית יחודית בהתאם לתורת א"י אשר שמחה בבניה השבים אליה לגאולת עולם. 

שאלה.אברהם איתן

יש גילגול נשמות לפי היהדות?

חוץ מקבוצה בעדת תימן- כן. ראה ספר הגלגוליםדני-יהונתן
תלוי לפי מי. רס"ג מוכיח שלא.באג2000

הוא טוען שזו אמונה ערבית שנכנסה ליהדות. (מוכח באמונות ודעות,סוף מאמר שישי,נראה לי.)

בהחלט כןאלעדאחרונה
אם אדם~א.ל

לא מצליח להתפלל עבור עצמו

אלא רק עבור אחרים..

 

מזה אומר?

שהוא לא מחובר מספיק לעצמו?הסנה-בוער

שהוא לא מבין את המשמעות של תפילה לעומק באמת?

שיש לו חסך ילדות?

שיש לו שתי קרניים?

[סתם, מה את רוצה שנענה? נראה לי שאת מבינה בכללי מה זה אומר וזה. ]

לא, אני לא יודעת...~א.ל

זה מוזר..

כי בד"כ אדם קרוב אצל עצמו, והגיוני שהוא יתפלל דווקא על עצמו או על מה שקשור אליו

ובמקרה שלי אני לא מצליחה....

 

ונראה לי שהסיטואציה הזו לא נשגבת בכלל... [אם איכשהו התשמע שכן]

הרב קוקסוג'וק

כשהיה צריך משהו על משפחתו היה מבקש מאחרים שיתפללו כי לא יכל להתפלל על דברים אישיים...!

למה? מאיפה זה מגיע?~א.ל
מזה שקשה לו להצטמצם לבקשה פרטיתעדיאל
נראה לי
כן.. טוב לא נראה לי שזה מגיע משם ~א.ל

יהיה טוב בע"ה

אז מאיפה זה מגיע?דני-יהונתן
מטיב הקשר שלי עם הקב"ה....~א.ל
התפילה זה דבר מאוד נשגבgolani

ויכול להיות שיש אנשים שבקשה בעבור עצמם נראית להם קטנונית ולא ראוייה לתפילה.

וואלה גם לי יש את זה הרבה פעמים.כל הזמן שמח

וואי מה עושים אם זה?

 

למה זה?

הבעיה זה אמונה בהשגחה פרטיתקשקשןאחרונה

קשה לנו להאמין שה' משגיח ואיכפת לו מכל תנועה ודבר שלנו, פשוט צריך להתחזק בעניין הזה של השגחה פרטית, ואז נוכל גם להתפלל על כל דבר קטן ופצפון.

טוען רבניאנונימי (פותח)

שלום,

אני מנסה לברר כבר הרבה זמן ולא הולך - זוהי שאלה הלכתית בעצם: האם אישה יכולה להיות טוענת רבנית? אני יודעת שבארגון "קולך" יש הרבה נשים שהן גם טוענות רבניות וזה ארגון דתי, אבל בכל זאת - מעניין אותי אם מישהו יודע מה הבסיס ההלכתי לעניין.

 

תודה רבה!

 

מיכל.

אשה בהחלט יכולה להיות טוענת רבניתאיזה טוב ה'!!!!

זהו אינו תפקיד המוגדר בהלכה ולא היה קיים כל השנים עד לשנים האחרונות.

 

זהו בעצם עו"ד שתפקידו לעזור ללקוח שלו לטעון את טענותיו בבי"ד בצורה הטובה ביותר מבחינתו.

 

התפקיד מצריך ידע הלכתי ומשפטי נרחב ואינו שונה מהותית מעו"ד "רגיל" (יש אפילו עו"ד שלמדו גם את הנושא הזה ומשמשים בשני כתרים)

 

האם זה טוב ורצוי שתהיה טוענת רבנית? לדעתי זה תלוי בגישה שלה - אם היא באה בגישה של ארגון קולך ל"כופף" את הדיינים אז זה לא רצוי מה גם שהן מזלזלות בכבוד ת"ח. אם זהו מקצוע ככל המקצועות והאישה מוצאת סיפוק מעצם זה שהיא עוזרת לאנשים (ולאו דווקא נשים...) אחרים ולא מזה שהיא הצליחה לנצח את ה"ממסד" הרבני ה"גברי" - שובניסטי אז זה בהחלט יכול להיות מקצוע מכובד ורצוי.

תודה על התשובה!אנונימי (פותח)אחרונה

זה באמת מה שעניין אותי - כי אני יודעת שארגון קולך לא כל כך מיישר קו עם רוח ההלכה ה"סטנדרטית" (לפחות זו התדמית שלהן), ולכן המושג טוענת רבנית התקשר לי אסוציאטיבית למשהו שלא תואם כל כך את ההלכה.

 

תודה רבה על ההבהרה!

אני צריכה דבר תורה יפה לפרשת השבוע-כי תבוא.. מישו?נעמונת!!!
חסיד ה' העלה.. קחי קישור-שמחה ואמונה
תודה רבה!נעמונת!!!
בהצלחה=)-יהודית-

בשביל השבת אולפנא??

יאפ.. אבל יש לי עוד אחד.. =]נעמונת!!!אחרונה
מישהו מכיר?מושיקו

את הרב צבי יהודה פז?

נראה לי שהוא קשור לחב"דרות014אחרונה
מה העונש הכי קשה שיש??בעל התפילה
נ"ל שכרת נחשב הכי חמור.שלומי20104
נכרת מהעולם הזה והבא וגם כל זרעו ניכרת.
אבל אני לא סגור על זה לגמרי.
לעשות עבירהמושיקו
כשהכיוון מחשבה הוא שה שנותן לנו הכל כמו אבא לבן ויותר מזה באין ערוך - ובכל אופן קרה שעשינו משהו נגדו זה ההרגשה הכי גרועה שיש.
 
 
מה זה כרת מהעולם הזה??ומהעולם הבא??בעל התפילה
מי זה רשע גמור?
למה לך לדעת את כל זה?מושיקו
יש תשובות.
 
אבל לדעת את כל זה זה מייאש מתשובה.
 
 
ואם אתה רוצה לדעת על כל הענין הזה בצורה נכונה יש את ספר התניא
לדעת מה מצביבעל התפילה
איך מה העבירות שעליהם זה כרת?ו..בעל התפילה
בס"ד
כשיש עונש ,אי אפשר לתקן?
גם לאדם צמח יש תפקיד?מה מצבו בשמיים?
 
העבירות שיש עליהן כרת:נועמיק
כאשר אדם עשה אותן בכוונה ותוך ידיעה שהן עבירה:
איסורי גילוי עריות עם אם,אשת אב,אחות,אשת אח,אחות אב,אחות אם,דודה,בת,אשת בן,שתי אחיות,אשה ובתה,נידה,זכר וזכר,ובהמה.
ניאוף(אשת איש)
כניסה למקדש בטומאה.אכילת קודשים בטומאה.
אכילת חמץ בפסח.
הימנעות מברית מילה ומהקרבת קרבן פסח.
חילול שבת.
עבודה זרה.
נותן מזרעו למולך(סוג של עבודה זרה)
העלאה באוב.
אכילת חלב(בשני סגול,לא חלב בפתח וקמץ),דם,קרבן לאחר זמנו,וקרבן שנפסל באופנים מסוימים(פיגול)
מי שמקריב קרבן לה' מחוץ למקדש(שוחט או שורף)
מי שאוכל ושותה ביום כיפור או מחללו בעבודה.
מי שמכין שמן משחה וקטורת להנאתו.

הפרטים מסובכים,ולא על כל הדלקת מנורה בשבת יש כרת.

ובכל מקרה,תמיד,בכל מצב,אפשר לחזור בתשובה.

יש מקרים שאדם עשה דברים חמורים,והוא נענש בדברים שבגוף.
יש מקרים,שהעונש הוא בנפש,שיותר קשה לעשות תשובה.
אבל תמיד אפשר לשוב.יש סיפורים בגמרא על אנשים שהיו ממש שקועים בתוך העבירות הכי חמורות שיש(בטוח יותר ממך)והם חזרו בתשובה שלמה.

יש דברים שאם עושים אותן קשה יותר לחזור בתשובה.24 דברים.שכתובים ברמב"ם בהלכות תשובה.




המצב האמיתימושיקו
כל אחד ואחד יש לו על מה לעשות תשובה.
 
וע"י התשובה הכל מתכפר ונהיים חזרה צדיקים.
 
 
כמו שכתבתי מקודם אפשר בתחילת אגרת התשובה בספר התניא מבואר הענינן של כל חטא מהו ומהו כפרתו ביסודיות וברמה שכל אחד ואחת יכולים להבין זאת.
 
 
 
סליחה על השיגוע...בעל התפילה
בס"ד
ומה עם "אין מספקין בידיו לעשות תשובה"
ורשע גמור????
גם לאדם צמח יש תפקיד?מה מצבו בשמיים?
 
נשמה יכולה למות???
נראה לי שכן..
מה יהיה בסוף עם אנשים רשעים??כרת זה שהנשמה מתה?
 
זהירות חברסוג'וק
ראשית: אם שאלות כאלו מגיעות מחרטה ואולי אשמה וכד', זהירות לא ליפול ביאוש והתקפה פנימית לסוגיה, כי כשהיצה"ר לא יכול על מעשיו של האדם הוא תוקפו ביחסו הפנימי לכיוון אשמה נחיתות ועוד וגם זה חטא...
אז קודם כל אם יש הרהורי תשובה ושאלות כאלו זה טוב ואפשר לשמוח גם על אשמה וכד' שהרי זה בא ממקום של הכרה ורצון טוב ומראה על טוב פנימי.
ולעצם עניין הכרת: נשמה לא מתה ובסופו של דבר יש לה תיקון גם בדרכים מסובכות קשות וארוכות ואפילו אותו האיש יש"ו כתוב בספרים שיתוקן לאחר עשרות אלפי שנים. מה שנכרת זה חלקים נמוכים יותר שזה הנפש ("הכרת תכרת הנפש") ואל לנו לחשוב שזה כ"כ נפוץ ובכל מקרה על הכל יש תשובה.
"אין מספקין בידו..." כנראה גם לא ישאל שאלות כאלו ובכלל לא יגיע למחשבות תשובה כלשהן שהרי אין מספקין בידו...
על פניו נראה שמיתות בית דין הם חמורות מכרת וכד' שהרי על חילול שבת עם עדים והתראה יש סקילה וכרת זה רק כשאין ב"ד, אבל הדברים האלו רחוקים מאוד ואינם ביום יום והכל נידון לפי המון פרמטרים.
 
עוה"ב הוא העולם המתוקן שיהיה כאן עלי אדמות והוא כל הזמן הולך ובא לקראתנו התחיה העולמית, הלאומית ועד האישית שתהיה. היום זה יחסית עולם הבא לאתמול...
העולם שלאחר המוות איננו עולם הבא אלא "עולם הנשמות" (עפ"י רמח"ל) שזה תחנת ההמתנה והתיקון עד לעולם הבא, כמו מוסך שמפרקים את החלקים ומטפלים בכל אחד בנפרד, כך הגוף מתוקן בנפרד והנשמה בנפרד... עד שישובו בתחיה, ר' צדוק מכנה את המוות כמו שינה עמוקה מאוד שהרי שינה היא אחת מ60 ממיתה - אז מיתה היא שינה פי 60.
ועוד משהו חשוב:
עונש איננו קנס או כמו שאנו מבינים שזה משהו שלא קשור לעצם המעשה שמישהו עשה א ומקבל ב. אלא עונש זה תוצאה של עצם המעשה, לדוגמא מי שלא עבר מילה ממילא נפשו איננה שלמה והיא נכרתת והעניין נלמד כבר מאדם וחווה שעונש המיתה שקבל היתה תוצאה ישירה של החטא כיוון שלא אכל מעץ החיים כפי שצווה, שהוא התרופה מפני המוות שבעץ הדעת. בעצם העונש הוא אפילו למען תיקון האדם לאחר המעלה שירד ממנה וחטא לעצמו!
לכן אפילו גהנום איננו תנור בשמיים אלא היסורים שאדם עובר גם בעוה"ז שהם תוצאה פנימית מעשיו וכמו שכתוב שנכווה מחופתו של חברו והבושה מכפרת. צריך להאמין בכפרה! ובקלותה של התשובה!
לגבי צמח הי"ו יש אסכולה נכבדה שטוענת שהוא נוכח ויודע ברבדים מטאפיזיים גם במציאות סביבו ואולי אף חושב, למרות שלא נראות תנודות במח, לכן ע"י לימוד לידו או חיזוקו במשפטים וכד' יתכן ואפשר לקדמו לחיים והתגברות על מצבו הפיזי. הדבר בוודאי נכון במי שבהרדמה או סתם יושן שגם מוחו עובד ממש ושומע ומעבד מידע...
מספקין בידו - אבל לא תמיד בקלותמושיקו
מבואר שם בהמשך שמי שאין מספקין בידו - דהיינו לא מוותרים לו בקלות, אבל אם בכ"א עשה תשובה שלימה למרות כל הקשיים גם מוחלים לו.
 
לעצם ענין הכרת זה שהנשמה קשורה לה' למעלה כמו חבל עם הרבה סיבים, וכשסיב אחד נקרע עדיין הוא קשור למעלה, אבל כשכל הסיבים נקרעים אז הוא כבר לא קשור.
כך גם עם הקשר של הנשמה לה'-מקור חיותה, וכרת זה שניתקים לגמרי., ואותו אחד שקרה לו את זה לא חייב למות אלא הוא יכול לחיות עד גיל מסויים - וכ"ז אם הוא לא עשה תשובה 
זה יכום פחות או יותר של המשך הענין שם בספר התניא.
רק דבר אחדחשבשבת
איו מצב שנשמה של יהודי מתנתקת ממקור חוצבה לפעמים היא פשוט עומדת על קשר אחד קטן
אורות התשובה פרק ט"ו פיסקה חשלומי20104
ח. כשהאדם שב בתשובה ואיננו מניח את תשובתו, אע"פ שיש בידו דברים המעכבים את התשובה, שנדמה לו שאינו יכול לשוב עליהם, ומ"מ הוא אוחז ברעיון התשובה, סוף סוף יבא ג"כ לשוב מאותם הדברים המעכבים את התשובה. ואז תהיה אורת תשובה למפרע גדולה מאד, ומתוך יציאתה מן המצר, מתוך העכובים הגדולים תפעול בכח עז וחזק מאד, ותהיה מהמינים הנבחרים של התשובה, החותרים את המחתרת לקבל את תשובתם של בעלי התשובה שאינם ראוים להתקבל, כמנשה וחבריו. וכשם שבמקום שבעלי תשובה עומדים, שם אין צדיקים גמורים יכולים לעמד, כן במקום שבעלי תשובה ששבו-אע"פ שבידם הדברים המעכבים את התשובה עומדים אין בעלי תשובה פשוטים יכולים לעמד שם, שהם נחשבים לגבי אותם בעלי התשובה, שבאו לשוב ובידם הדברים המעכבים את התשובה, כמו צדיקים גמורים לגבי בעלי תשובה.
 
כלומר אין באמת שום מקרה שאי אפשר לשוב בתשובה, ויותר מזה אדם במצב של כאילו אין לו איך לשוב התשובה שלו יותר גדולה.
נראה לי שאי אפשר לעשות תשובהשמי תכלת2
כמו לפרעה שה' הקשה את ליבו שלא הייתה לו אפשרות לשוב בתשובה
"ישראל, אף על פי שחטא ישראל הוא"- יש כלל כזהבצי.ג
(אני יודעת שזה לא הוגן, אבל אני לא בדקתי אם יש לכלל הזה יוצאים מן הכלל. אם טעיתי אני אשמח אם מישהו יתקן אותי)
בוודאיסוג'וק
יהודי נשאר יהודי. בין כך ובין כך קרואים בנים למקום, אפילו כשחוטאים.
אבל כאן דובר על חטאים ותשובה
כרת זה שנשמה מתה??נעלמת??בעל התפילה
לאסוג'וק

כרת זה בנפש "הרת תכרת הנפש.."

הרבדים הגבוהים יותר לא נכרתים ויש סוגי תיקונים, בעוה"ז ומן הסתם גם אח"כ

בעל התפילה,אוסקר

בס''ד

 

שאלת את השאלות האלה פה ואצטט לך שוב מה עניתי בפעם הקודמת:

 

לדעת הרמב''ם כרת הכוונה שהנשמה מתה,רוב המפרשים האחרים חולקים וסוברים שנשמה לא יכולה למות.
 
לגבי רשעים-נשמתם תתוקן בעונשים ואחר כך בגן עדן.
 
כשיש עונש יש אפשרות לעשות תשובה והעבירה מתכפרת.אם אדם לא עשה תשובה עד מותו אז גם, שוב- נשמתו תתוקן למעלה בייסורים,כל אחד לפי העבירה שלו.
 
יש עוד כנראה להאריך על שאלותיך אחת לאחת אך עניתי רק על כמה.לא קראתי מה רשמו למעלה אבל מקווה שענו לך.
 
בהצלחה!

 

 

כרת מלשון נכרתמושיקו

כרת זה שהנשמה נכרתת ממקורה ושרשה, זה לא אומר שהיא מתה מיד אלא היא יכולה בגלל זכות כלשהיא לחיות אפילו 60 שנה.

 

אבל הנשמה נכרתת.

 

בכל אופן היום לא צריך לדאוג לכל זה אלא העבודה היום היא העבודה בשמחה בלי להכניס את הראש לדאגות מיותרות

יש 48 ממחוסרי כפרה בגמראשלומי20104אחרונה

ואפילו הם יכולים לשוב לפי הרב קוק (אני יחפש את המקור) אין אדם שלא יכול לשוב בתשובה השאלה כמה עבודה צריך לעשות.

הרב גם אומר במקום אחר שאנשים מנסים לשוב מעבירות הגדולות שלהם ואז הם נופלים כי הם לא מצליחים ויותר לא שבים.

צריך קודם כל לחזור מעבירות שקל לחזור בהם ומזה שאדם יצליח לחזור הוא יקבל מעצמו מהיכולות שלו חיזוק ויצליח לחזור מהכל.

לכן חבל לדבר על כל העבירות ש(נ"ל)אי אפשר לחזור מהם.

נתחיל מההתחלה לחזור מהעבירות הקלות שלנו ולאט לאט נצליח להבין שהכל בידנו ונקבל כח לשוב מהכל.

"ביסוד הכל צריכה לבוא ההסברה הכללית של בטחון התשובה, ועוצם השלווה, ושמחת העז, שצריכה להיות מתלבשת של כל איש אשר אור התשובה מאיר בנשמתו"(אגרת התשובה, אגרות הראי"ה ב' אגרת שע"ח עמ' ל"ו)

מה זה מגדף ועובד עבודה זרה?בעל התפילה
יש היום בכלל עובדי עבודה זרה??חוקת הגויים?בעל התפילה
בוודאיסוג'וקאחרונה

אולי אפילו רוב העולם עע"ז

כל האמונות המזרחיות למיניהן פסלים וכד' 

הנצרות שהרמבם אומר שהיא ע"ז

חוץ מהאיסלאם בני דודנו..

רגע, אז להיות קבוע בבית ה' או רק תייר?!... אח..

חשבתי אתמול ש - זהו. מהיום אני כבר לא אכנס לפה יותר,

אבל הנה אני פה. פשוט לא הייתי מסוגל שלא להביא את זה, לא הייתי מסוגל.

אהה, מה גם ש - 'לא יפטר אדם מחברו אלא מתוך דבר הלכה, שמתוך כך זוכרו'.

חח יש! עכשיו יש לי 'ביטוח' שתזכרו אותי...

 

 

כל יום בחודש הזה, אתם הולכים - לחייך, חיוך מתוק - אחרי התפילה.

עם כל "קורי העכביש" בעיניים, לפחות משו אחד יהיה נורמלי בנו...

 

את הד"ת הבא שמעתי (גם מעצמי) לא פחות מ - 15 פעם,

וכל פעם מחדש, אני מתהלב - אין, זה מדהים.

היום, בתפילה, אחרי תקיעת שופר העיניים היו קצת רטובות...

 

 

אוקי, נתחיל: 

נכנסים ממש עוד מעט ל - חודש הרחמים והסליחות

(תמיד צועקים לנו "א-ל-ו-ל". וואו, צדיקים אלו - אבל, עכשיו זה משו שונה, בלי צעקות. באמת...)
בתקופה הזו, כל יום אנחנו אומרים את  מזמור "לדוד ה' אורי וישעי" לאחר התפילה.

 


"אחת שאלתי מאת ה'אותה אבקש שבתי בבית יהוה כל ימי חיי לחזות בנעם יהוה ולבקר בהיכלו"


סתירה. לא הבנתי. 
מצד אחד - דוד המלך מבקש להיות בבית ה' כל ימיו חייו.  
ובאותה נשימה - מצד שני - הוא מבקש רק להיות תייר בבית ה', פעם ב...
להיות שם, לבוא, רק לבקר בבית ה'.

 

וואו - תחליט, אתה רוצה להיות בבית מדרש בקביעות או רק לעשות שם ביקורים??

 

והתשובה נפלאה. יסוד ענק מכניס לנו דוד המלך בעבודת ה' -

דוד מבקש מה' להיות בביתו - תמיד! כל ימי חייו. אבל דוד המלך לא רוצה 'סתם' להיות שם, הוא רוצה להיות שם בהרגשה של תייר, "ולבקר בהיכלו".

מה מיוחד בהרגשה של תייר?

חח לא צריך לספר על זה. מספיק רואים את האלה מחו"ל שבאים לפה ו - מצלמים פאלפל. כאילו - "ראבק, מה אתם מתלהבים מפאלפל?!" - אבל, זה "מגניב". זו ההרגשה של תייר. בגלל שהוא לא ראה את הדבר הזה - בגלל שהוא לא התרגל אליו, הוא מתלהב מזה. מתרגש... 

כך גם דוד מבקש מה' - 'שאני יהיה שם תמיד, בביתך' - אומר דוד לה' - 
"אבל - הקב"ה, תן לי כל פעם מחדש הרגשה של תייר, של התפעלות מהתורה,
של התחדשות הכוחות, כמו שתייר מתלהב מדבר החדש לו, כך אני תמיד אתפעל, אתרגש, אתלהב ואחדש בשמחה את הכוחות שלי לתורה". זוהי בקשת דוד.

ממילא, מחר שנקרא את הפסוק אחרי התפילה, זה יהיה ככה -

'ושבתי בבית ה' כל ימי חיי ('פיזית'. מחשבתית. ת'כלס. אבל, גם -) לחזות בנועם ה' ולבקר בהכלו (בהתלהבות של ביקור. עם כל הרגש בעבודת ה'. להרגיש 'חי' ו - 'נושם' בעבודת ה')".

 

 

אז מחר, לא לשכוח להביא חיוך קטן אחרי המשפט הזה, וואו. אור...

 

ת'אמת, זה אחד הד"ת שאהבתי ממש. באמת. נכנס לי במוח. חזק.

הוא קצר, מתוק ו - אשכרה - קולע.

 

הקרדיט ל...
וואלה, לא זוכר. פעם שמעתי את זה, ו - מאז, זה ח-ר-ו-ט לי בזכרון...

בכל מקרה, תמיד מותר ורצוי להודות לאבאל'ה על הדברים הנפלאים שהוא נותן לנו!

ו - פססט, מי שנהנה אז שידע שגם אחרים רוצים להנות.
אההמ אההמ בבקשה - להקפיץ. (באמת. )

קיצור, אל תתנו לו לפול "מטה מטה". (את וגם אתה, בבקשה תשתדלו להקפיץ גם בהמשך החודש.)
שיהיה תמיד למעלה!

 

 

 

אז, חבר'ה -

בעז"ה שנזכה כולנו להיות בבית ה' כל ימי חיינו, בהרגשה נפלאה, חדשה, מתוקה

ובהתלהבות אמיתית מהתורה.

יאלה, חודש טוב ומבורך לכוווול עם ישראל!
א-מ-ן!!
 

ותגביה קרננו למעלה...HD
שכוייח 
גרסת הבייניש"ים -מתוק מדבש
בסיתא דשמייא!
 
יישכוח.בעל התפילה
יווווווווווו אתה לא תאמין אח!!! כנסו לפה!ב.ש.
אני זוכר שכתבת את זה שנה שעברה!!!! ברצינות!
מגניב לא? 
הקפצהזית שמן ודבשאחרונה
מ-ל-ח-מ-ה! [ד"ת פרשת כי-תצא]מתוק מדבש

בסיעתא דשמייא!

גרסה יותר 'מבוגרת' של הד"ת - פה.

"כי תצא למלחמה על אויביך ונתנו ה' אלוקיך בידך ושבית שביו" (כ"א, י')

יש הרבה פרשנים שאומרים שהפסוק הזה מדבר על המלחמה נגד היצר הרע.
אז אם הפסוק באמת מתייחס למלחמה נגד היצר - מה ה' בעצם אומר לנו פה?
מה אפשר ללמוד מהפסוק הזה?!

אז ככה >>
הרב משה אלשייך אומר ש..
בתכל'ס היצר הרע יותר חזק מאיתנו.
אבל רגע! איך זה הגיוני שהיצר יותר חזק מאיתנו אם אנחנו ב"ה מצליחים לקיים מצוות?!
הנה, אני עכשיו לומדת תורה - זאת מצווה. אז איך אני עושה את זה?!
הופה, הנה נכנס לנו פה הפסוק -
"כי תצא למלחמה על אויביך" -
אם רק נצא למלחמה נגד היצר הרע, שהוא האויב הכי הכי גדול שלנו -
"ונתנו ה' אלוקיך בידך".

נכון, היצר הרע יותר חזק מאיתנו, אבל אבאל'ה שבשמים הוא זה שינצח אותו בשבילנו.
זאת אומרת שה' פונה אלינו ואומר לנו - אם רק תתחילו את המאבק,
אם רק תנסו לנצח את היצר -
אני אלך יחד אתכם ואעזור לכם לנצח.
אבל >>
אם לא תנסו בכלל להילחם,
אם לא תנסה בכלל להפסיק לכעוס כי 'ככה אני. יש לי פתיל קצר, מה אתם רוצים ממני?!'
אם לא תנסי לא לדבר לשון הרע כי 'אני לא יכולה לא לדבר לשון הרע, על מה אני אדבר עם חברות שלי?!'
אז תפסידו מראש במלחמה עם האויב הכי גדול שלכם.
רק אם תתחילו במלחמה - ה' יעזור לכם.
אבל מ'זה יעזור לכם? חבל על הזמן.
ממש יעשה בשבילכם את העבודה.

ועכשיו, עוד משהו ממש קטן שאומר הבעש"ט >>
איך המילים "ושבית שביו" מתייחסות למלחמה מול היצר?
צריך ללמוד ממנו את הטכניקות שלו,
צריך לשחק במגרש של היצר הרע.
ממש באותן תחבולות שהוא משתמש - תשתמש גם אתה.
היצר אומר לך שזה לא טוב ולא עוזר לך בחיים לעשות מצוות?! שזה סתם מגביל אותך?
תראה לו את החשיבות של המצוות - כמה כיף יש במצוות, כמה זה נותן לך.
ואפשר גם ללמוד מהיצר את העקשנות.
וואו, כמה חשוב להיות עקשן במאבק איתו..
היצר ניצח אותך היום? לא נורא, תאגור כוחות ומחר בעז"ה תקום.
'אח..' כתב על זה ד"ת ממש חזק, אתם מוזמנים להיכנס לפה ולקרוא.


אחים שלי, אנחנו בחודש א-ל-ו-ל.
בדיוק עכשיו המלך בשדה, מחכה לראות שאנחנו רוצים לשוב אליו..
זה בדיוק הזמן להתחיל את המאבק, להתחיל להילחם מול היצר ממש באותה שיטה כמו שלו.
להראות לה' שהנה, אנחנו רוצים לחזור בתשובה ולשוב אליו -
ואז הוא יעזור לנו להיטהר באמת, להכניע את היצר.

אחח.. אחים שלי!
שנזכה בעז"ה!
בעז"ה שתהיה שבת שלום ומבורכת, מלאה בקדושה לכל עמ"י!

יישר כח!צ.מ.צ

ממש יפה! שבת שלום! 

תודה רבה!!מתוק מדבשאחרונה

בסיעתא דשמייא!

 

התגובות האלו באמת מעודדות ונותנות כוח להמשיך..
אשריכם ישראל!

 

אהה, ואגב - הד"ת של הפרשה הקודמת היה על דרך הרמז..
אז שתדעו - זה לא פשט הפסוק.
ותודה רבה לאא"מ שהאירה את עייני!!


שתהיה בעז"ה שבת שלןום ומבורכת, מלאה בשמחה ואמונה לכל עמ"י!

"למה יש מלחמות וכאב?!".. ד"ת.מתוק מדבש
בסיעתא דשמייא!
 
לגרסה יותר מבוגרת של הד"ת - לחצו פה
 
"כי יפלא ממך דבר למשפט בין דם לדם, בין דין לדין, בין נגע לנגע - דברי ריבית בשעריך"
מה זה הפסוק המסובך הזה?!
'אח..' רק עוזב ואני מסבכת אתכם?!
רגע, חבר'ה! זה פסוק פשוט מדהים!
בואו ננסה להבין אותו ביחד - צעד אחרי צעד, ונראה עד כמה הוא קשור אלינו היום:

"כי יפלא ממך דבר למשפט" - אם יבואו אלינו, לעמ"י, ייסורים קשים וגזירות קשות מאוד, ולא נבין למה הן באות אלינו?!  למה דווקא לנו מגיעות כ"כ הרבה צרות?!
"בין דם לדם" - למה כ"כ הרבה יהודים נהרגים? בשואה, בתאונות דרכים, בצבא, בפיגועים, ברצח, בדקירות וכו'..
עד מתי?! כמה עוד אפשר?!
"בין דין לדין"- למה כל יום יש דין חדש על עמ"י?!
כל יום נוחתת עלינו גזרה אחרת -
אסור לבנות בהתנחלויות, אסור לבנות בירושלים, מסכימים לשחרר את גלעד שליט רק אם נשחרר מאות מחבלים, לא מוכנים לשחרר את פולארד ועוד המון..
מצד האו"ם, מצד אמריקה, מצד הערבים, מצד ארצות הגולה (שבהן יש יהודים..) פשוט מכל מקום.
"בין נגע לנגע" - למה כל יום עולה המספר של החולים בארץ?!
למה כל יום עוד אנשים מתים ממחלות סופניות?
זה מתחיל בשפעת החזירים, ונגמר בסרטן ל"ע..

"(כי) דברי ריבית בשעריך" - אתם באמת רוצים לדעת למה יש כ"כ הרבה צרות?!
בגללנו.
ריבית זה מלשון לריב.
ז'תומרת ש..
בגלל שאנחנו שונאים את האחים שלנו באות אלינו כ"כ הרבה צרות.
בגלל שבמקום לבקש סליחה מהחברה שלך - את צועקת עליה.
בגלל שבמקום לדבר עם החבר שלך - אתה מקלל אותו.

>> אחים שלי!
אנחנו נמצאים בחודש אלול - חודש הרחמים ו.. הסליחות.
אז יאללה, בואו נעשה סולחה!
אחותי, רבת עם חברה שלך? תבקשי סליחה. למה לריב סתם?!
אחי, למה אתה סתם שונא את ההוא מהכיתה? תנסה להכיר אותו - ותראה שהוא אחלה בנאדם.

אם כל אחד ייקח על עצמו להתחזק קצת באהבת ישראל,
ייפסקו הצרות בעז"ה!
תזכרו שאהבת ישראל זה בנשמה שלנו!!
שתהיה בע"ה שבת שלום ומבורכת לכל עמ"י!!
מממשש יפה!!אהבתי!שואף להתנחל
תודה רבה!! מתוק מדבשאחרונה

בסיעתא דשמייא!!

 

חבר'ה, עוד מעט שבת -
יאללה להקפיץ את הד"ת כדי שאחים שלכם גם יהנו..

שתהיה בעז"ה שבת שלום ומבורכת לכל עמ"י!!

ממה מורכבת הנשמה?הנפש והנשמה זה אותו חלק??בעל התפילה
על פי חכמי הסודדני-יהונתן

הנשמה היא שם כללי לחמישה חלקים:

נר"ן ח"י.

 

מהנמוך לעליון: נפש, רוח, נשמה, חיה, יחידה. כאשר הנר"ן שורה בתוך האדם, והחיה יחידה- חופפים. עיין בספר ידיד נפש לרב יחיאל בר לב.

2 דבריםסוג'וקאחרונה

באמת כפי שכתב דני הנפש והנשמה בהגדרות הפרטיות שלהם הם דברים שונים

הרוח והנפש מקבילות ללב ולכבד - ז"א הרבדים היותר נמוכים מהמח ששם הנשמה

בספר נפש החיים ממשיל את הרבדים לתהליך הנפחות: כשהנפח נופח את הכלי - בתחילה האויר חלק ממנו בתוך פיו , אח"כ האויר יוצא ואח"כ הוא כבר בכלי. כך רבדי הנשמה שהיא חלק אלוה ממעל...

 

חשוב לשים לב:

לא בכל הספרים ההגדרות הם על אותו עקרון והרמבם למשל ההגדרות שונות מאוד מהמקובלים והידוע כנ"ל

מישהו יודענעמהה

איך אפשר לשלוח שאלה לרב שמואל אליהו?

(לא בsms!!)

ו-בבקשה אל תזרקו לי 'כיפה' \ 'ישיבה'..

כי ניסיתי וזה לא הלך לי..

יש לי את המס' שלו אם זה מה שאת רוצה..שמחה ואמונה
לא..תודה!נעמהה

אני צריכה לדעת איך אפשר לרשום לו.. והוא יחזיר תשובה.

סביר שיהיה דבר כזה באינטרנט.. הלא כן??

אבל אני לא מוצאת.. עצוב

 

תודה בכ"א מוציא לשון

באינטרנט גם אני ניסיתי...שמחה ואמונה

הדרך הכי טובה שאני מצאתי זה דרך אס אמ אס..

אבל סבבה, איך שאת רוצה..

ואם תמצאי דרך דברי איתי..

למה לא smsעדיאלאחרונה
מישו יודע אולי..יויו2
נכון יש שרפים,חיות, ואופני קודש? אז מישו יודע מה הדירוג של הקדושה שלהם,כאילו מי הכי פחות וכן הלאה...ואם אפשר מקור,כי נגיד זה שאומרים "שרפים וחיות ואופני הקודש" לא מוכיח לי,אז אם יש למישו מקור אני אשמח
מורה נבוכים לרמבם תחילת חלק שלישיסוג'וק
מישו מוכן להיות צדיק ולכתוב לי משם?..יויו2
זה דחוף לי להבין ד"ת אחד היפים
בס''דאוסקר
אנו אומרים בתפילה לפי הסדר.
מקור לכך תוכל לקרוא בספרים שונים, כגון מאמר של הרמח"ל שנמצא בסוף ספר מסילת ישרים (בחלק מן המהדורות) ובספר דרך ה' ממש מסודר ומוסבר.
ביתר הרחבה בספר של הרב מרגליות על מלאכי השרת.
 
(אני יודעת שרצית שנכתוב לך משם אבל הוספתי מקורות למקרה הצורך)
 
שיהיה בהצלחה
ותכתוב תדבר תורה כשהוא יהיה מוכן! אוריה שמחה
קצת קשה לומר שאנחנו אומרים לפי הסדראורי הולנדר
כי יש מחלוקת בנוסחים. לפי נוסח אשכנז אומרים שרפים ואופנים וחיות הקודש, ואילו לפי נוסח ספרד אומרים שרפים וחיות ואופני הקודש. אין לי מושג איך ספרדים אומרים אם בכלל...
אוקיי תקשיבו אנשים את אחד ה-דברי תורה...:יויו2
 "סוג'וק" אמר לי שלפי הרמב"ם כנראה האופנים הם בדרגה הכי נמוכה במלאכים,וזה מסתדר לי עם ד"ת יפה ששמעתי..
 
אז ככה,קודם הקדמונת:
במלאכים יש 3 דרגות: אופנים,שרפים,וחיות הקודש.ככה שאופנים זה הדרגה הנמוכה,אח"כ שרפים,ואח"כ חיות הקודש.
אם ה' ברא מלאך כאופן,אז הוא יישאר בדרגה של אופן "כל חייו" ואופן הוא יישאר,הוא לא יכול להתקדם לדרגה של שרף או של חיית קודש.ואותו דבר שרף,לא יכול להתקדם לדרגת קדושה של חיית קודש.אז איך שה' ברא את המלאך,ככה הוא נשאר.
מסופר על העוצמה של רבי יונתן בן עוזיאל שעוף שהיה עובר מעליו היה נשרף.אז נשאלת השאלה: יופי,עוף שהיה עובר מעליו היה נשרף.מה טוב בזה?מה הגדלות בזה?!לשרוף עופות אני יכול בתנורסתם.אלא יש לזה פירוש והסבר יפה: שעוף שהיה עובר מעליו אין הכוונה לעוף ממש,עם כנפיים שעושה צוויץ צוויץ.אלא עוף הכוונה לאופן,ואופן,מלאך בדרגה של אופן שהיה עובר מעליו היה נשרף,הכוונה היא לא נשרף ממש,אלא נשרף=נהיה שרף.וזה הגדלות של רבי יונתן בן עוזיאל שע"י הקדושה והעוצמה שלו הוא היה משנה דרגות של מלאכים,והופך אותם מאופנים לשרפים,מה שבד"כ לא קורה.זאת הייתה הגדלות של רבי יונתן בן עוזיאל.
 
אהבת?ספר לחבריך.(סתם לא,תקפיץ.)
לא אהבת?ספר לספתא ש'ך.
 
לילה טוב!
 
 
נחמד..אבל ת'אמת-שיראל.
מה הגדלות לשנות מלאכים? זותומרת - יש גדלות,והיא עצומה - אבל אם יש לו כוחות כאלו שישתמש בהם כדי לשנות בני אדם,זה הרבה יותר טוב,לענ"ד.. 
אאא..יויו2
הגדלות היא שמלאך שה' ברא בדרגה כלשהי,לא משתנה לו הדרגה.וכאשר אופן היה עובר מעל ר' יונתן בן עוזיאל כן השתנתה לו הדרגה..זה הגדלות.
נממ..לא מספק שיראל.
אוליצ.מ.צאחרונה
 
אולי אם אומרים שהוא יכול לשנות את הדרגה של המלאכים אז ברור שהוא יכול לשנות בני אדם והוא עושה את זה.
לפי איך שזה נשמע הוא כנראה שינה בני אדם שלא האמנו שיכולים להשתנות וכדי להדגיש את העובדה שהוא יכול לשנות אפילו אנשים שניראה בלתי אפשרי לשנות אותם אמרו עלו שהוא יכל לשנות מלכים (זה לא סותר את העובדה שהוא יכל לשנות מלכים).  
חיילים וצדיקים<שאלה>שמחה ואמונה
שמעתי פעם, שהרב אויירבך כמדומני[תקנו אותי אם אני טועה] אמר שקברי חיילים הם ממש כמו קברי צדיקים..!!
עכשיו:
א- זה נכון שזה מה שהוא אמר?
ב- הוא אמר את זה  רק בתור מטאפורה כדי להראות מה הגודל של החיילים שמתו על ארץ ישראל או שזה ממש כפשוטו?..
ג- אם התשובה לשאלה ב' היא "ממש כפשוטו" אז איך זה יכול להיות??.. אם הם היו חילוניים כל החיים שלהם?.. הם לא עשו כלום  בעבודת בה' אפילו היו הכי כופרים בעולם, הם מגיעים לדרגת צדיק?..
 
תודה!
 
שלום לך יקרה,אוסקר
 בס''ד
 
התשובה היא נכון מאוד.
נאמר בחז"ל שהרוגי מלכות אין כל בריה יכולה לעמוד במחיצתם.
זאת אומרת שאלו שנהרגו על קידוש ה', על מסירות נפש לעם ישראל, גילו מעלה גבוהה כל כך, שהיא מעלה אותם למדרגה שבה לא נשקלים המעשים שלהם במשך החיים, וה' סולח להם עליהם.
כמובן שאנו לא שואפים לדבר זה, אך חשוב לדעת את המדרגה הגבוהה כל כך שלהם.
לכן קבריהם הם קברי צדיקים, וכך אמר פעמים רבות הרב אויירבך זצ"ל, והדברים פשוטים.
 
יהי רצון שנזכה לגאולה שלמה במהרה, ושלא נהיה צריכים לסבול מכל הקשיים האלו, ושלא יהיו לנו עוד הרוגי מלכות וכאלו שצריכים למסור את נפשם למען עם ישראל.
 
כל טוב!דוס
יש לי שאלה!מורן=)
מותר לקרוא תהילים בלילה?!?
 
כמו בהרבה דברים ביהדותאיזה טוב ה'!!!!
תלוי את מי שואלים.

בעיקרון לא קוראים תורה שבכתב ובכלל זה גם תהילים בלילה, אך הפסיקה המקובלת על רוב הרבנים כיום כולל רבנים שיש להם שיג ושיח בתורת הסוד (הרב שמואל אליהו) היא שכאשר מתפללים על משהו ניתן לומר פרקי תהילים מכיוון שזוהי תפילה ולא לימוד.
בסיעתא דשמיא.אוסקר
על פי הקבלה לא מומלץ לקרוא תנ''ך בלילה כי זה מעורר את מידת הדין.
משום שלילה זה זמן דין ותנ''ך הוא כנגד עולם העשיה שהוא דין.(זה קבלה,אז לא פשוט להבין.לבינתיים לקבל את זה כך)
לנשים או לצורך תפילה על חולים יש מקילים.
 
רק טוב
 
 
אין שום בעיה לקרוא תנ"ך בלילהסוג'וק
ומי שנוהג במנהגי מקובלים בכל דבריו - שלא יקרא.
אמרו לי שלא נוהגים,אבל אם זה דחוףשיראל.
[לדוג'-על חולה במצב לא טוב] אפשר.
הבאר היטב ושער הציון...אריאל יוסף
ה'באר היטב' סי' רל"ח (ס"ק ב') מביא בשם האר"י שאין לקרוא מקרא בלילה.
שעה"צ שם (ס"ק א')מביא אותו ואומר שמהפר"מ משמע שאפשר ואם להמחמירים-אין בזה איסור אלא שלכתחילה יותר טוב ללמוד מקרא ביום.
^^ כך אמר הרב שפירא זצ"ל ^^ (שאין בעיה)סוג'וק
^^ הכוונה שרק מקובלים מחמירים במנהגי קבלה ^^סוג'וקאחרונה
תלוי באלטרנטיבה.עוזיה
אם במקום זה תקראי עיתון, מוטב שתקראי תהילים. או כמו שאמר לי אחד הרבנים, שהיה גם משמשו של הרב אליהו בתקופה מסויימת: אם אתה קם בלילה ואומר תיקון חצות, ונוהג מספיק דברים על פי הקבלה - אז גם אל תקרא תהילים בלילה.
שאלה:אנונימי (פותח)
למה ה"ציבור שלנו" שינה את הלבוש היהודי שהיו לובשים מאז ומתמיד, ובמקום ללכת עם קאפוטע (החלוק השחור של החרדים) שתמיד היו לובשים (אפילו בביהמ"ק היו הולכים עם לבוש ארוך) וגם הספרדים היו לובשים אותו (ג'לאביה, קפטן), אנחנו הולכים רק עם מכנסיים וחולצה? וגם מה העניין של הכיפה הסרוגה?
^כנ"ל לגבי המגבעות...אריאל יוסף
שאלה על שמירת עיניים...תולתול
 עבדתי לא מזמן במקום שהרבה חסידים מגיעים אליו, וכשהם דיברו אלי הם הסתכלו על הרצפה, או פזלו הצידה כו'.
אני מבינה את העניין של שמירת עיניים אבל..מממ...אני לובשת צנוע, לפי הגדרים והכל...
מישהו יכול להבהיר לי את העניין? כי הרגשתי נבוכה, כאילו אני לא בסדר.. שאסור להסתכל עלי...?...
 
יש הבדל מסויים בין מי שמבקש צדקהאלישע בן אבויה
בס"ד

לבין מי ש'נתכוין ליהנות ממנה', שלא יִנָּקה מדינה של גהינום.
עולם הבא = עולם הנשמות ?סוג'וק
עולם הנשמות הוא העולם שאחרי המוות, כאשר הגוף והנשמה נפרדים וכל אחד נכנס ל"מוסך" משלו בחלקים נפרדים... ובהמתנה לתחיה
 
עולם הבא הוא עולם התיקון - העולם שכל הזמן הולך ובא לקראתנו ואנו לקראתו. העולם של היום איננו דומה לעולם של אתמול ושל מחר לא דומה לשל היום. ובראיה רחבה יותר - זוהי ההתקדמות ההיסטורית לתיקון העולם הזה - הגאולה וימות המשיח שכבר התחילו והלאה..
 
עולם הבא נמצא ברבדים מסוימים כבר כאן
כמו שחזל מדייקים בלשונם בין "חלק לעולם הבא" לבין "בן עולם הבא"
"חלק לעולם הבא" - זה לעתיד
"בן עולם הבא" - זה כבר בהווה, מי שחי את המציאות של עולם הבא ומקדם אותה.
 
כמו הסיפור הידוע בגמרא על החכם שפגש את אליהו בשוק ושאל אותו מי כאן בשוק בן עולם הבא
ענה לו אליהו והראה לו 2 אנשים שמשמחים ומצחיקים אנשים
וכי כל שאר האנשים שהיו בשוק אין להם חלק לעוה"ב? ולחכם עצמו ששאל את אליהו אין חלק לעוה"ב?! רק ל2 בכל השוק?!
אלא זה ההבדל בין "חלק..." ל"בן..." - אליהו הראה את 2 האנשים שכבר בעולם הזה חיו את העולם הבא ומתוך כך הצליחו לשמח ולהצחיק אנשים בשוק...
 
וברובד הכללי יותר כולנו גם בעולם שהולך ובא לקראת התיקון ועולמנו כעת איננו העולם שהיה לפני 200 שנה.
והנה דוגמא:
חז"ל אומרים על הפסוק "שיר המעלות בשוב ה' את שיבת ציון היינו כחולמים אז ימלא שחוק פינו..." שאסור לאדם למלא פיו שחוק ב"עולם הזה" כי רק "אז ימלא שחוק פינו"
שימו לב: מתי זה? בזמן של שיבת ציון!
זאת אומרת שזמננו כבר עשרות שנים הוא בחינת עולם הבא לעומת הגלות וגם לעומת זמן מאמר חז"ל זה שנאמר בזמן הגלות אחרי החורבן השני.
 
המשנה העוסקת בישראל שיש לכולם חלק לעולם הבא מסמיכה זאת לפסוק "ועמך כולם צדיקים לעולם ירשו ארץ"
ז"א ש"עולם הבא" - עולם התיקון, מתחיל בירושת הארץ וכפי שרשי במס' סנהדרין כותב שירושת הארץ היא הגאולה...
ירושת הארץ כמובן כבר התחילה...
 
אז האם כל המושגים האלו הם "מיסטיים" בשמיים? לא בדיוק...
תפילת מנחה-אנונימי (פותח)
אם התפללתי מנחה ממש על גבול שקיעה, ובאמצע 18 שקעה לה השמש - יצאתי ידי חובת תפילת מנחה או לא?
ועוד שאלה- האם חייבים להשאר עם הפנים לכיוון י-ם בתפילת "עלינו לשבח"? - פשוט אני תמיד אומרת רק עד ההשתחוויה ואח"כ מסתובבת לי בחדר...
(למי שתוהה - תמיד נכנסתי לפורום בתור אלת מהצד, אף פעם לא כתבתי משהו)
לפי מה שידוע לי..שמחה ואמונה
יצאת ידי חובה.
 
ובעלינו לשבח, אני לא חושבת שחייבים להיות עם הכיוון לירושלים..
כנ"לחיוכים
פעם אמרו לי שאפילו מותר להתפלל בתוך ה13 דקות שאחרי השקיעה.
וכנ"ל^^ לגבי עלינו לשבח.
סתם המלצה-יורבית
הרבה יותר טוב [לי לפחות] להשאר במקום בזמן עלינו.
כי בדיוק כשנגמרת התפילה, מתחילים לחשוב על מה עושים אח"כ, המחשבות מתפזרות..
ודווקא 'עלינו לשבח', שזה הקטע שמזכיר לנו בדיוק בשביל מה אנחנו פה ומה המטרה שלנו, ואם מתכוונים בו - כל היום יכול להראות אחרת, דווקא בו ממש חשוב להתכוון ולא להתפזר.
ולכן, גם אם לא חובה, לענ"ד עדיף להשאר במקום גם אחרי ההשתחוויה.
 
ואם כבר, אז עוד שאלה - מה זה אומר 'סוף זמן קריאת שמע'? מה צריך לגמור עד אז?
באופן כללי, לכל השאלות האלה יש כתובת אחת:אריאל יוסף
'פניני הלכה'-תפילה/'פניני הלכה'-תפילת נשים.
תשובותסוג'וק
מנחה: לכתחילה להתחיל לפני השקיעה ואם בציבור אפשר גם קצת אחרי. בדיעבד לסיים עד 13 וחצי דקות אחרי השקיעה. ז"א מי שנמצא 10 דקות אחרי השקיעה צריך להתפלל מנחה ועדיף קצת זריז.
בנות ונשים זה בירור אחר אם הגיעו לאחרי הזמן.
 
עלינו לשבח: לא חייבים כלל וכלל לכיוון ירושלים כמו "ברכו" שלא חייבים. כמובן שאפשר ואולי עדיף וגם לסיים במקום ובנחת.
רק השתחויות של תפילת העמידה ומודים דרבנן צריך לכיוון ירושלים\ארון הקודש
תשובות לשלוש השאלותאורי הולנדראחרונה
השאלה השלישית היא של יורבית בקשר לסזק"ש.

1. תפילת מנחה אפשר אפילו להתחיל אחרי שקיעה (בדיעבד), ולכן ברור שאם השמש שקעה באמצע יוצאים ידי חובה. הגבול שבו כבר אסור להתחיל מנחה הוא צאת הכוכבים, שזה נתון בכל כך הרבה מחלוקות, עד שהגיעו ל-13 דקות כדי להחמיר (זה מה שידוע לי לפחות).

2. אני לא חושב שצריך לכוון לירושלים בעלינו לשבח, למרות שגם אני בהשתחוויה מכוון לירושלים.

3. עד סוף זמן קריאת שמע צריך לומר את קריאת שמע של שחרית מדאורייתא. לאחר זמן זה כבר לא ניתן לקיים את המצווה מדאורייתא, אבל עדין ניתן (וצריך) לומר קריאת שמע עם הברכות כרגיל. את זה ניתן לעשות עד סוף זמן תפילה. סוף זמן תפילה הוא הזמן האחרון שניתן להתפלל בו שחרית (תפילת 18) מלכתחילה. זמן זה הוא גם הזמן האחרון שניתן לומר בו את ברכות קריאת שמע וברכות פסוקי דזמרה. אחרי זמן זה סדר התפילה יהיה כדלהלן: ברכות השחר, פסוקי דזמרה בלי ברוך שאמר וישתבח, קריאת שמע בלי הברכות (כלומר לדלג משירת הים לשמע עד ה' אלהיכם אמת) ומשם לקפוץ ל-18 ולהמשיך כרגיל. את זה ניתן לעשות עד חצות היום. מחצות היום כבר אי אפשר להתפלל שחרית אפילו בדיעבד, וגם מנחה לא ניתן להתפלל בזמן זה, עד זמן מנחה גדולה שהוא חצי שעה (מחלוקת אם זמנית או רגילה, נוהגים לחומרה, כלומר בקיץ חצי שעה זמנית ובחורף חצי שעה רגילה) אחרי חצות היום. בנות לא צריכות לומר קריאת שמע וממילא סזק"ש לא משנה להן, אבל סזת"פ הוא הזמן האחרון שהן יכולות להתפלל שחרית לכתחילה וחצות היום הוא הזמן האחרון בדיעבד.
מבט לעצמי - ד"ת מתוק מדבש
בסיעתא דשמייא!
 
מי שרוצה לקרוא גרסה יותר מבוגרת של הד"ת - מוזמן להיכנס לפה.
 
"ראה אנוכי נותן לפניכם היום"
למה כתוב 'ראה' בלשון יחיד, ולא 'ראו'?
אבל משה רבנו מדבר לפני כל עם ישראל -'לפניכם'!
כאילו מה?! משה התבלבל באמצע שהוא דיבר??

אז זהו 
>>
שאפשר ללמוד מפה רעיון פשוט אדיר!
אתם איתי?!
חבל שתפספסו את זה..

משה יודע טוב מאוד שהוא מדבר אל כל עמ"י -
אבל הוא גם מדבר אל כל אחד בנפרד.
מ'זתומרת?!

בד"כ אנחנו מסתכלים על החבר שלנו ואומרים שהוא צריך להשתנות,
שהוא לא בסדר במצווה הזאת.
ז'תומרת אנחנו עסוקים בלתקן את כל העולם, לפני שאנחנו מתקנים את עצמנו -
אבל פה משה רבנו אומר לנו בדיוק ההיפך -
המצוות מיועדות אליך. אל תסתכל אל החבר שלך
'ראה' - תסתכל קודם כל על עצמך, תבדקי אם את מתנהגת נכון.
אני צריכה להשתנות.
אני הולכת לא ממש צנוע, ולא החברה שלי,
אני לא מתפלל מספיק בכוונה, ולא זה שיושב לידי בבי"כ.

וככה גם הציווי יותר מחייב -
ה' ציווה אותך אישית במצווה הזאת,
אז תשקיע בה.
תעשי הכל כדי לעשות מה שאבאל'ה ביקש ממך אישית לעשות.
 

אחים יקרים שלי,
שנזכה באמת להסתכל קודם כל על עצמנו, לראות איפה אנחנו טובים, ואיפה קצת פחות -
קוראים לזה חשבון נפש.
וזה כ"כ מתאים לימים שאליהם אנחנו נכנסים עכשיו -
חודש אלול, חודש התשובה.
 
אם נהנתם - תקפיצו את ההודעה, בשביל שגם אחים שלכם יהנו.

שתהיה בע"ה שבת שלום ומבורכת לכל עמ"י!
ישר כוח... שבת שלוםאורה...
ישר כוח!!!צ.מ.צאחרונה