היי אני זוכר מהלימוד בנביא שיש פרשנים כגון המלבי"ם ואם אני לא טועה גם הרד"ק והרלב"ג שאומרים שבני ישראל עבדו את השם דרך אלילים
אשמח אם תתנו לי מקור
רגע לפני ש...רציתי לפרוק מחשבה (מחשבות) שהתרוצצו אצלי בראש במשך כל השבת.
אני כותב ״לפרוק״ ולא ״לשתף״, כי אני לא בהכרח מצפה הפעם לתגובה ואני גם לא מתחייב לתגובה.
בהתחלה רציתי להדחיק את זה, אבל לא הייתי מסוגל, הרגיש לי סוג של הפלה, ונלאיתי כלכל ולא אוכל.
אז אני מניח את זה כאן, אם מישהו ימצא טעם בדברים שיערב לו.
——————-
אחת הפעולות הנפוצות במתמטיקה שמעוררת רושם של התפעמות היא פעולת ״ההפשטה״, נתונים המוני מבנים מתמטיים שונים מתחומים זרים ומגוונים ובתהליך של הפשטה וזיקוק מתברר כי במהות (דהיינו, בתכונות העיקריות) מדובר למעשה במבנה אחד ויחיד שכל שאר המבנים הם התגלמויות שונות שלו.
עברתי חוויה כזאת בשבת, מתוך המון מאמרי חז״ל זיקקתי בע״ה עקרון אחד שמשותף לכולם וחוזר בכולם.
העקרון הוא: הגזירות של הקב״ה הן על היעד ולא על הדרך.
בראש שלי רצה כל הזמן תמונה של הר או יעד אחר שהמוני שבילים מובילים אליו, הגזירה של הקב״ה קובעת שהמציאות תגיע לאותו יעד, אבל הדרך שבה היא תגיע ליעד הזה תלויה במעשי האדם.
באופן הזה נוצר איזון בין יכולתו של הקב״ה לכוון את העולם לרצונו, כרצונו,
לבין יכולת הבחירה של האדם והשפעת המעשים שלו לטוב ולרע על המציאות, גם לאחר שנגזרה גזירה מסוימת.
בסופו של דבר המציאות תגיע ליעד הספציפי שבורא עולם קבע לה, אבל השביל שבאמצעותו תגיע בין המוני השבילים המובילים ליעד הזה תלויה באדם.
בנוסף אראה בע״ה בהמשך ביחס למספר מקורות שאביא, שבאמצעות פעולה שאני קורא לה גזירה לאחור
חז״ל הסיקו מסקנות על ״הדרך״ כאשר היה נתון להם ״היעד״.
1. בבלי שבת י ע״ב
״ואמר רבא בר מחסיא אמר רב חמא בר גוריא אמר רב לעולם אל ישנה אדם בנו בין הבנים שבשביל משקל שני סלעים מילת שנתן יעקב ליוסף יותר משאר בניו נתקנאו בו אחיו ונתגלגל הדבר וירדו אבותינו למצרים״.
כמובן שאי אפשר לומר שזאת היתה הסיבה לגלות מצרים, הרי מדובר בגזירה מברית בין הבתרים.
אלא יש לומר, שלפי גזירת הקב״ה עם ישראל בכל מקרה היה יורד לגלות מצרים, שזה היעד, אבל הדרך נקבעה באמצעות מעשי האדם (יעקב אבינו).
ההדרכה החינוכית פסיכולוגית הזאת של רב נראית ברורה לבן דורנו שגדל על המוטו הקדוש לפיו ״אסור להפלות״.
אבל מניין בעצם מסיק רב את המסקנה הזאת ? הרי אצל אברהם ויצחק כן מצאנו ״ששינו בנם בין הבנים״, אברהם שולח את ישמעאל והגר ריקם, ויצחק מייעד ברכה מיוחדת לאח אחד על פני אח אחר. אז מניין לנו שזה בעייתי ? הרי אבות העולם נהגו כך !
אלא יש לומר שרב מסתכל על היעד שהדרך הזאת הובילה אליה - גלות מצרים, ומסיק מכך בגזירה לאחור שאם זה היעד שהדרך הזאת הובילה אליו, אז גם הדרך עצמה היא בעייתית. אע״פ שראינו שכן היו מעשים כאלה אצל אברהם ויצחק.
2. בבלי שבת פט ע״ב
״א"ר חייא בר אבא א"ר יוחנן ראוי היה יעקב אבינו לירד למצרים בשלשלאות של ברזל אלא שזכותו גרמה לו דכתיב (הושעיא, ד) בחבלי אדם אמשכם בעבותות אהבה ואהיה להם כמרימי עול על לחיהם ואט אליו אוכיל״.
שוב, חז״ל רוצים לומר שמצד הגזירה של גלות מצרים ייתכן שבאחד ״השבילים״ הוא היה יורד למצרים אפילו בשלשלאות של ברזל, אבל היות והדרך נקבעת ע״י המעשים של האדם זכותו גרמה לו והוא ירד באופן שירד, בכבוד מלכים.
3. בבלי סנהדרין קז ע״א
״ דרש רבא מאי דכתיב (תהלים לח, יח) כי אני לצלע נכון ומכאובי נגדי תמיד
ראויה היתה בת שבע בת אליעם לדוד מששת ימי בראשית אלא שבאה אליו במכאוב
וכן תנא דבי רבי ישמעאל ראויה היתה לדוד בת שבע בת אליעם אלא שאכלה פגה״.
מנין למדו תנא דבי רבי ישמעאל ורבא שבת שבע היתה ראויה לדוד מששת ימי בראשית ?
אני טוען שהפס׳ שהביא רבא הוא אסמכתא בעלמא, והמקור לדברי תנא דבי רבי ישמעאל הוא באמצעות גזירה לאחור. חז״ל הסתכלו על היעד שהמעשה הזה הוביל אליו - הולדת שלמה ושושלת בית דוד, והסיקו באמצעות גזירה לאחור שבכל מקרה היינו מגיעים ליעד הזה, אם לא באמצעות הדרך הזאת אז בדרך אחרת עדיפה וכשרה יותר.
4. בבלי שבת לב ע״א
״ תנא דבי רבי ישמעאל כי יפול הנופל ממנו (ממנו) ראוי זה ליפול מששת ימי בראשית שהרי לא נפל והכתוב קראו נופל אלא שמגלגלין זכות על ידי זכאי וחובה על ידי חייב״.
על אותו אדם נגזר שיפול, אבל הדרך שבה זה יתבצע עלולה להשתנות. וראה
5. בבלי סנהדרין ח ע״א
״ כדתניא ראויה פרשת נחלות שתיכתב על ידי משה רבינו אלא שזכו בנות צלפחד ונכתב על ידן ראויה היתה פרשת מקושש שתיכתב ע"י משה רבינו אלא שנתחייב מקושש ונכתבה על ידו ללמדך שמגלגלין חובה ע"י חייב וזכות על ידי זכאי״.
לפי הגזירה האלוהית בתורה צריכות להופיע פרשת נחלות ופרשת המקושש. אבל הדרך שבה הן יופיעו בסופו של דבר מושפעת ממעשי האדם, אם לטוב ואם למוטב.
6. בבלי סנהדרין כ״א ע״ב
״ תניא רבי יוסי אומר ראוי היה עזרא שתינתן תורה על ידו לישראל אילמלא קדמו משה״.
היעד - מתן תורה לעם ישראל- נקבע בגזירת אלוה, אבל הדרך היתה יכולה להשתנות, מפתיע ככל שזה ישמע, ייתכן היה שעם ישראל לא היה מקבל את התורה באמצעות משה.
המקור הזה מאוד יפה לטעמי:
7. ירושלמי יומא פ״ה ה״ב
״ יהי רצון מלפניך ה' או"א שלא יצא עלינו חסרון לא ביום הזה ולא בשנה הזאת ואם יצא עלינו חסרון ביום הזה או בשנה הזאת יהא חסרונינו בחסרון של מצות״ (מתוך תפילת כהן גדול לפי נוסח הירושלמי).
מלכתחילה מתפלל כהן גדול שלא יגזר עלינו חסרון בשנה הבאה, אבל אם היעד הזה כבר נקבע יה״ר שהדרך אליו תהיה דרך טובה.
כלומר, ייתכן שבגזירה האלוהית נקבע שהאדם יפסיד 1000 שקל מכספו או ששעה מחייו תלך לאיבוד, אבל האופן שבה הגזירה הזאת תתגשם בפועל עלולה להשתנות. אם הוא יזכה האלף שקל ילכו לצדקה או שיעצרו אותו באמצע עיסוקיו ויבקשו להשלים ממנו מניין באופן ״שיתקע אותו״, אבל עדיין זאת דרך טובה שתהיה לו לזכות.
אם לא יזכה הגזירה עלולה להתבצע באמצעות תשלום קנס או היתקעות בפקק.
כאמור, באופן הזה גם לאחר שהגזירה נגזרה, נותר לאדם מרחב פעולה מסויים בו הוא יכול לשנות לטובה או לרעה את אופן ביצוע הגזירה באמצעות מעשיו.
הסיפור על רשב״י והאחיינים שלו בויקרא רבה פרשה לא פסקה יב מדגים את האמור לעיל.
8. מדרש תנחומא פרשת מקץ סימן א
״ ובקצבה הן יורדין שהקדוש ברוך הוא קוצב לבריות כמה גשמים יורדין מראש השנה ועד סוף השנה,
אמר רשב"י כשישראל זוכין יורדין על הצמחין ועל האילנות ועל הזרעים והעולם מתברך, וכשהן חוטאין יורדין בימים ובנהרות״.
הקב״ה קובע בגזירה יעד מסויים של מים לשנה מסויימת. אך מה אם לאחר שהגזירה נגזרה הבריות שינו את מעשיהם
לטובה או לרעה ? הדרך שבה היעד הזה יתגשם תלויה במעשים שלהם.
9. ייתכן שגם את מחלוקת רבי יהושע ורבי אליעזר בנוגע לגאולה אפשר להסביר בדרך הזאת, אבל לא חשבתי על כך מספיק.
10. בבלי שבת לג ע״א
״א"ר חנן בר רבא הכל יודעין כלה למה נכנסה לחופה אלא כל המנבל פיו אפי' חותמין עליו גזר דין של שבעים שנה לטובה הופכין עליו לרעה״.
מדיוק לשון הגמרא רואים שמה שנגזר עליו לא מתבטל אלא מתהפך מטובה לרעה חלילה, היעד המקורי נשאר בעינו, אבל הדרך להגשמתו משתנה מטובה לרעה, למשל, אם נגזר עליו חיים מתוך עושר, הוא עדיין יהיה עשיר אבל כמו שכתוב בקהלת ״עשר שמור לבעליו לרעתו״.
יה״ר שנזכה שהקב״ה יהפוך לנו את המר למתוק.
אולי זה לא בדיוק שאלה לפה, אבל סוג האוכלוסיה נשמע לי בדיוק מה שיכול להתאים 
בשעה טובה ומוצלחת אני בדרך לסיים את השירות הצבאי שלי, ואני מתעניין בישיבה לבוגרי צבא בעלי.
אם את/ה/ם/ן למדתם או לומדים שם בעצמכם, ואפילו אם אתם מכירים מישהו שלמד שם או לומד שם,
אז אני ממש אשמח שתפנו אלי בפרטי. 
משמעות השורש ח.ל.ץ היא לשחרר מישהו / משהו מפני מישהו / משהו שלוחץ אותו* (יפה לראות שהשורש ח.ל.ץ והשורש ל.ח.ץ מורכבים מאותם אותיות אך הפוכים בסדר שלהם וגם קשורים במשמעות שלהם!).
אדם שמסרב לייבם את אשת אחיו מחלץ את עצמו במובן הזה שהוא משחרר את עצמו מהעול והמחויבות הכרוכים בלקחת תחת חסותו את אשת אחיו ולהקים שם לאחיו, מידה כנגד מידה היא חולצת את נעלו, משחררת את הרגל שלו מפני הלחץ שהנעל מפעילה עליה, אלא שהפעם החילוץ הזה הוא אות של גנאי. (אולי אפשר לדייק יותר - יש כאן מסר כלפיו, נכון, הנעל לוחצת על הרגל, אבל זה מחיר שצריך לשלם למען הבטחון של הרגל ונוחיות ההליכה, באותה מידה במעשה הייבום יש אכן מימד של לחץ כלפי היבם, אבל זה מחיר שצריך לשלם למען קיום הערכים שהייבום נועד בשבילם).
מוזמנים לסתור / להקשות. ניסיתי לחפש בפרשנים ולא מצאתי כמעט התייחסות לכך.
*לכאורה קשה על זה ממה שכתוב ״החלצו מאתכם אנשים לצבא״. אין לי יישוב לזה כרגע.
לכן מברכים על נעליים "שעשה לי כל צרכי"
וגם אשה היא בבחינת נעל \ גוף לאיש , - כלה
איש - בחינת עוה"ב (אות י)
אשה - בחינת עוה"ז (אות ה)
אסתר פרק ו פסוק ט:
וְנָתוֹן הַלְּבוּשׁ וְהַסּוּס עַל יַד אִישׁ מִשָּׂרֵי הַמֶּלֶךְ הַפַּרְתְּמִים וְהִלְבִּישׁוּ אֶת הָאִישׁ אֲשֶׁר הַמֶּלֶךְ חָפֵץ בִּיקָרוֹ וְהִרְכִּיבֻהוּ עַל הַסּוּס בִּרְחוֹב הָעִיר וְקָרְאוּ לְפָנָיו כָּכָה יֵעָשֶׂה לָאִישׁ אֲשֶׁר הַמֶּלֶךְ חָפֵץ בִּיקָרוֹ
לעומת
דברים פרק כה פסוק ט:
וְנִגְּשָׁה יְבִמְתּוֹ אֵלָיו לְעֵינֵי הַזְּקֵנִים וְחָלְצָה נַעֲלוֹ מֵעַל רַגְלוֹ וְיָרְקָה בְּפָנָיו, וְעָנְתָה וְאָמְרָה כָּכָה יֵעָשֶׂה לָאִישׁ אֲשֶׁר לֹא יִבְנֶה אֶת בֵּית אָחִיו.
(יקר וירק מתחלפים ביניהם)
ראה במלבי''ם על מגילת רות
כן מצינו בתלמוד מושג של 'רימון מצא תוכו אכל וקליפתו זרק'
(לא אני לא משווה את עצמי לרבי מאיר ע"ה אך כל דבר המובא בש"ס הוא השקפה לדורות ולא מיקרה יחידני כידוע)
חכמי הגמרא למדו אסטרונומיה ברמה גבוהה ביותר, רפואה (או לפחות את מה שהיה בזמנם, שחס וחלילה מלהסתמך עליו היום).
ראשונים רבים וראש לכולם - הרמב"ם, למדו את המדעים שהיו בזמנם וחלקם היו פורצי דרך בתחומם.
כמדומה שברמב"ם כתוב הפוך - שהאסטרונומיה היוונית נלקחה מחכמינו שקיבלו ולמדו בתורה.
1. איזה שהוא סיפור שהוא היה מקשיב [כנראה בצעירותו] לשיחות של סטודנטים על פיזיקה [כנראה במהלך נסיעות באוטובוסים].
2. שהוא למד על חשמל וכדו' לצורך הפסיקה בהלכות שבת וכדו'.
האם מותר ללמוד בתנ"ך שהדפיסו אותו גויים?
האם מותר לחיות בדמוקרטיה?
האם מותר ללמוד את ספרי הרמב"ם (ועוד ראשונים ואחרונים)?
האם מותר להשתמש ב99% מהמוצרים התעשייתיים בעולם?
יותר שאלתי על שאר החכמות שלא קשורות כל כך להשקפה שכלית
כגון: בוטניקה אנטומיה אסטרנומיה פסיכולוגיה פיזיקה וכו
בימינו רוב הספרי הפסיכלוגיה הנמכרים ביותר עוסקים כן במציאות פיזית ממשית תראה בסטימצקי וצומת ספרים,
אתיקה למען האמת כן רציתי קצת להבין מה חכמי האומות אומרים על זה לעומת השקפת תורתנו הקדושה.
"וטעם כל אלו החשבונות ומפני מה מוסיפים מנין זה ומפני מה גורעין. והיאך נודע כל דבר ודבר מאלו הדברים. והראיה על כל דבר ודבר. היא חכמת התקופות והגימטריות שחברו בה חכמי יון ספרים הרבה והם הנמצאים עכשיו ביד החכמים. אבל הספרים שחברו חכמי ישראל שהיו בימי הנביאים מבני יששכר לא הגיעו אלינו. ומאחר שכל אלו הדברים בראיות ברורות הם שאין בהם דופי ואי אפשר לאדם להרהר אחריהם, אין חוששין למחבר בין שחברו אותם נביאים בין שחברו אותם האומות, שכל דבר שנתגלה טעמו ונודעה אמיתתו בראיות שאין בהם דופי אנו סומכין על זה האיש שאמרו או שלמדו על הראיה שנתגלתה והטעם שנודע.".
[אבל דווקא הפסיכולוגיה היא שילוב בין מחקר מדעי להשקפה, והיא קצת דומה לפילוסופיה מהבחינה הזו, וצריך לגביה יותר זהירות].
אוי טאטע!
סוג'וקהלב הוא אלוקות (אין הכוונה לרגש אנושי לבבי, אלא לשקט שבלב, לעומת רעש החשיבה)
אז אם "הכל אלוקות", החשיבה הארעית מאבדת כוחה לעומת אלוקות נצחית , והשקט שבלב ובגוף מקבל חיות מענגת מהחלק א-לוה ממעל
הנחת יסוד א': הקב"ה ברא את נפש האדם בצורה מתואמת לרצון שלו (של ה')
הנחת יסוד ב': נפש האדם צריכה להגיע להרמוניה
לפיכך - הרמוניה בנפש האדם היא נכללת ברצון ה'
לפיכך - רעיון שיוצר בנפש האדם הרמוניה הוא נכלל ברצון ה'
ובגלל שרצון ה' הוא אמת - זוהי הוכחה.
אמירה משמעותית נוספת - יכולה להיות סכנה גדולה לומר את זה, ביצרת פתח לכל דבר שיוצא הרמוניה בנפש האדם, זה הפיתוי העיקרי של החטא - הוא נותן לך שלימות מסויימת. לכן צריך להבהיר - השלימות של החטא היא זמנית ומדומה, לעומת השלימות האמתית שהיא נצחית. "יראת ה' טהורה עומדת לעד" - יראת ה' היא מעבר לרגש, אבל גם הרגש כלול בה בצד מסויים.
אוי טאטע!כדי להבין באמת את הדברים צריך להבין מה נותן הרמוניה יציבה בנפש האדם. זה באמת גולש לתחום שהוא מדעי, מהארץ ולא מהשמיים.
גם פסקאות ש'מחזקות' הם יכולות להתכלל בדמיונות שווא.
זה לא עניין של 'איזון' - זה עניין שהבנת העניין.
אולי גם כדאי לפתוח במילון של הרב קלנר את המשמעות של 'עונג'.
חשוב מאוד לדייק
שעבר זיגוג צבוע, חייב טבילה?
אינני מדבר על טור ב"י ונושאי כלים למינהם
אני מדבר על אדם שלומד שו"ע משנ"ב וכף החיים בלבד.
כי בעבר שמעתי שלימוד משנ"ב בלי הגמרא זה חסר מאוד ולפעמים לא אפשרי להבנה.
אז כדי להשקיע על הגמרא בזה? (אחרי הכל זה יה-ווה פתח נפלא ללימוד הב"י בעתיד) (:
או עם ב"י וגמרות או שו"ע משנב. גמרא בלי שלב הראשונים לא יתן הרבה כיוון. לא תבין את ההקשר בין הגמ' לשו"ע המון פעמים
או שתשקיע בב"י או למשל שו"ע עם מנחת חינוך על כל מצווה שאתה לומד
הקשר בין הגמרות לשו"ע משנ"ב הרבה פעמים לא נראה לעין, וזו סתם עבודה קשה לנסות לקשר ביניהם לבד.
(שזה נכון גם אם אתה רוצה ללמוד גמרא ולראות מה ההלכה למעשה, ובטח להפך, אם אתה רוצה לראות את יסודות ההלכה בגמרא.
מישהו יודע מה המקור לסיפור המפורסם על השני אחים שאחד התחתן והשני לא וכל לילה כל אחד מהאחים העביר לשני חיטים משום שהוא חשב שהשני יותר צריך אותם עד שלילה אחד הם נפגשו...
תודה רבה.
ש: מה המקום לסיפור על שני אחים, אחד נשוי ואחד רווק, שהעבירו חיטים אחד לשני על הר הבית?
ת: זה מקור גוי. עיין אגדות היהודים לגינצבורג. אבל הוא יפה.
חמדת66יש היום שני סוגים. אחד זה מה שנקרא "ראדזין", שמופק מדיונון, וחידש אותו האדמו"ר מראדזין לפני כ130 שנה. הוא נחשב מאד לא מבוסס, ורוב העוסקים בתחום משוכנעים שלא הוא מקור התכלת שעליה דיברה התורה.
הסוג השני מופק מחילזון שנקרא "ארגמון קהה קוצים", ומבוסס מאד מבחינה תורנית ומחקרית. הרב אליהו טבגר התחיל להפיק ולהפיץ אותו לפני כ30 שנה. אני קראתי על הנושא והשתכנעתי שקרוב לודאי שזו התכלת של התורה.
אם תקנה תכלת, שים לב שלא מוכרים לך את ה"ראדזין". הוא הרבה יותר זול...
לגבי סוג הקשירה, אם אתה לא קונה תכלת תשאר עם אותה קשירה, כמובן. אבל המנהגים בקשירה של ציציות עם תכלת שונים בדרך כלל מהקשירה בלבן, אז תבחר מבין המנהגים הנפוצים בתכלת (וכמובן שכדאי מאד להתייעץ עם רב).
רבא אמר מהכא האמת והשלום אהבו״ (בבלי סוכה לב ע״ב).
אין כאן לא שאלה ולא אמירה, רק סרטון מאיר עיניים לקירוב דברי חז״ל לשכל.
לכאורה הדבר תמוה,
קראו לחג על שם הפור שעשה המן ("על כן קראו לימים האלה פורים על שם הפור..")
-כאילו על שם הנשק בו השתמש האויב נגדנו.
זה כמו שיקראו ליום העצמאות יום הטנקים, כי במלחמת העצמאות הסורים השתמשו בטנקים נגדנו.
אשמח לשמוע רעיונות.
השאלה הזו עונה על השאלה שלך. "פור המן נהפך לפורינו" כמו שנאמר. אלו הם שני הפורים, וזו בדיוק הנקודה: ההתהפכות, שהעוקץ של הרע התהפך לטוב, ולכן הימים נקראו ע''ש זה.
ששם החג הוא לא על עצם הפור שעשה המן אלא על הפור שנתהפך לישועה,
כאילו לא חוגגים על זה שהמן עשה את הפור אלא על זה שה' הפך אותו.
וואי מעניין.
תודה
"על כן קראו לימים האלה פורים על שם הפור. ומשמע שעיקר הנס תולה בזה. כי איך יקרא שם היום על דבר טפל שאינו העיקר. כי קשה הול"ל פור למה פורים. אך שגם גורל ישראל הי'. ואף כי לא הפילו פור. אך זה הפור שכשהגורל שלהם להשמיד לאבד כל היהודים. וזה א"א. ממילא נהפך לטוב וגורל שלהם הוא גורל שלנו באמת. רק שצריך תפלה וצעקה לישועתו ית'. וכ"כ בנוסח אשר הניא פור נהפך לפורים ע"ש. וזהו באמת גודל הנס שמה שהגורל מורה עליו הוא שהטבע צריך להיות כן. ומזה מוכח שלא הי' הצלת ישראל עפ"י טבע כלל רק בנס. וז"ש במדרש כי אגרת שלהם סתום להיות עתידים כו'. כי הגורל הי' רק שבזה היום צריך להיות דבר זה. ובאמת הי' צריך להיות כן כדי להיות נהפך לטוב. ונמצא שהוא ב' גורלות"
פורים שמח!
יחודיות פורים וימות המשיח - חזרה למקום, לקרקע, לגן עדן ארצי
כל החגים הם במימד הזמן, "מקדש ישראל והזמנים"
והם עוסקים בזמנים, בעונות השנה והחקלאות, במהותם ובקדושתם.
בפורים יש דין יחודי ומיוחד הדורש הבנה.
* אמנם פורים חל בתוך הזמן - בלוח השנה,
אך הוא נקבע בפועל לפי מקום!
איפה שהיית בעלות השחר, של י"ד או ט"ו אדר, שם יהיה פורים שלך!
עד כדי כך שברמה טכנית אפשר כביכול לחמוק מימי הפורים מבלי להתחייב בהם הלכתית, אם לא היית ב"מקום פורים", - בי"ד בפרזים או בט"ו בירושלים.
* פורים הוא החג האחרון בסוף השנה התורנית , שמתחילה בניסן ונגמרת באדר.
בסוף הזמנים, כשהטבע - המקום צומח, האדמה פורחת, ומתחיל האביב. (תהליך שמתחיל לנצנץ 30 יום קודם פורים - מט"ו בשבט).
דווקא אז יש התחלה חדשה,
וכמסורת מר' נחמן שכעת ההתחלות מפורים, לעומת העבר שההתחלות היו מפסח.
* עפ"י הסוד - למרות ששכינה לא ירדה מתחת לעשרה טפחים,
בחנוכה היא מאירה עד שלושה טפחים, - לגובה הנרות,
והארת פורים עוברת את כל המדרגות ומגיעה עד הקרקע!
בפורים יש חידוש של מעבר וחזרה מה"זמן האנושי" אל המקום, אל הארץ.
------------
מה העניין?
גאולת פורים זו גאולה נסית שהיתה בחו"ל בגלות, וחידשה את כבודה של א"י עם דגש על ירושלים (חומות מימות יהושע ושושן פורים מיוחד לירושלים), מכיוון שאז הגיע זמן הגאולה, חזרה לארץ ישראל לבית מקדש שני.
אמנם גאולת בית שני לא צלחה לנצח, אך הנס היה כי התנוצצה הארה של אחרית הימים , שהרי בית שני נבנה באלף הרביעי, וכמו שביום רביעי מתחילה להתנוצץ הארת השבת הקרבה ובאה, כך גם באלף הרביעי התנוצצה הארה מאחרית הימים - מהחזרה הסופית שלנו לארץ ישראל בסוף האלף הששי לפני האלף השבתי השביעי.
כבר אז בסוף תקופת הנבואה החלה להאיר ההשגחה הנסתרת שבתוך הטבע והמהלכים הארציים.
לעומת כל החגים היונקים מהעבר - מיציאת מצרים ועתידים להתבטל, פורים שלא יתבטל, יונק במהות מהארת אחרית הימים, מהעתיד הפורח המושלם, מהחזרה של ישראל לארצם - חזרה למקום, לשכינה, לשלוה, לטבע, ללב, לגוף בריא, לגן עדן ארצי של אחרית הימים לקראת האלף השביעי, לחיי עד!
בגאולה - בהישתכנות בארץ ישראל, חוזרים לגן עדן ארצי.
שבים למקום הקדוש, לחיי עולם - לחיים עם העולם הארצי והאלוקות הנצחית שבו.
-----------
קירקוע מ"זמן אנושי", למקום, כולל גם חזרה מתודעה של חיי שעה מלאה עתיד ועבר ארעיים בראש,
לחיים ב"מקום", - בעולם חומרי מקודש שחוזר להיות עם חווית שכינה והשגחה נצחית.
חזרה למקום היא חזרה ל'אי ידיעה' - ל"עד דלא ידע".
תמימות, ענווה, פשטות ונוכחות בהויה, בהווה.
דומה לילד קטן לפני שנכנס לעולם הזמן, הוא חי במרחב נצחי - הוא נטול דאגות וזמנים ושעון,
הוא נוכח במקום, על הקרקע, ויכול לשחק ולהשתעשע בנחת במשך שעות. (כן יש ילדים כאלו עדיין
)
כתאור התורה בפרשת דברים, לאחר חטא המרגלים:
"וְטַפְּכֶם אֲשֶׁר אֲמַרְתֶּם לָבַז יִהְיֶה וּבְנֵיכֶם אֲשֶׁר לֹא יָדְעוּ הַיּוֹם טוֹב וָרָע הֵמָּה יָבֹאוּ שָׁמָּה (לארץ ישראל) וְלָהֶם אֶתְּנֶנָּה וְהֵם יִירָשׁוּהָ".
הילדים הקטנים נוכחים ב"היום" ולא ב"טוב ורע" מנטליים עתידיים.
זו בחינת "עד דלא ידע" - לפני דעת טוב ורע, שם יש מרחב של "עד", של נצח, לפני זמנים.
.עד דלא ידע' איננה דווקא דרגה גבוהה ויציאה מעל הראש אל 'מעל טעם ודעת' , או דרך שיכרות וטשטוש'
,'אלא גם דרגה פשוטה תמימה, 'מתחת לראש
.לפני הבנה, לפני ידיעה, לפני חשיבה
,מהקרקע, מהארץ, מהטבע, מהרגליים
מתוך המקום של שכינה - מהנוכחות בעולם הגאולי החומרי הקדוש, חוזרים ל'עד' - לעדן.
כשאנו בהכרה תמימה כזאת, בנוכחות כזאת, הנשמה והגוף חיים יותר בשלום.
הגוף וכל עולם החומר מחובר למהות ואפילו הנשמה מוארת יותר, מתוך ובתוך הגוף הקדוש,
ויחד הם חוזרים למימד ה"עד" ולשעשועי עולם הבא של אחרית הימים
.כמו לפני חטא הדעת, בגן עדן ארצי
😍
"דע והאמן כי גן עדן בארץ
...
אלמלא שחטא לא מת לעולם
כי הנשמה העליונית נותנת לו חיים לעד
והחפץ האלהי אשר בו בעת היצירה
יהיה דבק בו תמיד והוא יקיים אותו לעד"
(רמב"ן פרשת בראשית)
לחיים!! 🥂
מישהו יכול להביא לי מקורות היכן דיבר החזון איש זצק"ל על דבר זה מלבד ספרו 'אמונה וביטחון'?
ואם תשיג ידכם לעוד קדמונים שדיברו מעין זה אשמח שתביאו לי גם כן מקור מהם.
פורים שמח!
ואת לאה וילדיה אחרונים - אחרון זה 'אחרי' מישהו
במחשבות חרוץ (אות כ):
"וכבר היו ראוים לכך באותו דור כמו שאמרו (ברכות ד.) ראוים היו לנס בימי עזרא בביאה שניה כבימי יהושע וביאה ראשונה אלא שגרם החטא. ואילו באו אז כביאה ראשונה, היו באים כולם, והיה גאולה שלימה דלא נחרב עוד, וכדאיתא בירושלמי דאמר ליה בבלאי דאבהתויי חרבין בית המקדש, ורמזו זה גם כן ביומא (ט: ) מה שאמרו ככסף דאין הרקב שולט בו, רצה לומר דתיקון גאולה קיימת לעד. וגרם החטא הוא נשיאת הנשים נכריות (עיין זוה"ק ח"ב ז.), שחזר הקלקול למקומו. כי אסתר היתה באונס ועבירה לשמה ותיקנה דשלמה המלך ע"ה שהיה גם כן על דרך עבירה לשמה מה שאין כן הם. וסוף סוף לא נגמר עדיין התיקון הגמור אז ועל כן לא קיבלו יום טוב".
ועיין עוד בעניין זה של פירוש דברי הנבואות, דבר מעניין בשו"ת חת"ס (השמטות סי' קצב) בויכוח עם ראשוני הרפורמים:
"מה שמדלגין ברכת בנין ירושלים ובהמ"ק, הלא אפי' למ"ד אין משיח לישראל היינו קהיית עמים אבל בהמ"ק וירושלים ע"כ תחזור למקומה דאם נדחק ונפרש כל הנבואות על בית שני, אבל פרשה אחרונה שביחזקאל בענין התרומה וי"ב שערי ירושלים בודאי עדיין לא נתקיימה ועתידה להתקיים ואיך לא נתפלל על זה עכ"פ".
כדרך שנעשה להם בימי יהושע בן נון, אלא שגרם החטא (שלא עלו)
דרישות:
מחלימים או מחוסנים שבוע אחרי חיסון שני
גם ילדים (ילד לא מחוסן הורס את ההזמנה. אז או ילד מחלים או בלי ילדים)
אנשים לא ביישנים (כאילו שביישנים יבואו סתם ככה למישהו מהפורום)
דוסים (לא חייב דוסים 'טרור' אבל לא בא לי לשמוע קללות ניבולי פה או התנהגות לא מכבדת גם כששיכורים)
אוהבים אוכל טוב (אוכל עלינו ויהיה הרבה וטעים!)
אוהבים לשתות (חיזלשו לנו אורחים וכבר קניתי 2 בקבוקי וויסקי שצריך לגמור לפני פסח ועוד 5 בבקבוקי יין)
כל הזמנה צריכה לעבור אישור מאשתי.
מוזמנים רווקים זוגות ומשפחות (רווקות לא, בכ"ז אני המארח)
כל האמור נכתב ברצינות גמורה. חיזלשו לנו אורחים (לא הלכו לקבל את החיסון השני בזמן) ואני מת לאורחים בפורים.
מיקום - הר חברון קצת מסובך בטרמפים אז רכב -יתרון
סעודה בבוקר עד דלא ידע (או עד שאתם צריכים לצאת כדי להגיע הביתה שבת)
אשתי עוד לא יודעת אם היא זורמת על זה אבל היי, אם תהיו נחמדים היא תזרום (והרצינות כשיהיה משהו קונקרטי התשוןבה קרוב לוודאי תהיה כן)
אז יאללה תזמינו את עצמכם אלינו ויהיה שמח
כתבתי לך תשובה הלכתית, ומחקתי.
משמע שמותר.
מקור: אני.
וברצינות:
אם זה ד"ת וחידושיים אישיים, ורואה שלא כיוון לאמת, יש שהתירו אפילו לשרפם (וכידוע המעשה מהרבי מקוצק ששרף את כל כתביו). ועכ"פ מחיקה מותרת. ויש לחלק בכל זה האם שילב בדבריו פסוקים ודברי חז"ל, ובאיזה אופן.
ראה כאן בפרק ז, סעיף י בעיקר:
https://tablet.otzar.org/pages/?&restore=1&t=1614017070473&pagenum=126&book=23256
מה אתה כולל ב"דברי תורה"? רק פסוקים מהתנ"ך? כל מאמר בעלון של הידברות?
מה אתה כולל בלמחוק? להקליד בוורד ולמחוק? למחוק קובץ וורד שמור? לגרד דיו מעל קלף?
בנושא נדרים קידושין וכו', לגבי אם אדם אומר משהו מסוים שמקובל להשתמש בו לדבר מסוים אולם יש לו עוד פירושים.
לדוגמה: אדם מקדש אישה על מנת שהוא חולה קורונה. צריך שהוא יהיה חולה ב-COVID19 או שאם הוא חולה בקורונה, אולם לא בזו (לדוגמה סארס) זה מספיק
תודה מראש
ל'על מנת'...
מה שכתבת זה ללשון הקידושין עצמו "הרי את מקודשת...", אני שואל לגבי ה'על מנת' אם הוא יכול להגיד זה מה שהתכוונתי או שהולכים לפי הפירוש המקובל באותו מקום?
קידושין מט ב'
על מנת שאני תלמיד אין אומרים כשמעון בן עזאי וכשמעון בן זומא, אלא כל ששואלין אותו בכל מקום דבר אחד בלימודו ואומרו ואפילו במסכתא דכלה.
על מנת שאני חכם אין אומרים כחכמי יבנה כר' עקיבא וחביריו אלא כל ששואלים אותו דבר חכמה בכל מקום ואומרה
על מנת שאני גבור אין אומרים כאבנר בן נר וכיואב בן צרויה אלא כל שחביריו מתיראים ממנו מפני גבורתו
על מנת שאני עשיר אין אומרים כרבי אלעזר בן חרסום וכרבי אלעזר בן עזריה אלא כל שבני עירו מכבדים אותו מפני עושרו.
[לגבי על מנת שאני צדיק ועל מנת שאני רשע]
הוא התכוון, אז הולכים לפי הכוונה. לא זוכר מקור מפורש לגבי קידושין, אבל מסתבר בעיני ששם זה שונה.
כמו 'חרם' 'קרבן' 'עצמי' ו'אשתי'.
ובכל זאת בגלל הכוונה הנדר לא חל, והשאלה היא רק האם לקנוס אותו כדי שלא יקל ראש בנדרים.
ומקור מעניין בהקשר הזה:
יש בגמ' בברכות (לד: ) מח' האם בעלי תשובה גדולים מצדיקים גמורים או להיפך. דעת ר' יוחנן שהיה רבו של ר' אבהו שצ"ג גדולים, ודעת ר' אבהו התלמיד שבע"ת גדולים. הרמב"ם בהלכות תשובה למרבה הפלא פסק כדברי התלמיד שבע"ת גדולים, וכבר דנו בזה האחרונים.
ישנה שמועה בשם הראגאצ'ובר שהביא מקור לרמב"ם מדברי הגמ' (קידושין מט: ) באומר לאשה הרי את מקודשת ע"מ שאני צ"ג, ה"ז ספק מקודשת שמא הרהר תשובה. ואם נאמר שבע"ת אינם גדולים מה מועיל שמא הרהר, הלא אפילו אם ודאי הרהר אינו אלא בע"ת שקטן מצ"ג. אלא ע"כ סתמא דגמ' כמ"ד שבע"ת גדולים ובכלל מאתים מנה.
ע"כ השמועה בשמו.
הרבי מליוובוויטש באגרות קודש (כרך ג, תקד) בתשובתו לרב זווין טוען שלא יתכן שהדברים נאמרו ע"י הראגאצוב'ר, ובין יתר נימוקיו הוא אומר, שאף אם נאמר שבע"ת גדול מצד שכר ועונש, מצד התייחסותו של האדם בד"כ בע"ת אינו גדול ממנו, אלא נקרא צדיק כמוהו, ובקידושין הולכים אחרי ההגדרה הרווחת. ומציין לדברי הברייתא בקידושין שם לגבי המקדש את האשה ע"מ שהוא עשיר: "אין אומרים כרבי אלעזר בן חרסום כו' אלא כל שבני עירו מכבדין אותו".
ומכלל הדברים אפשר ללמוד לנדון דידן שהולכים כפי המשמעות הרווחת ולאו דווקא אחר זו המדוייקת.
לגבי הרוגאצ'ובער אני ראיתי את זה,
ושם המשיכו שגשסיפרו את זה לגאון מטשעבין, אז הוא אמר שלפי הרמבם קשה, שהרי בע"ת גדולים יותר, ויוצא שהטעה אותה לשבח, אז למה היא מקודשת הרי יכולה לטעון 'נעל גדולה ממידתי איני רוצה'
ותירץ שע"פ ר"ח הסברא שלה זה לפי שיראה שיתגאה עליה,
ולכן תופס בבע"ת כיוון שהרמבם פסק עליהם "בעלי תשובה דרכם להיות שפלים וענווים ביותר, אם חרפו אותם הכסילים במעשיהם הראשונים, ואמרו להם אמש היית עושה כך וכך, ואמש היית אומר כך וכך, אל ירגישו להם אלא שומעים ושמחים ויודעים שזו זכות להם, שכל זמן שהם בושים ממעשיהם שעברו ונכלמים מהם, זכותם מרובה ומעלתם מתגדלת"
וכיוון שלא יתגאה עליה, בבע"ת תופס אע"פ שהטעה אותה לשבח.
ראיתי את זה פה: https://daf-yomi.com/DYItemDetails.aspx?itemId=33172
כבר רמזתי שהיו עוד קושיות לרבי מליובוויטש על שמועה זו, וזו אכן אחת הקושיות.
ולגבי הלינק שהבאת מפורטל הדף היומי: נאמר שם שהראגאצ'ובר כתב את המקור בספר צפנת פענח. וכמדומה שלא כתב כן בספרו, אלא מטו משמו בע"פ.
אמנם בנדרים סתם הולכים לשון בני אדם, אבלמשמע במשנה (נדרים ב ד-ה) שאם הוא יודע למה הוא התכוון הולכים אחרי הכוונה, [ורק יש דיון לגבי לקנוס מי שמתחכם בכוונה לנדור בצורה שתשמע שהוא אוסר על עצמו משהו].
שמסתבר לחלק בין לשון נדרים לבין קידושין, שבנדרים העניין בינו ובין קונו ולכן מה שחשוב באמת זו כוונתו (ולשון בני אדם זו ברירת מחדל שנועדה למקרה שלו עצמו ברור), אבל הקידושין, מצד עצמם תלויים גם בגורם נוסף, האשה - וא"א להניח את הדברים רק למחשבתו של המקדש (בדומה לדיני ממונות שדברים שבלב אינם דברים וכו').
מצוה צו בספר החינוך - "לא להסיר בדי הארון מתוך הטבעות".
החינוך מביא 2 טעמים אופציונאליים למצווה:
1. טעם מהנסתר "שכל כלי המקדש צורתן מחוייבת לרמוז עניינים גדולים עליונים".
2. טעם פרקטי - בדים 'נשלפים', בניגוד לבדי קבע, חלשים ופריקים יותר, "ושמא חס ושלום יפול [הארון] ואין זה כבודו".
לטעם הראשון אני בכלל לא נכנס, כי אני לא שם...
אני שואל על הטעם השני - משמע שיש חשש שמא הארון ייפול.
קצת קשה לי להבין את זה,
בהתחשב בזה שהאחרון שחשש שמא הוא ייפול,
ולא האמין שהארון ש'נשא את נושאיו' בירדן לא יכול ליפול,
נהרג ע"י אלוקים -
"וישלח עזה אל ארון האלוקים ויאחז בו כי שמטו הבקר...
ויחר אף ה' בעזה, ויכהו שם האלקים..." (שמואל ב פרק ו).
רעיונות מישהו?
מצד זה שהארון נושא את נושאיו, לא קשה, שאין סומכים על הנס. וישנן הרבה דוגמאות לזה, ואחת מהן: מה שנמנעו מלהאכיל כה"ג בערב יו"כ מאכלי חלב וכו' ומנעו ממנו שינה שמא יראה קרי, למרות שזה אחד מעשרה ניסים שנעשו במקדש. ומפורש בירושלמי שהטעם הוא שאין סומכים על הנס.
אך א"כ לכאו' שוב קשה כאשר הקשת על מה הכה ה' בעוזא אם אין סומכים על הנס?
ואולי מכיון שכל המעמד שם (ומה שקדם לו) לווה בהרבה ניסים (כהליכת הפרות לבדן), וכולו היה מעמד של קידוש ה', היה לעוזא להבין שיד ה' בדבר (תרתי משמע), וושהאירוע מתרחש באופן חד פעמי במישור הניסי.
ודע שכעין קושייתך מצאנו בדעת זקנים מבלי התוספות על הפרשה שלנו:
"ראוי היה הארון להיות זהב כולו, אלא לפי שיהיה נישא בכתף ויכביד יותר מדאי. ואף על גב דאמרינן נושאיו נושא, לפי שעה היה. וקשיא לי, א"כ למה נענש עוזא, וצ"ע".
דבש שליבהקדמה לשו"ת דברי מלכיאל שם הוא מדבר בזה. וכן בהקדמה לשו"ת בכורי שלמה (בסופו) הוא מביא הרבה הרבה מקורות בעניין, ולגודל ריבויים - דעתי הוא שאתה יכול 'להסתפק' בזה (רוב מה שציין ר' חסדי כבר נכלל בדבריו שם). וראה עוד בהקדמה לחידושי זכר יהוסף (להגאון משוועל) בדף ד ע"ג וע"ד, שם הביא הרבה מקורות יקרים ונדירים (כדרכו) לענין [ויוער שלשונו קצת קשה למי שלא מורגל בכתביו].