שרשור חדש
עבודה זרה לשם שמיםekselion

היי אני זוכר מהלימוד בנביא שיש פרשנים כגון המלבי"ם ואם אני לא טועה גם הרד"ק והרלב"ג שאומרים שבני ישראל עבדו את השם דרך אלילים

 

אשמח אם תתנו לי מקור

לא חשוב מצאתיekselion אחרונה

מלכים ב יז פסוק כח 

הרד"ק ומלבי"ם באותה דעה

הרהור של שבתבן מערבא
עבר עריכה על ידי בן מערבא בתאריך כ"ג באדר תשפ"א 19:56

רגע לפני ש...רציתי לפרוק מחשבה (מחשבות) שהתרוצצו אצלי בראש במשך כל השבת. 

אני כותב ״לפרוק״ ולא ״לשתף״, כי אני לא בהכרח מצפה הפעם לתגובה ואני גם לא מתחייב לתגובה.

 בהתחלה רציתי להדחיק את זה, אבל לא הייתי מסוגל, הרגיש לי סוג של הפלה, ונלאיתי כלכל ולא אוכל. 

אז אני מניח את זה כאן, אם מישהו ימצא טעם בדברים שיערב לו. 

 

——————- 

 

אחת הפעולות הנפוצות במתמטיקה שמעוררת רושם של התפעמות היא פעולת ״ההפשטה״, נתונים המוני מבנים מתמטיים שונים מתחומים זרים ומגוונים ובתהליך של הפשטה וזיקוק מתברר כי במהות (דהיינו, בתכונות העיקריות) מדובר למעשה במבנה אחד ויחיד שכל שאר המבנים הם התגלמויות שונות שלו. 

 

עברתי חוויה כזאת בשבת, מתוך המון מאמרי חז״ל זיקקתי בע״ה עקרון אחד שמשותף לכולם וחוזר בכולם. 

 

העקרון הוא: הגזירות של הקב״ה הן על היעד ולא על הדרך.

 

בראש שלי רצה כל הזמן תמונה של הר או יעד אחר שהמוני שבילים מובילים אליו, הגזירה של הקב״ה קובעת שהמציאות תגיע לאותו יעד, אבל הדרך שבה היא תגיע ליעד הזה תלויה במעשי האדם. 

באופן הזה נוצר איזון בין יכולתו של הקב״ה לכוון את העולם לרצונו, כרצונו,

 לבין יכולת הבחירה של האדם והשפעת המעשים שלו לטוב ולרע על המציאות, גם לאחר שנגזרה גזירה מסוימת.

 בסופו של דבר המציאות תגיע ליעד הספציפי שבורא עולם קבע לה, אבל השביל שבאמצעותו תגיע בין המוני השבילים המובילים ליעד הזה תלויה באדם.

 

בנוסף אראה בע״ה בהמשך ביחס למספר מקורות שאביא, שבאמצעות פעולה שאני קורא לה גזירה לאחור

 חז״ל הסיקו מסקנות על ״הדרך״ כאשר היה נתון להם ״היעד״.

 

1. בבלי שבת י ע״ב

 

״ואמר רבא בר מחסיא אמר רב חמא בר גוריא אמר רב לעולם אל ישנה אדם בנו בין הבנים שבשביל משקל שני סלעים מילת שנתן יעקב ליוסף יותר משאר בניו נתקנאו בו אחיו ונתגלגל הדבר וירדו אבותינו למצרים״.  

 

כמובן שאי אפשר לומר שזאת היתה הסיבה לגלות מצרים, הרי מדובר בגזירה מברית בין הבתרים. 

אלא יש לומר, שלפי גזירת הקב״ה עם ישראל בכל מקרה היה יורד לגלות מצרים, שזה היעד, אבל הדרך נקבעה באמצעות מעשי האדם (יעקב אבינו). 

 

ההדרכה החינוכית פסיכולוגית הזאת של רב נראית ברורה לבן דורנו שגדל על המוטו הקדוש לפיו ״אסור להפלות״. 

אבל מניין בעצם מסיק רב את המסקנה הזאת ? הרי אצל אברהם ויצחק כן מצאנו ״ששינו בנם בין הבנים״, אברהם שולח את ישמעאל והגר ריקם, ויצחק מייעד ברכה מיוחדת לאח אחד על פני אח אחר. אז מניין לנו שזה בעייתי ? הרי אבות העולם נהגו כך ! 

אלא יש לומר שרב מסתכל על היעד שהדרך הזאת הובילה אליה - גלות מצרים, ומסיק מכך בגזירה לאחור שאם זה היעד שהדרך הזאת הובילה אליו, אז גם הדרך עצמה היא בעייתית. אע״פ שראינו שכן היו מעשים כאלה אצל אברהם ויצחק. 

 

2. בבלי שבת פט ע״ב

 

״א"ר חייא בר אבא א"ר יוחנן ראוי היה יעקב אבינו לירד למצרים בשלשלאות של ברזל אלא שזכותו גרמה לו דכתיב (הושעיא, ד) בחבלי אדם אמשכם בעבותות אהבה ואהיה להם כמרימי עול על לחיהם ואט אליו אוכיל״. 

 

שוב, חז״ל רוצים לומר שמצד הגזירה של גלות מצרים ייתכן שבאחד ״השבילים״ הוא היה יורד למצרים אפילו בשלשלאות של ברזל, אבל היות והדרך נקבעת ע״י המעשים של האדם זכותו גרמה לו והוא ירד באופן שירד, בכבוד מלכים. 

 

 

3. בבלי סנהדרין קז ע״א

 

״ דרש רבא מאי דכתיב (תהלים לח, יח) כי אני לצלע נכון ומכאובי נגדי תמיד 

ראויה היתה בת שבע בת אליעם לדוד מששת ימי בראשית אלא שבאה אליו במכאוב 

וכן תנא דבי רבי ישמעאל ראויה היתה לדוד בת שבע בת אליעם אלא שאכלה פגה״. 

 

מנין למדו תנא דבי רבי ישמעאל ורבא שבת שבע היתה ראויה לדוד מששת ימי בראשית ? 

 

אני טוען שהפס׳ שהביא רבא הוא אסמכתא בעלמא, והמקור לדברי תנא דבי רבי ישמעאל הוא באמצעות גזירה לאחור. חז״ל הסתכלו על היעד שהמעשה הזה הוביל אליו - הולדת שלמה ושושלת בית דוד, והסיקו באמצעות גזירה לאחור שבכל מקרה היינו מגיעים ליעד הזה, אם לא באמצעות הדרך הזאת אז בדרך אחרת עדיפה וכשרה יותר. 

 

4. בבלי שבת לב ע״א

 

״ תנא דבי רבי ישמעאל כי יפול הנופל ממנו (ממנו) ראוי זה ליפול מששת ימי בראשית שהרי לא נפל והכתוב קראו נופל אלא שמגלגלין זכות על ידי זכאי וחובה על ידי חייב״. 

 

על אותו אדם נגזר שיפול, אבל הדרך שבה זה יתבצע עלולה להשתנות. וראה  

 

5. בבלי סנהדרין ח ע״א

 

״ כדתניא ראויה פרשת נחלות שתיכתב על ידי משה רבינו אלא שזכו בנות צלפחד ונכתב על ידן ראויה היתה פרשת מקושש שתיכתב ע"י משה רבינו אלא שנתחייב מקושש ונכתבה על ידו ללמדך שמגלגלין חובה ע"י חייב וזכות על ידי זכאי״. 

 

לפי הגזירה האלוהית בתורה צריכות להופיע פרשת נחלות ופרשת המקושש. אבל הדרך שבה הן יופיעו בסופו של דבר מושפעת ממעשי האדם, אם לטוב ואם למוטב. 

 

 

6. בבלי סנהדרין כ״א ע״ב

 

״ תניא רבי יוסי אומר ראוי היה עזרא שתינתן תורה על ידו לישראל אילמלא קדמו משה״. 

 

היעד - מתן תורה לעם ישראל- נקבע בגזירת אלוה, אבל הדרך היתה יכולה להשתנות, מפתיע ככל שזה ישמע, ייתכן היה שעם ישראל לא היה מקבל את התורה באמצעות משה.

  

 

 

חלק 2בן מערבא
עבר עריכה על ידי בן מערבא בתאריך כ"ג באדר תשפ"א 20:01
עבר עריכה על ידי בן מערבא בתאריך כ"ג באדר תשפ"א 20:00

המקור הזה מאוד יפה לטעמי:

 

7. ירושלמי יומא פ״ה ה״ב

 

״ יהי רצון מלפניך ה' או"א שלא יצא עלינו חסרון לא ביום הזה ולא בשנה הזאת ואם יצא עלינו חסרון ביום הזה או בשנה הזאת יהא חסרונינו בחסרון של מצות״ (מתוך תפילת כהן גדול לפי נוסח הירושלמי). 

 

מלכתחילה מתפלל כהן גדול שלא יגזר עלינו חסרון בשנה הבאה, אבל אם היעד הזה כבר נקבע יה״ר שהדרך אליו תהיה דרך טובה. 

 

כלומר, ייתכן שבגזירה האלוהית נקבע שהאדם יפסיד 1000 שקל מכספו או ששעה מחייו תלך לאיבוד, אבל האופן שבה הגזירה הזאת תתגשם בפועל עלולה להשתנות. אם הוא יזכה האלף שקל ילכו לצדקה או שיעצרו אותו באמצע עיסוקיו ויבקשו להשלים ממנו מניין באופן ״שיתקע אותו״, אבל עדיין זאת דרך טובה שתהיה לו לזכות. 

אם לא יזכה הגזירה עלולה להתבצע באמצעות תשלום קנס או היתקעות בפקק. 

 

כאמור, באופן הזה גם לאחר שהגזירה נגזרה, נותר לאדם מרחב פעולה מסויים בו הוא יכול לשנות לטובה או לרעה את אופן ביצוע הגזירה באמצעות מעשיו. 

 

הסיפור על רשב״י והאחיינים שלו בויקרא רבה פרשה לא פסקה יב מדגים את האמור לעיל. 

 

8. מדרש תנחומא פרשת מקץ סימן א 

 

״ ובקצבה הן יורדין שהקדוש ברוך הוא קוצב לבריות כמה גשמים יורדין מראש השנה ועד סוף השנה,

 אמר רשב"י כשישראל זוכין יורדין על הצמחין ועל האילנות ועל הזרעים והעולם מתברך, וכשהן חוטאין יורדין בימים ובנהרות״. 

 

הקב״ה קובע בגזירה יעד מסויים של מים לשנה מסויימת. אך מה אם לאחר שהגזירה נגזרה הבריות שינו את מעשיהם

לטובה או לרעה ?  הדרך שבה היעד הזה יתגשם תלויה במעשים שלהם.

 

9. ייתכן שגם את מחלוקת רבי יהושע ורבי אליעזר בנוגע לגאולה אפשר להסביר בדרך הזאת, אבל לא חשבתי על כך מספיק. 

עוד מקורבן מערבאאחרונה

 

10. בבלי שבת לג ע״א

 

״א"ר חנן בר רבא הכל יודעין כלה למה נכנסה לחופה אלא כל המנבל פיו אפי' חותמין עליו גזר דין של שבעים שנה לטובה הופכין עליו לרעה״. 

 

מדיוק לשון הגמרא רואים שמה שנגזר עליו לא מתבטל אלא מתהפך מטובה לרעה חלילה, היעד המקורי נשאר בעינו, אבל הדרך להגשמתו משתנה מטובה לרעה, למשל, אם נגזר עליו חיים מתוך עושר, הוא עדיין יהיה עשיר אבל כמו שכתוב בקהלת ״עשר שמור לבעליו לרעתו״. 

 

 

יה״ר שנזכה שהקב״ה יהפוך לנו את המר למתוק. 

אולי זה לא בדיוק שאלה לפה...נקדימון

אולי זה לא בדיוק שאלה לפה, אבל סוג האוכלוסיה נשמע לי בדיוק מה שיכול להתאים

 

בשעה טובה ומוצלחת אני בדרך לסיים את השירות הצבאי שלי, ואני מתעניין בישיבה לבוגרי צבא בעלי.

אם את/ה/ם/ן למדתם או לומדים שם בעצמכם, ואפילו אם אתם מכירים מישהו שלמד שם או לומד שם,

אז אני ממש אשמח שתפנו אלי בפרטי.

'אשרי האיש' של הרב צבי יוסף בן פורת רבו של העילוי מירושליםדנון


לא רלוונטי. תודהנקדימון


מסכים בהחלט, זכיתי לעשות שם כמה שבתות תענוג צרוףekselion


מכיר, אם עוד רלוונטישלמה-אחרונה


״וחלצה נעלו״ - למה ?בן מערבא
עבר עריכה על ידי בן מערבא בתאריך כ"ד בשבט תשפ"א 23:39
עבר עריכה על ידי בן מערבא בתאריך כ"ד בשבט תשפ"א 23:39

 

משמעות השורש ח.ל.ץ היא לשחרר מישהו / משהו מפני מישהו / משהו שלוחץ אותו* (יפה לראות שהשורש ח.ל.ץ והשורש ל.ח.ץ מורכבים מאותם אותיות אך הפוכים בסדר שלהם וגם קשורים במשמעות שלהם!). 

 

אדם שמסרב לייבם את אשת אחיו מחלץ את עצמו במובן הזה שהוא משחרר את עצמו מהעול והמחויבות הכרוכים בלקחת תחת חסותו את אשת אחיו ולהקים שם לאחיו, מידה כנגד מידה היא חולצת את נעלו, משחררת את הרגל שלו מפני הלחץ שהנעל מפעילה עליה, אלא שהפעם החילוץ הזה הוא אות של גנאי. (אולי אפשר לדייק יותר - יש כאן מסר כלפיו, נכון, הנעל לוחצת על הרגל, אבל זה מחיר שצריך לשלם למען הבטחון של הרגל ונוחיות ההליכה, באותה מידה במעשה הייבום יש אכן מימד של לחץ כלפי היבם, אבל זה מחיר שצריך לשלם למען קיום הערכים שהייבום נועד בשבילם). 

 

מוזמנים לסתור / להקשות. ניסיתי לחפש בפרשנים ולא מצאתי כמעט התייחסות לכך. 

 

*לכאורה קשה על זה ממה שכתוב ״החלצו מאתכם אנשים לצבא״. אין לי יישוב לזה כרגע. 

אפשר לקשר את זה לעוד משמעות של 'חלץ' שזה חלציו של אדםחסדי הים
שממנו יוצא הזרע כמו בראשית לה, יא "מחלציך יצאו".
אז היבם שלא מסכים שיהיה קיום זרע לאחיו מחלציו צריכה בחליצה להתנתק מחלציו.
מעניין. צריך לחשוב על זה. תודה.בן מערבא


הנעל מכילה את הגוף, כמו שהגוף מכיל את הנשמה (נפש החיים)סוג'וק

לכן מברכים על נעליים "שעשה לי כל צרכי"

 

וגם אשה היא בבחינת נעל \ גוף לאיש , - כלה

 

איש - בחינת עוה"ב (אות י)

אשה - בחינת עוה"ז (אות ה)

דרך אגב. דמיון מענייןבן מערבא

 

אסתר פרק ו פסוק ט:

 

וְנָתוֹן הַלְּבוּשׁ וְהַסּוּס עַל יַד אִישׁ מִשָּׂרֵי הַמֶּלֶךְ הַפַּרְתְּמִים וְהִלְבִּישׁוּ אֶת הָאִישׁ אֲשֶׁר הַמֶּלֶךְ חָפֵץ בִּיקָרוֹ וְהִרְכִּיבֻהוּ עַל הַסּוּס בִּרְחוֹב הָעִיר וְקָרְאוּ לְפָנָיו כָּכָה יֵעָשֶׂה לָאִישׁ אֲשֶׁר הַמֶּלֶךְ חָפֵץ בִּיקָרוֹ

 

לעומת

 

דברים פרק כה פסוק ט:

 

וְנִגְּשָׁה יְבִמְתּוֹ אֵלָיו לְעֵינֵי הַזְּקֵנִים וְחָלְצָה נַעֲלוֹ מֵעַל רַגְלוֹ וְיָרְקָה בְּפָנָיו, וְעָנְתָה וְאָמְרָה כָּכָה יֵעָשֶׂה לָאִישׁ אֲשֶׁר לֹא יִבְנֶה אֶת בֵּית אָחִיו. 

 

(יקר וירק מתחלפים ביניהם)

החליצה משחררת את נפש המת מהשייכות לאלמנתושלמה-אחרונה

ראה במלבי''ם על מגילת רות

האם מותר ללמוד בספרי גויים?דנון

כן מצינו בתלמוד מושג של 'רימון מצא תוכו אכל וקליפתו זרק' 

(לא אני לא משווה את עצמי לרבי מאיר ע"ה אך כל דבר המובא בש"ס הוא השקפה לדורות ולא מיקרה יחידני כידוע)

הגר''א למד מתמטיקה וכדו' וגם הרב אוירבך למד פיזיקה...להיות יהודי טוב


למה אתה הולך רחוק?בן מכיר

חכמי הגמרא למדו אסטרונומיה ברמה גבוהה ביותר, רפואה (או לפחות את מה שהיה בזמנם, שחס וחלילה מלהסתמך עליו היום).

ראשונים רבים וראש לכולם - הרמב"ם, למדו את המדעים שהיו בזמנם וחלקם היו פורצי דרך בתחומם.

חכמי הגמרא למדו מתוך הגויים?הָיוֹ הָיָה

כמדומה שברמב"ם כתוב הפוך - שהאסטרונומיה היוונית נלקחה מחכמינו שקיבלו ולמדו בתורה.

מה זה משנה מי למד ממי?צהרים
בכל מקרה הרמב"ם כותב שהיו מקרים שהודו חכמי ישראל לחכמי אומות העולם בענייני מדע
אתה מדבר על הגמרא בפסחים צד ע"ב ?דנון


נראלי שמשם הרמב"ם הביא, כןצהרים
בהחלט רואים שיש חשיבות לחכמות הגוייםדנון


מה המקור על הרב אויירבך?הָיוֹ הָיָה


אני חו'שב שראיתי בספר ''התורה משמחת'' שכתבו עליולהיות יהודי טוב


מוכרים לי שני דברים..אדם כל שהוא

1. איזה שהוא סיפור שהוא היה מקשיב [כנראה בצעירותו] לשיחות של סטודנטים על פיזיקה [כנראה במהלך נסיעות באוטובוסים].

2. שהוא למד על חשמל וכדו' לצורך הפסיקה בהלכות שבת וכדו'.

הגדר ספרי הגוייםבן מכיר

האם מותר ללמוד בתנ"ך שהדפיסו אותו גויים?

האם מותר לחיות בדמוקרטיה?

האם מותר ללמוד את ספרי הרמב"ם (ועוד ראשונים ואחרונים)?

האם מותר להשתמש ב99% מהמוצרים התעשייתיים בעולם?

מה כוונתך בספרי גויים?צהרים
פילוסופיה? מדע?
פילוסופיה אני יודע שיש סיבה להסתייגותדנון

יותר שאלתי על שאר החכמות שלא קשורות כל כך להשקפה שכלית

כגון: בוטניקה אנטומיה אסטרנומיה פסיכולוגיה פיזיקה וכו

אז נראה לי פשוטצהרים
שמותר וצריך ללמוד את חכמת הטבע. אני חושב שבעבר הפילוסופיה וחכמת הטבע היו נלמדות ביחד ולכן היו שהסתייגו. כיום ברור שזה דבר שעומד בפני עצמו והוא לא 'חכמת הגויים' הוא פשוט חכמה שקיימת בעולם.
(פסיכולוגיה זה משהו אחר אני חושב)צהרים
הסברדנון


כל דבר שקשור לנפשצהרים
עוסק בשאלות של ערכים ותפיסות עולם ולא של מציאות פיזית ממשית.
לדוגמא אפשר לעסוק בשאלה האם האדם טוב מיסודו. ברור שיש לתורה מה לומר בנושא והתורות הפסיכולוגיות אולי יגידו דבר שונה.

אני לא אומר לא ללמוד פסיכולוגיה אלא שצריך לשים לב שעוסקים בתחום שלתורה יש מה לומר בו במקרים מסוימים.
זה כבר אתיקה (פילוסופיה של המוסר) ראה בויקיפדיהדנון

בימינו רוב הספרי הפסיכלוגיה הנמכרים ביותר עוסקים כן במציאות פיזית ממשית תראה בסטימצקי וצומת ספרים,

 

אתיקה למען האמת כן רציתי קצת להבין מה חכמי האומות אומרים על זה לעומת השקפת תורתנו הקדושה.

תודה תבורךדנון


הרמב"ם כותב בהלכות קידוש החודש (פרק יז)-אדם כל שהוא

"וטעם כל אלו החשבונות ומפני מה מוסיפים מנין זה ומפני מה גורעין. והיאך נודע כל דבר ודבר מאלו הדברים. והראיה על כל דבר ודבר. היא חכמת התקופות והגימטריות שחברו בה חכמי יון ספרים הרבה והם הנמצאים עכשיו ביד החכמים. אבל הספרים שחברו חכמי ישראל שהיו בימי הנביאים מבני יששכר לא הגיעו אלינו. ומאחר שכל אלו הדברים בראיות ברורות הם שאין בהם דופי ואי אפשר לאדם להרהר אחריהם, אין חוששין למחבר בין שחברו אותם נביאים בין שחברו אותם האומות, שכל דבר שנתגלה טעמו ונודעה אמיתתו בראיות שאין בהם דופי אנו סומכין על זה האיש שאמרו או שלמדו על הראיה שנתגלתה והטעם שנודע.".

 

[אבל דווקא הפסיכולוגיה היא שילוב בין מחקר מדעי להשקפה, והיא קצת דומה לפילוסופיה מהבחינה הזו, וצריך לגביה יותר זהירות].

מקור מוסמך ביותר - תודהדנוןאחרונה


קוקניקיםאוי טאטע!
קובץ א פסקה נה (מופיע גם באורות הקודש ב)
"הרעיון שכל ההויה כולה היא רק ענין האלהות, ואין עוד דבר לגמרי מבלעדי ד', הוא מענג את הלב מאד. והתענוג הרוחני שהרעיון הזה מסבב, הוא המופת על צד האמת המתבטא על ידו"
איך אתם מבינים את הפשט בסברא הזאת?
לאיזו סברא אתה מתכוון?מישהו איתי
המשפט האחרוןאוי טאטע!
שנראה ממנו כמו הכותרת של סוג'וק
שבגלל שזה מענג זה הוכחה שזה נכון
התענוג הרוחני הוא ההוכחה לאמיתות הרעיוןסוג'וק


כי הפנימיות היא גם אלוקות, בלב, בגוףסוג'וק


אפשר הסבר?אוי טאטע!
בקצת יותר מילים
חח סוג'וק

הלב הוא אלוקות (אין הכוונה לרגש אנושי לבבי, אלא לשקט שבלב, לעומת רעש החשיבה)

אז אם "הכל אלוקות",  החשיבה הארעית מאבדת כוחה לעומת אלוקות נצחית , והשקט שבלב ובגוף מקבל חיות מענגת מהחלק א-לוה ממעל

הסברת הפוך, לא?אוי טאטע!
הסברת למה אם זה נכון אז זה מענג
זה לא בהכרח שאם זה מענג זה נכון גם
לא. למהסוג'וק


הוכחה פסיכולוגיתadvfb

הנחת יסוד א': הקב"ה ברא את נפש האדם בצורה מתואמת לרצון שלו (של ה') 

הנחת יסוד ב': נפש האדם צריכה להגיע להרמוניה

 

לפיכך - הרמוניה בנפש האדם היא נכללת ברצון ה'

לפיכך - רעיון שיוצר בנפש האדם הרמוניה הוא נכלל ברצון ה'

ובגלל שרצון ה' הוא אמת - זוהי הוכחה.

 

אמירה משמעותית נוספת - יכולה להיות סכנה גדולה לומר את זה, ביצרת פתח לכל דבר שיוצא הרמוניה בנפש האדם, זה הפיתוי העיקרי של החטא - הוא נותן לך שלימות מסויימת. לכן צריך להבהיר - השלימות של החטא היא זמנית ומדומה, לעומת השלימות האמתית שהיא נצחית. "יראת ה' טהורה עומדת לעד" - יראת ה' היא מעבר לרגש, אבל גם הרגש כלול בה בצד מסויים. 

יפה מאוד⁦אוי טאטע!
זה מה שאני גם מבין בה

והאמת שבעיקר פתחתי בגלל הפסקה השנייה שלך
הסכנה זה הפיקנטיות 😁
יותר מסכנה, זה דמיון לא אמיתיadvfb

כדי להבין באמת את הדברים צריך להבין מה נותן הרמוניה יציבה בנפש האדם. זה באמת גולש לתחום שהוא מדעי, מהארץ ולא מהשמיים.

 

גם פסקאות ש'מחזקות' הם יכולות להתכלל בדמיונות שווא.

 

זה לא עניין של 'איזון' - זה עניין שהבנת העניין.

 

אולי גם כדאי לפתוח במילון של הרב קלנר את המשמעות של 'עונג'.

חשוב מאוד לדייק

---ישיבישעעעעראחרונה
להפך, המחשבה שהשלמות האלוהית והוטובה האלוהית שאלוהים מעניק לבני אדם, המחשבה שזה רק "צד מסויים" של המציאות, היא תחילת הכפירה, והיא תחילת הטעות (כי לפי האמונה גם הטוב וגם הרע הם מאלוהים, ויש לזה הסברים ברורים ומוסכמים), מי שחושב שצריך להאמין שאלוהים נותן דבר "חלקי" כדי שלא נטעה אחרי "הרגש של עצמנו", זה פשוט סימן שהוא לא הקדיש את רגשותיו לה', ולכן הוא לא מסוגל להרגיש את הקדוש ברוך הוא, זה לא סימן שהוא "מבין", אלא סימן שהוא לא התייחס ברצינות אפילו להבנה הבסיסית שעליה בנוי הלימוד, כלומר ההבנה שצריך להתייחס ברצינות למה שלומדים "יראת ה' ראשית דעת"
אווו זה עמוק מאדekselion


רעיון דומה נראה ליצהרים
לא הצלחתי להבין, האם כלי חרסמעונן

שעבר זיגוג צבוע, חייב טבילה?

עדיף ללמוד שולחן ערוך יחד עם הגמרא?דנון

אינני מדבר על טור ב"י ונושאי כלים למינהם

אני מדבר על אדם שלומד שו"ע משנ"ב וכף החיים בלבד.

 

כי בעבר שמעתי שלימוד משנ"ב בלי הגמרא זה חסר מאוד ולפעמים לא אפשרי להבנה.

אז כדי להשקיע על הגמרא בזה? (אחרי הכל זה יה-ווה פתח נפלא ללימוד הב"י בעתיד) (:

לענ"ד לא.נחשון מהרחברון

או עם ב"י וגמרות או שו"ע משנב. גמרא בלי שלב הראשונים לא יתן הרבה כיוון. לא תבין את ההקשר בין הגמ' לשו"ע המון פעמים

או שתשקיע בב"י או למשל שו"ע עם מנחת חינוך על כל מצווה שאתה לומד

מצטרףdavid7031אחרונה

הקשר בין הגמרות לשו"ע משנ"ב הרבה פעמים לא נראה לעין, וזו סתם עבודה קשה לנסות לקשר ביניהם לבד.

(שזה נכון גם אם אתה רוצה ללמוד גמרא ולראות מה ההלכה למעשה, ובטח להפך, אם אתה רוצה לראות את יסודות ההלכה בגמרא.

שאלהקמעא קמעא

מישהו יודע מה המקור לסיפור המפורסם על השני אחים שאחד התחתן והשני לא וכל לילה כל אחד מהאחים העביר לשני חיטים משום שהוא חשב שהשני יותר צריך אותם עד שלילה אחד הם  נפגשו...

תודה רבה.

תשובה של הרב אבינר-אדם כל שהוא

ש: מה המקום לסיפור על שני אחים, אחד נשוי ואחד רווק, שהעבירו חיטים אחד לשני על הר הבית?

ת: זה מקור גוי. עיין אגדות היהודים לגינצבורג. אבל הוא יפה.

הרב אבינר מפנה לגינצבורג?חמדת66


כן. העתקתי את התשובה כלשונה.אדם כל שהואאחרונה


ציציותהמוסד
שלום לכולם, רציתי לשאול אתכם על ציצית .
פעם היתה לי ציצית צמר עם קשירה ספרדית עבה.

היום אני מבין שיש עוד סוגי קשירות , יש עניין בלעשות משהו מיוחד או שלא? והאם החוט תכלת שמוסיפים היום זה לפי המקור של התורה או שזה סוג אחר של תכלת?
אני לובש תכלת וחושב שיש לזה לפחות ספק מהתורה.חסדי הים
אבל מה הטעםהמוסד
אם בלאו הכי לא יודעים את מקור התכלת?
תשאל את הרב שלך לגבי התכלתבן מכיר


אפשר לדעת לפי הזיהוי של השמות המדעיים שכתבו הגאוניםחסדי הים
וגם לפי ממצאים באזורי חוף הים שיצרו תכלת
שאלה נוספתהמוסד
ראיתי עכשיו לגבי הפסים שחור/לבן
שלדעת השולחן ערוך לספרדים עדיף לקחת ללא צבעים,
אני מנסה לרכוש ציצית וכתוב ״סוג״ ואז לבחור שחור, לבן או ללא. אז אני אמור לסמן ״ללא״ ?

בציצית הקודמת שלי היה בצדדים של הפתילים כמו עיטור של בד לבן כזה.
לגבי המיוחד.. נראה לי שדווקא להפך יש עניין שלאמבקש אמונה


לגבי התכלת-___אחרונה

יש היום שני סוגים. אחד זה מה שנקרא "ראדזין", שמופק מדיונון, וחידש אותו האדמו"ר מראדזין לפני כ130 שנה. הוא נחשב מאד לא מבוסס, ורוב העוסקים בתחום משוכנעים שלא הוא מקור התכלת שעליה דיברה התורה.

הסוג השני מופק מחילזון שנקרא "ארגמון קהה קוצים", ומבוסס מאד מבחינה תורנית ומחקרית. הרב אליהו טבגר התחיל להפיק ולהפיץ אותו לפני כ30 שנה. אני קראתי על הנושא והשתכנעתי שקרוב לודאי שזו התכלת של התורה.

אם תקנה תכלת, שים לב שלא מוכרים לך את ה"ראדזין". הוא הרבה יותר זול...

 

לגבי סוג הקשירה, אם אתה לא קונה תכלת תשאר עם אותה קשירה, כמובן. אבל המנהגים בקשירה של ציציות עם תכלת שונים בדרך כלל מהקשירה בלבן, אז תבחר מבין המנהגים הנפוצים בתכלת (וכמובן שכדאי מאד להתייעץ עם רב).

״ואימא הירדוף אמר אביי דרכיה דרכי נועם וליכאבן מערבא

רבא אמר מהכא האמת והשלום אהבו״ (בבלי סוכה לב ע״ב). 

 

 

אין כאן לא שאלה ולא אמירה, רק סרטון מאיר עיניים לקירוב דברי חז״ל לשכל. 

מבחוץ זה לא נראה קוצני. אולי כי זה רעילחסדי הים
רש"י כותב כי זה קוצני. הרב קוק רצה לזהות את זה עם הצבר.חסדי הים
למה קוראים לפורים- פורים?ילדה של אבא

לכאורה הדבר תמוה,

קראו לחג על שם הפור שעשה המן ("על כן קראו לימים האלה פורים על שם הפור..")

-כאילו על שם הנשק בו השתמש האויב נגדנו.

זה כמו שיקראו ליום העצמאות יום הטנקים, כי במלחמת העצמאות הסורים השתמשו בטנקים נגדנו.

 

אשמח לשמוע רעיונות.

 

שאלה יפהנוגע, לא נוגע
אני חושב שהנקודה היא שהפור התהפך לטובתנו ("ונהפוך הוא אשר ישלטו היהודים המה בשונאיהם"), כלומר שעם ישראל קיבל רשות להינקם מאויביהם ביום הזה.
בדוגמא שלך- זה היה דומה אם לנו לא היו טנקים ולסורים כן והיינו משתלטים להם על הטנקים ונלחמים בהם איתם.

הסבר נוסף- זה כל הקטע של פורים, שגם בדבר שנראה כמקרה או גורל, הקב"ה באמת שם ומגלגל את העניינים לטובתנו.
ולמה בלשון רבים?חידוש

השאלה הזו עונה על השאלה שלך. "פור המן נהפך לפורינו" כמו שנאמר. אלו הם שני הפורים, וזו בדיוק הנקודה: ההתהפכות, שהעוקץ של הרע התהפך לטוב, ולכן הימים נקראו ע''ש זה.

אז הבנתיילדה של אבא

ששם החג הוא לא על עצם הפור שעשה המן אלא על הפור שנתהפך לישועה,

כאילו לא חוגגים על זה שהמן עשה את הפור אלא על זה שה' הפך אותו.

 

וואי מעניין.

 

תודה

 

אני לא זוכר מקור מדויק (אולי המלבי"ם)משרת
אבל ממה שזכור לי המן עשה הגרלה אחת על החודש והגרלה אחת על היום בחודש. יוצא שבפור של המן היו שני פורים
מלבי"ם נכוןekselion


שיעור יפה ששמעתי היום וקשור לענייןנוגע, לא נוגע
החת"ס עונה על שאלתךהיא שיחתיאחרונה

"על כן קראו לימים האלה פורים על שם הפור. ומשמע שעיקר הנס תולה בזה. כי איך יקרא שם היום על דבר טפל שאינו העיקר. כי קשה הול"ל פור למה פורים. אך שגם גורל ישראל הי'. ואף כי לא הפילו פור. אך זה הפור שכשהגורל שלהם להשמיד לאבד כל היהודים. וזה א"א. ממילא נהפך לטוב וגורל שלהם הוא גורל שלנו באמת. רק שצריך תפלה וצעקה לישועתו ית'. וכ"כ בנוסח אשר הניא פור נהפך לפורים ע"ש. וזהו באמת גודל הנס שמה שהגורל מורה עליו הוא שהטבע צריך להיות כן. ומזה מוכח שלא הי' הצלת ישראל עפ"י טבע כלל רק בנס. וז"ש במדרש כי אגרת שלהם סתום להיות עתידים כו'. כי הגורל הי' רק שבזה היום צריך להיות דבר זה. ובאמת הי' צריך להיות כן כדי להיות נהפך לטוב. ונמצא שהוא ב' גורלות"
פורים שמח!

מדוע פורים לא יתבטל בגאולה השלמה? יחודיות פורים וימות המשיח סוג'וק

 

 

יחודיות פורים וימות המשיח - חזרה למקום, לקרקע, לגן עדן ארצי

 

 

כל החגים הם במימד הזמן, "מקדש ישראל והזמנים"

והם עוסקים בזמנים, בעונות השנה והחקלאות, במהותם ובקדושתם.

 

בפורים יש דין יחודי ומיוחד הדורש הבנה.

 

*   אמנם פורים חל בתוך הזמן - בלוח השנה,

אך הוא נקבע בפועל לפי מקום!

איפה שהיית בעלות השחר, של י"ד או ט"ו אדר, שם יהיה פורים שלך!

 

עד כדי כך שברמה טכנית אפשר כביכול לחמוק מימי הפורים מבלי להתחייב בהם הלכתית, אם לא היית ב"מקום פורים", - בי"ד בפרזים או בט"ו בירושלים.

 

*   פורים הוא החג האחרון בסוף השנה התורנית , שמתחילה בניסן ונגמרת באדר.

בסוף הזמנים, כשהטבע - המקום צומח, האדמה פורחת, ומתחיל האביב. (תהליך שמתחיל לנצנץ 30 יום קודם פורים - מט"ו בשבט).

דווקא אז יש התחלה חדשה,

וכמסורת מר' נחמן שכעת ההתחלות מפורים, לעומת העבר שההתחלות היו מפסח.

 

*  עפ"י הסוד - למרות ששכינה לא ירדה מתחת לעשרה טפחים,

בחנוכה היא מאירה עד שלושה טפחים, - לגובה הנרות,

והארת פורים עוברת את כל המדרגות ומגיעה עד הקרקע

 

בפורים יש חידוש של מעבר וחזרה מה"זמן האנושי" אל המקום, אל הארץ.

 

------------

 

מה העניין?

 

גאולת פורים זו גאולה נסית שהיתה בחו"ל בגלות, וחידשה את כבודה של א"י עם דגש על ירושלים (חומות מימות יהושע ושושן פורים מיוחד לירושלים), מכיוון שאז הגיע זמן הגאולה, חזרה לארץ ישראל לבית מקדש שני.

 

אמנם גאולת בית שני לא צלחה לנצח, אך הנס היה כי התנוצצה הארה של אחרית הימים , שהרי בית שני נבנה באלף הרביעי, וכמו שביום רביעי מתחילה להתנוצץ הארת השבת הקרבה ובאה, כך גם באלף הרביעי התנוצצה הארה מאחרית הימים - מהחזרה הסופית שלנו לארץ ישראל בסוף האלף הששי לפני האלף השבתי השביעי.

 

כבר אז בסוף תקופת הנבואה החלה להאיר ההשגחה הנסתרת שבתוך הטבע והמהלכים הארציים.

 

לעומת כל החגים היונקים מהעבר - מיציאת מצרים ועתידים להתבטל, פורים שלא יתבטל, יונק במהות מהארת אחרית הימים, מהעתיד הפורח המושלם, מהחזרה של ישראל לארצם - חזרה למקום, לשכינה, לשלוה, לטבע, ללב, לגוף בריא, לגן עדן ארצי של אחרית הימים לקראת האלף השביעי, לחיי עד!

 

בגאולה - בהישתכנות בארץ ישראל, חוזרים לגן עדן ארצי. 

שבים למקום הקדוש, לחיי עולם - לחיים עם העולם הארצי והאלוקות הנצחית שבו.

 

-----------

 

קירקוע מ"זמן אנושי", למקום, כולל גם חזרה מתודעה של חיי שעה מלאה עתיד ועבר ארעיים בראש, 

לחיים ב"מקום", - בעולם חומרי מקודש שחוזר להיות עם חווית שכינה והשגחה נצחית.

 

חזרה למקום היא חזרה ל'אי ידיעה' - ל"עד דלא ידע".

תמימות, ענווה, פשטות ונוכחות בהויה, בהווה.

 

דומה לילד קטן לפני שנכנס לעולם הזמן, הוא חי במרחב נצחי - הוא נטול דאגות וזמנים ושעון, 

הוא נוכח במקום, על הקרקע, ויכול לשחק ולהשתעשע בנחת במשך שעות. (כן יש ילדים כאלו עדיין )

 

כתאור התורה בפרשת דברים, לאחר חטא המרגלים:

"וְטַפְּכֶם אֲשֶׁר אֲמַרְתֶּם לָבַז יִהְיֶה וּבְנֵיכֶם אֲשֶׁר לֹא יָדְעוּ הַיּוֹם טוֹב וָרָע הֵמָּה יָבֹאוּ שָׁמָּה (לארץ ישראל) וְלָהֶם אֶתְּנֶנָּה וְהֵם יִירָשׁוּהָ".

הילדים הקטנים נוכחים ב"היום" ולא ב"טוב ורע" מנטליים עתידיים.

זו בחינת "עד דלא ידע" - לפני דעת טוב ורע, שם יש מרחב של "עד", של נצח, לפני זמנים.

 

.עד דלא ידע' איננה דווקא דרגה גבוהה ויציאה מעל הראש אל 'מעל טעם ודעת' , או דרך שיכרות וטשטוש'

 ,'אלא גם דרגה פשוטה תמימה, 'מתחת לראש

.לפני הבנה, לפני ידיעה, לפני חשיבה

 

,מהקרקע, מהארץ, מהטבע, מהרגליים

מתוך המקום של שכינה - מהנוכחות בעולם הגאולי החומרי הקדוש, חוזרים ל'עד' - לעדן. 

 

כשאנו בהכרה תמימה כזאת, בנוכחות כזאת, הנשמה והגוף חיים יותר בשלום.

הגוף וכל עולם החומר מחובר למהות ואפילו הנשמה מוארת יותר, מתוך ובתוך הגוף הקדוש, 

 ויחד הם חוזרים למימד ה"עד" ולשעשועי עולם הבא של אחרית הימים

.כמו לפני חטא הדעת, בגן עדן ארצי

 

😍


"דע והאמן כי גן עדן בארץ

...

אלמלא שחטא לא מת לעולם 

כי הנשמה העליונית נותנת לו חיים לעד

והחפץ האלהי אשר בו בעת היצירה

יהיה דבק בו תמיד והוא יקיים אותו לעד"

 

(רמב"ן פרשת בראשית)

 

 

 

לחיים!! 🥂

 

 

 

דקדוק ההלכה כדרך לזיכוך המידות (חזון איש)דנון

מישהו יכול להביא לי מקורות היכן דיבר החזון איש זצק"ל על דבר זה מלבד ספרו 'אמונה וביטחון'?

ואם תשיג ידכם לעוד קדמונים שדיברו מעין זה אשמח שתביאו לי גם כן מקור מהם.

 

פורים שמח!

הגר"א אבן שלמה א, ה:חסדי היםאחרונה
"המידות הן לפי טבע הגוף והנפש. והמעשים הם לפי הרוח. וכמו שהרוכב על הסוס יכול להכריחו לילך בדרך הישר, על ידי יגיעה, אף אם הוא סוס רע. כן אף מי נפשו רעה בטבע במידותיה, העיקר תלוי ברוח."

אצל החזו"א זה בעיקר ב'אמונה וביטחון'.

הנה כמה איגרות:
"רבותי למדוני כי בכל תנועה צריך להתייעץ עם חלקי השולחן-ערוך. ואין אני בן חורין לעשות דבר מבלי עיון בהלכה מן ההלכות הנובעות לתנועות הנידון, ואין לי בעולמי אלא זאת" (חזו"א, קובץ איגרות ,חלק א, איגרת קנג)

"'שכל מצוות התורה וחוקיה, נתנהו ללמוד מהן מלבד פרטי מצוותן, את חפץ ה' מאיתנו בהנהגתנו, במעשה ובמחשבה ובסידור המושכלות".
(חזו"א קובץ איגרות, חלק ג, איגרת קסה)

הרב סולובייצ'ק מדבר על זה ב'איש ההלכה'.
בבית שני היה פוטנציאל לגאולה השלימה - מקורות?םםםם
זה פשטות כמה נבואות ובעיקר חגי ב, ט: "גדול יהיה כבוד הביתחסדי הים
הזה האחרון מן הראשון אמר ה' צבקות".
זאת אומרת שבית שני אמור להיות אחרון.

נכון יש את תשובת הרשב"א (ד, קפז) שאחרון זה רק ביחס לראשוח, אבל זה לא הפשט.
זה כן פשטחידוש

ואת לאה וילדיה אחרונים - אחרון זה 'אחרי' מישהו

אפשר לפרש שגם לאה ורחל זה ביחס לשפחות. הפשטות שלחסדי הים
אחרון זה אחרון.
על כל פנים הזוהר בכמה מקומות דורש את הבית האחרון בפסוק על הבית לעתיד לבוא:
בראשית כח. תקונא תמינאה, תקונא תריסר.

בזוהר משפטים קג. הזוהר אומר בפירוש שהשתמשו במונח אחרון ולא שני כדי לא לפתוח פה שיש סיכוי שיחרב (וזה מקור מפורש שזה היה אמור להיות הבית האחרון)

אשריךחידוש


^^^^ גם בזכריה נראה שהגאולה השלמה אמורה לבוא בבית שניק"ש
ברור שהאוקימתא של גדול - בקומה או בשנים, היא בדרך אפשר. כלומר היות שהנבואה לא התקיימה כפשוטה, אנו מוצאים באיזה אופן היא כן התקיימה.

ביומא (הגמ' לא לפני כרגע לציין דף) לכאורא זו מחלוקת שריש לקיש מאשים את רבב"ח בזה שבגלל אלו שנשארו בבל הגאולה לא הושלמה, ור' יוחנן חולק. כשיטת ריש לקיש, גם כמה דרשות בשיר השירים רבה, לקראת סופו, על אותו פסוק - "אם חומה היא נבנה עליה טירת כסף וגו'".

כך גם מכריע הכוזרי במאמר שני, כשמודה באשמה שבאי העליה לארץ. מציין שלא התקיים 'רוני ושמחי בת ציון' בגלל שהרוב לא עלו.

(אמנם בכתבי הרב בכמה מקומות, נראה שאוחז שהעיקר כר' יוחנן - שבית שני היה מראש רק לצבור כח לגלות הארוכה)
כן. נכון. נראה לי שעל אף שלא נתקיימו נסים בימי עזרא כימיחסדי היםאחרונה
מיציאת מצרים, הנביאים של בית שני קיוו והאמינו שבית שני יהיה הגאולה השלמה והיה בזה פוטנציאל.
אפילו בימי החשמונאים דברים יכלו להתהפך לטובה, אבל היו שם שרשרת טעויות.

הסיפור של ר' יוחנן וריש לקיש מופיע ביומא ט:.

אני חושב שגם קוק כותב את זה כמבט לאחור ובדיעבד.
ר' צדוק הכהןשום וחניכה

במחשבות חרוץ (אות כ):

"וכבר היו ראוים לכך באותו דור כמו שאמרו (ברכות ד.) ראוים היו לנס בימי עזרא בביאה שניה כבימי יהושע וביאה ראשונה אלא שגרם החטא. ואילו באו אז כביאה ראשונה, היו באים כולם, והיה גאולה שלימה דלא נחרב עוד, וכדאיתא בירושלמי דאמר ליה בבלאי דאבהתויי חרבין בית המקדש, ורמזו זה גם כן ביומא (ט: ) מה שאמרו ככסף דאין הרקב שולט בו, רצה לומר דתיקון גאולה קיימת לעד. וגרם החטא הוא נשיאת הנשים נכריות (עיין זוה"ק ח"ב ז.), שחזר הקלקול למקומו. כי אסתר היתה באונס ועבירה לשמה ותיקנה דשלמה המלך ע"ה שהיה גם כן על דרך עבירה לשמה מה שאין כן הם. וסוף סוף לא נגמר עדיין התיקון הגמור אז ועל כן לא קיבלו יום טוב".

 

ועיין עוד בעניין זה של פירוש דברי הנבואות, דבר מעניין בשו"ת חת"ס (השמטות סי' קצב) בויכוח עם ראשוני הרפורמים:

"מה שמדלגין ברכת בנין ירושלים ובהמ"ק, הלא אפי' למ"ד אין משיח לישראל היינו קהיית עמים אבל בהמ"ק וירושלים ע"כ תחזור למקומה דאם נדחק ונפרש כל הנבואות על בית שני, אבל פרשה אחרונה שביחזקאל בענין התרומה וי"ב שערי ירושלים בודאי עדיין לא נתקיימה ועתידה להתקיים ואיך לא נתפלל על זה עכ"פ". 

רשי ביחזקאל מג על פי הגמרא בברכותטיפות של אור

וגם מלבי"ם בתחילת חגי

 

וכעין זה ביומא ט: אם עשיתם עצמכם וכו'

אמרו חכמים: ראוים היו ישראל ליעשות להם נס בימי עזראסוג'וק

 כדרך שנעשה להם בימי יהושע בן נון, אלא שגרם החטא (שלא עלו)

אז מי רוצה לבוא אלי לפורים?נחשון מהרחברון

דרישות:

מחלימים או מחוסנים שבוע אחרי חיסון שני

גם ילדים (ילד לא מחוסן הורס את ההזמנה. אז או ילד מחלים או בלי ילדים)

אנשים לא ביישנים (כאילו שביישנים יבואו סתם ככה למישהו מהפורום)

דוסים (לא חייב דוסים 'טרור' אבל לא בא לי לשמוע קללות ניבולי פה או התנהגות לא מכבדת גם כששיכורים)

אוהבים אוכל טוב (אוכל עלינו ויהיה הרבה וטעים!)

אוהבים לשתות (חיזלשו לנו אורחים וכבר קניתי 2 בקבוקי וויסקי שצריך לגמור לפני פסח ועוד 5 בבקבוקי יין)

 

כל הזמנה צריכה לעבור אישור מאשתי.

מוזמנים רווקים זוגות ומשפחות (רווקות לא, בכ"ז אני המארח)

 

כל האמור נכתב ברצינות גמורה. חיזלשו לנו אורחים (לא הלכו לקבל את החיסון השני בזמן) ואני מת לאורחים בפורים.

 

מיקום - הר חברון קצת מסובך בטרמפים אז רכב -יתרון

סעודה בבוקר עד דלא ידע (או עד שאתם צריכים לצאת כדי להגיע הביתה שבת)

 

אשתי עוד לא יודעת אם היא זורמת על זה אבל היי, אם תהיו נחמדים היא תזרום (והרצינות כשיהיה משהו קונקרטי התשוןבה קרוב לוודאי תהיה כן)

 

אז יאללה תזמינו את עצמכם אלינו ויהיה שמח

 

אני עם המשפחה אבל אל הכבוד לךנוגע, לא נוגעאחרונה
מותר למחוק דברי תורה? רק תשובות עם מקורותםםםם


עכשיושום וחניכה

כתבתי לך תשובה הלכתית, ומחקתי.

משמע שמותר.

מקור: אני.

 

וברצינות:

אם זה ד"ת וחידושיים אישיים, ורואה שלא כיוון לאמת, יש שהתירו אפילו לשרפם (וכידוע המעשה מהרבי מקוצק ששרף את כל כתביו). ועכ"פ מחיקה מותרת. ויש לחלק בכל זה האם שילב בדבריו פסוקים ודברי חז"ל, ובאיזה אופן.

 

ראה כאן בפרק ז, סעיף י בעיקר:

https://tablet.otzar.org/pages/?&restore=1&t=1614017070473&pagenum=126&book=23256

אולי נתחיל בלפרט את השאלהdavid7031

מה אתה כולל ב"דברי תורה"? רק פסוקים מהתנ"ך? כל מאמר בעלון של הידברות? 

מה אתה כולל בלמחוק? להקליד בוורד ולמחוק? למחוק קובץ וורד שמור? לגרד דיו מעל קלף?

דברי תורה כתובים זה בעייתי למחוק כדברי הרמב"ם:חסדי היםאחרונה
"כתבי הקֹדש כולן ופירושיהן וביאוריהן אסור לשורפם או לאבדם ביד והמאבדן ביד מכין אותו מכת מרדות" (הלכות יסודי התורה ו, ח.).

"ספר תורה שבלה מניחין אותו בכלי חרס וגונזין אותו בקבר תלמיד חכם וכו' ". (שו"ע או"ח קנ"ד ה')
מגן אברהם: "והוא הדין ספרים ואסור לשורפן" [ב"ש].
אפשר מקורותגאלאטס

בנושא נדרים קידושין וכו', לגבי אם אדם אומר משהו מסוים שמקובל להשתמש בו לדבר מסוים אולם יש לו עוד פירושים.

 

לדוגמה: אדם מקדש אישה על מנת שהוא חולה קורונה. צריך שהוא יהיה חולה ב-COVID19 או שאם הוא חולה בקורונה, אולם לא בזו (לדוגמה סארס) זה מספיק

 

 

 

תודה מראש

מקפיץגאלאטס


בנדרים הולכים אחרי לשון בני אדם באותו מקום (נדרים מט.)חסדי הים
גם ככה בקידושין:
"ויש לאיש לקדש האשה בכל לשון שהיא מכרת בו. ויהיה משמע הדברים באותה הלשון שקנאה" (הלכות אישות ג, ח)
"וכן בכל לשון שמשמעותו לשון קדושין ודאי באותו מקום ובלבד שהיא תבין" (אבן העזר כז, א)
כן, אבל בקשרגאלאטס

ל'על מנת'...

 

מה שכתבת זה ללשון הקידושין עצמו "הרי את מקודשת...", אני שואל לגבי ה'על מנת' אם הוא יכול להגיד זה מה שהתכוונתי או שהולכים לפי הפירוש המקובל באותו מקום?

מקור שעלה לי לראש.. אולי יעזור לךמבקש אמונה

קידושין מט ב'

 

על מנת שאני תלמיד אין אומרים כשמעון בן עזאי וכשמעון בן זומא, אלא כל ששואלין אותו בכל מקום דבר אחד בלימודו ואומרו ואפילו במסכתא דכלה.

על מנת שאני חכם אין אומרים כחכמי יבנה כר' עקיבא וחביריו אלא כל ששואלים אותו דבר חכמה בכל מקום ואומרה

על מנת שאני גבור אין אומרים כאבנר בן נר וכיואב בן צרויה אלא כל שחביריו מתיראים ממנו מפני גבורתו 

על מנת שאני עשיר אין אומרים כרבי אלעזר בן חרסום וכרבי אלעזר בן עזריה אלא כל שבני עירו מכבדים אותו מפני עושרו.

 

 

גם שם הרמב"ם באישות ח, ב נקדים ואומר שהולכים אחרחסדי הים
לשון המצוי ולא הלב, רק הדברים שהגמרא נזכירה הם דברים שבד"כ הפירוש באותו מקום ככה.
מזכרון- הנל לגבי גט לחומראהעני ממעש


גט מספק זה לגבי נידונים אחרים שם..אדם כל שהואאחרונה

[לגבי על מנת שאני צדיק ועל מנת שאני רשע]

הולכים לפי הפירוש של אותו מקום. דברים שבלב אינם דבריםחסדי הים
לגבי נדרים, משמע במשנה נדרים ב ד-ה שאם הוא יודע למה..אדם כל שהוא

הוא התכוון, אז הולכים לפי הכוונה. לא זוכר מקור מפורש לגבי קידושין, אבל מסתבר בעיני ששם זה שונה.

שם זה אם יש ספק בגלל שאפשר לפרש בשתי משמעויות אבלחסדי הים
אם הלשון בני אדם ברור, הולכים אחר לשון בני אדם.
במשנה שם יש לשונות שמצד עצמן נשמעות ברורות..אדם כל שהוא

כמו 'חרם' 'קרבן' 'עצמי' ו'אשתי'.

ובכל זאת בגלל הכוונה הנדר לא חל, והשאלה היא רק האם לקנוס אותו  כדי שלא יקל ראש בנדרים.

גם הם יש כמה אפשרויות לפרש. לכאורה המחלוקת ביניחסדי הים
לבינך זה המחלוקת בין רבי מאיר לרבי יהודה.
רק אני חושב שגם רבי מאיר יודה במקרה שהלשון היא ודאית לשון בני אדם, רק לפי שיטתו גם תרומה וחרם יכולים להיות דו משמעותיים ביהודה ובגליל.
הולכים אחר הלשון הרווחת אצל בני אדם.שום וחניכה

ומקור מעניין בהקשר הזה:

יש בגמ' בברכות (לד: ) מח' האם בעלי תשובה גדולים מצדיקים גמורים או להיפך. דעת ר' יוחנן שהיה רבו של ר' אבהו שצ"ג גדולים, ודעת ר' אבהו התלמיד שבע"ת גדולים. הרמב"ם בהלכות תשובה למרבה הפלא פסק כדברי התלמיד שבע"ת גדולים, וכבר דנו בזה האחרונים.

ישנה שמועה בשם הראגאצ'ובר שהביא מקור לרמב"ם מדברי הגמ' (קידושין מט: ) באומר לאשה הרי את מקודשת ע"מ שאני צ"ג, ה"ז ספק מקודשת שמא הרהר תשובה. ואם נאמר שבע"ת אינם גדולים מה מועיל שמא הרהר, הלא אפילו אם ודאי הרהר אינו אלא בע"ת שקטן מצ"ג. אלא ע"כ סתמא דגמ' כמ"ד שבע"ת גדולים ובכלל מאתים מנה.

ע"כ השמועה בשמו.

הרבי מליוובוויטש באגרות קודש (כרך ג, תקד) בתשובתו לרב זווין טוען שלא יתכן שהדברים נאמרו ע"י הראגאצוב'ר, ובין יתר נימוקיו הוא אומר, שאף אם נאמר שבע"ת גדול מצד שכר ועונש, מצד התייחסותו של האדם בד"כ בע"ת אינו גדול ממנו, אלא נקרא צדיק כמוהו, ובקידושין הולכים אחרי ההגדרה הרווחת. ומציין לדברי הברייתא בקידושין שם לגבי המקדש את האשה ע"מ שהוא עשיר: "אין אומרים כרבי אלעזר בן חרסום כו' אלא כל שבני עירו מכבדין אותו".

 

ומכלל הדברים אפשר ללמוד לנדון דידן שהולכים כפי המשמעות הרווחת ולאו דווקא אחר זו המדוייקת.

תודה רבהגאלאטס

לגבי הרוגאצ'ובער אני ראיתי את זה,

 

ושם המשיכו שגשסיפרו את זה לגאון מטשעבין, אז הוא אמר שלפי הרמבם קשה, שהרי בע"ת גדולים יותר, ויוצא שהטעה אותה לשבח, אז למה היא מקודשת הרי יכולה לטעון 'נעל גדולה ממידתי איני רוצה' 

 

ותירץ שע"פ ר"ח הסברא שלה זה לפי שיראה שיתגאה עליה,

ולכן תופס בבע"ת כיוון שהרמבם פסק עליהם "בעלי תשובה דרכם להיות שפלים וענווים ביותר, אם חרפו אותם הכסילים במעשיהם הראשונים, ואמרו להם אמש היית עושה כך וכך, ואמש היית אומר כך וכך, אל ירגישו להם אלא שומעים ושמחים ויודעים שזו זכות להם, שכל זמן שהם בושים ממעשיהם שעברו ונכלמים מהם, זכותם מרובה ומעלתם מתגדלת"

 

וכיוון שלא יתגאה עליה, בבע"ת תופס אע"פ שהטעה אותה לשבח.

 

ראיתי את זה פה: https://daf-yomi.com/DYItemDetails.aspx?itemId=33172

 

 

יפה מאוד. ולגבי קושייתו של הגאון מטשעבין מדין הטעה לשבח,שום וחניכה

כבר רמזתי שהיו עוד קושיות לרבי מליובוויטש על שמועה זו, וזו אכן אחת הקושיות.

 

ולגבי הלינק שהבאת מפורטל הדף היומי: נאמר שם שהראגאצ'ובר כתב את המקור בספר צפנת פענח. וכמדומה שלא כתב כן בספרו, אלא מטו משמו בע"פ.

ולגבי נדרים?אדם כל שהוא

אמנם בנדרים סתם הולכים לשון בני אדם, אבלמשמע במשנה (נדרים ב ד-ה) שאם הוא יודע למה הוא התכוון הולכים אחרי הכוונה, [ורק יש דיון לגבי לקנוס מי שמתחכם בכוונה לנדור בצורה שתשמע שהוא אוסר על עצמו משהו].

כפי שכתבת,שום וחניכה

שמסתבר לחלק בין לשון נדרים לבין קידושין, שבנדרים העניין בינו ובין קונו ולכן מה שחשוב באמת זו כוונתו (ולשון בני אדם זו ברירת מחדל שנועדה למקרה שלו עצמו ברור), אבל הקידושין, מצד עצמם תלויים גם בגורם נוסף, האשה - וא"א להניח את הדברים רק למחשבתו של המקדש (בדומה לדיני ממונות שדברים שבלב אינם דברים וכו').

"בטבעות הארון יהיו הבדים לא יסורו ממנו" (פרשת תרומה)Cherry

מצוה צו בספר החינוך - "לא להסיר בדי הארון מתוך הטבעות".

החינוך מביא 2 טעמים אופציונאליים למצווה:

 

1. טעם מהנסתר "שכל כלי המקדש צורתן מחוייבת לרמוז עניינים גדולים עליונים".

2. טעם פרקטי - בדים 'נשלפים', בניגוד לבדי קבע, חלשים ופריקים יותר, "ושמא חס ושלום יפול [הארון] ואין זה כבודו".

 

לטעם הראשון אני בכלל לא נכנס, כי אני לא שם...


אני שואל על הטעם השני - משמע שיש חשש שמא הארון ייפול.

 

קצת קשה לי להבין את זה,

בהתחשב בזה שהאחרון שחשש שמא הוא ייפול,
ולא האמין שהארון ש'נשא את נושאיו' בירדן לא יכול ליפול,

נהרג ע"י אלוקים -

 

"וישלח עזה אל ארון האלוקים ויאחז בו כי שמטו הבקר...
ויחר אף ה' בעזה, ויכהו שם האלקים..." (שמואל ב פרק ו).

 

רעיונות מישהו?
 


 

על הקושיא על גוף דברי החינוךשום וחניכה

מצד זה שהארון נושא את נושאיו, לא קשה, שאין סומכים על הנס. וישנן הרבה דוגמאות לזה, ואחת מהן: מה שנמנעו מלהאכיל כה"ג בערב יו"כ מאכלי חלב וכו' ומנעו ממנו שינה שמא יראה קרי, למרות שזה אחד מעשרה ניסים שנעשו במקדש. ומפורש בירושלמי שהטעם הוא שאין סומכים על הנס.

אך א"כ לכאו' שוב קשה כאשר הקשת על מה הכה ה' בעוזא אם אין סומכים על הנס?

ואולי מכיון שכל המעמד שם (ומה שקדם לו) לווה בהרבה ניסים (כהליכת הפרות לבדן), וכולו היה מעמד של קידוש ה', היה לעוזא להבין שיד ה' בדבר (תרתי משמע), וושהאירוע מתרחש באופן חד פעמי במישור הניסי.

 

ודע שכעין קושייתך מצאנו בדעת זקנים מבלי התוספות על הפרשה שלנו:

"ראוי היה הארון להיות זהב כולו, אלא לפי שיהיה נישא בכתף ויכביד יותר מדאי. ואף על גב דאמרינן נושאיו נושא, לפי שעה היה. וקשיא לי, א"כ למה נענש עוזא, וצ"ע".

כיוון מעניין. תודהCherry


כך אומר בקצרה רבינו ישעיה שםנוגע, לא נוגע
הוא מסביר שה' העניש את עוזה על השל- השגגה, ששגג לשלוח יד בארון ולא שם ליבו שהארון יישר את הפרות בלי מנהיג כשבאו מפלישתים.

ואז מוסיף- והבקר ששמטו מפני שעשה דוד עכשיו שלא כשורה ושכח מה שכתוב בכתף ישאו ואחר כך כשהעלהו מבית עובד אדום העלהו בכתף כמו שמפורש בדברי הימים.
התירוץ כמו בכיוון של שום וחניכה וזה החינוך לשיטתו במצווהחסדי הים
קל"ב שמאריך לגבי הבערת אש על המזבח ואומר שם שאף צריך להסתיר את הנס:
"משרשי המצוה. הקדמה. ידוע הדבר בינינו ואצל כל חכם כי נסים גדולים אשר יעשה האל אל בני אדם בטובו הגדול, לעולם יעשה דרך סתר, ונראים העניינים נעשים קצת כאילו הם בדרכי הטבע ממש או בקרוב לטבע. כי גם בנס קריעת ים סוף, שהיה נס מפורסם, כתוב שם "ויולך ה' את הים ברוח קדים עזה כל הלילה וישם את הים לחרבה ויבקעו המים" (שמות יד, כא). והמשכילים יבינו כי עניין סתר זה למעלת האדון ושפלות המקבל. ומזה הענין צונו להבעיר אש במזבח אף על פי ששם יורד אש מן השמים, כדי להסתיר הנס. לפי הדומה שהאש היורדת לא היתה נראה ברידתה מן הטעם שאמרנו, חוץ מיום שמיני של מילואים ושל גדעון (שופטים ו, כא) ומנוח (שם יג, כ) (ושל אליהו) שהיתה נראית."
אולי צריך לשאול קודם למה הם לקחו את הארון על עגלהנוגע, לא נוגעאחרונה
ולא בידיים. הרי זה פחות מכובד.
כנראה זה כי ככה הם תפסו שה' רוצה, כמו שהיה אצל פלישתים.
אז ה כאילו אומר להם- בחרתם להמשיך באותה מתכונת שהייתה אצל פלישתים, שהארון "עצמאי" ולא נוגעים בו (רק שפה זה היה קצת פחות כי היו מנהיגים לבקר), במקום בכתף ישאו- היה עליכם לסמוך על זה עד הסוף. ובזה שניסיתם להרים הראיתם שאתם לא באמת מאמינים בנס.
כלומר אם היו נושאים בכתף והארון היה מחליק והיו מנסים לתפוס- כנראה עוזה לא היה נענש על כך.
נערך: קיבלתי תשובה, לא משנהדבש שלי
מקורות על חשיבות פרסום חידושי תורה וכתיבת ספריםחידוש
הנה קצת:חסדי הים
*לכאורה לפי הרא"ש בהלכות ספר תורה שהמצווה זה לאו דוקא ספר תורה אלא גם בספרים הקדושים אחר כך, ממש מקיימים בכתיבת חידושי תורה "ועתה כתבו לכם את התורה הזאת".

*"כי הקב"ה גוזר מי יהיה חכם ומה חכמתו וכמה שנים וכמה ספרים יעשה יש שגוזר עליו שעושה ספר אחד או שנים או שלשה, וכן בתלמוד וכן לפתור קרייה וכן בסודות אחרות. וכל מי שגילה לו הקב"ה דבר ואינו כותבה ויכול לכתוב הרי גוזל מי שגילה לו כי לא גלה לו אלא לכתוב דכתיב (תהלים כ"ה י"ד) סוד ה' ליראיו ובריתו להודיעם וכתיב (משלי ה' ט"ז) יפוצו מעינותיך חוצה, וזה שכתוב (קהלת י"ב י"ד) יביא במשפט על כל נעלם שגורם שנעלם אם טוב שגילה לו אם רע שאינה כותבה." (ספר חסידים תקל)
רבינו אפרים בפרשת כי תישא אומר בשם הרוקח שאדם יתן את הדין על על רזי תורה שגילו לו מן השמים ולא כתב.

*"ויותר מהמה בני הזהר עשות ספרים הרבה וגומר, ואין הכוונה שיזהר מעשות אותם אלא שיזהר וישתדל לעשותם, ושלא יאמר הרבה חברו הראשונים ולמה זה עוד איגע בחברי חבורים אחרים".
(הקדמה אברבנאל לירמיהו)

* בהקדמת ספר לב אריה כתב בשם רז"ל שכתיבת חידושי תורה זה כמו הקרבת קרבנות.
*אפילו הנביאים כתבו לעצמם כל רעיון וחידוש.
(העמק דבר נצבים ל, ועיין בהרחב דבר ואתחנן ד שכך דורש את הפסוק בסוף קהלת. אבל זה לא על פרסום דברי תורה)
עיין ב'שבט מוסר' (כב, טו): שכל חידוש יכתוב אותו וזה "אשרי מי שבא לכאן ותלמודו בידו". וכך מופיע במהרש"א בבא בתרא י ע"ב והוסיף שלכן חכמים נקראו סופרים.
ככה גם כותב ה'פלא יועץ בערך 'חידוש':
שכל מה שיחדש יכתוב אל הספר ויותר חריף שאדם יתן את הדין על חידושי תורה שלמד ולא כתב כדי לגלות לאחרים והוא נעשה שותף להקב"ה במעשה בראשית וזה תיקון לעוונותיו.


*ה'שיר מעון' בהפטרת אמור מסביר למה בימינו יש גאונים שכותבים ספרים יותר מזמן התנאים והאמוראים, כי בימינו יש מיעוט לומדים והם מקבלים את השפע של כל ישראל ומשקיעים את זה בספריהם.
רבי שלמה קלוגר זצוק"ל (בהקדמתו לשו"ת טוב טעם ודעת מהדורת תנינא):
מסביר שהגאולה תלויה בהוצאת ספרים עם חידושי תורה, ועד שלא יצאו כל החידושים לא תבוא הגאולה.
לכן ניתן להסביר למה לקראת הגאולה מתרבים הספרים.
במקרה ראיתי בשבוע האחרון:טיפות של אור

הרב שטיינמן 

המשך

 

(סליחה אם זה לא הכיוון)

תסתכלשום וחניכהאחרונה

בהקדמה לשו"ת דברי מלכיאל שם הוא מדבר בזה. וכן בהקדמה לשו"ת בכורי שלמה (בסופו) הוא מביא הרבה הרבה מקורות בעניין, ולגודל ריבויים - דעתי הוא שאתה יכול 'להסתפק' בזה (רוב מה שציין ר' חסדי כבר נכלל בדבריו שם). וראה עוד בהקדמה לחידושי זכר יהוסף (להגאון משוועל) בדף ד ע"ג וע"ד, שם הביא הרבה מקורות יקרים ונדירים (כדרכו) לענין [ויוער שלשונו קצת קשה למי שלא מורגל בכתביו].