שרשור חדש
מטלית כדור נגד נשירת שיערנחמנ
היי חברים מה קורה רציתי לדעת האם מותר ליטול כדור בשם פרופסיה ע''פ ההלכה
למה שיהיה אסור? מה הבעיה בו?david7031אחרונה


ימ''ל, אתה יכול לתת לנו סקירה קצרה על זמן קריאת מגילה בלוד?חידוש

 

 @ימ''ל

קצרה מאודימ''ל
"לוד ואונו וגיא החרשים - מוקפות חומה מימות יהושע בן נון הוו" (מגילה ד' ע''א)
כן אבל אתה מבין שלא כיוונתי לזהחידוש


כןימ''ל
בטח כיוונת לזה שפורים משולש השנה וכולם קוראים בי''ד.
וברצינותימ''ל
הגבתי ככה כי פשוט לי שצריך לקרוא בט''ו ורק בט''ו.

מצאו את החומה בעיר העתיקה, שהיא חלק מהעיר עצמה אפילו לא רק סמוך לה.
הסיבה שנוהגים לקרוא גם בי''ד היא בגלל שנהגו כך בעבר לפני שהיתה וודאות. והקהילות שקוראות רק בי''ד זה כי מבחינתן העובדות הארכאולוגיות לא משנות את ההלכה.
ומי אמר שאלו הן החומות שמימי יהושע?חידוש


הן מתוארכות לתקופהימ''ל
וההשערה התיארוכית הזו ודאית בעיניך?חידוש


בוודאיימ''ל
יודעים לתארך לפי סוגי בנייה וכלים ובעוד שיטות תיארוך.

אם מעניין אותך לראות בהרחבה:
https://www.ancientlod.com/history
איזה שינויים בבנייה ובכלים היו בין ימי נון לימי יהושע?אדם כל שהוא


לא נכנסת לקישור, אחרת היית רואה שהשאלה מיותרתימ''ל
התיארוך הוא החל מתקופת הברונזה הראשונה (ועוד לפניה), שזה הרבה לפני נון, ועד הרבה אחריו. ככה שהשאלה היא לא על מספר שנים מצומצם. על פי תיארוך התקופות כל אלפי השנים האלו העיר היתה באותו מקום*.

*היה שלב כלשהו בסביבות תקופת ההתנחלות שהעיר העתיקה את מקומה, אבל למרחק של מאות מטרים בודדים - בעיר של היום זה מעבר של שני רחובות בתוך אותה שכונה.
וברור לך שמה שהם קוראים "רציפות", זו באמת רציפות?אדם כל שהוא

בלי חורים באמצע? יש כלים לקבוע כזה דבר?

האם היו שנים שהעיר היתה חרבה לגמריימ''ל
יתכן, אין יומנים שמתעדים כל יום.
אבל זו העיר לוד, כלומר שזה המיקום, והגמרא אומרת שהיא היתה מוקפת בימי יהושוע.
זה כבר טיעון של זיהוי..אדם כל שהוא

שדורש נימוקים נוספים, למה העיר הזו שמצאו הארכיאולוגים היא בוודאי לוד.

יש לזה ראיות טובות?

לא זה לאימ''ל
שאלת על הרציפות, מניין שלוד היתה מיושבת בזמן יהושע, אמרתי שכך הגמרא אומרת.
לגבי הזיהוי - יש רצף, היא היתה מיושבת תמיד וזה היה שם המקום (מוזכר בתעודות מצריות מלפני יציאת מצרים, וכמובן בתנ''ך כעיר מרכזית).
מה גם שיש חומה מהתקופה ועדויות ליישוב לפני ואחרי כך שמדובר בעיר מיושבת.
וכך הרוב נוהגים למעשה?חידוש

ובשביל הפרוטוקול לפחות, יש רב שחתום על זה?

מה זה כך?ימ''ל
ומה זה הרוב?

יש מספר קהילות, חב''ד עושים רק בי''ד.
הקהילה הדתית עושה יומיים כשט''ו עיקר וי''ד מדין מנהג, כמדומני שכך פסק הרב עובדיה.
מברכים רק בט''ו?חידוש


לא כיחידוש

הוא כתב לברך בי''ד - יבי''א ז ס

יותר מעניין באיזה יום קוראים "ויבא עמלק" וזו נ"מ גם השנה.אריאל יוסף

הרב יהודה זולדן חיבר ספר בשם "מגילה במוקפות חומה",

העוסק בצורה מקיפה מאוד בכל המקומות המסופקים.

מסקנתו היא שרק שילה ולוד ודאי ט"ו בין הספקות בארץ כיום.

 

השאלה היא מה הדין במקומות הסמוכים ונראים להם...

יש רצף של השם "לוד" מאז חז"ל ועד היום?אדם כל שהוא

כך קוראים לה הערבים, וכך קראו לה הביזנטים וכו'?

>>>ימ''לאחרונה

ניתוחים לשינוי מיןשפרינצא בוזגלו
עבר עריכה על ידי שפרינצא בוזגלו בתאריך ד' באדר תשפ"א 12:36
עבר עריכה על ידי שפרינצא בוזגלו בתאריך ד' באדר תשפ"א 12:34

בעזרת כירורגיה אפשר לשנות הרבה מאד.
כך שייתכן שלאחר שינוי כזה מבחינה הלכתית הוא אכן מין שונה.
מעניין מה הדין וכיצד אדם כזה צריך לנהוג (ואיך צריך לנהוג איתו) במידה שכבר עבר טרנספורמציה כירורגית שאינה ברת שינוי.

צריך לחשוב על כך שכל מה שהופך גבר לגבר ואישה לאישה מוסרים ומשתנים בניתוחים הללו (חוץ מהכרומוזומים).
וחוצמיזה בניתוחים משנים ומסירים חיצונית ופנימית- אז צריך לחשוב האם השינוי הפנימי הוא שקובע או דווקא השילוב בין החיצוני לפנימי.

אז יש מעמד הלכתי לגברים סריסים, אבל לא לנשים (ככל הידוע לי).
ואולי בכלל הגברים הם לא סריסים מכיוון שרובם כן יכולים לקיים יחסים?



האם ההלכה כבר דנה בכך לפני שהומצא הטרלול המגדרי?


 

 

 

 

@טיפות של אור
@נשמה כללית
@שחר אורן
@כל מי שיכול להוסיף...

..הָיוֹ הָיָה

 

לא ידוע לי על דיון עתיק בזה, טרום עידן הטרלול.

הסברא נותנת שאין בזה יותר מסריסות גרידא, וצריך להיות פלפלן מאוד דחוק כדי לטעון שהמאפיינים המיניים הם בגדר "סיבה" ולא "סימן" (לא שבהכרח ההגדרה המדוייקת שלהם היא סימן, אבל לטעון שזו סיבה זה רחוק מאוד מאוד, ואגב, גם אם כן - כיוון שניתוח לא יכול להעניק את המאפיינים של המין שאליו רוצה המנותח להשתנות - אז אין סיבה שהוא אכן ישתנה למין זה מבחינה הלכתית, מה הוא כן יהיה? חסר מין אולי? וזה עצמו מביא אותנו להבין עד כמה רחוק מההיגיון להניח שזה אכן סיבה..

יתירה מכך, אם זו היתה סיבה - כרות שפכה לא היה מקבל דין סריס ונותר זכר).

כמובן שסברא אינה הכל, ויש מה לדון בזה. מפוסקי דורינו עסקו בנושא (דבריהם רוכזו בספר "דור תהפוכות") והמסקנה לכאורה שאין בניתוח בכדי לשנות מאום מגדריו ההלכתיים של האדם, מלבד נתינת גדר סריס עליו.

גם לאשה - יש שייכות ל"איילונית", אמנם איילונית זה לכאורה דווקא בשינוי פנימי ("שרה אמנו איילונית הייתה, שנאמר ותהי שרי עקרה אין לה ולד - אין לה בית ולד" - כלומר - רחם) ולא בחיצוני, בשונה מזכר שסריסותו נקבעת גם בנזקים חיצוניים.

כך ששינוי חיצוני - לא אמור להשפיע כלום על דיני אשה, ולגבר הוא נותן דין סריס. ושינוי פנימי - הופך גם אשה לאיילונית.

אני לא מומחה ל"מה בדיוק עושים בניתוח" אבל אני מניח שניתוח כזה מביא למצב של כרות שפכה גם כשניתן עדיין לקיים יחסים.

 

 

 

התלבטתי אם נכון להכנס לנושא בפורום ציבורי.. אבל היות וכבר נשאלה השאלה החלטתי לבסוף לענות

אני מצטערת על הנושא- נראלי שיש עליו טאבו.שפרינצא בוזגלו

@ימ''ל אולי תערוך אלא אם כן זה נראה לך בסדר.

זה בסדרימ''ל
ולשאלתך: זכור לי שיש תשובה של הציץ אליעזר בנושא, ולדעתו ישנה משמעות הלכתית לשינוי החיצוני.
הוו ימ"ל אולי תוכל לעזור ליsimple man
היה פעם שרשור ארוך על זה בצמע והיו הרבה מקורות הלכתיים כולל הציץ אליעזר שהזכרת
אני מחפש אבל לא מצליח למצוא
אני יודע שהוא היה בסוף חודש אייר
ושזה התחיל בשאלה שמישהו שאל האם תכבדו גבר שיבקש מכם לדבר אליו בלשון נקבה
אוף אי איך מוצאים שרשורים בערוץ הזה
ודאיימ''ל

הרי כתבתי אותו דבר גם שם 😌

 

לגבי הדבר הראשון - צעירים מעל עשרים

תודה רבהsimple man
אוף זה רק אצלי שאני לא מצליח לגלול אחורה יותר מכמה חודשים?
או שזה רק אני שלא יודע איך לעשות חיפוש?
או שרק אתה יודע את שניהם
אצל כולםימ''ל

צריך לדעת לעשות חיפוש, ובעיקר לדעת מה אתה מחפש.

יש לי אנקדוטה קטנה שקשורה - לא קשורה לנושא. אם כי קצת קרובדי שרוט

בעבודה הקודמת שלי במשרד גדול (1,500 עובדים) בתל אביב הייתי נוסע אליה באוטובוס יום יום מירושלים.

הייתי סוחב את התפילין טלית שלי כל הזמן ואז כשהייתי מגיע לעבודה הייתי נכנס לחדרון "פינה שקטה" (היה לנו חדרון מיועד לטיפול בעניינים אישיים) ומתפלל שם (לא במניין).

 

יום אחד כהרגלי בקודש אני מתפלל ואני רואה תוך כדי התפילה מישהי שמסתכלת עלי מפעם לפעם כמו מחכה שאסיים כדי לשאול אותי משהו.

 

אני מקפל התפילין טלית ואז היא ניגשת אלי.

 

"תגיד, יש מצב אני משתמשת בתפילין שלך כדי להניח? שכחתי את שלי בבית"

 

אני על אף היותי מכיל ומקבל ונחשפתי להרבה תרבויות וצורות חיים נותרתי יחסית עם פה פעור.

לא הייתי מורגל בכיוצא באלה.

 

אז נתתי לה להניח עם התפילין שלי.

היא לא עשתה מזה עניין גדול, בדיוק כמוני הלכה לחדרון בלי שאף אחד יראה, הניחה, התפללה קריאת שמע + שמונה עשרה והחזירה לי והלכה לה.

 

 

 

איך זה קשור לשרשור?

וואללה לא הכי קשור אבל חיפשתי תירוץ טוב להשתמש בסיפור הזה שקרה לי.

ועיין בסדרה סרוגים פרק אsimple man
שמדבר שם באותו עניין
ומקשר את זה משום מה גם כן לעניינים כאלו, ויש לקשקש בזה טובא
וואללה? מגניב. לא ראיתי הסדרה הנ"לדי שרוט

וגם לא שטיסל.

 

וגם לא כל סרט/סדרה על דתיים/חרדים/ערבים ושאר מרעין בישין.

 

משעמם טילים

ויש להקשותימ''ל

א. אם לא ראית מניין לך שזה משעמם?

או כמו שאמא שלי היתה אומרת: אל תגיד שזה לא טעים בלי שטעמת.

 

ב. מה הפשט "משעמם טילים"? מה משעמם בטילים?

ראיתי טרעיילרעס בלע"זדי שרוט

משעמם טילים בגימטראות הרי הוא "ביטול תורה מהזן הנחות ביותר ומי שצופה באלה הסערייס סופו לירש גיהנם". כך מקובלני.

מה זה זהימ''ל
זה כמו לצאת בקריאת התורה כי מיצית את הפרשה בקריאת התורה של מנחה בשבת שעברה.
..שילה פילהאחרונה
דווקא טילים זה דבר ממש מעניין...
שמעתי על סוגים מאד מעניינים....
עולם ומלואו.
יש ספר שקוראים לו 'דור תהפוכות'. הוא מכריע שהמין לא משתנהחסדי הים
אבל צריך לנהוג לחומרה בענייני צניעות.
למה התורה לא סיפרה על ילדותו של אברהם?םםםם


כנראה שזה לא משמעותי לדורותנ.ד.ב

כי הרי מה שנכתב בתורה היו דברים ללמד את הדורות הבאים

לא משמעותי? נו באמתחידוש


יש לי שאלה יותר קשהנופת צוף

למה אדם הראשון לא נברא ילד?

למה שכן?חידוש


למה שכן? זה הטבע, כמו כל ייצור אנושי טבעינופת צוף

שיש לו שלבי התפתחות מדורגים, למה דווקא האדם הראשון נוצר ישר להיות אדם?

כל הסיבה שילדים נבראים ילדים זה שיתרגלו לכבד את הוריהםחסדי הים
ומתוך כך את בוראם. (ר' אליהו דסלר)
נראה לי שלא רק אדם הראשון..מבקש אמונהאחרונה

זכור לי שכתוב שבתקופת דור המבול היו נולדים כמו גדולים.

 

המדרש אומר שיצחק אבינו היה הראשון שהיה תינוק בעריסה.  בראשית רבה נג י'

הבחינה החשובה של אברהם זה היותו אב לעם ישראל. הליכתוחסדי הים
לארץ ישראל, המקום ללידת העם זה השלב שבו נהיה חשוב להזכיר אותו.
ואור כשדים זה לא סיפור חשוב?חידוש


אולי זה חשוב, אבלנ.ד.ב

ההדגשה של התורה זה על תחילת העם, ולכן זה לא כתוב בתורה אבל כן במדרשים.

משום מהekselion

*מחילה על הבורות מראש*

משום מה אדם מתחייב בכרת כאשר הוא נכנס לאזור הקדוש בהר הבית?

האם זה משום ששם היה קודש הקודשים?

א"כ אזי אמור להיות איסור גם להתהלך בשילה (באתר המשוער), בקריית יערים,בגבע בנימין,  וגם בקבר דוד שלפי כמה דעות הארון שכן שם למשך 44 שנה.

 

 

לא בגלל העבר. הקדושה נצחית שם. ובשאר פקעהסוג'וק


אשמח למקורekselion

לעניין שפקעה הקדושה

(אני גם שמעתי את הטענה הזאת פעם)

ישנם הרבה מקורות לכך, ראה למשל מגילה ט': י'.אוא"ר
"קדושת שילה יש אחריה היתר וקדושת ירושלים אין אחריה היתר:" והגמרא שם אומרת שזה מצד שבשילה קדושה לא קידשה לעתיד לבוא ובירושלים כן.

וכן המשנה בזבחים פרק י"ד:

בָּאוּ לְשִׁילֹה, נֶאֶסְרוּ הַבָּמוֹת. לֹא הָיָה שָׁם תִּקְרָה, אֶלָּא בַיִת שֶׁל אֲבָנִים מִלְּמַטָּן וִירִיעוֹת מִלְמַעְלָן, וְהִיא הָיְתָה מְנוּחָה. קָדְשֵׁי קָדָשִׁים נֶאֱכָלִים לִפְנִים מִן הַקְּלָעִים, קָדָשִׁים קַלִּים וּמַעֲשֵׂר שֵׁנִי, בְּכָל הָרוֹאֶה:
בָּאוּ לַגִּלְגָּל, וְהֻתְּרוּ הַבָּמוֹת. קָדְשֵׁי קָדָשִׁים, נֶאֱכָלִים לִפְנִים מִן הַקְּלָעִים. קָדָשִׁים קַלִּים, בְּכָל מָקוֹם:
בָּאוּ לִירוּשָׁלַיִם, נֶאֶסְרוּ הַבָּמוֹת, וְלֹא הָיָה לָהֶם עוֹד הֶתֵּר, וְהִיא הָיְתָה נַחֲלָה. קָדְשֵׁי קָדָשִׁים, נֶאֱכָלִים לִפְנִים מִן הַקְּלָעִים, קָדָשִׁים קַלִּים וּמַעֲשֵׂר שֵׁנִי, לִפְנִים מִן הַחוֹמָה:"

וישנם עוד הרבה מקורות. מוזמן לגגל.
נהדר! תודה רבהekselion


הלכות בית הבחירה ו, טז:חסדי הים
ולמה אני אומר במקדש וירושלים קדושה ראשונה קדשה לעתיד לבוא ובקדושת שאר א"י לענין שביעית ומעשרות וכיוצא בהן לא קדשה לעתיד לבוא? לפי שקדושת המקדש וירושלים מפני השכינה, ושכינה אינה בטלה, והרי הוא אומר "והשמותי את מקדשיכם", ואמרו חכמים "אע"פ ששמומין בקדושתן הן עומדים".

הלכות בית הבחירה א, ב-ג:
כיון שנכנסו לארץ העמידו המשכן בגלגל ארבע עשרה שנה שכבשו ושחלקו ומשם באו לשילה ובנו שם בית של אבנים ופרשו יריעות המשכן עליו ולא היתה שם תקרה ושס"ט שנה עמד משכן שילה וכשמת עלי חרב ובאו לנוב ובנו שם מקדש וכשמת שמואל חרב ובאו לגבעון ובנו שם מקדש ומגבעון באו לבית העולמים וימי נוב וגבעון שבע וחמשים שנה.
כיון שנבנה המקדש בירושלים נאסרו כל המקומות כולן לבנות בהן בית ליי' ולהקריב בהן קרבן ואין שם בית לדורי הדורות אלא בירושלים בלבד ובהר המוריה שבה נאמר ויאמר דויד זה הוא בית יי' האלהים וזה מזבח לעולה לישראל ואומר זאת מנוחתי עדי עד.


בשאר המקומות השכינה הייתה כאורחת נוטה ללון ואילו בבית הבחירה בירושלים היא הייתה משכן קבע.
לפי הראב''ד באמת גם קדושת ירושלים לא קידשה לעתיד לבואגוזמבהאחרונה


פוריא בארמית זה גם פורים וגם מיטה. אולי יש בזה רמז שסופיתחסדי הים
נגזר על המן מיתה כשנפל על מיטתה של אסתר ואחשורוש חשב שהוא רוצה לכבוש את המלכה, ואחרי תלייתו של המן זה פתח פתח לשאר הניסים.
לבשומי בפוריא, להגיע למצב הרפיה, ל"כתר", צריך מיטהסוג'וק

צריך להרפות את המודע בשביל להגיע ל"על מודע", עד דלא ידע

וכן נביאים הגיעו לנבואה בשכיבה ובחלום ו"נים ולא נים" וכו

 

וזו גם בחינת שבת שבפורים - הארת שבת בחול

 

גם המשתה במגילה היה עם מיטות

יפה! עכשיו הרמב"ם נכנס לצ'ט- "אפשר לרמוז שזה פשוט הצורךחסדי הים
לשתות עד כדי שיישן על מיטה כמו שכתבתי במשנה תורה".
נכון ויש גדולים שכתבו (אתה תאמר מי) ששתיה נצרכת בגלותסוג'וק

בגלל הצרות

ובגאולה מגיעים לזה בלי שתיה

 

שים לב שכתוב לבשומי, להתבשם, שזו התוצאה

ולא "לשתות" שזו פעולה, - דרך אחת להגיע לבישום

דווקא בגאולת פסח שותים ד' כוסות.חסדי הים
זה גם גלות. פסח יתבטל בגאולה השלמה. הנה מקור:סוג'וק

חילוק מעניין מופיע בדברי ה'כתב סופר' בפירושו על המגילה. הוא מציע כי יתכן ודברי רבא אמורים רק לגבי השרויים בגלות ובצער, ולא לגבי היושבים בא"י. הוא הבין, כי המצווה המרכזית היא השמחה, ויש לנקוט באמצעים שונים על מנת להגיע אליה. מי ששרוי בצער ובגלות זקוק - לאמצעים כמו שתייה על מנת שיוכל לשמוח באמת, אך מי שנמצא בא"י אינו זקוק כלל ל'אמצעי עזר' מעין אלו והוא יכול להגיע לשמחה גם ללא שתיה.

דבר דומה הביא הרב נבנצל בשם הגרש"ז אויערבך (קובץ 'מבקשי תורה' גליון י"ד, עמוד קל"ג): כתוב כי ימי הפורים לא יעברו מתוך היהודים גם לימות המשיח, ואולם אמר הגרש"ז כי עניין השתיה בפורים יתבטל בכל זאת. זאת משום, שכל מטרת השתייה הנה לשמש כאמצעי להתגברות על הצרות והמצוקות, ובימות במשיח לא יהיה צורך בזה וניתן יהיה להגיע לשמחה גם ללא היין.

 

 

http://www.etzion.gush.net/vbm/archive/beshiv/65beshiv.php

 

 

אז למה בירושלמי פסחים פרק עשירי כתוב:חסדי הים
"וכנגדן עתיד הקב"ה להשקות את ישראל ארבע כוסות של נחמות".
אני יודע שזה לא בדיוק כפשוטו, אבל עדיין משמע שיין מבורך אז.

גם האם לסברא שהבאת אז לעתיד לא יברכו על יין לאחר ברכת המזון?
מיץ ענבים זה העתיד. "יין המשומר בענביו"סוג'וק

כל ההבדל זה שכרות ואלכוהול - זה לא נצרך בגאולה [ וגם לא בליל הסדר עפי הלכה ]

 

ויש עוד מקורות בגנות היין המשכר

כמו גמ' (בעירובין אולי) שיין נועד לאבלים וכד'

 

ואגב, אנחנו לא מודעים לגודל הברכה של שימור מיץ ענבים בבקבוקים

בזמנם פחות היה אפשרי לשמר מיץ ענבים ללא אלכוהול

זה אלמנט גאולי

פעם אמרתי בהלצה שאולי מכאן שאב הרמ''א את הגדרתוימ''ל
ל'לבשומי בפוריא'.
יש הבדל בניקוד...נ.ד.באחרונה


הארכת שעון שבת.היא שיחתי

שלום לכולם.
ידועה דעת השש''כ (בוודאי יש עוד שאיני מכיר), שבמידה ושעון השבת דולק עכשיו, שרי להקדים את ההדלקה הבאה, אע''פ שבין לבין הוא יכבה. 
האם דווקא בכזה מצב, שיש הדלקה קיימת בהמשך, שרי או שמא מותר לי ליצור אף הדלקה חדשה לאחר שיכבה החשמל, כל עוד כרגע הוא דולק?

מה שכתוב זה כל מה שכתובסוג'וקאחרונה


"תעבדון את האלוקים על ההר הזה" .נ זה חמישיםnk

זאת אומרת שבעוד 50 יום יהיה מעמד הר סיני .

מה המקור?

שבולי הלקט סימן רלו בשם 'מדרש אגדה'טיפות של אור


תודהnkאחרונה


חיפוש מקורות - עזרהטיפות של אור
מכירים מקורות מהרב זצל או תלמידיו על איך מוחים? איך מתווכחים עם דעות זרות? שרשרו נא!

האם צריך לטעון 'באומץ בקנאה ובמרירות' בעד כל קודש בישראל? האם לקבול על הבערות?

אני מחפש הן ציטוטים והן סיפורים, הן על הסיגנון והן מבחינה תוכנית. תודה!
מישהו יכול להסביר לי מה בעצם הויכוח בין החרדים לדת"ל בענייןהרמוניה

של הגיוס?

 

הקלאסיים מצהירים כך גם,שפרינצא בוזגלו

אבל בלית ברירה הם יעדיפו לשלוח את הבן שלהם לנח"ל החרדי מאשר לתת לו לשוטט ברחובות.
על זה נאמר אחד בפה אחד בלב, בלב הם מבינים בדיוק מה צריך לעשות- רק מה, האגו החרדי לא מאפשר להם לנקוט בצעדים כאלו לפני שהילד חצי פושע.

אנשים דחוף איך אומרים בארמית שמח ? דחוףףפצלשית~

(אין שום גבר לידי והגוגל לא עונה על השאלה..)

חדי \בדחחידוש


מה יותר עם אני רוצה להגיד אני שמחה?פצלשית~


הראשוןחידוש


תודההפצלשית~


רגע אז אני שמחה-אנא חדי?פצלשית~


מחילה על החפירישן ..פצלשית~


חדי לזכר, חדיא לנקבהחידוש


שכוייח תודהפצלשית~אחרונה


בניהו בן יהוידעekselion

מה הסיבה שהוא היה צדיק יותר מכל הצדיקים שחיו בזמן בתי המקדש?

מי אמר זאתסוג'וק
מסכת ברכות דף יח לא זוכר איזה עמוד אולי בekselion


עיין בעין אי"ה שהיה לו יכולת לקבץ פעלים למקור אחד שזה היהחסדי הים
עבודת ה' במקדש ראשון והיה לו יכולת להרבות פעלים שזה היה עבודת ה' במקדש שני.

בזוהר בראשית יש יותר פירוט.
היי תודה על המענה.ראיתי את העין איה הזה, וגם את הזהר.ekselion

 

בעצם לפי הרב היכולת הזאת הייתה יותר משמעותית אצלו מאשר צדיקים אחרים

אך לווא דווקא שהוא היה צדיק מהם?

מהבחינה הזאת הוא לא הניח כמותו. לכל אחד יש את הבחינהחסדי הים
שלו.
כתוב גם בדה"י שהוא היה כהן. עם שלל תפקידיו אני רואהחסדי הים
אותו כחלק חשוב בהנחת היסודות לבנין בית המקדש.
נכון, כהן גדול.ekselion

ישנו מדרש עליו שמלכת שבא זיהתה אותו כמלך שלמה מרוב חכמתו.

ללא ספק דמות מיסטורית ומרתקת.

אגב, הוא קבור על יד צפת ביישוב ששכחתי את שמו.

עכ"פ הקבר הזה אומת ע"י האריז"ל בכבודו ובעצמו.

כדאי לתת "ביקור"

לא ידעתי שהוא היה כהן גדול. הכרתי את המדרש עםחסדי הים
מלכת שבא.

אני אישית לא סומך לגמרי על הזיהויים של האר"י אלא אם כן יש עדויות והוכחות היסטוריות.
קשה להגיד שהיה כהן גדולהסטורי
כי הכהן הגדול מזמן דוד היה אביתר והוחלף בצדוק ויש לנו את כל השושלת מצדוק עד החורבן (והמשיכו בהית שני, עד שהתחילו לקנות את התפקיד) ומשמע שהיו כהנים גדולים רצופים מצדוק בן אחרי אביו.

אולי אם יש מדרש כזה - כוונתו מה שקוראים בספרים מאוחרים 'בחינת', כלומר לא היה כהן גדול, אלא היה כהן, אבל גדלותו בתחומים רבים, הפכה אותו למדרגת 'כהן גדול'.

בכלל מעניין שחז"ל לוקחים (בין אם זה ממסורת ובין אם מלימוד) את האנשים שבכתוב מתוארים כגיבורים פיזית ומתארים אותם כגיבורים בתורה.
אם הגבת לי לא טענתי שהוא כהן גדול.חסדי הים
מחילה, הגבתי לטענה, בטעות נלחץ אצלךהסטורי
זה כתוב במפורש פעמיים כמדומני בד"הekselion אחרונה

אם תרצה אוכל להביא לך פסוקים

״קמרא שרי״ (בבלי שבת נט ע״ב)בן מערבא

אתמול למדנו מסכת שבת בסוגיה של כלים / תכשיטים שמותר לצאת בהם בשבת. והגענו לקטע הבא:

 

״אמר רב יהודה אמר רב שמואל קמרא שרי איכא דאמרי דארוקתא ואמר רב ספרא מידי דהוה אטלית מוזהבת ואיכא דאמרי גדאניסכא ואמר רב ספרא מידי דהוה אאבנט של מלכים א"ל רבינא לרב אשי קמרא עילוי המיינא מאי א"ל דתרי המייני קאמרת אמר רב אשי ההאי רסוקא אי אית ליה מפרחייתא שרי ואי לא אסיר״. (בבלי שבת נט ע״ב). 

 

ומייד חשבתי לעצמי שהמילה הזאת מוכרת לי. کمر = kamar בפרסית המשמעות שלו היא מותניים (waist). אז שיערתי שקמרא המשמעות שלו היא חגורה. במילון ארמי עברי של עזרא ציון מלמד הרבה פעמים הוא מביא את המקור בפרסית למילים ארמיות בגמרא, אז תכף הלכתי לראות אם גם הוא מקשר ככה, אבל ראיתי שבמקרה הזה הוא לא קישר. אז עשיתי קצת חיפוש והגעתי לעמוד הבא שממנו נראה שצדקתי בהשערה שלי והמקור של המילה קמרא הוא בפרסית (קדומה):

 

 

roto-Indo-European/kh%E2%82%82em-">Reconstructionroto-Indo-European/kh₂em- - Wiktionary

 

אני נוהג להסתכל גם בפירוש רבינו חננאל שהוא חשוב בעיניי

 

״אמר רב ששת קמרא שרי הוא חגור שבמתנים כגון אבנט רחב מדבעא רבינא מרב אשי קמרא עילוי המיינא מאי ואמר ליה תרי המייני קאמרת ש"מ דקמרא המיינא הוא״. 

 

לא הבנתי אם רבינו חננאל הסיק את זה שקמרא המשמעות שלו היא חגורה / אבנט רק מההיקש שהוא עשה מתשובת רב אשי לרבינא (כי לכאורה ככה מובן) או שגם הפירוש הזה הוא מדברי קבלה שבידו, אבל אם כן יש בדברים חיזוק קטן לפירוש שלו. 

הקישור עושה בעיות. באסהבן מערבא

אז הנה צילום מסך של העמוד

 

יפהימ''ל

הפירוש בפרסית אמצעית הוא לא רק מתניים אלא גם חגורה.

 

צילום של איזה מילון זה ?בן מערבא


אחלה של דבר. תודה!!בן מערבאאחרונה


גם בהוריות יג ע"ב מוזכר 'קמרא'. אני חושב שהיה מקובל הפירושחסדי הים
למשל עיין ברב האי על מסכת כלים כו, ג
סבבה.בן מערבא

פשוט מדברי רבינו חננאל היה מובן שהוא הסיק את הפירוש הזה ולא שהיתה בידו קבלה עליו. 

יפה מאוד (כפיים)שום וחניכה

מה שמוביל אותי לתהייה האם מקורה של המילה 'קימור' שרווחת כיום נעוץ באותה 'קמרא' - על שם צורתם המקומרת והבולטת של המתניים.

הא! הא! אז מסתבר שכןבן מערבא

מצרף המשך של צילום מסך של אותו עמוד. 

 

יפה! החכמתנו.שום וחניכה


מישהו יכול להסביר לי איך יכול להיות שאין כאן פורום דף יומיחרד"ל גאה


מוזמן להעלות שאלות ורעיונות על הדף היומיגוזמבהאחרונה


למה שם ויפת שמו את השמלה ''על שכם שניהם''?םםםם

זה היה כ"כ כבד שצריך לשים אותה על השכם? למה לא להחזיק ביד?

כדי שיצליחו ללכת ופניהם אחורנית.david7031אחרונה


יש מקור שאומר שבכור דומה לאביו יותר מבנים אחרים?םםםם


זכור לי משהו כזהקורא ממעמקים

אחפש

הייתי מחפש בפרק "יש נוחלין" בבא בתרא.david7031אחרונה


״תמות נפשי עם פלשתים״ - שמשון ובע״חבן מערבא

 

היה לי היום הרהור כלשהו (אני לא מכנה את זה חידוש כי ייתכן שזה מלאכותי ומופרך) ורציתי לשתף על מנת לדעת האם מי מהפרשנים הקדים אותי בכך או האם מי מכם יכול לחזק או לסתור. 

 

ידוע שכאשר הדבורה עוקצת בעל חיים אחר היא עצמה מתה כתוצאה מכך. וחשבתי על זה וזה הזכיר לי את המוות של שמשון, שאולי הדבורים שנזכרות בסיפור שלו ״וַיָּ֤שָׁב מִיָּמִים֙ לְקַחְתָּ֔הּ וַיָּ֣סַר לִרְא֔וֹת אֵ֖ת מַפֶּ֣לֶת הָאַרְיֵ֑ה וְהִנֵּ֨ה עֲדַ֧ת דְּבוֹרִ֛ים בִּגְוִיַּ֥ת הָאַרְיֵ֖ה וּדְבָֽשׁ״ (שופטים יד פס׳ ח) מרמזות על כך ?

בהמשך חשבתי עוד שאולי בעצם כל בעלי החיים שנזכרים בסיפור שלו מרמזים על תכונות / עניינים הנוגעים אליו. 

 

שועלים - העורמה של הפלשתים ואשתו ביחסם כלפיו. 

 

אריה - הגבורה שלו. 

 

חמור - הנשיאה שלו במשא העם כשופט לבדו. 

 

דבורים - צורת המוות שלו. 

 

מה דעתכם ? מוזמנים לסתור או לחזק, אני אישית כרגע ספקני ביחס לדברים, מרגיש לי קצת מלאכותי / מאולץ. 

פשט מעניין. מה עם הגדי עיזים שהוא פקד את אשתו?חסדי הים
הקשית. לא יודע.בן מערבא


אולי אפשר לקשר את גדי העיזים ליהודה (מעשה תמר) ולקשר בין שבטנוגע, לא נוגע
יהודה לשבט דן
בעלי יהודה רצו למסור אותו ביד פלישתים.חסדי הים
יש"כ. והם אכן מסרו, רק בהסכמתו של שמשון. רואים כאןנוגע, לא נוגע
עוד דוגמא לזה ששבט דן משלים את שבט יהודה. יהודה היו משועבדים לפלישתים ואילו שמשון נלחם והכה בהם.
הצעה אחרתבן מערבא

לאחרונה עיינתי במדרש הבא (מעניין כשלעצמו) ואני חושב שהוא יכול להוביל אותנו לפתרון אחר. 

 

ר' שמואל בר רב יצחק מתני לה בשם ר' שמעון בן אלעזר שבעה הבלים שאמר קהלת כנגד שבעה עולמות שאדם רואה בן שנה דומה למלך נתון באיספקרפסטי והכל מחבקין ומנשקין אותו בן שתים ושלש דומה לחזיר שפושט ידיו בביבין בן עשר שנה קופץ כגדי בן עשרים כסוס נהים משפר גרמיה ובעי אתתא נשא אשה הרי הוא כחמור הוליד בנים מעיז פניו ככלב להביא לחם [נ"א להם] ומזונות הזקין הרי הוא כקוף הדא דתימר בעמי הארץ אבל בבני תורה כתיב (מ"א א, א): "והמלך דוד זקן" אע"פ שהוא זקן מלך (קהלת רבה א ג)

 

כלומר הגדי במדרש הזה משמש כדימוי לקלילות (גופנית / מחשבתית) ונראה לי שהדימוי הזה יכול להתאים לשמשון, במיוחד אם נזכר בדברי הגמרא לפיהם שמשון הוא משלושה קלי עולם. 

וואו, יפה..תות"ח!

הסבר טוב שבאמת מיישב...
יישר כוח על הרעיון, אהבתי...

תודה...(אגב. אחלה ניק. אהבתי!)בן מערבא


בשמחה..!תות"ח!

תודה...!!!
(אגב, הבנת את משמעות השם, כן...?)

חחח בטח בן מערבא

(אחרת למה שאומר שאהבתי?)

אה, מצויין...!!תות"ח!אחרונה


כבר חששתי, פשוט יותר מדי אנשים שואלים אותי מה משמעות שם הניק בימינו...(שכבר כתבתי הסבר בכ"א..)..
יופי...

יפה. אהבתינוגע, לא נוגע
תודה..בן מערבא


נראה שגדי עזים זה אלמנט משיחיחידוש

גם בקשר ליהודה ותמר, וגם שמשון היה בו מימד משיחי. אולי קשור גם לשעיק עזים של יוסף, משיח בן יוסף. 

איזה פירושים/ביאורים מומלצים ללימוד הזוהר?0298765
אשמח מאוד לקבל כמה אופציות עם הסבר על כל אחת.

בעיקרון לא למדתי באופן מסודר זוהר לפני, ואני מחפש ביאור מעמיק ומרחיב.

תודה! תבורכו!
...someone
מתוק מדבש- משתדל לפרש כל מה שאפשר לפרש על דרך הפשט. הוא מאוד נוח- פירוש על פי הפשט בכתב מרובע, פירוש קבלי "קל" בכתב עגול, ופירוש קבלי "כבד" בכתב עגול וקטן.

הסולם -הוא גם נחמד, הוא איפשהו נמצא תמיד על פירוש "בינוני" מבחינת הכבדות הקבלית שלו- והוא מסביר תמיד לפני הפירוש את ההסבר המילולי של הזוהר. (ההקדמה שלו מאוד מומלצת, בלי קשר ללימוד הזוהר )
קול התור? האם זו ההקדמה. יש לי בבית חוברת מבעל הסולם בשם זה0298765
ההקדמה נמצאת בפירוש הסולם על פרשת בראשיתsomeone
ממליץ גם על הסולםנבוכי הדור

אך גם ממליץ לא לקפוץ ישר ללימוד זוהר (לא יודע מה הרקע שלך...)

נפשי חמדה!0298765
מה אעשה...
טוב, מכיר את ההרגשה...נבוכי הדור

ממליץ מאוד לפני שנכנסים לעולם הקבלה והזוהר להתחיל עם דרך ה' לרמח"ל...
כך שמעתי מרבותי ומעוד הרבה רבנים וכך קיבלתי על עצמי אני...


אשריך! בהצלחה

תודה רבה. הקדמות חשובות לי מאוד.0298765אחרונה
וכמובן שיש בהם לימוד בפני עצמו ולא רק כהקדמה.
מתוק מדבש הכי טוב אבל עדיין החלק הקבלי צריך לזה הקדמותחסדי הים
כדי להבין.

אם אתה שואל על ספר שמקדים לקבלה. הספר הכי יסודי זה 'שערי אורה' ועוד כמה ספרים.
אבל ההחלק הקבלי במתוק מדבש מבוסס הרבה על הרמ"ק והאר"י וצריך ידיעה בתורתם.

הכי טוב שתלמד אצל רב קבלה.
תודה רבה לכולם!0298765
עבודת ה' לשמה = דחף!דנון

ברור הדבר שעבודת ה' לשמה כוונת העניין לרצון לעשות את המצווה מצד מסויים שיהיה לאדם דחף ורצון בקרבו לבצע פעולה שתעשה נחת רוח ליוצרו, אם כך שהכל בנוי על הדחף והרצון הנפשי אז הדבר נראה מאוד קשה בעיני,

כשאני בא ומניח תפילין בבוקר אני עושה את זה כי אני מוכרח מהצד של הזהות שלי ובחרתי בה כי אני יודע שזה יוביל אותי לטוב ולחיים עם סיפוק ושלווה ועוד ויוצא שכל מה שאדם עושה מצוות (ללא מחשבת הלשמה) כל הדחף בנוי במאת האחוזים שבו מהחשש לעצמו - שזה יוביל אותו לחיי סיפוק, זהות, וכו וברגע שאדם עושה לשם שמיים ומוסיף את זה במחשבה שלו איך זה יעבוד?! איך יכנס לי לרצון האמיתי שבי ודחף אמיתי לעשות באמת את הפעולה מהצד ההוא של לשם שמיים, זה דבר קשה.......

עבודת ה' לשמה זה לאו דווקא שיש "דחף" לעשות את המצווה.נבוכי הדור

למשל, לימוד תורה לשמה - לשם התורה. כך שגם אם זה שכלי ואני רק חושב שאני צריך ללמוד גם אם זה לא מצד הרגש, או שאני צריך לעבוד את ה' כי זה מה שהוא רצה, זה גם לשמה...

זה חייב להיות דחףדנון

מצד השכל זה גם מניע, זמן המבחן זה שיבטלו המניעים.

...נבוכי הדוראחרונה

לא חושב...
אתה אומר ע"פ מקורות?

בכ"מ כמובן שמתוך שלא לשמה וכו'...

מה המקור לכך שכל הנשמות היו במעמד הר סיני?םםםם


שמו"ר פרשה כח פיסקא ו.שום וחניכה

ויל"ע מלשון הגמ' (נדרים כ.) בידוע שלא עמדו אבותיו על הר סיני, וי"ל.

אם הבנתי אותך אז אדרבה, לשון הגמרא דווקא מתאימה בדיוק למדרשנוגע, לא נוגע
המדרש הרי מדייק מזה שלא כתוב עומד בסוף הפסוק ואילו בתחילתו כן.

אבל עדיין נשאר כמובן הקושי הענייני. למה לכתוב על אבותיו ולא עליו. בידוע שלא היה על הר סיני.

אולי אפשר ליישב שהכוונה שהוא צאצא של גרים. להם אין את סימן הביישנות שיש ליהודים.
או אולי אפילו חשש שהוא גוי שנטמע בעם ישראל וכדומה.
ואז יוצא לנו שאבותיו לא עמדו- אבל הוא היה. וחוסר הבושה שלו נובע מההשפעה של אבותיו הגויים.
עיקר כוונתי הייתהשום וחניכה

לקושי מלשון אבותיו.

ומלשון 'עמדו' של הגמ' קשה לדייק כדיוק המדרש, שלשון תורה לחוד ולשון חכמים לחוד (חולין קלז: ).

 

ולגבי תירוצך - ולאו ק"ו הוא? אם עמידת אבותיו מועילה באופן סגולי על הופעת הבושה בו, הוא עצמו (או נשמתו) שעמדה שם, לא כ"ש?

 

אני חשבתי לתרץ עפ" דברי הבא"ח (ש"א, פרשת כי תשא הלכה א): 

"כתב בחסד לאלפים, יש לומר כל פרטי הודוי אף על פי שאין בו מהדברים הנזכרים בודוי, מפני דכל ישראל גוף אחד הם וכולם ערבים זל"ז, ובפרט אם היה בידו למחות ולא מיחה דנקרא על שמו, וכמ"ש רז"ל בגמרא על פרתו של ראב"ע שהיתה יוצאת ברצועה שבין קרניה, שלא שלו היתה אלא של שכנתו, והואיל ולא מיחה בה נקראת על שמו. וגם עוד הוא עצמו צריך להתוודות על מה שחטא בגלגולים שעברו ג"כ, ומי יודע מה עשה, אפשר שעבר על כל דברים אלו, ולכן אומרים נוסח הודוי חטאנו אנחנו ואבותינו, כלומר גלגולים הקודמים שנקראים אבות לזה הגוף שהוא עומד עתה בו".

 

ולפ"ז יוצא שדברי הגמרא ודברי המדרש, אידי ואידי חד שיעורא הוא. שנשמתו שעמדה בסיני היא כאב לנשמתו המתגלגלת עתה בגוף הנוכחי.

 

עמידת אבותיו היא רק סימן לזה שהוא יהודי. היא לא הסיבהנוגע, לא נוגע
לזה שהוא מקבל ביישנות (היא סיבה אבל עקיפה).
יהודי הוא ביישן בטבעו לפי הגמרא. זה סימן בנפשו הבהמית (תניא).
הלבוש הוא יצירה של הוריו, ויתכן שפה כן יש השפעה של המידות ה"גויות" של ההורים על הולד, כלומר על נפשו הבהמית, ולכן אולי היא חסרה את מאפיין הביישנות שיש לנפש בהמית של ילד שנולד להורים יהודים בני יהודים וכו.

תירוץ יפה מה שכתבת.. על דרך הסוד
כי התלמוד מעדיף לדבר על הפשט ולא על הדרשחידוש


מדרש תנחומא נצבים ג'מבקש אמונהאחרונה

ולא אתכם לבדכם, אלא אף הדורות העתידין לבא, היו שם באותה שעה, שנאמר: כי את אשר ישנו פה.
אמר רבי אבהו בשם רבי שמואל בר נחמני:
למה כתיב, כי את אשר ישנו פה וגו' ואת אשר איננו פה?
לפי שהנשמות היו שם ועדיין גוף לא נברא, לכך לא כתיב בהן עמידה.

 

(ראיתי את השאלה שלך וחיפשתי בכל מיני שיעורים ומפה לשם בסוף מצאתי)

מחפש לראות קיצור מסילת ישרים של הרב קוק, לא מצאתי ברשתסוג'וק


חפש בספר מאמרי הראי"ה עמוד 273. יש באוצר החוכמה.כרם ה'
אוצר החוכמה לא עולה כסף?הולך בטל


בסגרים הם פותחים בחינם.כרם ה'אחרונה