בס"ד
דבר תורה לפרשת קרח
מבוסס על תפארת ישראל פרק כב של המהר"ל
בפרשתנו אנחנו פוגשים את מרד קורח ועדתו נגד משה ואהרן: “... רב לכם כי כל העדה כולם קדושים ומדוע תתנשאו על קהל ה'” (במדבר טז, ג). מסופר בבמדבר רבה: “כל העדה כולם קדושים, כולם שמעו בסיני אנוכי ולא יהיה לך ומדוע תתנשאו על קהל ה'”. הטענה של קורח פשוטה ומאוד הגיונית: שמענו בסיני "אנכי ולא יהיה לך" מפי הגבורה, ולכן אם היה חפץ בהקב"ה לצוות לנו מצוות הוא היה מצווה לישראל בעצמו ולא ע"י שליח.
ידוע המדרש המסביר את הסמיכות בין פרשת ציצית לפרשת קורח:
"ועשו להם ציצית":אמר ליה קרח למשה רבנו עליו השלום:טלית שכולה תכלת, מהו שתהא פטורה מן הציצית? אמר ליה: חייבת בציצית. אמר ליה קרח: הטלית אינה פוטרת עצמה וארבעה חוטין פוטרות אותה?!
בית מלא ספרים מהו שיהא פטור מן המזוזה? אמר ליה: חייב. אמר ליה: כל התורה יש בה רע"ה פרשיות ואינן פוטרות את הבית, שתי פרשיות שבמזוזה פוטרות הבית?!וממשיך: על אלו דברים לא נצטווית, אלא מלבך אתה בודאם.
נשאלת השאלה: למה דווקא על שתי הפרשיות האלה קרח בונה את הקושיות על משה.
ננסה להבין את הטענה של קרח:
במסכת מנחות (מג
מוסבר שטעם התכלת הוא מפני שהתכלת דומה לים וים דומה לרקיע ורקיע דומה לכיסא הכבוד. ולכן כשאדם מסתכל בחוט התכלת זה יזכיר לו את כיסא הכבוד ויעשה את כל מצוות ה'. ולכן אם יש טלית שכולה תכלת הוא לא צריך חוטים כדי להזכיר לא את כיסא הכבוד, כי הצבע שעל הטלית כבר יזכיר לו אותו. ולכן, קרח היה סובר אותו דבר לגבי כלל ישראל: “כל העדה כולם קדושים". אם כולם קדושים למה צריכים כהן מיוחד לכפר על עם ישראל? כולם רואים לתפקיד זה!
אבל קרח טעה בסברתו: תכלת דומה לכיסא הכבוד, ומכיוון שכיסא הכבוד הוא מיוחד – נבדל מין המציאות – אז גם תכלת צריך להיות נבדל מהטלית. ולכן, גם בעדת ישראל צריכם כהן נבדל, ולא כולם יכולים להיות כהן גדול.
קרח רואה בעם ישראל קדושה אחת. כל פרט ופרט בכלל ישראל בעל אותה קדושה. זה נכון שכל העדה כולה קדושה, יש לכל פרט בעם ישראל קדושה מסגולת ישראל. אבל בקדושה הזאת יש כמה רמות: שבט לוי נבדל מהשבטים האחרים, בתוך שבט לוי, יש קדושה מיוחדת לכוהנים הנבדלים ממנו, ובתוכם כהן אחד נבחר לשרת ככהן גדול. בכל דרגות בקדושה יש גבולות. ישראל לא יכול להיות לוי, ולוי לא יכול להיות כהן.
בית מלא ספרים הוא משל על משה רבנו, שהיה הנביא שהיה מקבל תורה מן השמיים ומלמדה לישראל. מזוזה באה לזכור תורת ה', ולכן אם בית מלא ספרי תורה, שבתוכם מוזכר תורת ה' למה צריכים מזוזה? אם כולם קדושים למה צריכים בן אדם אחד שמקבל את התורה ומלמדה לבני ישראל, הרי כולנו מוכשרים לקבלה! אבל משה רבנו היחיד, היא אישיות נבדלת משאר האנשים.
הכפירה של קרח היתה בעצם שהוא לא הבין שבתוך קדושת עם ישראל יש רמות שונות של קדושה: רק כהן יכול להיות כהן גדול. וגם לא כל אחד יכול להיות משה רבנו שהיה אשיות מיוחדת ונבדלת! גם בדורנו, בן אדם לא יכול לקום ולפסוק הלכה! הוא צריך לשבת, ללמוד גמרא, פוסקים, להתקבל כרב... בדרך אל הקודש יש שלבים שצריכים לעבור.
שבת שלום!