שרשור חדש
שאלהפעימה

בעה"י

 

כמה בערך צריכה לעלות מגילת אסתר? ואיפה מומלץ לקנות בירושלים?

 

תודה!

תלוי בהרבה דבריםאות והדר

איזה כתב - נוסח

איזה רמה ועוד 

אולי כדאי לחפש כאן

תודהפעימהאחרונה
מה דעתכם בבקשה ?בני

20141214180512.jpg

 

מה דעתכם על הנון של "נתן" ?

תודה

נראה כשרהלוי מא
מסכיםמ. שלום

הצ'ופצ'יק קטן מכדי להיות ג או ב

שום בעיהאמיר הסופראחרונה


מה דעתכם בבקשה ?בני

20141214180242.jpg

 

מה דעתכם על הכף סופית של "ובשכבך" ?

 

תודה

כשר מקסימום ש"תהלוי מא
לדעתי ש"תמ. שלום
מסכים עם מ.שלוםאילן ח.
ש"ת מאד מאד על הגבול מזל יותר מ....אמיר הסופראחרונה


גבלך, מה דין הבי"ת?אות והדר
לפי היר"ש אפשר להקל עקב עגול לא?הלוי מא
אני לא רואה עקבמ. שלום

הבליטה הקיימת אין בה ממש

כ גמורהאמיר הסופראחרונה

העקב אינו נראה כמעט בכלל לא יצילה

הכלל באות זו שיהיה נראה ב' כאן צורת ממש כ' לא צריך לעיין לראות ב' (כמו ביודי הא') כאן צורת האות היא החשיבא

שאלה לגבי נו"ןmo15da
 
אשמח לשמוע דעתכם לגבי נו"ן של דגנך, האם צריך תינוק או שנראית כנו"ן?
לדעתי נראה נו"ןאות והדר

אבל כדאי לגרד קצת בצד שמאל ולהוסיף דיו בצד ימין כדי לקרב 

כדאי לפתוח את התמונהmo15da

כשפותחים זה נראה יותר ברור. הגג עובר בקצת את הירך.

נראה בסדראות והדר
אכן נראה בסדר אבל אני הייתי שואל תינוקמ. שלום
על מה תינוק??? רק..אמיר הסופראחרונה

רק זה יותר כמו דג  נך נח כותבים עם ח' לא עם ך' ...  הדג רוצה לנוח קצת מה יש....

תקרב בין האותיות....

בדרך בדרך, בפצפונים, להתאמץ לתקן לדעתכם או לגנוז?אות והדר
אות אני הייתי מתקן...אילן ח.
אם לא תרצה ד ארוכה מידי אז קלף שם אחד ותציל את שאר השמות מגניזה...
למה שלו .....haim770

ב"ה

... תמחוק ך בדר ותאריך את ה"ר" הראשון?

 

שאלתי את הרב גרוסאות והדר
שאלה:
 
כתבתי בתפילין פצפונים פעמיים את המילה בדרך (מצורפת התמונה), באופן כללי האם כדאי להאריך את רי"ש או דל"ת או למחוק אחד מ"בדרך" ולעשות חורים? 
מכיון שלא נראה שאוכל לתת את הפרשיה הזאת, למעשה האם מותר לי לגנוז את הפרשיה אע"פ שש לה תיקון?
 
תשובה:
 
בדרך בדרך" -
1) אם מבחינה ממונית עדיף לך לכתוב חדש מאשר לתקן, אינך חייב לתקן כדי למנוע גניזה.
2) על שאלתך אם להעדיף להאריך האות או לחורר, פשוט שעדיף לחורר. להאריך אותיות אינו לכתחי' ולכמה ראשונים דיעבד גמור, וק"ו בלהאריך באופן שאפשר שיצא מצורתו. ואילו לחורר אינו אלא בטענה של חסרון נוי (גנאי - כך הביא הגחיד"א מתשו' שבות יעקב המובאים בפת"ש יו"ד), וחסרון נוי בפרשיות שנוי במח' ראשונים, לדעת הרמב"ם ור"ת אי"צ לנוי בפרשיות כיון שהם מחופים ואינן נפתחים לעולם, ואילו לדעת המרדכי גם בפנים יש דין נוי פרשיות, ועדיף מנוי חיצוני, וכדבריו פסק הרמ"א בסי' ל"ב ובהל' בית כנסת. 
אז מה אם יהיה לך מילה "בדרך" ארוכהמ. שלום

עם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה!צוחק

גם הרב שבתי סבתו אמר לי לגנוזאות והדר

העם לא מפחד אבל הפרט עלול לפחדחופר 

לדעתי תתקן ושמור לעט הצורךhaim770

ב"ה

אם זה פרשת שמע, אולי בעתיד אתה או סופר אחר יצטרך את הפרשה להציל תפילין שלמות.

רק אל תשכח לכתוב תאריך !!!!

ועלתה לי תוך כדי כתיבה שאלה תיאורתית מאוד אבל מענינת:

  1. סופר כתב כמוך פרשיה אם "בדרך בדרך" בתאריך י"ט כסלו ה"תשע"ד.
  2. סופר אחר כתב תפילין שלמות בתאריך ה' טבת והתשע"ד וגילה שפרשת שמע פסולה.
  3. מגיע אילך ויש לך את אותה פרשיה.
  4. בתאריך יו"שבט ה'תשע"ד אתה מתקן את המילה בדרך.
  5. מה דינה של פרשיה זו: אומנם נכתבה לפני הפרשיות של אותו סופר, אבל בשעת הבקשה היא הייתה פסולה שניתנת לתיקון?

ברגע שמוחקים את האותיות המיותרות היא כשרה רק שצריך לקרב את האותיות להכשירה סופית.

לכן לדעתי כדי למנוע את השאלה בשעת מעשה רצוי למחוק ולתקן עכשיו ולרשום שני תאריכים:

  1. תאריך כתיבה
  2. תאריך תיקון.

אם מי שהוא יטרח לשאול פוסק למרות שזו אינה כרגע שאלה למעשה, אשמח לקבל תשובה.

זה מה שקורהאות והדר

אם כותבים פרשיות אחרי התוועדות של י"ט כסלו

לפי מה שקיבלתי מסופר מוסמךhaim770

ב"ה

התאריך הקובע הוא תאריך הכתיבה בפועל ולא תאריך התיקון.

לאות בחיוך, בי"ט כסלו לא כותבים רק מתועדים!

לא לתקן כיוןאמיר הסופראחרונה

שאסור לשכוח שזה פיצפונים בכתב כזה קטן ד' כזו ארוכה ודאי שתשתנה צורתה כיון שעיינינו ישוטטו ובקושי ימצאו את צורת האות

כ"ף פשוטה במילה "באפך", מה דינו?אות והדר
לנקות ולהוסיף דיו. ככלל, זה תיוג אחרי כתיבה?הרש
לא זכרתי, תודהאות והדר
אין שום בעיה כמואמיר הסופראחרונה

"בלמען" וכמו "פן" ודוק עיין מהרש"ם ואבני נזר בשו"תים

נו"ן או כ"ף פשוטה?אות והדר
איפה השאלה?הרש
מכון, נו"ן סופיתאות והדר
תינוקמ. שלום
לא הייתי עושה מזה שאלה.הרש
שום דבר כיוןאמיר הסופראחרונה

כיון שצורת האות עלייה ללא שום ספק וך' כזו פסולה למהדרין

מה דעתכם על עי"ן? (מדין מקצת האות דומה לאות אחרת)אות והדר
נראה שכשר. יפה שחשבת על זה...הרש
אפשר הסבר על מקצת אות דומה לאות אחרת?haim770

ב"ה

בעצם כמעט כל האותיות דומות לאות אחרת:

אם לא, לא היינו מקבלים הזהרה מחכמי התלמוד שלא יעשה בתין כפין וכו'.

בית אם שני פינות עגולות למעלה ולמטה הוא כף ולא בית וגם לא יחשב לבית בשום מקרא.

בנדון דידן טית אם זנב שמאלי הוא עיין. אומנם צריך שיפוץ.

לפני כמה ימים הרב ווינר העלה תמונה של נון שנדבק ל"ו" וזה לא "נו" זה טי"ת. תסתכלו שם בבקשה.

לא ניראה לי כלל שתינוק בתוספת הבבלי יעזרו.

ארחיב בלי"נ בהזדמנותאות והדר


לא נראה לי כיווןאמיר הסופראחרונה

אות שדומה במקצתה לאות אחרת היינו דווקא שיש שינוי מהותי מהמתקבל כגון ט שעשיתי לה כפיפה פנימה אזי מחציתה דומה לאות פ' כי שיניתי שינוי מהותי מהנתקבל וכן ך' עם עקב מקצתה דומה לד' ע"י השינוי המהותי מהנתקבל אך כאן לא הוי שינוי אלא במשהו שהרי כל אות ט' בנויה מט' והמשך מושב זה כמו אות ב' שדומה במקצתה לד' שיש לה על המושב וודאי שזה לא נכון כי כל עוד שלא שיניתי מהנתקבל לא חשיב דומה במקצתה לאות אחרת

עיין בדעת ספר התרומה הגהות מימוניות והרא"ם

האם מישהו יודע איפה אפשר לקנות שולחן סתם יד 2?אמא תות


ביום חמישי סוף סוף הבנתי מה זה ח"ת בחצי אותhaim770

ב"ה

במקום המילה מטר כתבתי כט וחשבתי לרגע למחוק את החלק השמלי של ה"ט" ולחבר את ה"ו" שנשאר לאחר שיפוץ ל"כ".

אומנם יש כאלו שיכשירו אבל זה כבר לא יהיה מהודר.

בשעה טובה ר חיים היקרהלוי מאאחרונה


דיון מרתק, היכנסו---מתבונן

ישנם מלמדי סת״ם שמטילים מרה בתלמידים ״שמשפצים״ את האות בדרך קבע

ויש שחולקים על זה, 

מה דעתכם??

 

אני חושבאות והדר

שאדם שיודע לכתוב אינו צריך לשפץ אלא מלכתחילה יכתוב מתוקן. 

 

מזה לשפץ? תכתוב טוב וזהו...הרש
כנראה מרוב שאתם וותיקים שכחתם את ימי הנעוריםhaim770

ב"ה

זמן לימוד הסופר אינו הכמה שבועות חודשים של הקורס.

הוא צריך המון כתיבה רציפה כדי ליצב את הכתב.

בנתיים הוא צריך גם להפרנס, אז יש לפניו שתי אפשרויות:

  1. לרוץ ומה שיוצא יוצא ואז שוק הסת"ם מופץ בסת"ם זול, תרתי משמע. באיכות ובמחיר.
  2. לכתוב יותר לעט וכפי שכתוב בספרים לא לעזוב אות את שתהיה כתיקונה ועל צורתה ההכי מושלמת, וזה כולל שיפוצים, אז בתחילה ישנם הרבה ואחר ניסיון של כתיבה מאומצת, הכתב יהיה אחיד, יפה ומהודר.

לדעתי, אחזור על העיצה שקיבלתי מידידינו סופר סופר או מרחמים מצפת, "אני כותב שורה בעיתיות וכמה שורות "זרוקות" "(כשרות כמובן אבל לא הכי מהודרות, הסבר שלי למשפט זה כפי שהבנתי אותו אז)

כן ודאיאות והדר

ר' חיים אתה צודק במה שכתבת, 

קודם כל, כדי לכתוב אות צריך לדעת אותו על כל פרטיה

אח"כ צריך לדעת לכתוב אותו,

אין  שום בעיה בכתיבה אטית 

אבל אם הסופר עושה קו ויוצא לו מלא פיגומים בהתחלה או בסוף, עושה ירך ויוצא שצריך לעבור עליו כמה וכמה פעמים זה סימן שיש בעיה טכנית כל שהוא שצריך לפתור אותה.

לא הבנתי למה לחזור אחורה...הרשאחרונה
עוזבים אות כשהיא טובה לעת עתה, אין מה לחזור אחורה. לאט לאט אות אות.
ספר תורה בן 180 שנה מגיברלטר שקיבלתי להגההנחשון מהרחברון

20141107014149.zip

כנסו שווה צפיה!!!

.נ.ב. כתב מוזר מעט שימו לב לש' א' מעניינות וח' רש"י

ואוו. עשה לי חזרה על המק"מ...כמה אותיות מוזרות...הרש

להוציא אותו לכתחילה זו עבודת פרך, וגם בדיעבד זה לא פשוט בכלל.

 

המון אותיות שבורות וסדוקות, יש ראש ל ללא ראש בכלל, ועו"ד...

 

מקווה שהעבודה הזו לא תגרום לך ל'שנאת התורה'....

 

 

מהמם!!אות והדר

ספר תורה ספרדי עם כתב אופייני לכל אזור הבלקנים (סלוניקי, קושתא וכדו')

תתייעץ עם רב שמבין מהנושא, תיזהר לא להרוס אותו 

אלא ספרים עדינים לעשות תיקון גם מאוד עדין

אותהלוי מא

האם בכתב הזה שלעיתים ם דומה מעט לס הולכים אחר רגילות הכתיבה או לפי ההלכה היבשה?

אםאות והדר

הגג ובסיס באותו אורך, זה מ"ם, לא צריך לגעת 

לא מצאתי סמ"ך בתמונות אבל הסמך צרה למטה מעוגל לגמרי בצד ימין למטה.

עיין בתמונה, ממש ס"ת באותו סגנון, מלפני כ-250 שנה

 

20141107110512.jpg

 

 

 

איזה תגים!!! איזה כתב, איזה שימור!!נחשון מהרחברון

מאיפה הוא? אחרי שיפוץ?

גם שם יש ל' בלי ראש...

 

כן, מהמם...אות והדר

לפני תיקון 

ס"ת מאיסטנבול, צילמתי שם בבי"כ נווה שלום המפורסם (בגלל פיגוע שהיה שם)

קיבלתי אותו בהגדרה ברורה "לא לנסות לכתחילהנחשון מהרחברון

שיהיה כשר בדיעבד, יקראו בו בין כך ובין כך. גם אם יהיה פבול (נכד של נכד של נכד של מי שהספר נכתב לעילוי נשמתו, משהו כזה...)

 

בקשר לצורת האות הוא אמר לי שעבר רבנים גדולים שקראו בו, לא רוצה שאשנה בזה כלום. רק מוחלפות, חסירות, יתרות ומילים דבוקות/שאר דיבוקים.

 

בעז"ה לא אשנא, להיפך זה מדהים לראות איך השתמר רוב המסורת, ואיך הקלף והכתב שמורים.

 

עשיתי מספר תיקונים, הקלף ממש נוח לתקן ודי עבה..

 

שאלונת...הרש
אני לא ככ מבין למה אתם נרגשים מזה...

הגיוני שכמו שהיום יש סופרים שלא מקפידים על צורת האותיות, אלא עושים מה שיותר נוח- ככה גם היה פעם...

וכן. יש הלכה. הם לא עשו טוב.
אז מה ההתרגשות???
מה למשל?אות והדר
למשל...הרש

במה שאתה הבאת:

 

ראשי ש

י עליון של א

תחתית ם 

תחתית ס

אין תג באות י

ראש ל

 

במה שנחשון העלה:

 

כנ"ל

ח' רש"י

 

אבל אף אחד מהדברים שכתבת לא פוסלאות והדר

 חשבתי שתכתוב כ"ף פשוטה עם ריבוע

ות"ו בקו משוך שווה 

הכזבת אותי...

לפי הרב קליין ל ללא ראש פסולה...הרש

לא התעמקתי כ"כ.

 

עניין אותי הגישה.

 

ומה אתה אומר על מה שאתה רואה?

גישה היאאות והדר

שהכתב עבר אבולוציה,

בבית ראשון כתבו בכתב דעץ

בבית שני (תק' עזרא ונחמיה) עברו שלכתב אשורי ויוונית (רק בס"ת)

מאז הכתב הולך מתפתח 

עד לפני 100 שנה לא תמצא שכתבו את ה"א עם יו"ד בפנים אלא עשו קו שמן, פ"א כתבו שונה וכו' וכו' 

יש לנו תמונות מכתבים של חכמים גדולים כמו בעל קו"י שהלמ"דים נכנסים לתוך אותיות, 

כתבים של גדולי ספרדים שכתבו כ"ף סופית מרובעת יו"ד עליונה של אל"פים כמו זין

הרי אלה לא סתם סופרים, ודאי ידעו את ההלכות! 

ככל שהולכים אחורה מתקרבים למקורי יותר עם פחות תוספות מאוחרות

אז מה קרה שהיום הכתב כ"כ שונה אם כל הגדולים כתבו אחרת?הרש
זה תהליךאות והדר

שפה מתפתחת 

גם הכתב התפתח במיוחד כתב אשכנז בהשפעה של קליגרפיה ארופאית. 

 

ככה פוסקים???הרש
מי אמר שיהדות לא מתפתחת?אות והדר

מה מתסכל אותך? 

מתסכל שכיום זה לא נחשב כשראלעד

אם אז ברכה על דבר כזה היתה טובה מצד ה' יתברך,

כיצד יתכן שכיום ברכה על אותו טקסט תהיה פסולה?

 

כנ"ל לגבי בתי תפילין עתיקות שכיום אף אחד לא היה מעז להכשיר,

ואילו יתכן מאוד שחז"ל הקדושים דווקא יצאו בהן ידי חובה בשופי

 

 

ממליץ לעיין כאן בכתבה מרתקת:

http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/573/445.html

מהמם, לנושא ההלכתי לא הכנס למעט הערה קטנהhaim770

ב"ה

מי קובע שמה שאנחנו יודעים היום על צורת האותיות, הוא הקובע?

אני מחויב ע"פ הלכה לכתוב כפי שפוסקי דורנו קובעים, אבל זה לא נותן זכות להערער על הסופרים מדורות הקודמים.

לא ניתן לחשוב שאזור שלם ודור שלם של סופרים כתבו כך.

ניחא להגיד על סופר אחד, שהוא בדוגמת כמה סופרים של דורנו שלמדו בחיפזון צורת האותיות ואחלו לכתוב. אבל על דור שלם ועל אזור שלם? תמוהה ביותר.

שימו לב למרחק בין המילים, פחות מיו"ד, דו"ח מחשב היה מוציא 10K לפחות של הערות.

לכן לדעתי כפי שכתבתי קודם, אני בתור סופר כדי לא להכנס לפולמוסים מיותרים חייב לכתוב כפי שלימדו אותי אם ה"שגעונות" של פוסקי דורינו אבל אין לי זכות לפסול צורות אחרות כי גם אני וגם אותו פוסק לא זוכרים את הצורות שראינו על הלוחות במעמד הרב סיני.

הסופרים האלו, אני רוצה להאמין שקיבלו מסורת מרבם שלימדם וכך עד משה רבינו.

ואם לא חושבים כך, ניתן לערער על כל מנהג ישראל ומסורת.

הנני מציאה למי שיש לא גישה לכך להעיין בספר משנת הסופרים הדיון על ה"פ השבורה"

בעוד כמה דורות כשיעלמו הסופרים הכתובים "פ" לפי המסורת שלפני המלחמה וישארו רק הסופרים החדשים שלמדו אף ורק צורת ה"פ" הירושלמית החדשה יחסית, יפסלו סת"ם בכמויות בגלל ה"פ השבורה"כביכול.

נכון, יש הרבה דוגמאותאות והדראחרונה


קורס כתיבת סת"ם של מכון מלאכת שמים בטבריה!!רעוא

אם אתם שומעים על מישהו מאזור טבריה שמעוניין להתחיל קורס איכותי לכתיבת סת"ם אתם יכולים להפנות אותו למספר: 0546671020. מאוד מומלץ!

 

*מעביר הקורס הוא הרב אליעזר אדם, סופר מומחה שמלמד כבר למעלה מ-20 שנה בהצלחה רבה.

מעבר להעברת הקורס, הרב אליעזר מעודד את תלמידיו להישאר איתו בקשר גם לאחר סיום הקורס בהמשך התפתחותם במעלות הכתיבה. 

 

אשמח שתפיצו...

מצאתי מזוזה זרוקה ברחוב-משה ר-
מה אומרים על האלוקינו? ומה בכלל צריך לעשות בה?
א-לוהינו נראה כשראות והדר

אפשר לנקות.

תוכל לשלוח את זה  להלוי מא, יש לו גמ"ח

עיין כאןהלוי מא

אבל איך אפשר לדעת?די"מ

יכול להיות שזה לא כסדרן?

מה לא כסדרן?אות והדר
יכול להיות שהייתה לו טעות והוא המשיך לכתובדי"מ
ואחרי זה תיקן.
יש דבר שנקרא חזקת כשרותהרש

כל עוד אין לי בסיס לפסול - אי אפשר לפסול, זה לכתחילה לגמרי (כל מזוזה לגופה).

 

כאשר ארצה לקנות אחפש סופר יר"ש שאני מכיר/ מומלץ ורק ממנו אקנה - כמובן לאחר בדיקת מחשב ומגיה או שניים.

 

אבל זה כשאתה קונה.די"מ

אבל אם אתה מוצא מזוזה זרוקה ברחוב?

כתבתי...הרש

כל עוד אין לי בסיס לפסול - אי אפשר לפסול, זה לכתחילה לגמרי (כל מזוזה לגופה).

ומזוזה שמצאת ברחוב אתה חושב שזה בסדר?די"מ
אני מצאתי מזוזה בפחאות והדר

והייתה מהודרת ביותר. 

מישהו זרק אותה לפח כנראה בטעות

יכול לקרות, אין לדיין אלא...

אבל הרי מה היכפת לך,

זה כשר רק לאלה הבורים שבטלים לשו"ע, לכם זה פסול ממילא.  

 

תרגע,די"מ

זה דיון הלכתי לא צריך להתעצבן.

 

 

לא פשוט שזה כשראנונימי (2)

ואם הוא לא כיוון בשם ה' או שכתב שלא לשמה, אי אפשר לדעת אם בגלל זה הוא גנז את המזוזה, 

מזה המשפט הזה? זה כשר רק לאלה הבורים שבטלים לשו"ע,אמיר הסופר

 

 

מה הולך פה אני קורא נכון או שאני הוזה???......

משפט שנכתב בציניותאות והדראחרונה

כי לדעת די"מ ורבותיו הקלף המעובד בסיד פסול ממילא

לפי הרב מזוז אין חזקת כשרותאמיר הסופר

מפאת כל הבלאגן שקיים אבעולם הספרות פסק הרב מזוז שאין היום שום חזקת כשרות על הסופרים

חידוש נורא! יש מקור?הרש
ראיתי את זהאות והדר

גם אני בשו"ת מקור נאמן של הרב מאזוז... 

אלוהינו כשר צריך לנקות ולהעביר עליה הגההאילן ח.
שי"ן, האם אפשר לתקן?אות והדר
נראה לי שבסדרמ. שלום

יש שבירה כלשהי המבדילה בין הרגל לבין הראש

מסכים...מ.שלום צודק. יש ראש...כשראילן ח.
מצטרף להמכשיריןהלוי מא
כן נראה שבירה בקו זויתאמיר הסופראחרונה
מה דעתכם על יו"ד?אות והדר
ש"ת...יותר נוטה שכשר. .אילן ח.
אני אומר שזהאות והדר
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך י"ז בכסלו תשע"ה 21:46

כתם גדול מדי ונשחת

 

זה עתה הרב אילן אמר שהרב מועלם הורה שאלת תינוק

תשובתו של הרב גרוסאות והדר

נשחת צורתה (הכתיבה בטלה לכתם)

יישר כח...כל אחד ינהג כמנהג רבותיואילן ח.
מסכיםהלוי מא

אילן מעניין אם זו היתה תשובתך בקבוצת הווטסאפ של יד...חושב

הלוי. .לא יודע על איזה קבוצת וואטצאפ מדובר...תסביראילן ח.
התבלבלתי בינך לבין אילן אחרהלוי מא

מחילה

לא נראה נשחתה צורה אלאאמיר הסופראחרונה

ומקסימום כשמסופקים שואלים תינוק כמו באותיות מטושטשות ומה ההבדל בניהם אות מטושטשת ספק כאן ספק לא כאן שואלים תינוק אין הכי נמי אות מטושטשת מה לי עם דיו ומה לי בלי דיו העיקר שהיא מטושטשת יבוא התינוק ויכריע

ונ"ל דפשוט הוא

מעשה שהיהבינוני

נתתי את התפילין של חבר שלי במכון הגהה מפורסמת בבני ברק

התקשרו אלי ואמרו שהתפילין פסולות שינוי צורה באיזו אות, שאלו רב אחד נדמה לי הרב קליין, ופסלו. אמרתי להם שזה נראה לי הזוי מכיון שהוא קנה  את התפילין מחנות אחד ידוע מאוד, והם מתחייבים שכל מה יוצא מתחת ידם הוא מהודר מאוד. 

לקחתי את התפילין לרב אחר וגם הוא אמר אותו דבר שזה בעייתי מאוד.

אני בעצמי מתעסק מעט בכתיבת סת"ם ולפי הבנתי הבעיה מאוד בולט וזה פשע לפספס אותה. 

אני לא יודע איך אפשר לסמוך על מי שהוא אחרי מעשה כזה.

אי אפשר לשפוטמ. שלום

נראה לי שטעויות יכולות לקרות לכל אחד.

אם זה תופעה מתמשכת יש על מה לדבר

בכל אופן אולי תעלה לנו את הבעיה אולי יש רב שמכשיר ויש על מי לסמוך

לא יודע מה להגיד...אות והדראחרונה
הקשה פרעה לשלחנוקסת הסופר
האם רגל הקו"ף נוגעת בגג, 
או שמא יש הפסק דק כחוט השערה? 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
נראה לי שלא נוגעאות והדר
עד כמה אפשר להגדיל?קסת הסופר

בעין רגילה, מאוד קשה לראות את ההפסק כחוט השערה...

ק"כ תשאל חכםאות והדר

אם תצליח להבחין בקו הלבן של הקלף בין הרגל לבין הגג ללא זכוכית מגדלת, אפילו בהסתכלות קרובה מאוד, יהיה מותר לגרד. 

אם זה נראה דבוק בעין, נראה שאין מה לעשות...

 

נראלי שכן נוגעשי-אל כהן
נראה שלא נוגע אבלאמיר הסופר

תסתכל במגדלת פי 10 אם נוגע פסול לא נוגע כשר בכ"א נראה שלא נוגע

מה שנראה לא נוגע ויכול לגרדאילן ח.אחרונה
דרושים מגיהיםדרושמגיה

בס"ד

 

 
דרוש באופן מיידי בחור/אברך צעיר (עד גיל 26)
לפרוייקט בעל חשיבות ציבורית בתחום הגהות ותיקוני סת"ם.
דרישות: בוגר קורס סופרי סת"ם/ בוגר קורס מגיהים.
 
דרוש באופן מיידי בחור/אברך צעיר (עד גיל 26)
לפרוייקט בעל חשיבות ציבורית בתחום הגהות ותיקוני סת"ם.
דרישות: בוגר קורס סופרי סת"ם/ בוגר קורס מגיהים.
 
דרוש באופן מיידי בחור/אברך צעיר (עד גיל 26)
לפרוייקט בעל חשיבות ציבורית בתחום הגהות ותיקוני סת"ם.
דרישות: בוגר קורס סופרי סת"ם/ בוגר קורס מגיהים.
 
דרוש באופן מיידי בחור/אברך צעיר (עד גיל 26)
לפרוייקט בעל חשיבות ציבורית בתחום הגהות ותיקוני סת"ם.
דרישות: בוגר קורס סופרי סת"ם/ בוגר קורס מגיהים.
לפרטים נוספים בטל' 0527238448

 

דרושים באופן מיידי בחורים/אברכים צעירים (עד גיל 26),
לפרוייקט בעל חשיבות ציבורית בתחום הגהות סת"ם ותיקונים קלים.
דרישות: סופרי סת"ם מוסמכים/ מגיהי סת"ם מוסמכים.

 

תנאים טובים למתאימים.
לפרטים נוספים בטל': 0527238448
דרוש באופן מיידי בחור/אברך צעיר (עד גיל 26)
לפרוייקט בעל חשיבות ציבורית בתחום הגהות ותיקוני סת"ם.
דרישות: בוגר קורס סופרי סת"ם/ בוגר קורס מגיהים.
לפרטים נוספים בטל' 0527238448
אני רק תוהה איזה שימוש עשה מגיה בגיל 26הלוי מא
מה הבעיה? אני בן 25 ועשיתי המון שעות בבית הוראה..הרש
אשריךאות והדר

קראתי לאחרונה שסופר יחזקאל יחזקאל התחיל ללמוד לכתוב מהבר מצווה

זכית כמה כמוך יש?הלוי מא
לא ספרתי...הרש
מה הקטע של הגיל מה הם רוצים נטולי ילדים שכל היום יעבדו??אמיר הסופראחרונה

חבל שלא ביקשו שיהיו נראים טוב גם זה יכול לעזור מזה השטויות האלו ה' יעזור

במהלך החודש האחרון בדקתי הרבה תפיליןהלוי מא

ונמצא פסול בשני זוגות תפילין של חברה מוכרת בשוק עם מצב פרשיות מחפיר

מה לדעתכם אני צריך לעשות?

 

אני ממש רוצה לפרסם ברייש גלי את שם החברה וצילום של פרשיות שאמורות להיות מהודרות

ממש מפחד מהעורכי דין שלהם אבל אני חייב להזהיר מפניהם

 

הם גם מגבילים את האחריות שלהם באם סופר אחר פותח את התפילין לבדיקה ולא הם

 

תפרסםאות והדר

מקסימום תקבל תביעת נזיקין והוצאת שם רע

 

זה לא מקסימום...זה קובר. וחובה לשאול רב גדול לפני!הרש
את מי למשל?אות והדר

כל רב שתשאל אותו כבר נתן להם המלצה, (אם הוא מתכוון לאותו מפעל שגם אני מתכוון)

תראה לרב את הממצאים.הרש

אני מאמין שהרב יסכים איתך. וגם אם לא יסכים לצאת במפורש הגיוני שיסכים שאתה תפרסם.

אתה לא חייב להזכיר את המפעל כשאתה שואל. אפשר להציג את השאלה ואחרי תשובת הרב לחשוב אם לאמור לו מי המפעל. כמובן שתשובה בכתב מפורטת תהיה יותר טובה.

 

אי אפשר לפרסם דבר כזה בלי לשאול רב גדול.

זה סוגיה רחבה מידי.

 

הרבנים נותנים המלצות, לא השגחה. 

הבעיה היא שלעיתים הם לא כ"כ בקיאים בנושא...

 

 

ונראה לי שכבר דיברנו על המפעל שאתה חושב עליו. אני מכיר אחד יותר גרוע.

 

 

מסכיםאות והדר

אני מתחיל לחשוש שעם השנים המצב הולך המתדרדר.

אני אישית לא פגשתי ממש פסולים משם, בדיעבדים כן.

לדעתי בעל התפילין עצמו צריך לתבוע אותם בבית דין עם חוו"ד של איש מקצוע מומחה בלתי תלוי (אולי משמרת סת"ם וכדו') ולעשות רעש ותקשורת, פייסבוק  וכו' 

אחרת ככה ימשיך

 

חייב אישור מבית דין זה לא משחקאמיר הסופראחרונה