בעה"י
כמה בערך צריכה לעלות מגילת אסתר? ואיפה מומלץ לקנות בירושלים?
תודה!
הצ'ופצ'יק קטן מכדי להיות ג או ב
הבליטה הקיימת אין בה ממש
העקב אינו נראה כמעט בכלל לא יצילה
הכלל באות זו שיהיה נראה ב' כאן צורת ממש כ' לא צריך לעיין לראות ב' (כמו ביודי הא') כאן צורת האות היא החשיבא
אבל כדאי לגרד קצת בצד שמאל ולהוסיף דיו בצד ימין כדי לקרב
כשפותחים זה נראה יותר ברור. הגג עובר בקצת את הירך.
רק זה יותר כמו דג נך נח כותבים עם ח' לא עם ך' ... הדג רוצה לנוח קצת מה יש....
תקרב בין האותיות....
ב"ה
... תמחוק ך בדר ותאריך את ה"ר" הראשון?
עם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה!![]()
העם לא מפחד אבל הפרט עלול לפחד
ב"ה
אם זה פרשת שמע, אולי בעתיד אתה או סופר אחר יצטרך את הפרשה להציל תפילין שלמות.
רק אל תשכח לכתוב תאריך !!!!
ועלתה לי תוך כדי כתיבה שאלה תיאורתית מאוד אבל מענינת:
ברגע שמוחקים את האותיות המיותרות היא כשרה רק שצריך לקרב את האותיות להכשירה סופית.
לכן לדעתי כדי למנוע את השאלה בשעת מעשה רצוי למחוק ולתקן עכשיו ולרשום שני תאריכים:
אם מי שהוא יטרח לשאול פוסק למרות שזו אינה כרגע שאלה למעשה, אשמח לקבל תשובה.
אם כותבים פרשיות אחרי התוועדות של י"ט כסלו
ב"ה
התאריך הקובע הוא תאריך הכתיבה בפועל ולא תאריך התיקון.
לאות בחיוך, בי"ט כסלו לא כותבים רק מתועדים!
שאסור לשכוח שזה פיצפונים בכתב כזה קטן ד' כזו ארוכה ודאי שתשתנה צורתה כיון שעיינינו ישוטטו ובקושי ימצאו את צורת האות
"בלמען" וכמו "פן" ודוק עיין מהרש"ם ואבני נזר בשו"תים
ב"ה
בעצם כמעט כל האותיות דומות לאות אחרת:
אם לא, לא היינו מקבלים הזהרה מחכמי התלמוד שלא יעשה בתין כפין וכו'.
בית אם שני פינות עגולות למעלה ולמטה הוא כף ולא בית וגם לא יחשב לבית בשום מקרא.
בנדון דידן טית אם זנב שמאלי הוא עיין. אומנם צריך שיפוץ.
לפני כמה ימים הרב ווינר העלה תמונה של נון שנדבק ל"ו" וזה לא "נו" זה טי"ת. תסתכלו שם בבקשה.
לא ניראה לי כלל שתינוק בתוספת הבבלי יעזרו.
אות שדומה במקצתה לאות אחרת היינו דווקא שיש שינוי מהותי מהמתקבל כגון ט שעשיתי לה כפיפה פנימה אזי מחציתה דומה לאות פ' כי שיניתי שינוי מהותי מהנתקבל וכן ך' עם עקב מקצתה דומה לד' ע"י השינוי המהותי מהנתקבל אך כאן לא הוי שינוי אלא במשהו שהרי כל אות ט' בנויה מט' והמשך מושב זה כמו אות ב' שדומה במקצתה לד' שיש לה על המושב וודאי שזה לא נכון כי כל עוד שלא שיניתי מהנתקבל לא חשיב דומה במקצתה לאות אחרת
עיין בדעת ספר התרומה הגהות מימוניות והרא"ם
ישנם מלמדי סת״ם שמטילים מרה בתלמידים ״שמשפצים״ את האות בדרך קבע
ויש שחולקים על זה,
מה דעתכם??
שאדם שיודע לכתוב אינו צריך לשפץ אלא מלכתחילה יכתוב מתוקן.
ב"ה
זמן לימוד הסופר אינו הכמה שבועות חודשים של הקורס.
הוא צריך המון כתיבה רציפה כדי ליצב את הכתב.
בנתיים הוא צריך גם להפרנס, אז יש לפניו שתי אפשרויות:
לדעתי, אחזור על העיצה שקיבלתי מידידינו סופר סופר או מרחמים מצפת, "אני כותב שורה בעיתיות וכמה שורות "זרוקות" "(כשרות כמובן אבל לא הכי מהודרות, הסבר שלי למשפט זה כפי שהבנתי אותו אז)
ר' חיים אתה צודק במה שכתבת,
קודם כל, כדי לכתוב אות צריך לדעת אותו על כל פרטיה
אח"כ צריך לדעת לכתוב אותו,
אין שום בעיה בכתיבה אטית
אבל אם הסופר עושה קו ויוצא לו מלא פיגומים בהתחלה או בסוף, עושה ירך ויוצא שצריך לעבור עליו כמה וכמה פעמים זה סימן שיש בעיה טכנית כל שהוא שצריך לפתור אותה.
להוציא אותו לכתחילה זו עבודת פרך, וגם בדיעבד זה לא פשוט בכלל.
המון אותיות שבורות וסדוקות, יש ראש ל ללא ראש בכלל, ועו"ד...
מקווה שהעבודה הזו לא תגרום לך ל'שנאת התורה'....
ספר תורה ספרדי עם כתב אופייני לכל אזור הבלקנים (סלוניקי, קושתא וכדו')
תתייעץ עם רב שמבין מהנושא, תיזהר לא להרוס אותו
אלא ספרים עדינים לעשות תיקון גם מאוד עדין
האם בכתב הזה שלעיתים ם דומה מעט לס הולכים אחר רגילות הכתיבה או לפי ההלכה היבשה?
הגג ובסיס באותו אורך, זה מ"ם, לא צריך לגעת
לא מצאתי סמ"ך בתמונות אבל הסמך צרה למטה מעוגל לגמרי בצד ימין למטה.
עיין בתמונה, ממש ס"ת באותו סגנון, מלפני כ-250 שנה
מאיפה הוא? אחרי שיפוץ?
גם שם יש ל' בלי ראש...
לפני תיקון
ס"ת מאיסטנבול, צילמתי שם בבי"כ נווה שלום המפורסם (בגלל פיגוע שהיה שם)
שיהיה כשר בדיעבד, יקראו בו בין כך ובין כך. גם אם יהיה פבול (נכד של נכד של נכד של מי שהספר נכתב לעילוי נשמתו, משהו כזה...)
בקשר לצורת האות הוא אמר לי שעבר רבנים גדולים שקראו בו, לא רוצה שאשנה בזה כלום. רק מוחלפות, חסירות, יתרות ומילים דבוקות/שאר דיבוקים.
בעז"ה לא אשנא, להיפך זה מדהים לראות איך השתמר רוב המסורת, ואיך הקלף והכתב שמורים.
עשיתי מספר תיקונים, הקלף ממש נוח לתקן ודי עבה..
במה שאתה הבאת:
ראשי ש
י עליון של א
תחתית ם
תחתית ס
אין תג באות י
ראש ל
במה שנחשון העלה:
כנ"ל
ח' רש"י
חשבתי שתכתוב כ"ף פשוטה עם ריבוע
ות"ו בקו משוך שווה
הכזבת אותי...
לא התעמקתי כ"כ.
עניין אותי הגישה.
ומה אתה אומר על מה שאתה רואה?
שהכתב עבר אבולוציה,
בבית ראשון כתבו בכתב דעץ
בבית שני (תק' עזרא ונחמיה) עברו שלכתב אשורי ויוונית (רק בס"ת)
מאז הכתב הולך מתפתח
עד לפני 100 שנה לא תמצא שכתבו את ה"א עם יו"ד בפנים אלא עשו קו שמן, פ"א כתבו שונה וכו' וכו'
יש לנו תמונות מכתבים של חכמים גדולים כמו בעל קו"י שהלמ"דים נכנסים לתוך אותיות,
כתבים של גדולי ספרדים שכתבו כ"ף סופית מרובעת יו"ד עליונה של אל"פים כמו זין
הרי אלה לא סתם סופרים, ודאי ידעו את ההלכות!
ככל שהולכים אחורה מתקרבים למקורי יותר עם פחות תוספות מאוחרות
4
שפה מתפתחת
גם הכתב התפתח במיוחד כתב אשכנז בהשפעה של קליגרפיה ארופאית.
מה מתסכל אותך?
אם אז ברכה על דבר כזה היתה טובה מצד ה' יתברך,
כיצד יתכן שכיום ברכה על אותו טקסט תהיה פסולה?
כנ"ל לגבי בתי תפילין עתיקות שכיום אף אחד לא היה מעז להכשיר,
ואילו יתכן מאוד שחז"ל הקדושים דווקא יצאו בהן ידי חובה בשופי
ממליץ לעיין כאן בכתבה מרתקת:
ב"ה
מי קובע שמה שאנחנו יודעים היום על צורת האותיות, הוא הקובע?
אני מחויב ע"פ הלכה לכתוב כפי שפוסקי דורנו קובעים, אבל זה לא נותן זכות להערער על הסופרים מדורות הקודמים.
לא ניתן לחשוב שאזור שלם ודור שלם של סופרים כתבו כך.
ניחא להגיד על סופר אחד, שהוא בדוגמת כמה סופרים של דורנו שלמדו בחיפזון צורת האותיות ואחלו לכתוב. אבל על דור שלם ועל אזור שלם? תמוהה ביותר.
שימו לב למרחק בין המילים, פחות מיו"ד, דו"ח מחשב היה מוציא 10K לפחות של הערות.
לכן לדעתי כפי שכתבתי קודם, אני בתור סופר כדי לא להכנס לפולמוסים מיותרים חייב לכתוב כפי שלימדו אותי אם ה"שגעונות" של פוסקי דורינו אבל אין לי זכות לפסול צורות אחרות כי גם אני וגם אותו פוסק לא זוכרים את הצורות שראינו על הלוחות במעמד הרב סיני.
הסופרים האלו, אני רוצה להאמין שקיבלו מסורת מרבם שלימדם וכך עד משה רבינו.
ואם לא חושבים כך, ניתן לערער על כל מנהג ישראל ומסורת.
הנני מציאה למי שיש לא גישה לכך להעיין בספר משנת הסופרים הדיון על ה"פ השבורה"
בעוד כמה דורות כשיעלמו הסופרים הכתובים "פ" לפי המסורת שלפני המלחמה וישארו רק הסופרים החדשים שלמדו אף ורק צורת ה"פ" הירושלמית החדשה יחסית, יפסלו סת"ם בכמויות בגלל ה"פ השבורה"כביכול.
אם אתם שומעים על מישהו מאזור טבריה שמעוניין להתחיל קורס איכותי לכתיבת סת"ם אתם יכולים להפנות אותו למספר: 0546671020. מאוד מומלץ!
*מעביר הקורס הוא הרב אליעזר אדם, סופר מומחה שמלמד כבר למעלה מ-20 שנה בהצלחה רבה.
מעבר להעברת הקורס, הרב אליעזר מעודד את תלמידיו להישאר איתו בקשר גם לאחר סיום הקורס בהמשך התפתחותם במעלות הכתיבה.
אשמח שתפיצו...
-משה ר-אפשר לנקות.
תוכל לשלוח את זה להלוי מא, יש לו גמ"ח

יכול להיות שזה לא כסדרן?
כל עוד אין לי בסיס לפסול - אי אפשר לפסול, זה לכתחילה לגמרי (כל מזוזה לגופה).
כאשר ארצה לקנות אחפש סופר יר"ש שאני מכיר/ מומלץ ורק ממנו אקנה - כמובן לאחר בדיקת מחשב ומגיה או שניים.
אבל אם אתה מוצא מזוזה זרוקה ברחוב?
כל עוד אין לי בסיס לפסול - אי אפשר לפסול, זה לכתחילה לגמרי (כל מזוזה לגופה).
והייתה מהודרת ביותר.
מישהו זרק אותה לפח כנראה בטעות
יכול לקרות, אין לדיין אלא...
אבל הרי מה היכפת לך,
זה כשר רק לאלה הבורים שבטלים לשו"ע, לכם זה פסול ממילא.
זה דיון הלכתי לא צריך להתעצבן.
מה הולך פה אני קורא נכון או שאני הוזה???......
כי לדעת די"מ ורבותיו הקלף המעובד בסיד פסול ממילא
מפאת כל הבלאגן שקיים אבעולם הספרות פסק הרב מזוז שאין היום שום חזקת כשרות על הסופרים
גם אני בשו"ת מקור נאמן של הרב מאזוז...
יש שבירה כלשהי המבדילה בין הרגל לבין הראש
כתם גדול מדי ונשחת
זה עתה הרב אילן אמר שהרב מועלם הורה שאלת תינוק
נשחת צורתה (הכתיבה בטלה לכתם)
אילן מעניין אם זו היתה תשובתך בקבוצת הווטסאפ של יד...![]()
מחילה
ומקסימום כשמסופקים שואלים תינוק כמו באותיות מטושטשות ומה ההבדל בניהם אות מטושטשת ספק כאן ספק לא כאן שואלים תינוק אין הכי נמי אות מטושטשת מה לי עם דיו ומה לי בלי דיו העיקר שהיא מטושטשת יבוא התינוק ויכריע
ונ"ל דפשוט הוא
נתתי את התפילין של חבר שלי במכון הגהה מפורסמת בבני ברק
התקשרו אלי ואמרו שהתפילין פסולות שינוי צורה באיזו אות, שאלו רב אחד נדמה לי הרב קליין, ופסלו. אמרתי להם שזה נראה לי הזוי מכיון שהוא קנה את התפילין מחנות אחד ידוע מאוד, והם מתחייבים שכל מה יוצא מתחת ידם הוא מהודר מאוד.
לקחתי את התפילין לרב אחר וגם הוא אמר אותו דבר שזה בעייתי מאוד.
אני בעצמי מתעסק מעט בכתיבת סת"ם ולפי הבנתי הבעיה מאוד בולט וזה פשע לפספס אותה.
אני לא יודע איך אפשר לסמוך על מי שהוא אחרי מעשה כזה.
נראה לי שטעויות יכולות לקרות לכל אחד.
אם זה תופעה מתמשכת יש על מה לדבר
בכל אופן אולי תעלה לנו את הבעיה אולי יש רב שמכשיר ויש על מי לסמוך
בעין רגילה, מאוד קשה לראות את ההפסק כחוט השערה...
אם תצליח להבחין בקו הלבן של הקלף בין הרגל לבין הגג ללא זכוכית מגדלת, אפילו בהסתכלות קרובה מאוד, יהיה מותר לגרד.
אם זה נראה דבוק בעין, נראה שאין מה לעשות...
תסתכל במגדלת פי 10 אם נוגע פסול לא נוגע כשר בכ"א נראה שלא נוגע
בס"ד
|
|
קראתי לאחרונה שסופר יחזקאל יחזקאל התחיל ללמוד לכתוב מהבר מצווה
חבל שלא ביקשו שיהיו נראים טוב גם זה יכול לעזור מזה השטויות האלו ה' יעזור
ונמצא פסול בשני זוגות תפילין של חברה מוכרת בשוק עם מצב פרשיות מחפיר
מה לדעתכם אני צריך לעשות?
אני ממש רוצה לפרסם ברייש גלי את שם החברה וצילום של פרשיות שאמורות להיות מהודרות
ממש מפחד מהעורכי דין שלהם אבל אני חייב להזהיר מפניהם
הם גם מגבילים את האחריות שלהם באם סופר אחר פותח את התפילין לבדיקה ולא הם
מקסימום תקבל תביעת נזיקין והוצאת שם רע
כל רב שתשאל אותו כבר נתן להם המלצה, (אם הוא מתכוון לאותו מפעל שגם אני מתכוון)
אני מאמין שהרב יסכים איתך. וגם אם לא יסכים לצאת במפורש הגיוני שיסכים שאתה תפרסם.
אתה לא חייב להזכיר את המפעל כשאתה שואל. אפשר להציג את השאלה ואחרי תשובת הרב לחשוב אם לאמור לו מי המפעל. כמובן שתשובה בכתב מפורטת תהיה יותר טובה.
אי אפשר לפרסם דבר כזה בלי לשאול רב גדול.
זה סוגיה רחבה מידי.
הרבנים נותנים המלצות, לא השגחה.
הבעיה היא שלעיתים הם לא כ"כ בקיאים בנושא...
ונראה לי שכבר דיברנו על המפעל שאתה חושב עליו. אני מכיר אחד יותר גרוע.
אני מתחיל לחשוש שעם השנים המצב הולך המתדרדר.
אני אישית לא פגשתי ממש פסולים משם, בדיעבדים כן.
לדעתי בעל התפילין עצמו צריך לתבוע אותם בבית דין עם חוו"ד של איש מקצוע מומחה בלתי תלוי (אולי משמרת סת"ם וכדו') ולעשות רעש ותקשורת, פייסבוק וכו'
אחרת ככה ימשיך