שרשור חדש
שלום! האם יש כאן סופרי סתם שעוסקים בתחוםאנונימי (פותח)
בתמורת תשלום?

ואם עניתם חיובי אז שאלתכם מופנת אליכם,
אני שואלת בשם הבעל

שאלה : "האם בעבודת ספרות סתם, יכולה לקרות טעויות בכתיבה? ואם כן, מדוע זה קורה?? מדוע העבודות של הלקוחות חוזרות לבית הסופר? יש סיבה לעניין? "

בתור סופרים המקצוע אשמח לשמוע את דעתכם.
בתודה מראש.
וודאי - זה עבודה שדורשת המון ריכוזנחשון מהרחברון

טיפה חוסר ריכוז ויכולה להיות טעות שלא שמים לב אליה, וגם אם מרוכזים - זה עבודה מאד מדויקת - וודאי שיש טעויות.  "עבודות" חוזרות בדרך כלל מהמגיה - שבעלך משלם לא\ו שיבדוק את הדברי סת''ם 

 

מגילות אם יש טעות חוזרים לסופר מתקנים ואין בעיה, מזוזות ותפילין לא תמיד מותר (כן ואז זה מבאס כי צריך להכין אחד חדש - ניסיון קשה) וספר תורה - מתקנים בבית כנסת - לרוב לא הסופר שכתב.

 

אה, ותביני, לכולם יש טעויות... אין מישהו שאין לו טעויות ופספוסים השאלה היא אם זה חוסר שימת לב (החלפת אותיות, דיבוק וכו) או רכישת מיומנות (ואז זה דיבוקים, צורת אותיות וכו') אם הוא בהתחלה אז לא הגיוני שלא יהיו טעויות...

(התחלה - כמה שנים)

מקווה שעזרתי

אז ככה תודה על התשובה אם כן,אנונימי (פותח)
בעלי מעל 10 שנים כותב סת"ם ...
עבודות המזוזות מידי פעם חוזרות מהלקוחות.
המגיה לא מגיה נכון??
בעלי לא מרוכז כלל בכתיבה? והוא אכן מדבר בזמן כתיבה זה מותר? (אמר לי שהוא אינו כותב את שם ה' משאיר חלקים רקים ואז שהוא צריך לכתוב שם ה' הוא לא מדבר ומשלים את החלקים הריקים) .

אם נניח המגיה לא מהגה נכון? אני יכולה להגות?
תשובות כנסי דחוףנחשון מהרחברון

מידי פעם זה נורמלי כתבת בעלי לא מרוכז כלל בכתיבה? והוא אכן מדבר בזמן כתיבה זה מותר? (אמר לי שהוא אינו כותב את שם ה' משאיר חלקים רקים ואז שהוא צריך לכתוב שם ה' הוא לא מדבר ומשלים את החלקים הריקים) .

אם זה במזוזה המזוזות פסולות ללא שום היתר והמגיה לא יכול לעלות על זה!!!!(גם בתפילין)

זה דין כסדרם וזה ברכות לבטלה!

 

אם המגיה לא עושה את העבודה כדאי לחפש מגיה אחר לא יודע מה הריכוז שלו זה תלוי בשכיחות של הטעויות מותר לדבר  ואת לא לכולה להגיה - יש המון הלכות וצריך לקבל הסמכה לזה (מקצוע נפרד מכתיבה - לא כל סופר הוא מגיה)

 

ותבדקי את הקטע של להשאיר את החלק של שם ה', כי זה פסול לגמרי ואין דרך לעלות על זה 

חייבים לכתוב לפי הסדר ולכן אפילו אם יש אות פסולה(בפסול מסוים שנקרא משנה צורה)  או שחסרה אות והמשכנו עוד אות אחת אפילו - אסור לחזור ולתקן - חייבים למחוק את כל מה שנכתב אחרי הטעות ורק אז לתקן ואם יש שם ה' אז או שקולפים אותו או שזורקים לגניזה ומתחילים מחדש. אז אם הוא משאיר את שם ה' ואחר כך משלים זה פסול ושום מגיה לא יכול לעלות על זה וזה ברכות לבטלה, ובית בלי מזוזה ככשירה/אדם מניח תפילין פסולות....

 

 

אוקיי לגביי עיניין הדיבור איני יודעת אם זהאנונימי (פותח)
במזוזה או בתפילין..
אבל בכתיבת ספר תורה וודאי לי שהוא מדבר.. על זה יש מה לסמוך?

עכשיו שאלה מאחורי גבו של בעלי ולכן אני באנונימי מפני כבודו..
יכול להיות שהפרנסה דועכת ויורדת מצידו כי יש בעיות בכתיבתו? זה משפיע? אני כבר מאוד מאוד מבולבלת מצד הרוחני שבו או איך שנקרא לזה "יראת שמיים שלו "...
בספר תורה אין בעיה- זה רק הידור לא לדברנחשון מהרחברון

ואין בעיה בספר תורה להשאיר מקום לשמות ולמלא אחר כך, הבעיה קיימת בתפילין ומזוזות בלבד. וגם שם דיבור לא פוסל רק עדיף לא לדבר(ריכוז...)

 

האם הפרנסה מושפעת מהיראתת שמים שלו? זה חשבונות שמים... לא יודע. האם יכול להיות שבגלל חוסר שימת לב/עצלות הוא כותב פחות/טועה יותר - הגיוני שזה יפגע בפרנסה

 

קטונתי מלדבר על אנשים אחרים אבל אולי להתייעץ עם רב שמכיר אישית?

מה עורר אותך לחקור את בעליך?אות והדר

לשאלות שלך, כמו שכתב קודמי, וודאי שקורה ויש טעויות, לפעמים טיפשיות ולפעמים מצערות ואפילו כשמרוכזים ולא מדברים זה יכול לקרות. אבל זה חמור מאוד שמזוזה או תפילין כאלה יגיעו לידי שימוש חלילה. 

יש סדר של הגהה, שסופר חייב לקרוא בעצמו את מה שכתב ואח"כ להעביר להגהה. רצוי מאוד כמעט חובה לעשות גם הגהת מחשב. ואחרי הגהה לעשות את התיקונים בנחת ורצוי שוב לעבור. היום מגיהים טובים בישראל זה מוצר נדיר מאוד לכן סופר חייב לקחת אחריות על מעשיו. 

מותר לדבר בכתיבה אע"פ שזה לא מאוד רצוי אבל אי אפשר לחנוק את הבן אדם שעות.

לענ"ד תתני בו אמון מלא ותחזקי אותו ותביעי הרבה הערכה שהוא עובד קשה ומפרנס את המשפחה. 

סמכי על אלוף נעוריך רק שילמד הלכותאריק אלחרר
לגבי פרנסה מהאישה הברכה תתחזקי בצינעות ושמירת הלשון
טוב עונה לכולכם...אנונימי (פותח)
תודה רבה על התיחסות לשאלותיי.
החכמתי.
לגבי בעלי - כמה שזה לא יפה אבל קצת מאוכזבת מאופן התנהגותו מבחינה רוחנית.
אני מרגישה שהוא לא כ"כ אמיתי בדת. והכל משחק. פשוט היו כמה סופרים שזילזלו בכתבו לא מזמן הכניס ספר לבית כנסת שבו מתפלל ומצאו בו הרבה טעויות.. ..
אנשים לצערי מבינים שהוא לא מספיק ברמה גבוהה למרות עיסקו מספר שנים.
וזה עצוב לי שפשוט הוא לא מוכן לקבל ביקורת ואנשים מבקשים את כספם חזרה..
ויש לנו ילדים לפרנס.. אז ה' מעמיד אותנו בניסיונות.. אני מבינה את חומרת המצב אבל הוא לא מספיק מבין למרות שאני מחזקת אותו. ואני לא שואלת את הלכות הסת"ם כי גם ככה פה ושם הוא מחפף.. זהו. בגלל זה שאלתי כאן.
רק תפילות קרוב השם לכל קוראיואריק אלחרר
תגידי לבעלך שיש מי שיכול לעזור לו...אילן ח.
אם רוצה עזרה שיתקשר נכוון אותו.. הטלפון שלי אצל מנהל האתר אות והדר. בהצלחה
תודה רבה...אנונימי (פותח)
למרות שקשה לבעלי לקבל ביקורת.
שמחתי לקבל מכם מענה לשאלותיי.
וכמו שאריק אמר, רק תפילות! כנראה אלו הם נסיונותיי...

שבוע טוב.
הערה קטנהאות והדראחרונה

קודם כל כמו שכתב אילן, נשמח לעזור במה שאפשר. 

לגבי סופרים שזלזלו בו, כאב לי לשמוע אנשים לכאורה יר"ש מזלזלים ביהודי אחר ומלבינים פניו בציבור.

אפילו שזה חמור שס"ת שכתב הסופר לא נבדק כדבעי, במקום להתייחס בכובד ראש ולתקן את המעוות מעוותים עוד יותר על ידי זלזול ולגלוג.

מוזמנת לפנות בפרטי, אולי מעז יצא מתוק 

האם יש סגירה מיוחדת לקלף לפני שמכניסים לבית המזוזהרות22
שקית ניילון או ניילון נצמדנחשון מהרחברון
מסכים אך לשים לב שהכתב לא הפוך הכיסויים לא חובהאריק אלחרר
מגלגלים המזוזה משמאל לימין באופן שפותחים רואים ישר את המילים שמע ישראל
הכיסוי לא חובה אבל רצוי למנוע רטיבותנחשון מהרחברון

מן הסתם המזוזה מגולגלת כבר... 

יש עניין דווקאאילן ח.אחרונה
בשני כיסויים. בגלל שלא יהיה ביזיון בכתבי הקודש ככתוב בספרים. ולכן נוהגים לעטוף בניילון ראשון והכיסוי השני זה הבית מזוזה.
לא מועיל שני כיסויים באותו מין כגון שני פעמים ניילון זה עדיין נחשב כיסוי אחד. ולגבי השמירה הכי טובה זה אחרי שמגלגלים את המזוזה אז סוגרים כמו סוכריה למעלה ולמטה מקפלים ותופשים עם סלוטפ. מניסיון שלי ניילון לא מרשרש יותר טוב לשמירת המזוזה
כ׳ של אנכיאילן ח.

לענ"דאות והדר

מותר לגרד ומקסימום ש"ת

 אולי יהיו כאלה עם כוח מדמה מפותח במיוחד שיצליחו לדמות כאן ג 

מסכים. תינוק קרא כ... גרדאילן ח.אחרונה
לגבי שמות מאחורי המזוזהאות והדר

שאלה - 92178 
לכבוד הרב מוצפי שליט"א 
דחוף!!! 
הלכתי לקנות מזוזה,מסופר בעל שם,וששאלתי על השמות שיש לכתוב מאחורה אמר לי שזה מנהג האשכנזים בלבד ונבע מגזירות שמד ואין מנהגינו כך. 
יורני הרב!!
 
תשובה 
עם הארץ הוא זה שהלכת אליו , הם דברי הזוהר המפורשים . הוא סופר משהו אחר .

הרב עובדיה ז״ל בתשובה יביע אומר שב ואל תעשה עדיףאילן ח.
אולי כדאי להודיע לו?אות והדר


גם מו"ר הרב אליהו זצ"ל אמר לכתוברחמים-
וכן קול יעקב ויריעות שלמהאריק אלחרראחרונה
חי"ת? או ה"א?אות והדר
לא ח׳ .. ה׳ פסולה שצריכה ביטול צורה.אילן ח.
מה נ"מ אם זה ה או ח ?הרש
הרש .. המון נ״מ..אילן ח.
אם זה ה׳ האם עדיין צורתה נשארה ואם לא מה הדין בשם הויה וכו..ונ״מ לעניין ח״ת וכמובן בכסדרן.
וכן אייך יהיה אופן התיקון מאין יתחיל למחוק וכו..
וה״ה בח׳ נשאל את אותם שאלות וכו.. הרש.. כל שאלה כזו היא מצויינת וזה נקרא בהלכה שימוש.. וכל מי שיש לו שאלה יעלה אותה וכך נזכה ללמוד וללמד. אות - יישר כח.
לא הבנתי...הרש

א. זה לא שם הויה...

ב. גם אם זה ה, אין נ"מ לח"ת. כסדרן, לא בטוח עכשיו...

 

 

הרש ידידנו.. כשמעלים כאן תמונה אנו מנסים לדוןאילן ח.
בה מכל הכיוונים האפשריים שיכולים להיות...
ברור שכאן זה לא שם..! ומה יהיה הדין באותה דוגמא בשם ???
ברור שכאן זה לא ח׳....! ומה יהיה הדין אם היה צריך להיות כאן ח׳ ???.. ואיך מותר לתקן וכו ??
ובהא עצמה שנדבקה האם יש נ״מ בין כתיבת ב״י לבין הכתיבה הספרדית ??? והאם יש נ״מ בין נדבקה בשעת כתיבה או אח״כ..?? וכן עובי הדיבוק וכו.. וגם אם התמונה שמועלית היא ס״ת ...אז מה יהיה בכסדרן בתו״מ ???
ויש עוד המון נ״מ בכל תמונה שמועלית והלוואי שנצליח לתת כאן תשובות ברורות לשאלות ושלא תעלה תקלה ע״י.
עכשיו אני משוכנע שהבנת... ואם לא.. תעלה מולי הפרטי אשמח לפרט כמה שאפשר.
סבבה.הרש

אני לא מתנגד למשו...

 

רק מה שאתה מתאר זה לא מה שקורה...

 

העיקר שזה מוסיף לנו, זה דבר שבאמת חסר לי שאין לי עם מי 'לדבר בלימוד' בנושא הזה אצלינו בישיבה..

בכייףאילן ח.
נשחת גרדאריק אלחרר
אריק כוונתך נשחת-בטל.אילן ח.
הכוונה שלא צריך קליפה ולבטל ע״י סכיןאריק אלחרראחרונה
שימוש...מאריק ידידנו.אילן ח.







הראשון לא ברור, השאר בהרש
מסכים הכל כשר.אילן ח.
אילן פסלתי שתים מהם התמונות אצלכם מוגדלות מאודאריק אלחרר
אריק בשלושת התמונות המוגדלות יש עקב קטןאילן ח.
וזה מה שמציל להוסיף עליו עקב טוב. הראשונה לא ברורה
כן אבל במציאות הוא לא מציל הוא אפסיאריק אלחרראחרונה
נראה לי שפסול, ש'...הרש


מסכיםאילן ח.
נשחתאריק אלחרראחרונה
אני נוטה להקל במקרים כאלה, אבל אין לי הוכחות ממש..הרש
ינקה אחר שאלת תינוקאות והדר

הרש, ההוכחה שלך זה שהאות נראה כצורתה. 

נכון. סברא, לא שראיתי אפשהו...הרש
עיין יריעות שלמה מסכים אותאריק אלחרראחרונה
מחפש קולות לשמוע נעימות בכתיבההלוי מא

כי אין לי ריכוז בלי

אף אחד לא חייב אותך להיות סופר...הרש
עיין ביריעות שלמהאות והדר

שהתיר בשם הרב מאזוז שמנגינה ללא מילים בווליום נמוך. 

הרב גרוס אוסר בקנאיות ואפילו מחתים את הסופר על התחייבות לפני שנותן לו תעודה (שהוא מתחייב לא לשמוע שום דבר בכתיבה). 

 

אות יפה וכן הרב מוצפי מתיר לשמוע דברי תורהאריק אלחרראחרונה
מ״מ הכל לפי האדם מי שמרגיש שזה מסיח דעתו לא ישמע
אשרי מי שדעתו כל כולה בתוך המילים והקדושה אבל לא חכמה להחמיר בנושא זה ועיין מה שכתב מרן לב סעיף ל אינו רשאי לכתוב אלא אם כן יודע לקרוא. ולהלכה כשר ועיין גם סעיף יט מה שכתב ברמ״א וכן ביורה דיעה רע״ו סעיף ג
חבר'ה ההבדלים במגילה בין ספרדי לאשכנזינחשון מהרחברון

מי יודע?

 

מישהו יכול לעזור לי? אני עם תיקון ספרדי וצריך לכתונחשון מהרחברון

ב נוסח אשכנזי, מה השינויים שצריך לשנות?

2 מקומותמ. שלום

פרק ח פסוק יא ספרדים "ולהרג" אשכנזים "להרג"

פרק ט פסוק ב ספרדים "לפניהם" אשכנזים "בפניהם"

 

בהצלחה

5 שינויים ואלו הם מהרב מזוזאריק אלחרר
תודה רבה אריק!!!!!!!!מ. שלום

פתרת לי התלבטות קשה

מאחר ובתיקון קוראים איש מצליח ראיתי את השינויים הנ"ל

אך בתיקון סופרים הספרדי הרגיל לא ראיתי אותם אלא את השניים שאני כתבתי לעיל.

ולא ידעתי אם באיש מצליח כתבו בדוקא או לא.

השינויים של הרב הנאמ"ן שליט"א הם תואמים את כתב ארם צובא ע"פ הרב ברויאר.

 

עכ"פ השואל אשכנזי ומסתמא יש בידו תיקון ספרדי רגיל שאינו ע"פ הרב מאזוז.

 

חזק וברוך!!

השואל תימני...נחשון מהרחברון

וכותב בכתב ספרדי אך מישהו ביקש מגילה אשכנזית דווקא ממני - למרות הכתב הספרדי

אופסססססמ. שלוםאחרונה

אשריך...

גילוי נאות: גם אני תימני

 

וכותב גם כתב אשכנזי וגם ספרדי.

מה סימן המגיהברקל

שני הסימונים של המגיה לא ברורים לי - מה לא תקין?

תנקה את הלכלוכיםאות והדר
ואם זה לא לכלוכים את תקצר תגים בע׳ ותאריך ף׳אילן ח.
כתמים בקלף יש עפרון לבן של גרפיקאים לטשטשאריק אלחרראחרונה
דילמה תוך כדי קריאת התורהאלעד
[סוף השורה]

 

ובכן, ידידי סבר ע"פ צורת האותיות במשנ"ב שכותב שח' המורכבת מד+ו, או ד+ז- שצריך לתקנה, אך לא יחזירו ס"ת בשבת עבור זה.

ואילו אני טענתי ע"פ אותו משנ"ב שלא מדובר בד' בכלל, אלא בז' שגגו ארוך, ולכאורה כל עוד הוא שווה משני הצדדים אין בו פסול.

ויתר על כך, הואיל ואותה ח' מוזרה נכתבה בסוף שורה (והיא היתה אפילו יותר ארוכה מזאת שמתוארת כאן^), לא היתה ברירה לסופר אלא להאריכה ולהרחיב את גג האות ז' שלה, כיוון שכל אופציה אחרת (הארכת החטוטרת/כתיבתה כרגיל/מחיקת האותיות עד לאות שניתן להאריך בשופי כדוגמת ד'/ת'/ה'/ וכיו"ב) הינה פחות טובה מבחינה הלכתית.

 

רבותיי הסופרים-

עם מי הצדק?

שיכתוב ח דרש"ימ. שלום

כשרה לכתחילה ולא להכנס למחלוקת אחרונים בנוגע ל ח דרבנו תם דיש פוסלים

 

אם ז ארוכה מדי, לא יעזור שהיא שוה משני הצדדים אם בכל צד יש יותר מעובי קולמוס.

מה השאלה במשפט אחד?אות והדר

אתה טוען שלא צריך לתקן והוא טוען שכן צריך לתקן? 

כן. ולגבי העצה של מ.שלום-אלעד

חוששני שזה יפגע בנויו של הכתב, כי לא נאה ולא יאה להשתמש בשני סוגי כתב באותו הספר.

אכן. אבל זה הרע במיעוטומ. שלום
לפי התמונה שהעלת זה כשר ויתקן לכתחילהאילן ח.
איך יתקן? מה הית ממליץ לו לעשות?אלעד

להאריך את החטוטרת לא ממולץ, למחוק סתם כמה מילים עד שיגיע לאותיות שניתן להאריך (ה', ד, ת וכיו"ב) גם לא כדאי, להשאיר רווח בסוף השורה גם לא ראוי.

 

מה ניתן לעשות? אם בכלל?

מסכים עם אילן ולאלעד מדובר בס״ת במקרה הכי גרועהאריק אלחרר
למחק את הזין ולכתבה במקומה אני הייתי משאיר כך ומייפה קצת עם סכין
גם אני מסכים בתמונהמ. שלוםאחרונה

אבל התמונה היא מקרה גבולי, ואלעד אמר שבספר המצב יותר חמור.

 

אלעד אתה יכול אולי לצלם את הספר ולהעלות לכאן? אז נהיה כולנו חכמים יותר

ז׳ האם מותר לגרד בס״ת ומה הדין בכסדרן ?אילן ח.

נראה כשר תוסיף דיו לשאר האותיותאריק אלחרר
אתה בטוח שכשר ככה ללא ש"ת??שכדדגכשכ
לענ"דאות והדר

אם מסתכלים בחישוב של עובי קולמוס, שאלה חמורה מאוד כי הירך קרוב לג' קולמוסים, שיעור נו"ן פשוטה, ויש פוסלים (שבט הלוי)

יחסית לגובה הכללי של הכתב נראה עדיין ארוך אבל לא מאוד.

לענ"ד ש"ת בתו"מ,

במקרה הזה למחוק את הרגל ולכתוב מחדש, לענ"ד פתרון של אריק פחות טוב.  

אות אתה צודק .. אבל כשמסתכלים בכללי על המילהאילן ח.
זה נראה ז׳ ולא נון פשוטה. מה עוד שלא כותבים נון פשוטה באמצע מילה וזה עוד סניף להקל שצורתה עליה. וכדברי הגמרא אייתי ינוקא אי קרי ליה ייהרג אי קרי ליה ויהרג.. ולא אמר התנא אי קרי ליה יוד אי קרי ליה ואו.. משמע מסתכלים גם בכללי ולא רק באופן פרטני על האות עצמה. ומה גם שברור שתינוק יקרא ז׳ ולא נון. ולכן בס״ת יכול לגרד. וכיון שעדיין צורתה עליה במזוזה הייתי מוסיף דיו לשאר האותיות כדברי אריק. כנלע״ד
חוזר בי ש״ת והתיקון כמו שאמרתיאריק אלחרראחרונה
כדאי לקרוא!!!!!!!!!!!!!!אנונימי (פותח)
 

סגולה גדולה ומסוגלת לשפע פרנסה!

לומר בשבוע של פרשת בשלח ביום שלישי (היום) את "פרשת המן" ניתן לקרוא אותה עד השקיעה ניתן למצוא את "פרשת המן" בחומש שמות פרק טז מפסוק ד עד לו כל עניין אמירת פרשת המן כדי שיאמין ויחדיר בעצמו שכל מזונותיו מאת בורא יתברך ובאים אליו בהשגחה פרטית ואין ריבוי ההשתדלות מועילה כלל ובמסכת ברכות נאמר:"כל האומר פרשת המן מובטח לו שלא יתמעטו מזונותיו" לכן כל אחד יקרא את פרשת המן בכוונה רבה ובעיון רב ובזכות זה יזכה לשפע של פרנסה (אפשר למצוא גם באינטרנט) מצווה גדולה להפיץ את ההודעה כמה שאפשר!

אשרי מי שזוכה לזכות את הרבים שאין חטא בא על ידו וזכות הרבים תלויה בו! יום טוב שמח ומלא ברכת שמים!

אויש! שוב שכחתי! לא הולך לי עם סגולותאות והדראחרונה
מאריק ידידנואילן ח.




ר ש״ת הוה מחקאריק אלחרר
מסכים.. אבל קודם ינסה לשפשף עם האצבעאילן ח.
יכול להיות שאם זה ימחק קצת לא נצטרך ש״ת.
עדיף עם בד לא אצבעאריק אלחרראחרונה
יש מכשירים בזה אמנם לדעתי ש״תאילן ח.
הכשרתיאריק אלחרראחרונה
כשר תאריך את כל רגלי שאר אותיות ה׳אילן ח.
מסכיםאריק אלחרראחרונה
לה נשחת בטלמ. שלום

ג של גדלים - גדולה מדי אך כשרה

ש של ישראל - י אמצעית לא מחוברת לקצה המושב השמאלי - כשר וראוי לתקן

פסול מחקאילן ח.
מסכיםאריק אלחרראחרונה
חי"תאות והדר

למחוק מלמטה למעלה.

נראה יותר ח׳ מאשר ת׳ וגם ת׳ כזו מצריך תינוקאילן ח.
פסלתיאריק אלחרראחרונה
בעקרון כשר אבלאות והדר

יש הרבה שיפסלו כזה 

למעשה, ש"ת נראה לי 

פסקתי לו כמו שנראה פסול אך אם יביא לי לראות חיאריק אלחרראחרונה
אולי יהיה שת
נשחת, אפשר למחוקאות והדר
מחק הרגל ימין והלאה..אילן ח.
מסכיםאריק אלחרראחרונה