שרשור חדש
כ״י הרמח״ל הק״ ס״ת עור חיה ודיו עשוי מקליפת רימוןאילן ח.


אות מה אומר לא נראה מוזר זה ספר תימני מנוקדאריק אלחרר
כתיבה תמנית
ונכון שהוא מעובד בקליפות רימונים אך גם זה מסורת תימן וכן הלפופות
הרמחל כתב אותו בעכו אולי סופר תימני או עוד איזה בלוף
פעם קראתי כתבהאות והדראחרונה

שדנה על הספר המיוחס להרמח"ל, לפי מה שהיה כתוב שם זה לא בטוח שהוא כתב את הספר בעצמו.

יש אומרים שכן ויש כאלה שטענו שהוא רק התחיל אותו והמשיך סופר אחר. איך שלא יהיה הספר מעניין. פעם שמעתי שיש עוד ספר המיוחס לרמח"ל, סגנון איטלקי שנמצא באמסטרדם, לא ברור...

שלום מה הדין?איתן בן דוד

לענ"ד בשם ה' ניכרת צורת היוד ורק להפריד  האות ב' למוחקה והאות ה' למחוק רגלה השמאלית ולכותבה מחדש

ד-ב תבטל בשם תפרידאריק אלחרר
אריק זה מה שאיתן אמר בדיוק.. גמני מסכים יישר כחאילן ח.אחרונה
מה הדין ?יעקב יפרח
עדיין צורתה עליה ... גרד.אילן ח.
הואו של הויה לא צריכה ש"ת?הלוי מא
תגובה והסכמהיעקב יפרחאחרונה
עבר עריכה על ידי יעקב יפרח בתאריך כ' באלול תשע"ג 23:16

אילן שלום תודה על הפסיקה כך גם פסק לי הרב אליעזר וקנין צפת-יעקב יפרח

לא..זה בסדר. כדאי להאריך קצת את רגלי הה׳ להשוותאילן ח.
שלט נחמד שהכנתיהלוי מא
חמוד!אות והדראחרונה

 

 

מה הדין? מותר לחק ב"ת"?הלוי מא
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך י"ז באלול תשע"ג 10:24
מותראילן ח.
כנ"ל, דהא אין שיעור לעובי האותיותדרור אל
מסכים אך לגבי אין שיעור הכלל נאמר כשכל חלקי האותאריק אלחרראחרונה
אותו עובי או שעכ״פ שישאר צורת אות
הזמנת ספר תורהmeir52

אנחנו עומדים להזמין ספר תורה אצל כותב שהומלץ עליו.

חשוב לנו לדעת מעט על מנת לקבל את הספר השלם ללא שגיאות. ולכן חשוב לנו לקבל תשובות. האם יש מחיר מקובל לספר תורה?

מה הקלף הכי נכון לכתוב עליו? האם צריך לחתום על הסכם עם תאריך יעד? סוג הקלף? האם יש אפשרות לעקוב מדי חודש שאכן יש התקדמות בכתיבת הספר? והכי חשוב, בסופו של דבר, איך יודעים שמקבלים ספר ללא טעויות ו/או איך בודקים את הספר ובטוחים שאין בו טעויות? ובכלל, האם אפשר לתקן טעויות במידה ויש כאלה, והאם יש טעויות שאסור לתקן וצריך לכתוב את אותו קלף מחדש?

נשמח לקבל תשובות על מנת שנוכל להזמין ללא חששות?  תודה מאיר

 

תשובותאות והדר

שלום מאיר

מכיון ששאלת הרבה שאלות, עניתי על גבי מה שכתבת באותיות מודגשות.

אם תרצה, תשלח לי את הכתובת המייל שלך ואשתדל לשלוח לך חוזה שיכול לחסוך הרבה עגמת נפש. 

בהצלחה

 

אנחנו עומדים להזמין ספר תורה אצל כותב שהומלץ עליו. לא לסמוך רק על ההמלצה, לקחת יריעת דוגמא מהסופר, להראות לאנשים שמבינים, מוזמן גם להעלות את התמונה לכאן, יש כאן סופרים מומחים מאוד.

חשוב לנו לדעת מעט על מנת לקבל את הספר השלם ללא שגיאות. ולכן חשוב לנו לקבל תשובות. האם יש מחיר מקובל לספר תורה? פחות או יותר יש טווח מחירים מקובל, תלוי בנוסח תלוי בכתב, כדאי מאוד גם להתייעץ גם על זה כדי לא לשלם מחיר לא הגיוני. 

מה הקלף הכי נכון לכתוב עליו? קלף מחנות מסודרת בעל הכשר ולא מחאפרים 

האם צריך לחתום על הסכם עם תאריך יעד? כן, ודאי 

סוג הקלף? מקובל לקחת קלף רגיל עבודת מכונה 

האם יש אפשרות לעקוב מדי חודש שאכן יש התקדמות בכתיבת הספר? חשוב לסכם עם הסופר שכל חודש כותב כמות מסויימת ומקבל עליו את התשלום, ולראות את היריעות שנכתבו אא"כ סומכים עליו כדי שלא ימשוך אותכם. אני אישית עובד לפי חומשים. 

והכי חשוב, בסופו של דבר, איך יודעים שמקבלים ספר ללא טעויות ו/או איך בודקים את הספר ובטוחים שאין בו טעויות? לקבוע בחוזה שהסופר צריך לעשות שתי הגהות מחשב והגהה של בודק מוסמך. כדאי לעשות אחרי הכל הגהת מחשב שלישית על חשבונכם.

ובכלל, האם אפשר לתקן טעויות במידה ויש כאלה, והאם יש טעויות שאסור לתקן וצריך לכתוב את אותו קלף מחדש? לקבוע בחוזה שאם יש תיקונים מכוערים מאוד הסופר יהיה חייב להחליף את היריעה. בספר אין הגבלה של תיקונים אפשר לתקן כמעט הכל.  

נשמח לקבל תשובות על מנת שנוכל להזמין ללא חששות?  תודה מאיר 

כמו בכל דבר שלא מבינים לוקחים איש מקצועאריק אלחרר
שילווה אתכם שהוא מטעמכם יש עוד הרבה לשאול ואחרי הכל לא תהיה מומחה גם אחרי הסבר של שעתיים אז נכון עוד קצת השקעה ותחסכו הרבה כסף בהצלחה
הזמנת ספר תורהmeir52

מודים מאוד לתשובות המהירות כי אנו רוצים להזמין לפני ראש השנה ולקבל את הספר לקראת ראש השנה הבא.

תודה רבה, מאיר

המייל שלי : lalice@012.net.il

אשמח לקבל עותק של חוזה.

תודה

ושבת שלום

 

עוד משהוא"י הכהןאחרונה

חשוב לדעת שגם אחרי כלהבדיקות ייתכנו טעויות (אנחנו בסך הכל בני אדם).

וחשוב לא לסמוך על הגיס/חבר/שכן שחושב שמבין אלא על אנשי מקצוע.

כדאי גם להגדיר בחוזה שהמחיר כולל את התפירה.

כמו כן צריך לקחת בחשבון שהמחיר בדר"כ לא כולל מע"מ- כך שאם רוצים חשבוניות צריך לקחת את זה בחשבון.

והכי חשוב זה לוודא שהסופר אכן מוסמך ע"י "משמרת סת"מ" או "יד רפאל" ושבאמתניתןלסמוך על יראתו הקודמת לחכמתו.

כל זה לא בא חלילה על מנת להוציא לעז על הסופרים, אלא לחזק את המחוזקים.

שבת שלום

יעקב

תפיליןsome1

הזמנתי מסופר תפילין, בחור שהיה נראה לי ירא שמים. לתדהמתי התברר לי שאשתו חובשת פאה.

פשוט לא מסוגל לחשוב שאניח תפילין מסופר שאשתו הולכת עם פאה רח"ל.

 האם לדעתכם אפשר לבטל את העסקה? לא חתמנו שום דבר, הכל בעל פה...

תודה

אתה רציני?אות והדר
אין קשר בין התפילין לפאה..אילן ח.
אני מכיר אנשים יראי שמים בתכלית שנשותיהם הולכות עם פאה מאלף סיבות שלא אני ולא אתה נדע מהם...תפריד... בחיים צריך לפעמים להפריד בין דברים..זה לא שייך..ברר על הסופר ועל הכתב ודיו..
הרב עובדיה כן מקשר בפסקיו בין חזן אואריק אלחרר
כל אדם שמוציא רבים ידי חובתם לבין אשתו או ילדיו
אך החילוק לדעתי זה אם הוא עושה כך על פי רבותיו
או שאם לא אין זה על דעתו ואשתו לא שומעת לו ומוחה בה אז הוא את שלו עשה
אני רציני ביותר!some1

אני מזועזע שסופר, ספרדי, משרת בבית ה' כותב תפילין ומזוזות עובר על דברי רבן של ישראל מרן הרב עובדיה שליט"א.

אני מבין את מה שחברים כתבו כאן, אבל בכל זאת...

הסופר הזה מוחזק כתלמיד חכם, המליצו עליו כמה רבנים בשכונה שיש לו  כתב יפה ומיוחד במינו וכן כותב בתענית דיבור, טובל לפני ועוד ועוד. וגם לא זול, כמעט 4000 שקל לזוג

ברור שיקר,אות והדר

הוא צריך לממן את הפאה של אשתו, לא? 

מחילה*-) ??אחרונה

ה' מוכן למחוק שמו להשכין שלום ואתה תגרום למחלוקת בבית הסופר - "בגלל הפאה שלך הפסדנו 4000 ש"ח " אתה יודע אם לבעלה נוח עם הפאה שאתה פוסל כך?! מה הקשר לכשרות התפילין הרב עובדיה היה מגכך מחילה ממך

חשבתי שזה יכול לעניין סופרי סת"םאנונימי (פותח)
מעניין מאוד, תודה רבהאות והדראחרונה
מצאתי תפילין...שירה סמיילי=)

מצאתי תפילין...איזה סימנים אני יכולה לתת עליהם חוץ מצבע תפידנית?תודהדוס

אפשר גם לשאולאות והדראחרונה

איזה נוסח התפילין,  שין אשכנזי יש לה שפיץ למטה וש"ן הספרדי יותר ישר. 

האמת צבע של התפידנית די מספיק לענ"ד.

השאלה, בחור מג'נון כזה שלא כתב שם על התפילין שלו, אם יזכור איזה צבע יש לתפידנית שלו. 

עוד מאריק ידידנו...אילן ח.









1 שת 2.3. קלוף 4. שת. 5 יוד נשחתאריק אלחרראחרונה
עוד שאלות מאריקאות והדר
מסכיםאריק אלחרראחרונה
מאריק ..אילן ח.

אין ברירהאות והדר

לקלוף

לע״ד נשחת צורתה... ומותר למחוק..אילן ח.
מסכים עם אילןאריק אלחרר
אולי אפשר לעבות את כל הרגל עד למצב שתהיה ה'הלוי מא

אמנם לא יפה אך ה'?

מי ירצה ספר כזהאריק אלחרר
האם לא עדיף להסביר ללקוח שככה הספר עבר פחותהלוי מא

התעללות הלכתית או שמא אנו אנשי שיווק?

אנשי שיווקאות והדר

עם התחייבות גדולה להלכה,

הלכה בעצמה מתחשבת בבעל מקצוע במקום הפסד ממון 

וישר כחאות והדר

שאתה בא לכאן ומשתתף,

ברוך הבא

אני מקווה שההוא לא ירדוף עד כאן!הלוי מא
מי זה??אות והדר
עיין שבת קלג: זה אלי ואהנווהואריק אלחרר
ס״ת נאה ורמב״ם פרק ז כתיבה נאה ביותר
אני יודע את זה השאלה אם זה לא רק לכתחילההלוי מא

ויכול להדחות מפני דיני קדושת ה' או שמא אני לא כ"כ מבין עדיין את עניין ההידור בנושא של נוי הס"ת

לעומת דיני קדושת ה'?

יש מחלוקת בעניין יפויי אותיות השםאריק אלחרר
להלכה הרב מועלם אוסר ומורה לקלוף
אך בנטפלות והתגים מקלים ליפות וכן במריחות לא רצוניות
אריק יישר כח על התגובה המפורטתאילן ח.
תודה על ההחכמה אם אפשר מקורות לעיוןהלוי מא
פסקים אחרונים של הרב מועלםאריק אלחרראחרונה
אמור לצאת בספר שלו על שמות השם לי יש את השיעורים בווידאו במחשב
מה הדין? איך לתקן?אות והדר
לבטל רק הו׳ מצורתה הב׳ כשר.אילן ח.
מסכים בבית יש אומרים ש״תאריק אלחרראחרונה
מה דין הנו"ן?אות והדר
פסול..!!!אילן ח.
כשרה לגימל דרור אל
מסכיםאריק אלחרראחרונה
מה דין הו"ו?אות והדר
ראשון פסול שני כשראילן ח.
מסכים עם אילן!הלוי מא
מסכיםאריק אלחרראחרונה
מה דעתכם על קוף??אות והדר

לו הייתי ממשיך...

 

בפוסקים כתוב שאסור לגרד .. דעתי נוטה להקלאילן ח.
הא, אני התכוונתיאות והדר

בקו"ף למטה בקלף עפיץ, שיש לה קוץ עבה, אולי דומה ללמ"ד?

מה שכתב קול יעקב ועוד ...לפסול כשעשה ל׳ עם ק׳אילן ח.
ביחד.. זה דווקא כשעשה ל׳ שלימה.. כלומר עם ו׳ מלאה עם ראש כתקנה..אז פוסלים. אולם כשזה בלי ראש וגבולי.. למרות שכזאת ל׳ היתה יכולה להיות כשרה בפני עצמה..נלע״ד שלא מקפידים וכשר.. כי סה״כ צורת ק׳ עליה.. ומסברא כתבתי..ויישר כח על השאלה.
חחחח...אריק... נסעתי...אהבתי את הסכינא חריפתאאילן ח.
כשר ...סעעעעעע.. חחח
הרב גם אמראות והדראחרונה

כשר ולגרד בשביל הנוי

עוד מאריקאילן ח.

וזה מה שקולף אחד עשה בנ״ד..מה דעתכם ?אילן ח.

לא הייתי קלף בקלף שעיר כזההר-רי

בכלל לא הייתי בוחר כזה קלף אם צריך לעשות טלאים והשתלת פנים לפרעה...

שאלת חכם על הקליפה לדעתי,יש הרי קדושה בדיו ?

נראה שלפיאות והדר

מה שכתוב בקסת הסופר, אסור למחוק את זה.

ואו נשחת מותר למחק וכן מה שנשאר מהקליפה מותר למחקאריק אלחרר
התוס' בערכיןהלוי מא

בדיוק מדבר על זה ואוסר קליפה בגלל שהקדושה תופסת מעבר לעבר וכן מפני שלא יתכן בכל המקרים לקלוף ללא פגימה בשם ה'

ערכין ו. התו״ס לא להלכה לספרדיםאריק אלחרר
וכן מה שנשאר אין צורת אות
כוונתי הייתההלוי מא

לא לפסוק אלא להבהיר שאולי בקלף כזה ראוי לא לקלוף!

אני מבקשאות והדר

א. להשתדל שלא לכתוב בקודים אלא להרחיב, שגם מי שראשו רובו ושולחנו לא בעניינים יבין על מה מדובר...

ב. אפשר\רצוי וכדאי להביא דעות של חכמים אשכנזים גם, וכן לא כל הספרדים מסכימים עם כל מה כתב הרב מועלם, אם אפשר להביא מגוון דעות, מה טוב. הלכה למעשה כל אחד ישאל את רבו. 

הנה מה שכתב המהר״י אבוהב בספרו הקדושאילן ח.
עבר עריכה על ידי אילן ח. בתאריך י"ב באלול תשע"ג 13:37
דבר שמואל




ומשמע מדבריו שמותר למחוק את הרושם הניכר ואין בזה משום איסור מחיקה.. ורק אם יכתוב על זה יש חשש לאיסור מחיקה משום כתב עליון מבטל כתב תחתון...ע״ש.
והביאו הגליון המהרש״א בשולחן ערוך יורה דעה ג׳ סימן רעו..ע״ש
הנה המקור...




ומה נעשה שאנו מביאים פוסקים מגדולי רבותינו הספרדים.. זה רק מפני שהם דברו בנושא זה מפני שהספרדים נהגו לקלוף ולא מי שפסק לקדור.. וד״ל..ולענד״כ.
חזקאריק אלחרראחרונה
מה עושים בשם השם?(מאריק)אלי.א

אני לא רואה את התמונהאות והדר
איך מאריק מי זהאריק אלחרר
אריק אל תיבהל .. הנה התמונהאילן ח.

מגניב!אות והדר

אריק מאיפה אתה מביא מקרים כאלה פיקנטיים? אפשר להוציא ספר על כל התמונות האלה...

לעניין השאלה, פסול ונראה לי שאי אפשר למחוק את הרגל הפנימי, לכן לקלוף...

 

זה שאלות הלכה למעשה ששולחים ליאריק אלחרר
לאות מחילה ,מובא בספר דבר אמתאלי.א

בשם עיקרי הד"ט שהביא דוגמא דומה שהעלה שהתיר ע"י מחיקת הרגל הראשונה (יישר כח עצום לאילן על המקורות וכל שאר העזרה!)

 

 

הנה התשובה במקוראילן ח.

מכתם לדודאילן ח.

המשך התשובה מכתם לדודאילן ח.


טוב, קשה לי לקבלאות והדר
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך י"ח באב תשע"ג 20:13

אמנם לא קראתי בעיון, אבל קשה לי לקבל לא רק משום מחיקת השם. גם משום חק תוכות 

אשתדל לעיין בתשובה וגם שואל לרב בע"ה

חק תוכות?מ. שלום

והלא ההא כשרה גם ככה

וקיימא לן שבאות שהיא כשרה אין חק תוכות?

ה"א כזאת לא כשרהאות והדר
אות.. אתה אומר או הרב ?אילן ח.
זה אני הייתי, והנה תשובת הרבאות והדר
אות ה"א עם שני רגלים, המק"מ (או' ה"א ס"ק יג) פוסל, וע"כ שה"ש אינו כשר. וע"כ מחיקת הרגל הפנימית הוי ח"ת, וצריך למחוק שני הרגלים.
וכ"ז בתיבת חול, אבל בה"א של שה"ש, כיון שיש שמכשירים ה"א עם שני רגלים (משנת אברהם סי' כג ס"ק כח, בשם הגר"ש קלוגר בשו"ת סת"ם, וס' יוסף דעת) על כן ראוי להחמיר ולא למחוק כהנ"ל, אלא לקלוף כל השם בשלמות, וכלשון הגדוה"ק (כלל טו או' יג) "כיון דספק פלוגתא יש, אסור למחוק מספק".
 
אות היקר..אייני חולק על הרב ח״ו ומי אני בכלל..אילן ח.
עבר עריכה על ידי אילן ח. בתאריך כ"א באב תשע"ג 05:19
עבר עריכה על ידי אילן ח. בתאריך כ"א באב תשע"ג 05:15
אבל לא מעצמי אני בא..וכבודו רואה במפורש מה שהזכיר הרב.. משנת אברהם בשם הגר״ש גלוגר שו״ת סתם.. ויוסף דעת..וכו.. שמכשירים ה׳ עם שני רגליים .. ולא הזכיר הרב את המכתם לדוד הנ״ל.. שמפורש כתב וז״ל: דאין בזה איסור מחיקה.. ופשיטא לי דמותר למחוק אח״כ אותו הרגל..דהוי ליה כטיפת דיו בעלמא..ולא נשאר שום פקפוק למחוק אותו הרגל.. והבא לתקן על דרך האמור נכון ליבו בטוח בה׳ דאין כאן שום חשש סרח איסור.. אדרבא הנה שכרו איתו להרים מכשול מדרך הקודש ולהקים שם אמת בקימה שיש בה הידור וכבוד התורה.. וכו..עכ״ל הטהור.
והביאו גם הרב עיקרי הד״ט חא״ח סימן ז׳ אות כ״ה.. וכן הביאו בספר דבר אמת להרב מנחם ן׳ רבי שמעון מרדכי .. שהיה גאון חי באיזמיר (טורקיה) בזמן ר׳ חיים פלאג׳י.. שכותב עליו בהקדמה בספרו ספר חיים וז״ל : ״ מנחם משיב נפשי ״ שהיה גאון בדורו..וכו...ועוד..
והנה המשנת אברהם שהביא הרב..( ספר חובה לכל מגיה..)
ומה שכתב אך יש מי שמסתפק בה״א עם שני רגלים ובסוגרים כתב מקור בשם בנין עולם.. כשראיתי בפנים לא מדבר בכלל על שני רגלים אלא מסתפק על רגל באמצע הגג שהכשיר הנודע ביהודה וכו..והנה המקור בבנין עולם..




ומעניין אם כבודו יוכל להראות לרב את גדולי רבותינו הספרדים שהתירו בזה כנ״ל. (סליחה על האריכות הנצרכת..) והנלעד״כ
ישר כחאות והדר

שמחתי על תשובתך, אני רוצה ללמוד את הנושא וגם להעביר לרב.

 כנראה לא אהיה מחובר כ"כ בימים הקרובים בע"ה בהמשך השבוע...

תודה חופשה נעימהאילן ח.
חזרתיאות והדר
אילן הרב מועלם מסכים איתך להלכה ומעשהאריק אלחרר
אריק ...תודה.אילן ח.אחרונה
עוד שאלהאות והדר
כשר.. גרד.אילן ח.
מסכיםאריק אלחרראחרונה
עי"ן שנמרחהאות והדר
מסכיםאריק אלחרראחרונה
זה מה שנקרא "גיפלאסין", מה עושים?אות והדר
זה יותר מגיפליסין.. חחח זה מים ומריחה בעודה לחהאילן ח.
מחק ותקן .
מסכים עם אילןאריק אלחרראחרונה