שרשור חדש
מאריק דוגמא מעניינתאילן ח.

פסול. ג׳אילן ח.
מסכים בקשתי שישלח יותר ברור תינוק קרא גאריק אלחרר
גם הבן שלי הסתפקהלוי מא

וזה לשונו "זה הא אבל זה דומה לגימל"

נראה ליאות והדר

שכדאי להפסיק לשאול את בן שלך. 

חחחחחאילן ח.אחרונה
לזיכוי הרבים. ספריה וירטואלית לספרי קבלה.אילן ח.
ישר כחאות והדראחרונה
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך י"ד בתשרי תשע"ד 14:39

מלאה הארץ דעה את ה' 

טעמו הראו כי טוב ה'

 

ללמוד לאט, לא הכל ביחד

אשמח לחוות דעתכם היקרהאיתן בן דוד
יש לי חלישות הדעת כמה זמן אתה כותב?הלוי מא

2 הערות להידור הלכתי 

1. לתייג יודין

2. לתייג יוד וואו בהויה 

יפהפהאות והדר

כמה הערות קלות לשיפור

מ"ם, יש כאלה מקפידים לעשות פינה למטה בצד ימין 

לגבי חי"ת, זי"ן השמאלית עגולה יפה אבל יש לה קוץ מיותר שיורד למטה, לא צריך להיות שם קוץ.

שי"ן, הירך של יוד ו"ו השמאלי לענ"ד גסה מדי ופונה יותר מדי ימינה. (זה עניין אסטתי) 

 

זוית בימין תחתון של מ'.הרש

למרות שזה לא נהוג בדורי דורות.

אך עקב זה שהיום הרב מועלם נכנס חזק, כדאי ליישר איתו קו - והוא לוקח את החומרא הזו מהמשנ"ב.

לגבי תג שוא"ו של שם הוי"האות והדר

ספרדים לא נהגו לשים שם תג אלא רק בבלים וחלאבים. 

אני גם עושה שם תג כדי שלא ישגעו אותי אע"פ שאני ממש לא מחזיק בזה...

וכן במאות ס"ת ספרדים שראיתי וצילמתי, לא ראיתי אפילו אחד עם התג הנ"ל.

אות.. בספר קול הרמ״ז של הקובל האלוקי..אילן ח.
ר׳ משה זכות.. כתב סודות עילאיים על התג של הוואו של שם הויה ושיש עניין גדול שכל השם הויה יהיה מתויג וכו.. עי״ש. ובלי נדר אביא צילום לזה כאן לזיכוי הרבים. וכן הביא בקול יעקב שיש לעשותו וכתב וזה לשונו.. ״ ויזהר בתג שעל האות יוד ועל האות ואו..וכו..עי״ש.. ונכון שכבודו לא ראה במאות ספרים.. אמנם יש וראוי להחזיר עטרה ליושנה. ולא ראיתי אינה ראיה.. והנלעד״כ.
חוץ מזה שאני לא ראיתיאות והדר

גם הרב גרוס אמר לי שלא נהגו הספרדים (והוא קיבל מכמה חכמים ספרדים כמו חכם ששון מזרחי והרב בן ציון אבא שלום, אני לא יודע מה דעתם לגבי הנידון הספציפי). 

לא כל מה שכתוב בספרים (ומיוחד בספרי מקובלים) נהגו בפועל. 

 

אות אתה צודק לא אמרתי שחייבים לתייג..אילן ח.
אלא אמרתי שיש מקורות לזה למי ששואל ושיסודותם בהררי קודש. ואדרבא ראוי להדר אדם במה שיוכל. גם אני לא עושה כל מה שהמקובלים עושים אבל אם זה קל לעשות ובמיוחד שיש עניין שכל ה׳ יהיה מתויג אני עושה גם אם אני לא מבין את כוונת העולמות בעניין.. וכל אחד ינהג כמנהגו והלוואי שנחזיר עטרה.. כמנהג רבותינו הקדושים.
והנה מה שהבטחתי... קול הרמ״ז זכותאילן ח.

לאילן ארי שבחבורה משנתך סדורה אבלאריק אלחרר
אחר המחילה הרמ״ז הוא מגורי האר״י ועל קבלתם אין לסמוך בפרט שדבר זה חידוש ולא מופיע בראשונים כלל
ועוד שהרש״ש כתב לשון חריפה חס ושלום להוסיף או לגרוע משעטנז גץ בדק חיה
מ״מ נראה שחכמי בגדד נהגו בזה זכור לי שראיתי ס״ת של הרב פתיה עם תג הנזכר על כן דעתי לא לעשות
וכן דעת הרד״ך שהוספת תג מיותר פוסלת
אריק אשריך... אתה יודע שבמקורות אני לא מתווכחאילן ח.
איתך.. אבל כאן אני נשאר בדעתי..
א) למה לא לסמוך ומי אמר שלא סומכים על גורי הארי יש לנו צילומים של גורי האר״י שעליהם כתב מרן החיד״א שכשיכתוב יבדוק אם האותיות הם כמו שכתבו מהר״ם זברו ורבינו סולימאן אוחנה ועוד.. שכידוע שבספריהם לא נמצא שום פסול.. עי״ש. והם הנה גורי האר״י ז״ל כאמור.
ב)וזה שזה חידוש ולא מופיע בראשונים כלל... אדרבא הם חידשו ולהם נאה לחדש כמו שלכל אחד מותר לחדש.. ואנו עושים המון דברים שלא מוזכרים בראשונים כשיש להם מקור באחרונים. במיוחד שמדובר בדברי קבלה.. שהוזכרו ביותר וחודשו דווקא באחרונים ולא בראשונים. ומה שהרש״ש ודעימא דיברו זה ודאי על שאר מלאכת סופר וכו.. אבל אין ספק שעל הואו של הויה לא דיברו..שהוא שם מיוחד ודווקא בו יש עניין שכל ה׳ יהיה מתויג .. מה שאין כן בשאר ווין.. דודאי לא מתייגים. וכן מסכים הרמ״ז בעניין הנ״ל וכתב מפורש שלא מתייגים מלאכת סופר. חוץ מהויה כנ״ל. וכן הרד״ך שפוסל תגים מיותרים לא על כהאי גוונא דיבר ופשוט.
ובודאי שאין לפסול ומהודר לכתחילה !! שכן יש לנו מקורות חזקים להשען עליהם כנז״ל! על כן אני על משמרתי אעמודה.. שמי שיכול אדרבא יהדר בזה ויתייג את כל ההויה בלבד..וכל אחד ינהג כמנהגו ושנזכה להחזיר עטרה ליושנה. לעד״כ.
אלו ואלו דברי אלהים חיים והבוחר יבחראריק אלחרר
אני סופר בן שנה וחצי תמיד אני מתייג בסוד בעטרההלוי מא

שעיטרה לו שכך מקובלני מידיד סופר שהדריך אותי לאחרונה

תודה רבה לכל המאירים אותי במאורות חביביםאיתן בן דוד
איתן החביב.. תם ולא נשלם עוד נביא ראיותאילן ח.
בעז״ה להקים שכינתא מעפרא ולהחזיר העטרה ליושנה..בסוד בעטרה שעיטרה לו אמו.. וגם את הרש״ש האמור בעזרת ה׳ נלמד במקור והכל יתיישב על מקומו בשלום..
תלמיד הרש״ש מסביר דברי הרש״שאילן ח.אחרונה
בספרו תורת חכם וזה לשונו :
עוד שאלו בעניין התגין החכמי המערב הנז׳(בסימן ע׳)תגין היתרים של המזוזה והתפילין שכתב הרב מצת שימורים משם הרב ז״ל והסכים מורנו הרב ז״ל עמהם שלא להוסיף מן ג׳ בשעטנ״ז גץ. ואני ראיתי מבין ריסי עיניו שלא היה דעתו כן כי ענותנותו עצמו מספר והעניין נראה שהאמת הוא שלא יש יותר מתג אחד בבדק חיה אבל זה התג כלול מי״ס וכו.. עיין שם.

עוד שאלה בשםאות והדר
קלוף מספקאילן ח.
מסכיםאריק אלחרראחרונה
לא זוכר אם העליתי את זה פעםאות והדר

אבל גם שאלה חשובה וגם כדאי להתבונן בכתב היפה 

 

כשר.. אך.. איזה כתב ..אות יישר כחאילן ח.אחרונה
זה קרה לי גם...מה הדין?אות והדר
יכול להדמות לח׳ אבל אני הייתי קולף מספק..ש״תאילן ח.
הא נשחתה למחקאריק אלחרר
אני לא בטוח שש"ת תעזור כאן. בעיה.אלעד
אלעד, ש"ת תינוק תעזור כאןאות והדר

שאם תינוק יקרא חי"ת אז מותר יהיה למחוק ואם יקרא ה"א יהיה אסור ואז לקלוף, זה מה שמתכוון אילן.

זה גפלסין! = רק מורה הוראהhaim770

ב"ה

ולא תינוק.

זו עניות דעתי, לגיפלסין דין שונה מדיו.

זה לא גיפלסין זה דיו ולגבי תינוק לא רואה מקוםאריק אלחרר
להסתפק הרמ״א בסימן רעו סעיף יא הסתפק בדיבוק חוט השערה אבל יותר אין ספק
למה לא גיפלסין?haim770

ב"ה

זה בהיר הרבה יותר מהכתב.

גפלסין הוא צד היתר לומר שזה לא דיואריק אלחרראחרונה
אך כאן זה מריחת דיו שחור כשר לכתיבה
על פי מה שאני רואה אצלי
מאריק מעניין...אילן ח.

מסכים עם אריק.. וכן נשאל תינוק ליתר חיזוק ופסל!!!אילן ח.אחרונה
היה צריך להיות אלהיך...הרש

וכבר כמה פעמים שאגב שטף הכתיבה יוצא לי אלהינו... המחשב צוחק עלי כל פעם שאני כללי מידי...

 

הפעם שמתי לב אחרי ה נ' - אלהינ - מה הדין?

 

לא ראיתי שזה מופיע בפירוש, ויש לי סברא לכאן ולכאן.

וגם, אין לי כוח ללכת לבית הוראה על זה...

מעיקר הדין מותר למחוק הנון ונוהגים לקלוףאריק אלחרר
מחלוקת אחרוניםמ. שלום

הובאה במשנת הסופר סימן יא (לא זוכר כרגע את הסעיף-קטן)

גם אם לא הושלם השם הנטפלות שבמקומן התקדשו ואסור למחוק למי שאוסר

וכמו שאם כתב יקו משם הויה שאסור למחוק הוא"ו

הרש אריק צודק ובהחלט יש לקלף רק נ׳.. מ׳ שלום איןאילן ח.
מחלוקת מה שכבודו הביא זה בנטפלות במקומם שכתב אלהינ במקום שצריך להיות אלהינו שאז אסור למחוק אבל כאן הוא טעה והנטפלות לא במקומם שהרי צריך להיות אלהיך ולכן כמו שהזכיר ידידנו אריק.. מעיקר הדין יכול למחוק הנ׳ אולם נהגו לקולפה בלבד.
נ״ב : לגבי מה שהזכרת שדין זה דומה ליהו זה איננו נכון מפני שביהו ואין נטפלות והוא עיקר ה׳ ולכן אסור למחוק הו׳.. ע״כ.
מחילה אבלמ. שלום

מקומם ולא מקומם כגון שכתב אלהנו שאז נו לא התקדשו מאחר וה י חסרה

וזה נקרא לא במקומם

אבל אם כתב אלהינו במקום אלהיך הרי ה נו במקומם מצד המילה עצמה

הקסת ודעימיה אוסרים למחוק

ובמשנת הסופר מביא אחרונים שמתירים ובראשם הבני יונה

ובשער הציון מביא בשם חתם סופר שהרוצה לסמוך עליו יכול, אולם עדיף להחמיר

 

ומה שדימיתי אלהינ ליהו רק לענין שכשם ששם אילו היה גומר את השם היה אסור למחוק את ה ו, גם עתה אסור,

כך גם אצלנו מאחר שלקסת וסייעתו אסור לו היה גומר את השם כך גם כאן אסור לשיטתם

קול יעקב כותבאות והדר

שמותר למחוק אך נהגו לקלוף. 

אני לא מבין את המושג "במקומו מצד המילה עצמה"

שלא במקומו פירושו שהיה צריך להיות כתוב משהו אחד וכתוב שם משהו אחר. 

 

אני כתבתי את פסק הרב עובדיה ביביע אומראריק אלחרר
והרב מועלם מיקל יותר בציור כזה ושאין מקום להחמיר כוון שנטפלות דרבנן וכאן זה טעות ולנון לבד אין שום משמעות
אשריכםמ. שלום

לצערי לא למדתי ע"פ קול יעקב אלא ע"פ משנת הסופר

כדאי שמי שבא לפסוק יבדוק מי עומד מולו, ושמא הוא נוהג אחרת ממה שאתה נוהג

אילן חזק מסכים וכן אות זה נקרא לא מקומואריק אלחרר
מ. שלוםאות והדר

בלי"נ אעיין במשנת הסופר, מעניין מה שאתה אומר.

אבל גם אם נניח שיש מחלוקת ויש אוסרים וכדו', במקרים כאלה הולכים אחרי מנהג סופרים. 

כאן המנהג פשוט הוא שקולפים את הנטפל, וכן הרב גרוס הורה לי במקרים דומים. 

מסכים לחלוטיןמ. שלוםאחרונה

אם זה המנהג - כך ההלכה.

כדאי רק לבדוק האם גם הרב שטרן פוסק כך להלכה.

קו"ף, מה הדין?אות והדר
פסול לא בתוך חלל האות שמעתי שהרב יוסף כהן מקילאריק אלחרר
מעניין
נראה לפסול כשכל הרגל מחוץ לחלל...מה שאין כן הכאאילן ח.אחרונה
הרגל נוטה באלכסון ועדין נכנס חלק ממנה בשיעור המכשיר...לענ״ד כתבתי. אות שאל מה הרב יפסוק.
עזרה קצת דחופה.יעקב מאיר

בתיקון של הרב אורן מלכה בפרשת בלק יש כמה שמות קודש שצבועים גם כספק וגם כקודש אם למישהו יש את התיקון ויש את הבעיה אם אפשר עזרה מה עושים בשמות האלה תודה רבה רבה!!!!

 

עיין בקול יעקבאות והדר

בסימן רע"ו, כותב את כל מה שספק בפרשיה הזאת.  

אצלי הכל מסומן יפה, אולי היתה איזה טעות דפוס או משהו כזה. 

ידידי אל תסבך כל מה שיש לך ספק תעשה תנאי אם איןאריק אלחרראחרונה
דרך קלה לבדוק
יו"ד, מה דינו?אות והדר
כשר למהדרין סתם פרנויה של הסופרהלוי מא
רצויי שאורך הרגל כרוחב הגג מה שמציל פה זה העיקום האריק אלחרראחרונה
החזק
כתב אלהים במקום אלהיך האם צריך לקלוף כל השםאנונימי (פותח)

או שדי לקלוף רק את האות ם ולכתוב ך  נראה שרק את האות ם אנא תקנו אותי

רק נטפלותאריק אלחרר
נטפלות???מ. שלום

ם מאלהים אינה נטפלות עד כמה שידוע לי

מ. שלום צודק בהחלט.. אין ספק אריק שלא שמת לבאילן ח.
לשאלה.. והתשובה ברורה לחלוטין כתב אלהים בטעות חייב לקלוף כולו..!!!
ברור שטעיתי חזק וברוך תמיד תבדקו אותי חחחאריק אלחרר
וזה הזמן לבקש מחילה אם פגענו במישהו סליחהאריק אלחרר
גמני מצטרף לבקשת המחילה... אריק יישר כחאילן ח.אחרונה
מאריק ידידנו..דברים שלא תמצאו בשום מקום..אילן ח.

אופן התיקון לענ״ד..אילן ח.
אמת שמצד הדין ברגע שנכתבה הה׳ המיותרת -אין קדושה ממנה והלאה..ומותר למחוק ולכתוב מחדש.. אך לאור הפוסקים שהבאנו בשרשורים קודמים-המכתם לדוד דבר אמת עיקרי הד״ט וכו...נראה לי תיקון באופן אחר בס״ד...וכך יעשה :
ימחוק רגל ימין של ה׳ המיותרת- ואח״כ יחבר את שני הגגות של הההין לשם קדושה-כך שנוצרה ה׳ ארוכה עם שני רגלים פנמיים- שכשרה כמות שהיא.. ואז ימחוק רגל ראשונה מצד ימין ותשאר הרגל השמאלית במקומה.
והנלעד״כ.
חזק וברוך כל מילה סוכראריק אלחרר
דיוק לפענ"דהלוי מא

למה לא להוריד את הרגל הימנית לפני החיבור של הגגות?

זו כוונתו ברוך שכוונתאריק אלחרראחרונה
צ״ל וילקטו וכתב ויקלטו.. אופן התיקון. ?אילן ח.

מגניב...אות והדר


עבודה יפה.אלעד

כתב מקסים ושובה עין

אלעד תודה על הפירגון.אילן ח.
אילן הייתי ממליץ לבטל תמיד צד שלם או גגאריק אלחרר
או ירך או מושב בשביל לצאת את כולם
וכן אחרים לומדים מדברינו
וכלשון הרמבם עד שלא תיקרא כל עיקר
אריק .. צודק . קבלתי.אילן ח.אחרונה
מה דין היו"ד?אות והדר
מסכים אך אם המגרעת היתה יותר למעלה שתאריק אלחרראחרונה
מה אופו התיקון?אות והדר
ש״ת וגרד..אילן ח.
מסכיםאריק אלחרראחרונה
מאריק עוד מקרהאות והדר
נקודה גרד ח׳ גרדאילן ח.
מסכיםאריק אלחרראחרונה
מה דין הכ"ף הפשוטה?אות והדר
פסולה..אילן ח.
מדוע, בעצם?אלעד

תינוק ודאי יקרא אותה כראוי לה,

והיא אינה דומה לשום אות אחרת, וגם לא נוגעת ופוסלת שום אות אחרת

לענ"דאות והדר

זה אמנם קרוב להיות פסול אבל עדיין יועיל תינוק ולתקן. 

אשאל את הרב בע"ה 

אות יש דין שאחת הדעות בנ׳ מנוזרת שמושבה הפוךאילן ח.
מראשה .. לצד שני .. לענ״ד זה פסול ולא מועיל תינוק. ונשמח לדעת הרב.
אלעד אתה צודק..יש לנו דין שונה בנון מנוזרתאילן ח.
אחת הדעות היא שכותבים את המושב לצד הפוך מן הראש.. וכאן זה נקרא שינוי צורה למרות שהיא גבוהה.. לא שואלים כאן תינוק. לענד״כ.
אות עכשיו ראיתי את תגובתך .. נשמח לדעת מה דעתו של הרב..
שתאריק אלחרראחרונה
כ' של מלכותברקל
מסכים. כשראילן ח.
מה שאלה?אות והדראחרונה
מאריקאילן ח.

למחק מאות האריק אלחרר
למחוק לסופר את התעודה..אילן ח.
חחח...או לתת לו ריטלין, רחפן רציני!אות והדראחרונה
1. 2 שת. 3. 4 פסולאריק אלחרר
לענ"ד גם 1 פסולאות והדר

גג והבסיס אותו אורך

אות .. מסכים עם אריק ב-1אילן ח.
אריק אם זה היה בסוף מילה גם היית שואל תינוק או פוסל ???
כזה צורהאות והדר

כשרה למ"ם סופית בספרי תורה ישנים, יכול להיות שבאמת אפשר להקל בגלל שהיא לא בסוף תיבה

אות .. חזק לזה כוונתי..אילן ח.אחרונה