סרטון מרגש מבית ספר חב"ד ברוסיהשפיפול
כמה מתוכם הם יהודים?
shaulreznik
למרבה הצער, במוסדות "אור אבנר" לא ממש מקפידים על "מיהו יהודי" לפי ההלכה.
זה לא ממש משנה כמה מתוכם יהודיםשפיפולאחרונה
את הקהילה באורנברג אני לא מכיר אבל מקהילות אחרות אני יודע שבדרך כלל חצי נניח "יהודים לפי הלכה" ורבע הם גויים לגמרי וכל היתר הם ככה ככה. פה יש סבתא יהודיה, שם הדוד או הדודה נשואים ליהודי, זאת אומרת יש איזו זיקה משפחתית ליהדות.
ברור שאם הם היו מנסים להתנהג שם כמו בארץ ומנסים לסלק אנשים מהקהילה, זה היה מסכן אותם.
שאלת תםשאג
הרבי.שיח סוד
כל ההוראות שלו והתורה שלו ושל אדמורי חב"ד תקפה גם היום ועל פי זה אנחנו הולכים.
יש בית דין רבני חבד לכל מקרה שלא יבוא, אבל הוא כדי לחזק את דברי הרבי.
ובדברים פוליטיים למשל שזה יותר הוראת שעהשאג
אפשר למצוא דעות של הרבי גם על דברים כאלה.שיח סוד
(יש גם את הקטע של אגרות קודש בעיקרון...)
אבל בכללי, אם יש בעיה כלשהי, בית דין רבני חב"ד קובע הוראה.
הבנתי. תודה
שאג
בשמחה.שיח סוד
אולי עוד מעט יגיבו לך אנשים קצת יותר חכמים ממני 
יש הוראות ברורות של הרבי עם מי להתייעץמושיקו
ידיד מבין
עשה לך רב
וכו'
בנוסף להוראה הכללית שחב"ד לא תפתח מפלגה
חוץ מכמה מקומות מסוימים שהרבי אישר לחב"ד לפתוח מפלגה עצמאית.
גם לפני הסתלקותו, תמיד נתן הרבי סמכות למספר ארגוניםחיה רוז
-בית דין רבני חבד בארץ הקודש
-אגודת חסידי חבד העולמית
-המרכז לענייני חינוך (תחת הקודם)
לכל גוף האחריות שלו. אבל לדוגמא, כשחברים של אבא שלי בשנת תשמה, תשמו.. רצו לצאת לשליחות הם כתבו לרבי והרבי אישר שיהיו שליחים שלו רק אם הם צירפו אישור של הארגונים האחראים(אז זה היה צאח וארגון הגג)
כלומר, הרבי לא רק העניק סמכות אלא כיבד אותה בעצמו.
כך שמבחינה ניהולית, המוסדות הנזכרים לעיל מארגנים בפועל כל אחד בתחומו.
הזכירו כאן בשרשור למשל את העניין הפוליטי- אז הקו הכללי שהרבי הנהיג זה שחבד לא מתערבת בבחירות. אבל זה שיש מקומות בודדים שנכנסים לזה זה יהיה על פי בית דין רבני חבד הארצי כפי הוראת הרבי.
תודה לכולםשאג
ברמה המנהלית - ארגוני הגג השוניםshaulreznikאחרונה
צעירי חב"ד בארץ, מרכז חב"ד העולמי בארה"ב.
ברמה הרוחנית יש המון הוראות מפורטות של הרבי זי"ע, כמו כן, לכל קהילה יש מרא דאתרא.
פעם שניה החודש שחבדניקים עוצרים אותי כדי שאניח תפיליןאריק מהדרום
אולי.
בעלי,עם זקן פאות וכיפה שאי אפשר לפספסציף
לפעמים מרוב ששואלים לא מזהים מי מגיע מולך והשאלה כבר נפלטת,טעות.
אם היו לי חליפה, כובע עם קנייטש ופינץ דגל משיחאריק מהדרום
רש"י או ר"ת?מושיקו
או בכלל לא הבנת את הרמז שיש קופת צדקה על השולחן
אני בכלל חשבתי לפתוח דוכן לידאריק מהדרום
חבל על הזמןמושיקו
תחייך ותמשיך הלאה להנות מהחיים..
על הזמן חבל?אריק מהדרום
אני תמיד נהנית מהחוש הומור שלךאמא ל6 מקסימים
את לא צריכה להתנצלאריק מהדרוםאחרונה
אם זו היתה שיחת ווצאפ ביני לבין מושיקו מילא, אבל כאן פורום תפוח ואני מבין את אלה שנחנקו מהפילפל.
תגידו,איך אתם הייתם מסתכליםגיטרה אדומה
על בת חבד"ית שהולכת בסגנון דת"ל?
זה היה גורם לכם לחשוב שהיא "יורדת" קצת?
מתכוונת בשמירה על כל כללי הצניעות
מראה חיצוני משקף מצב נפשיshaulreznik
אם מישהי שפורמלית שייכת לקבוצה א' שבה כללי הצניעות נוקשים יותר, מתלבשת בהתאם לכללי צניעות פחות נוקשים שאופייניים לקבוצה ב', זה מעיד על חוסר הרצון שלה להשתייך לקבוצה הראשונה.
תלוי בפנימיות..מושיקו
יש מי שהחיצוניות גוברת על הפנימיות
ויש מי שהפנימיות וגברת על החיצוניות.
מי שמחפש לפסול ע"ב לבוש לא יעזור לו הפנימיות
ומי שמחפש את הפנימיות לא יפסול ע"ב לבוש.
שמשקיעים בפנימיות באמת רואים את זה בצניעות וביראת שמים
יש מתאם די חזק בין החיצוני לפנימי בתחום הזהshaulreznik
לא לחינם כל ה"פמיניסטיות הדתיות" לא ממש מקפידות על כיסוי ראש וכו'
לבוש דת"ל זה לבוש צנוע בסגנון שונה מהסטנדרטמושיקו
יש הבדל לגבי ירידה בצניעות לגבי שינוי בסגנון לבוש צנוע
היה יותר נתפס לי כפשטותציף
תלוי מה זה סגנון דתלבזרימהאחרונה
אם היא עדיין מקפידה על גרביים, פתח צוואר, ברכיים, מרפקים וכו' אז זה לא היה גורם לי לחשוב שהיא יורדת. כן היה מדגיש לי שהיא בהתבגרות ולא סגורה על איזה דרך חיים היא בדיוק
איפה ניתן לעשות כפרות עם תרנגול באיזור רמת גן/ בני ברקשיריב
מוזמנת לפנות לבית חבד הקרוב אליךגלים.
בבני ברק אמור להיות מספר מוקדיםמושיקו
בדרך כלל מפורסם ע"ג לוחות המודעות
בבני ברק רוב הסיכויים...shaulreznikאחרונה
שברח' רבי עקיבא, במיוחד ליד בית הכנסת איצקוביץ', תיתקל בכמה וכמה מוקדי כפרות.
אשמח שתענו
גיטרה אדומה
נראהלכם שאיך שהבתי ספר החבדיי"ם פונים בגישה של-לקרב את החילוניים יותר,את הפחות חזקים ומי שחבדניק כבר,אז הוא כאילו צריך פחות "הגנה"..זה לא פוגע?
אני אישית מרגישה אתזה בבצפר ממש.
כל היום מקרבים בנות שהן לא חבדיות,כל הזמן דואגים להסביר,לאהוב,להכיל..ואת הבנות החבדיות באמת,כאילו סוג של "זונחים" בצד..ואז נהיית השפעה הפוכה..
הרבה פעמים הצד החסידי בכיתה/בבצפר,מוזנח קצת לטובת הבנות האילו..
כל התוועדות בתאריך מיוחד-לא באמת שווה ומרוממת...יותר הסבר כללי על היום,קצת ניגונים וזהו..
כאילו "לא להעמיס".
בין החסידיות בכיתה אין כ"כ חום חסידי..כאילו הצוות פחות שם דגש עליהן אלא על הלא חבדיות.
וזה מקרר.ברמותתת!!!
אשמח שתסבירו
וואיי,יצא מבולבל...מקווה שתבינו!!![]()
ממש מבינה אותך!דשא סינטטי
הייתי כמה שנים בביצפר שכעיקרון נועד לציבור היותר פתוח-ואני הייתי נחשב הדוסית של הביצפר..
תמיד צריך להיות הדוגמא, ולרוב בקושי מתייחסים כי הם צריכים יותר קירוב, הם צריכים תעזרה.. 
מקווה שעזרתי.
בכל אופן את יכולה לפנות באישי..
אפשר לפתוח את זה מול הצוות הבכיר?מושיקו
מבינה אותךפה לקצת
אפשר לדבר על זה עם הצוות החינוכי.
בדכ יש עם מי לדבר, במיוחד בנושאים כאלה
לאידעת..ניסינו לדבר...וזה דיי עזר.בכלליגיטרה אדומה
אני חושבת שצריך לעשות רוב חבדי ומיעוט שבאות להיתחזק..
אצלנו זה פשוט מתחיל להיות הפוך!!!
וזה עוד תיכון...המקום שהכי אמור לבנות גב חסידי..
אצלנו זה היה בדיוק ככה, מאז שהוקם בית הספר ועד היוםפה לקצת
ודאגו לפעילויות מתאימות גם ליותר חבדניקיות, כמו שאמרתי 'השורה הראשונה' וכל מיני מבצעים
אם זה עזר זה טוב, אם לא מספיק- אפשר לדבר שוב ולמקד יותר מה מפריע
זהו,ניראהלי זה מה שנעשה..תודה
גיטרה אדומה
אשרייך שזה חשוב לך! בהצלחה!!פה לקצת
מנסיון כתלמידה וכמורה..חיה רוז
השנים האלו באמת היו המקום שבו חוזקה אצלי תחושת השליחות. קבלתי המון חיזוק מהבית. כבוש מהמורות כשליחה ותכנים אחר הצהריים.
חזרתי עם הרבה שאלות וקבלתי תשובות שאחר כך חברות בתיכון שלמדו בבית ספר שרובו חבדי לא ידעו כי פשוט לא התמודדו עם זה.
בתיכון הרוב היו חבדיות והאווירה של השורה הראשונה היתה מדהימה.
כמורה אני מלמדת בבית ספר מעורב. יש בו אחוזים גבוהים של חבדניקיות, דתיות ולא דתיות. ולכן התכנים והאווירה מאוזנת ואני כן חושבת שיש מענה לכל הרמות ואווירה חסידית.
אני חושבת שהשוני בין בתי הספר בהתאם חאוכחוסיה הוא גדול. בית הספר צריך לקחת בחשבון. אבל זה בהחלט גם המקום של ההורים והבית לבחון את השטח ולחזק מה שצריך בבית. אם משקיעים בזה, לפעמים זה אפילו מוסיף.
תודה רבה!!עזר לי מאוד...גיטרה אדומה
בהצלחהחיה רוזאחרונה
למה קופת כולל חבדדשא סינטטי
נקראת גם קופת 'רבי מאיר בעל הנס'?
מהותו של חסידפיצוחית
הרבה לחשוב, מעט לדבר, ועוד יותר לעשות- זהו מהותו של חסיד.(לקוטי דיבורים א, ב.)
אוף .. כולם טסים ואני לא ..מיכלייי
לא נורא.שיח סוד
גם אני לא.
וזה לא אומר שאת פחות טובה או משהו בסגנון,
כי היום הטיסות האלה נעשו כדבר יותר שגרתי ואיבד משמעות אמיתית.
אבל בעז"ה שתיזכי לטוס מתישהו 
אני טסה ברוכשם!!אבל לחצי חודש...גיטרה אדומהאחרונה
זה מלאא מידי חודש שלם.
ונכון,יש הרבה שכבר דיי איבדו את המשמעות של ה'טיסה לרבי'..
העיקר בשבילם זה לטוסס...
הלוואי וגם לי תהייה הכנה מספיק טובה..
שיעורים בחב"דנדב 770
תודה ושבוע טוב
הרב ערד,הרב גופיןמושיקו
תודה רבה אשמחנדב 770
נדב כהןיראת גאולה
הרב יחזקאל סופרחיה רוז
הרב יחזקאל סופריוסי שטיינברגר
מאוד מאוד מומלץ. הוא מאוד מוכשר בהסברה.
הרב שמעון וייצהנדלר, הרב זלמן נוטיקי. יאל
הרב וייצהנדלר.
אדם בעל ידע מקיף במגוון רחב של סגנונות.
הגיע לחב"ד מחסידות אחרת, אבל כיום מבוסס היטב בחסידות.
מסתובב הרבה במסדרונות האקדמיה, מוסר שיעור תניא קבוע בבר אילן.
הרב נוטיק.
רמת הסברה גבוהה ביותר, ידע מקיף
הרב ג'ייקובסוןאופטימיות
את מכירה רב שמדובר בירושלים פנים אל פנים?אח של ארי1
הרב זלמן נוטיקי. יאלאחרונה
כל שבוע יש סרטון קצר שלו (10 דק' בד"כ) קצר ולענין
הוא מוסר הרבה שיעורים בירושלים, הסברה בשמים, פצצה של שיעורים
חי אלול עכשיו!בת של השם
זורמים לעשות שרשור אמרות של הבעש"ט ובעל התניא?
אין יהודי פשוט!דשא סינטטי
יפהבת של השם
זה של הבעש"ט?
כן.דשא סינטטי
אותו קביעות ביוםמושיקו
בח"י אלול תק"ה (שאז נולד רבינו הזקן) – שהקביעות דח"י אלול אז היתה ביום הרביעי – אמר הבעש"ט לתלמידיו, אשר "ביום הרביעי וואָס בו נתלו המאורות, איז אין דעם (זה) יום הרביעי פון (של )קומי אורי אַראָפּגעקומען אַ (ירדה )נשמה חדשה וועלכע וועט באַלייכטן די וועלט אין(שתאיר את העולם ב) תורה הנגלית והחסידות"
מביאה כאן אימרהבת של השםאחרונה
"אף מי שהוא חכם ונבון בגדולת [הבורא] אין סוף ברוך הוא, הנה אם לא יקשר דעתו ויתקע מחשבתו בחוזק ובהתמדה לא יוליד בנפשו יראה ואהבה אמיתית כי אם דמיונות שוא".
תניא פרק ג
ילדים של החוזרים בתשובה מתקשים להתאקלם במגזר החרדיshaulreznik
לא בגלל האחוז הגבוה אלא בגלל הגישהמושיקו
עוד סיבה להיות חב"דניקים
הגישה מביאה חוזבשניקיםפיצוחית
כי בחב"ד יש רבישפיפול
והרבי נתן כללים
ובמקומות אחרים יש מנהלי מוסדות שרוצים להתחנף להורים מסויימים
נכון אבלמיכלייי
יש עניין של להשפיע ולהיות מושפע
שאנחנו משפיעים על אחרים אנחנו צריכים להזהר לא להיות מושפעים מהם
כי אני אישית מכירה הרבה כאלה שהיו בטוחים שהם חזקים והיו משפיעים ובסוף נהיו מושפעים ..
אז זה עוד עניין בחבד שמקבלים משפחות לא חבדניקים ומבתים כאלה מכל הסוגים ומקבלים את כולם (שזה טוב)
אבל אחרי זה יש תוצאות שהילדים החבדניקים מושפעים בסופו של דבר
זה טוב לקבל את כולם וזה אבל יש בסוף תוצאות גם טובות וגם לא
אני לא יודעת עם זה הכי קשור למה שדברו פה אבל סתם זה הזכיר לי את זה ..
מצד שנימושיקו
יש משפחות חסידיות שורשיות שמתנהגות בצורה לא חסידית שיכולות להשפיע לרעה.
ומולם חוזר בתשובה רציני שבכלל לא ניכר עליו מאיפה הוא הגיע.
זה קורה לא רק בחב"ד, רק בחב"ד מרוויחים את הרציניים..
^^הנורמלית האחרונה
גם במקומות שמסננים מי שמחוץ לקהילהמושיקו
יש כאלו שבתוך הקהילה אבל במצב רוחני ירוד.
הילדים שלהם יכולים להשפיע לרעה בתוך המוסד החינוכי.
לאידך יכול להיות ילד של משפחה שהחליטו לחזור בתשובה בצורה נכונה והילדים מחונכים כראוי וברמה רוחנית טובה מאוד ומשפיעים לטובה על הסביבה שלהם, ילד של משפחה כזו יכול להשפיע לטובה בכל מקום, בחב"ד בגלל שלא מסננים הילדים האלו מגיעים יותר בקלות ממקומות אחרים (למרות שמאותה סיבה מגיעים גם כאלו שלא מחונכים כראוי)
הנורמלית האחרונה
נכון אבל ברובם זה הפוךמיכלייי
אני לא מדברת על ילדים ממשפחות חוזבשים (שזה גם לפחות מכל משפחה של חוזבשים שאני מכירה יצא 1, 2 שירד מהדרך)
אני מדברת על ילדים שבאות ממשפחות מסורתיות או ספרדיות שרוצים לשלוח לחבד אבל בבית שלהם מאפשרים יותר והם עלולים לקלקל את הילדים בחבד ויוצא שבמקום להשפיע אנחנו מושפעים ..
אני לא מדברת סתם אני ממש מכירה את זה מקרוב ומשפחות כאלה
אני באמת אוהבת את הדרך של הרבי של לקרב כל יהודיי וזה טוב
אבל יש את העניין של להשפיע ולא להיות מושפע
וממשפחות חבדיות?...הנורמלית האחרונה
וחבדניקים חובבים, כלומר כאלה שמצהירים שהם חבדניקים, אבל..
אני דווקא רואה ילדים של חוזבשים כחזקים ויציבים יותר. אבל יתכן שיש הבדל בין ילדים שההורים שלהם חזרו בתשובה לאחר החתונה, לבין אלו שקודם לכן.
נכון, יש לנו גישה לאנשים ומקומות שעלולים להשפיע עלינו ולאו דווקא לטובה. אבל כאשר מכניסים חזק לראש שאנחנו המשפיעים ואנחנו דבקים בדרך שלנו - ואפשר לגרום לילדים להרגיש כך - בע"ה לא מושפעים.
ברור שיש וישמיכלייי
ברור שיש משפחות חבדניקיות שככה ...
אבל.. 1.יש כאלה שזה בגלל ההורים שהם חזבשים (אנשים ברחוב, דודים דודות בני דודים )
2. כאלה שמהבית לא חבדים ומגיעים למוסדות חבד ויש להם חברים חבדים שהם משפיעים עליהם לרעה לטובה ולהפך
3. ויש כאלה שהם משפחה רגילה אוטנתית שהם יורדים בחבד
לא חסר סיבות לרדת .. צודקת במה שאמרת
אבל לפי מה שאני מכירה אני חושבת ששתי הדברים הראשוניים מאוד חזקים אצל בחבד
ו מהכרות אישית אני לא ממציאה לא משעמם לי בחייםם
לא חשבתי לרגע שאת ממציאההנורמלית האחרונה
לכן צריך לזכור תמיד מי אנחנו, מאיפה באנו ולאן אנחנו הולכים.
לא אני לא רוצה שתחשבי שהמצאתי את זהההההמיכליייאחרונה
כי אני הכל מכירה מנסיון ויש פה אנשים שחושבים שהכל מצוץ מהאצבע וחרטא
אז..
זהו זה עניין שמעצבן ומשמח בו זמנית בחבד
כאדאראם (מהפכה באידיש)מושיקו
הישיבה שהחידוש שלה בזמנה היה לימוד חסידות באופן מסודר, ולהקים דור של 'תמימים' שיהפכו את העולם לקראת הגאולה.
באחת השנים הרבי הגיע ל770 בערב ט"ו אלול ואמר שהוא חשב שיעשו כאדאראם ('יהפכו' את 770 בריקודי שמחה) בגלל ענינו של יום.
ההוראות ליום זהמושיקואחרונה
איך כל החבדניקים עושים משהו הפוך ממה שכתוב בשולחן ערוך הרב?אוהב אותך ה
יֵשׁ אוֹמְרִים שֶׁאֵין לַעֲשׂוֹת הַצִּיצִית בַּבֶּגֶד כְּמוֹ שֶׁאָנוּ עוֹשִׂים, אֶלָּא יַעֲשֶׂה שְׁנֵי נְקָבִים בַּבֶּגֶד וְיָטִיל הַצִּיצִית בַּנֶּקֶב הָאֶחָד וְיוֹצִיאֵם דֶּרֶךְ נֶקֶב הַשֵּׁנִי. וְאֵין הֲלָכָה כְּ"יֵשׁ אוֹמְרִים" אֵלּוּ,וְהַבָּא לְהַחְמִיר עַל עַצְמוֹ וְלַעֲשׂוֹת כְּדִבְרֵיהֶם – לֹא יַעֲשֶׂה כֵּן אֶלָּא בְּטַלִּית קָטָן, כְּדֵי שֶׁלֹּא יִהְיֶה נִרְאֶה לַכֹּל וּמִתְחַזֵּי כְּיוֹהֲרָא
?
חוץ מזה איפה אפשר לקנות חתת?
חב"ד נוהגים כפי החומרה הכתובה בשו"ע הרביראת גאולה
כתוב שאין הלכה כןאוהב אותך ה
נכון. ההלכה לא נקבעה כמו החומרהיראת גאולה
אבל "הבא להחמיר על עצמו"... - זו חומרה שכן יהיו בטלית קטן 2 חורים. וחב"ד נוהגים כפי החומרה.
כל חנות יודאיקה מוכרת כמדומניפיצוחית
לגבי החתת באיזה אזור בארץ?מושיקו
תשאל רב מורה הוראה חבדי.
הוא יסביר לך הכי טוב
מרכזאוהב אותך ה
יודאיקה/חנות קהת בכפר חבדמושיקואחרונה
מחפשת קשרים, מי מכיר, מי יודעטליס
לפני מספר שנים נחשפנו כולנו לסיפורו של הפוליטיקאי ההונגרי הבכיר האנטישמי, צ'ונאד סגדי, אשר גילה שהוא יהודי וחזר ליהדות בעזרת הרב ברוך אוברלנדר. (ומי שלא נחשף, יכול לחפש בגוגל ולמצוא המון כתבות כולל מצולמות)
הסיפור ממש ריתק אותי והיום שמחתי למצוא בנטפליקס סרט תיעודי אודות סיפורו, וצפיתי בו בעניין.
מצאתי דיווחים ברשת שסגדי עלה לישראל לאחרונה עם אשתו ושני ילדיו (ושמו כיום דויד ככל הנראה). מאוד הייתי רוצה לספר לו עד כמה התרגשתי מסיפורו.
אם מישהו בפורום מכיר דרך ליצור איתו קשר, אשמח שתבקשו את רשותו להעביר אליו את מילותי דרככם. 
ניתן לפנות אלי גם במייל: talisapirster@gmail.com
רוב תודות
(בעבר הייתי פעילה בפורומים המשפחתיים של הערוץ בכינוי "יוקטנה" אבל לא הצלחתי לשחזר אותו לצערי)
בלי קשר לאישהנורמלית האחרונה

לא קשורה אליו אבל...בוז
לדעתי תפני לרב ותעבירי דרכו.
אפשר גם דרך הרב כובש.פיצוחית
על אותו עיקרון.
ובאמת יוכלו להעביר..
באמת אהבתי תמקרה הזה בזמנו...יואב גלאחרונה
אולי יהיה לכם רעיון..שואלת רגע

אני בחורה חבדניקית שבאה מרקע מעורבב כזה- מאד חסידי אבל עם הרבה אלמנטים של דתי לאומי..
אני מחפשת שידוך שיהיה מרקע דומה לשלי- בחור חבדי במאה אחוז עם כל הדקויות של זה, מקושר לרבי וכו', אבל מרקע קצת אחר שיתאים לי.
אנחנו עובדים על זה קשה ואשמח לשמוע אם למישהו מכם יש רעיון איך אפשר להגיע לבחורים האלה. שדכנים שמתעסקים עם הסגנון הספציפי הזה, ישיבות מסויימות או כל דרך שתקדם אותנו.
תודה מראש

כמעט כל שדכנית חבדית ותיקה תוכל להציע בחור כזהמושיקו
אז זהו שלא..שואלת רגע
וגינזבורג זה לא הכיוון בכלל.. אבל תןדה
ראיתי כרטיס אחד בשבע ברכות שדווקא עונה על התיאור שלךנושאת עיניים
אולי כדאי שתעשי שם חיפוש.
מוזמנת לאישיציף
תלמידיו של הרב טוביה בולטון, אולי?shaulreznikאחרונה
מה ההבדל המרכזי בין חב"ד לברסלב?שוביה!
ולשאר החסידויות?
יש הרבה. נראה לי שהיחס ל"שכל" משמעותי מאודחיה רוז
לא מבינה גדולה בתורת ברסלב לדורותיה. אבל לפחות ברמה של שיח ברחוב, פרסום שלהם, דברים שנשמעים ברחוב,
חלק מהשיטה היא לזרוק את השכל. מוחין דקטנות... שהשכל נוגד את האלוקות וכו.
בחב"ד עם כל ההבנה שהשכל הוא מוגבל, וקטן וכו וכו.. הוא עדיין מהווה את המנוע של עבודת ה'.
יפה.שוביה!
אבל בכל זאת בחבד יש גם הרבה רגש, לא? כל ההתוועדויות וזה
בחב"ד העיקר הוא השכל ששליט על הלבמושיקו
וכל הרגש הוא לשרת את השכל ולרומם אותו.
הדגש היא על עבודה עצמית ולא לסמוך על הרבי שיעשה את העבודה בשביל החסיד
ברור. אבל הרגש צריך להיות תוצר של השכל, מבוקר ונשלטחיה רוז
אבל התפעלות רגשית רצינית לא תמיד התקבלה בעין יפה.
תורה א' בליקוטי מוהר"ן מדברת על לראות את השכל בכל דבר...יהדות=דרך חיים
המונח לזרוק את השכל הוא רק כשיש מניעות לעבודת ה' מחמת השכל, זה יותר מקבילה "ללכתכילה אריבער"...
יש הרבה הבדלים בין חב"ד לברסלב, בברסלב (ברסלב באמת לא ננח) יש עבויידה מאוד מסויימת בעבודת ה', קימת חצות, התבודדות, תורות מסוג מסויים, שמחה, תפילה מאוד עוצמתית ועם תנועת ידיים ועוד הרבה דברים שגם משותפים,
בחב"ד יש עבויידה אחרת, התבוננת, תפילה יותר "מופנמת" הייתי אומר.. ועיקר העבויידה שיש בדור הזה בחבד זה "ההפצה".
גם בברסלב יש עניין בהפצה אבל בחב"ד הרבי לקח את זה לרמה אחרת של קירוב.
קשה להצביע על נקודה מסויימת ולאמר פה ההבדל.
אני היום רואה את שניהם כדרכים קדושות טהורות ונפלאות לעבודת ה' ובפועל לוקח הרבה משניהם
...
מענייןחיה רוז
הנושא של הזלזול בשכל לא מודגש הרבה יותר?
כלומר, ההבדל בין תורת ברסלב המקורית לגישה של "הנ נח" הרחוב כל כך קיצוני?
או לפחות- האם קיימת שיטת ההתבוננות בשכל שהיא עיקר שיטת חבד כעניין בסיסי בעבודת ה'?
ההבדל בין ברסלב לנ נח עצום.יהדות=דרך חיים
בוודאי שיש גם נ נחים צדיקים, אבל זה לא כ"כ קשור לעבודת ה' של רבנו. בהעדר אדמו"ר חי כבר יותר ממאה שנה, השינויים דרסטים, זה כמו שלצורך העיניין כל החסידויות צמחו מהבעש"ט, ומה משותף בינם לבין הבעש"ט? לא תמיד הרבה...
בפועל יש שעושים מעין התבוננות. אבל לא קוראים לזה התבוננות, וזה לא עיקר כזה גדול כמו בחב"ד. הוא קיים כדבר נצרך
יש לי קרובי משפחה ברסלב שהם ממש לא נ נחחיה רוז
הבנתי מהם שיש הבדל עצום.
והם באמת שונים מאוד...
אבל אף פעם לא התעמקתי במהות שלו..
אתה מציין שההתבוננות היא לא עיקר גדול בברסלב, בחבד זה לא סתם עניין אלא זה כל הבסיס לעבודת ה'. כך שגם לפי דבריך נראה שזה כן הבדל בסיסי בין החסידויות. אבל אני מבינה שלא כזו ניגודיות כמו מול ה"נ נח".
השול לא יותר ברסלב מהננחשפיפול
הם הרבה פחות מופרעים אבל הטענה שיש להם עבודה מיוחדת היא די פנטזיה.
מקווה פעם היה עבודה, היום כבר בכלל לא.
לגבי חצות, זאת לא עבודה אמיתית וגם אותה הם עושים בטעות. טעות מכוונת. נושא גדול וסבוך שאין טעם להכנס אליו בפורום חבד.
לגבי התמודדות, היא הפכה אצלם מעבודה רוחנית למשהו כמו הפסקת צהריים. לוקחים מיניבוס לאזור ליפתא, או עם זה בני ברק אז מורשה. מורידים אותם מהמיניבוס ואחרי שעה אוספים אותם והנה עשו "עבודה".
הטיסה לאומן אותה דבר, הכל החבילות.
צריך להבין מבחינה היסטורית שלפני יותר ממאה שנה חסידות ברסלב המפלגה. האנשים החכמים והחשובים עברו לפולין ואילו מי שנשאר באוקראינה זה , אלו הפחות מלומדים, פחות מבריקים.
במילים עדינות נקרא להם "בינוניים" אבל הם לא הבינוניים של התניא אלא של כיתה ג' כאלו שמתוך רחמים לא נתנו להם בתעודה "טעון שיפור".
שול מישורים היא השריד של חסידות ברסלב באוקראינה.
מנהג אחד יפה היה להם, לא לשיר זמירות בסעודת ערב שבת כדי לגמור את הארוחה מהר וללכת לישון כדי לקום בחצות.
היום כבר לא נשאר כלום מתנהג הזה. אחרי הסעודה הם מסתובבים ומחפשים טישים.
בקיצור קבוצה מאוד שחצנית, שאם תבדקי אותם אחד אחד , לא תמצאי אף כישרון יוצא מהכלל.
למה הזלזול?תמהון לא-ל
למה ככה לזלזל בחלק גדול מהברעסלעבערס היו? גם הנ נח זה זרם בתוך ברסלב וגם הרב ארוש וכו' כל אלה ברסלב, יש שעיקר העבויידה שלהם זה תורה אחת ויש שאחרת ויש שיודעים לכלול את כל תורת מוהר"ן... זו תורה עמוקה מני ים וזה המון שנים והמון עבודה להגיע לשליש מהתורה שלו... אני אישית יותר מחובר כיום לתורות חב"ד מברסלב, אבל הזלזול והאמירה "הברסלב האמיתיים (לא נ נח)" לדעתי זה בעיה...
אפשר להגדיר את זה בצורה יותר מדוייקתשפיפולאחרונה
אלו טוענים שיודעים רק תורה אחת ואלו טוענים שיודעים את כל התורות ואלו כמו אלו לא יודעים כי התורה עמוקה מני ים והם בקושי יתושים בשלוליות.
ההדדל בין חב"ד לנה"ימושיקו
אה. סבבה. פשוטאלעד
שתי דתות שונות ונפרדותשפיפול
מי שכתב על זה הסבר מפורט היה פרופסור יוסף בספרו "מחקרים בחסידות ברסלב" ( מוסלד ביאליק תשל"ד)
בפרק השישי "חסידות של מיסטיקה מול חסידות אמונה" הוא מסביר את ההבדל בין חב"ד לברסלב.
מה שהוא אומר שם שלחב"ד ישנה תפיסה דתית הרואה האלוהות כמנגנון , מה שכולנו מכירים מהתניא "סובב כל עלמין" , "ממלא כל עלמין" וכן הלאה ואילו בברסלב, האלוהות היא נוכחות אישית בחיי האדם.
היא מלווה אותו והוא מתמודד איתה, היא השגחה.
נכון מה שאמרו כאן שבחב"ד המוח שליט על הלב, ובברסלב ההפך , המוח תלוי בעבודת הלב, אבל זה כבר מאוד שיטחי.
זה לא עצם העניין.
לגבי יתר החסידויות, אז אם תקראי את הפרק "חסידות" באנציקלופדיה העברית, את תראי שרק בברסלב וחב"ד ישנו מבנה דתי מסודר. ביתר המקומות החסידות היא אוסף של וורטים ומנהגים.
לא מכירה את הכותב ואת הספר- אבלחיה רוז
הציטוט הבא מפרק מא בתניא - קטע שהרבי הורה ללמוד כל יום לפני התפילה:
“ואיהו ממלא כל עלמין וסובב כל עלמין...ומניח העליונים והתחתונים ומייחד מלכותו על עמו ישראל בכלל ועליו בפרט כי חייב אדם לומר בשבילי נברא העולם... והנה ה’ ניצב עליו... ומביט עליו ובוחן כליות ולב”
בפרק מא זה בנוגע לעניין היראה. זה כמובן גם באספקט של האהבה.
אפשר ללמוד במאמרי חסידות על ברכות קריאת שמע ואיך הן מובילות לשמע וואהבת וזו אותה התבוננות מהצד השני.
כלומר, חסידות חבד חיה את השילוב בין ה“מנגנון” המתואר לבחירה בנו. בין הגדולה לבין ההשגחה הפרטית עלי.
אני לא חושבת שעניין ההשגחה והנוכחות האלוקית בחיי האדם היא אכן הבדל נכון בין חבד לברסלב.
למה להאכיל את הטרול?מושיקו
אה, הוא טרול ?חיה רוז
![]()
הכותרת שלו מאוד טרולית, אבל התוכן פחות.. אז לא ידעתי להחליט
חצי טרולאלעד
שמאל דוחה וימין מקרבת
יפה מאוד חיהשפיפול
פרופסור שלום, שכנראה היה המומחה הגדול ביותר לחסידות וקבלה, טען שהמאמר במידה מסויימת מוטה נגד חב"ד כדי ליצור איזה עניין מיוחד בחסידות ברסלב , שבאותה תקופה לא ממש הייתה קיימת.
ומה שאמרת מאוד חשוב ולמעשה מפריך את הטענה המרכזית של וייס לגבי חב"ד.
אבל לגבי ברסלב זה נכון, התיאולוגיה הברסלבית הרבה פחות שיטתית . היא כאוטית ולמעשה מציגה מין עולם שהוא יותר דמונולוגי מאשר היררכי ובזה היא מאוד מאוד שונה מחב"ד.
תודה. בנוגע לברסלב-חיה רוז
אני לא מכירה מספיק את השיטה כדי להביע דעה.
פשוט לוקחת בעירבון מוגבל טענה של פרופסור, מלומד ככל שיהיה, שלא מגיע מתוכם.
יש זרמים בחב"ד שלא מאמינים שהרבי הוא המשיח?בשימחה ת מ י ד
חב"ד זה זרם אחד.שיח סוד
מה זה זרמים?
יש פוליטיקה מסובכת ומיותרת, אבל זה זרם אחד.
בחב"ד זה דבר בסיסי להאמין שהרבי הוא המשיח.
יש ''חבדניקים'' שלא מאמינים...
אבל תמיד יהיו כאלה שלמרות שהם בציבור מסויים, הם לא מאמינים באמונות הציבור וזה פשוט חיצוני, וגם לא תמיד...
אשמח אם תסביר/יבשימחה ת מ י ד
יעזור לי מאוד. תודה
נראה לי שהיה כאן דיבור שלא לדון על זה ע"ג הפורוםשיח סוד
אוקי. סליחהבשימחה ת מ י ד
באופן כללי,זה סוג של הסתכלות.גיטרה אדומה
חוץ מיזה שצריך ללמוד באמת דברים ושיחות של הרבי,מכיון שזה לא סתם דמיונות...
דבר שני,בתמצות-אפשר להסתכל קודם על מה שהעולם מראה ואז על מה שהרבי אומר ואפשר הפוך-להסתכל על הדברים של הרבי ואז להסתכל על המציאות שהעולם מראה..
אך באמת לא כדאי להתחיל פה עם זה בפורום,זה יגרר לקטנוניות ולויכוחים על קטנות..
כולם בתכלס מאמיניםפיצוחית
גם מי שהולך לאוהל. זה מסתמך על ה'נגלה ונכסה ונגלה'.
לא ראיתח חבדניק שבנתיים אמר לי שהוא לא מאמין. אולי לא בפורום רחב וליד עוד. אבל זה לא משנה את הנקודה.
לאמושיקו
אך זו אמונה בסיסית ולא רק ברבי האחרון
איך אני לא אוהבת שזה מתחיל..גיטרה אדומה
שכל אחד יחייה ויפרסם איך שהוא מרגיש לנכון.
בלי מקורות פתוחים וכו',זה סתם ויכוח סרק שלא יוביל לשום מקום.
הצלוחעס![]()
אפיד לא התחיל. שאלו. ענו עובדותפיצוחית
ככה זה בדרך כלל מתחיל..גיטרה אדומה
את לא רואה באמת מי יושב לך מאחורי המסך ומתכתב איתך,את לא באמת יודעת מה הוא חושב,למד עלזה..
יש כאילו שבאים כי באמת רוצים תשובות ויש כאילו שסתם ליצור משהו..וזה מעצבן.זה לא המטרה.
ככה אני חושבת לפחות..
ועכשיו. ככה זה גם נגמרפיצוחית
אם יגלוש לפסים אחרים השרשור ינעלמושיקו
וכל אחד/ת צריך לדעת להסביר את האמת שלו.
העובדה שבחב"ד יש הרבה דעות לא הופך אותם לפלגים.
מזה הרבה דעות? יש כאלה שאני לא מכירה?פיצוחית

או שמספיק 2-3 כדי הרבה.
יש הרבה דעות איך מפרשים עובדות אלו או אחרותמושיקו
שכמובן הכל מבוסס על תורת החסידות ודרכי החסידות
אני באמת מתענינת בחב"דבשימחה ת מ י ד
העינין שלי זה ממש לא ליצור וויכוחים
אחרי שבדקת את זה לדוש בעניין זהפיצוחית
אם אל רוצה להתעניין, לשאול וכו על חבד ובכלל אני זמינה הרבה מאוד בפרטי. יכולה לפנות בכיף להרגיש בנוח.
בהצלחה!
מי שמתעניין עדיף שילמד את הנושא מתוך ספריםמושיקואחרונה
אלול בליובאוויטשמושיקו
בשבת מברכים אלול בליובאוויטש, למרות שהיתה עדין יום קייצי בהיר – השתנתה כבר האוירה, החל כבר להיות מורגש ריחו של אלול, החלה כבר לנשוב רוח של תשובה. כל יהודי נעשה מתון יותר, עסוק יותר במחשבותיו, והוחל לשכוח את כל דברי החולין.
במשך שני חדשי הקיץ – למן אחר חג השבועות עד שבת נחמו – עם הפסקה מסויימת בימי בין המצרים, שהיו באמת ימי תוגה ועצב, שכן את הלכות תשעה באב היו שומרים על כל פרטיהם – היו מטיילים קצת בין מנחה למעריב בככר השוק. בין פסח לשבועות לא יצא איש לטייל, אך מאחרי שבועות עד שבעה עשר בתמוז היו מטיילים ונהנים מהרוח הקייצית הנעימה.
אחרי שבת נחמו החלו כבר ללמוד אחרי מעריב, לקיים מה שכתוב "רוני קומי בלילה", וכשהגיעה שבת מברכים אלול החלו כבר לחוש באויר של אלול, ובדריכות רבה חיכו ל"לדוד ה’ אורי וישעי", לקול השופר, לתקיעה הראשונה שהי’ה בה משום הודעה ששערי חודש הרחמים נפתחו.
מאמרי ה"חסידות" של שבת מברכים אלול, עם הפתיחה הרגילה "אני לדודי ודודי לי ראשי תיבות אלול" או "השמים כסאי" או "ראה אנכי נותן לפניכם היום", היו כבר רוויים ברוח של אלול. כל יום מימי חודש אלול אינו דומה כלל לשנה כולה. כאשר שוכבים במטה בשעה שש בבוקר, שומעים שמנין הותיקין הראשון בבית המדרש כבר סיים תפלתו ותוקעים בשופר. קול השופר מעורר, הרי אלול בעולם, ממהרים להתלבש, והאדם אינו שבע רצון עם עצמו, מדוע איחר כל כך בשינתו, ועובר ברעיונו על משה רבינו עליו השלום שהי’ה בהר, ושהימים הם ימי רצון שאפשר לפעול בהם באופן אחר לגמרי, עליו להיות בן אדם, ואסור להפסיד את הזמן.
כשבאים לבית המדרש כבר מוצאים בו קהל גדול, אחרים אומרים תהלים, אחרים לומדים חסידות, אחרים אומרים תיקוני זוהר, ואחרים עומדים או יושבים ומתפללים.
בסדר העבודה של תורת חב"ד, תופסת התפלה – עבודה שבלב – את אחד המקומות הגדולים והחשובים ביותר. בליובאוויטש היו כאלה שקראו להם בעלי עבודה, שהיו מתפללים שעות מרובות גם בימי החול של כל השנה, וביחוד בחודש אלול שאז הי’ה זה באופן אחר לגמרי.
כשהיו נכנסים לחדר השני של ה"מנין" היו נפעמים מהמחזה הבלתי רגיל שנתגלה. כל אחד שקוע בשרעפיו ושרוי בדביקות, אינו שומע ואינו רואה את הנעשה סביבו.
זה שר בניגון חב"די "ברוך גוזר ומקיים", השני אומר "חנון ורחום", השלישי אומר "וכולם משבחים ומפארים", ואחר מצוי בעיצומה של תפלת "אהבת עולם" ואומר מלים ספורות, כאשר פירוש המלות מזדקר מכל מלה בכל כך הרבה עסיסיות של השגה, בהתקשרות כזאת וקול תחנונים כזה שמרגישים שבכל מלה מתעלה המתפלל מעלה מעלה! הוא מתקרב יותר ויותר אל הנקודה, והנה הנה הוא משיג את מטרתו.
ניגון התחנונים של "מהר והבא עלינו ברכה ושלום" והניגון השקט והנעים "ותוליכנו מהרה קוממיות לארצנו", קול הביטחון בו אומר "כי א-ל פועל ישועות אתה" וקול השמחה בו אומר "וקרבתנו מלכנו לשמך הגדול" – מעניקים לו את הכח לומר "שמע ישראל".
בכל יום נוסף מתקרבים יותר לשבת סליחות. את החסידות של שבת סליחות היו שומעים בכוונת הלב אחרת לגמרי. בליל שבת של ערב סליחות היו בדרך כלל ממעטים בשינה, כי לא היו יכולים לישון, האדם לא מצא לו מקום, ולמקוה היו הולכים לפני שהאיר אור היום.
במקוה כבר פוגשים באנשים רבים, כולם ממהרים, על כולם ניתן להכיר ששבת זו שונה מכל שבתות השנה, הרי היא השבת שלפני סליחות.
במוח הולמות המחשבות המחשבות הזורמות בגאון. ברעיון חולפת הזעקה הסוערת של "ולך ה’ הצדקה" ועוד יותר מכך ההרגשה של "ולנו בושת הפנים", טובלים בלב שבור, והאדם מבקר את עצמו, האם טבילה היא אכן טבילה היא אכן טבילה של תשובה אמיתית בחרטה על העבר וקבלה על להבא, או שהיא חלילה בבחינת "טובל ושרץ בידו".
כשעברו ליד המנינים – בית המדרש ו"בנימין’ס שטיבל" (=בית הכנסת של בנימין) – היו שומעים קהל אנשים אומרים תהלים.
אמירת התהלים באותה שבת היתה גם היא שונה מאמירת התהלים בכל השנה, למרות שאלה הם אותם יהודים פשוטים המתאספים כל יום בהשכמה לומר תהלים. ובשבת היו באים גם אלה שכל השבוע היו שוהים – לרגל עסקיהם – בעיירות וביישובים. אך אותה שבת שונה גם אצלם מכל השבתות, כל אחד עסוק עם עצמו, ובקול אמירת התהלים נשמע קול פנימי של "מקיף" חסידי.
כאשר שבו מהמקוה היו הולכים לחזור את המאמר, דבר שלקח כמה שעות. כרגיל היו נכנסים ל"חזרה", וממשיכים לחזור את המאמר עד התפלה, ובשעה שלש היו אוכלים סעודת שבת קודש.
סעודת שבת קודש של שבת סליחות – על שולחנו של כ"ק אדמו"ר הרש"ב (רבי שלום דוב בער) – היתה אף היא שונה מסעודות שבת קודש של כל השנה, היא היתה קצרה יותר. הסעודות בכלל בליובאוויטש לא ארכו זמן רב, אלא שלפרקים היו מתוועדים בהן, מספרים סיפור או חוזרים על אימרה.
לסעודות השבת בליובאוויטש היה סדר מסודר. בכלל היה לליובאוויטש סדר קבוע בכל הדברים ומוגבל בהגבלות של זמן ומקום. בשבת סליחות היה הכל בקיצור, שכן בכל דבר הורגש ריח הימים הנוראים.
(לקוטי דיבורים ח"א חג הפסח תרצ"ד)
מופץ ע"י *התאחדות החסידים* | יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד!
